Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
profiilit
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8508
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tutkimuksessa++sekä+siunauksien+++että+amulettien+++käyttö+laitetaan+lähi-itäiseen++yhteytensä++mihin++muuhun+birkat+hakohamin++voisi+kuulua?
13.04.2019 12:03
Antimisemitismi+ei+tarkoita+että+vastustaa++jotain+seemiläistä+kieltä+,+oli+se+sitten+arabia+tai+heprea+tai+mikä+muu++hyvänsä,++vaan+juutalaisvihaa,+termin+keksi++kristitty++joka+++itse+sairasti+tuota+rasisminmuotoa.++Kyllä+jopa+antisemiittikin+sen+ymmärtää.+On+ilmiö+ja+sille++nimi.+
+
Näin++siis+esim.+Europan+juutalaiset+++eivät+voi++eivätkä+ole++voineet+joutua+antisemitismin++eli+juutalaisvihan+kohteeksi+koska+puhuvat+muita++kieliä+kuin+hepreaa.+Arameakaan+ei++muuten+ole+lähi-idän+puhutuin+kieli+arabian+jälkeen+ja+jo+puolet+maailman+juutalaisista+asuu+Israelissa+ja+puhuu+juuri+hepreaa.
13.04.2019 11:49
Uskonnollinen++runous,+ylistettiin+siinä+sitten+Kemosta,+Baalia+++ja+JHWH:ea,+ei+samalla++kulttuurialueella++juuri++poikkea.++Antaisitko++tutkijalähteen+sille++että+birkat+hakohanim+olisi+lainaa?
13.04.2019 11:20
Puhuin+kyllä+vain+++heprealaisesta+Raamatusta++jota+kristityt+nimittävät+nimellä+Vanha+testamentti++UT+ei+sekään+kuitenkaan++ole+mikään+myyttikokoelma+vaikka+tarinaakin+on.++++++Itse++uskon+että+Jeesus+on+elänyt++en+näe+mitään+syytä+miksi+hänet+olisi++pitänyt++keksiä++ja+tapahtumat+,aika+ja+++ympäristö++ovat+linjassa.++Maaherrakin+++on+historiallinen+henkilö,+++pieni++joukko+seuraajia++on+uskonut+että+Jeesus+olisi+luvattu+messias,++ryhmän+toiveet+kuitenkn+murskasi+++sen++johtajan+väkivaltainen++kuolema++++kunnes+Paavali++näki+näkynsä..
12.04.2019 17:12
Onhan+täällä+ihan+mukaviakin+uskovia,nimim.+usko.vainen+ym+ym+ym+tosin++varmaan++väittäisi+++jos+samaan++taivaaseen+päätyisimme,++että+olen+feikki-kuollut.
12.04.2019 11:05
Nyky+Eurooppa,++sen+yhdentyminen+tai+mukaan,+ei+perustu+natsi+-Saksan++suunnitelmille+vaan+sille+että++natsi-+Saksa++tuhoutui.
12.04.2019 10:59
"Korman+opettaa,+että+Vanhaa+testamenttia+ei+ymmärrä+ilman+Uutta+testamenttia,+eikä+Uutta+testamenttia+ymmärrä+ilman+Vanhaa+testamenttia.+Jos+luetaan+pelkästään+Vanhaa+testamenttia+tai+pelkästään+Uutta+testamenttia,+niin+silloin+onkin+kaksi+eri+uskontoa.+Mutta+jos+luetaan+yhdessä+Vanhaa+ja+Uutta+testamenttia,+niin+silloin+on+vain+yksi+uskonto"+
+Lyhyesti:+ei+ole+näin.++JHWH+++on+yksi,+ei+kolminaisuus++muitakin+eroja+on+paljon,+aivan+perusasioissa.
+"On+käsittämätöntä,+että+alkuun+oli+miljoona+juutalaista,+jotka+uskoivat+Jeesukseen,+mutta+ei+yhtään+kristittyä.+Minne+nämä+juutalaiset+hävisivät?+"+Koska+on+ollut+miljoona+juutalaista+++jotka++uskoivat++Jeesukseen?
