Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Nog skall det egentligen vara Posten om det är på svenska
16.08.2014 18:20
och varför fattar inte "Posti ja Post " att om han i sin skalle sätter ett "i" efter det internationella "Post" så får han sin Posti??? :)
16.08.2014 18:20
"koska meillä on ruotsinkielinen aateli." Suomen aatelissuvut ovat yhtä paljon suomen kuin ruotsinkielisiä. Tosiasia on että on suhteessa enemmän rikkaita suomenkielisiä kuin ruotsinkielisiä kun taas keskiluokka on jonkin verran isompi ruotsinkielisten keskuudessa.
"Virkamies ruotsi takaa vähemmistön täystyöllisyyden heikäläisille." se ei takaa yhtään mitään meille koska meiltä vaaditaan äidinkielentasoinen osaaminen sekä omassa äidinkielessämme kuin suomenkielessä, Ja suurin osa suomenruotsalaisista ei puhu kahta kieltä kotonaan vaan siinä missä te puhutte suome me puhumme ruotsia.
"ökyrikas vierasta kieltä puhuva vapaa ruokailija" siinä missä minä olen liikunut olen hyvin hyvin harvoin törmännyt ruotisnkieliseen rikkaaseen, mutta sen sijaan olen kyllä törmännyt suomenkielisiin, jotka todella ovat tehneet kaikille tutuksi että ovat rikkaat ja että heillä on valtaa. Ruotsinkielisinä maksamma yhtä paljon vero kuin tekin niin mikään vapaa ruokailija ei ole.
16.08.2014 18:17
åtminstone verkar många av fennona som kommenterar ha ganska stora erfarenheter
16.08.2014 18:07
Klart det inte är en del av det geografiska Skandinavien. det är bara fennona som alltid har så svårt med begreppen.
16.08.2014 11:48
Ei kukaan osta paikkaansa hallituksessa. Sinne mennään omilla kyvyillään, taidoillaan sekä yhteistyökyvyillään.
Ei se ole RKPn vika että on ajoissa katsonut oman puolueen rahoitusmahdollisuuksia maan hyväksytyn lakisäädännön puitteissa. Sama mahdollisuus on ollu kaikilla. Jos eivät ole ottaneet tästä mahdollisuudesta vaarin niin on täysin oma vikansa.
Teilläkin on edelleen täysin samat mahdollisuudet kuten meillä lahjottaa rahaa, myös pieniä summia kuten me teemme, säätiöille. Koska nämä säätiöt todella tukevat ruotsinkielistä kulttuuria Suomessa. maksavat tukeja kotiseutuyhdistyksille, apurahoja opettajille, opiskelijoille (esim instrumenttihankinnoisa apuja musiikinopiskelijoille).
Älä hauku meitä että meillä on säätiötä jotka tukevat meidän kulttuuriamme, kun ette itse pysty sellaiseen yhteisymmärrykseen.
16.08.2014 11:46
taas vaihdatte aiheen!
16.08.2014 11:33
Ja jos sinä et ymmärrä että mekin asumma tässä maassa ja pysymmekin täsääs maassa niin mars retkeilykauppaan ostamaan vaelluskenkiä että voit marssia takaisin Uraliin heimojuriisi
16.08.2014 11:32
Hyvin pitkään ja tietoisesti Suomessa saamenkielisiä on syrjätty, pakotettu suomenkielisiksi, heidät on eristetty omasta kielestään ja kulttuuristaan nyt niin sanotulla kaksikielisellä koululla missä kaikki opettajat eivät edes osa saamea. Vaan saamenkieliset lapset joutuvat kokemaan että heidän äidinkielensä on mitätön.
16.08.2014 11:29
Ja se vaan osoitti että tässä maasa ei pystytä keksimään nimejä jotka eivät perustuisi niin selvästi toiseen kieleen että koko nimen sisältö menee hukkaan toselta kieliryhmältä. No Medi Heli poikkeuksena
16.08.2014 11:14
niin kun vääristelee niin vääristelee. Me haluamme että postitoimisto yksikielisesti ruotsinkielisillä sekä kaksikielisillä paikkakunnilla on joko "Post", "Post-Posti" tai Posti-Post - rippuen kielisuhteista. Ja sitten tietenkin suomenkielisillä paikkakunnilla pelkästään "Posti".
16.08.2014 11:11
Ja siksi Suomessa evätään saamenkielisiltä oikeuden täysin omakieliseen kouluun - sitäkö yrität sanoa
16.08.2014 11:06
Ja jos englanti ei ole uhka niin miksi sitten ei mennä täys-englanninkieliseen nimeen "Post Group" vaan tällaiseen äpärään muottoon?
15.08.2014 21:51
Ja se liitty aloitukseen miten?
