Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. Niin+jos+nyt+oikein+ymmärsin+niin+olet+hakenut+apua++ja+omaaan+asiaasi+littyvästä+tilanneyhtydestä+ilmenee,+ettei+sinua+uskottu,+mutta+ei+suoraan+sanota+sinun+valehtelevan,+jonka+perusteella+sitten+olet+luonut+tulkinnan++,+että+"Useimmat+selvastikin+lahtee+siita+etta+autettava+on+valehtelija."Mikä+viittaa+siihen,+että+olet+tehnyt+tuon+lainausmerkeissä+olevan+tulkintasi+"useimmista+ja+autettavista"+pelkästään+oman+kokemuksesi+perusteella+ja+luonut+siitä+vision+koskemaan+muitakin+"autettavia"+vastoin+parempaa+tietoa+miten+muihin+avunhakijoihin+suhtaudutaan+jos+ja+kun+he+apua+uskaltautuvat+hakemaan.+Kuten+jo+sanoin+edellä,+tulkintasi+on+hyvin+samankaltainen+kuin+tuo+narsistien+uhreilleen+luoma+visio,+ettei+kannata+kertoa+kenellekkään/hakea+apua+kun+useimmat+eivät++kuitenkaan+usko,+sinun+tulkintaasi+lainatakseni+heihin+suhtaudutaan+avunhakijoina++jo+lähtökohtaisesti+valehtelijoina,+jonka+vuoksi+lähdin+tässä+kohtaa+tuota+asiaa+kritisoimaan.
  2. Kommentoin+eilen+ny+ihan+näiden+lauseiden+perusteella,+lisättynä+sillä+että+perustelit+alkuun+todellisuutta+omilla+aistihavannoillasi"Useimmat+selvastikin+lahtee+siita+etta+autettava+on+valehtelija.Mita+hyötyä+mun+on+keskustella+ihmisten+kanssa+jotka+ajattelee+mut+valehtelijaksi+?"Jolloin+nää+lauseet+on+ny++ihan+sun+mutua,+eikä+perustu+aistihavaintoosi.+Asia+on+eri+jos+useimmat+ihmiset+ovat+suoraan+sanoneet++pitävänsä+sinua+valehtelijana,+jonka+sanomisen+pohjalta+tiedostat+että+he+pitävät+sinua+valehtelijana.Toisaalta+toki+mietin+sellaistakin+tilannetta,+että+jos+esim.+papereissa+on+joku+diagnoosi+jonka+oirekuvastoon+valehteleminen+kuuluu+ja+asia+on+yleisesti+lähipiiriinkin+tiedossa+niin+niissä+tapauksissa+toki+ao.+ihminen+itsekin+voi+ounastella,+että+hänen+sanomisiaan+saatetaan+epäillä,+ilman+että+asiaa+ääneen+sanotaan,+josta+tulee+mieleen+sanonta,+joka+kerran+keksitään+sitä+aina+epäillään.+Mutta+niin+tain+näin,++niin+mitä+tulee+tuohon+mainitsemaasi++lähtökohtaan+"autettava+on+valehtelija"+niin+ilm.+kyseessä+on+oma+kokemukseksi+jonka+oman+kokemuksesi+perusteella+et+voi+tehdä+tuollaista+yleistystäMiksikö+ny+toisinaan+tartun+näihin+tämmösiin+kohtiin,+kun+itse+mieluusti+kannustan+ihmisiä+hakemaan+apua+itselleen,+enkä+soisi+tuommosen+ajatuksen+että+autettavaa+pidetään+valehtelijana+muuttuvan+uskomukseksi+kenenkään+mielessä+ja+olevan++esteenä+avun+hakemiselle.++Itseasiassa+tuollainen+"hapatus"+avunhakijaa/uhria+ei+uskota+on+yksi+narsistin+keinovalikoimista+saada+uhrinsa+mielenterveyden+horjumaan.+Asia+joka+tulee+esille+jo+Vaknin+kirjoituksien+ensiluvussahttp://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html
  3. No+ensinnäkin+tuohon+kuvioon+liittyen,+se+ei+tarkoittanut+sinun+perhekuviotasi+vaan+vain+ainoastaan+sitä+kuviota+jonka+itsekin+otit+esille,+että+narsisti+nauttii+siitäkin,+että+saa+toisen+soittelemaan+vaikka+ei+vastaakkaan,+että+soittelemalla+lisäät+hänen+tyytyväisyyttään.Mitä+tulee+tuohon++vipa+kommenttiisi,+niin+minä+vaan+keskustelen+sinun+kanssasi+tämän+palstan+välityksellä+ja+lausumani+ovat+vaan+mielipiteitä+milloin+mistäkin+sinun+esille+tuomastasi+asiasta.,+esim.+nyt+tuosta+soittelusta.