Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

  1. Hahahah, "mikäs piru pahan tappais"
    tai jotain sinnepäin taitaa olla joku vanha sananlasku tms.
    Mutta joo, en juurikaan enää käy täällä suomi kaksneloses, vaikka mulla toi nimmari vielä on käytettävissä. Nytkin piti kaivaa salasana jostain iänikuisesta paperista et pääsin kirjautumaan ja katoin et mulle oli tullu viesti.
    Narsisteistakaan ei oo enää sen kummemmin ajatusta, ne ajat ja asiat on ollu ja menny.
    Mulle tuli hiljan eläkeikä täyteen, et täs ny nautitaan niistä, työvuosia kun on 45, et hetkeksi riittää. Toki ei oo poissuljettu, ettenkö viä ehkä keikkahommiin lähtisi. Mutta ny ootellaan ja valmistellaan joulua kaikessa rauhassa, kun ei tarvi jouluna töissäkään olla.
    Että tämmöstä, kaikkea hyvää vaan teille kaikille !
    Tiedä sitte mahtaneeko tää mu viesti ees mennä kaiu,lle perille, kun on anonyymi, ettei näe kirjautuessa et kuka on vastannut.
  2. "Tunne-elämän+vaikeita+vaurioita+on+todella+vaikea+ratkoa+yksin,+osin+asiat+pahenee."Vastaan+nyt+tähän+vaikka+näyttää,+että+edellisestä+on+jo+aikaa+kulunut,+mutta+jos+sattuu+joku+asianosainen++sattuisi+minun+laillani+silloin+tällöin+tänne+vilkaisemaan.++Tosiasiahan+se++on,+että+mm.+lapsuuden+taakkkoja+on+vaikea+ratkoa+yksin+varsinkin+kun+ne+tunteetkin+siellä+taustalla+vaikuttavat.+Eikä+oikein+ole+ketään+keltä+kysyisi,+jonka+kanssa+keskustelisi,+kun+harvemmin+vanhemmat+kykenevät+sellaiseen+keskusteluun,+että+helpostikin+ne+ajatukset+sitten+pyörii+ympyrää+jos+ei+ole+rinnalla+ketäänItselleni+aikoinaan+eron+jälkeen+90-luvun+loppupuolella+tarjoutui+mahdollisuus+päästä+psykologin+juttusille.++Lähtökohtana+oli+pariterpia,+mutta+ent.+puoliso+ei+käynyt+kuin+kerran,+kun+hermostui+jo+eka+kerrasta,+että+mitä+sitä+mennyttä+vatvomaan.++Jatkoin+käymistä+sitten+yksin.,+kun+sitä+minulle+ehdotettiin.Ihan+terveyskeskuksen+psykologilla+kävin+vuoden+verran,+ettei+tarvinnu+maksaa+erikseen,+meni+vuosimaksun+piikkiin.+Ettei+se+terapia+välttämättä+mitään+ihmeellistä+ole,+kunhan+keskustellaan+asiakkaan+esille+tuomista+ongelmista+jotka+osin+vaikuttavat+tiedostamattakin.+Ihan+normisti+istutaankin,+ettei+se+sellaista+ole+kuin+elokuvissa,+jossa+asiakas+makaa+ja+puhuu+enimmäkseen+itsekseen+ja+vastapuoli+tekee+omia+analyysejaan.+Minkäänlaista+diagnoosiakaan+siellä+ei+tehdä,+saati+lääkkeitä+määrätä,+se+on+sitte+lääkärin/psykiatrin+heiniä.Mutta+jotenkin+vaan+ne+monetkin+solmukohdat+lähtivät+aukeamaan,+kun+ammatti+ihminen+osaa+kysyä+oikeita+kysymyksiä.++Joiden+pohjalta+sitä+sitten+joutui+itsekin+miettimään+mikä+mihinkin+vaikuttaa+ja+miten+niitä+ongelmia+voisi+ratkaistaNoin+vuoden+verran+kävin+siellä+suht+säännöllisesti+ja+sen+lisäksi+luin+kasapäin+aiheeseen+liittyvää+kirjallisuutta.+Alkuun+tosiaan+hivenen+niitä+menneitä,+mutta+jatkossa+sitten+enemmänkin+mietittiin+ratkaisuja+ja+kartoitettiin+voimavaroja+ja+pyrittiin+enemmänkin+suuntaamaan+tulevaan.Tuon+oman+kokemuksen+perusteella+voisin+suositella+jotain+tuollaista+jos+on+itse+valmis+keskustelemaan+mieltään+painavista+asioista.+Liittyivät+ne+nyt+sitte+menneisyyteen+tai+nykyisyyteen+ja+haluaa+jotain+muutostaEi+sieltäkään+toki+miksikään+valmiiksi+tulla,+saati+alati+onnelliseksi.+Elämä+tuo+eteen++uusia+haasteita++ja+vastoinkäymisiä,+toki+myös+paljon+hyvää+ja+kaunista.+++Mutta+jotain+mullekkin+siittäkin+kokemuksesta+jäi,++jonka+vuoksi+osaa+paremmin+itse+itseään+auttaa.+Että+ennemminkin+nykyään+koen+lapsuuden+kokemukseni+voimavarana,+kuin+että+se+määrittäisi+elämäni+kulkua+hamaan+tappiin+asti.
