Vapaa kuvaus

Aloituksia

32

Kommenttia

488

  1. On tärkeä huomata, että nuo kansat eivät vapaaehtoisesti lähde tuomiotaan kohtaamaan, vaan Herra vetää heidät tuomiolle; miksi? Noiden kansakuntien synnin mitta on tullut täyteen ja siksi ne joutuvat tuomiolle, jotta Jumalan pyhyys tulee ilmi. Synnille on asetettu rajat, mihin asti synti saa mennä. Samoin Jumala haluaa osoittaa koko maailmalle, että Israel on hänen valittu kansansa siitäkin huolimatta, että Israel on monesti hylännyt Jumalansa – Jumala ei hylkää kansaansa, vaikka Jumalan tuomiot ovat monesti Israeliakin kohdanneet ja tulevat kohtaamaan.
    Mutta lähi-idän alueella oli tuolloin paljon kansoja, joita ei nyt mainita hyökkääjien joukossa. Egypti ja Assur ovat luettelosta pois (Assurilla tarkoitetaan nykyisen syyrian alueella olevaa aluetta vähän laajennettuna, Egypti on nykyisellä paikallaan – ne ovat jo aikaisemmin kohdanneet Jumalan tuomiot ja ovat kääntyneet Herran puoleen ja nuo maat palvelevat Israelin rinnalla Herraa ja niissä on uhrimenot käytössä niin kuin Israelissakin. ), siksi niitä ei ole hyökkääjien puolella. Siellä ei myöskään ole Edomia, joka sijaitsi Israelin naapurina kaakossa, ei myöskään Mooabia, joka oli Israelin naapurina idässä, ei Ammonia, joka oli Israelin naapurina idässä Mooabin pohjoispuolella, ei Filistealaisia, jotka olivat meren rannalla Israelin länsipuolella, ei Tyyroa ei Siidonia, jotka sijaitsivat Israelista pohjoiseen meren rannalla, ei Aramilaisia, jotka olivat Israelista koiliseen, ei Babyloniaa, ei Arabiaa, ei Saabaa, joka oli nykyisen Saudi-Arabian eteläosissa. Israelin lähinaapurit ovat jo siis kohdanneet Jumalan tuomiot ja siksi Israel elää rauhassa ja turvallisena, sillä ei ole lainkaan pelkoa sodasta.
    Goog siis hyökkää ja siihen liittyneet valtiot ja kansat. Päivien lopulla, pitkien aikojen päästä sanotaan tuossa luvussa. Herran viha kohtaa noita hyökkääjiä, suuri maanjäristys tulee Israelin maahan. Herra kutsuu kaikille vuorille miekan – tässä on siis selkeä ero vihan ajan antikristuksen hyökkäykseen – eikä ole kysymys myöskään tuhatvuotisen valtakunnan päättymisen jälkeisestä hyökkäyksestä. Herra tuhoaa siis nuo hyökkääjät tuomalla sotajoukot hyökkääjää vastaan, sairaudet kohtaavat hyökkääjiä, rakeet ja tuli ja tuliset kivet satavat hyökkääjien sotajoukkojen päälle. Keitä ovat nuo Jumalan nostamat miekat Googin joukkoja vastaan, sitä ei sanota, mutta ne ovat tuon Danielin neljännen pedon valtakunnan alkujoukkoja suurimmaksi osaksi.
    Googin sodasta puhutaan myös Sak 12:1-9, Jooel 2:18-
  2. Olemme nyt tarkastelleet Danielin profetioiden kahta ensimmäistä petoa, nyt tarkastellaan
    Danielin profetian kolmatta petoa. Toisen pedon aikana rauha vallitsee lähi-idässä ja Israel on nyt Jumalan toimesta palautettu maahansa, niin kuin Hes 36 luvussa kerrotaan ja Israel elää ja kukoistaa. Mutta tuo kolmas Danielin profetoima valtakunta nousee ja ottaa haltuunsa toisen pedon hallitseman valtakunnan. Tuosta ajasta voitaisiin puhua sotien aikana. Yksi suuri sota tulee olemaan Googin sota, josta Hesekiel profetoi 38 luvusta alkaen.
    1 Minulle tuli tämä Herran sana:
    2 "Ihmislapsi, käännä kasvosi kohti Googia Maagogin maassa, Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinasta, ja ennusta häntä vastaan
    3 ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn sinun kimppuusi, Goog, sinä Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinas.
    4 Minä kuljetan sinua, panen koukut sinun leukoihisi ja nostatan sotaan sinut ja kaiken sinun sotaväkesi: hevoset ja ratsumiehet, kaikki pulskasti puettuja, suuren joukon suurine ja pienine kilpineen, miekankantajia kaikki.
