Vapaa kuvaus

Aloituksia

32

Kommenttia

488

  1. Esille otettiin myös Kainin ja Abelin tapaus. Mitä heidän uhraamisessaan tapahtui oikeasti. Miksi Jumala katsoi Abelin uhriin? Abel uhrasi, koska hän tajusi olevansa syntinen mies, Jumalalle kelpaamaton ja Abel tajusi, etteivät hänen uhrinsa voi häntä pelastaa, mutta hän muisti tuon isälle ja äidille paratiisissa annetun lupauksen, että kerran on Jumala antava täydellisen uhrin, joka riittää Abelin syntien sovitukseksi. Kristus, Jumalan karitsa tulee kerran vuodattamaan viattoman verensä, jotta hän saa syntinsä anteeksi ja pääsee Jumalan lapseksi ja sisälle taivasten valtakuntaan. Abelin sydämen tilasta oli siis kysymys ja kun Abel tajusi, että hänet on armahdettu Kristuksessa, jonne hän katsoi hengessään ja iloitsi ja kertoi varmasti myös veljelleen, että minä olen saanut syntini anteeksi, olen pelastettu ja Jumalan oma.

    Kain sen sijaan uhrasi ylpeydestä, katso Jumala, kuinka olen raatanut ja saanut satoa, nyt tuon sinullekin osan sadosta, jonka olen itse kovalla työlläni ansainnut. Varmasti ansaitsen Jumala sinun mielisuosiosi nyt, kun annan sinulle osan työni ja ahkeruuteni hedelmistä. Ei tietoakaan siitä, että hän olisi kokenut olevansa kelvoton - päinvastoin, hän koki että hän on itse omilla ansioillaan ansainnut Jumalan suosion. Hän on hyvä ja siksi hän kelpaa Jumalalle. Kain pettyi, miksi Jumala ei anna hänelle samaa iloa, kuin hänen veljellään on. Minä olen ansainnut sen itse, minä en tarvitse Jumalalta mitään muuta, kuin että hän ottaa minun ansioni vastaan.

    Voi kuinka moni tänäänkin vetoaa hyvyyteensä, hyviin tekoihin, minähän olen hyväntekijä, varmasti kelpaan Jumalalle, minä en varasta, en valehtele, en tee huorin, en tee mitään muutakaan pahaa - minä olen siksi Jumalalle kelvollinen. Ylpeä ihminen katsoo itseensä ja omiin tekoihinsa tai siihen, että minulla on paljon varallisuutta, sen täytyy riittää myös Jumalalle - Jumalan ei tarvitse minun puolestani antaa mitään.

    Moni pitää tänäänkin Kristuksen uhria halpana ja hylkää Jumalan armon ja jää osattomaksi iankaikkisesta elämästä. Tule Kristuksen luo, älä enää viivyttele.
  2. Taas on tullut paljon kysymyksiä ja tuntuu, etten ehdi sitä mukaa vastaamaan, kun niitä tulee. Otan esille joitakin kohtia, koska ne sopivat hyvin rukousaiheeseen, jossa olemme menossa.

    Otetaan nyt esille tuo kohta, Jossa Elisa tulee Beeteliin ja 'pojat' pilkkaavat häntä ja hän kiroaa heidät ja karhut raatelevat heidät kuoliaiksi.

    Katsotaanpas mitä oli tapahtunut. Elia oli rukoillut, ettei sataisi, eikä satanut, koska tuo rukous oli alku sille tapahtumalle Karmelin vuorella, jossa Kristuksen uhri jälleen kerran otettiin kansan mieliin, Kristuksen sovitusuhri tuotiin kansan eteen ja Kristuksen Jumaluus tuotiin kansan eteen. Elia oli ollut Karmelilla ja siellä oli Jumala haastanut baalin ja Kristuksen. 1 Kun 18. Elia oli julistanut, jos Baal on Jumala, seuratkaa häntä, jos Kristus on Jumala, seuratkaa häntä. Me tiedämme, että jokainen Vanhan Testamentin uhri viittaa Kristukseen, siksi tuo haaste oli Kristus vastaan Baal. Tuo uhri siis muistutti Israelin kansaa siitä, että Kristus tulee kerran Jumalan uhrina, täydellisenä uhrina sovittamaan ihmisten synnit. Siitä oli siis kysymys. Baalin papit jäivät häpeään tuona päivänä.