+Ei+tässä+ole+yhtään+sen+kummempaa,+enkä+ny+ole+ollenkaan+varma+kaikesta,+kuhan+ny+vaihdan+ajatuksia,+mielipiteitä+kanssasi.Olishan+sekin++ny+kummallista+jos+ei+ihmisten+kanssa+voisi+keskustella+,+sanoa+mielipidettään+ilman+perinpohjaisia+tutkimuksia.+Näin+meistä+ihmisistä++suurin+osa+toimii+,+keskustellessamme++sanomme+mitä+siinä+hetkessä++mieleen+tulee+mistäkin+asiasta+ilman+sen+kummempia+perinpohjaisia+tutkimuksia.+Sinua+ilmeisesti+tuo+asia/tapa+keskustella++tuntuu+kovasti+haittaavan+ja+ehket+ole+osannut+tuota+asiaa+ottaa+huomioon+ja+siitä+syystä+ehkä+suhtadut+liian+kirjaimellisesti+toisten+sanomisiin.Mutta+oli+kuinka+oli,+niin+olen+tänään+kummastellut+tänään+sitäkin+,+että+poikkeusellisesti+harrastat+dialogia+kanssani,+kun+aiemmin+olet+tuonut+ilmi,+että+minun+kirjoituksistani+tulee+sinulle+huono+olo,+ettet+edes+lue+niitä,+jonka+vuoksi+olen+pidättäytynyt+enimmäkseen+vastailemasta+sinulle.+Mutta+tosiaan+nyt+tuon+poikkeuksellisen++dialogisi+vuoksi+kanssasi+on+kyllä+mukava+vaihtaa+ajatuksia/mielipiteitä+tänään,+vaikka+omalla+tavallani+sinun+ajatuksiasi/toimintatapojasi++olen+yrittänyt+kyseenalaistaakin,+että+hieman+ajattelisit+muitakin++tapoja+olla+tekemissä+vanhempiesi+kanssa+kuin+myös+ettei+ehkä+kaikki+johdu+heidän+narsimistaan,+joku+osuus+myös+vuorovaikutuksen+liittyen+++on+sinullakin+suhteessa+vanhempiisi.
  4. Toisin+sanoen+tarve+pitää+ja+ottaa+yhteyttä+vanhempiisi+on+sinulla.+Hieman+kyllä+mietin+tuota,+että+tarpeesi+keskustella+vanhempasi+kanssa+on+sillä+hetkellä+kovin+voimakas,+jos+sinnikkäästi+yrität+vaikka+luuria+lyödään+korvaan+ts.+vanhepasi+ei+ole+sillä+hetkellä+halukas+siihen+tai+hänellä+on+muuta+puuhaa
  5. Niin+sinulla+ny+kuitenkin+on+jatkuva+tarve+olla+yhteyksissä/soittaa+heille+jostain+syystä.+En+tiedä+onko+kyseessä+ns.+hätätilanne+jolloin+tarvitset+apua,++vaiko+toivot/+haluat+heiltä+jotain+,+oletko+huolissasi+heistä+vai+onko+kyseessä+vain+tarve+kuulla+heidän+äänensä,+olla+olemassa+tavalla+tai+toisella+heille.+Jatkuva+soittaminen+vaikka+luuria+lyödään+korvaan,+vaikuttaa+näin+sivusta+kuultuna+jonkin+sortin+paniikki+tilanteelta,+joko+haluat+varmistaa+että+siellä+on+kaikki+hyvin+tai+itselläsi+on+joku+hätä.Muistaakseni+jossain+kohtaa+olet+kertonut+rakastavasi+vanhempiasi,+mikä+osin+selittää+asiaa.+En+tiedä+missä+määrin+sitten+olet+vammastasi+johtuen+riippuvainen+heistä,+toimivatko+he+esim.+ikäänkuin+nimellisesti+sinun+avustajinasi.+Mistä+tuli++mieleen,+että+oletko+kartoittanut,+että+saisitko+vammaispalvelulain+nojalla+itsellesi+ulkopuolisen+avustajan.Vielä+tuosta+soittamisesta,+että+kun+siellä+luuria+lyödään+korvaan,+eikä+välitetä+sinun+tarpeistasi,+niin+olisko+mahdollista+että+voisit+soittaa+jollekkin+muulle+henkilölle,+joka+tulisi+auttamaan+sinua+tai+edes+kuuntelisi+sinun+asiasi+jolloin+saisit+sen+tunnun,+että+joku+edes+välittää+sinustaMitä+tulee+noihin+kommentteihin+jotka+olet+laittanut+tuon+varsinaisen+käsiteltävän+asian++jälkeen,+niin+niistä+huomaa,+että+yrität+siirtää+keskustelua+omasta+toiminnastasi/suhteestasi+vanhempiisi+muihin+asioihin,+tiedonhakuun+ja+sen+sellaiseen.+Josta+voisi+vetää+sellaisenkin+johtopäätöksen,+ettet+ole+itse+kykenevä+käsittelemään+omaa+suhdettasi+vanhempiisi.