    5 Persia, Etiopia ja Puut ovat heidän kanssansa, kilvet ja kypärit on heillä kaikilla.
    6 Goomer ja kaikki sen sotalaumat, Toogarman heimo pohjan periltä ja kaikki sen sotalaumat-lukuisat kansat ovat sinun kanssasi.
    7 Ole valmis, varustaudu, sinä ja kaikki joukkosi, jotka ovat kokoontuneet sinun luoksesi, ja ole sinä varalla heitä varten.
    8 Pitkien aikojen perästä sinä saat määräyksen, vuotten lopulla sinun on karattava maahan, joka on tointunut miekan jäljiltä, koottu monien kansain seasta, -mentävä Israelin vuorille, jotka kauan aikaa olivat olleet rauniomaana; se on tuotu pois kansojen seasta, ja he asuvat turvallisina kaikki tyynni
    Herra itse vetää Israelin eräät naapurikansat hyökkäämään Israelin maahan. Silloin Israel asuu rauhassa, turvallisena – Herran kosto on jo kohdannut joitakin Israelin naapureita, silloin Herra vetää loput Israelin naapurikansat tuomiolle kohtaamaan tuomionsa Israelin rajoilla. Israel on siis koottu ja asutettu ja he palvelevat Herraa, temppeli on rakennettu ja Israelin uhrimenot ovat käytössä Jumalan vanhan testamentin lain mukaan. Tämä aika on siis ennen vihan aikoja ja myös ilmeisesti ennen kuin Jeesus hakee omansa kotiin ensimmäisen kerran.
    Mitkä kansat Jumala vetää nyt tuomiolle osoittaakseen voimansa suuruuden. Goog on noiden päähyökkääjämaiden ruhtinas ja Maagog, Roosi, Meseki ja Tuubal ovat maita, joita Goog hallitsee. Missä ovat nuo maat? Nuo kansat sijaitsevat nykyisen Turkin alueella ja sieltä on siis tuleva sotajoukko Googin johdolla, joka hyökkää Israelin maata vastaan – muut arvelut ovat turhia. Heidän mukanaan hyökkäämässä ovat myös Persia, Etiopia ja Puut. No nuo maat ovat helpompi tunnistaa. Persia sijaitsee muinaisella paikallaan, Etiopia oli tuolloin nykyisen Sudanin alueelta alkaen ja Puut (Libya) oli jo nykyisen Egyptin luoteiskulmalta alkaen. Lisäksi mainitaan hyökkääjien joukossa olevan Goomer ja Toogarma, jotka sijaitsivat myös nykyisen Turkin alueella. Hesekiel näkee nuo alueet ja niiltä alueilta hyökkääjät tulevat Googin sodassa.
  3. Tässä ei ole vielä kaikki, muinainen Assurin alue kohtaa myös Jumalan armon. Sakarja profetoi tästä ajasta, jolloin herätys tulee.
    Sak 6:
    1 Minä nostin jälleen silmäni ja näin, katso, neljät vaunut, jotka lähtivät liikkeelle kahden vuoren välistä; ja ne vuoret olivat vaskivuoria.
    2 Ensimmäisten vaunujen edessä oli punaisenruskeat hevoset, toisten vaunujen edessä oli mustat hevoset,
    3 kolmansien vaunujen edessä oli valkeat hevoset, ja neljänsien vaunujen edessä oli täplikkäät, väkevät hevoset.
    4 Minä lausuin ja sanoin enkelille, joka puhutteli minua: "Mitä nämä ovat, Herra?"
    5 Enkeli vastasi ja sanoi minulle: "Ne ovat neljä taivaan tuulta, jotka lähtevät liikkeelle seisottuansa kaiken maan Herran edessä.
    6 Ne, joitten edessä on mustat hevoset, lähtevät pohjoiseen maahan, ja valkeat lähtevät niiden jäljessä. Täplikkäät lähtevät eteläiseen maahan.
    7 Ne väkevät lähtevät, ja menevät halusta, kuljeksimaan maata." Ja hän sanoi: "Menkää, kuljeksikaa maata". Ja ne kuljeksivat maata.
    8 Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa"
    Pohjoinen maa Israelista katsottuna on muinainen Assur, joka siis kokee herätyksen yhdessä Egyptin kanssa.
    Jes 19:
    23 Sinä päivänä on oleva valtatie Egyptistä Assuriin, ja Assur yhtyy Egyptiin ja Egypti Assuriin, ja he, Egypti ynnä Assur, palvelevat Herraa.
    24 Sinä päivänä on Israel oleva kolmantena Egyptin ja Assurin rinnalla, siunauksena keskellä maata,
    25 sillä Herra Sebaot siunaa sitä sanoen: "Siunattu olkoon Egypti, minun kansani, ja Assur, minun kätteni teko, ja Israel, minun perintöosani".