  3. "Eli+sinun+kohdallasi+nyt+ihan+kyse+vain+sellaisesta+ärsyttämishalusta+kun+et+muuten+enää+pysty+sanomaan+oikein+mitään+noista+keskustelun+aiemmista+aiheista"No+kyllä+noi+mun+kommentit+jotka+liittyvät+aloitukseen+ovat+hyvinkin+näkyvissä,+että+aloitutusta+tuli+pohdittua+noin+pari+kuukautta+sitten.+Sinulla+sitten+tuli+ilmeisesti++tarve+yrittää+saada+joku+yhteys+minuun,+kuten+kirjoitit"+Alunperin+jäin+lukemaan+tätä+ketjua+yltin+osalta+etsien+sopivaa+välystä+missä+voisin+kysyä+vointia+että+onko+selvinnyt+koronatta.+"+Aloitusta+tosiaan+olen+kommentoinut+aikoinaan+ja+sinunkin+esille+tuomiisi+asioihin+on+omasta+mielestäni+ihan+liikaakin+tullut+kommentoitua.Sen+kummemmin+ny+en+välitä+vanhoja+tonkia,+saati+aloituksessa+mainituja+sontaläjiä.+Mutta+kun+googlen+haku++joitain+vanhoja+tyrkkää+näytille,+niin+tulee+silloin+tällöin+vilkaistua+mitä+silloin+kirjoitettiin.Joku+päivä+täs+tuli+luettua+kans+joku+ketju+ja+kun+tän+ketjun+loppupuolella+kysyt,+"Mutta+miksi+ihmeessä+pitäisi+saada+jotain+hyvää+siitä+irti?+"+Niin+tuli+mieleen+se+vanha,++jonka+lukaisin,+jossa+näytit++löytäneen+siitä+"paatistasi"+paljonkin+hyvää.+Mietin+vaan,+että+eiköhän+ne+silloiset+hyvät+ominaisuudet+ole+mahdollisesti+olemassa+vieläkin.+?Mutta+joo,+joskus+sitä+toisinaan++innostuu+näihin+juttuihin,+mut+koitan+taas+enemmän+ryhdistäytyä.Sinäkin+voisit+ajatella+vaikka,+että+minkä+hemmetin+takia+taas+tuli++sekaannuttua+ylt,iin,+kun+ei+se+miksikään+muutu,++yhtä+ärsyttävä+ja+veemäinen+kuin+aina.Jahas+Näköjään+tuohon+jatkoksi+tuli+lisäkommenttia,+että+vastaan+samalla+siihenkin.+Mutta+joo+tuota+kirjoittaessani+näytti+tullee+kommentointia+liittyen+heittoosi,+siitä,+että+minun+pitäisi+mennä+muistitestiin.+Kommentoin+siinä+etten+katso+tarvitsevani,+perusteena+esitin,+että+koska+noi+mun+ammattiin+liittyvät+tentitkin+jotka+uusitaan+viiden+vuoden+välein+meni+vielä+ykkösillä+läpi,+niin+en+usko,+että+että+ainakaan+tällä+hetkellä+tarvisin+muistitestiä.+++Muistitestejä+toki+tulee+itsekin+tehtyä+silloin+tällöin.Se,+että+noi+testit+ny+meni+läpi+ykkösillä,+oli+minulle+iloinen+asia.+Kun+ainahan+kun+ikää+tulee+lisää+ja+jatkuvasti+tulee+uusia+asioita+opeteltavaksi+niin+aina+vanha+ei+enää+meinaa+pysyä+perässä.
