Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
92
Kommenttia
5829
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Eli USA:n ja Israelin F-35 koneet ovat tehneet kyseisen sodan aikana tuhansia lento-operaatioita Iranin kohteita vastaan ja nyt sitten Iran on osunut yhteen F-35 koneeseen niin että se on saatu kuitenkin turvallisesti lennetyä USA:n lentotukikohtaan.
Itse pidän suhdelukua kuitenkin hyvin erinomaisena kyseiselle konemallille.
19.03.2026 19:26
Kannattaa aina pitää tietty lähdekritiikki voimassa.
Olen tuota Kharg:n saarta aikaisemmin Google maps:lta katsonut ja pitänyt realistisena vastauskohteena USA:n joukoille. Ja jotenkin tuo 1491km2 pinta-ala ei oikein kohdannut omien muistikuvieni kanssa.
Kyllä, suomenkielinen Wikipedia kertoo sivuillan "yhteenvetolaatikossa" saaren pinta-alaksi tuon 1491m2.
Mutta suomenkielisen wikipedian teksti saaresta kertoo sen pinta-alaksi vain 210m2 mutta tuokaan ei yhtynyt todellisuuteen mitä katsoin ja mittasin Google maps:sta saarta.
Saari on pisimmiillään kartasta mittaamalla noin 8km. ja noin 3km, leveä. eli pisimmältä ja leveimmältä kohdalta mitattuna noin 24km2.
Mutta englannikielinen Wikipedia kertaa saaren pinta-alaksi vain voin 20km2 eli vain noin 1:75-osa tuosta kertomastasi 1491m2 pinta-alasta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kharg_Island
Tuo on juurikin sopivankokoinen saari noin 2500miehen valtaus-osatolle millä on täysi ilmaherruus alueella ja kyky estää kaikki Iranin huolto ja täydennyskuljetukset saarelle.
19.03.2026 18:17
Eiköstä täälläki(kin) aika moni vastusta noita sähköautoja, niin ei kai nuo Takseinakaan "kelpaa"...
19.03.2026 15:32
Tällä hetkellä Marinilla ei ole mitään sellaista asemaa miksi ei voisi kyseistä pulloa vastaanottaa.
19.03.2026 14:54
Ei voi olla "pannukakku", koska eripuolelta maapalloa kuuta katsoessa kuu näyttää aina pyöreälta (ja katselupaikkaa vaihtaessa kuun reuna-alueiden näkymä alue vaihtuu) "pannukakku" alkaisi näyttämään soikealta kun vaihdat katsomispaikkaa.
19.03.2026 14:53
Jos pullo on tarjottu koko pyötäseurueelle eikä nimenomaan Purralle (oletuksellisesti koko pöytäseurue sitä joi), niin eikö pullon arvo silloin pitäisi jakaa pöytäseurueessa olleiden henkilöiden pääluvun mukaan?
19.03.2026 14:39
Kukaan ei elä ikuisesti (ei elänyt Kekkonenkaan) joten siinä mielessä turha ajatusleikki.
Ja pitää huomioida vielä että miksi olet sitämieltä että nykypäivänä Kekkosen kaltainen henkilö olisi edes äänestetty Presidentiksi, kun on suora kansanvaali.
19.03.2026 14:37
Onhan Ukrainakin toistuvasti (mutta suhteellisen vähäisessä määrin verrattuna muihin kohteisiin) lähettänyt Drooneja Moskovaan jossa ovat osuneet myös kohteisiin mutta ei siitä ole Kiova "lakannut olemasta" vieläkään.
Mutta kyllä, kauko-vaikutteista aseistusta pitää suomessa olla millä ulottaudutaan pidemmälle.
19.03.2026 14:30
Niin, Suomessa on olemassa käytännössä vain Katanpää-luokan kolme miinantorjunta-alusta millä olisi mitään todellista käyttöä Hormuzin salmessa.
Ne ovat kyllä miinanraivauskyvyltään erinomaisia laivoja, mutta ovat pinehköjä (uppouma 680t ja 38hlö miehistö) laivoja jotka ovat suunniteltu toimimaan saaristossa ja rannikon läheisyydessä, ovat hitaita (13solmua) ja niitä ei ole luokiteltu valtamerikelpoisiksi.
Merivoimat ovat itse tiedoittaneet
https://reservilainen.fi/merivoimien-katanpaa-luokan-miinanraivaajia-ei-voida-lahettaa-hormuzinsalmeen-tallaisia-ne-ovat/
että kyseiset alukset eivät olisi lähetettävissä Hormuzin salmelle, mutta varmasti 1-2kpl niistä sinne kyllä saataisiin jos se poliittisestä katsotaan välttämättömästi.