  6. No+varsinaisesti+en+nyt+lainannut+tuossa+kohtaa+mitään+lausettasi,+mutta+tää+systeemi+kopio++ko.+henkilön+kommentin++kun+siihen+vastaa.+Jos+tarkoituksellisesti+lainaan+jotain+kommenttia+niin+kyllä+itse+kopion+sen+oman+kommenttini+alkuun+joka+näkyy+lainausmerkeissä.Mutta+joo,+vastasin+ny+vaan+ihan+suoraan+tuon+kommenttiisi+viimeisen+lauseen+pohjalta+jossa+kerroit+vanhempiesi+kiusanneen+sinua+eilen+ja+tänään,+josta+syystä+pohdin+tuota+ilm.+tiivistä+suhdettanne+ja+sitä,+että+kun+tulee+se+oma+perhe+ja+kaikki+muut+velvoitteet+siihen+päälle,+niin+se+yhteydenpito+vanhempiin+väistämättä+vähenee,+ja+sitä+myöden++myös+se+vanhempien+vaikutusmahdollisuus,+kun+vanhempi+ei+enää+tiedä+kaikkea+lapsensa+elämästä,+eikä+ole+edes+tarpeen+tietääkkään.+Mitä+tulee+tuohon+mainitsemaani+lapsen+asemaan,+niin+en+en+tarkoittanut+sillä+lapsellisuutta+vaan+jotain+sellaista,+että+vanhemmilleen+omat+lapset+ovat+aina+"lapsia",+ei+se+vanhemmuus,+eikä+tietoisuus+siitä,+että+on+ko.+ihminen+lapsi++poistu+iän+lisääntyessäkään.+Aikuiset+lapsetkin++tulevat+edelleen+isän+tai+äidin+luokse,+eivätkä+mihin+tahansa+kylään+ja+jonkun+tutkimuksen+mukaan+ottavatkin+vähän+niinku+lapsen+roolin.+Vanhempi+sitten+siinä+höösää+kaikenlaista+"parasta"+kun+kerran+lapset+ovat+tulleet+käymään+ja+aikuiset+lapsetkin+usein+hetken+verran+palaavat+sinne+lapsuuteen++kun+kaivavat+esiin+itselleen+tuttuja+esineitä,+katselevat+valokuvia+ja+muistelevat+lapsuutensa+tapahtumia.+Vaikka+muuten+sitten+kysellään+kuulumisia+ja+keskustellaan+niin+yleisisistä+kuin+omiiin+asioihin++liittyvistä+asioista+tasavertaisina+aikuisina.+Vanhempien+mielipidettäkin++usein+kysytään+kyllä+vielä+aikuisenakin+mutta+päätökset+tehdään+itse+ja+sisaretkin+saattavat+tiedustella,+että+ootko+kysyny+äidiltä/isältä,+mitä+mieltä+äiti/isä+oli.+Mielipiteeni+kyllä+kerron,+mutta+pyrin+korostamaan+sitä,+että+teet+niin+kuin+itse+parhaimmaksi+näet.+Mitä+taas+tulee+tuohon+"auttamisasiaan"+niin+olen+kyllä+ymmärtänyt+että+koet+ettei+sinua++ole+kukaan+osannut/kyennyt+auttamaan,+mutta+sen+oman+kokemuksenkaan+perusteella+ei+voi+vetää+sellaista+johtopäätöstä+etteikö+narsistien+aikuisia+lapsia+kuin+muitakin+lapsena++kaltoinkohdeltuja+aikuisia+kyettäisi+auttamaan.+Monesti+siihen+vaan+tarvitaan+kuitenkin+että+ihminen+itse+tunnistaa+oman+pahan+olonsa+ja+sen+myötä+kokee+tarvitsevansa+apua+ja+ymmärtää+sitä+pyytää/hakea,+että+sen+ensimmäisen+askeleen+joutuu+ottamaan+itse.+Mutta+vaikka+sitä+apua+saa/on+tarjolla,+niin+kuitenkin+sen+suurimman+työn+joutuu+tekemään+itse.+Se+nyt+vaan+on+niin,+ettei+maailma+ja+ihmiset+muutu+meidän+mukaamme+vaan+meidän+itsemme+on+muutettava+vähintäänkin+se+oma+asenteemme+sen+suhteen+ettei+tässä+maailmassa+ihan+yksin+pärjää.+Moni+kokee+mustimpina+hetkinä+olevansa+totaalisen+yksin,+eikä+huomaa+että+silloinkin+kuitenkin+elämässä+on+hyviäkin+asioita+jotka+ovat+ikäänkuin+muiden+ihmisten+meille+antamia.+Täälläkin+on+joskus+viritelty+aiheesta+kiitollisuus+keskustelua,+mutta+se+ny+meni+vähän+metsään++kun+alettiin+puhua+hyväntekeväisyydestä.+ja+toisten+auttamisesta.+Mutta+aiheena+ja+harjoituksena+kiitollisuus+on+kyllä+hyvä.+Miettiä+jos+ei+päivittäin+niin+ainakin+toisinaan,+että+mitkä+kaikki+hyvät+asiat+elämässämme+ovat+joko+toisten+ihmisen+ansiosta+tai+muuten+vaan+meille+ilmaiseksi+annettu.
