Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Tähtitytt
Keskustelu24
profiilit
Tähtitytt
Tähtitytt
Vapaa kuvaus
Aloituksia
18
Kommenttia
43
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Puhujan+teksti+on+filippiläiskirjeestä.+Tässä+ote:
4+Iloitkaa+aina+Herrassa!+Vieläkin+minä+sanon:+iloitkaa!
5+Tulkoon+teidän+lempeytenne+kaikkien+ihmisten+tietoon.+Herra+on+lähellä.
6+Älkää+mistään+murehtiko,+vaan+kaikessa+saattakaa+pyyntönne+rukouksella+ja+anomisella+kiitoksen+kanssa+Jumalalle+tiettäväksi,
7+ja+Jumalan+rauha,+joka+on+kaikkea+ymmärrystä+ylempi,+on+varjeleva+teidän+sydämenne+ja+ajatuksenne+Kristuksessa+Jeesuksessa.
8+Ja+vielä,+veljet,+kaikki,+mikä+on+totta,+mikä+kunnioitettavaa,+mikä+oikeaa,+mikä+puhdasta,+mikä+rakastettavaa,+mikä+hyvältä+kuuluvaa,+jos+on+jokin+avu+ja+jos+on+jotakin+kiitettävää,+sitä+ajatelkaa;
9+mitä+myös+olette+oppineet+ja+saaneet+ja+minulta+kuulleet+ja+minussa+nähneet,+sitä+tehkää,+niin+rauhan+Jumala+on+oleva+teidän+kanssanne.
20.12.2020 15:14
Korjaus:
Jyväskylästä+ei+tänään+kuulu+seuroja.
Klo+19.00+kuulemme+seurat+Oulusta+ja+Tampereelta.
19.12.2020 18:00
Niille,+jotka+eivät+olleet+tilaisuudessa+kuunnella+seuroja+Oulusta+reaaliaikaisesti,+Jumalan+sanaa+tästä:
https://srk-radio.s3.amazonaws.com/Suviseurasaarnat_2018/Pasi_Kanniainen.mp3
16.12.2020 19:52
Korjaus:+WOLF+LAKE
13.12.2020 19:22
Identiteettikriisi+velloi+sisälläni.+Mietin,+mistä+kaikesta+minun+pitäisi+luopua+ollakseni+sellainen+turvallinen,+hillitty+ja+varma+sananpalvelija,+jollaisina+olin+tottunut+muut+näkemään.+Ymmärsin+nyt,+kuinka+turvallista+ja+helppoa+olikaan+ollut+tulla+vain+penkkiin+ja+kuulla+ja+uskoa.
Monenlaiset+epäilykset+ja+kysymykset+valtasivat+mieleni.+Pitääkö+minun+nyt+luopua+revityistä+farkuistani+ja+nahkarotsista+ja+alkaa+pukeutua+asiallisemmin?+Ovatko+mammona+ja+elämän+koreus+liian+lähellä+arvomaailmaani?+Kielenkäyttöni+ei+ole+ollut+mallikelpoista+ennenkään,+joten+kuinka+osaisin+nyt+hillitä+puheitani?+Minun+ei+tarvitse+edes+kertoa+mitä+kiusauksia+poikamiehellä+on.+Eivätkö+minun+luurankoni+kaapissa+estä+tehtävää?+Olenko+edes+riittävän+normaali?+Mitä+jos+minut+erotetaan+tehtävästä,+kun+paljastuu+kuinka+huono+ihminen+olen?+Penkkiurheilu+kotisohvalla+on+ollut+liian+tärkeää+ja+täyttänyt+vapaa-aikaa,+kun+opiskelukaan+ei+ole+onnistunut.+Kuinka+osaisin+elää+oikein?+Mistä+tiedän,+mikä+on+oikein+ja+väärin?