  4. Mikä oli tuo toinen suurvalta silloin Danielin aikana, joka valloitti tuon muinaisen Baabelin valtakunnan. Kysymys oli Persian valtakunnasta ja tutki nyt sitten niitä karttoja, joita tuosta valtakunnasta on olemassa ja silloin voit päätellä jotain sen valtakunnan laajuudesta. Lue myös Toisen aikakirjan lopusta Kooreksen käsky ja Esran ja Nehemian kirjat, jotta tiedät mitä silloin tapahtui. Profeetalliset kirjoitukset toisaalla tulevat toteutumaan myös tuon Danielin toisen pedon eli toisen lähi-idän suurvallan aikana. Mikä on tulevaisuudessa tuon toisen suurvallan nimi, joka tulee kukistamaan tuon ensimmäisen lähi-idän suurvallan, sitä emme tiedä, mutta tiedämme, että se tulee ja toteuttaa taas osan Jumalan profeetallisesta ilmoituksesta.
    Toisen lähi-idän suurvallan aikana alkaa Israelin kansan kokoaminen takaisin lupausten maahan ja tämä kokoaminen on erilainen, kuin nykyisen Israelin kokoaminen. Jumala valitsee kansanosan, jonka se tuo maahan ja tuo kansa alkaa rakentaa myös uutta temppeliä Jerusalemiin. Israel saa tulla silloin maahansa rauhassa ja rauhan aikana, jonka rauhan takaa tuo Danielin profetoima toinen lähi-idän suurvalta.
    Mitä tuosta ajasta on profetoitu?
    Jumala kokoaa osan kansastaan takaisin Israeliin.
    Hes 20: 33 – 44
    Jumala erottelee Israelilaiset ja tuo osan takaisin Israelin maahan ja tuo Israel tulee säilymään, sitä ei enää kukaan karkoita pois. Hesekielin saamien piirustusten mukaan Israelin kotiin palannut kansa alkaa myös rakentaa Jumalan temppeliä Jerusalemiin entiselle paikalleen. Nuo piirustukset annettiin Hesekielille luvusta 40 alkaen. Tuollaista temppeliä ei koskaan ole vielä ollut, nyt se rakennetaan ja uhritoimitukset alkavat Hes 43:18- . Israel ei vielä tuossa vaiheessa löydä Jeesusta Kristusta, mutta palaa Jumalan tykö.
    Israelin paluusta omaan maahansa on paljon lupauksia Raamatun profetioissa.
    Jes 43, 44
    Sak 10
    Jer 12, 23, 46
    Hes 17, 28, 34, 36
    Hoos 2, 11, 14
  5. Mitkä muut profetiat tulevat toteutumaan tuon ensimmäisen lähi-idän suurvallan toimesta? On syytä todeta, että noita suurvaltoja nousee Danielin mukaan neljä peräjälkeen.
    Jesaja 19 luku kertoo profetiasta, joka kohtaa Egyptiä.
    2 Minä kiihoitan Egyptin Egyptiä vastaan, niin että he keskenänsä sotivat, ystävä ystävää vastaan, kaupunki kaupunkia vastaan, valtakunta valtakuntaa vastaan.
    3 Egyptiltä katoaa rohkeus rinnasta, ja minä hämmennän hänen neuvonsa; ja he kysyvät epäjumalilta, henkienmanaajilta, vainaja-ja tietäjähengiltä.
    4 Minä annan Egyptin tylyn herran käsiin, ja kova kuningas on hallitseva heitä, sanoo Herra, Herra Sebaot.
    5 Vedet virrasta loppuvat, joki ehtyy ja kuivuu.
    Samoin Hesekiel 29 profetia puhuu Egyptin kohtalosta.
    8 Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä tuon sinun kimppuusi miekan ja hävitän sinusta ihmiset ja eläimet,
    9 ja Egyptin maa tulee autioksi ja raunioksi. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra. Sillä hän on sanonut: 'Niilivirta on minun, ja minä olen sen tehnyt'.
    10 Sentähden, katso, minä käyn sinun ja sinun virtojesi kimppuun ja teen Egyptin maan raunioiksi, kuivaksi ja autioksi Migdolista Seveneen ja hamaan Etiopian rajaan saakka.
    11 Ei käy siellä ihmisjalka, ei käy siellä eläimen jalka, eikä asuta siellä neljäänkymmeneen vuoteen.
    12 Autioksi minä teen Egyptin maan autioiksi tehtyjen maitten joukossa, ja sen kaupungit tulevat olemaan autioina raunioiksi pantujen kaupunkien joukossa neljäkymmentä vuotta, ja egyptiläiset minä hajotan kansojen sekaan ja sirotan heidät muihin maihin.
    Egypti valloitetaan myös vielä silloin sisällissodan jälkeen ja 40 vuotta kestää tuo Egyptin kurjuus. Näiden profetioiden kaltaista Egyptin tuomiota ei ole vielä koskaan tullut.

