Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Muistan kyllä, Ramoona, sinun maininneen Hislopin. Ehkä pitää tilata myös tuo Elokuun eräänä iltana..))
    Paavo Haavikon "Puut, kaikki heidän vihreytensä"sainkin jo kirjastoautolta. Luen sitä runo kerrallaan. Minulle ne vertautuvat jollakin tavoin Lassi Nummen runoihin. Hänen Requem-teoksensa, on lempilukemistani, tietyssä mielentilassa, olenkin siteerannut sitä paljon kun on pitänyt ilmaista osanottoa.
    Suorasanainen, ehkä jopa aforistinen runoteos puhuttelee minua eniten, arkipäiväinen kun olen..))
    Joku Outi Pakkasen kirja minulla onkin, Täytynee ottaa "työn alle". Eero Alenin kirja"Linkolan soutajan päiväkirja" on nyt meneillään, nuoren Eeron muistiinpanoja työharjoittelusta vuodelta 1994. Hyvin kirjoitettu ja on omiaan herättämään muistoja maisemasta, ihmisistä ja ajasta joka ei unohdu.
  2. Samaa mieltä, Ano 17.53 ja varmasti moni muukin on. Eliaanan ketjut ovat aina asiallisia ja sovinnollisia. Tämäkin oli oikea hyvän mielen ketju, ainakin alkuun..))

    Samantyyppisiä ovat omatkin kokemukseni meidän kaikenkarvaisista ystävistämme. Kyllä ne olivat luonteva osaa lapsuuden elämänpiiriä. Minulle vain "isommat" eläimet jäivät hiukan vieraiksi, mutta kaunokirjallisuus on auttanut: sen kautta olen saanut tutustua niihinkin..))
    Pohjantähdessä on lukuisia kuvauksia ihmisen ja hevosen välisestä tunnesuhteesta, Rosa Liksomin Väylä-teos valaisi suhdetta lehmään. Kyllä ne molemmat kantoivat ihmisen tunnekuormaa, toimivat traumaterapeutteina etenkin kriisiaikoina.

    Surua on kyllä aiheuttanut se, kotieläimistä on tullut tuotantoeläimiä. Kymmen- tai satapäisessä joukossa eläintä ei enää kutsuta nimeltä, siihen ei muodostu tunnesuhdetta.
    Kun näinkin iso kulttuurin muutos on tapahtunut vaivihkaa, meidän hiljaisella hyväksymisellä, asiaan tuskin tulee muutosta.
    Jenni Haukion taannoinen kannanotto tuotantoeläinten osasta sai maataloustuottajat takajaloilleen. Eikä meidän eläinaktivistien toimetkaan ole jääneet tuomitsematta, vaikka ne ilmeisesti ovat saaneet aikaan sen, että esim tarhaeläinten tilannetta on saatu parannettua.

    Siksikin luonnon ja kaiken elollisen suojelu tulisi olla ihmiselle ykkösasia , "viljelemään ja varjelemaan" meidät on tänne asetettu ja itse kukin löytänee siihen itselleen sopivat keinot ja mittakaavan.
    Eliaana kertoi tuolla, että vain hyttynen saa hänet puolustautumaan, sama täällä. Sisälle eksyneet pikkuötökät saatetaan lempeästi tulos, linnuille annetaan pesintärauha, vaikka se tietäisi pientä epämukavuutta itselle, käärmettäkin aion kohdella kunnioittavasti, kun se taas kohtapuolin tulee lämmittelemään auringonpaisteeseen lenkkipolkuni varrelle...
  3. Taidankin laittaa tuon Haavikon kirjan hakuun, Ramoona. En oikeastaan tunne Haavikon runoutta, muuta olen häneltä kyllä lukenut ja minua on myös aina kiinnostanut, millainen on ihminen "runojen takana"...)) Mauno Saarihan kirjoitti Paavo Haavikon viime vaiheista ja siitä taisi syntyä jonkinlainen kärhämäkin Haavikon pojan kanssa.
    Pentti Saarikoskesta ovat läheiset valottaneet sitä puolta, Aila Meriluoto on tehnyt sitä itse kirjapäiväkirjoissaan...