Vapaa kuvaus

Aloituksia

92

Kommenttia

6119

1. Tuossa taas yksi väärinpäin asennetulla keulalla myynnissä oleva Triacle.
    https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/42121618

Olisi kyllä hauska kuulla minkälaiset kokemukset on ollut ajaa kyseisillä pyörillä (tai sitten niillä ei ole vain ajettu ollenkaan) kun keula on asennettu väärinpäin ja tällä keulan geometria on muuttunut aivan radikaalisti (ja ei todellakaan parempaan suuntaan).
  2. Voin kertoa miten itse päädyin tuohon valintaan, jokainen tietysti loppupelissä vastaa itse omista päätöksistään ja valinnoistaan (ja toisten valintoja on suhteellisen turha kritisoida).

Ensinnäkin sanon suoraan että mitkään ekologiset seikat eivät itselläni harrastukseni valinnassa paina juuri millään tavoin, jos vaikka haluan ostaa uuden pyörän, niin sitten ostan sen. Jos haluan ajaa autolla pyörä kyydissä satoja kilometrejä vain päästäkseni jollekkin uudelle kiinnostavalle ajokohteelle niin sitten teen sen.
    Mutta toisaalta yritän "kunnioittaa" ajoympäristöä/luontoa niin että en aja alueilla missä ei saa ajaa, en sotke ja huomioin muut liikkujat.

Mutta miten itse olen nykyiseen harrastukseeni (mitä se hyvin vahvasti on) päätynyt.
    Aikoinaanhaan oma vakavakin haarsutukseni oli ihan vakavankin/tuloshakuinen saliharjoittelu (jota tuli tehtyä luokkaa 25vuotta aloittaen alle kaksikymppisenä, nykyään tulee salilla käytyä vain aina silloin tällöin ja hyvin kevyesti) johon sitten mietin tuossa noin 15vuotta sitten jotain mielekästä aerobista tekemistä sen sivuun ja olikohan se vuonna 2013 kun mietin että maastopyöräily voisi olla sellainen aeroobinen juttu mistä voisin pitää ja hankin ensimmäisen "oikean" maastopyöräni (nuorena polkupyörä oli hyvin isossa osassa liikkumisessa paikasta paikkaan, sitten se jäi kun tuli auto yms. kuvioihin mukaan ja pyöräilyyn tuli sellainen 20v. tauko).
    Muutaman vuoden siinä sitten kävinkin aina aika-ajoin maastopyöräilemässä "luomulla", periaatteessa tykkäsin lajista mutta silti en sitä täysin kokenut omakseni ja kiinnostus lajia kohtaan hiipui.
    Sitten olikohan se vuonna kun 2018 ostin ensimmäisen sähköavusteisen maastopyörän ja sen myötä sitten tuo harrastus sai aivan uuden kipinän ja innon. Maastoajosta tulikin suhteessa hieman enemmän "ajamista" ja vastaavasti hieman vähemmän "polkemista". Olin noiden sähköavusteisella ajettujen lenkkien jälkeen ihan yhtä "poikki" kuin olin ollut manuaalipyörällä ajaessanikin, mutta ajon luonne oli muuttunut, keskinopeus noussut ja matkat pidentyneet, se mikä oli polkemisessa helpottut oli sitten korvautunut pyörän hallinnan ja ajamisen raskautumisena keskinopeuden ja ajetun matkan nousun myötä.

Tuo koronakesä oli sitten itselläni se viimeinen "sysäys" harrastuksen parissa, työt loppuivat tilapäisesti oli ensimmäisen kerran vuosiin aikaa harrastaa ja ajoinkin suht paljon, taidot karttuivat (aloitin homman vakavammin kuitenkin vasta yli nelikymppisenä), ajokalusto parani ja löysin tuosta "oman juttuni" mitä olenkin aktiivisesti harrastanut näihin päiviin asti. Ja on hyvin iso osa omaa vapaa-ajan ja lomien viettoa. Olen mm. hankkinut toiseksi autoksi pakettiauton (ja rakennellut sitä pyörien kuljetukseen sopivaksi) johon saa helposti useamman pyörän mukaan kulkemaan.

Samalla kuvioon tullut mukaan noiden pyörien parantelu ja rakentelu (kaikki kuitenkin noita 250w. luokiteltuja pyöriä) joka on omalta osin myös mielenkiintoista.

Tuo tosiaan oma "kehityskulkuni", jakaisella on varmastikkin omansa. Olen itse vienyt useitakin kavereitani (itselläni siis suht isohko pyöräkokelma) mukanani maastoon ajelemaan noilla sähköavusteisilla pyörillä ja kyllä lähes kaikkien kommentit olleet hyvinkin positiivisia ja useampikin on sittemmin omaa pyörää hankkinut.
    Tuo on sellainen asia että se pitää itse ensin kokeilla että pystyy oikeasti oman mielipiteensä muodostamaan, pelkillä ennakkokäsityksillä se ei oikein onnistu. Ei tuo harrastus luonnollisestikkaan ole kaikille, mutta kehoitan silti testaamaan jos mahdollisuuksia siihen on.