Vapaa kuvaus

Aloituksia

236

Kommenttia

1667

1. "...eikä+oikeasti+kukaan+voi+mitenkään+tietää+varmaksi+onko+koko+alkuräjähdysteoriassa+tai+lajien+kehityspoluissa+totuuden+jyvästäkään,+vaikka+ne+nyt+sitten+joudutaankin+tenttimään?"Tästä+syystä+tutkimustulosten+pohjalta+tehtyjä+havaintoja+ja+tietoja+päivitetään+ja+täsmennetään.Samoin+on+oppikirjojen+kohdalla,+joista+tehdään+tiuhaan+tahtiin+päivitettyjä+versioita+sen+mukaan,+miten+havaintoja+on+tehty+ja+kuinka+asiasisältö+päivittyy+saatujen+tutkimustulosten+pohjalta..Tosin+on+Raamatun+satukirjan+kanssa,+jota+ei+päivitetä+mitenkään.+Näin+on+luonnollisesti+kaikkien+satukirjojen+kohdalla.+Uusia+käännöksiä+ja+painoksia+tehdään+ja+niitäkin+hyvin+harvoin.+Käännökset+keskittyvät+kielelliseen+ilmaisuun,+eivät+itse+sisältöön.Hankalaa+on+pysyä+kärryillä+tätä+suomenkielistä+Raamatun+käännöstä+luettaessa:http://www.finbible.fi/wsi+Testamentti/Matteuksen_Evankeliumi.htmTietysti+Raamatun+saduissa+kun+ei+ole+muutenkaan+päätä+eikä+häntää,+niin+ei+se+kielellinen+asu+sitä+Raamattua+muuta+yhtään+se+selkeämmäksi+sisällöltään.+Satujen+lukeminen+vain+jonkin+verran+helpottuu.
  2. Oikeastaan+kirjoittelen+tällä+palstalla+siksi,+että+minulla+on+erittäin+huonoja+kokemuksia+juuri+uskovaisista,+jotka+ovat+mielestään+parempaa+herrakansaa.Taannoin+pyrki+yritykseeni+eräs+Jehovan+todistaja+poika,+joka+kertoi+osaavansa+sitä+ja+tätä+ja+kehui+itseään+maasta+taivaaseen.+Hän+ilmaisi+haastattelussa+heti,+että+ei+voisi+työskennellä+sunnuntaisin,+koska+käy+valtakunnan+salissa+yleisökokouksissa+ja+joutuu+viikollakin+käymään+kenttäpalveluskokouksessa.Sanoin+hänelle,+että+yrityksemme+voi+saada+asiakkaalta+kiireellisen+tilauksen+ja+usein+tilaus+saapuu+esim.+torstai+iltapäivällä+ja+sen+pitää+olla+viimeistään+valmis+seuraavana+maanantaiaamuna+klo+00.00.+Viikonloppuna+täytyy+paiskia+silloin+töitä,+että+tilaus+valmistuu+sovituksi+ajaksi.+Kenelläkään+ei+silloin+ole+mitään+erivapauksia.+Luonnollisesti+viikonlopputyöstä+maksetaan+eri+korvaus.+Työehtosopimukseen+on+jo+lisätty+maininta+ko.+asiasta.Kaikki+meillä+työssä+olevat+ovat+hyväksyneet+ja+allekirjoittaneet+myöntyvänsä+kiireellisessä+tapauksessa+tekemään+töitä+myös+viikonloppuna.+Heille+voidaan+korvata+viikonlopputyö+esim.+vapaapäivinä,+johon+vapaaseen+on+laskettu+luonnollisesti+normaali+päiväkorotus.En+ole+ottanut+yhtään+uskovaista+töihin,+koska+erään+kerran+erehdyin+palkkaamaan+henkilön+ja+hän+alkoi+toisille+työntekijöille+kertomaan+omasta+uskostaan+ja+oli+jopa+niin+innokas,+että+luuli+saavansa+käännytettyä+työntekijöitämme+omaan+uskoonsa+ja+pyyteli+heitä+tulemaan+edustamansa+lahkon+tilaisuuksiin.Työntekijät+alkoivat+vitsailemaan+ko.+henkilön+kustannuksella+hänen+selkänsä+takana+ja+minun+oli+pakko+erottaa+tuo+kiihkouskovainen+yrityksemme+palveluksesta.+Heti+ko.+henkilön+lähdettyä+tilanne+palasi+normaaliksi+ja+työilmapiirikin+rauhoittui+samalla.+Yksi+erivapauksia+vaativa+uskovainen+mätämuna+yrityksessä+voi+saada+hyvänkin+ilmapiirin+muuttumaan+erittäin+huonoksi.
