Vapaa kuvaus

Aloituksia

10

Kommenttia

2567

1. Puosuhan+se+tykkäsi+jokiristeilyistä+vanhana+lyijynsulattajana+niin+että+jo+hintoja+kyseli+ja+onhan+niitä+hintoja+mutta+jostain+syystä+ovat+maailmanristeilyjen+luokassa+olevia+aika+luksushintoja.Tässä+kuitenkin+sitä+jokimatkailumaisemaa+hiukan+erilaisliila+aluksilla+kuin+ne+Tonavan+ja+Reinin+yms+Euroopan+suurjokien+sveitsin+lipun+alla+seilaavat+luksus+jokihotellit.Itsekin+ensimmäisenä+pyrkisin+juurikin+Yangtse+joelle+tai+sitten+Volga+systeemin+väylille+ottamaan+jokiristeilymaistiaisiahttps://www.youtube.com/watch?v=ROFmtJLCq1kHiisi+vie,+risteilemässä+Volgalla+paatissa+missä+on+ukrainalainen+kippari,+moldovalainen+miehistö,+jiddische+mame+leivän+paistajana+ja+sille+leivälle+sitten+tuoretta+kaviaaria+vaikka+juuri+kiinniotetusta+sammesta+puristettuna+ja+sampi+takaisin+hengissä+volgaan.+Päälle+vhän+venäläista+stolichnajaa+tadsikistanilaisen+halpa+balalaikka+orkersterin+tahdittamana,
  2. Ruisleipä+on+mweille+eräs+kansallisista+myyteistä+että+se+olisi+meillä+poikkeuksellisen+erinomaista+tai+ainutlaatuista.Itseasiassa+todellisuudessa+näin+ei+lainkaan+ole.+Meillä+on+vain+oma+ruisleivonnan+varianttimme+ja+makumme+mihin+olemme+tottuneet.+Maailman+todellinen+matkaaja+kuten+minä+ei+taas+ole+koskaan+niin+syvästi+juurtunut+paikalliseen+makuvarianttiin+vaan+on+vielä+kasvuiässä+joutunut+tottumaan+ihan+vieraisiin+ja+muun+maailman+makuihin.+Ruisleipääkin+tehdään+melko+monessa+maassa+maailmalla+vaikka+vehnäleipä+onkin+se+maailman+yleisin+leipäaines+ja+siitä+luodut+erilaiset+leivät+eri+kulttuureissa.+Muut+viljat+ovat+leipäviljana+kaikkialla+vähemmistönä.+Ruis+varsin+yleisenä+kuitenkin+slaavilaisessa+ja+saksalaispohjaisissa+kulttuureissa+ja+niiden+kautta+perintönä+sitten+minne+kansalaisia+on+uuteen+maailmaan+niistä+kulttuureista+muuttanutki,'Venäläinen,+Puolalainen+ja+saksalainen+ruisleipä+on+sekä+valikoimaltaan+että+laadultaan+erittäin+monipuolinen+ja+kun+rukiin+laatu+esimerkiksi+Saksassa+ja+Puolassa+on+merkittävästi+korkealuokkaisempaa+kuin+meillä+itseasiassa+hankalasti+viljeltävässä+rukiissa+niin+myös+sikäläisten+leipien+laadussa+ja+maussa+sen+huomaa.+Esimerkiksi+saksalainen+ruis+mischbrot+on+erittäin+ravitseva+ja+erittäin+maukas+käyttöleipä+ja+Saksassa+tietysti+leipähyllyjen+yksi+päätäyttäjistä.Tässä+muutama+klippi+eri+maiden+ruisleipä+näytteistä.Vehnäpohjaisista+pitäisio+sitten+ihan+erikseen+kirjoittaa+tosi+pitkä+tarina+laadusta+ja+tyypeistä+mutta+kaikki+tuntevat+ranskalaisten+patongin+ja+italialaisten+panen,+panettien,+ciabattojen+ja+pizzojen+taikinat+ja+tuotteiden+maut.+Ne+vaativat+kaikki+niin+korkealaatuista+vehnää,+että+meidän+ilmastossamme+sellaisen+tuottaminen+kuten+durum+vehnä+ei+lainkaan+onnistu+vaan+suomalaista+vehnää+yleensä+joudutaan+jonkin+verran+"jatkamaan"+tuontivehnällä+leivontakyvyn+saavuttamiseksi.+Meidän+ilmastossamme+taas+moni+muu+tuote+tuottaa+erinomaista+makua+ja+laatua+kuten+monet+perunat,+juurekset+ja+jopa+rajoitetussa+määrässä+kaura+ja+ohra.