Muistelin+suviseurasaarnoja,+joita+kuunnellessa+tuntui,+että+puhuja+tuntee+niin+hyvin+Raamattua.+Sujuvasti+lainaa+monesta+kohtaa+ja+kirkkaasti+selittää+ihan+käsittämättömältä+tuntuvia+kohtia.+Mietin,+että+pidänkö+minä+saarnoja,+joissa+vain+luettelen+fraaseja+vailla+sisältöä.+Olin+keskustellut+joidenkin+kanssa,+että+Raamatun+tuntemus+ei+ole+nykyisin+samaa+kuin+ennen,+puhujaveljilläkään.+Nyt+kun+itse+pitäisi+saarnata,+olisi+paikka+muuttaa+sitä+käsitystä.+Mutta+ei+tunnu+siltä,+että+olisin+ensimmäisenä+itse+tarttumassa+Raamattuun.+Yleensä+on+niin+sopimaton+tilanne+tai+olo.
Muistan+kertomuksen+nuoruudestani,+kun+saarnamiehelle+ei+ollut+avautunut+sana+lainkaan.+Olenko+minä+samanlainen?+Entä+jos+saarnaankin+niin+hyvin,+että+tulen+painaneeksi+muita+alaspäin?+Tai+jos+saarnaan+niin+huonosti+että+herätän+myötähäpeää?+Katkonko+kuulijoilta+korvia?+Elänkö+itsekään+kuten+saarnaan?+Mitä+jos+olen+sellainen+väärä+profeetta,+joka+johtaa+ihmisiä+harhaan?+Sielujen+surmaaja+on+kaivanut+kaikki+mahdolliset+seikat+ja+saarnannut+epäuskoa,+epätoivoa+ja+kelvottomuutta.+Koskaan+ei+ole+ollut+niin+vähän+uskoa+kuin+nyt.
Raamatun+sanat+tulivat+mieleen:+”Totisesti,+totisesti:+Kun+olit+nuori,+sinä+sidoit+itse+vyösi+ja+menit+minne+tahdoit.+Mutta+kun+tulet+vanhaksi,+sinä+ojennat+kätesi+ja+sinut+vyöttää+toinen,+joka+vie+sinut+minne+et+tahdo.”+(Joh.21:18)+En+minä+vielä+vanha+ole,+mutta+tunnen,+että+itse+en+tässä+voi+mitään+muuta+kuin+jättäytyä+Jumalan+tahdon+varaan.
Sain+luvan+puhua+asiasta+läheisilleni.+Mietin,+ketä+läheisiä+minulla+täällä+on.+Tunsin+olevani+ihan+yksin+vailla+paikkaa,+jossa+saisi+levätä.+Päivien+kuluessa+ja+muutamien+ystävieni+kanssa+asiasta+puhuttuani+rauhoituin+vähitellen.+He+muistuttivat,+että+tehtävään+sisältyy+myös+siunaus.+Sen+olen+yrittänyt+muistaa+ahdistuksen+hetkinä.
Sanoin+veljille+sakastissa+että+jos+sopii+niin+aloitan+aikaisintaan+syksyllä.+Raamattuluokan+opettajan+tehtävän+jätän,+mutta+muissa+siionin+työvuoroissa+tahdon+jatkaa.
Autossa+kuului+suviseuraäänitteeltä+jo+lepoon+päässeen+rakkaan+veljen+sanat:+”ettepä+te+ole+jotka+saarnaatte+vaan+minun+rakkaan+Isäni+Henki”.+Toinen+veli+pyysi+nuoria+hiljentymään+rukouksessa+sanan+ääreen,+että+jokainen+saisi+kuulla,+mitä+oma+sydän+tarvitsee.+Tiedän,+että+ystävät+eivät+jätä,+vaan+rukoilevat+minulle+sanoja.+Jokainen+meistä+on+Pyhän+Hengen+pappi+ja+saa+siten+olla+saarnaamassa+evankeliumia.+Samalla+jokainen+on+yksin+Jumalansa+edessä.+Me+tarvitsemme+kaiken+avun+pysyäksemme+uskomassa.+Jolla+korva+on,+se+kuulkoon.
