Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7530

1. Kiva että sait Celesten käsiisi ja aloitettua, Paloma. Itse olen lukenut vain 70 sivua mutta tuntuu siltä, että tuo kaikki olisi täysin mahdollista myös Trumpin hallinnossa. Ja tietysti järkyttävää on aina tuo, ettei uskota, ei uskottu juutalaisten kansanmurhaa Hitlerin aikaan ja mieluummin torjutaan uutiset Gazasta, Ukrainasta ja kaikkialla missä julmuuksia tapähtuu tälläkin hetkellä. "Hyvä estää näkemästä" kuului jokin iskelmäsanoitus ja sitähän meillä vielä toistaiseksi riittää, maailman onnellisimmassa maassa.

Tuo Atwoodin Orjattaret meni meillä TV-sarjana, kirjaa en ole lukenut.

Varmasti näin kuin sanot: Jos itse joutuu täällä myrskyn silmään mielestään aiheettomasti sitä ei juuri siedetä eikä jäädä maalitettavaksi. Pari mukavaa kirjoittajaa on poistunut ja osa pitää
    omien sanojensa mukaan paussia tiukan paikan tullen. Pysyvää rauhantilaa tänne tuskin saamme.

Silti olen itse täällä viihtynyt eikä minua huonosti ole kohdeltu, pikemminkin päin vastoin.
    Palstaystäviksi voisin monia kirjoittajia täällä nimetä ja paljon omasta mielentilastakin riippuu kulloinenkin viihtyminen.
    demeter1
  2. Aamupäivää täältäkin tavallista isomman kaaoksen keskeltä. Sähkösaneeraus taisi nyt vaikuttaa niin, että toinen jääkaappi/pakastin-yhdistelmä meni pimeäksi.
    Siispä ensimmäiseksi piti alkaa pelastamaan sen sisältöä. Onneksi pakasteet eivät ehtineet sulaa ja kuulemma pieni lämpötilan muutos ei vielä vaikuta ainakaan marjoihin, joita eniten tahdon varjella ja onneksi pakkasta on vielä -18, joten ulkoilmakin tulee avuksi.
    Ja onneksi takana on hyvin nukuttu yö, vielä eivät stressipisteet oli tapissa..))

Meidän omat "teräsleidit" taas päivän täällä aloittivat - aina heidän viestinsä kannustavat tsemppaamaan itsekin.

Hil-la iloa peräänkuulutti ja uskoa tulevaan. Ihan samoilla linjoilla tahdon itsekin olla, vaikka elämänasenteeni on lannistuneempi.

Hyvä muistutus noista meidän luontaisista, kaikille tarjotuista mahdollisuuksista (riittävän) hyvän elämän rakentamiseksi. Kaunis luonto ja sen seuranta onnistuu vielä useimmilta ja vaikka elintasomme lienee laskusuunnassa, elämisen tasoon se ei mielestäni välttämättä vaikuta. Jos terveyttä on riittävästi, meillä on elämän opettamaa neuvokkuutta ja useimmilla myös sitä tunnettua suomalaista sisua - niillä on selvitty pahemmastakin, vai eikö ?

Oma mielikuvitus on myös verraton seuralainen, vaikka aina ei sen sisältöä voi hallita -
    minä ainakaan en voi - tajunnanvirta kulkee omien lakiensa, ei minun toiveitteni mukaisesti. Mielelläni sieltä pelkkää iloa poimisin..))

Mielikuvitus on kuitenkin vähintäinkin hyvä työväline oman sielun- ja mielentilan seurannassa ja myös kanssakäymisessä toisten ihmisten kanssa - ilman sitä emme ehkä osaisi tuntea vertaisuutta emmekä myötätuntoa, mikä ainakin minulle tuntuu olevan entistä tärkeämpää.

Tuntuu, että täälläkin useimmat kirjoittajat ovat tehneet paljon työtä hyvän elämän eteen ja myös onnistuneet sen rakentamisessa.

Itse olen tainnut olla liian laiska tai lannistettu tuohon työhön, eli ajopuu olen pikemminkin ollut: ottanut - ja huolinut - sen minkä elämä on tarjonnut ja yrittänyt tehdä siitä parhaan mahdollisen.
    Grafologi, käsialojen tutkija ja pappi Leo Pennanen, teki minulle kerran luonneanalyysin, jossa todettiin muun muassa: "hän jos kuka sopeutuu, alistuu vaikka diktatuuriin"..))
    Ei kovin hyvä suositus "maailmanparantajalle" jollaisena olen itseni tahtonut nähdä..))

Voi, voi ! Taas eksyn tähän sisäiseen jaaritteluun, se minulta luonnistuu, ei se, mikä olisi tälläkin hetkellä tärkeätä, edes alkeellisen järjestyksen saaminen tämän oman kaaokseni keskelle. Remontin lisäksi se tunnettu "kuolinsiivous" alkaa olla välttämätön.
    Onneksi en ole sen pakon kanssa yksin. Jokainen ikätoveri vakuuttaa samaa: tavaraa on liikaa...Jotkut osaavat sitä hallinnoida, minä en. Siipä opettelemaan sitäkin !

Hyvää loppiaista kaikille, eikös arki sentään ole kivaa ? Siinä voi levätä, sen osaa..))
    demeter1
  3. Luin kyllä ! Antti Eskolan kirjan "Vanhuus, helpottava, huolestuttava, kiinnostava".