    Neljänkymmenen vuoden jälkeen Egyptin kohtalo muuttuu. Mutta silloin on jo lähi-idässä toinen suurvalta, joka on valloittanut tuon ensimmäisen suurvallan alueet.
  6. Lähi-itä profeetallisen ilmoituksen kohde ja näyttämö.

    Danielin kirja kertoo tuosta lopun aikojen näyttämöstä.
    Dan 2:

    2
    44 Mutta niiden kuningasten päivinä on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka on kukistumaton iankaikkisesti ja jonka valtaa ei toiselle kansalle anneta. Se on musertava kaikki ne muut valtakunnat ja tekevä niistä lopun, mutta se itse on pysyvä iankaikkisesti.

    Tuo jae Danielin kirjan toisessa luvussa liittää tuon Baabelin kuninkaan unen lopun aikojen tapahtumiin, vaikka tuo uni oli kuvaus myös tuosta historiallisesta ajasta, jossa Nebukadnessar oli Baabelin valtakunnan kuninkaana ja oli valloittanut myös Jerusalemin ja vienyt osan kansasta pakkosiirtolaisuuteen Baabeliin, Daniel oli yksi heistä. Israel oli jo aiemmin viety pois Assurin toimesta. Nyt oli viety Juudakin.
    Lopun aikoina on siis lähi-itään nouseva myös neljä suurvaltaa ja ensimmäisenä Baabelin valtakunnan veroinen suurvalta. Katso vanhoja kartastoja ja silloin tiedät, millaiseen valtaan tuo lopun aikojen Baabelin valtakunta tulee nousemaan. Nimi voi olla jotain muuta, mutta valtakunta on oleva tuon muinaisen Baabelin valtakunnan veroinen.
  7. Mikä on nyt tilanne maailmassa?
    Israelin valtio on olemassa, mutta tuo kansa elää luopumuksen tilassa. Jumala on lähettänyt monia varoituksia tuolle kansalle, monien sotien kautta Jumala on halunnut varoittaa tuota kansaa, monia profeetallisia ilmoituksiakin on tullut, jotka ovat linjassa niiden Raamatun profetioiden kanssa, joilla Vanhan Testamentin profeetat varoittivat luopunutta kanssa, mutta Israel ei tahdo tehdä parannusta. Siinä on siis lähtötilanne, josta käsin tulee tarkastella Raamatun profetioissa ilmoitettua tulevaisuuden kuvaa.
    Lähi-idässä ei juuri nyt ole voimakasta yhtenäistä valtiota, joka voisi olla tuon Jeesuksen aikaisen Rooman valtakunnan veroinen voimassa ja vallassa. Israelin naapurit ovat hajanaisia ja osaksi sekasortoisessa tilassa sotien tähden ja kansannousujen tähden. Mutta mitä Raamatun profeetallinen ilmoitus meille kertoo lähi-idän tapahtumista, sillä juuri lähi-idästä käsin pitää Raamatun profeetallista ilmoitusta tarkastella. Siellä on Raamatun profeetallisen ilmoituksen keskipiste ja sieltä pitää katsoa ilmansuunnat ja maat ja kansat, joista profeetat ja profetiat puhuvat.
    Raamatun profeetallista ilmoitusta on valtavasti, Ilmestyskirja, Danielin kirja, Jesaja, Jeremia, Hesekiel, Sakarja ja monet muut, psalmeistakin löydämme profeetallista ilmoitusta ja jo alussa viittasin Jeesuksen omiin ilmoituksiin evankeliumeissa ja Paavalin kirjeissä ja monissa muissa on profeetallista ilmoitusta, jotka vielä eivät ole tapahtuneet, vaan ovat edessäpäin.
  8. Mitä tulee sitten siihen Jeesuksen valmistamaan sijaan. Kyllä taivaaseen mennään ensin.
    Ilm 4:
    1 Sen jälkeen minä näin, ja katso: taivaassa oli ovi avoinna, ja ensimmäinen ääni, jonka minä olin kuullut ikäänkuin pasunan puhuvan minulle, sanoi: "Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva".
    2 Ja kohta minä olin hengessä. Ja katso, taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella oli istuja.
    3 Ja istuja oli näöltänsä jaspis-ja sardionkiven kaltainen; ja valtaistuimen ympärillä oli taivaankaari, näöltänsä smaragdin kaltainen.
    4 Ja valtaistuimen ympärillä oli kaksikymmentä neljä valtaistuinta, ja niillä valtaistuimilla istui kaksikymmentä neljä vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli päässänsä kultaiset kruunut.

