Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

2155

  1. Niin,+on+sinänsä+kiinnostavaa,+että+täällä+osa+ei+erota+aborttioikeuden+kannattamista+abortin+kannattamisesta.
  2. Mehän+emme+tiedä+oliko+se+turhaa+puhetta+vai+määräsikö+siinä+enemmänkin+vallitseva+käsitys+siitä,+että+naisen+puhuminen+julkisesti+oli+häpeällistä.+Tähän+viittaa+myös+Paavalin+vastaus.Minusta+on+ihan+järkeenkäyvää,+että+voidaan+siirtää+vaikkapa+naisen+sydän+sitä+tarvitsevalle+miehelle,+jos+se+muuten+on+sopiva.Itseasiassa,+se+miksi+kiinnostuin+tästä+Raamatun+kohdasta,oli+se,+että+kohtaa+nimenomaan+käytettiin+argumenttina+sille,+että+Jumala+loi+ihmisen+mieheksi+tai+naiseksi.+Kun+itse+pohdin+tuota+kohtaa,++huomasin+ettei+siinä+lue+ollenkaan+noin.+Miksi+sitten+perinteinen+tulkinta+on+ollut+tuo+joko+tai?+Koska+ympäröivä+todellisuus+on+ollut+tiukasti+sukupuolitettu+ja+on+ollut+tarkat+sukupuoliroolit.+Kohtaa+on+siis+tulkittu+lähinnä+omasta+maailmankuvasta+ja+ympäröivästä+todellisuudesta+käsin.Minusta+tuo+aborttiasia+on+tosiaan+vaikea.+Soisin,+että+siihen+tarvitsisi+turvautu+mahdollisimman+harvan.+Totaalinen+kieltäminen+vie+asian+kuitekin+maan+alle+eikä+sekään+ole+hyvä+asia.++Lisäksi+abortit+eivät+ole+sielläkään,+missä+ne+on+kielletty,+loppuneet.+Itse+en+onneksi+ole+koskaan+joutunut+tilanteeseen,+jossa+abortti+olisi+ollut+tarpeen.+Henkilökohtaisesti+iloitsen+siitä,+että+viime+vuosina+aborttien+määrä+on+selvästi+laskenut.+Tilanteeseen+on+johtanut+se,+että+on+löydetty+tehokkaita+keinoja+niiden+vähentämiseen.+Ilmaiset+ehkäisyvälineet+varsinkin+nuorille,+ovat+yksi+oiva+keino.+Sen+tulisi+olla+mahdollista+koko+Suomessa+ja+kaikilla+paikkakunnilla.+Esim.+tällä+keinolla+ja+entistä+tehokkaammalla+ehkäisyneuvonnalla+saadaan+abortit+mahdollisimman+minimiin.
  3. Totta+kai+siinä+täytyy+lapsen+kannalta+olla+jotakin+lisäarvoa,+koska+olen+myös+törmännyt+käsityksiin,+joissa+pidetään+hedelmöityshoitoja+tapauksessa,+joissa+hedelmättömyys+johtuu+miehestä,+lapselle+kuitenkin+parempana,+koska+lapsi+saa+siinä+korvaavan+isäkokemuksen.Onko+mielestäsi+muukin+lääketiede+tehtailua,+jos+ja+kun+käytetään+teknologiaa?Muuten+TotuusSattuuQC+vastasi+niin,+että+allekirjoitan+pitkälle+hänen+kirjoituksensa+näistä+lasten+oikeuksista+biologisiin+vanhempiin.+Toisaalta+kuvailemaasi+oikeutta+ei+kyllä+taida+missään+olla+eikä+sitä+kaikissa+tapauksissa+voitaisi+edes+toteuttaa.
