S24+Hävitti+kommentin+tähän,+kommentoin+uudestaan:"Jospa+alkaisin+taas+lukemaan...+missäs+se+mun+kirja+pino+taas+onkaan?Pääsisin+joskus+pätemään+kurppana,ja+hakemaan+sitä+olematonta+arvostusta."Ei+mee+mulle+läpi+että+pelkästään+pätemisen+vuoksi+lukisit+vaan+siksi+että+oikeasti+haluat+osata+ja+tuosta+arvostuksesta:+Sinua+epäilemättä+lähipiirissä+arvostetaaan+ilman+lukemistakin.+Ainoa+vaan+että+semmoistahan+se+on+että+aina+sitä+arvostusta+ei+muisteta+kertoa+arvostetulle+itselleen+kun+ajatellaan+sen+tietävän+sen+muutenkin.+Ei+se+arvostus+silti+sieltä+mihinkään+katoa+vaikkei+sitä+ihan+aina+muistettaisikaan+mainita.
"Mutt+missään+nimessä+ei+ole+oikein+ett+nainen+pysyy+avioliitossa;+kun+pelkää+lasten+ja+oman+henkensä+takia+lähteä,+juopon+ja+väkivältaisen+aviomiehen+luota+pois!+(Olisiko+entisaikoina+jo+ollut+jännämiehiä?)"Täsmälleen+samaa+mieltä+tuosta,+nykyään+kun+on+jopa+helppoa+se+lähteminen+verratttuna+entisaikoihin,+kuten+kirjoitin+jos+jompikumpi+liian+"vaikea"+silloin+on+tietysti+parempi+erota,+se+vaikeus+ei+vain+saisi+olla+pelkästään+sitä+kun+elämä+ei+olekaan+enää+jatkuvaa+onnentunnetta,+vähän+pitää+pystyä+sietämään+ihan+tavallistakin+elämää.+Entisaikoina+sodan+jälkeen+muuten+varmaan+oli+aikalailla+jännämiehiä,+naiset+on+varmaan+joutuneet+aikalailla+sietämään+sodan+aiheuttamien+traumojen+seurauksia."Sauna+ja+kylvetys+tapahtuma...+ne+ovat+ainakin+naisten+keskuudessa+aika+avoimia+juttu+tuokioita."Varmaankin+noin+on,+sauna+tässä+suomalaisessa+kulttuurissa+kun+on+kuitenkin+niin+syvään+juuurtunut+ja+varmaan+noilla+teidän+asiakkailla+ollut+nuorempana+työntäyteisiä+viikot+ja+siten+sauna-illat+on+olleet+niitä+tilanteita+joissa+on+saanut+rentoutua+ja+jutella+kaikesta+mahdollisesta+maan+ja+taivaan+välillä.+Hienoa+että+sulla+myös+toimii+noin+että+porukat+ystävystyy+siellä+keskenään,+eihän+sitä+varmaan+vanhempikaan+ihminen+semmoisille+avautuisi+joista+ei+ystävinä/kavereina."Kyllä+minäkin+välillä+tenttiin+olen+joutunut,+kun+mulla+ei+ole+miestä!+Menin+sitt+kertomaan+ett+on+mullakin+suhteita+ollut+ja+parinkin+miehen+kanssa+asunut+yhdessä!-+SUSI+PARINA+elänyt,+sinäkö?+Ja+niin+kai+ne+luottamukselliset+jutut+joskus+alkoivat,yks+sanoi+ettei+ennen+vanhaan+se+olisi+ollut+sopivaa...+nykyään+se+on+muotia!":D+Mummojen+tuomioraati+on+puhunut+:D+Viisas+mummo+kyllä+joka+noin+on+sanonut,+olisi+vielä+jatkanut+että+vaikka+se+nykyään+onkin+muotia+ei+se+ole+yhtään+sopivampaa+:D"Mulle+voi+kertoa+salaisempiakin+juttuja+omassa+huoneessa,+kun+muita+ei+ole+kuulemassa."Tuo+kertoo+siitä+ettäsSinusta+tykätään+ja+sinuun+luotetaan+:)"Jokainen+noista+liitoista+mun+käsitykseni+valossa+on+alkanut+rakkausliittona,+joistain+se+vaan+on+kadonnut+kokonaan+ja+muuttunut+"järkiliitoksi"+pakosta."Joo,+varmaan+voi+olla+noinkin+koska+entisaikoina+siihen+rakkauteen+on+varmaan+riittänyt+hiemanvähempi+kun+ei+ole+haettu+vertailukohtia+maailmalta,+se+oman+kylän+naapurin+poika/tyttö+on+voinut+olla+ihaninta+mitä+maailmassa+voi+ajatella+kun+nykyään+taas+tuntuu+ettei+ole+riittävän+"hienoa"+olla+selaisen+kanssa+joka+löytyy+liian+läheltä+ja/tai+on+liian+tavallinen."Olen+melko+varma+ett+liitto+ei+onnistuisi+sinulta...+se+hapantuisi+noihin+sinun+epäilyihisi,+ennemmin+tai+myöhemmin.+"Itsekin+olen+melko+varma+että+olet+tuossa+oikeassa,+en+varmaan+uskaltaisi+luottaa+tässä+nykymaailmassa+keneenkään+niin+paljoa+että+lapsia+alkaisin+tietoisesti+tekemään."Järki+syihin+liittyvä+avioliitto,+ei+kovin+onnelliselta+kuulosta!+Minä+en+ainakaan+pystyisi+siihen,+ja+olisihan+mulla+ollut+siihen+jo+tilaisuuskin...+kulissi+avioliitto."Tjoo,+ei+äkkiseltään+ja+pitäähän+jotain+kipinää+kuitenkin+olla+mutta+en+tuota+sinun+tapausta+nyt+sellaiseen+vertaisi,+sinä+teit+ehdottomasti+oikean+ratkaisun+siinä+kohtaa.+Lähinnä+voisi+ajatella+vaikka+niin+että+jos+olisi+kaksi+maatilaa+joissa+toisessa+talossa+tytär+ja+toisessa+poika,+jos+ne+vaikka+huomaa+tullevansa+hyvin+toimeen+ja+vaikkei+nyt+hirmukipinöintiä+olisikaan+niin+voisi+kuitenkin+toimia+ja+ehkä+parempi+ratkaisu+mennä+niiden+yhteen+kuin+kummankin+hakea+jostain+muualta+kumppani+jolle+maataloustuotantoelämä+ei+sopisikaan+ollenkaan.
