Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1754

1. On täysin eri asia jos hyvksyy sen että on saanut vaikutteet sieltä sun tältä tai jos kuten nämä "aito suomalaiset" korostavat että suomalaisuus on niin omatekoinen eikä sillä ole ollenkaan kytköksiä mihinkään muuhun. Olen täysin samaa mieltä sinun kanssasi. Jokaisessa maassa, kielessä, alueella nämä vaikutteet sitten muokataan johonkin sille alueelle, kielelle ominaista.
    Tällaisia "aito" ajatuksia perustuvat siihen että itse määrää mitä on "aito" ja kaikki jotka eivät syystä tai toisesta siihen sovi eivät ole aitoja.
    Länsisuomalaisuus on eri kuin itäsuomalaisuus, 70-vuotiaan suomalaisuus on eri kuin 20 vuotiaan. Suomenkielisen suomalaisuus on eri kuin saamenkielisen, romaninkielisen tai ruotsinkielisen suomalaisuus. Mutta kuitenkin kaikki nämä ovat myös osa suomalaisuutta - eli millä tavalla ihmiset elävät tässä maassa ja ovat osaa tätä maata.
    Suruna koen hyvin vahvasti olevani suomalainen koska tämän maan historia on myös minun, tämän maan kohtalo ja luonne vaikuttavat tietenkin minuun. Minun ruotsalaisuuteni on eri kuin Ruotsissa koska tiet erkanivat 1809 jälkeen, kuitenkin minulla on edelleen hyvin paljon yhteistä Ruotsin kanssa kielen takia.