Vapaa kuvaus

Aloituksia

10

Kommenttia

2567

1. Muun+maailmantiedon+ohella+tänne+pitää+apinanaivojen+ja+japanilaisten+suuren+herkun+ja+vain+valtuutettujen+kokkien+valmistamaa+fukukalaa+(pallokala-erittäin+myrkyllinen+maksa)+tai+vieläkin+myrkyllisempi+kivikala+eli+stone+fish+jonka+piikeistä+ja+nahastakin+voi+saada+hengenvaarallisen+myrkytyksen+mutta+mikä+korvasienen+gyromitriinin+lailla+saadaan+oikean+valmistajan+toimin+pois+ja+vain+suuri+herkku+jää!+Tuo+apinanaivosyöminen+on+pääosin+ihan+keksittyä+juttua+kuten+tarinat+että+elävältä+apinalta+leikattaisiin+pääkallo+sahalla+irti+niin+että+elävät+aivot+jäisivät+teräspannalla+pöydän+viereen+kiinnitetystä+apinasta+esiin+ja+herkuttelija+sitten+lusikoisi+sen+siitä+suuhun.+Legendaahan+se+on.+On+mahdollista+että+joku+daiga+daiga+duu+kylässä+on+sellaista+kokeillut+mutta+kyllä+se+nyky+yhteiskunnassa+joka+maassa+olisi+ollut+koko+lailla+mahdotonta.Sensijaan+aivoja+kyllä+syödään+monessa+maassa.+Hotellissa+missä+asuin+Baghdadissa+viikon+noin+vuonna+kivikausi++1+oli+ruokalistalla+voissa+paistettua+lampaanaivoa+ihan+oikeasti.+En+tosin+edes+kokeillut+sillä+aivot+ovat+yksi+harvoista+ruoka+aineista+jotka+eivät+halua+mennä+suustani+alaspäin.+Se+on+tullut+testattua+ihan+raviolin+kanssa+ja+saksalaisen+gelb+wurstin+kanssa+joissa+kummassakin+yksi+täytteen+aine+on+aivot.+Se+pistää+hanttiin+samoin+kuin+esimerkiksi+konjakki+ja+kovin+tanniininen+punaviini.+Molemmat+sen+tanniinin+eli+parkkihapon+vuoksi+mikä+ei+jostain+syystä+sovi+minun+kiertooni.+Lähes+kaikki+muu+sopii.Sen+sijaan+klassinen+musiikki+lähes+koko+skaalalta+bois+luettuna+barokkimusiikki+sopii+vähintäin+siedettävästi.Tässä+harvemmin+kuullun+säveltäjän+mielestäni+hienoa+musiikkia.+Tuo+Hary+Janoksen+kokonaisversio+pitää+kuunnella+kokonaan+kun+siinä+on+sekä+kukkia+että+oksia.+Jos+haluaa+vähän+oikaista+yhteen+kohokohdista+niin+kuuntelee+sen+jälkimmäisen+impromptu+osanhttps://www.youtube.com/watch?v=ym2QvHQNyPUhttps://www.youtube.com/watch?v=zSv5CvhOEsAPitää+laittaa+pikkusen+enemmän+esivalikoitua+musaa.+Sillä+musassa+on+aina+jotain+lohdullista+ja+helpottavaa.+Esimerkiksi+espanjalaisten+monesta+musiikista+löytyy+erinomaisen+hienoja+lähes+heidän+kansallismusiikkiaan+Paso+Doble+monenlaisina+suorituksina+ja+espanjankielisen+maailman+esityksinä+hiukan+eri+vireillä.++Mutta+niitä+sitten+muissa+lähetyksissä.+Taidan+laittaa+tänne+vielä+pakistanilaisen+keittiön+mallia+mistä+myös+näkee+miksi+se+on+vaaratonta+syödä+vaikka+se+minkälaisesta+tahansa+katukuppilasta+ostettaisiin.+Siis+bakteeri+ja+virustorjuttua+mutta+voi+silti+mausteistukseltaan+sytyttää+kielen+liekkeihin
  2. Aivan!+Red+Adair+hän+oli.+Olisi+kyllä+pitänyt+muistaa,+mutta+onneksi+tämä+muituttaa+ettei+kukaan+voi+kaikkea+muistaa.+Mutta+juuri+Red+Adairin+avustamisesta+sai+tarvitsemansa+potkun+se+yhtiö+missä+tavalla+tai+toisella+välillä+1992-2015+tuunailin+ja+itse+asiassa+netissä+vielä+viime+vuonnakin+aika+usein.+Tänä+vuonna+ovat+tulleet+toimeen+minulta+mitään+kysymättä.+Kyllä+jo+oli+aikakin!++Mutta+jokaisella+harvinaisen+sektorin+ekspertillä+on+aina+ollut+kysyntää+eläkkeelläkin+ollessaan.