    Sitten Elisa saattoi Eliaa ja ennakkoon jo Jumala oli puhunut, että Elia otetaan pois yläilmoihin ja niin tapahtui 'tuulispäässä taivaaseen' 2 Kun 2 luku. Sieltä matkalta Elisa oli siis palaamassa ja tulossa Beetiliin, joka oli epäjumalanpalveluspaikka. Israel eli syvässä luopumuksessa, he palvelivat Baalia, joka vaati ihmisuhreja ja pyhäkköhaureutta harjoitettiin noissa menoissa.

    Keitä olivat nuo 'nuoret pojat' (Raamattu Kansalle käännös), jotka tulivat pilkkaamaan Elisaa. Luultavasti he olivat noita Baalin pappiskoulutuksessa olevia nuoria, jotka siis valmistautuivat Baalin papeiksi uhraamaan uhreiksi lapsia Baalin alttarilla. Heidän pilkkaamisensa ydin oli siinä, että ei iki maailmassa Elia ole voinut nousta tuulispäässä taivaaseen, osoita se meille, nousemalla itse taivaaseen samoin - sitten me uskomme. Elian ylösotto oli jälleen viittaus Kristuksen kuolleista nousemiseen ja sen jälkeen taivaaseen astumiseen pilvissä. Vanha Testamentti viittaa aina Kristukseen kaikessa. Kun nuo nuorukaiset pilkkasivat Elisaa, he pilkkasivat Kristuksen kuninkuutta, johon hänet asetettiin, kun hän nousi taivaaseen ja istui Jumalan oikealle puolelle ja on kerran tuomitseva elävät ja kuolleet ja hallitseva iankaikkisesti Jumalana ja Herrana kaikkivaltiaana.

    Jumala vastasi taas tuohon Kristuksen pilkkaan, jossa Kristuksen Jumalan yliluonnollinen voima astettiin kyseenalaiseksi ja Elisaa syytettiin valehtelijaksi.
    Karmelin tapahtumien ketsussa näemme mikä on rukouksen mahdollisuus, kun Jumalan oma rukoilee. Elia rukoili, eikä satanut, Elia rukoili ja tuli lankesi taivaasta ja sytytti uhrin ja elia rukoili ja sade tuli.
  3. Laki siis kertoo, että olemme kaikki syntisiä, mutta Kristus tuli tekemään uuden liiton ihmisen ja Jumalan välille. Tämä uusi liitto on armoliitto. Jumala tekee kaiken puhdistaakseen ihmisen synneistänsä ja pelastaakseen ihmisen iankaikkisesta 'kuolemasta'.
    Heb 9:
    14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
    15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön

    Heb 8:
    7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
    8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
    9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra

    Heb 4:
    15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
    16 Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.

    Heb 1:
    1 Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
    2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut

    Tänä päivänä meidän tehtävämme on seurata Jeesusta Kristusta ja oppia hänestä. Hän on meidän uskomme kohde ja pelastajamme.
  4. Muistamme kuinka Jumala lähetti Joonan saarnaamaan Niiniveen kaupunkiin, että synti on tullut niin suureksi, että tuo kaupunki tuhoutuu.
    Joona 1:
    2 "Nouse, mene Niiniveen, siihen suureen kaupunkiin, ja saarnaa sitä vastaan; sillä heidän pahuutensa on noussut minun kasvojeni eteen".

    Jumala ei halua tuhota, vaan johtaa parannukseen. Niiniven kaupunki teki parannuksen ja Jumala säästi tuon kaupungin. Jumala oli kauan odottanut, että nuo kansat, jotka asuivat Israelin maalla, tekevät parannuksen - eivät tehneet, vaan heidän synnin mittansa tuli täyteen.

    On toki niin, että emme oikein ymmärrä, miksi Jumala käski niin kuin käski. Mutta me ymmärrämme, että synnin palkka on kuolema. Ymmärrämme myös, että Vanhan Testamentin opetus on se, että kansakunnallakin on synnin mitta, jos se tulee täyteen, kansakuntaa kohtaa Jumalan opetus - jopa täydellinen tuho.