Mutta jos siihen vetoat jostain syystä niin miksi Suomessa ei ole yhtään ainut saamenkielinen koulu vieläkään tänä vuonna. Kun taas Norjassa heillä on täysin omakieliset koulut.
15.08.2014 21:42
Kuule ei ole että Posti on Posti, sehän ihan teidän suomenkielsiten asia, mutta että meille tönkätään sanan "Post" tilalle "Posti" joka ei kuulu meidän kieleemme on ihan eri asia.
15.08.2014 21:36
Voi että jaksatte.
Minä en pidä teitä kunnon kansalaisina koska että pysty kunnioittamaan ihmistä joka ei ole peilikuvaa omasta itsestäsi
15.08.2014 21:32
Itse olen aikoja sitten siirtynyt toisiin toimittajiin joihin voi luottaa. Minä en välitä vaikka kok firma menisi konkkaan.
Posti ei todellakaan saa tyylipisteitä nimensutkuillaan. Ja kalliiksi se tuleekin asiakkaille. Ja työntekijöitä tietenkin joudutaan vähentämään vielä enemmän että johtajille voi antaa palkkioita koko tämän "vaikean" prosessin läpiviemisestä...
Käännösttoimistolle - meillä ei ole enää postilaitosta. Se lakkautettiin vuosia sitten. Etkö tiedä?
Mutta kuitenkin postitoiminta on valtion käsissä. Ei se ole sinusta pois että toiselle kieliryhmällekin sen toiminta kuvataan sillä kielellä kuvaavalla sanalla joka sen lisäksi kaupan päällä olisi samalla ihan kansainvälinenkin. Etkä sinä tässä monta kertaa ole korostanut että enemmän englantia pitäisi saada Suomeen. Mut tässä olisi oiva mahdollisuus mutta sitten et halua sitä!!!
15.08.2014 21:19
Sinulle "Hei...."
Pieni neuvo: "Hanki elämä"
15.08.2014 21:03
Skandinavian maat ovat aina olleet maantieteellisesti Ruotsi ja Norja, kielitieteellisesti Skandinavian maihin kuuluu kaikki ne maat joissa puhutaan skandinaaviset kielet (Ruotsi + Norja + Tanska, ja istten myös osittain Suomi).
Kun puhutaan Fenno-Skandiasta Suomi koknaisuudessaan luetaan mukaan tähän maantieteelliseen alueeseen.
Ja kun puhutaan Pohjoismaista Islanti, Fäärsaaret ja Gröönlanti otetaan mukaan joukkoon. Pohjoismaat on ennen kaikkea poliittinen yhteistyö joka perustuu samantyyppisiin perusarvoihin, lakipohjiin sekä yhteiskuntarakennelmiin. Osasyynö näihin ovat myös jonkinasteinen kielellinen yhtennkuuluvuus.
Minä en koe että Suomi mitenkään jää Ruotsin varjoon, vaan Suomi toimii kyllä omalla voimallaan. Ruotsissa vaan pidetään paljon enemmän esillä mitä tehdään ja sanotaan kun taas me Suomessa toimimme paljon kulissien takana ja pystymme omalla tavallamme ajamaan asioitamme sillä tavalla. Niinistön matka itään on tietenkin mahdollinen tässä tilanteessa koska Suomella on toinen tapa edetä kuin esim. Ruotsi näissä asioissa.
Tässä kukaan Pohjoismaista ei ole meidän (Suomen) vihollinen mutta yhdessä pystymme eri tavallamme jokainen ajamaan koko tämän alueen intressejä kun pysymme yhdessä. Ei meidän 5 + miljonaa riitä mihinkään kun on EUssa paljon isompia maita ellemme hoida yhteistyötämme hyvin eri suuntiin.
Älä nyt näe vaaroja ja kummituksia kun niitä ei ole vaan mahdollisuudet.
15.08.2014 21:00
Koko Itella - nimi oli niin hullunkurinen meillekin. Miksi vanha tuttu Posti Post ei enää kelvannut. Syyksi sanottiin ettei nimi kuvannut sen kansainvälistä toimintaa. Ja kuitenkin "Post" on monilla kansainvälisillä kielillä sama. Nyt siis kansainvälistämisessä mennään ihan vielä hullumpaan muotoon Posti (suomeksi) +group (englanti), sekamelskakieltä.
Sen lisäksi viittaamalla monisatavuotisiin perinteisiin - mutta se on historian väärinköyttöä, koska pelkästään nimellä "Posti" sen toiminta ei ole koskaan toiminut.
Oikeusasianmies on jo kerran "ely-central" asioissa ottanut kantaa siihen ettei nimeä voi pukeutua jonkilaiseksi logoksi jos se ei toimi molemmilla kielillä samalla tavalla.
15.08.2014 20:39
61 / 88