+Tämä+Red+Adair+sai+erikoistumisestaan+ulkoisia+vammoja.+En+minäkään+omasta+erikoistumisestani+eli+hankalasta+kemiasta+hankalissa+paikoissa+altistettuna+ihan+vammoitta+selvinnyt+mutta+niistä+on+toistaiseksi+selvitty+.Yhtiössä+oli+kunniapaikalla+valokuvakin+missä+omistaja+Mahmood+oli+poseeeraamassa+yhdessa+Red+Adairin+kanssa.+George+Joseph+oli+siis+silloin+hänen+ykkösapulaisensa+ja+sittemmin+yhtiön+päätoimipaikan+johtaja+pitkään+ja+Mahmood+itse+omistavan+holding+yhtiön+toimitusjohtajana.+Erilaisia+aktiviteettejä+oli+jaettu+vähän+eri+niamisiin+yhtiöihin.+Siksi+koko+hommaa+kutsuttiin+erääksi+Groupiksi.+Itse+sain+Mahmoodilta+lopulta+tehtäväksi+ohjata+hänen+vaimonsa+nuorin+veli+sen+toiminnan+päälliköksi+missä+minun+erikoisalaani+harjoitettiin.+Kohtalaisen+hyvin+on+poika,+nykyinen+jo+melko+aikamies+selvinnyt+melko+tuulisessa+paikassa.+Saa+nähdä+miten+hän+ja+yhtiö+selviävät+tästä+tilanteesta+mikä+tulee+ottamaan+mitä+tahansa+yksityistä+toimijaa+koville.+Tässäkään+firmassa+ei+ole+pätkääkään+valtion+tukia+vaan+se+toimii+100%+markkinaehdoilla.+Sillä+onnekseen+on+aika+hyvä+balanssi+sekä+valmistus,+myynti+ja+välitys+eli+agentuuri+toimintaa.+Kaikki+toiminta+kuitenkin+vahvasti+nojaamassa+Persian+lahden+alueen+markkinoihin.
  3. Puosu+aivan+oikein+muistutti+tuosta+kiinalaisesta+kansanlääketieteestä+ja+uskomuksista+missä+todellakin+käytetään+sarvikuonin+sarvesta+lepakon+vereen+asti+kaikkea+mahdollista+parantamaan+milloin+mitäkin.+Siinä+on+eläinperäisillä+viruksilla+ja+bakteereilla+suurempi+mahdollisuus+siirtyä+kuin+varsinaisten+tuotantoeläionten+yhteyksistä+kun+tuotantoeläinten+tuotteet+on+yleensä+hyvin+kypsennettyjä.+Sairastumis+ja+levittämisriski+on+sitten+juurikin+esimerkiksi+ankkojen,+hanhien+kaniojen+yms+lintujen+hoitajat+ja+käsittelijät.+Se+on+todennäköinen+reitti+juuri+lintuflunssille+ja+mahdpollisesti+sikaflunssalle+vaikka+en+kylläkään+ole+aivan+varma+mikä+oli+sikaflunssan+lähtömaa.+En+jostain+syystä+ole+sitä+pitänyt+muistamisen+väärtinä+yksityiskohtana.+Itse+sikaflunssan+tietenkin+muistaen.+Ja+itse+myös+sars+testeissä+syyrian+sissäntulo+ja+ulosmenorajoilla+auton+kanssa+olleena.Toivottavasti+hommasta+pian+pääsemme+eroon+ja+että+myös+kiinalaiset+olisivat+jotain+oppineet+vaikka+kansan+traditioita+ja+suhtautumisia+on+erittäin+vaikea+muuttaa.Merkittävä+havainto+muuten+puosulta+että+intalainen+asennoituminen+ja+filosofia+suojelee+paljon+paremmin+tällaisilta+pandemioilta+ja+ruokaa+voi+aika+turvallisesti+syödä+vaikka+Mumbain+hökkelialueen+katukojun+keittämänä.+Se+kun+on+yleensä+keitetty+kuumassa+öljyssä+mikä+varmasti+kuoppaa+bakteerit+ja+kylmä+sivuannoksetkin+niin+tehty+ja+niin+maustettu+että+niistäkään+ei+ainakaan+vähän+tottuneempi+vatsa+väänteitä+saa.Yksi+sitä+kuminaa+runsasti+käyttävä+intialainen+herkku+on+muuten+juurikin+riskialtteimpia+valmistettuja+eli+chicken+mughlai.+Tosin+riippuu+vähän+minkä+osavaltion+reseptillä+chicken+mughlai+on+valmistettu.