    Nyt siihen tärkeään asiaan, jos sijoitat Jeesuksen jokaiseen Vanhan Testamentin jakeeseen ja lukuun, ymmärrät mitä Jeesus olisi opettanut. Jumala ikäänkuin odotti, että ovatko Israelilaiset ymmärtäneet hänen säädöksistään ja käskyistään mitään. Miksi Mooseksen laki annettiin, opettamaan kansalle, että synnillä on seuraukset, jotka eivät ole hyvät. Mutta miten Israelilaisten olisi pitänyt toimia. Jeesuksen rakkauden käskyn mukaista toimintaa Jumala heiltä odotti - ei vain saanut, olivat valmiit toimimaan Jumalan tuomioiden täytäntöön panijoina. Eihän Jumala tarvitse ihmistä tuomioidensa välikappaleeksi.
    Jes. 37:36
    Niin Herran enkeli lähti ja löi Assurin leirissä sata kahdeksankymmentä viisi tuhatta miestä, ja kun noustiin aamulla varhain, niin katso, he olivat kaikki kuolleina ruumiina

    Jumalan piti itse ottaa ihmisen muoto Jeesuksessa ja tulla kertomaan ihmisille, mitä Jumalan rakkaus tarkoittaa ja miten se käytännössä pitää ilmetä meidän ihmisten elämässä. Me emme voi vedota Vanhan Testamentin lakiin, Jeesus tuli ja teki sen säädöksineen tyhjäksi - meidän tavoitteemme on seurata Kristuksen viitoittamaa esimerkkiä ja tehdä hyvää. Kulkea Jumalan edeltä valmistamissa hyvissä teoissa. Koko Raamatun sana on tarkoitettu opetukseksi, varoitukseksi ja viisaudeksi ollaksemme valmiita seuraamaan Jeesusta.
    2. Moos. 24:12
    Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle kivitaulut ynnä lain ja käskyt, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi".
    2. Tim. 3:16
    Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
  5. Demon otti esille Vanhan Testamentin Jumalan ja Uuden Testamentin Jumalan Jeesuksessa Kristuksessa.

    Voi miten paljon onkaan tästä aiheesta väännetty ja kuinka monen uskoon tulokin on estynyt, kun sielunvihollinen on ottanut tämän esiin ja väittänyt, ettei kysymys voi olla samasta Jumalasta.

    Raamattu on hengellinen kirja ja sen opetukset ovat hengellisiä.
    Gal 4:
    4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
    5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
    6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
    Gal 5:
    14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"
    22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen

    Sitä varten Jeesus tuli, että hän opetti ihmisille, kuinka eletään Jumalan rakkauden alaisuudessa.
    7 Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä,
    8 Älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
    9 jossa teidän isänne minua kiusasivat ja koettelivat, vaikka olivat nähneet minun tekojani neljäkymmentä vuotta;
    10 sentähden minä vihastuin tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun teitäni;
    11 ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'."
    12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
  6. Mutta meidän tutkimusmatkamme rukouksen maailmaan on vielä pahasti kesken.

    Otetaanpas esille eräs esimerkki:
    Apt 4:
    24 Sen kuultuansa he yksimielisesti korottivat äänensä Jumalan puoleen ja sanoivat: "Herra, sinä, joka olet tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on!
    25 Sinä, joka Pyhän Hengen kautta, isämme Daavidin, sinun palvelijasi, suun kautta, olet puhunut: 'Miksi pakanat pauhaavat ja kansat turhia ajattelevat?
    26 Maan kuninkaat nousevat, ja ruhtinaat kokoontuvat yhteen Herraa ja hänen Voideltuansa vastaan.'
    27 Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa,
    28 tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi.
    29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi;
    30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
    31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti

    Tässä opetuslapset rukoilevat Jumalan mielen mukaisen rukouksen, pyysivät rohkeutta puhua evankeliumia ja pyysivät, että Jumala todistaisi heidän puheensa todeksi sairaita parantamalla ja ihmeitä tekemällä.

    Tuon rukouksen Jumala kuuli ja mekin olemme osa sitä vastausta, minkä opetuslapset saivat tuohon rukoukseensa. Meillekin asti on evankeliumi julistettu ja Jeesuksen nimi on kirkastettu monen sydämessä ja he ovat kokeneet hänen läsnäolonsa elämässään.

