Vapaa kuvaus

Aloituksia

245

Kommenttia

4572

1. "Ja+rupsahtaahan+kaikki+kuitenkin+ennemmin+tai+myöhemmin,+jos+tarpeeksi+vanhaksi+elää.+"Rupsahtaa+kyllä+minunkin+mielestä.+Siksi+en+oikein+tajua+tuota+abortinvastustajan+logiikkaa,+millä+hän+pilkkaa+naisia,+joilla+on+nahka+ruvennut+roikkumaan.+Se+kun+kuitenkin+alkaa+roikkua+nopeammin+mitä+enemmän+synnytyksiä+on.+Ja+voin+sanoa,+että+rinnat+on+taatusti+pilalla+jos+imettää.+Niistä+tulee+tyhjät+nahkapussit,+ihan+jokaisella+synnyttäneellä+ja+imettäneellä.++Joillakin,+kuten+minulla+on+ollut+onni+olla+sen+verran+varoissani,+että+ne+on+korjattu+nätimmäksi+kuin+nuorena++konsanaan.+++Olen+oikein+tyytyväinen+peilikuvaani.Mutta+on+sama+mitä+nainen+tekee,+niin+siitä+löytyy+jotain+halventamisen+aihetta.++Ja+naurettavaa+pilkata+naisia+jostain+G-voimista+kun+se+vetää+sen++miehenkin+vatsan+ja+kilkuttimet+kohti+maata+kun+G-voima+voittaa+kollageenin.Lasten+hankkiminen+tai+oikeasti+mikä+muukin+tahansa+valinta+on+jotenkin+itsekkäin+perustein+päätettyä:+"koska+minä+haluan".++Minusta+on+aivan+yhtä+itsekästä+haluta+lapsia+kuin+haluta+säilyä+hyväkuntoisena+ja+freesinä+lapsettomana+ja+laittaa+oma+kroppa+etusijalle.+Jokaisella+on+ne+preferenssijärjestyksensä,+ihan+itsekkäistä+lähtökohdista.++Miten+me+voidaan+toisten+valintoja+kritisoida,+jos+ei+samalla+laiteta+omiakin+tekojamme+tarkastelun+alle?++Ihan+yhtä+itsekkäästi+joka+ikinen+ihminen+toimii.Minä+syön+terveellisesti,+koska+haluaan+itsekkäästi+olla+terve+ja+tyytyväinen.++Tai+käyn+salilla,+koska+itsekkäästi+pidän+hyvästä+olosta+ja+siitä+että+keho+elää+ja+lihakset+on+vahvat.++Myös+opiskella+aloin+itsekkäistä+syistä:+halusin+käyttää+lahjojani+ja+kehittyä.++Lapsetkin+on+tehty+itsekkäästi:+kun+halusin+lapsia.++Minä+niin.Minusta+jotenkin+tuntuu+välillä,+että+abortinvastustajat+haluaisi,+että+lapsia+pitäisi+tulla+harkitsematta+ja+kutsumatta,+eikä+mitään+syntyvyden+säännöstelyä+saisi+harjoittaa,+saati+haluta+lapsia.+Ei+se+niin+mene.+Kaikki+ei+halua+missään+tapauksessa+lapsia,+ja+ihan+epäitsekkäistä+syistä:+ei+itsen+vuoksi+vaan+juuri+tämän+maailman+menoa+ja+kauhuja+katsoessa+pelottaa,+miten+omat+lapset+yleensä+selviäisi+tai+kykenisi+elämään+enää+maapallolla.++Jotkut+ei+vaan+uskalla+ja+jättää+lapset+haaveeksi+vaikka+kuinka+haluaisi.