12.04.2019 10:02
Hepr.+raamatussa+on+totta++kai+paljon+tarina-+ja+tapalainoja+eihän+Israelin+kansa+taivaasta+tippunut+vaan+syntyi+ja+kehittyi+tietyssä++kulttuuriympäristössä,++sen+tavat+ja++uskomukset++olivat+alueen+vanhempaa+++perintöä,+++mutta++kirjoitukset+itse+eivät+ole+lainaa++se+oli+minun+pointtini.
12.04.2019 09:46
Paavali+uskoi+että+hänkin+näkee+Jeesuksen+++paluun+ja++Jeesus+itse+UT:n+mukaan+sanoi+"Kun+teitä+yhdessä+kaupungissa+vainotaan,+paetkaa+toiseen.+Totisesti:+te+ette+ehdi+käydä+kaikissa+Israelin+kaupungeissa+ennen+kuin+Ihmisen+Poika+tulee.+"+Israelissa+ei+monia+kaupunkeja+tuohon++aikaan+edes+ollut.
12.04.2019 09:33
Venäjällä++osa+oligarkeista+osa++on+juutalaisia,++osa+muita.
11.04.2019 20:14
Mistähän+nuo+hullutukset+ovat+peräisin+uusnatseilta+++tai+Suomen+sisulta+?
11.04.2019 20:12
Viimeisinä++päivinä?++Luku+++kertoo++Babylonian++pakkosiirron+päättymisestä.++Pakkosiirtoa++ei++ole+sen+koomin++ollutkaan.
11.04.2019 20:05
Ei+siis+kristinuskon++kolminaisuutta,+hyvä.
11.04.2019 20:02
Ei+ole+mitään+juutalaisten+++baal+-++kulttia+++ei+liioin+saatananpalvontaa,++sekotat+nyt++kristinuskon++opit++++juutalaisuuteen+jossa+niillä+ei+ole+mitään+merkitystä+.
Selität++jopa+Paavalia++vielä+kummallisemmin++kuin+tämä+itse+opetti+ja+se+on+jo+melkoinen+saavutus.+Se+mitä++Paavali+keksi++selittää++omissa+opeissaan+joita++nyt++kutsutaan++kristinuskoksi,++ei+mitenkään+++liity++juutalaisuuuteen++muuten+kuin+että+Jeesus+jota+Paavali+julisti++oli++ollut+juutalainen.
11.04.2019 17:05
Tuo+ala+oli+muinoin++niitä+harvoja++johon+juutalaisetkin+++pääsivät+mutta++ei+nykyään+ole++ainuttakaan+alaa+joitakin+++tieteenaloja+lukuun+ottamatta,+joissa+juutalaisilla+olisi+++suhteeton+edustus+.+Rasistit+tietysti++uskovat++että++hallitsemme++ihan++kaikkea.
+
Baal+oli++sen+alueen++yksi+pääjumalista+++jossa+Israelin++kansa++syntyi+ja+++pikkuhiljaa+rakensi++omaa++uskontoa,+uskontoa++++joka++oli+tuota+kulttia+vastaan.++Kansa+kuitenkin+palvoi+++entisiä+jumalia,++samoin+osa+papistosta+++ja++myös++monet+kuninkaat+++vielä+pitkään.++Kuningasten++++kirjat+eivät+ole++historiallisesti++kovin+luotettavat,+++tuokaan++tarina++ei++välttämättä+ole++historiallinen++vaan+tarinalla++++oikeutetaan+Joosian+reformi:
++1.kun+13+:+3"+Hän+ilmoitti+myös,+että+nähtäisiin+ennusmerkki.+Hän+sanoi:+"Tämä+on+merkki+siitä,+että+Herra+on+näin+puhunut:+alttari+halkeaa,+ja+tuhka+leviää+sen+päältä+ympäriinsä."+