    Tuossa on siis asetelma taivaassa ennen vihan aikaa, mutta sitä ennen on täytynyt tapahtua pyhien ylösotto, koska muuten 24 vanhinta ei voisi istua valtaistuimilla! (Vai ajatteleeko joku, että ne ovat 'sieluja' ilman ruumista?)

    Mutta lopun ajan tapahtumien jälkeen ja tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen asetetaan iankaikkisuuden asuinsijat niille paikoille, johon ne jäävät ikuisesti olemaan.
    Ilm 21:
    1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
    2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
    3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
    4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
    5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
    6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
    7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.

    Kannattaa lukea ahkerasti Raamattua Jumalan sanaa.
  9. Teet ystäväni taas täysin vääriä oletuksia. Minä en tiedä, onko Vapaakirkolla mitään oppia ylöstempauksesta, tuhatvuotisesta valtakunnasta tai iankaikkisuudesta yleensäkään. Sitä ei nimittäin missään ainakaan julisteta, eikä opeteta. Helluntaiseurakunnilla on taas monenlaisia näkemyksiä, kirjojakin tulee liukuhihnalta lopun ajoista ja Ilmestyskirjasta. Vapaakirkollinen oppi on aika pelkistetty, se ei ota kantaa kovin moniinkaan asioihin. Tuon opin pääkohdat voi jokainen lukea Vapaakirkon omilta nettisivuilta.

    Minä en siis puhu Vapaakirkon opista tai minkään muunkaan seurakunnan opista, koska olen itse perehtynyt Raamatun sanaan ja tutkinut kirjoituksia ja tullut niistä edellä oleviin päätelmiin, koska muulla tavalla en voi niitä Raamatun koko ilmoitukseen sisältyviä profetioita käsittää, enkä ymmärtää. No sinä saat ymmärtää niinkuin ymmärrät ja sama koskee kaikkia muitakin. Juuri selitysteosten monet erilaiset tulkinnat Raamatun sanasta ovat minut saaneet uppoutumaan ja perehtymään Raamattuun erityisen innokkaasti. Siksi haluan itse selvittää Jumalan sanasta, mitä on kirjoitettu ja muodostaa käsitykseni sen mukaan. Minä en todellakaan hyväksy mitään muuta oppia, kuin sen Raamatun näkemyksen, jonka itse kirjoituksista saan. En ole julistaja, joten saan pitää omat käsitykseni vapaasti, mikään seurakunta ei minua sen takia ulos aja.

