Vapaa kuvaus

Aloituksia

241

Kommenttia

2030

1. Eikö se enemmänkin kerro siitä, että se "paradigma" on mainostajan omassa päässä? Ei Einsteinin tarvinnut huudella kaduilla, että "hei, liittykää suhteellisuusteorian kannattajiksi". Maxwellkaan ei pahemmin silloisilla foorumeilla möykkäröinyt, että "kannattakaa elektrodynamiikkaa!". jne..
  2. Pieleen.
  3. Olen tätä miettinyt itse monesti ja mukavaa, että muutkin miettivät.

Ajattelen asian seuraavasti (ja älkää tuomitko, jos oma ajatuksenne poikkeaa tästä, en ole esittämässä mitään totuutta, vain ajatukseni tästä asiasta):

Ensiksi fysiologiselta kannalta, ihminen viettää unessa kai noin 1/3 elämästään, ei mikään vähäinen määrä ja siksikin on tämä on mielenkiintoista. Ts. 90 vuotias mies on nukkunut 30 vuotta!
    Eräs seikka mikä minua on askarruttanut on se, että valveilla ollessaan ihmisellä on kaikki aistinsa käytössä ja uskon, että näiden aistien aivoille antama syöte, jollei dominoi käyttäytymistämme, niin ainakin on hyvin tärkeässä
    roolissa. Ja tämä on täysin päinvastaista uni-tilalle, jolloinka (syvässä unessa) kaikki aistit ovat lukitut, emme aisti yhtään mitään - sen sijaan aivot ajavat tavallaan "vapaalla", koska ne eivät saa syötettä ulkopuolisesta maailmasta.

Silti, kuten joku jo totesikin, molemmat tilat tuntuvat sillä hetkellä täydellisen tosilta - emme kyseenalaista unessa ollessamme uniemme havaintoja sen enempää kuin valveilla ollessamme valvetilan havaintoja. Molemmat ovat yhtälailla totta sillä hetkellä.
    Miksi me sitten nukumme ylipäätään? Miksi joudumme viettämään tuon kolmanneksen elämästämme aivan erilaisessa todellisuudessa (taisin nyt antaa oman vastaukseni alkuperäiseen kysymykseen:) ?
    Ehkä fysiologiamme on sellaista, että se vaatii palautumista - antaa aivojen rullata ilman syötettä ja antaa aistien levätä, kenties?

Mutta sitten takaisin alkuperäiseen kysymykseen, kumpi on totta?
    Mielestäni molemmat ovat subjektiivisia kokemuksia ja siten molemmat ovat totta, meille itsellemme. Heijastuuko valveen maailma uniin vai päin vastoin? Suosittelen lukemaan Kafkaa, hän on mielestäni osunut tämän aiheen ytimeen tarkemmin kuin kukaan muu.