Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

1. Johanneksen+evankeliumissa+kerrotaan+Sanasta+eli+Jeesuksesta.+Jumala+teki+siis+itsensä+näkyväksi+Jeesuksessa.+Tämän+ymmärtää+hyvin,+kun+kuuntelee+Messiaanisten+juutalaisten+luentoja.+Ne+ovat+silmätavaavia.Joh.+1:1,2-3,181+Alussa+oli+Sana.+Sana+oli+Jumalan+luona,+ja+Sana+oli+Jumala.2+Jo+alussa+Sana+oli+Jumalan+luona.3+Kaikki+syntyi+Sanan+voimalla.Mikään,+mikä+on+syntynyt,ei+ole+syntynyt+ilman+häntä.18+Jumalaa+ei+kukaan+ole+koskaan+nähnyt.+Ainoa+Poika,+joka+itse+on+Jumala+ja+joka+aina+on+Isän+vierellä,+on+opettanut+meidät+tuntemaan+hänet.
  2. Uudessa+testamentissa+kerrotaan,+että+Stefanus+näki+näyssä+ikään+kuin+Jeesuksen+seisovan+Isän+oikealla+puolella+(Apt.+7:56).+Missä+sanotaan,+että+Poika+ISTUU+Isän+vieressä?+Jeesus+itse+sanoi+opoetuslapsilleen+(Sebedeuksen+pojille),+että+paikat+Hänen+(siis+Jeesuksen)+oikealla+ja+vasemmalla+puolella+ovat+niidet,+joille+ne+ovat+tarkoitettu.Mark.+10:35-4035+Jaakob+ja+Johannes,+Sebedeuksen+pojat,+tulivat+Jeesuksen+luo+ja+sanoivat:+"Opettaja,+meillä+olisi+sinulle+pyyntö.+Suostuthan+siihen."+36+"Mitä+te+haluatte+minun+tekevän?"+kysyi+Jeesus.+37+He+vastasivat:+"Kun+kirkkautesi+tulee,+anna+meidän+istua+vierelläsi,+toisen+oikealla+ja+toisen+vasemmalla+puolella."+38+Jeesus+sanoi+heille:+"Te+ette+tiedä+mitä+pyydätte.+Onko+teistä+juomaan+sitä+maljaa,+jonka+minä+juon?+Voitteko+te+ottaa+sen+kasteen,+jolla+minut+kastetaan?"+39+"Voimme",+he+vastasivat.+Silloin+Jeesus+sanoi+heille:+"Sen+maljan,+jonka+minä+juon,+te+vielä+juottekin,+ja+sillä+kasteella,+jolla+minut+kastetaan,+kastetaan+myös+teidät.+40+Mutta+minä+en+määrää+siitä,+kuka+istuu+oikealla+ja+kuka+vasemmalla+puolellani.+Ne+paikat+ovat+niiden,+joille+ne+on+tarkoitettu."+Niin,+siis+Jeesushan+on+Jumala+eli+JHWH,+ja+Hän+(siis+Jumala+=+Karitsa)+istuu+valtaistuimellaan.+Messias+Jeshua+EI+istu+Isän+oikealla+puolella,+vaan+keskellä+valtaistuinta!Ilm+22_3-5Kaupungissa+on+Jumalan+ja+Karitsan+valtaistuin,+ja+kaikki+palvelevat+Jumalaa.+4+He+saavat+nähdä+hänen+kasvonsa,+ja+heidän+otsassaan+on+hänen+nimensä.+5+Yötä+ei+enää+ole,+eivätkä+he+tarvitse+lampun+tai+auringon+valoa,+sillä+Herra+Jumala+on+heidän+valonsa.+He+hallitsevat+kuninkaina+aina+ja+ikuisesti.+Huomaatko,+että+on+vain+YKSI+valtaistuin,+jolla+istuu+Jumala+ja+Karitsa.+Siis+YKSI+Jumala!!!!!!+On+siis+vain+YHDET+kasvot!+Ei+kaksia+kasvoja.+Vain+Messias+Jeshuan+kasvot.+Vain+Messias+Jeshuan+valtaistuin.+YKSI+JumalaMark.+16:1919+Kun+Herra+Jeesus+oli+puhunut+heille+tämän,+hänet+otettiin+ylös+taivaaseen+ja+hän+istuutui+Jumalan+oikealle+puolelle.+Luuk.