Haluan+luottaa+siihen,+että+Jumala+auttaa+tässäkin+asiassa.+Kauheista+koettelemuksista+olen+jo+saanut+selvitä,+armosta+nytkin+Isä+auttaa+ajallaan.+Syksyllä,+jos+Jumala+niin+säätää,+palvelen+ensimmäisen+kerran+alueseuroissa.+Silloin+tukena+ovat+monien+ystävien,+kaikenikäisten+veljien+ja+sisarten+esirukoukset.+On+ollut+aivan+liikuttavaa,+kuinka+on+tultu+toivottamaan+siunausta+tehtävään.+Pää+on+monesti+painunut+ja+kyyneleet+pusertuneet+silmistä,+osin+tuskasta+ja+helpotuksesta+mutta+myös+ilosta+–+ei+ole+Isä+minuakaan+hyljännyt.+Vielä+murretaan+leipää+nälkäiselle,+saarnataan+evankeliumia+köyhille.+Rukous+nousee+Taivaan+Isän+puoleen:+”Jumala,+luo+minuun+puhdas+sydän+ja+anna+minulle+uusi+vahva+henki.”+(Ps.+51:10)
13.12.2020 16:22
Seppo+Tervo+on+(+-+on+ollut?+-+myös+Päivämiehen+blogistina.+Tässä+blogikirjoituksessa+hänen+tuntojaan,+kun+hänet+viime+vuonna+asetettiin+puhujan+paikalle:
-+-+-+
Kutsuttuna
5.6.2019+6.45
Juttua+muokattu:
8.3.+22:29
Muutama+viikko+sitten+istuskelin+ystävieni+kanssa+Helsingin+rauhanyhdistyksen+yläkerrassa+kahvilla.+Olin+jo+pian+lähdössä+kotiin,+kun+eräs+siionimme+puhujaveljistä+tuli+koputtamaan+olalle+ja+pyysi+mukaansa.+Sanoi+jotain+sentapaista,+että+ei+mitään+kamalaa+asiaa.
Seurasin+häntä+sakastiin,+jossa+istui+jo+toinen+tuttu+puhujaveli.+Olin+käynyt+pitämässä+raamattuluokkaa+heidän+kotonaan+muutaman+kerran.+Aavistin+pahinta,+kun+istuin+sohvalle.
He+menivät+suoraan+asiaan:+“Olemme+ajatelleet+sinua+sananpalvelijaksi+Helsingin+rauhanyhdistykselle.”
Maailmani+järkkyi.+En+osannut+oikein+ajatella+mitään+ja+istuin+hetken+mykkänä+ja+typertyneenä.+Lopulta+sain+sanottua+hiljaa,+että+jos+te+niin+olette+ajatelleet,+niin+sitten+se+on+niin.+Opiskelen+hiljakseen+teologiaa+ja+olin+ajatellut,+että+joskus+eläkeiässä+saarnavirka+voi+olla+edessä.+Nyt+tunsin+olevani+liian+nuori+tehtävään.
Vuosia+sitten+saatoin+joskus+jopa+ajatella,+että+voisi+olla+hyvä+asia+tuo+saarnavirka.+Saisin+arvostusta+ja+ajattelin,+että+kyllä+minulta+ilmoituksia+löytyisi.+Iän+ja+kokemuksen+myötä+tuo+tunne+on+hiutunut+ja+enää+en+ajattele+kykeneväni+puhumaan+–+ainakaan+omin+voimin.
Keskustelimme+rauhanyhdistyksen+sakastissa+pitkään,+ja+toimitalo+oli+jo+tyhjä+ja+valot+sammuneet+kun+kävelin+pimeässä+illassa+parkkipaikan+ylitse+autolleni.+Tunsin+itseni+äärettömän+yksinäiseksi.+Ahdisti.
