Pitkästä+aikaa+tuli+vilkaistua+taas+tänne.+Tuossa+jotain+samaa,+mitä+minäkin+aikoinaan+ihmettelin.++Sitä+en+tiedä+tunsiko,+tiesikö++oikeasti+ne+ihmiset+vai+oliko+vaan+tietävinään.+Toisaalta+taas+saattoi+puolihuolimattomasti+kysäistä+minultakin+tunsinko/tiesinkö++jostain+ihmisestä+jotain.+Muistan+myös+hänen+kertoneen,+että+oli+tehnyt+etukäteis+tiedusteluja+minustakin+joltain+yhteiseltä+tuttavalta.
"Tunne-elämän+vaikeita+vaurioita+on+todella+vaikea+ratkoa+yksin,+osin+asiat+pahenee."Vastaan+nyt+tähän+vaikka+näyttää,+että+edellisestä+on+jo+aikaa+kulunut,+mutta+jos+sattuu+joku+asianosainen++sattuisi+minun+laillani+silloin+tällöin+tänne+vilkaisemaan.++Tosiasiahan+se++on,+että+mm.+lapsuuden+taakkkoja+on+vaikea+ratkoa+yksin+varsinkin+kun+ne+tunteetkin+siellä+taustalla+vaikuttavat.+Eikä+oikein+ole+ketään+keltä+kysyisi,+jonka+kanssa+keskustelisi,+kun+harvemmin+vanhemmat+kykenevät+sellaiseen+keskusteluun,+että+helpostikin+ne+ajatukset+sitten+pyörii+ympyrää+jos+ei+ole+rinnalla+ketäänItselleni+aikoinaan+eron+jälkeen+90-luvun+loppupuolella+tarjoutui+mahdollisuus+päästä+psykologin+juttusille.++Lähtökohtana+oli+pariterpia,+mutta+ent.+puoliso+ei+käynyt+kuin+kerran,+kun+hermostui+jo+eka+kerrasta,+että+mitä+sitä+mennyttä+vatvomaan.++Jatkoin+käymistä+sitten+yksin.,+kun+sitä+minulle+ehdotettiin.Ihan+terveyskeskuksen+psykologilla+kävin+vuoden+verran,+ettei+tarvinnu+maksaa+erikseen,+meni+vuosimaksun+piikkiin.+Ettei+se+terapia+välttämättä+mitään+ihmeellistä+ole,+kunhan+keskustellaan+asiakkaan+esille+tuomista+ongelmista+jotka+osin+vaikuttavat+tiedostamattakin.+Ihan+normisti+istutaankin,+ettei+se+sellaista+ole+kuin+elokuvissa,+jossa+asiakas+makaa+ja+puhuu+enimmäkseen+itsekseen+ja+vastapuoli+tekee+omia+analyysejaan.+Minkäänlaista+diagnoosiakaan+siellä+ei+tehdä,+saati+lääkkeitä+määrätä,+se+on+sitte+lääkärin/psykiatrin+heiniä.Mutta+jotenkin+vaan+ne+monetkin+solmukohdat+lähtivät+aukeamaan,+kun+ammatti+ihminen+osaa+kysyä+oikeita+kysymyksiä.++Joiden+pohjalta+sitä+sitten+joutui+itsekin+miettimään+mikä+mihinkin+vaikuttaa+ja+miten+niitä+ongelmia+voisi+ratkaistaNoin+vuoden+verran+kävin+siellä+suht+säännöllisesti+ja+sen+lisäksi+luin+kasapäin+aiheeseen+liittyvää+kirjallisuutta.+Alkuun+tosiaan+hivenen+niitä+menneitä,+mutta+jatkossa+sitten+enemmänkin+mietittiin+ratkaisuja+ja+kartoitettiin+voimavaroja+ja+pyrittiin+enemmänkin+suuntaamaan+tulevaan.Tuon+oman+kokemuksen+perusteella+voisin+suositella+jotain+tuollaista+jos+on+itse+valmis+keskustelemaan+mieltään+painavista+asioista.+Liittyivät+ne+nyt+sitte+menneisyyteen+tai+nykyisyyteen+ja+haluaa+jotain+muutostaEi+sieltäkään+toki+miksikään+valmiiksi+tulla,+saati+alati+onnelliseksi.+Elämä+tuo+eteen++uusia+haasteita++ja+vastoinkäymisiä,+toki+myös+paljon+hyvää+ja+kaunista.+++Mutta+jotain+mullekkin+siittäkin+kokemuksesta+jäi,++jonka+vuoksi+osaa+paremmin+itse+itseään+auttaa.+Että+ennemminkin+nykyään+koen+lapsuuden+kokemukseni+voimavarana,+kuin+että+se+määrittäisi+elämäni+kulkua+hamaan+tappiin+asti.
