Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

1. <<Enää+en+rukoillut+piinaajieni+puolesta,+koska+Jumala+oli+ilmoittanut+minulle,+että+nyt+on+raja+vedetty>>Raamatun+mukaan+meidän+tulisi+antaa+anteeksi+ja+rukoilla+niidenkin+puolesta,+jotka+meitä+loukkaavat.Matt.+5:43-4843+"Teille+on+opetettu:+'Rakasta+lähimmäistäsi+ja+vihaa+vihamiestäsi.'+44+Mutta+minä+sanon+teille:+rakastakaa+vihamiehiänne+ja+rukoilkaa+vainoojienne+puolesta,+45+jotta+olisitte+taivaallisen+Isänne+lapsia.+Hän+antaa+aurinkonsa+nousta+niin+hyville+kuin+pahoille+ja+lähettää+sateen+niin+hurskaille+kuin+jumalattomille.+46++Jos+te+rakastatte+niitä,+jotka+rakastavat+teitä,+minkä+palkan+te+siitä+ansaitsette?+Eivätkö+publikaanitkin*+tee+niin?+47+Jos+te+tervehditte+vain+ystäviänne,+mitä+erinomaista+siinä+on?+Eivätkö+pakanatkin+tee+niin?+48+Olkaa+siis+täydellisiä,+niin+kuin+teidän+taivaallinen+Isänne+on+täydellinen.<<Uskon,+että+lapsena+menehtyneet+ovat+tehneet+valintansa+jo+alkiona.>>Lapsena+menehtyneet+ja+kuolleina+syntyneet+vauvat+eivät+vielä+ole+tienneet+synnistä+mitään.Siunausta+sinulle!
  2. <<Taas+ristillä+vasta+mies+teki+parannuksen,+joten+jos+olisi+ollut+juurella+olisi+Hän+sen+etsinyt.>>Tuollainen+on+pelkkää+jossittelua.+Jos+hän+olisi+alkanut+käymään+jossakin,+niin+synagoogassa,+niin+kuin+muutkin+opetuslapset+tuolloin.+Raamatussa+käsittääkseni+Jeshuaan+uskovat+kokoontuivat+kodeissa+aika+useinkin,+mutta+kävivät+synagogassa+sapattina.+Jeshuaan+uskovat+kuuluivat+juutalaisuuten,+sen+Nasarealaisena+lahkona.+Kun+evankeliumia+alettiin+viedä+pakanoille,+niin+pakaseuduille+perustettiin+seurakuntia,+jotka+noudattivat+uskollisesti+juutalaisia+juhlia+ja+sapattia.+Mutta+jos+palaamme+vielä+aiheeseen,+että+oliko+kaikilla+Raamatussa+seurakuntaa.+Niin+enpä+usko.+Yksi+esimerkki+voisi+olla+vaikka+Kanaanilainen+nainen,+jonka+usko+oli+suuri.Matt.+15:21-2821+Lähdettyään+sieltä+Jeesus+meni+Tyroksen+ja+Sidonin+seudulle.+22+Siellä+muuan+kanaanilainen+nainen,+sen+seudun+asukas,+tuli+ja+huusi:+"Herra,+Daavidin+Poika,+armahda+minua!+Paha+henki+vaivaa+kauheasti+tytärtäni."+23+Mutta+hän+ei+vastannut+naiselle+mitään.+Opetuslapset+tulivat+Jeesuksen+luo+ja+pyysivät:+"Tee+hänelle+jotakin.+Hän+kulkee+perässämme+ja+huutaa."+24+Mutta+Jeesus+vastasi:+"Ei+minua+ole+lähetetty+muita+kuin+Israelin+kansan+kadonneita+lampaita+varten."+25+Silti+nainen+tuli+lähemmäs,+heittäytyi+maahan+Jeesuksen+eteen+ja+sanoi:+"Herra,+auta+minua!"+26+Mutta+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Ei+ole+oikein+ottaa+lapsilta+leipä+ja+heittää+se+koiranpenikoille."+27+"Ei+olekaan,+Herra",+vastasi+nainen,+"mutta+saavathan+koiratkin+syödä+isäntänsä+pöydältä+putoilevia+palasia."+28+Silloin+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Suuri+on+sinun+uskosi,+nainen!+Tapahtukoon+niin+kuin+tahdot."+Siitä+hetkestä+tytär+oli+terve