+Ennustus+++toteutui++++saman+tien"+5+Alttari+halkesi+ja+tuhka+levisi+alttarilta+sen+ennustuksen+mukaisesti,+jonka+Jumalan+mies+oli+Herran+käskystä+julistanut."+
Josia++on+historiallinen+hahmo,+davidilainen++kuningas+++jonka+nimiin+hepr.++raamattu++laittoi+uskonnollisen+reformin:+++2.kun+15+:14+Josia+murskasi+kivipatsaat+ja+kaatoi+asera-+tarhat,+ja+sitten+hän+täytti+niiden+paikan+ihmisten+luilla.+
15+Josia+hajotti+myös+Beteliin+rakennetun+alttarin+sekä+kukkulapyhäkön,+jonka+sinne+oli+pystyttänyt+Jerobeam,+Nebatin+poika,+hän,+joka+johdatti+Israelin+synnintekoon.+Kuningas+poltti+pyhäkön,+murskasi+sen+kivet+ja+hienonsi+ne+tomuksi.+Myös+asera-tarhan+hän+poltti.+
׃16+Katsellessaan+Betelissä+ympärilleen+Josia+huomasi+siellä+olevat+haudat.+Hän+käski+kaivaa+luut+haudoista,+ja+sitten+hän+hävitti+ja+kirosi+alttarin+polttamalla+luut+sen+päällä.+Näin+toteutui+se+Herran+sana,+jonka+Jumalan+mies+oli+julistanut+silloin,+kun+Jerobeam+juhlan+aikana+seisoi+alttarilla."+
Ei+tuossa+++ole+ihmispalvontaa+eikä+kannibalismia++eikä+yhteyttä++Jeesukseen+tai+kristinuskoon.Saatanaakaan+ei+vielä+Israelin+uskonnossa++ollut,+se+tuli+paikalle+vasta+Babyloniasta+palaavien+mukana,+mutta+ei+saanut+juutalaisuudessaa+mitään+merkittävä+asemaa.Vasta++2.temppelin++aikaan+jotkut++ryhmät++ottivat+saatanan+osaksi+++"ohjelmaansa+"++ja+sieltä+Jeesuskin+sen+oppi+tuntemaan++ja++tuntui+näkevän+sen+vähän+joka+puolella,+kävi+jopa+vuoren+laella++katsomassa++kaikki+maailman+valtakunnat,++mutta++kumpikaan++osapuoli+ei+tuntunut+tietävän+seisoivat+++pallon+pinnalla.+++Tuosta+++pitänee+kuitenkin+syyttää+yksin+tarinan+kirjoittajaa...
11.04.2019 16:48
Elohim+on+monikollinen++substantiivi+++mutta++ei+se+tarkoita+ettei+Israelin++uskonto++ilmoituksellisesti+++olisi+monoteistinen++joka+on+Israelin+uskonnon+perusilmoitus+:++Jumala+on+yksi,+hän+on+minä+ja+ja+hänellä++on+nimi+JHWH,++ei+siis+kolme,++viisi+tai+sata+persoonaa.+
Korman+näköjään+uskoo+että+voi+tulkita+pois+JHWH:n++kaikkine++ilmoituksineen+kun+on+tätä+viisaampi+tai+todennäköisesti+suuressa+tarpeessa+++selittää+miksi++onkin+ihan+ok+kääntyä+palvomaan+jotainJeesusta+jumalana++ja+pelastajana+vaikka++ainoa+++pelastaja++++hepr.+raamatun+mukaan++++on+JHWH+eikä+ole+ketään+++muuta.