+22:6969+Mutta+tästedes+Ihmisen+Poika+on+istuva+Kaikkivaltiaan+oikealla+puolellaRoom.+8:3434+Kuka+voi+tuomita+kadotukseen?+Kristus+--+mutta+hän+on+kuollut+meidän+tähtemme,+ja+enemmänkin:+hänet+on+herätetty+kuolleista,+hän+istuu+Jumalan+oikealla+puolella+ja+rukoilee+meidän+puolestamme!Kol.+3:11+Jos+siis+teidät+on+yhdessä+Kristuksen+kanssa+herätetty+kuolleista,+niin+tavoitelkaa+sitä+mikä+on+ylhäällä,+missä+Kristus+istuu+Jumalan+oikealla+puolella.Hebr.+1:3,+(joka+Pojasta+Shekina-kirkkautena)3+Poika+on+Jumalan+sädehtivä+kirkkaus,+hänen+olemuksensa+kuva,+ja+hän+ylläpitää+kaikkea+olemassa+olevaa+sanansa+voimalla.+Toimitettuaan+puhdistuksen+synneistä+hän+on+asettunut+korkeuksissa+istuimelleen+Majesteetin+oikealle+puolelle.Michael+Brown+kirjoittaa+shekina-käsitteestä+näin:"On+olemassa+myös+käsite+shekina,+taivaallinen+läsnäolo+maan+päällä.+Se+vastaa+Jumalan+feminiiniä,+äidillistä+puolta.+Rabbit+opettivat,+että+shekina+meni+pakkosiirtolaisuuteen+juutalaisen+kansan+kanssa+ja+kärsi+lastensa+kanssa+vieraissa+maissa.+Tämän+ajatuksen+mukaan+Jumala+ei+voi+olla+kokonainen+ennen+kuin+Hänen+kansansa+palaa+fyysisiltä+ja+hengellisiltä+harhailuilta+ja+temppeli+on+rakennettu+uudelleen.+Ei+ole+olemassa+yksinkertaista+vastausta+kysymykseen,+oliko+shekina+Jumala.+Benjamin+Sommer,+juutalaisen+teologisen+seminaarin+professori,+mainitsee,+että+Jumala+on+sama+kuin+shekina,+mutta+shekina+ei+ole+Jumala+kokonaisuudessaan,+joten+voidaan+viitata+pelkästään+JUMALAAN+JA+MYÖS+Jumalaan+ja+shekinaan…"+(lainaus+Michael+Brownin+kirjasta+Aito+kosher-Jeesus).+Hebr.+10:11,+jossa+puhutaan+myös+Jeesuksen+ainutkertaisesta+uhrista8+Hän+sanoo+siis+ensin:+"Uhreja+ja+lahjoja,+polttouhreja+ja+syntiuhreja+sinä+et+halunnut,+ne+eivät+sinua+miellyttäneet",+vaikka+näistä+uhreista+on+laissa+määräykset.+9+Mutta+sitten+hän+sanoo:+"Tässä+olen.+Olen+tullut+täyttämään+sinun+tahtosi."+Hän+siis+kumoaa+nuo+määräykset+asettaakseen+niiden+tilalle+Jumalan+tahdon.+10+Tämän+tahdon+mukaisesti+meidät+on+pyhitetty+ainutkertaisella+uhrilla,+kun+Jeesus+Kristus+uhrasi+oman+ruumiinsa.+11+Jokainen+pappi+seisoo+joka+päivä+toimittamassa+jumalanpalvelusta+ja+uhraa+kerran+toisensa+jälkeen+samat+uhrit,+jotka+eivät+milloinkaan+voi+poistaa+syntejä.+12+Kristus+sitä+vastoin+on+uhrannut+yhden+ainoan+syntiuhrin+ja+asettunut+pysyvästi+istuimelleen+Jumalan+oikealle+puolelle.1.+Piet.+3:22koska+Jumala+teki+kanssanne+hyvän+omantunnon+liiton.+Sen+perustuksena+on+Jeesuksen+Kristuksen+ylösnousemus,+22+hänen,+joka+on+mennyt+taivaaseen+ja+istuu+Jumalan+oikealla+puolella+ja+jolle+on+alistettu+enkelit,+vallat+ja+voimat.