Mitään muuta alusluokkaa Suomen laivastolla ei ole millä olisi oikeaa strategista sekä tarkoituksenmukaista toimintakykyä alueella.
19.03.2026 13:17
Eli mielestäsi eduskuntaan pyrkimisen syy ihmisillä olisi ”pääsy julkisuuteen”?
Onko todellisuudentaju hukkunut?
Jos olet jo ennestään ”julkisuudesta tuttu” saattaa kyllä helpottaa eduskuntaan pääsemistä, mutta että siksi pyrittäisiin kyseiseen toimeen että päästäisiin julkisuuteen..,
19.03.2026 07:44
Itse pidin kyllä tuosta koh Changista, on ehkä mieluisin itselleni noista Thaimaan saarista (Phuket:a en osaa laskea saareksi).
On vain tavoitettavuus hieman hankala/putkän ajon päässä ettei viitsi muutamaksi päiväksi lähteä.
18.03.2026 13:22
Nämä ovat niin henkilökohtaisia asioita, itselleni tämä kyseisen pyörän tyylinen ajoasento: kädet eteen/ylös, takapuoli taakse/alas, jalat eteen on sellainen missä en itse millään viihdy ja heti tulee tunne etten hallitse pyörää kyseisessä ajoasennosta ollenkaan silleen kuin omasta mielestäni pyörää pitäisi hallita.
Tämän saman asian ole huomannut tuon nykyisen harrastukseni eli (polku)pyöräilyn kanssa. Käytännössä isoin osa omasta polkupyöräkalustostani (niitä ihan ”liikaa”) mastopyöräilyyn tarkoitetulla geometrialla ja kun ajoon lainaa jostain tilapäisesti tyyliin Jopon/”mummopyörän” yms. niin heti tulee itselleni mieleen että miten tälläisessä ajoasennossa pystyy polkupyörää hallitsemaan kunnolla (ja silti iso osa pyöräilijöistä ajaa juurikin kyseisillä geoilla olevilla pyörillä vaikka itse en kyseistä ajoasentoa millään siedä…).
18.03.2026 08:56
Siis onhan Harley Davidson tehnyt vuosikymmeniä isoa työtä brändinsä eteen sehän on kaikkien myönnettävä. Heidän merchandise puoli esimerkiksi (kaikki virallinen H-D tavara, vaatteet, lompakot, kahvikupit yms.) on iso osa brändiä ja taitaa tehdä heillä jotain 15%:n luokkaa koko firman liikevaihdosta.
Mutta nykypäivänä tuo heidän luomansa "H-D ekosysteemi" elämäntapansa alkaa pikkuhiljaa kääntymään heitä vastaan kun heillä haasteita brändin ja (sitä myöden tuotteiden) uusiutumisen kanssa kun vaikkapa uusia LiveWireä taikka Pan Americaa ajatellaan, niitä on haastavaa myydä "vanhalla H-D imagolla" uusille asiakkaill, koska ne eivät tahdo löytää käyttäjä/ostajakuntaa nykyisestä H-D omistajakunnasta.
Eli tuo H-D:n brändimielikuva on sekä heidän vahvuutensa että heikkoutensa (vahvuus on myydä teknisesti "ei niin hyviä" moottoripyöriä kovahkoon hintaan, mutta heikkoutena sitten vastaavasti uusien selkeästi aikaisemmasta poikkeavien pyörämallien myyminen jotka eivät "istu" perinteiseen H-D mielikuvamarkkinointiin).
15.03.2026 15:01
Ei pystyne, mutta toisaalta USA:lla ehdoton ilmaherruus Iran:ssa, niin sillä on taasen kuintenkin oma tekijänsä.
Joitain kriittisiä kohteita USA:n joukot pystyvät kyllä tarvittaessa ottaamaan haltuun, mutta isommassa määrin onnistuviin operaatioihin tarvitaan useamman Divisioonan kokoiset maajoukot.
15.03.2026 02:46
Eli Venäjä ampuu nykyään kohtuullisella tahdilla Ballistisia ohjuksia ympäri Ukrainaa, mm. Kiovaan.
Ja sitten uhkaisi Ukrainaa ydinlatauksella jos Ukraina tekee vastaavia ohjusiskua Venäjää vastaan.
Näinkö tämä menee?
Mitä jos Ukraina toteaa sitten vastaavasti että jättää varastoon x-kpl Ballistisia ohjuksia joiden kärjet ovatkin varustettuja ns."likaisilla pommeilla", muutama tälläinen riittää saastuttamaan koko Moskovan elinkelvottomaksi, eli ehkä ei kuitenkaan kannattaisi...