  4. Minä+en+pelkää+muutosta,+vaan+näen+siinä+aina+mahdollisuutta.+Toisaalta+muutosta+tapahtuu+aina+ja+kaikkialla,+myös+ymmärryksemme+jopa+joistakin+Raamatun+kohdista+on+muuttuvaista+ajasta+ja+kulttuurista+riippuen.+On+totta,+että+Raamattu+on+paljon+muutakin+kuin+Paavalin+kirjoitukset,+mutta+Paavalin+kirjoitukset+ovat+myös+osa+Raamattua.+Minulla+ei+ole+mitään+tarvetta+vesittää+Raamattua,+vaan+enemmäkin+pohdiskella+sitä,+että+miten+ymmärrämme+eri+aikakausina+sen+tekstiä+ja+miten+Raamatussa+on+oman+aikansa+kulttuuria+ja+käsityksiä.+Sinä+kirjoitit,+että+kristinusko+on+tasa-arvoinen,+mutta+sukupuolten+tehtävät+ovat+erilaiset.+Lisääntymistä+lukuunottamatta+(tämäkin+taitaa+olla+muutoksessa+biotekniikan+kehittymisen+myötä)+minä+en+juurikaan+usko+siihen,+että+miehillä+ja+naisilla+on+jotain+sukupuolesta+riippuvaisia+erilaisia+tehtäviä+tänä+päivänä.+Ihan+jo+senkin+takia,+että+tiedämme+nykyään,+että+sukupuolten+sisällä+on+enemmän+eroja+kuin+niiden+välillä.+Nuo+eri+tehtävät+liittyvät+enemmänkin+menneeseen+aikaan,+jolloin+tehtävät+olivat+tiukasti+sukupuolisidonnaisia.+Ei+siihen+menneeseen+enää+kannata+riipustautua.Mutta+toki+olisin+kiinnostunut+tietämään+käsityksesi+siitä,+että+miten+kristinusko+on+mielestäsi+tasa-arvoinen?+Tietenkin+Paavali+kirjoitti,+että+ei+ole+miestä+eikä+naista;+sillä+kaikki+te+olette+yhtä+Kristuksessa+Jeesuksessa,+mutta+onko+mielestäsi+muuta?+Samoin+kirjoitti+jollekin+toiselle,+että+islam+ei+ole+uskontona+tasa-arvoinen,+joten+mitä+poitteja+siinä+näet+erona+kristinuskoon?
  5. Mikä+sinun+käsityksesi+on+siitä,+että+miten+yleistä+on+se,+että+hedelmöityshoidoilla+alkuunsa+saatu+sikiö+abortoidaan?+Minä+luulisin,+että+varsin+minimaalinen,+mutta+jos+on+jotain+muuta+sinulla+esittää,+niin+mielelläni+tutustun+lähdeaineistoosi.Minusta+on+todellakin+niin,+että+nämä+sateenkaariperheisiin+syntyneet+ja+niissä+eläneet+lapset+ovat+parhaita+asiantuntijoita+asiassa.+Mielenkiintoinen+sanavalinta+tehtailu+tässä+asiassa.+Tehtailuhan+tarkoittaa+tekemistä,+valmistamista,+runsaasti+tuottamista+sekä+tehdasmaisesti,+ylenpalttisesti.+Mikä+näistä+määreistä+mielestäsi+tilannetta+parhaiten+tässä+asiassa?Isättömyyttäkin+on+kiinnostavaa+pohtia.+Perinteisestihän+se+on+tarkoittanut+lähinnä+sitä,+että+toinen+vanhemmista+eli+äiti+on+yksin+vastannut+lapsen/lasten+elatuksesta,+kasvattamisesta++ja+huolenpidosta+yms.+Aikoinaan,+jos+lapsi+syntyi+ilman,+että+hänen+isänsä+oli+häntä+lapsekseen+tunnustanut,+nähtiin+häpeällisenä+ja+osoituksena+äidin+siveettömyydestä.+Ja+yhteisöt+usein+antoivat+tämän+ajattelun+näkyä+myös+lapsen+kohtelussa.+Nyt+ollaan+uudessa+tilanteessa.+On+mahdollista,+että+sateenkaariperheisiin+syntyvällä+lapsella+on+kaksi+vanhempaa,+jotka+yhdessä+vastaavat+hänen+elatuksestaan,+kasvatuksestaan,+hyvinvoinnistaan+ja+huolenpidostaan+yms.+Nyt+tietenkin+herää+kysymys+siitä,+että+mikä+on+sellainen+lisäarvo+elatuksessa,+kasvatuksessa+ja+huolenpidossa+lapselle,+joka+tulee+vain+siitä,+että+hänen+vanhempansa+ovat+eri+sukupuolta.+Tätä+olisi+kyllä+kieltämättä+kiintoisaa+yhdessä+pohtia.
  6. Entä+sitten?