No+niinpä+noin+äkkiä+ajatellen+mutta+onhan+asiassa+oikeastaan+semmoisiakin+puolia+että+voi+olla+aika+järkevääkin.+itse+olen+vähän+sitä+mieltä+että+jos+on+jokun+kanssa+vaikkapa+lapsia+tehnyt+niin+pitää+sitten+vähän+sietääkin+rakkauden+puutetta+jos+muuten+elämä+on+suhteellisen+helppoa+ja+miellyttävää,+ainakin+siihen+asti+kunnnes+lapset+ovat+täysi-ikäisiä+koka+he+ansaitsee+kuitenkin+ehyen+lapsuuden.+Tietysti+sitten+jos+jompikumpi+osallisista+on+niin+vaikea+persoonana+että+homma+menee+jatkuvasti+riitelyksi+niin+sitten+varmaan+lastenkin+kannalta+parempi+erota+jo+aikaisemmin.Noilla+sun+jututtamilla+vanhuksilla+muuten+varmaankin+aika+monesti+ollut+alussa+että+on+"järkiliitto"+ilman+isoja+tunteenpurkauksia+mutta+pikkuhiljaa+sitten+on+muuttunut+syväksi+kiintymykseksi+niin+siinä+mielessä+en+mitenkään+tyrmäisi+myöskään+järkiliiton+ajatusta.+Ei+kaikilla+tarvitse+olla+sellaista+räiskyvää,+intohimoisen+kiihkeää+suhdetta+välttämättä+alussakaan,+ne+kiihkeät+ihmiset+kun+saattaa+olla+aika+kiihkeitä+ja+lyhytjänteisiä+niihin+erohommiinkin.Toki+käsitän+ja+ymmärrän+tuon+rakkauden+muodon+muuttamisen,+enemmän+minua+huolestuttaa+kuitenkin+nykymaailman+meno+jossa+ei+oikein+kenelläkään+tunnu+olevan+riittävästi+kärsivällisyyttä+siihen+että+rakkaus+edes+saisi+mahdollisuutta+muuttua+siksi+ajan+kanssa+muodostuvaksi+syväksi+kiintymykseksi+kun+eroillaan+jo+heti+ensimmäisten+vaikeuksien+tullen.+Niillä+vanhuksilla+joita+olet+päässyt+kuulemaan+on+ollut+ihan+erilainen+yhteiskuntakin+ympärillä+niin+ne+on+ihan+eri+tavalla+sietäneet+kaikenlaista+molemmin+puolin+ja+pikkuhiljaa+hioutuneet+pariskunniksi+toisin+kuin+nykyihmiset+jotka+eroaa+heti+kun+ei+ole+kivaa,+toinen+ei+saavuta+jotain+odotettuja+uratavoitteita+tms.+tyhjänpäiväistä+syytä.Miehen+kannalta+varsinkin+pariutumiseen+sisältyy+nykyään+niin+isot+riskit+että+suoraan+sanottuna+se+ei+ole+oikein+järkevääkään+enää,+lähdössä+jo+suunnilleen+tiedät+että+ero+tulee+jossain+vaiheessa+ja+jos+on+lapsi/lapsia+nainen+pystyy+sitten+aikalailla+omin+päin+määrittämään+tuleeko+yhteis-+vai+yksinhuoltajuus,+miehellä+siinä+asiassa+ei+taida+olla+juurikaan+sanottavaa.
Itseasiassa+minua+vähän+alkoi+vituttamaan+tuossa+jossain+vaiheessa+iltaa+kun+jollain+kanavalla+oli+juontohommissa+se+jatkuvasti+rasismista+vinkuva+ali+jahangiri+vai+mikä+se+nyt+oli,+sitten+kun+vaihdon+kanavaa+siellä+oli+se+joku+putouksen+tumma+jannu+ja+sitten+oli+jossain+taa+axl+smith+juttua.+Tuli+siinä+vaan+mieleen+että+aika+paljon+on+noita+tummahipiäisiä+kivoissa,+kevyissä+ja+epäilemättä+ihan+hyvätuottoissa+hommissa+pyörimässä+täällä,+varmasti+paljon+enemmän+edustusta+kuin+suhde+väkilukuun+niin+tuli+siinä+vaan+mieleen+ettei+näytä+suomalaiset+miehet+kelpaavan+enää+juuri+mihinkään+muuhun+kuin+ikäviin+paskahommiin+joiden+tuotoilla+kustannetaan+noita+kivahommia+joita+yleensä+naiset+ja+ulkkikset+tekee.