Kun+ajoin+kotiin,+yritin+samalla+soittaa+isälleni.+Puhelin+tuuttasi+pitkään+varattua.+Ajoin+puolen+tunnin+ajomatkan+kotiin+sekavissa+mietteissä,+peloissani+ja+miettien,+mitä+kaikkea+tämä+uusi+tilanne+merkitsisi.
Kun+isä+lopulta+soitti,+purskahdin+hillittömään+itkuun.+En+saanut+pitkään+aikaan+koottua+itseäni,+että+olisin+voinut+edes+keskustella.+Isä+puheli+rakkaasti,+että+kaikki+järjestyy.+Hän+oli+ajatellut,+että+voisin+olla+hyvä+sananpalvelija.+Se+ei+oikein+lohduttanut.
Yö+meni+koiranunta+nukkuessa+ja+heräillessä+ahdistuneena,+kuin+vuosia+sitten+masennuksen+aikoihin.+Rukoilin+hädissäni,+että+kaikki+järjestyisi.+En+tiennyt,+saisiko+niin+edes+rukoilla,+mutta+rukoilin+sitäkin,+että+Taivaan+Isä+jotenkin+peruisi+minun+tehtäväni.+Mutta+rukoilin+myös,+että+hänen+tahtonsa+saisi+tapahtua.
Tunsin+itseni+kelvottomaksi+työmieheksi+Herran+elovainiolla.+Tunsin,+että+kuhmuisempaa+äänitorvea,+kelvottomampaa+ja+syntisempää+saarnamiestä+ei+ikinä+ole+siionissa+tehtävään+siunattu.+Tunsin+omat+puutteeni,+helmasyntini+ja+muutkin+sellaiset+ominaisuudet,+jotka+eivät+vastaa+Paavalin+määritelmää+seurakunnan+sananpalvelijasta.+En+ole+edes+yhden+vaimon+mies,+ei+ole+sitä+ensimmäistäkään.
13.12.2020 16:21
Puhujan+tekstinä+on+2.+Johanneksen+kirjeen+1.+luku:
1+Vanhin*+tervehtii+valittua+äitiä*+ja+hänen+lapsiaan.+Minä+rakastan+teitä+totuudessa,+enkä+yksin+minä,+vaan+kaikki,+jotka+ovat+tulleet+tuntemaan+totuuden.+["Vanhin"+on+seurakunnan+iäkkään+ja+arvossa+pidetyn+johtajan+kunnianimi.+"Valittu+äiti"+tarkoittaa+kristillistä+seurakuntaa,+jolle+kirje+on+osoitettu.]
2+Rakastan+teitä+sen+totuuden+tähden,+joka+pysyy+meissä+ja+on+ikuisesti+oleva+meidän+kanssamme.+
3+Tulkoon+osaksemme+armo,+laupeus+ja+rauha+Isältä+Jumalalta+ja+Jeesukselta+Kristukselta,+Isän+Pojalta,+totuudessa+ja+rakkaudessa.
Vanha+käsky:+rakastakaamme+toisiamme
4+Ilahduin+suuresti,+kun+havaitsin+lastesi+joukossa+sellaisia,+jotka+elävät+totuudessa,+sen+käskyn+mukaisesti,+jonka+olemme+Isältä+saaneet.+
5+Ja+nyt,+valittu+äiti,+esitän+sinulle+pyynnön+--+uutta+käskyä+en+sinulle+kirjoita,+vaan+sen,+joka+meillä+on+ollut+alusta+asti:+rakastakaamme+toisiamme.+
6+Ja+rakkautta+on+se,+että+me+elämme+hänen+käskyjensä+mukaan.+Tämän+käskyn+te+olette+kuulleet+alusta+alkaen,+ja+sen+mukaisesti+teidän+tulee+elää.+
Varoitus+eksyttäjistä
7+Maailmassa+on+nyt+liikkeellä+monia+eksyttäjiä,+niitä+jotka+eivät+tunnusta+Jeesusta+Kristusta+ihmiseksi,+lihaan+tulleeksi.+Siinä+teillä+on+Antikristus,+eksyttäjä.+
8+Katsokaa,+että+ette+hukkaa+sitä,+minkä+me+olemme+työllämme+saaneet+kokoon,+vaan+saatte+täyden+palkan.+
9+Jokainen,+joka+ei+pysy+Kristuksen+opetuksessa+vaan+tuo+siihen+jotakin+lisää,+on+vailla+Jumalaa.+Jokaisella,+joka+tässä+opetuksessa+pysyy,+on+sekä+Isä+että+Poika.