  3. <<Kolmiyhteisyys+on+sekoilua.+Jumalia+on+joko+yksi+tai+kolme.+>>Jumala+on+käsittämätön.+Tuon+aikaiset+opetuslapset+ymmärsivät+Jumalan+moninaisuuden.+Laitaan+Michael+Brownin+kirjasta+Aito+kosher-Jeesus+seuraavan+lainauksen:"Hänen+ylösnousemuksensa+jälkeen+yksi+Hänen+läheisistä+oppilaistaan,+Tuomas,+kieltäytyi+kuulemasta+sanomaa+ylösnousemuksesta+ennen+kuin+itse+näki+Jeesuksen+omilla+silmillään.+Kohdatessaan+Jeesuksen+ylösnousemuksen+jälkeen,+hän+sanoi:+"Minun+Herrani+ja+minun+Jumalani!"+Toisin+sanoen,+hän+tunnisti,+että+Jumala+vieraili+Israelissa+ainutlaatuisella+tavalla+Messias+Jeesuksen+olemuksessa.+Vain+muutama+jae+aikaisemmin+Jeesus+sanoi+toiselle+läheiselle+oppilaalleen+Mirjamille+(Maria+suomalaisessa+Raamatussa):+"Minä+menen+ylös+minun+Isäni+ja+teidän+Isänne+luo,+minun+Jumalani+ja+teidän+Jumalanne+luo"+(Joh.+20:17).+Tuomas+kutsuu+Jeesusta+Jumalakseen+ja+silti+Jeesus+kutsuu+taivaallista+Isää+Jumalakseen.Tämä+on+syvällinen+ja+ihmeellinen+salaisuus:+ääretön+ja+ikuinen+Jumala,+joka+istuu+taivaissa+valtaistuimellaan,+joka+täyttää+maailmankaikkeuden,+joka+kulkee+ympäri+maapalloa+Henkensä+kautta,+vieraili+luonamme+Poikansa+olemuksessa.+Hän+syntyi+tähän+maailmaan+ja+Hänelle+annettiin+nimi+Jeesus-Jeshua.+Kun+me+näemme+Hänet,+me+näemme+Jumalan."
  4. jatkoa+edelliseen"Yhteenveto:Paavali+ei+lainkaan+käsittele+kysymystä+siitä+onko+sapattikäsky+yhä+voimassa+kristillisenä+aikakautena,+vaan+vastustaa+monimuotoisia+askeettisia+ja+kultillisia+tapoja,+jotka+etenkin+kolossalaisten+ja+galatalaisten+keskuudessa+joutuivat+ristiriitaan+sen+elintärkeän+totuuden+kanssa,+että+ihminen+vanhurskautetaan+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen.Toiseksi+se,+että+Paavali+tuomitsee+harhaopit,+joiden+yhtenä+osana+saattoi+olla+taikauskoisia+muotoja+saanut+sapatin+vietto,+ei+kumoa+itse+sapattikäskyä,+koska+tuomio+ei+kohdistu+itse+käskyyn+vaan+vääristymään.+Jonkin+raamatullisen+säädöksen+väärinkäytön+moittiminen+ei+ole+oikeutetusti+tulkittavissa+itse+säädöksen+kumoamiseksi.+Kolmanneksi+Paavali+suosittelee+suvaitsevaisuutta+ja+kunnioitusta+silloinkin+kun+ovat+kysymyksessä+erimielisyydet+ruoasta+ja+päivistä+(Room.+14:3-6),+jotka+ovat+peräisin+inhimillisistä+sopimuksista,+osoittaa,+että+kysymyksessä+päivistä+hän+oli+liian+liberaali+ryhtyäkseen+ajamaan+sapattikäskyn+poistamista+ja+sunnuntain+vieton+omaksumista+sen+sijaan.+Jos+hän+olisi+tehnyt+niin,+hän+olisi+kohdannut+vastustusta+ja+loppumattomia+vastaväitteitä+kannattajien+taholta.+Kaiken+tällaisen+polemiikin+puuttuminen+on+kenties+kaikkein+selvin+osoitus+siitä,+että+Paavali+osoitti+kunnioitusta+sapatti-instituutiota+kohtaan.Paavalin+asennetta+sapattia+kohtaan+on+loppujen+lopuksi+tarkasteltava+sen+pohjalta,+mikä+oli+hänen+yleinen+asenteensa+lakia+kohtaan.