  3. En+koskaan+ole+palkannut+yritykseeni+yksipuolisesti+orientoituneita+osaajia.+Yrityksessämme+on+mm.+osastoja,+jotka+ovat+keskittyneet+pelisoftien+tuottamiseen.+On+myös+pieni+ryhmä,+joka+puuhastelee+3D-tulostamisen+ja+siihen+liittyvien+softien+valmistamisen+parissa.Monipuolisuus+IT-alalla+on+se+kaikkein+tärkein+asia.+On+hyvä,+että+IT-alan+osaajalla+on+pohjalla+mahdollisimman+laaja+koulutustausta+ja+vielä+parempi,+että+hänellä+on+palava+halu+ja+kiinnostus+kehittää+itseään+moniosaajaksi.+Olen+huomannut,+että+kaikkein+parhaimmat+osaajat+ovat+ne,+joiden+innostus+riittää+perehtyä+monipuolisesti+eri+asioihin+ja+jotka+käyttävät+myös+vapaa-aikaansa+omien+taitojensa+kehittämiseen.Itse+aloitin+urani+tietokoneiden+huolto-+ja+korjaushommissa.+Rakentelin+myös+vapaa-aikanani+erilaisia+DOS-pohjaisia+viritelmiä+ihan+omaksi+ilokseni+ja+pidän+edelleenkin+taitojani+yllä+mm.+Linux-alustojen+parissa+sekä+MAC-+ja+PC-+ympäristöissä.+Kaikki+tärkeimmät+käyttöjärjestelmät+ovat+hallussa+ja+toimin+tälläkin+hetkellä+tiimissä,+joka+edelleen+kehittää+Windows+10+käyttöjärjestelmää.Olen+myös+aikanaan+90-luvulla+ollut+jonkun+aikaa+puhelinpuolella+huolto+ja+korjausvastaavana+ja+pidän+puhelimien+korjaustaitoa+yllä+päivittämällä+tietojani+sen+mukaan+kun+uusia+puhelinmalleja+tulee+markkinoille.+Eli+osaan+vaihtaa+esim.+iPhone+7+-malleihin+emolevyn,+rikkoutuneen+lasin,+mikrofonin,+latausportin+tai+minkä+vaan+osan.+Itseasiassa+olen+aina+ollut+kiinnostunut+kaikesta+mikä+liittyy+elektronisiin+laitteisiin,+ohjelmistoihin+ja+elektronisten+laitteiden+kunnossapitoon.Tietysti+on+niin,+että+johonkin+sektoriin+tulee+satsata+enemmän+resursseja+ja+priorisointi+onkin+siksi+hyvin+tärkeää.