+Jos+kastike+on+tavanomaisemman+mutta+kuminapainotteisen+currykastikkeen+tavoin+valmistettu+niin+silloin+siinä+ei+riskiä+ole+mutta+jos+se+on+tehty+ihan+alkuperäisen+maitokastikkeen+tavoin+niin+silloin+sen+maito+osan+taholta+voi+jotain+riskiä+tulla.Mutta+nythän+jokainen+joutuu+intialaisensa+itse+valmistamaan+kun+on+liikkumisrajoitteita+ja+kuppilatkin+saattavat+sulkeutua+lähes+kokonaan+joksikin+aikaa.Georgelta+muuten+täyshyvä+analyysi+tuosta+Lombardian+tilanteesta.+Viimeksi+tapasin+hänet+livenä+Omanin+Muscatissa+missä+hän+oli+yhteisen+yhtiömme+omanin+myyntitoiminnan+kehityksen+valvojan+mutta+jo+eläkkeellä+varsinaisesta+yhtiön+päätoimipaikan+johtajan+virasta+Dubaissa.+Itsekin+siinä+vaiheessa+jo+viereileva+eläkeläis+konsulttivalvoja.George+oli+palestiinalais+yhtiön+pääpaikan+johtaja+siksi+että+hän+oli+pääomistaja+eli+alkuperäisen+palestiinan+pakolaisen+"Mahmoodin"+oikea+käsi+kun+firma+lähti+lentoon+Kuwaitin+sytytettyine+öljypalojen+sammutakalustojen+ja+materiaalien+toimittajana+amerikkalaiselle+öljypalosammuttajalle+"Red"+jotain,+Kuluista+palonsammuttaja+mutta+sukunimi+on+hävinnyt+historiaan+eikä+sitä+tarvitse+enää+mihinkään+kun+palot+sammuivat,+yhtiö+lähti+liikkeelle+ja+Red+Baron+palasi+Jenkkilään+ja+loppu+onkin+historiaa+kuten+Georgekin+totesi.
  4. Tämän+varmaan+robo+kyllä+teloo+kun+se+on+englantia+liian+monta+sanaa+suorana+tekstinä+eikä+linkkiliitteenä.Yritän+kuitenkin+postittaa+sen+hyvän+tuutuni+ja+nyt+jo+eläkkeellä+myös+olevan+silloisen+Persianlahden+yhtiöni+paikallisjohtajan+Keralalaisen+George+Josephin+kirjoittama+analyysi+miksi+ja+miten+corona+sapui+Wuhanista+Tiroliin+ja+Lombardiaan+ja+levisi+sieltä+laskettelijoiden+ja+after+ski+eläjien+myötä+nopeasati+muualle+Eurooppaan.George+kirjoittelee+asiaa+keskustelufoorumilla+missä+olen+mukana+vielä+todellisenkin+elämän+ja+erinomaisen+kansainvälisen+sellaisen+kanssa.+Tietenkään+en+voi+sieltä+linkkiä+laittaa+sattuneesta+syystä+.Mutta+tässä+analyysi+ja+toivotaan+että+robo+salii+sen+koska+sew+on+asiaa+vaikka+englanniksi:"+The+Italy+-+Wuhan+ConnectionWhy+did+the+Corona+Virus+which+originated+in+Wuhan,+China+cause+such+widespread+outbreak+in+a+distant,+*other+continent*+country+like+Italy?The+answer+is+that+Italy+has+a+strong+textile+garment+industry+trade+relation+with+China+especially+with+the+Wuhan+province+in+China.1+lakh+Chinese+Workers+work+in+Textile+Industry+in+Italy+(esp.+North+Italy)Italy+even+has+direct+flights+from+Wuhan.Northern+Italy+has+a+huge+Chinese+immigrant+population,+many+of+whom+traveled+from+Wuhan.+Instead+of+testing+and+restricting+these+people,+Italian+authorities+launched+a+‘Hug+a+Chinese’+campaign+in+February.+They+are+now+paying+the+price."I’m+not+a+virus.+I’m+human.+Eradicate+the+prejudice.”+This+was+the+message+of+videos+released+in+northern+Italy+in+February+this+year,+urging+Italians+to+hug+Chinese+people+to+encourage+them+in+the+fight+against+the+coronavirus.Moreover,+Chinese+New+Year+2020+was+celebrated+from+Jan+25+to+Feb+8,+2020.+So+many+of+these+Chinese+immigrants+went+home+from+Italy+to+Wuhan+to+celebrate+the+New+Year+with+their+families.+When+they+returned+after+their+leave,+they+were+not+tested+in+Italy+airports.The+rest,+as+they+say,+is+history!"Lakh+on+intialainen+ilmaisu+lukumäärästä+ja+tarkoittaa+sataa+tuhatta.+Jos+nyt+oikein+muistan!