Nojatuoliin siitä jo vaikutteita kirjoitin. Rehellistä puhetta omasta vanhuudesta häneltä, mutta vähän lohduton olo siitä minulle jäi, vaikka vanhuuden ilojakin vähän luettelomaisesti kirjattiin.
    Yrittipä Eskola kirjan lopulla vielä kuvata aikaa, jolloin oma elinpiiri kapeutuu eikä kodista pääse pitkälle, mitkä asiat silloin tulevat tärkeiksi.
    Se yritys oli minusta vähän kömpelö - mikä sopi Eskolalle ei välttämättä sovi minulle ja uskon että meillä vanhoilla naisilla taito tehdä kodista oman näköinen on hyppysissä.

Se tuli kirjaa lukiessa kyllä selväksi että Eskola oli oman arvonsa tunteva mies. Halusi edelleen tulla huomatuksi ja noteeratuksi, eläkkeelläkin. Tärkeilevä hän ei silti ollut eikä turhamainen.

Minulle näyttää nykyisin käyvän niin, että ensi lukemalta kirjasta löytyy vaan huomautettavaa, toisella - tai kolmannella ? - se vasta alkaa avautua ja siitä löytää paljon, ellei muuta niin pohdittavaa, jopa vuoropuheluun haastavaa. Ehkä kirja täytyy lukea ainakin toiseen kertaan...

Samoin kävi Sanna Marinin kirjan "Toivo on tekoja" kanssa. Ensin haukuin sen jopa sille, joka kirjan antoi, mutta sitten aloin lukea tarkemmin ja oppihan siitä paljon: politiikan teosta,
    ihmisten käyttäytymisestä, nuoren ihmisen selviytymiskeinoista "liian" isoissa saappaissa...
    Mitä vielä oppiikaan jos lukee kolmanteen kertaan ?..))
    demeter1
  4. Iltapäivää! Minullla on täällä meneillään kodin sähkösaneeraus. En edes tiedä mitä se sisältää ymmärtämisestä puhumattakaan mutta se ilmeisesti pitäisi tehdä kun sähkölammitteinen talo on 30-40-vuotias. Omani on nyt 55-vuotias.

Vähän se nyt tuntuu isolta investoinnilta kun en tiedä miten pitkään tässä pystyn asumaan. Kaikki välttämättömät, isommat remontit olen kyllä taloon tehnyt enkä tietenkään tahdo laistaa tätäkään.

Nuori afganistanilainen poika täällä ahkeroi. Hyvin puhuu suomea, on kuulemma ollut Suomessa kymmenen vuotta ja myös kouluttautunut täällä. Odottelee perhettä, vaimoa, tänne asumaan. Takseina ja bussikuskeina maahanmuuttajia on paljon ja tietysti muissakin palveluammateissa. Ja lisää maahanmuuttoa kuulemma tarvitsemme.
    Siitä ei varmasti kannata puhua sen enempää..))

Talvi tuli tosiaan tännekin. Lumikerros on vielä ohut, mutta luntakin on kai luvassa lisää.
    Pakkasta oli aamulla 23 astetta ja vieläkin lähes 20.

Kotiaskareiden ohessa olen yrittänyt jatkaa opiskeluani, aiheena Vanhuus.
    Antti Eskolan kirjan sain jo loppuun mutta täytyy sanoa, että paremmin Nojatuoli on siinä asiassa minua palvellut kuin Eskola..))
    Kaikki kunnioitus tietysti tälle edesmenneelle sosiologian professorille, joka jatkoi tiedemiesuraansa kirjoittamalla kirjoja, uskostakin kuulemma kokonaista kolme kirjaa, yksi minulla olikin "Yksinkertainen usko" jota kai myytiinkin hyvin.

Minähän olen silläkin tavoin lapsellinen että arvioin kirjoja elämysperusteella, miten ne vaikuttavat minuun tunnetasolla, millainen jälki niistä jää.
    Siinä mielessä kaunokirjat tietysti viehättävät minua enemmän. Tiede on tylsää..))

Kyllähän Eskola vanhuutta käsitteli monelta kantilta ja tietysti hänen puheellaan on painoa, alan mies kun on. Vanhushoivan suuntauksista sain tietysti uutta tietoa.
    Senkin, että kaksi erilaista linjaa on kilpaillut keskenään siitä, mikä meille on hyväksi (!) millaisen vanhuskuvan pohjalta meitä koskevia päätöksiä tehdään.

En niitä hienoja termejä nyt lanseeraa, mutta itse ymmärsin niin, että "kuntouttava työote", johon itse jouduin aikanaan tutustumaan, on nyt saanut rinnalleen vähän lempeämmän otteen. Nyt hyväksytään. että vanha väsyy, tykkää olla yksin eikä halua enää kaiken aikaa vieriä (vrt "vierivä kivi ei sammaloidu") vaan olla edelleen oma itsensä, subjekti ei objekti.
    Tämän tietysti jokainen tietää ilman asiantuntijoitten todisteluakin.

Vanhuuteen liittyen: Ehtolehto-sarjojakin näkyy tulevan telkkarista ja eikös Teräsleidejäkin tullut, niin ja islantilaissarja Felix ja Klara ? Niin että kyllä vanhoillekin riittää viihdettä. En kyllä niitä juurikaan katsele, viihdettä vanhoista ?

Mieluummin katselen vanhoja elokuvia, Forest Camp saa aina kyynelehtimään ja Kleopatra oli niin mittava spektaakkeli että se piti katsoa vaikka sen oli nähnyt.
    Se taisi olla pitkään elokuvahistorian kallein elokuva, eikä ihme.

Ja tänään on jo Areenasta katsottavissa La Promeesaa ! Kiirettä pitää !

Mahdollisimman mukavaa maanantaina kaikille, pakkasta pidellen,
    demeter1