    En ole siis ollenkaan kiinnostunut millaisia oppeja eri seurakunnilla on. Haluan tutkia Raamatusta, mikä on Pyhän Hengen innoittaman sanan tulkinta, mutta koska olen vajavainen ihminen, voi oma ymmärrykseni käsittää profetioita myös toisin, kuin ne todellisuudessa tulevat tapahtumaan.

    Minulle riittää se, että olen pelastettu Jeesuksessa Kristuksessa, hänen kanssaan olen turvassa aina.
  10. Raamattu antaa ihan selkeästi tietoa siitä, että pieni lapsi on taivaskelpoinen, vasta sitten, kun lapsi ymmärtää hyvän ja pahan, hän joutuu itse tekemään valinnan, haluaako hän jatkaa matkaa Jeesuksen seurassa vai luopua Jeesuksesta.
    Ilm. 3:5
    Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä
    Aluksi siis kaikkien nimi on elämän kirjassa. Iankaikkisuuspaikka on varattu jokaiselle.
    Milloin Jumala pyyhkii ihmisen nimen pois elämän kirjasta, sitä ei pysty sanomaan, mutta Jumala tekee kaiken mahdollisen, minkä voi, ettei hänen tarvitsisi pyyhkiä kenenkään nimeä pois. Pelastus on kuitenkin vapaaehtoinen, ihminen voi valita pelastuksen tai jäädä sen ulkopuolelle. Vasta viimetingassa Jumala pyyhkii ihmisen nimen pois elämän kirjasta, näin minä Raamatun perusteella uskallan sanoa.

    Mikä se taivas sitten on? Jeesus lupasi tulla noutamaan omansa täältä kerran, jolloin uskossa kuolleet herätetään ja ne jotka silloin ovat uskovina elossa yhdessä temmataan tuuliin ja pilviin Jeesusta vastaan.
    1 Tess 4:
    13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
    14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
    15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
    16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
    17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

    Me Jeesuksen omat siis menemme taivaaseen Jeesuksen kanssa, mutta vain siksi aikaa, kun Jeesuksen ja Jumalan viha kohtaa tätä ihmiskuntaa. Sen jälkeen me tulemme Jeesuksen kanssa takaisin, kun hän tulee perustamaan tuhatvuotista Kristuksen valtakuntaa uudistetun maan päälle ja asettuu hallitsemaan Jerusalemista käsin. Ylösnousseet Kristuksen pyhät hallitsevat silloin yhdessä Kristuksen kanssa kirkastetussa iankaikkisessa ruumiissa. Tuhatvuotisessa valtakunnassa Kristuksen pyhät hallitsevat kansoja ja ihmisiä, jotka elävät tavallista elämää maan päällä.

    Tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen Kristus perustaa iankaikkisen valtakunnan maan päälle, jossa me olemme hänen kanssaan ikuisesti ja näemme alati hänen kasvonsa. Lopullinen taivas on siis maanpäällä. Siellä elävät Jumalan pyhät ovat kaikki iankaikkisuusruumiissa, siellä ei enää ole ketään tässä maallisessa tomumajassa. Iankaikkisuusruumis ei ole enää synnin orja, eikä synti voi sitä hallita milloinkaan enää. Sairautta ja kuolemaa ei enää ole.
  11. Tuolla toisessa ketjussa oli samasta asiasta jo puhetta. Kirjoitin sinne joitakin ajatuksia.

    1. Kannattaa julkisesti nuortenillassa pyytää esirukousta asian puolesta ja kertoa, että haluaisi päästä mukaan ja että kokee yksinäisyyttä seurakunnassa.

    2. Etsiä itselle sopiva pienpiiri, johon menee mukaan, sillä tavalla tutustuu paremmin ja pääsee mukaan seurakuntaan.

    3. Etsiä ja löytää sopiva palvelupaikka, jossa voi olla mukana palvelemassa. Jos tuntuu siltä, ettei oikein tiedä, mikä olisi se oma paikka, kannattaa vastausta rukoillessa ja odottaessa mennä mukaan johonkin palvelutehtävään, jossa tuntuu, että voisi olla avuksi.