15.03.2026 02:40
Kyllä, -07 (vai onkohan se -08) GSX-R 750 oli minulla tuo viimeisin "oikea sportti" (ja itseasissa se seisoo vieläkin minulla yhdessä varastossa ja suht vähän ajettuna vielä mutta kun aikainaan muuton yhteydessä hävitin sen avaimet ja kerran tuli se varastossa kaadettua ja katteita halki niin...), olikohan tuo joku 2012 kun sen hankin ja muutamia vuosia sillä sittun tuli ajeltua silloin kuin aikaa siihen vain riitti.
Enään ei tällä iällä nuo ihan puhtaat sporttipyörät (mitä tuo GSX-R hyvin edustaa) oikein uppoa, joku GSX-S voisi tänä päivänä olla itselleni sellainen kiva kesäpäivän kulkine jos moottoripyörää joskus tulee vielä hankittua.
14.03.2026 17:08
Itse näen että Harley Davidsonin mallisto on vuosia (taikka oikeammin vuosikymmeniä) ollut muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (jotka sitten myyneet taas lähes poikkeuksetta huonosti...) tehty ihmisille joille on tärkeintä se että pyörän kyljessä lukee tietty valmistaja ja se mitä kyseisen merkin ajatellaan edustavan, kuin se että onko pyörä teknisesti hyvä kun sitä verrataan muihin markkinoiden vaihtoehtoihin.
Ja jos et ole tuossa "H-D kupla maailmassa", niin todennäköisimmin kyseisen merkin pyörät eivät ole sinulle ne parhaat mahdolliset vaihtoehdot.
14.03.2026 16:25
Se mielikuva mitä H.O.G haluaa antaa ja mikä on todellisuus ei minun omien havaintojen mukaan kohtaa.
Kuten sanoin, olen ollut itse töissä muutamassakin H-DCF:n tapahtumassa ja ei, siellä ei nuorempaa polvea juuri näy vaikka H.O.G:n mainossivujen kuvissa heitä näkyykin, enkä heidä juuri missään tienpäälläkään itse havainnoi.
H-D:n pitää uudistaa (=nuorentaa) Brändinsä ja mallistonsa jos haluavat olla varteenotettava moottoripyörävalmistaja myös tulevaisuudessakin (heidän myyntilukunsa kertovat ongelmista).
Sitten on oma asiansa väki joka pelaa ja rakentaa vanhoja pyöriä ja elää "sitä maailmaa" (eli samaa kuin 50-70vuotta vanhojen autojen rakentelijat, kiva harrastus mutta siinä se), heidän kuvionsa ovat ihan omat.
14.03.2026 15:58
Niin, onhan H-D:llä myös tuo heidän Pan America (ns."seikkailypyörä") mallistonsa joka oman käsityskykyni mukaan omassa segmentissään ihan varteenotettava vaihtoehto muille valtamerkeille. Mutta ilmeisesti ei ole oikein löytänyt ostajakuntaa (Merkin ongelma, heidän "fanikuntansa" ei oikein halua uutta ja merkin ulkopuolelta harva harkitsee kyseistä bärndiä).
14.03.2026 15:40
Putkirunko, Painava, Iskutilavuuteensa nähden tehottomat moottorit, Ilmajäähdytys osassa malleista, työntötangot moottoreissa.
Tuossa nyt nopeasti mietittynä.
Sitten tietysti tuo heidän LiveWire mallistonsa omanaan (sähköinen), mutta eipä tuo ole juuri myymään lähtenyt.
Eli Harleyn ongelma on omasta mielestäni paljolti siinä että "vannoutuneet" H-D fanikunta haluaa "sitä vanhaa", mutta heidän määränsä vähenee heidän ikääntyessään, mutta mallisto on oikein puhuttela nuoremman polven kuskeja. Alle 30v. H-D kuski on todellinenharvinaisuus (ja oikeastaan myös alle 40v.) ja silloin kuin heitä näkee, niin heillä on sitten useimmin liitännäisyyttä erinäisiin "kerhoihin".
Olen oman työni puolesta ollut töissä muutamassa kyseisen merkin suomen kokoontumisessa ja on se merkin kuskien keski-ikä vain kova, sanoisin että ollaan jossain siellä liki 60v. paikkeilla ja merkin tuotteet ja niiden myynti sitten kyseiselle kohderyhmälle sopipaa (tämä samahan kehityshän on nimenomaan merkin päämarkkina-alueella, eli kotimaassaan USA:ssa, jossa uudet mallit eivät löydä ostajakuntaa vanhentuvasta aktiivi H-D kuski porukasta, mutta eivät onnistu myöskään saamaan niillä tarpeeksi uutta asiakaspohjaa).
14.03.2026 15:28
7 / 292