+Myös+marjat+kasvavat+meillä+erittäin+korkealaatuisiksi,+joskin+tarhattavina+vähän+pieniksi+mansikkaa+lukuunottamatta.+Monelle+uutena+tietona+myös+maailmalla+yksi+tunnettu+mauste+eli+kumina+kasvaa+meillä+pitkien+valoisien+kesävalojen+vuoksi+erittäin+korkea+aromiseksi+tuotteeksi.+Suomalainen+ruokaperinne+ei+sitä+vaan+juurikaan+osaa+käyrttää+ja+niinpä+se+menee+lähes+täysin+vientiin+jopa+Intian+kaltaiseen+maustemaahan+missä+kumina+on+monen+ruoan+tärkeä+maustaja.+Sitä+käytetään+myös+Euroopan+juustoissa+merkittävänä+maustajana+ja+itsekin+olin+hollantilaiseen+kumina+edamiin+varsin+kiintynyt.https://www.youtube.com/watch?v=4K2fnyDuzWYhttps://www.youtube.com/watch?v=j2Y4KXz9p90https://www.youtube.com/watch?v=VgalFr0ensY
  3. Tuohon+kuunari+Koivistoon+voi+hyvän+Puosun+jakaman+tiedon+lisäksi+palta+sellaisella+referaatilla,+että+edes+menneen+kollegani+Örjanin+isoisä+oli+juuri+tuollaisten+kuunareiden+ja+jaalojen+osalaivanvarustaja+ja+pää+biosnes+oli+halkojen+vienti+Pietariin.Tosihienoa+ammattihistoriaa++pirtutrokarin+suvusta!+Nykysukupolvi+ei+edes+ole+historian+kirjoista+lukenut+lyijyllä+suojatuista+sähkökaapeleista.
  4. Susannaan+ja+Carmeniin+varmaankin+vielä+palaamme.Kirjoitin+kauppareissulta+palatessani+pienen+muistiinpanon+siitä+miksi+hiukan+välttelemme+intensiivisiä+poliittisia+keskusteluja+tällaisella+rupattelupalstalla.+Senhän+voi+painaa+vaikka+tähän:Hupsistakeikkaa.+Kävin+harjoittamassa+eristyslain+minulle+suomaa+jaloittelua+eli+yhdistettyä+polleilua+ja+jalkailua+eli+kun+ei+ole+ovelle+toimittajaa+omasta+takaa+niin+on+itse+haettava+tarvitsemansa.+Yritin+tietenkin+pitää+sitä+2+metrin+välimatkaa+tapaamiini+ihmisiin.Ei+niitä+mihinkään+rynnäkköön+asti+ollut+edes+tarjolla.Politiikkaa+olemme+kenties+alitajuisti+vain+yleisluontoisesti+ketjulla+käsitelleet+juuri+siksi+että+klaikilla+on+omat+näkemyskulmansa+asioihin+ja+niistä+on+turhaa+lietso+kekälettä+kun+ne+ovat+vaan+keskusteltavia+mielipiteitä.Jos+jollekin+on+epäselvää+tai+haluaa+tietää+mitä+minä+olen+poliittisesti+niin+olen+täysin+sitoutumaton+minkään+puolueen+jäsenyyteen+tai+ideologiaan.+Vaaleissakin+äänestä+puhtaasti+miten+kullakin+kerralla+poliittisen+tasapainon+vuoksi+näen+tarpeelliseksi.Noin+yleisesti+ajatellen+saatan+kuulua+vapaan+mutta+vastuullisen+markkinatalouden+yleislinjaan+sillä+poikkeuksella+että+ihmisen+perustarpeissa+en+hyväksy+markkinavaltaa+vaan+siinä+valtaosa+on+oltava+täysin+yhteiskunnan+säädeltävissä+vaikka+yksityisiä+alihankkijoinaan+käyttäisikin.Ilmasto+ja+luonto+asioissa+olen+selkeästi+vihreitä+paljon+fundamentalistisempi+ja+henkilökohtaisesti+olisin+valmis+vihreitä+rajusti+radikaaleimpiin+muutoksiin.+Valitettavasti+kuitenkin+keinoin+mitkä+oikeasti+toimivat+ja+joiden+kanssa+vihreiden+ilmasto+ja+luonto+illuusio+on+sukset+ristikkäin.