11.04.2019 15:27
Pitääkö+tutkimus+Abrahamia+historiallisena+++henkilönä+?++Millä+perusteella+hänet+voi+sijoittaa+mihinkään+kun+ei+ole+jälkiä+ja+hänestä+kertovat+tekstitkin+joihin+ne+hänet++sijoittavat,+kuvaavat+++kuningaskuntien+ajan+oloja.++
+Jumalia+kuolee+eri+tavoin++ja+eri+syistä+monissa+uskonnoissa,+kristinusko+++voi+silti+olla+ainoa+++jossa+katsotaan+että+sen+jumalan+pitikin+kuolla+väkivaltaisesti+++koska+juuri+uhrautuminen+tuo+halutun+hyvän.+++Todempi+syy+on+kai+se,+++että+kun+Jeesus+tosiasiallisesti+kuoli+väkivaltaisesti++sille+piti+keksiä+tarkoitus,+eihän+Jeesus+ollut+toteuttanut+++mitään+lupauksia,++joten++luvatun+++hyvän+toteutuminen++piti+sijoittaa+muualle++kuin+tähän+maalliseen+++elämään.+Olikin+kyse+uhrista+joka+toisi+hyvää+kuoleman+++jälkeen++ja+vain+niille+jotka+uskoivat+Jeesukseen.+
+
Siitä+että+Israelin++uskonto+oli++ensin+eikä+kristinuskoa++voisi+olla+ilman+juutalaisuutta+eikä+islamia+ilman+juutalaisuutta+ja+kristinuskoa,+ei+voi+järkevin+perustein+olla+erimieltä.+Israelin+uskonto+itse++asettuu+tietenkin+oman+aikansa+++lähi-itään++eikä+ole+mitään+uskontoa++joka+olisi+jatkumoa++ohi+lajimme+++asuttumisen++paikoilleen++johonkin+metsäjäkeräilyaikaa.+Lajimme+on+kehityksen+tulosta++joten+ei+ole+mitään+ihmisparia++josta+olisimme+lajina+alkuisin++ja+jolla+jo+olisi+ollut+jokin+uskonto.++Tolkullisen+keskustelun+++pitää+ottaa+tämäkin+huomioon+.
11.04.2019 14:14
Jonkun+pikkupiirin+johtajaa+tuskin+vihattiin,+harva+oli+hänestä+kuullutkaan,+mutta++häiriköinti++temppelissä++juuri+pääsiäisen++aattona+varmaan+säikähdytti+papiston+.+Jeesusperusteisen+uskonnon++opin+loi+Paavali+ja+tuskin+vihasta.
11.04.2019 10:13
"+Raamatun+tekstit+perustuvat+siis+pakanoilta+ja+epäjumalanpalvojilta+kopioituihin+vanhempiin+myytteihin."
Tekstit+eivät+perustu+vaikka++monet+tavat+myös++uskonnolliset,++oli+jo+kaikilla+muillakin+alueella++++Israelin++kansan+++syntyessä.+Liittosuhde+jumaliin+joihin+kaikkialla+uskottiin+++oli+muillakin+lähi-idässä,+tietyt+ruuat++olivat+tabu,+ympärileikkaus+oli+monilla+kansoilla.+Uhraaminen+ja+temppelit+kaikilla+naapurikansoilla,+rukoukset,+ylistyslaulut+++ja++amuletit+kaikilla.
++
Pakanoita+ei+myös++tuolloin+ollut+eikä+Israelin++uskonto+määritellyt+ketään+tuolla+tavoin,++vasta+kristinusko++alkoi+määritellä+++ihmiset++joko+kristityiksi+tai+pakanoiksi.+
”500-luvulta+eaa+on+löydetty+rukouksen+pätkä+(en+muista+montako+riviä,+mutta+muutama),+joka+on+päätynyt+osaksi+viidettä+Mooseksen+kirjaa.”+Tai++oli+jo+osa++toraa+tuolloin+ja+otettu+amuletiksi+siksi+koska+oli+sieltä.
11.04.2019 00:56
Luku+kertoo+eksiilin+päättymisajasta++vankeja+palaa,+mutta++yhä+on+vaikeat+olot.+++Mistään++++Jeesuksesta+ei+ole+puhe.+Temppeliä+ei+saada++hävitettyä+vaikka+yhä+on+sotaa+++koska+"Minä+itse+asetun+vartioon+suojaamaan+temppeliäni+sotajoukoilta,+jotka+kulkevat+tässä+maassa.+Kukaan+ei+enää+ahdista+minun+kansaani.+Minä+vartioin+sitä+nyt+omin+silmin.+"Sak.+9.8++
Jeesus+itse+aikanaan++päätyi+++miehittäjän+++tappamaksi,+temppeli++tuhottiin+++se+jossa++Jeesus+mellakoi++ja+uhosi+että+voisi+++itse++koko++laitoksen+tuhota.++Jeesuksen+perusteelle+++syntyi+uusi+uskonto++joka++erityisesti+kunnostautui+juutalaisten+vainoamisessa.++Missähän+se+rauha+piilee,++helvetissäkö+jonne++joudumme++kun+emme+alakaan+palvoa+tuota+"messiasta"+jumalana?
10.04.2019 22:20
401 / 426