  5. Sarjassa+talouspakolaisia+tuottavat+alueet+ei+vielä+olla+sivuttu+Etiopiaa+eikä+erityisesti+suurta+"asyyli"+pakolaisten+tuottajaa+Eritreaa,+mikä+aikoinaan+Etiopiaan+kuului+viela+Halasen+Lassinkin+aikoihin.Siellä+taloudelliset+oltavat+ovat+aina+olleet+erityisen+kehnonlaiset+melko+suurelle+osalle+ja+nimenomaan+hiekkaisemmilla+alueilla+asuvien+osalta+varsin+kehnot.+Syntyvyys+on+hirmuinen,+mutta+ruokaa+ei+löydy+omasta+takaa+kuin+osalle+väkeä.+Se+taas+aiheuttaa+sisäisiäkin+paineita+ja+välillä+aika+paukkuvia+kiistoja+siitä+kuka+missäkin+asuu+ja+mitäkin+suuhunsa+saa.+Etiopiassahan+on+sen+santaisen+alueen+kurjuuden+ohella+myös+erittäin+hedelmällisiä+ja+erinomaisen+ilmaston+alueita+joilla+asustelee+ihan+mahottoman+rikkaitakin+ja+kasvaa+maailman+parhaisiin+kuuluvia+kahvilaatuja.+monen++muun+syötävän+lisäksi.Etiopiankaan+rakenteellisia+ongelmia+ei+kuitenkaan+ole+juurikaan+saatu+ratkaistua+ja+siksipä+eräs+vientituote+ovat+huippujuoksijoiden+lisäksi+asyyli+sanan+osaavia+"siirtolaisia"https://www.youtube.com/watch?v=mXulS_C3w10Paljon+etiopialaisiahan+aikoinaan+siirtyi+ja+hyväksyttiin+esimerkiksi+Israeliin+mikä+tarvitsi+paljon+maan+rakentajia+sopuhinnalla+ja+saivat+niitä+ns+Etiopian+juutalaisista.+Ovat+sittemmin+Israelissakin+laittaneet+hanaa+kiinni+siihen+suuntaan+ja+ottavat+enää+joko+jäljellä+olevia+shepardi+juutalaisia+tai+Euroopassa+ja+Jenkkiässä+ja+osin+Etelä+amerikassa+asuneita+ashkenazi+juutalaisia.Siltkin+on+muuten+todettava,+että+tiukasti+uskonnolliset+ja+fundamentalistiset+ns+ortodoksi+juutalaiset+ovat+yhtä+ankeaa+väkeä+kuin+mitkä+tahansa+uskomus+ja+kulttiuskovaiset+kuten+vaikkapa+lestadiolaiset+tai+american+hollantilaiset+eli+kalvinistiset+amishit.
  6. Edsonille+vielä+totean+että+mummot+eivät+sentään+aivan+tyhmiä+joka+suhteessa+ole+vaan+he+nytkin+hykertelevät+onnesta+havaitessaan+että++herojenkin+välillä+saadaan+jakoa+aikaan+jos+kovasti+yritetään.+Ihmettelen+oikeastaan+etteivät+aikaisemmin+osanneet+hyödyntää+idealismiä+ja+realismiä+jakotarkoituksiin.+Sillä+se+nimittäin+onnistuu+helpommin+kuin+henkilökohtaisuuksilla.Mummojen+tarkoitus+on+koko+ajan+olut+saada+herraketju+jaettua.+Yhden+saivat+hameessa+mutta+se+ei+vielä+riittänyt.Se+mitä+mummotkaan+eivät+taas+ymmärrä+on+se+miksi+olen+ylipäätänsä+notkunut+täällä+aivan+eri+maailmasta+tulleena+ja+todellakin+aivan+erilaisella+ajatusmaailmalla+ja+kokemuksella+kasvatettuna.+Myös+täysin+eri+kuin+niillä+Edsonin+vihaamilla+persiillä+vaikka+lyhyesti+katsottun+jokin+kohta+rajojen+turvaamisessa+saattais+muistuttaa+toisiaan.+Suuri+ero+tulee+heti+siinä+että+minä+kannatan+suurta+ulkolaisten+työllistämistä+heidän+olosuhteitaan+parantavin+ehdoin+määräaikaisilla+työluvilla.+Asia+mihin+ne+Edsoni+persiit+eivät+koskaan+suostuisi,+kuten+ei+muuten+yksikään+muukaan+puolue.++Mutta+valitettavasti+minä+olen+meistä+se+joka+on+ikänsä+juuri+niiden+ihmisten+kanssa+ja+nimenomaan+niiden+yhteisöissä+elänyt+ja+tiedän+miten+he+toimivat+ja+mitä+he+oikeasti+haluaisivat+ja+kuinka+se+sitten+toimii.Valitettavasti+meidän+tiedon+ja+todellisuuden+y,,ärtämisen+taso+on+niin+erilainen+ettei+siitä+siksi+kannat+lähtökohtaisesti+keskustella+vaan+keskustelu+on+jätettävä+sellaisille+joiden+uskomukset+ovat+lähempänä+toisiaan.+Minulla+taas+ei+oe+uskomuksi+vaan+pelkästään+todellisuutta.Rupattelisin+kuitenkin+mielelläni,+mutta+sekään+ei+ole+mikään+pakkomielle.+Minulla+kun+ei+ole+pakonomaista+tarvetta+mihinkään.+No+joo,+kusella+käyntiin!