+Omani+olisi+poragmaattinen+ja+antaisi+teollisuuden+ja+liiketoiminnan+elää+mutta+ei+ilmaston+ja+luonnon+kustannuksella.Rajapolitiikassa+en+ole+samalla+linjalla+yhdenkään+puolueen+kanssa+ja+se+johtuu+juuri+koko+elämästäni+eri+puolilla+maapalloa+työluvallisena+siirtolaisena+ja+itse+nykyiset+"pakolaiset"+eli+siirtolaiset+täysin+kohdanneena+aina+heidän+nykystatuksensa+muodostajiin+saakka.Kukaan+ei+ole+esittänyt+eurooppaan+sitä+helposti+hankittavaa+määräaikaista+viisumia+minkä+avuklla+esimerkiksi+monet+rikkaat+arabimaat+eivät+ota+pakolaisia+mutta+nostavat+miljoonittain+köyhien+maiden+ihmisiä+omaan+maahansa+verrattuna+ihan+perheenelätys+asemaan+laillisesti.+Esimerkiksi+persut+eivät+lainkaan+hyväksy+tuollaisen+työvoiman+minkääntasoista+päästämistä+niillä+reaaliehdoilla+mitkä+riittävät+heidän+nostamiseensa+täyden+köyhyyden+tasolta+portaalle+jossa+voivat+jo+laillisesti+etsiä+parempaa+tai+kouluttaa+itsensä+parempaan.Kotimaan+päivän+politiikkaa+olemme+ajoittain+"päivitelleet"+mutta+siihen+en+tarkemmin+ny+mene+mutta+hoitaisin+sitäkin+eräin+osin+kuten+jjurikin+maa.ja+metsätaluspolitiikassa+sekä+kansallisessa+terveyden+ja+vanhustenhoiva+politiikassa+aivan+eri+tavalla+kuin+yksikään+puolue+on+tohtinut+edes+esittää.Olen+kuitenkin+katsonut+että+varsinaiset+poliittiset+kannanoto+on+ollut+viisaampaa+jättä+sellaisiin+erikoistuneisiin+keskustelufoorumeihin+vaikka+ei+sielläkään+ole+aivan+yksinkertaista+keskustella+mielipiteistä+rationaalisti+kun+joillakin+se+poliittinen+intohimo+ja+idealismi+tai+ideologi+värjää+maisemaa+turhan+voimakkaasti.Niissä+keskustelu+on+kuitenkin+aina+mahdollista+keskeyttää+jos+se+edes+yrittää+mennä+henkilökohtaisuuksiin.
  5. Lähden+tästä+toiselle+70++ikäisten+rajoituksia+testaavalle+ulkoilulle+eli+vien+perizattessa+täyden+roskapussin,+mutta+jos+aurinko+innostaa+niin+saatan+kävellä+Autolle+ja+kurvata+vaikka+bensatankille+ja+viinakauppaan+ettei+vahingossa+pääsisi+lääkevarasto+hupenemaan.No++oihan+sitä+samalla+hake+piimäkaupasta+lisää+kestomaitoa+varastoon.+Se+kun+säilyy+nykyisin+varsin+pitkään+huoneenlämmössä+alkuperäispakkauksessa+varastoituna.En+suosittelisi+turhan+useita+vierailuja+naapurin+ketjulla.+Anna+heidän+kiehua+omissa+kuumissa+liemissään+ja+pysy+sinä+täällä+turvallisessa+maastossa+missä+saat+olla+kuka+olet+ja+asua+missä+haluat+ja+jopa+niin+että+sille+valinnalle+ollaan+kateellisia,+eikä+lainkaan+ammatikseen+etsitä+panetteluaihetta+mistä+se+pursu+taas+yksinomaan+elää.+Mutta+eläköön+ihan+rauhassa+mitä+tahansa+elämää+sillä+samanlaisten+tai+omalla+ketjullaan,+Ainakaan+minä+en+missään+muodossa+niihin+sekaan+paitsi+jos+aivan+pakotetaan+kirjoittamaan+huolellista+analyysiä+miksi+jamiten+ajatusmaailmat+ja+sen+ilmenemät+toimivat+ja+miksi+errät+joukolla+samaistuvat+sellaiseen+vaurioituneeseen+ajatteluunAurinko+paistaa+nyt+hienosti.+Ymmärrykseni+mukaan+pitäisi+paistaa+Pehmoisissakin.+Rymättyläss+takuuvarmasti+kun+se+jää+sen+ikitakuu+Naantalin+auringon+alle!Koronaa+on+kyllä+saatu+joka+tuutista+ja+mitä+tulee+luonnon+ja+metsien+suojeluun+ja+maatalouden+oikeaan+toimintaan+niin+olen+vihreämpi+kuin+yksikään+vihreä,+mutta+realisti.