    Tämä rukousaihe on ihana aihe ja varsin tarpeellinen meille monille tänään. Kiitos Demon, että otit näin tärkeän aiheen esille ja tarkastelun kohteeksi. Jatketaan taas toiste.
  7. Otinpa satunnaisesti esiin erään esimerkin tuosta Raamatun ristiriitojen luettelosta ja ajattelin että mitähän ovat löytäneet Johanneksen evankeliumista, kun siellä sellaisetkin jakeet olivat.
    Joh 15:15 ... sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.
    Joh 16:12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille

    Tämä on juuri se sielunvihollisen tapa, jolla hän ottaa kaksi erillistä Raamatunpaikkaa irti asiayhteydestään ja kertoo: kato, eiks oo selvä ristiriita!

    Ei ole. Nämä jakeet ovat Jeesuksen viimeiseltä aterialta, kun hän aterioi opetuslastensa kanssa ja pitää jäähyväispuhettaan. 15 luvussa Jeesus muistuttaa vielä siitä, miksi hän on tullut, hän antaa henkensä ja tuo opetuslasten mieliin, että hän on viinipuu ja he ovat oksia, edellä hän on puhunut poismenostaan ja että hän menee valmistamaan heille sijaa ja tulee hakemaan heidät. Jeesus tuo opetuslasten mieliin kaikki hänen opetuksensa sanoessaan,(että olette kyllä kuulleet kaiken siitä, kuka hän on, mitä varten hän on tullut, miksi hänen täytyy kuolla ja mennä Isän tykö taivaaseen.)

    Jäähyväispuhe muuttuu ( luku 16) sitten puheeksi Pyhän Hengen tehtävästä ja jonka Jeesus lupasi lähettää ja siitä mitä tulee tapahtumaan tulevaisuudessa. Niistä asioista Jeesuksella olisi vielä paljon puhuttavaa, mutta Pyhä Henki opettaa teitä tulevaisuudessa, Pyhä Henki kertoo, (miten seurakuntia tulee perustaa, miten vanhimmat asettaa, miten diakoniatyötä tulee tehdä, miten seurakuntavirat tulee järjestää ja miten armolahjoja tullaan jakamaan ja monet muut asiat ja myös miten kaikki saatetaan lopulliseen Jumalan päämäärään). Noista asioista Jeesus ei paljon juurikaan opettanut, lopun ajoista kyllä jotakin kertoi, mutta vasta Paavalin kautta Pyhä Henki toi esille paljon niitä asioita, miten seurakunnassa asioita tulee hoitaa. Lopun aikojen tapahtumatkin selventyivät ja tarkentuivat myöhemmin.

    Kun nuo molemmat raamatun paikat pidetään asiayhteydessään, niin mitään ristiriitaa ei ole. Jeesuksen jäähyväispuhe keskittyi noissa kohdissa aivan eri asioihin. Jeesuksen tehtävään maailmassa - sen opetuslapset olivat kuulleet jo tarkoin ja Pyhän Hengen tehtävään tulevaisuudessa - paljon asioita oli vielä selvittämättä, jotka Pyhä Henki tulisi selvittämään heille.
  8. Juuri siksi Raamattu pitää tutkia hengellisesti, koska se on hengellinen kirja. Se ei ole yksiselitteinen kirja. Raamatun ilmoitus on kokonaisuus ja se pitää ymmärtää kokonaisuutena. Toki joitakin käännösvirheitä löytyy ja niihin sitten tulee korjauksia eri käännösversioissa. Raamatun ymmärtämiseen tarvitaan Pyhän Hengen antamaa viisautta. Jos joku asia ei käy yksiin Raamatun kokonaisilmoituksen kanssa, tulkintani on väärä - Raamattua ei tarvitse muuttaa - tulkintani pitää muuttaa. Erityisesti Vanhassa Testamentissa on monia kohtia, joiden hengellinen ymmärtäminen on mahdotonta, ellei niitä sijoita Raamatun kokonaisilmoitukseen Jeesuksesta Kristuksesta meidän Jumalastamme ja Herrastamme.
    Joh. 14:26
    Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
    Joh. 16:13
    Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
    1. Piet. 2:2
    ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
    1. Tim. 2:4
    joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
    Kol. 2:2
    että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
    Ef. 3:19
    ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä
    1. Kor. 15:1
    Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte
    Joh. 8:32
    ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi"

    Juuri siksi Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen, jotta me oppisimme tuntemaan Jumalan sanan ja kasvamaan ymmärryksessämme ja oppisimme tuntemaan Kristuksen koko rikkauden.