  3. <<Jeesustahan+voi+seurata+ilman+seurakuntainonnisuutta,+mutta+ennen+kastetta+tulee+saada+opetusta+ja+ei+se+ole+haitta,+vaikka+sitä+saa+viikoittain.>>Eihän+opetuksessa+mitään+haitta+ole,+jos+opetus+ei+ole+oman+seurakunnan+epäraamatullisten+perinteiden+siirtämistä+hyväuskoiseen+oppilaaseen.<<Mistä+tiedät,+että+heillä+on+vahva+usko,+ja+mihin+he+uskovat?>>Olen+keskustellut+heidän+kanssaan+ja+he+uskovat+Jeshuaan,+jopa+samalla+tavalla+kuin+itsekin+uskon,+vaikka+he+eivät+ole+missään+tekemisissä+minkään+kirkon+kanssa.+He+ovat+itse+asioita+tutkineet+ja+ovat+kiinnostuneita.+<<Mikä+on+siinä,+että+kutsut+Messiasta+Jeshuana,+et+Jeesuksena,+haluatko+jotenkin+osoittaa+ylivertaisuutesi.>>Kutsun+sekä+Jeesuksena+että+Jeshuana.+Pidän+enemmän+Jeshua-nimestä,+joka+on+hebreankielinen+nimi,+koska+myös+juutalaiset+puhuvat+Jeshuasta.+Monet+juutalaiset+eivät+ymmärrä+mitä+Jeesus-nimi+tarkoittaa.+Tai+he+eivät+ymmärrä,+että+Jeesus+on+Jeshua.+Tosin+en+usko,+että+tällä+palstalla+käy+yhtään+juutalaista,+joten+voisin+kyllä+käyttää+myös+Jeesusta.+Olen+vain+niin+tottunut+Jeshuaan.+<<Juutalaiset+oppivat+lukemaan+bar+mizvaan+mennessä(12-14)+vuoteen+mennessä,+tytöillä+sääntö+oli+väljempi.>>Osasivatko+he+lukea+myös+Jeshuan+aikana?+Oliko+kaikilla+käytössä+kirjoituksia?+Entä+pakanakäännynnäiset?+Oliko+heillä+lukutaitoa+kirjoituksista+puhumattakaan?<<Kaikki+johtuu+siitä,+ettei+lasten+kanssa+tutkita+Sanaa+yhdessä,+siellä+tutkitaan,+niin+ortodoksit,+kun+Messiaanisetkin,+painottaen+eri+Herraa.>>Niin,+eikä+kouluissakaan+opeteta+enää+Raamattua,+niin+kuin+ennen.+Meillä+oli+Raamatut+ja+pappi+piti+uskontotunteja+ja+luettiin+evankeliumeja.+Siitä+tuli+minulle+kipinä+Raamattuun,+ja+se+rakkaus+on+säilynyt+läpi+koko+elämäni+ja+jatkuu+edelleenkin.+Niinpä+nyt+on+valtavan+innoittavaa+kuunnella+näitä+siunattuja+Messiaanisten+juutalaisten+tekemiä+hienoja+videoita,+joissa+osoitetaan+kuinka+syvä+Raamattumme+onkaan.
  4. Minä+vastasin+siihen,+että+kaste+suoritettiin+heti+eikä+vasta+pitkän+ajan+kuluttua+siitä+kun+tuli+Jeshuaan+uskovaksi.Kirjoitit:+<<Tässä+Hoviherran+ja+Filippoksen+kohtaamisessa+oli+se+pohja,+että+Hoviherra+oli+jo+uskossa,+lukiessaan+Tooraa,+siletä+Jesajan+ennustusta+Messiaasta,+johon+Hän+luotti+ja+odotti+sitä,+että+Hän+tulee.>>Ensiksikin+hän+ei+lukenut+Tooraa+vaan+profeetta+Jesajaa.+Vaikka+hoviherra+tutki+kirjoituksia,+niin+hän+ei+vielä+uskonut+Jeshuaan.+Hoviherra+ei+siis+ollut+vielä+uskossa+Jeshuaan.