  7. Niin+olen+suht+samaa+mieltä+siitä,+että+tuskin+narsistille+riittää+yksi+lähde,+että+sen+vaki+kumppanin+lisäksi+kyllä+niitä+sivusuhteita+useinkin+on,+varsinkin+jos+ei+siltä+kumppanilta+saa+jatkuvasti+sitä+ihailua+ja+posiitivista+nostatusta+ja+kumppanista+on+ajan+saatossa+tullut+narsistin+mielestä+kaikkea+muuta+kuin+loistokas.+Narsistithan+myös+helposti+kyllästyvät+lähteisiinsä,+mikä+johtaa+siihen,+että+alati+uutta+on+löydyttävä.Toisten+suhteista+on+vaikea+sillain+sanoa+mitään,+mutta+en+usko+sen+pitkäaikaisen+kumppaninkaan+helpolla+pääsevän+vaan+eiköhän+se+henkinen+väkivalta+ole+mukana+siinäkin+kuvioissa.+Jos+ei+siitä+ns.+pitkäaikaisesta+kumppanista+muuta+hyötyä+kulissien+ylläpidon+lisäksi+ole,+niin+toimiihan+hän+ikäänkuin+likasankona/nyrkkeilysäkkinä+johon+voi+sen+pahan+olonsa+purkaa+jos+ei+siellä+maailmalla+aina+sitä+narsistin+erinomaisuutta+ymmärretä.+Ja+jos+narsistilla+on+ollut+hyvä+päivä+ja+"bisnekset"+sujuneet+maailmalla+hyvin/lähde+pulpunnut+runsaasti+niin+saattaapa+se+kumppankin+saada+sen+murusen+pöydältä++jonkun+ystävällisen+kommentin+merkeissä,+mikä+saa+sitte+kumppaninkin+silmät+loistamaan.Tuohon+"vain+asuu"+kohtaasi+liittyen,+myös+välinpitämättömyys/toisen+huomiotta+jättäminen+on++henkistä+väkivaltaa+silloin+jos+ei+molemmin+puolin+sovittu+olla+,+että+kyseessä+on+vaan+asumisjärjestely+ja+molemmilla+on+oikeus+omaan+elämään.+Itse+en+hevin+uskoisi+narsistin+kohdalla+tuollaiseen+"asutaan+vaan+yhdessä"+järjestelyyn,+varsinkin+jos+kyseessä+on+entinen+kumppani+etteikö+siellä+seinien+sisällä+muutakin+tapahtuisi.