"Eli+sinun+kohdallasi+nyt+ihan+kyse+vain+sellaisesta+ärsyttämishalusta+kun+et+muuten+enää+pysty+sanomaan+oikein+mitään+noista+keskustelun+aiemmista+aiheista"No+kyllä+noi+mun+kommentit+jotka+liittyvät+aloitukseen+ovat+hyvinkin+näkyvissä,+että+aloitutusta+tuli+pohdittua+noin+pari+kuukautta+sitten.+Sinulla+sitten+tuli+ilmeisesti++tarve+yrittää+saada+joku+yhteys+minuun,+kuten+kirjoitit"+Alunperin+jäin+lukemaan+tätä+ketjua+yltin+osalta+etsien+sopivaa+välystä+missä+voisin+kysyä+vointia+että+onko+selvinnyt+koronatta.+"+Aloitusta+tosiaan+olen+kommentoinut+aikoinaan+ja+sinunkin+esille+tuomiisi+asioihin+on+omasta+mielestäni+ihan+liikaakin+tullut+kommentoitua.Sen+kummemmin+ny+en+välitä+vanhoja+tonkia,+saati+aloituksessa+mainituja+sontaläjiä.+Mutta+kun+googlen+haku++joitain+vanhoja+tyrkkää+näytille,+niin+tulee+silloin+tällöin+vilkaistua+mitä+silloin+kirjoitettiin.Joku+päivä+täs+tuli+luettua+kans+joku+ketju+ja+kun+tän+ketjun+loppupuolella+kysyt,+"Mutta+miksi+ihmeessä+pitäisi+saada+jotain+hyvää+siitä+irti?+"+Niin+tuli+mieleen+se+vanha,++jonka+lukaisin,+jossa+näytit++löytäneen+siitä+"paatistasi"+paljonkin+hyvää.+Mietin+vaan,+että+eiköhän+ne+silloiset+hyvät+ominaisuudet+ole+mahdollisesti+olemassa+vieläkin.+?Mutta+joo,+joskus+sitä+toisinaan++innostuu+näihin+juttuihin,+mut+koitan+taas+enemmän+ryhdistäytyä.Sinäkin+voisit+ajatella+vaikka,+että+minkä+hemmetin+takia+taas+tuli++sekaannuttua+ylt,iin,+kun+ei+se+miksikään+muutu,++yhtä+ärsyttävä+ja+veemäinen+kuin+aina.Jahas+Näköjään+tuohon+jatkoksi+tuli+lisäkommenttia,+että+vastaan+samalla+siihenkin.+Mutta+joo+tuota+kirjoittaessani+näytti+tullee+kommentointia+liittyen+heittoosi,+siitä,+että+minun+pitäisi+mennä+muistitestiin.+Kommentoin+siinä+etten+katso+tarvitsevani,+perusteena+esitin,+että+koska+noi+mun+ammattiin+liittyvät+tentitkin+jotka+uusitaan+viiden+vuoden+välein+meni+vielä+ykkösillä+läpi,+niin+en+usko,+että+että+ainakaan+tällä+hetkellä+tarvisin+muistitestiä.+++Muistitestejä+toki+tulee+itsekin+tehtyä+silloin+tällöin.Se,+että+noi+testit+ny+meni+läpi+ykkösillä,+oli+minulle+iloinen+asia.+Kun+ainahan+kun+ikää+tulee+lisää+ja+jatkuvasti+tulee+uusia+asioita+opeteltavaksi+niin+aina+vanha+ei+enää+meinaa+pysyä+perässä.
"Tai+tee+se+muistitesti.+Ikävää+sinänsä+jos+on+jotain+tullut+muistiin+ongelmia,+ymmärrän+kyllä+sitten+sen+jos+niin+on."Jaa,+en+ny+itse+kuin+sen+kummemmin+kuin+lähipiirinikään+olisi+moista+havainnut.+Juuri+hiljattain++meni+niin+love,+lääkelaskut,+kuin+pvk+ja+ger+tentitkin+ihan+ykkösellä+läpi.++Ne+kun+joutuu+aina+viides+vuoden+välein+uusimaan.+Että+joutunee+vieläkin+vuorollaan+vastuuta+ns.+vuorovastaavana+kantamaan+koko+osaston+asukkaiden+helahoidosta.+Mieluusti+toki+jo+toivoisi+ettei+tarvitsisi,+että+saisi+jo+vapautuksen,+mutta+pakkohan+se+on+kun+kuuluu+työn+kuvaan.++No+lohduttaudun+sillä,+että+eläkepäivätkin+kohta+koittaa,+vaikka+tiedä+sitten.+Esimieskin+kun+jo+kyseli,+että+kai+sä+jatkat+vielä+töitä+eläkeiän++jälkeenkin.+Johon+vastasinkin,+että+aion+jäädä+eläkkeelle+ja+aion+juhliakkin++sitä,+mutta+osa+aikainen+työ+saattasi+olla+mahdollista+jos+terveenä+pysyy,+mutta+tosiaan+sitte+ilman+sitä+vastuuta+kaikesta.+Että+suotta+ny+kuvittelet+kaikenlaista,+mikä+ei+pidä+tällä+hetkellä+paikkaansa.+Tuo+kaksiviikkoa+24/7+ny+on+jäänyt+vaan+elävästi+mieleen,+kun+sillä+aikoinaan+ylpeilit+sillä.+Olet+aikoinaan+maininnut+siittä+useampaankin+kertaan+tällä+palstalla.+Vuosi+moista+läheisyyttä+vuorokaudet+ympäri+kuullostaa+liioittelulta.+Aikuisten+oikeasti+en+hevin+moiseen+usko,+että+kukaan+niin+pystyy+elämään,+vaikka+kuinka+olisi+rakastunut.