    4. Mennä mukaan johonkin evankeliointiryhmään, jakamaan vaikka toisten mukana traktaatteja tai muuhun toimintaan, jossa voi olla mukana evankeliumia levittämässa, vaikka avustajana, ellei vielä ole rohkeutta itse todistaa.

    5. Jos sinulla on joitakin lahjoja, joilla voit palvella seurakunnassa, pane ne esille, tiedoksi, että voisit niillä palvella.

    6. Yritä tervehtiä yhtä nuorta nuortenillassa ja mene juttelemaan hänen kanssaan ja kysele häneltä, miten tähän seurakuntaan pääsee mukaan porukkaan.

    7. Kysele ja ota selvää millaista toimintaa seurakunnassa on nuorille, monissa seurakunnissa nuorilla on myös harrastuspiirejä, mene mukaan johonkin sellaiseen.

    8. Mene nuortenillassa istumaan toisen yksinäisen nuoren viereen ja yritä tutustua häneen. Silloin teitä on jo kaksi ja tilanne on jo parempi.

    Ole siunattu, sinä Jeesuksen rakas, älä jää yksin, vaan toimi sen asian puolesta.
  12. En tiedä missä seurakunnassa vaikutat ja kauanko olet siellä käynyt. Uusien ei ole kovin helppo päästä mukaan, jos itsellä ei ole rohkeutta lähestyä muita. Annan sinulle erään neuvon, josta voisi olla apua, jos sinulla on rohkeutta. Seuraavassa nuortenillassa pyydät rohkeasti julkisesti esirukousta ja kerrot, että haluaisit päästä mukaan seurakuntaan ja kerrot, että koet itsesi yksinäiseksi seurakunnan keskellä ja pyydät, että haluat esirukousta, että tämä asia järjestyisi. Kerrot myös, että tuntuu pahalta, kun ei kuulu joukkoon, eikä pääse mukaan.

    Tuollainen julkinen esirukouspyyntö herättelee ne, joiden sydämessä asuu Jeesuksen rakkaus ja he tulevat kyllä sinun kanssasi juttelemaan ja pääset sillä tavalla mukaan.

    Toisen neuvon annan myös. Ota selvää, millaisia pienpiirejä nuorilla on ja mene mukaan johonkin Raamattupiiriin tai rukouspiiriin, silloin pääset pienempään ryhmään mukaan ja tutustut muutamiin nuoriin, sillä tavalla sinä myös sitten pääset mukaan seurakunnan toimintaan paremmin.

    Kolmannenkin neuvon annan sinulle, kysy nuorisopastorilta tai joltakin vetäjältä, voisitko palvella jossain seurakunnan nuorten toiminnassa. Silloin pääset myös mukaan toimintaan ja saat tuttuja ja joista sitten voi tulla ystäviä. Mieti myös itse vähän ja kysele Jeesukselta rukouksessa, missä voisit palvella ja missä haluaisit palvella. Jeesus antaa sinulle rukousvastauksen yleensä siten, että tunnet kiinnostusta jotain tehtävää kohtaan, koet, että tuo tehtävä voisi olla minulle sopiva paikka palvella.

    Tämä sama ongelma on yleensä kaikissa seurakunnissa, joten seurakuntaa vaihtamalla ongelma ei poistu, vaan turhautuu yleensä pahemmin, kun pettyy taas. Jeesus siunatkoon sinua ja rohkaiskoon sinua toimimaan rohkeasti antamieni neuvojen mukaan. Ole rohkea, äläkä pelkää. Sinä olet suuremmoinen ja ihana Jeesuksen oma. Sinussa ei ole mitään vikaa. Mikäli sinua vaivaa nuo koulukiusaamiset ja muuta asiat, voit myös etsiytyä sielunhoitajan luo ja kertoa hänelle asiasi ja saada sillä tavalla lohdutusta ja rohkaisua myös, hän voi sitten kuunneltuaan sinua useamman kerran neuvoa sinua eteenpäin siinä, miten itsetuntoasi voisit parantaa ja vapautua menneisyyden haavoista. Toivottavasti olet jo sen avun piirissä, joita sairauksiesi hoito vaatii. Ole siunattu sinä Jeesuksen rakas. Lohduttakoon sinua kaiken lohdutuksen Jumala Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala on uskollinen, hän ei sinua hylkää. 1 Kor 1:8-9