  7. Olen+myös+aina+ja+systemaattisesti+tehnyt+kaikille+selväksi,+että+minua+ei+riitely+eikä+tyhjästä+kinastelu+kiinnosta+ja+olen+siitä+aina+kaikin+keinoin+pyrkinyt+eroon.En+taida+olla+siinä+suhteessa+muuttunut+mihinkään+suuntaan.Normaali+asiallinen+keskustelu+on+aina+ollut+ok+minulle.Yksi+keino+siinä+on+kertoa+lopettavansa+keskustelu+riitaan+johytavasta+aiheesti+sillä+kertaa+siihen.+Kuten+historiasta+tiedämme+niin+riitelijät+vaan+pomppaavat+kuin+korkki+esiin+eri+tilanteissa+ja+siksi+noita+lopettamisilmoituksia+joutuu+joskus+toistamaan.Sekin+osa+olemassaolevaa+todellisuutta+missä+kaikki+yritämme+mesoa-Paremmin+pärjäisimme+jos+emme+tekisi+asioista+henkilökohtaisia+ja+etenkin+ei+poliittisesti+leimaavia.+Kannatan+siis+rauhallista+ja+asiallista+keskustelua+mihin+kyllä+mahtuu+kohtuullinen+viite+poliittiseenkin+ajatteluun,+mutta+ei+kovin+miellellään+sellaisen+kanssa+päälle+tunkeminen.Edsonkin+voi+halutessaan+käydä+esimerkiksi+naapuriketjulla+keskustelemassa+politiikkaa+ja+näkemyksiään.+Sinne+taitaa+hiukan+olla+jo+kaihoakin+joten+ei+tarvitse+ujostella.+Ei+sinua+hameeseen+pueta+jos+sinne+haluat+mennä.+Tosin+mummot+saattavat+ajatella+että+Edson+palaa+notkeat+saappaassa+mummojen+luo+turvaan,+jonka+jälkeen+kohteeksi+jäänkin+enää+minä+kun+Puosu+taas+on+aina+ollut+molemmilla+ketjuilla+ja+jopa+minun+suosittelemana+molemmissa.Minusta+ei+tarvitse+huolta+kantaa,+olen+oman+osuuteni+jo+saanut+ja++kirjoittelenkin+jo+enemmän+muualla+kuin++näillä+sivuilla+paitsi+tietenkin+harrastuksena+postaa+maailmaa+ja+ymmärrystä+tuolla+lähinnä+minun+käyttööni+jääneellä+ketjulla+jonka+jossain+vaiheessa+muutankin+ihan+aiheohjeeltaan+toisenlaiseksi+tiedonlevitysketjuksi+kuin+porinat+oli+tarkoitettu+arkiseen+porinaan+rauhallisesti+joutumatta+kenenkään+saavin+alle.+Minä+lähinnä+itätuulen+saavin+alle+ja+osin+verbaaliakrobatian+vuoksi+myös+itätuulen+vaikutussaavien+alle.+Vaikka+se+ei+minua+ole+koskaan+innostanut+enkä+ole+sellaista+lainkaan+halunnut+niin+tosiasiana+olen+yrittänyt+sen+aggression+purkauskanavana+elää,+mutta+jossain+on+raja+minullakin.+En+sano+että+se+on+nyt+löydetty+mutta+vain+että+se+on+olemassa+ja+mieluummin+en+löytäisi+sitä.