"Ihmisillä+on+kaikenlaisia+kykyjä."Niin,+minä+vaan+en+oikein+usko,+että+tietää+varmasti+toisen+ajatukset+ja+tekemiset+,+vaikka+kanssakäymistä+ei+ole,+puhumattakaan+siittä+että+jos+ei++edes+tiedä+onko+ko.+henkilö+elossa,+kuten+itse+kerroit.Enkä+usko+siihenkään,+että+joku+voisi+tuntea+toisen+ihmisen+läpikotaisin,+kun+ihminen+itsekään+välttämättä+ole+tietoinen+kaikista+puolistaan.++Puhumattakaan+narsisteista,+jotka+ny+esiintyvät+milloin+minkäkinlaisia+riippuen+tilanteesta+tai+kenen+kanssa+kulloinkin+ovat+tekemisissä.+Narsisteista+puhuttaessa+toki+heihin+liitetään+joitain+tiettyjä+piirteitä,+joiden+vuoksi+heitä+tunnistetaan+ja+diagnosoidaan,+mutta+en+ole+milloinkaan+törmännyt+narsisteista+tietoa+hakiessani++törmännyt+sellaiseen,+että+toinen+ihminen+voisi+lukea+hänen+ajatuksiaan,+saati+tietää+mitä+hän+milloinkin+tekee+jos+ei+ole+ko.+henkilö+ei+ole+itse+paikalla.Mitä+tulee+tuohon+ennakointiin,+niin+joo,+kyllä+itselläkin+on+tuosta+kokemusta.+Toki+jos+tilanne+on+uhkaava+ja+akuutti+ja+toistuva.+Niin+toki+on+hyvä+ennakoida.+Minullakin+oli+aikoinaan+laukku+pakattuna,+joskus+"nukuin"+jopa+kengät+jalassa.+Kun+elää+sellaisissa+oloissa+niin+sellainen+saattaa+jäädä+päälle+Ko.+asiaa+käsiteltiinkin+silloin+parisenkymmentä+vuotta++sitten+kun+kävin+psykologin+juttusilla.++Jolloin+hän+toi+esiin,+että+ihmismielellä+on+tällaisissa+tapauksissa+tapana+kehitellä+erilaisia+kauhuskenaroita,+mikä+lisää+pelkoa+ja+saa+ihmisen+jatkuvasti+valppaaksi,+olemaan+varuillaan.++Hän+neuvoi+minua+poisopetteleman+sellaisesta+tavasta+ja+enemmänkin+ajattelemaan+sellaisia+asioita,+jotka+lisäävät+hyvinvointia+ja+vievät+elämää+eteenpäin.Elämä+itsessään+ny+kuitenkin+on+epävarmaa,+vaikka+miten+yritttäisi+ennakoida+ja+konroilloida.+Sama+pätee+myös+muihin+ihmisiin,+he+eivät+välttämättä+toimi+haluamallani+tavalla+,+saati+että+he+ajattelisivat+samoin+kuin+minä.++Mutta+joo,+ihan+saat+pitää+oman+uskosi+että+vuorenvarmasti+tiedät+narsisti-psykopaattisi+kulloisetkin+ajatukset+ja+tekemiset+ja+elää+elämääsi+sen+mukaan.+Kuhan+ny+vaan+kerroin+etten+itse+usko+moiseen,+toki+minäkin+saatan+joskus+kuvitella+kaikenlaista,+mutta+pyrin+kuitenkin+erottamaan+milloin+on+kyse+omista+ajatuksistani/kuvitelmistani+ja+milloin+on+kyse+siitä+mitä+todellisuudessa+tapahtuu/on+tapahtunut.