+Siitähän+uskossa+olemisessa+on+kyse+-+nimenomaan+uskosta+Jeshuaan.+Jos+uskoo+vaikka+kirjoituksiin+mutta+ei+Jeshuaan,+niin+silloin+ei+tietenkään+kasteta.+Jeshuaan+usko+edeltää+kastetta.Kirjoitit:+<<Hoviherra+oli+perehtynyt+Tooraan+ja+ei+ollut+saanut+Etiopiaan+tietoa+siitä,+että+nasaretilainen+oli+Jeesus,+Messias.>>Raamatussa+sanotaan,+että+hoviherra+luki+profeetta+Jesajaa.+Hän+ei+uskonut+Jeshua+Messiaaseen+vielä+tuolloin,+koska+hän+ei+ensinnäkään+tiennyt+Jeshuasta.+Hän+ei+tiennyt,+että+puhuiko+profeetta+tuossa+Jesaja+53:ssa+itsestään.+Vasta+Filippoksen+opettaessa+hänelle+kaikki,+hän+tuli+Jeshuaan+uskovaksi+haluten+kasteen+saman+tien.<<Hän+oli+iloinen,+kun+sai+tiedon+siitä,+ja+otti+kasteen.>>Hän+tuli+Jeshuaan+uskovaksi+uskovaiseksi,+Filippoksen+opetuksen+johdosta.+Hän+myös+halusi+itse,+että+hänet+kastettaisiin+heti.<<Jos+luet,+miksi+Hän+oli+tullut+Jerusalemiin.+Alkutekstissä+etelythein+praskynnésón+eis+Hierusalém.+(+Hän+oli+tullut+palvelemaan+(Miessiasta)+Jerusalemiin.>>Raamatussa+sanotaan,+että+hän+oli+tullut+Jerusalemiin+rukoilemaan.+#https://biblehub.com/lexicon/acts/8-27.htmRaamatussa+sanotaan,+että+hän+ei+ymmärtänyt,+kenestä+profeetta+kertoi.+Tämänhän+Raamattu+selvästi+kertoo.++"Sinä+kyllä+luet,+mutta+mahdatko+ymmärtää?"+31+Mies+vastasi:+"Kuinka+ymmärtäisin,+kun+kukaan+ei+minua+neuvo."+<<Hän+oli+vasta+tulossa+sinne,+toiveissa,+että+saa+tavata+Messiaan.>>Hän+ei+tiennyt+mitään+siitä,+että+Jeshua+oli+Messias+ennen+kuin+Filippos+sen+hänelle+kertoi.<<Hänen+uskonsa+oli+vahva.+Hän+oli+matkustanut+hevosilla+4000km.+Se+oli+Vuoden+prosessi.>>Hän+oli+harras+ja+uskoi+kirjoituksia.+Hän+oli+tullut+"Jerusalemiin+rukoilemaan"+(Apt.+8:27).+Kirjoitit,+että+hänen+uskonsa+oli+vahva.+Vaikka+hän+uskoi+kirjoituksia,+hän+ei+tuntenut+Jeshuaa,+koska+ei+tiennyt+Hänestä+mitään.Juutalaiset,+jotka+eivät+tienneet+Jeshuasta+mitään,+tulivat+myös+Jerusalemiin+juhlille+3+kertaa+vuodessa.+He+lukivat+myös+kirjoituksia+ahkeraan.+Usko+Kirjoituksiin+voi+olla+hyvin+vahvaa+vaikka+ei+tunne+Jeshuaa.+Mutta+sitten+vasta+kastetaan,+kun+ymmärtää+Jeshuan.Paluumatkalla+(jae+28)+hoviherra+luki+profeetta+Jesajaa.++Filippos+ei+kulkenut+hoviherran+kanssa+koko+matkaa,+vaan+vain+osan+matkasta,+jolloin+hän+opetti+kirjoituksia.+Raamatussa+ei+kerrottu+sitä,+että+Filippos+olisi+opettanut+koko+matkaa.+Raamatussa+ei+kerota+myöskään+sitä,+että+he+olisivat+edes+yöpyneet+tai+käyneet+syömässä+välillä.+Raamatussa+kerrotaan+vain,+että+"matkustaessaan+tietä+myöten+he+tulivat+veden+luo;+ja+hoviherra+sanoi:+"Katso+tuossa+on+vettä.+Mikä+estää+kastamasta+minus?"+(jae+36,+Vanha+perheraamattu).