    Raamattu ei ole keittokirja, jota me tutkimme ja kiistelemme, onko joku resepti parempi kuin toinen. Sielunvihollinenkaan ei kykene avaamaan Raamatun sanaa, se osaa ulkoa jakeet, mutta niiden käsittäminen ja ymmärtäminen puuttuu. Mutta se on sielunvihollisen tapa, että hän ottaa Raamatun jakeita irti Raamatusta ja sanoo, että näinhän siellä lukee, jakeiden irtiottamisella hän yrittää hämmentää ja sekoittaa jopa Jumalan omat.
  9. Jeesus itse selitti 'Älä tapa' ja 'Älä tee huorin' käskyjä, kuten tuolla aikaisemmin toin esiin.

    Hän ei tyytynyt siihen, että vain sanotaan 'Älä tapa' ja 'Älä tee huorin', hän selitti noiden käskyjen hengellisen sisällön.

    Jos noin selkeiden käskyjen sisältö vaati hengellistä avaamista, kuinka paljon enemmän vaatiikaan vaikeampien kohtien sisältö. Kun Jumala itse Raamatussa sanoo, että Raamattu on tutkittava hengellisesti, niin hän todella tarkoittaa sitä.

    Raamattu on kokonaisuus ja sen kokonaisilmoituksen pohjalta asiat on esille tuotava, yksittäiset jakeet irroitettuna Raamatusta vievät harhapoluille. Voi kuinka paljon onkaan tehty erilaisia oppirakennelmia yksittäisten Raamatunpaikkojen pohjalle ja unohdettu, että Raamatun jokainen jae on pidettävä Raamatun kokonaisilmoituksen sisällä.

    Juuri tuota aloituksen kysymystä me tarkastelemme Raamatun kokonaisilmoituksen pohjalta tutkiessamme Raamatun ilmoitusta rukouksesta ja sen selvittämiseen meillä on vielä paljon tutkittavaa. Raamatun koko ilmoituksen rukouksesta selvitettyämme, meillä on vastaus tuohon aloittajan kysymykseen. Jotain on tullut jo esille siihen nähden, että mitä Jumalan lapsi rukouksessa pyytää, mutta vielä on paljon, paljon käymättä läpi, ennen kuin vastaus löytyy.

    Jumala ei suostu sirkuspelleksi temppuja tekemään yleisön pyynnöstä, ihmisen on asetuttava Jumalan eteen Jumalan ehdoilla ja suostuttava Jumalan tahtoon, joka on hyvä ja ihmisen iankaikkiseksi parhaaksi. Pelastus on lahja, jonka Jumala on valmistanut Jeesuksessa Kristuksessa jokaisen vastaanotettavaksi. Vaikea tuon lahjan vastaanottaminen on monille, tekosyitä löytyy vaikka minkälaisia.
  10. Meidän rukousmatkamme on vielä pahasti kesken, jatketaan taas vähän sitäkin.

    Luuk 11:
    13 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

    Tuossa luvussa edellä puhutaan anomisesta, kolkuttamisesta ja etsimisestä ja taas tuo kohdistuu Jumalan evankeliumin eteenpäin viemiseen. Pyhä Henki on annettu Jumalan omille, siksi, että evankeliumin sanoma menisi eteenpäin. Rukouksen päähuomio on jälleen Jeesuksen sovituskuolemassa.
    Apt 1:
    8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka"
    1 Kor 13:
    13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
    1 Kor 14:
    1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja
    1 Kor 12:
    31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.

    Raamatussa Jumala kehoittaa meitä enenkaikkea tulemaan kelvollisiksi evankeliumin työhön, Kristuksen todistajiksi, jotta kukaan ei jäisi ilman evankeliumin ilosanomaa, vaan pääsisi sisälle taivasten valtakuntaan Jumalan lapsena.