  4. "Miten+sitten+talotekniikka+liittyy+adventismiin,+se+on+hyvä+kysymys."No+oikeastaan+ei+muutoin+kuin,+että+Suomen+adventtikirkko+hoitaa+asioitaan+poikkeuksetta+vasemmalla+kädellä+ja+kaikki,+mikä+vain+suinkin+on+mahdollista,+pitää+kirkon+päättäjien+mielestä+saada+teetettyä+tai+tehtyä+ilmaiseksi+tai+kustannuksista+mahdollisimman+paljon+tinkien.+Hyvää+kun+ei+saa+aikaiseksi+laadusta+tinkimällä.+Tähän+perustuu+myös+se,+että+kirkon+projekteja+tehdään+talkootyönä+ja+kun+alan+ammattilaisia+ei+ole+valvomassa+työtä+eikä+osallistumassa+projekteihin,+niin+usein+käy+niin,+että+hommat+tehdään+päin+persettä+ja+sitten+joudutaan+korjailemaan+ja+paikkailemaan+tehtyjä+töitä+tai+jopa+purkamaan+jo+kerran+tehtyä.Kun+nyt+katselee+esim.+vain+Suomen+adventtikirkon+seurakuntien+verkkosivuja,+niin+täytyy+vain+ihmetellä,+että+onko+rahat+adventtikirkolla+jo+niin+vähissä,+että+ei+ole+edes+panostettu+osaavaan+IT-ammattilaiseen,+joka+osaisi+tehdä+edustavat+sivustot?+Lahkon+kokouksissa+ilmeisesti+kysytään,+että+kuka+mahdollisesti+on+joskus+tehnyt+verkkosivuja+ja+sitten+joku+kertoo,+että+on+joskus+tehnyt+kotisivuja+harrastepohjalta.+Lahko+sitten+pyytää+itse+oppinutta+veijaria+tekemään+talkootyönä+verkkosivut+seurakunnalleen.Tässäpä+muutama+esimerkki+adventtikirkon+verkkosivuista+ja+malli+siitä,+miten+ei+todellakaan+tulisi+sivuja+toteuttaa:Helsinki+Kallion+adventtiseurakunnan+verkkosivut:https://kallio.adventist.fi/Helsinki+Annankadun+seurakunnan+sivut:https://annankatu.adventist.fi/(Etusivun+kukka-aiheinen+kuva+ei+todellakaan+pelasta+ko.+sivuja+ja+sivut+ovat+todella+sekavat+ja+luotaantyöntävät.+WordPress-sivuksi+ala-arvoinen)Hämeenlinnan+adventtiseurakunta:http://www.adventtikirkko.fi/hml/(Aivan+karmaisevat+70-lukua+muistuttavat+sivut.+Hyi!)Lappeenrannan+seurakunta:http://lappeenrannanadventtiseurakunta.wordpress.com(Malliesimerkki+siitä+kuinka+joku+on+joskus+tehnyt+WordPress-sivut+ja+miten+todellakaan+sivupohjaa+ei+tulisi+koskaan+toteuttaa.+Etusivu+on+yhtä+pötköä+alusta+loppuun.+Ei+muita+sivuja?+Karmaisevaa+toteutusta!)Pieksämäen+seurakunta:https://pieksamaki.adventist.fi/sessions/new?return_to=https://pieksamaki.adventist.fi/(Tämä+on+kyllä+jo+surkuhupaisaa.+Ilmeisesti+salaseuran+sivut?)jne.Kun+kävi+ne+kaikki+seurakuntien+sivut+läpi,+joilla+oli+omat+verkkosivut,+niin+adventtikirkko+Suomessa+todellakin+on+toteuttanut+sitä+päämäärää,+että+yhä+vain+harvempi+kiinnostuisi+adventismista+tai+osallistuisi+vierailijana+jumalanpalvelustilaisuuksiin.Itse+IT-ammattilaisena+jo+35-vuoden+ajan+olleena+ei+voi+muuta+kuin+ihmetellä+sitä+kuinka+Suomen+adventtikirkko+haluaa+antaa+itsestään+niin+negatiivisen+ensivaikutelman+jo+omien+verkkosivujensa+välityksellä?
