Vapaa kuvaus

Aina käy niinkuin käy

Aloituksia

63

Kommenttia

2432

1. ""ei yksinkertaisteta"" avaa hyvin tuossa 09:37 päivittyneessään viestissä kuinka perustellisen syvälle ihmismieleen on sisään kasvanut ja kasvatettu uskomus että syyllisyys on aina ja ehdottomasti ulkopuolellamme.
    Se on nykyisen kirkkoraamatun perustellisimpia väärin ymmärryksiä mitä ikinä voi olla. Toki se perustuu em. lähteen pelastusoppiin joka uskoo että apu ja korjaus voi aina ja yksinomaan tulla ulkopuoleltamme.

Miten on? voisiko mitenkään olla mahdollista että ns. hyväksi tarkoitettu olisikin sen henkilön ainut mahdollisuus sillä hetkellä siihen käsillä olevaan asiaan? Jos ko. henkilö sisällyttää taka-ajatuksia eli on omassa mielessään "tekohyvä" eikö se silloinkin ole paras eli tehokkain tapa häneltä viedä omaa asiaansa eteenpäin?
    Ei hän muuten toimisi siten kuin toimii.
    Miksi siis me sivusta katsojana emme pysty hyväksymään hänen käyttäytymistään? Ainakin pienelle lapselle tämän kaltainen toiminta annetaan anteeksi tai ainakin ymmärretään. Mikä on se ikäraja jolloin ymmärtäminen muuttuu toteamukseksi, nyt tuo henkilö yrittää näytellä näennäisen hyvää? Eikä se sulje pois keskustelua että miksi toimit tuollatavoin.

Olen sitä mieltä että "näennäisen hyvä" on lopulta aina (kokijan) minun mielessäni. Eli se on sen ihmisen mielessä joka sillä tavoin kokee. Jokainen toimii joka hetki parhaalla mahdollisella tavalla OMASTA mielestään katsoen. Aivan samoin se joka syyllistää itsensä tai kaverinsa toimii omasta mielestään katsoen parhaalla mahdollisella tavalla.

Tietenkin on yhteinen lainsäädäntö ja sopimukset. Kannatta muistaa että valtioiden ja uskontokuntien rajoilla tällaiset asiat (synnit) muuttuvat.
  2. Sinulle paska uneni on vaikea vastata koska melko harva meistä kokee olemisensa yhtä vaikeana kuin itsesi kuvaat. Näinollen tulee helposti vaikutelma että yritetään jotenkin väistellä tai vähätellä sinun osaasi.

jos kuitenkin , vaikkapa minä muodossa...

Onko minun fyysinen terveyteni ehdoton este löytääkseni mieleni avulla jotakin todellista? Tai miten terve tai varakas minun pitää olla, voidakseni kokea kiitollisuutta hyvin monista asioista joita olen kokenut? Minulla on juuri sen verran ollut työtä ja toimeentuloa että olen aavistanut ettei ainakaan minun tyytyväisyyteni paljoakaan lisääntyisi suuremmasta omistamisesta. Kiitollinen olen niistä "kärsimyksistä" jotka ovat näyttäneet minulle ettei aivan kaikki ole sitä miltä näyttää.

Jokainen määrittelee joka hetki uudelleen ja uudelleen millaisen merkityksen "olemiselleen" kokemuksilleen antaa.

Koska Ihmeiden oppikurssi palstalla ollaan kerron että siellä elämän tarkoitus on yksinkertaisesti "olemme tulleet valitsemaan uudelleen"

Mitä tai miten kannattaa valita selviää kyllä kirjasta.

Ettei kukaan pahottaisi mieltään siellä kerrotaan myös että Se on vain yksi polku muiden joukossa, mutta lopputulos on yhtä varma kuin Jumala.

Mistä muusta voisin nauttia enemmän kuin siitä mahdollisuudesta, - elämästä!

Mietiskelijälle, kun olet tietoinen joistakin "edellisistä" eikö aivan yhtä hyvin juuri sieltä tule myös se että tässä elämässä olet juuri kysyäksesi kaikenlaisia kysymyksiä auttaaksesi monia ajattelemaan. Jopa niin että ehkä olisit jo "valmis" mutta rakkautesi ystäviä ,- ihmiskuntaa,- kohtaan tulit vielä uudelleen. Miten voimme tietää joten miksi yrittäisi tuomita ketään koskaan missään???
  3. Kenneth Wapnickin 8-osainen kirjasarja avaa IOK:n Työkirjaa syvällisellä tasolla, selittää auki jokaisen harjoituksen ja tuo niihin liittyviä osuuksia itse Tekstistä. Olisi hienoa saada nämäkin suomeksi joku päivä - onkohan suunnittella? Luen itse nyt englanniksi ja saan näistä uusia oivalluksia.

We have had several inquiries about assistance with the workbook of "A Course in Miracles". Dr. Wapnick published a work titled "Journey through the Workbook of A Course in Miracles" that will be helpful to students looking to deepen their understanding and practice of the workbook. It can be found in our bookstore or online at: https://www.facim.org/bookstore

Foundation for "A Course in Miracles"

Jos Suomenkielinen Ihmeiden Oppikurssi tarvitsee lisäohjeita
  4. Olisiko aivan mahdoton ajatella että minä,- ihminen,- ymmärrän väärin. Tai paremminkin en ymmärrä lainkaan.

Menestyvälle hyvinvoivalle nuorukaiselle tällainen ajattelu on täysin? mahdotonta, ettenkö ymmärtäisi? Puhun omasta kokemuksestani.
    Iän karttuessa vähitellen huomaan että kaikki vitsaukset eivät olekaan kaverin aiheuttamia.
    Näinollen "viisaus" voittaa yhä useammin ja lopulta jäljelle jää kysymys onko mikään oma havaintoni todellinen hengen tasolla.
    Kristinuskon maailmanselitys antaa tähän kohtaan ,- minun mielestäni,- puutteellisen vastauksen.

Elämäni tässä vaiheessa olen väistämättä tullut siihen johtopäätökseen että olipa kokemukseni tai havaintoni MITÄ TAHANSA vain minä voin tietää mitä kokemukseni ja havaintoni minulle opettaa.
    Joten miksi syyllistäisin Luojaani siitä mitä itse mielessäni ymmärrän tai tulkitsen? Vielä vähemmän olen itse SYYLLINEN, mutta minulla on mahdollisuus oppia ja nähdä syyttömyys jokaisessa, myös itsessäni.
    Tähän kohtaan sopii UT.n sanat rakasta itseäsi. Jos tähän hetkeksikään pysähtyy ? ainakin minä joudun päätelmään että mitään dilemmaa ei minulla ole. Kristinuskolla sellainen kenties on.

Onko kukaan kokeillut mitä itsensä rakastaminen voisi olla.

Esimerkkihenkilönä voisin itse nähdä Jeesus Nasaretilaisen. Millainen olisi maailma hänen laillaan elettynä?

Kristinusko ja Jeesuksen elämänasenne eivät välttämättä kohtaa kuten tuolla Eläjä jo esitti??