  2. "Radikaali+kysymys:+mitä+jos+ongelma+onkin+siinä+miten+sinä+käsität+uskonnon?+"Raamatulla+perustellaan+naisen+alemmuutta.+Ja+jotkut+uskovaiset+oikeuttaa+Raamatun+naiskäsityksellä+sen+syrjinnän.+Minusta+se+on+ihan+syrjimistä+ja+alistamista,+ihmisen+itsemääräämisoikeuden+loukkaamista+ihan+tästä+naisihmisen+näkökentästä.++Vanki+ja+vanginvartija+kokee+tietenkin+ristikon+funktion+eri+tavoin.+Mutta+sehän+se+juju+uskonnossa+onkin,+että+siltä+jota+pidetään+siellä+ristikon+takana+ei+kysytä+mielipidettä+siitä+ristikosta+ja+sen+merkityksestä+elämässään.++Ennen+oli+asiat+pahemmin,+kun+meilläkin+uskonnolliset+käsitykset+vaikutti+lainsäädäntöön.Luin+naisten+äänioikeustaistelun+ajoilta+erään+artikkelin,+missä+kerrottiin+mm.+Suomenkin+avioliittolaista+ja+sen+käytännön+vaikutuksista+naisten+elämään.++Silloin+naisella+piti+olla+edusmies,+eikä+hänellä+ollut+valtaa+päättää+omasta+omaisuudestaankaan.++Kun+nainen+meni+naimisiin+maataloon+esimerkiksi,+hän+toki+sai+mukaansa+tavarat+ja+rahat,+mutta+sen+jälkeen+aviomies+päätti+niiden+käytöstä,+koska+nainen+ei+ollut+täysivaltainen+kansalainen.++Tätä+on+vaikea+nykyihmisen+käsittää,+mutta+siitä+ei+ole+kuin+vähän+yli+100+v+kun+näin+oli+naisten+asiat.
  3. "Mielessä+kävi,+että+jos+ne+tehdään+salaa,+niin+mistä+tilastoija+voi+tietää+niitä+tehdyn+ensimmäistäkään?"Tästä+on+kyllä+tuotu+aika+paljon+tietoa+tännekin+forumille.+Suomen+oloissa,+ennen+kuin+laki+salli+sosiaaliset+abortit+ne+tehtiin+pääasiassa+kotioloissa+ja+kun+ne+onnistuivat,+ei+niistä+tietenkään+puhuttu,+koska+siitä+olisi+joutunut+vankilaan.+Eräs+nainen+kertoi+tehneensä+itselleen+40+aborttia+-ehkäisyä+ei+ollut.+Valitettavasti+hedelmättömyys+ei+tullut+välttämättä+abortin+seurauksena.++Sitten+kun+kotiabortti+epäonnistui,+nainen+joko+kuoli+siihen+tai+joutui+hakeutumaan+sairaalaan+kuumeisen+"keskenmenon"+ja+tulehduksien+vuoksi.++Lääkärit+ja+kriminologit+laskivat+näiden+tapausten+avulla+laittomien+aborttien+määrän.++Skannattuja+sivuja+olen+esittänyt+täällä+kyseisistä+sivuista+Aborttilakikomitean+mietinnöstä,+ja+löytyy+tältä+keskustelupaikalta.+Ulkomailla,+maissa,+joissa+nykyään+ei+aborttia+sallita+tehdään+abortit+naapurimaissa,+jotka+pitää+tietenkin+tilastoa+ulkomaisista+potilaista,+esim.+Puolasta+käydään+Saksassa.++Naisjärjestöt,+jotka+auttavat+abortin+saamisessa+(kuten+Women+on+Waves)+voivat+tietenkin+kertoa,+kuinka+paljon+aborttilääkevalmisteita+mihinkin+tilataan.++Kyllähän+täällä+on+kerrottu+moneen+otteeseen+aborttiamatkailusta+esim.+Irlannista+Britteihin.+Jos+et+itse+löydä+hakusanalla+abortion+tourism,+illegal+abortion,+tai+muuta++muiden+maiden+tilanteesta,+niin+kerrohan+toki.+keskustelu.suomi24.fi/t/13866653/hieman-historiaa-raamattua-juridiikkaa-jalleenkeskustelu.suomi24.fi/t/14871116/kooste-laittomien-aborttien-historiasta-)/trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/90722/gradu00208.pdf?sequence=1