  8. Niin,+ymmärrän+kyllä+tilanteesi,+ja+jostain+syystä+olet+vielä+kovin+kiinni+vanhemmissasi,+ja+yhteydenpitomme+on+tuntuu+olevan+tiivistä,+missä+niitä+kiusaamismahdollisuuksia++syntyy+enemmän+kuin+sellaisissa+tapauksissa,+että+välimatkaa+on+paljon+ja+yhtydenpito+ei+niin+tiivistä.+Osasyynä+varmaan+on+sekin,+ettei+sinulle+ole+syntynyt+sitä+omaa+perhettä,+jossa+olisit+itse+aikuisena,+vaan+on+pelkästään+tuo+lapsuudenperhe+jossa+sitten+ollaan+niitä+lapsia+suhteessa+vanhempiin.+En+nyt+tarkoita+tuolla+loukata,+mutta+jonkinlainen+tosiasia+tuokin+joka+osaltaan+on+taustalla+vaikuttamssa.+Mutta+kun+pääsääntöisesti+pyrin+vastaukseni+lisäksi++jakamaan+tietoutta+vähän+laajemminkin++niin+vielä+tekee+mieli+laittaa+lukemista+ihan+vaan+tuohon+väitteeseesi+liittyen+koskien+nimenomaan+narsistin+lapsia,+etteikö+narsistin+lapsen+problematiikka++olisi+tunnettu/tunnistettu+ja+asiaa+tutkittu+ja+siitä+tietoakin+on+saatavilla+ja+apua/hoitoakin+varmasti+on+saatavilla.+Narsitin+lapsille++on+myös+ainakin+suurimmissa+kaupungeissa+omia+vertaistukiryhmiäkin.+Periaatteessahan+jo+narsistin+syntyteoroissa+on+asia+otettu+huomioon,+että+joissain+tapauksessa++myös+narsistin+lapsesta+saattaa+kasvaa+narsisti,+ihan+kuin+siitä+vanhemmasta+joka+myös+on+ollut+joskus+mahdollisesti+myös+narsistisen+vanhemman+lapsi.Mutta+joo,+minä+ny+tähän+kohtaan+laitan+nuo+kirjalinkit,+mutta+tosiaan+googlettamalla+löydät+hyvinkin+paljon+tietoa+myös+muualta,+miten+se+vanhempi+kiusaa+lastaan+ja+millaisia+ongelmia+se+narsistin+lapsena+oleminen+tuottaa+sille+lapselle+itselleen.Etten+ny+usko+väitteeseesi,+etteikö+tuota+asiaa+olisi+tunnistettu+ja+pyritty+myös+tietoa+asiasta+jakamaan+ja+etteikö+narsistien+lapsia+kyettäisi+myös+auttamaan.http://www.minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?kirja=1185https://www.booky.fi/tuote/mcbride_karyl/enko_koskaan_ole_tarpeeksi_hyva_kuinka/9789525613964
  9. "valitettavasti+olen+tullut+tulokseen,+että+minua+ei+voi+auttaa+tässä+tilanteessani+kukaan."No+kuullostat+kovasti+masentuneelta,+mikä+sinällään+on+ymmärrettävääkin.+Turvavakoti+on+sellainen+hyvä+hengähdys+ja+lepopaikka,+eikä+mikään+pysyväisratkaisu.Mutta+sinunkin++täytyy+nyt+sitten+jonkin+ajan+kulttua+itse+tehdä+se+valinta+palaatko+entiseen+elämääsi+vaiko+lähdetkö+tuosta+suhteesta.+Sinun+puolestasi+sitä+ei+kukaan+päättää,+vaikka+neuvoja+eroon+saateliskin,+mutta+loppupeleissä+sinä+sen+asian+ratkaiset,+palaatko+vaiko+lähdet.Kyllä+sieltä+apua+saa+niin+keskusteluapua,+kuin+ihan+käytännön+asioihinkin+,+niin+asunnon+hankkiseemiseen+kuin+taloudellisen+tilanteen+selvittämiseen+ja+ohjataan+lääkärille+joka+sitten+kartoittaa+sen+terveyspuolen+avun+tarpeen.+ja+ohjaa+sitten+tarpeen+mukaan+saamaan+hoitoa.+Turvakodin+työntekijä+autttaa+myös+lähestysmiskiellon+hankkimiseen+littyvissä+asioissa+ja+tulee+mukaan+myös+viranomaisneuvotteluihin+jos+tuntuu+ettei+yksin+jaksa.Mitä+tulee+ystäviin+ja+sukulaisiin,+niin+voisit+itsekin+olla+aloitteellinen+ja+kertoa+olevasi+avun+tarpeessa+ja+pyytää+heitä+käymään+siellä+turvakodissa+ja+pytää+heitä+auttamaan+sinua.+Toki+avusta+ei+ole+niin+paljon+apua+jos+päätät+edelleen+palata+entiseen+elämääsi,+kuten+ilm.+olet+aiemmin+tehnyt.+Onneksi+voit+aina+kuitenkin+palata+takaisn+turvakotiin+silloinkin+kun+valitset+palaamisen.+Monestihan+nää+tämmöset+jutut+vaatii+useamman+yrityksen.+Itsellänkin+aikoinaan+vasta+kolmas+kerta+toden+sanoi,+että+en+enää+palannut.