+Paavalin+käsitys+laista,+elämän+ohjeena+oli+se,+että+laki+oli+”pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä”+(Room.+7:12;+vrt.+3:31;+7:14,+22).+Toisaalta+hän+kuitenkin+voimakkaasti+torjuu+lain+Kristuksesta+erillään+olevana+pelastustienä.+Monet+väärinkäsitykset+Paavalin+suhteessa+sapattia+kohtaan+johtuvat+ilmeisesti+siitä,+että+näitä+kahta+ei+ole+osattu+erottaa+toisistaan.+Ei+ole+epäilystäkään+siitä,+ettei+apostoli+olisi+kunnioittanut+niitä+Vanhan+testamentin+instituutioita,+joilla+oli+yhä+arvoa+kristityille.+Havaitsemme+esimerkiksi,+että+hän+osallistui++jumalanpalvelukseen+sapattina+juutalaisten+ja+kreikkalaisten+kanssa+(Apt.+18:4,+19;+17:1,+10,+17),+vietti+happamattoman+leivän+päivää+Filippissä+(Apt.+10:16),+koetti+kiirehtiä+Jerusalemiin+helluntaiksi+(Apt+20:16),+teki+nasiirilupauksen+Kenkreassa+(Apt+18:18),+puhdisti+itsensä+temppelissä+osoittaakseen+vaeltavansa+”lain+mukaan”+(Apt+21:24,26)+ja+ympärileikkautti+Timoteuksen+(Apt+16:3).+Toisaalta+hän+selvin+sanoin+tuomitsi+tällaisten+ja+vastaavien+tapojen+noudattamisen+silloin,+kun+niitä+käytettiin+väärin+ja+pidettiin+pelastuksen+perustuksena.+Voimme+sen+vuoksi+sanoa,+että+Paavali+hylkäsi+sapatin+pelastuksen+välineenä+mutta+hyväksyi+sen+varjona,+joka+viittasi+Kristuksessa+olevaan+todellisuuteen."+Bacchiocchin+kirjasta+Sapatti+ja+sunnuntai.
  5. Galatalaiskirjeessä+Paavali+voimakkaasti+nuhtelee+niitä+pakanakristittyjä,+jotka+olivat+ympärileikkauttaneet+itsensä+(Gal.+6:12;+5:2)+ja+jotka+olivat+alkaneet+ottaa+vaarin+”päivistä+ja+kuukausista+ja+juhla-ajoista+ja+vuosista”+(4:10).+Hän+pitää+heidän+omaksumaansa+käytäntöä+paluuna+”alkeisvoimien”+orjuuteen.+Monissa+suhteissa+pyhien+aikojen+taikauskoinen+noudattaminen+esitetään+alkeisvoimien+orjuudeksi.+Galatalaiskirjeessä+väärien+opettajien+tuomitseminen+on+vieläkin+väkevämpää.+Heitä+pidetään+”kirottuina”+(1:8,9),+koska+he+opettavat+”toisenlaista+evankeliumia”.+Heidän+opetuksensa,+jonka+mukaan+päivien+ja+aikojen+noudattaminen+on+välttämätöntä+vanhurskauttamisen+ja+pelastuksen+saamiseksi,+vääristi+evankeliumin+varsinaisen+ytimen+(5:4).Onko+Galatalaiskirjeessä+viittausta+sapattiin+vai+ei,+riippuu+siitä,+miten+tulkitaan+sana+”päivät”+(4:10).+Jotkut+kriitikot+väittävät+vastaavan+Kolossalaiskirjeen+kohdan+(2:16)+johdosta,+että+sapatit+nimenomaan+mainitaan,+että+Galatalaiskirjeessä+mainittuihin+päiviin+varmasti+kuuluvat+myös+sapatit.+Emme+kiellä+tätä+mahdollisuutta,+mutta+olemme+jo+aikaisemmin+osoittaneet,+että+Kolossalaiskirjeessä+käytetty+monikkomuoto+sapateista+on+yleinen+nimitys+paitsi+sapatinpäivästä+myös+koko+viikosta.