10+Jos+joku+tulee+teidän+luoksenne+eikä+opeta+tällä+tavoin,+älkää+ottako+häntä+kotiinne+älkääkä+edes+tervehtikö+häntä.
11+Se,+joka+lausuu+hänet+tervetulleeksi,+osallistuu+hänen+pahoihin+tekoihinsa.
Lopputervehdys
12+Minulla+olisi+teille+paljonkin+kirjoitettavaa,+mutta+en+tahdo+esittää+sitä+näin+paperilla+ja+musteella.+Toivon+näet+pääseväni+tulemaan+teidän+luoksenne,+että+saisin+puhua+kanssanne+kasvotusten.+Silloin+ilomme+on+täydellinen.+
13+Valitun+sisaresi*+lapset+lähettävät+sinulle+tervehdyksensä.
13.12.2020 16:13
Puhujan+teksti+on+Matteuksen+evankeliumin11.+luvusta:
Jeesus+puhuu+Johannes+Kastajasta
7+Heidän+mentyään+Jeesus+alkoi+puhua+ihmisille+Johanneksesta:+"Mitä+te+lähditte+autiomaahan+katsomaan?+Ruokoako,+jota+tuuli+huojuttaa?
8+Vai+mitä+odotitte+näkevänne?+Kenties+hienosti+pukeutuneen+miehen?+Kuninkaanlinnoista+te+niitä+löydätte,+jotka+hienostelevat+vaatteillaan!
9+Mitä+te+sitten+odotitte+näkevänne?+Profeetanko?+Aivan+oikein,+ja+minä+sanon+teille,+että+hän+on+enemmänkin+kuin+profeetta.+
10+Hän+on+se,+josta+on+kirjoitettu:+--+Minä+lähetän+sanansaattajani+sinun+edelläsi,+hän+raivaa+sinulle+tien.+
11+"Totisesti:+yksikään+naisesta+syntynyt+ei+ole+ollut+Johannes+Kastajaa+suurempi,+mutta+kaikkein+vähäisin,+joka+on+taivasten+valtakunnassa,+on+suurempi+kuin+hän.
13.12.2020 15:08
En+ehtinyt+kuulla+ensimmäisen+puhujan+nimeä.+Olin+kuuntelemassa+seuroja+Joensuusta.
Nyt+virren+jälkeen+Ylivieskassa+puhuu+Joonas+Rautakoski.
13.12.2020 15:06
Puheen+jälkeen+(harvinainen)+virsi+12:
1.
Mies+tänne+saapui,
mies+meitä+pyytämään
kanssansa+Herraa+vastaan,
Johannes+nimeltään,
mies+Jumalalta,
Johannes+nimeltään.
2.
Hän+kastoi,+kulki
vain+talja+vaatteenaan.
Profeetta,+mitä+huusit
rannoilla+erämaan?
Meillekö+huusit
rannoilta+erämaan?
3.
On+kirjoitettu:
Pois+laaksot,+kukkulat,
pois+vääryys,+väkivalta,
tiet+tehkää+avarat!
On+kirjoitettu:
Tiet+tehkää+avarat!
4.
Pois+epäusko,
mielenne+muuttakaa,
palvelkaa+yksin+Herraa
älkääkä+mammonaa.
Palvelkaa+Herraa,
mielenne+muuttakaa.
5.
Nyt+keskenänne
myös+leipä+jakakaa,
ihminen+ihmiseltä
Jumalan+lahjat+saa.
Siis+keskenänne
myös+leipä+jakakaa.
6.