  4. "Ihmisillä+on+kaikenlaisia+kykyjä."Niin,+minä+vaan+en+oikein+usko,+että+tietää+varmasti+toisen+ajatukset+ja+tekemiset+,+vaikka+kanssakäymistä+ei+ole,+puhumattakaan+siittä+että+jos+ei++edes+tiedä+onko+ko.+henkilö+elossa,+kuten+itse+kerroit.Enkä+usko+siihenkään,+että+joku+voisi+tuntea+toisen+ihmisen+läpikotaisin,+kun+ihminen+itsekään+välttämättä+ole+tietoinen+kaikista+puolistaan.++Puhumattakaan+narsisteista,+jotka+ny+esiintyvät+milloin+minkäkinlaisia+riippuen+tilanteesta+tai+kenen+kanssa+kulloinkin+ovat+tekemisissä.+Narsisteista+puhuttaessa+toki+heihin+liitetään+joitain+tiettyjä+piirteitä,+joiden+vuoksi+heitä+tunnistetaan+ja+diagnosoidaan,+mutta+en+ole+milloinkaan+törmännyt+narsisteista+tietoa+hakiessani++törmännyt+sellaiseen,+että+toinen+ihminen+voisi+lukea+hänen+ajatuksiaan,+saati+tietää+mitä+hän+milloinkin+tekee+jos+ei+ole+ko.+henkilö+ei+ole+itse+paikalla.Mitä+tulee+tuohon+ennakointiin,+niin+joo,+kyllä+itselläkin+on+tuosta+kokemusta.+Toki+jos+tilanne+on+uhkaava+ja+akuutti+ja+toistuva.+Niin+toki+on+hyvä+ennakoida.+Minullakin+oli+aikoinaan+laukku+pakattuna,+joskus+"nukuin"+jopa+kengät+jalassa.+Kun+elää+sellaisissa+oloissa+niin+sellainen+saattaa+jäädä+päälle+Ko.+asiaa+käsiteltiinkin+silloin+parisenkymmentä+vuotta++sitten+kun+kävin+psykologin+juttusilla.++Jolloin+hän+toi+esiin,+että+ihmismielellä+on+tällaisissa+tapauksissa+tapana+kehitellä+erilaisia+kauhuskenaroita,+mikä+lisää+pelkoa+ja+saa+ihmisen+jatkuvasti+valppaaksi,+olemaan+varuillaan.++Hän+neuvoi+minua+poisopetteleman+sellaisesta+tavasta+ja+enemmänkin+ajattelemaan+sellaisia+asioita,+jotka+lisäävät+hyvinvointia+ja+vievät+elämää+eteenpäin.Elämä+itsessään+ny+kuitenkin+on+epävarmaa,+vaikka+miten+yritttäisi+ennakoida+ja+konroilloida.+Sama+pätee+myös+muihin+ihmisiin,+he+eivät+välttämättä+toimi+haluamallani+tavalla+,+saati+että+he+ajattelisivat+samoin+kuin+minä.++Mutta+joo,+ihan+saat+pitää+oman+uskosi+että+vuorenvarmasti+tiedät+narsisti-psykopaattisi+kulloisetkin+ajatukset+ja+tekemiset+ja+elää+elämääsi+sen+mukaan.+Kuhan+ny+vaan+kerroin+etten+itse+usko+moiseen,+toki+minäkin+saatan+joskus+kuvitella+kaikenlaista,+mutta+pyrin+kuitenkin+erottamaan+milloin+on+kyse+omista+ajatuksistani/kuvitelmistani+ja+milloin+on+kyse+siitä+mitä+todellisuudessa+tapahtuu/on+tapahtunut.