Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Efter förlusten av Finland år 1809 måste Sverige mentalt hantera att en stor del av landet bara försvann. Därför var det också medvetet som man inte kunde gå med på att det fanns en finsk befolkning i landet på 1800-talet. Det kunde också av Ryssland ha uppfattats som en provokation att man lyft upp ett språk som fanns inom det ryska väldet.
Hela 1800-talet är ju i princip i hela Europa ett förtryck av alla minoriteter i enhetsstatens namn. Se bara på Frankrike, Spanien, Italien där man också medvetet inte godkände att det fanns andra språk än det "korrekta".
04.10.2015 19:33
Det är bra att alla fonder kan börja granskas. Det som sker olagligt är inte något som vi heller gillar, men det som sker helt inom lagstiftningen skall inte heller ifrågasättas bara för att det rör sig om svenska fonder. Det är så mycket tjafs om de svenska fonderna och att de använder sina pengar på än det ena och än det andra. SFP skulle inte få använda avkastningen från sin egen fond för sin egen verksamhet enligt sina stadgar, vilket ju är rent horribelt.
04.10.2015 19:26
Och varför skäller Niinistö på Åland? Det är ju riksmyndigheterna som ordnar flyktingmottagningen och de har inte förlagt någon mottagning till Åland, trots att man på Åland ställer sig positiva till att få en mottagning. Orsaken till att man inte förlagt någon mottagning till Åland kan man ju bara gissa sig till - de skulle lära sig svenska
01.10.2015 16:35
Det är ju alltid bra att ligga i topp - eller hur? Fanflyktingarna med svenska som språk utgjorde under 2% av alla som flydde, medan den svenska delen av befolkningen var 10%. Så nu kom vi på andra plats. Sorry
30.09.2015 17:31
Pytt heller - Varför skulle vi vilja förbättra Sveriges konkurrenskraft när vi jobbar i Finland? Du är då tappad från kärran. Det är ju ni som inte vill ha oss här och vill driva bort oss. Det är ni som inte tycker vi skall arbeta för exporten och industrin. Det är ni som tycker att vi är andra klassens medborgare som nog skall betala skatt men inte få något för pengarna
30.09.2015 17:21
Det tycker inte jag. Varför skulle vi vara tvungna att anpassa vårt språk för att det skall passa i finska öron? Svensk syftar på språk i det sammanhanget och inte på landet så det är inget problem med ordet.
30.09.2015 17:19
Just så. När man visar att fanflykten var större på finskt håll så är det ändå mera klandervärt att den sker på svenskt. Så en finsk fanflykting gjorde en fosterländsk insats genom att fly. Det är logik det.
Om ammunitionen är slut så är det nog befälets uppgift att se till att rädda mannarna. Det hjälper inte att stå och ropa "Pang, du är död." Men det har tydligen inte vissa typer här insett.
30.09.2015 17:16
Det "pumpas" nog mera pengar till östra och norra Finland för att överhuvudtaget någon skall bo kvar där. Österbotten hör till de områden där arbetslösheten är lägst och där vi exporterar och hjälper till att hålla igång landet
30.09.2015 17:11
Eftersom det klagats på att min finska inte är perfekt så använder jag mig av mitt eget språk som du ännu inte lyckats förbjuda
30.09.2015 17:08
Kultur är ingenting som lever i ett vakuum. Den utvecklas och får nya impulser från olika håll. Då blir den livskraftig och lever. Inte vill någon ha en knätoffskultur bara.
29.09.2015 20:45
Nå, nu är det så att det svenska kommunerna och Åland redan har tagit emot % flere invandrare än många andra delar av landet. Så det är inget nytt för oss. På Åland talas det redan över 70 olika språk.
29.09.2015 20:42
Jag hör då engelska varje gång jag åker tåg. Tycks som om det skulle finnas vax i öronen hos vissa
29.09.2015 20:38
Jag skulle då inte ha haft något emot att läsa tre år samiska eller romani eller teckenspråk i skolan om det varit möjligt. Tycker bara att det skulle ha varit korrekt mot de språkgrupperna i landet att vi som har ett större språk också kudden litet av deras språk. Det är inte alltid minoriteten som skall lära sig majoritetens språk utan alla har vi ett ansvar för att man kan fungera på de språk som det här landet har
29.09.2015 20:37
Pytt heler. Han skämde ut oss och tror sig tala för oss alla finländare. Feg som inte vågar visa sitt ansikte för då kan stora stygga polisen komma och ta honom
26.09.2015 14:51
Nej, inte gör vi oss stora över vad tidigare generationer gjorde. Men vi klarade av fienden tillsammans. Om vi hade börjat strida mellan oss så hade landet kollapsat inifrån.
Just sanitärerna gjorde ett mycket viktigt jobb i krigen. Stridsmoralen hölls hög därför att soldaterna visste att de ändå kommer att begravas i hemjorden om de stupar. De såg hur de ryska soldaterna bara blev liggande. I ett krig behövs alla insatser och ingen skall nervärderas
26.09.2015 14:49
Verkligen otroligt att smutskastar våra veteraner på det sättet. De har verkligen kämpat för det land som vi har. Vi är ett stort tack skyldiga dem.
26.09.2015 14:45
noinko vituttaa kun joku haluaa että maamme lippua kunnioitetaan eikkä käytätä mihin tahansa?
26.09.2015 14:44
Jag fattar inte vad du pratar om! Vi lär våra barn att alla är lika mycket värda och att alla skall visas respekt. Vi lär också att vi har ett gemensamt ansvar för landet och vårt samhälle. Vi ser inte ner på dem som talar finska. Men det tycks vara svårt att förstå för många att det finns sidor som känns främmande för oss, precis som det finns sidor av finlandssvenskheten som känns främmande för en finskspråkig. Inte är det att nervärdera att man också säger ut det.
Jag säger rent ut att jag har svårt att förstå att man hoppar på barn eller vuxna för att de talar svenska, eller något annat icke-finskt språk och att man känner sig nervärderad och förolämpad om två svenskspråkiga talar svenska med varandra
26.09.2015 14:40
Visst blir det dyrt, samtidigt är det ur arbetsgivarsynvinkel mycket dyrt att stå för kostnaderna när folk inte jobbar. Så den sidan måste man också förstå. Och speciellt inom den offentliga sektorn blir det dyrt därför att mammaledigheter m.m. oftast faller på kvinnans arbetsgivare och inte delat ansvar.
14.09.2015 16:35
fattar inte varför självkänslan skall bygga på att trampa ner andra. Inte har någon i Finland orsak till dålig självkänsla.
14.09.2015 16:31
43 / 88