Kuuletko,+kansa,
saat+kutsun+elämään,
kun+saapuu+kuninkaasi,
Messias+nimeltään.
Vain+hän+on+Herra,
hän+kutsuu+elämään.
Huub+Oosterhuis+1962.+Suom.+Anna-Maija+Raittila+1979.
13.12.2020 15:04
Niille,+jotka+eivät+ole+tilaisuudessa+kuunnella+Jumalan+sanaa+Ylivieskasta+nyt+reaaliaikaisesti,+tässä+soviseurasaarna:
https://www.suviseurat.fi/2014/media/saarnat/20140629_1800_Mika_Kallunki_fi.mp3
13.12.2020 14:43
Teksti+jatkuu+vielä+hieman+toiseen+lukuun:
1+Israelin+kansan+keskuudessa+esiintyi+kuitenkin+myös+vääriä+profeettoja,+ja+samoin+on+teidänkin+joukkoonne+ilmestyvä+vääriä+opettajia.+He+salakuljettavat+teidän+keskuuteenne+tuhoisia+harhaoppeja,+jopa+kieltävät+herransa,+joka+on+ostanut+heidät+omikseen.+Pian+he+kuitenkin+saattavat+itsensä+tuhoon.+
2+Heidän+irstasta+menoaan+lähtevät+monet+seuraamaan,+ja+näiden+takia+totuuden+tie+tulee+häväistyksi
13.12.2020 14:39
Puhujan+teksti+Ylivieskassa+on+Pietarin+toisen+kirjeen+1.+luvusta:
10+Pyrkikää+siis,+veljet,+yhä+innokkaammin+tekemään+lujaksi+kutsumuksenne+ja+valintanne.+Kun+näin+teette,+te+ette+koskaan+lankea,+[Hepr.+3:12,14]
11+ja+niin+te+saatte+avatuista+ovista+vapaasti+astua+meidän+Herramme+ja+Vapahtajamme+Jeesuksen+Kristuksen+iankaikkiseen+valtakuntaan.
Sana+on+luotettava
12+Tämän+vuoksi+haluan+alati+muistuttaa+teitä+näistä+asioista,+vaikka+te+ne+tunnettekin+ja+pysytte+horjumatta+siinä+totuudessa,+joka+teille+on+annettu.
13+Mielestäni+on+paikallaan,+että+muistutan+ja+herättelen+teitä+niin+kauan+kuin+vielä+elän+tässä+maallisessa+majassani.
14+Minä+näet+tiedän,+että+majani+puretaan+kohta+--+sen+on+meidän+Herramme+Jeesus+Kristuskin+minulle+ilmoittanut.
15+Niinpä+tahdon+huolehtia+siitä,+että+te+minun+lähtöni+jälkeenkin+voisitte+aina+pitää+mielessänne+nämä+asiat.
16+Emmehän+me,+silloin+kun+saatoimme+teidän+tietoonne+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+voiman+ja+tulemisen,+olleet+lähteneet+seuraamaan+mitään+ovelasti+sepitettyjä+taruja,+vaan+olimme+omin+silmin+saaneet+nähdä+hänen+jumalallisen+suuruutensa.
17+Hän+sai+Jumalalta,+Isältä,+kunnian+ja+kirkkauden,+kun+hänelle+kantautui+Ylhäisimmän+Kirkkauden+ääni:+"Tämä+on+minun+rakas+Poikani,+johon+minä+olen+mieltynyt."+
18+Tämän+äänen+me+itse+kuulimme+tulevan+taivaasta,+kun+olimme+hänen+kanssaan+pyhällä+vuorella.
19+Siksi+me+voimme+entistä+lujemmin+luottaa+profeetalliseen+sanaan.+Ja+hyvin+teette+tekin,+jos+kiinnitätte+katseenne+siihen+kuin+pimeässä+loistavaan+lamppuun,+kunnes+päivä+sarastaa+ja+kointähti+syttyy+teidän+sydämessänne.+
20+Ennen+muuta+teidän+on+oltava+selvillä+siitä,+etteivät+pyhien+kirjoitusten+ennustukset+ole+kenenkään+omin+neuvoin+selitettävissä.