+Siten+Galatalaiskirjeessä+esiintyvä+maininta+”päivistä”+voi+hyvin+osoittaa,+että+Kolossalaiskirjeenkin+sapatit+olivat+viikonpäiviä+eikä+päinvastoin.Jos+oletamme,+että+viikkosapatti+kuului+osana+galatalaisten+noudattamiin+”päiviin”,+meidän+on+pohdittava+seuraavia+kysymyksiä:+Mikä+oli+aiheena+sapatin+ja+juhla-aikojen+noudattamiselle?+Vastustiko+Paavali+raamatullista+periaatetta,+jonka+mukaan+noudatetaan+sapattia+ja+juhla-aikoja,+vai+vastustaako+hän+näiden+uskonnollisten+tapojen+vääristynyttä+käyttöä?Yleisesti+ollaan+sitä+mieltä+siitä,+että+juutalaisten+juhla-aikojen+noudattamisen+motiivina+olivat+galatalaisilla+taikauskoiset+käsitykset+astrologisista+vaikutuksista.+Tähän+viittaa+myös+Paavalin+väite,+että+näiden+käytäntöjen+omaksuminen+merkitsi+paluuta+heidän+aikaisempaan+orjuuteensa+pakanallisten+alkeisvoimien+alaisuudessa+(4:8,9).+Pakanallisen+taustansa+vuoksi+galatalaiset,+kuten+W.+Rordorf+sattuvasti+toteaa,+ilmeisesti+”saattoivat+nähdä+juutalaisten+tiettyjä+päiviä+ja+juhla-aikoja+kohtaan+osoittamassa+huomiossa+ainoastaan+uskonnollista+palvontaa,+joka+kohdistui+tähtiin+ja+luonnonvoimiin”.+Se+tosiasia,+johon+jo+aikaisemmin+on+viitattu,+että+pakanamaailmassa+juutalaisen+sapatin+vietto+usein+liitettiin+Saturnus-planeetan+pahaan+vaikutukseen,+saattoi+olla+osaltaan+johtamassa+tähän+väärinkäsitykseen.+Näin+ollen+on+mahdollista,+että+galatalaisten+sapatin+vieton+motiivina+oli+taikauskoinen+raamatulliseen+periaatteeseen+kohdistuva+väärinkäsitys.Paavali+tahtoi+osoittaa+vääräksi+koko+sen+pelastusjärjestelmän,+jonka+galatalaisten+väärät+opettajat+olivat+laatineet.+Liittämällä+vanhurskauttamisen+ja+Jumalan+hyväksymisen+sellaisiin+asioihin+kuin+ympärileikkaus+ja+määrättyjen+päivien+ja+juhla-aikojen+noudattaminen,+galatalaiset+olivat+tehneet+pelastuksen+riippuvaiseksi+inhimillisistä+aikaansaannoksista.+Tämä+on+Paavalin+mielestä+evankeliumin+kavaltamista:+”Te+olette+joutuneet+pois+Kristuksesta,+te,+jotka+tahdotte+lain+kautta+tulla+vanhurskaiksi;+te+olette+langenneet+pois+armosta”+(Gal.+5:4).Tätä+tekstiyhteyttä+ja+taustaa+vasten+on+ymmärrettävä+Paavalin+esittämä+vastalause+päivien+ja+juhla-aikojen+vietolle.+Jos+näiden+noudattamisen+motiivi+ei+olisi+joutunut+ristiriitaan+sen+periaatteen+kanssa,+että+ihminen+vanhurskautetaan+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen,+Paavali+olisi+suositellut+suvaitsevaisuutta+ja+kunnioitusta+(kuten+hän+tekee+Roomalaiskirjeen+14.+luvussa),+vaikka+jotkut+esitetyt+ideat+olivatkin+vieraita+Vanhan+testamentin+opetukselle.+Mutta+koska+näiden+tapojen+motiivit+rikkoivat+itse+pelastuksen+perusajatusta,+apostoli+ei+epäröi+hylätä+niitä.+Galatalaiskirjeessä+kuten+Kolossalaiskirjeessäkin+kysymys+ei+ole+sapatin+pitämisen+periaatteen+vastustamisesta,+vaan+sellaisten+vääristyneiden+kulttimenojen+vastustamisesta,+joiden+tarkoituksena+oli+edistää+pelastusta+ihmisen+aikaansaannoksin+eikä+jumalallisen+armon+kautta.jatkuu....