    Tässä jälleen niitä rukousaiheita, joita meidän tulisi anoa ja pyytää, että saisimme täyttyä Pyhällä Hengellä, tulla täyteen rakkautta ja hengellisiä armolahjoja, jotta voisimme kirkastaa Jeesuksen Kristuksen nimeä ja osoittaa, että hän on se, joka on täyttänyt Jumalan ennalta annetut profetiat ja tullut pelastajaksemme tämän pahan maailman keskellä.

    Taas on tullut jo niin paljon asiaa, että on syytä taas pitää tauko .. jatketaan tätä rukousmatkaa taas tulevina päivinä, voidaksemme vastata tämän ketjun alkuperäiseen kysymykseen.
  11. Miksi Jumala antaa sielunvihollisen eksyttää kaikin mahdollisin tavoin, jopa niin, että kirjoituttaa eksyttäviä 'uskontoja', jotta saisi ihmiset eksytetyksi tavalla tai toisella. Lisäksi monet eri tulkinnat Raamatustakin ovat synnyttäneet tuhansia eri uskonyhteisöjä ja kirkkoja eri puolille maailmaa. Jopa niin pitkälle Jumala sallii eksytyksen lopulta mennä, että valhe saa valtaisat mittasuhteet, että monet uskovat antikristuksen olevan Jeesus ja lähtevät seuraamaan häntä, jolloin maailman synnin mitta tulee niin valtaisaksi, että Jumalan tuomiot maailmalle ovat oikeudenmukainen tuomio koko maailmankaikkeuden vaatimukseen tuomiosta.

    Ei minulla ole vastausta tähän, mutta näyttää siltä, että Jumala ilmeisesti osoittaa koko luomakunnalle ja koko taivaan joukoille, mitä tapahtuu, kun Jumalasta luovutaan j lähdetään seuraamaan riivaajien opetuksia ja kulkemaan omien himojen jäljessä. Jumala näyttää millaiseen pahuuteen maailma joutuu, kun Jumala pistetään sivuun ja ajatellaan, että Jeesus oli vain yksi tarina muiden ihmisten tarinoiden joukossa.

    Häviääkö Jumala siis pelin, kun niin harvat pääsevät sisälle Jumalan valtakuntaan.
    Jumala ei häviä peliä, sielunvihollinen ei voi koskaan voittaa. Jumalan tuomiokin on oikea aina. Meille ei ole kerrottu kaikkea siitä, mitä Jumalan tuomio tarkoittaa, mutta siinä on enemmän täydellistä viisautta, kuin me voimme ymmärtää ihmisinä.

    Room 2:
    14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
    15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
    16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan

    Iankaikkisuudessa voimme todeta, kuinka oikein on Jumalan lopullinen tuomio käynyt toteen ja toteutunut. Siitä mitä tapahtuu iankaikkisuudessa, ei meille ole kerrottu, mutta sielunvihollinen ei saa lopullista voittoa mistään - hän kantaa omien rikostensa seuraukset ja ihminen kantaa omien valintojensa seuraukset. Ihmiset tuomitaan sen ymmärryksen mukaan, mikä heille on annettu, keneltäkään Jumala ei tule vaatimaan enempää, kuin on kullekin ymmärrystä antanut - siihen Jumalan oikeudenmukainen tuomio perustuu. Meidän on mahdoton arvioida sitä, mistä emme oikeasti paljon mitään tiedä - iankaikkisuus tulee todistamaan Jumalan oikeudenmukaiset tuomiot oikeiksi ja täydelliseksi - kukaan olento ei kykene niitä vastaan väittämään. Tulemme varmasti hämmästymään Jumalan viisautta ja täydellisyyttä kerran. Nyt emme tiedä, silloin tiedämme ja ymmärrämme.
  12. h g vielä ihmetteli Raamatun ilmoituksen monimutkaisuutta ja sitä, että niin monia selityksiä saa Raamatun ilmoituksista.

    Ihan aiheellinen ja ymmärrettävä kysymys. Ei minulla siihen ole vastausta. Jumala on Jumala ja hän on antanut Raamatun kirjoitukset ja Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat kirjoittaneet Jumalalta saamansa ilmoituksen ylös. Monia kirjoittajia ja monia erilaisia persoonallisuuksia, jotka kirjoittavat eri tavalla. Monia käännöksiä, joita ihmiset ovat eri aikoina kääntäneet, sen ymmärryksen mukaan, jonka he ovat saaneet.