  5. Minä+taas+kuuntelen+Messiaanisilta+juutalaisilta+Jumalan+sanaa.
  6. <<Aikaa+siihen+uskoon+oli+mennyt+jo+vuosia>>No+jopas+vitsin+murjasit.+Filippos+opetti+hoviherralle+yhden+ainoan+matkan+aikana+Sanaa.+Filippoksen+opetuksen+johdosta+hoviherra+tuli+uskoon,+jonka+jälkeen+hänet+kastettiin+välittömästi.+Herran+enkeli+ohjasi+Filippoksen+etiopialaisen+hoviherran+luo,+joka+oli+juuri+lukemassa+Jesaja+53,+mutta+hän+ei+ymmärtänyt+lukemaansa.+Hän+ei+ymmärtänyt,+että+siinä+puhuttiin+Jeshuasta.+Raamatullinen+kasten+tapahtuu+heti+kun+kastettava+on+ymmärtänyt+asian+ja+itse+halusi+kasteelle.+Filippos+halusi+vielä+varmistaa,+että+hoviherra+uskoi+täydestä+sydämestään+(jae+37).+Tämän+jälkeen+Filippos+käski+pysäyttää+vaunut+(jae+38)+ja+kastoi+hoviherran+välittömästi.+Huomaatko,+että+he+molemmat+menivät+veteen.+Kysessä+oli+siis+upotuskaste.+Myös+Jeshua+kastettiin+upottamassa.+Kaikki+kasteet+Raamatussa+ovat+upotuskasteita.+Näin+pitäisi+tietenkin+olla+myös+nykyään.+Alla+tuo+kohta."Silloin+hoviherra+sanoi:+"Tässä+on+vettä.+Estääkö+mikään+kastamasta+minua?"+[+37++Filippos+sanoi+hänelle:+"Jos+koko+sydämestäsi+uskot,+se+on+mahdollista."+Hoviherra+vastasi:+"Minä+uskon,+että+Jeesus+Kristus+on+Jumalan+Poika."]*+38+Hän+käski+pysäyttää+vaunut,+ja+he+molemmat,+Filippos+ja+hoviherra,+astuivat+veteen,+ja+Filippos+kastoi+hänet.+39+Kun+he+olivat+nousseet+vedestä,+Herran+Henki+tempasi+Filippoksen+pois."Laitetaan+tuo+Raamatun+paikka+vähän+laajemmin+tähän.Apt.+8:26-40"26+Herran+enkeli+puhui+Filippokselle:+"Lähde+etelään+päin+ja+mene+tielle,+joka+vie+Jerusalemista+Gazaan+ja+on+autio."+27+Filippos+lähti+sinne.+Juuri+silloin+sitä+tietä+tuli+mahtava+etiopialainen+hoviherra,+eunukki,+joka+hoiti+Etiopian+kuningattaren+eli+kandaken+koko+omaisuutta.+Hän+oli+käynyt+Jerusalemissa+pyhiinvaellusmatkalla+28+ja+oli+nyt+palaamassa+kotiin,+istui+vaunuissaan+ja+luki+profeetta+Jesajan+kirjaa.+29+Henki+sanoi+Filippokselle:+"Mene+lähemmäs+ja+pysyttele+vaunujen+vieressä."+30+Filippos+juoksi+vaunujen+luo,+ja+kuullessaan+miehen+lukevan+profeetta+Jesajaa+hän+sanoi:+"Sinä+kyllä+luet,+mutta+mahdatko+ymmärtää?"+31+Mies+vastasi:+"Kuinka+ymmärtäisin,+kun+kukaan+ei+minua+neuvo."+Hän+pyysi+Filipposta+nousemaan+vaunuihin+ja+istumaan+vierellään.+32+Kohta,+jota+hän+kirjasta+luki,+oli+tämä:--+Niin+kuin+lammas+hänet+vietiin+teuraaksi,niin+kuin+karitsa,+joka+on+ääneti+keritsijänsä+edessä,ei+hänkään+suutansa+avannut.33+Kun+hänet+alennettiin,+hänen+tuomionsa+otettiin+pois.+Kuka+voi+laskea+hänen+jälkeläistensä+määrän?+Hänen+elämänsä+otetaan+pois+maan+päältä.34+Hoviherra+sanoi+Filippokselle:+"Voisitko+sanoa,+kenestä+profeetta+puhuu,+itsestäänkö+vai+jostakin+toisesta?"+35+Filippos+rupesi+puhumaan,+aloitti+tuosta+kirjoitusten+kohdasta+ja+julisti+miehelle+evankeliumia+Jeesuksesta.+36+Matkan+jatkuessa+he+tulivat+paikkaan,+jossa+oli+vettä.+Silloin+hoviherra+sanoi:+"Tässä+on+vettä.+Estääkö+mikään+kastamasta+minua?"+[+37++Filippos+sanoi+hänelle:+"Jos+koko+sydämestäsi+uskot,+se+on+mahdollista."+Hoviherra+vastasi:+"Minä+uskon,+että+Jeesus+Kristus+on+Jumalan+Poika."]*+38+Hän+käski+pysäyttää+vaunut,+ja+he+molemmat,+Filippos+ja+hoviherra,+astuivat+veteen,+ja+Filippos+kastoi+hänet.+39+Kun+he+olivat+nousseet+vedestä,+Herran+Henki+tempasi+Filippoksen+pois.+Hoviherra+ei+enää+nähnyt+häntä+mutta+jatkoi+iloisena+matkaansa.+40+Filippos+ilmaantui+sitten+Asdodiin.+Evankeliumia+julistaen+hän+kulki+kaupungista+kaupunkiin,+kunnes+tuli+Kesareaan.+"