  5. "Tämä+taloyhtiö+on+1980-luvun+tuotantoa+ja+kohtalaisen+hyvin+on+kaikki+tekniikka+pelittänyt."Tuon+ikäiseen+taloon+on+nyt+ainakin+kylmävesiputket+jossain+vaiheessa+tullut+korvata+uusilla."Olen+kuvitellut,+että+talon+omat+putket+eivät+veden+laatua+juuri+heikennä,+mutta+en+oikeasti+tiedä."No+eivät+toki+ehdi+ne+taloyhtiön+putket+paljoa+vedenlaatua+heikentää.+Tosin+yöaikaan+putkistoissa+kyllä+seisoo+useinkin+vesi+pidempään,+kun+käyttäjät+ovat+tavallisesti+unten+mailla,+eivätkä+esim.+suihkussa+tai+WC:ssä.Ennen+kuin+vesi+on+taloyhtiössäsi,+niin+se+on+yleensä+kulkenut+pitkän+matkaa+kunnallisessa+verkossa+ja+monissa+kohden+maan+alla+kulkevat+putket+saattavat+olla+useiden+kymmenien+vuosien+ikäisiä.+Onpa+Helsingissä+alueita,+joissa+vesiputkien+ikä+lähentelee+sataa+vuotta.+Sitten+jos+joku+paikka+pettää,+niin+vaihdetaan+vain+se+pettänyt+kohta+uuteen+ja+pannaan+monttu+kiinni.+On+myös+paljon+putkistoa,+joka+kulkee+kaupungeissa+rakennusten+alla+ja+niiden+putkien+uusiminen+onkin+sitten+jo+usein+paljon+haasteellisempaa.Itse+olen+ollut+pitkään+useissa+taloyhtiöiden+hallituksissa+puheenjohtajana+ja+myös+silloin,+kun+taloyhtiössä+on+tehty+mittaviakin+remontteja.+On+esim.+uusittu+kaikki+linjat+ja+kylpyhuoneet+on+käytännössä+rakennettu+uudestaan.Täydellinen+putkiremontti+on+taloyhtiölle+kallista+puuhaa+ja+raskas+velkataakka,+ellei+sitten+taloyhtiöllä+ole+omaisuutta,+jota+se+voi+myydä+rahoittaakseen+remonttejaan.Taloyhtiöissä+asuu+myös+monenlaista+väkeä+ja+on+niitä,+jotka+vastustavat+kaikkea+muutosta+vedoten+siihen,+että+eivät+pysty+maksamaan+esim.+remonteista+johtuvaa+korotettua+vastiketta.+Siinä+onkin+sitten+vakuuttelemista,+että+miksi+remontti+on+pakko+tehdä+ja+että+se+on+kaikkien+taloyhtiössä+elävien+etu.Onneksi+kohdallani+em.+ongelmat+ovat+takana+ja+olen+itse+vastuussa+"taloyhtiöni"+kunnosta+ja+sen+huollosta.+Silloin+jos+joku+paikka+pettää,+niin+voi+vain+katsoa+peiliin.
  6. Tämä+radonista+jauhaminen+on+aivan+turhaa,+koska+ensiksikin+porakaivot+tehdään+vain+silloin,+kun+asumus+on+sellaisessa+paikassa,+jonne+rengaskaivoa+ei+pystytä+helposti+tekemään.+Maaperä+voi+olla+hyvin+kallioista/kivikkoista+tai+rengaskaivo+jouduttaisiin+tekemään+niin+syvälle,+ettei+se+olisi+enää+kannattavaa,+joten+ainoa+vaihtoehto+on+silloin+yleensä+porakaivo.+Saattaa+olla+myös+niin,+että+olemassa+oleva+vanha+rengaskaivo+on+vain+kuivunut+ja+silloin+joudutaan+tekemään+uusi+kaivo.+Rengaskaivo+on+kuitenkin+aina+paras+vaihtoehto,+jos+se+vain+suinkin+on+mahdollista+toteuttaa.Jos+ja+kun+joudutaan+tekemään+porakaivo,+niin+halvimmillaankin+sen+valmistaminen+on+useiden+tuhansien+eurojen+projekti+(6000+–+12.000+€)+riippuen+poraussyvyydestä+ja+pumpusta+sekä+mahdollisista+muista+lisäasennuksista.+Mikään+ei+kuitenkaan+takaa+varmuudella+sitä,+että+porakaivoon+saadaan+tulemaan+vesi.+Ystäväperheelleni+tehtiin+porakaivo+ja+poraussyvyys+oli+n.+90m+ja+kaivosta+ei+saatu+pisaraakaan+vettä+ylös.+Jouduttiin+poraamaan+uusi+kaivo+aivan+tontin+toiseen+laitaan+.+Liian+syviä+porausreikiä+ei+kannata+tehdä+ainakaan+siellä,+missä+radonpitoisuudet+ovat+korkeat.Kun+porakaivo+tehdään,+kannattaa+se+aina+tilata+paikallisilta+porareilta,+koska+he+tuntevat+parhaiten+mahdolliset+alueen+radon+ja+arseeni+ongelmat+ja+siksi+yleensä+myös+paremmin+hallitsevat+kokonaisuudessaan+tilanteen.Porakaivosta+ei+radon+alueilla+kannata+tehdä+kovin+syviä,+vaan+tehdään+ns.+vesipainehalkaisu,+jolloin+myös+radon+ja+arseenialueilla+saadaan+puhdasta+vettä.+Nykyajan+välineillä+radon+ja+arseeni+eivät+ole+enää+mikään+ongelma.