    Yksi on kuitenkin sekeästi tuotu esiin ja se on pelastus. Raamatun koko sisältö kertoo Jeesuksen tarinan, Jeesuksen 'äidin' Marian esivanhemmista alkaen, aina siihen asti Jeesuksen lihaksi tulemiseen Marian poikana ja Jumalan Poikana ja Jeesuksen sovituskuoleman ja ylösnousemuksen ja hänen valtakuntansa tulemisen ja kaiken lopulliseen päätökseen saattamiseen asti.

    Tämän pelastuksen sanoman Jumala on varjellut ja levittänyt sen ympäri maailman, vaikka vielä onkin monia kansoja, heimoja ja kieliä, joilla ei ole Raamatun sanaa omalla kielellään.
  13. h g kysyi myös, että miksi Jumala ei ilmoita itsestään konkreettisesti kaikille.

    Jumala on pyrkinyt ilmoittamaan itsensä hyvin konkreettisesti Raamatun alusta lukien. Kaikkein selkein ja konkreettisin ilmoitus tuli Jeesuksessa, Jumala syntyi, tuli ihmiseksi ihmisten keskelle, mutta vain harvat uskoivat häneen, vaikka hän todisti teoillaan ja opetuksellaan, että hän on Jumala ja täytti hänestä edeltä ilmoitetut profetiat.

    Samoin Jumala antoi Raamatun meillekin tänne kaukaiseen Suomeen luettavaksi ja tutkittavaksi, jotta löytäisimme takaisin Jumalan luo Jeesuksen sovituskuoleman kautta.

    Jumala, joka on henki, miten hän enää selkeämmin voisi ihmiselle ilmestyä, kuin hän ilmestyi. Mikä olisi se Jumalan tapa ilmestyä sinulle, että sinä uskoisit, että tässä on nyt Jumala itse - sitä voit miettiä. Ihminen omalla ymmärryksellään asettelee ehtoja Jumalalle ja haluaisi Jumalan jotenkin toisella tavalla ilmestyvän ja jotenkin toisella tavalla pelastavan.

    Jumala on Jumala ja meidän käsityskykymme ei sitä pysty koskaan ymmärtämään kuin vähän. Miksi Jumala toimii näin, eikä toisella tavalla. Kysymys on ihan ymmärrettävä inhimillisesti. Meille Jumala on ilmoittanut sen minkä on ilmoittanut ja paljon jää salaisuudeksi. Miksi maailmankaikkeus on niin valtaisa, eihän meillä maapallon päällä tallustelevilla ole siihen selityksiä, mutta Jumala ei luo mitään turhaa. Ehkä perille päästyämme saamme selvyyttä moniin kysymyksiin, joihin ei nyt ole vastausta.
  14. Huomenta kaikille. Tänään on taas kaunis syyspäivä, siitä kannattaa nauttia.
    h g otti esille mielenkiintoisia kysymyksiä.

    Miten Raamattua tulee lukea. Mitä Raamattu itse kertoo itsestään.
    1. Kor. 2:13
    ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
    1. Kor. 2:14
    Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
    2. Piet. 1:20
    Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
    2. Piet. 1:21
    sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.
    1. Kor. 1:18
    Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
    1. Kor. 1:20
    Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
    1. Kor. 1:21
    Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
    1. Kor. 1:23
    me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
    Sanoipa Jeesus itsekin:
    Matt. 11:25
    Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

    Vain se joka on tullut sisälle taivasten valtakuntaan, voi alkaa ymmärtää Raamatun hengellistä sanomaa. Kiistat tulevatkin siitä, kun inhimillisen viisauden kautta yritämme selittää Raamattua.

    Otit esimerkiksi 'Älä tapa'
    Matt 5 luvussa Jeesus itse vie tuon käskyn paljon syvemmälle, kuin vain ulkonaiseen tekoon, ihmisen sisimpään saakka käy tuon käskyn syvin olemus.
    21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
    22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen
    Samoin tuossa luvussa vie 'Älä tee huorin' käskyn paljon syvemmälle, kuin vain ulkonaiseen tekoon.
    27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
    28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.

    Raamattu on Jumalan kirja, josta Koraanikin käyttää nimitystä Pyhä Kirja, ainakin osasta Raamatun kirjoituksia.