21+Yksikään+profeetallinen+sana+ei+ole+tullut+julki+ihmisten+tahdosta,+vaan+ihmiset+ovat+puhuneet+Pyhän+Hengen+johtamina+sen,+minkä+ovat+Jumalalta+saaneet.
13.12.2020 14:38
Joensuun+seurojen+lopuksi...
No+niin,+ei+kuultukaan+loppuvirttä+taikka+Siionin+laulua.
13.12.2020 14:31
Armon+lapset+kaikki+täällä...
https://www.youtube.com/watch?v=mynUdk1s670
13.12.2020 14:29
Niille,+jotka+eivät+ole+tilaisuudessa+reaaliaikaisesti+kuunnella+seuroja+Joensuusta,
Jumalan+sanaa+tästä:
https://www.suviseurat.fi/2014/media/saarnat/20140627_1315_Kyosti_Pievilainen_fi.mp3
13.12.2020 14:13
Puhujan+teksti+on+Johanneksen+evankeliumin+3.+luvusta:
Biblia+1776:
26+Ja+he+tulivat+Johanneksen+tykö+ja+sanoivat+hänelle:+opettaja,+se+joka+sinun+kanssas+oli+toisella+puolella+Jordania,+josta+sinä+todistit,+katso,+hän+kastaa,+ja+jokainen+menee+hänen+tykönsä.
27+Johannes+vastasi+ja+sanoi:+ei+ihminen+taida+mitään+ottaa,+ellei+hänelle+anneta+taivaasta.
28+Te+olette+itse+minun+todistajani,+että+minä+olen+sanonut:+en+minä+ole+Kristus,+vaan+minä+olen+hänen+edellänsä+lähetetty.
29+Jolla+on+morsian,+se+on+ylkä;+mutta+yljän+ystävä,+joka+seisoo+ja+kuultelee+häntä,+se+iloittaa+itsiänsä+yljän+äänestä+sangen+suuresti;+sentähden+on+tämä+minun+iloni+täytetty.
30+Hänen+tulee+kasvaa,+mutta+minun+pitää+vähenemän.
1992+käännös:
26+Opetuslapset+menivät+Johanneksen+luo+ja+sanoivat:+"Rabbi,+nyt+on+ruvennut+kastamaan+myös+se+mies,+joka+oli+kanssasi+Jordanin+toisella+puolen+ja+josta+annoit+hyvän+todistuksen.+Kaikki+menevät+hänen+luokseen."
27+Johannes+vastasi:+"Kukaan+ei+voi+ottaa+mitään,+ellei+sitä+anneta+hänelle+taivaasta.+
28+Te+voitte+itse+todistaa,+että+minä+sanoin:+'En+minä+ole+Messias.+Minut+on+lähetetty+kulkemaan+hänen+edellään.'+[Joh.+1:20]
29+Sulhanen+on+se,+jolla+on+morsian.+Mutta+sulhasen+ystävä+seisoo+hänen+vieressään+ja+kuuntelee,+mitä+hän+puhuu,+ja+iloitsee+suuresti+sulhasta+kuunnellessaan.+Niin+iloitsen+minäkin,+ja+iloni+on+nyt+täydellinen.
30+Hänen+on+tultava+suuremmaksi,+minun+pienemmäksi."
13.12.2020 14:07
Nöyryyttä,+hiljaisuutta
Jumala+rakastaa,
ei+kärsi+kopeutta,
ylpeitä+vastustaa.
Kun+sydän+haluinen
Herraansa+odottaapi,
se+tietä+valmistaapi
tulolle+Jeesuksen.
Oi+Jeesus,+armon+tuoja,
nyt+sydän+avaja,
ja+uuden+mielen+luoja,
tie+itse+valmista.
Voi,+jospa+minäkin
huoneesi+olla+voisin,
niin+kiitokseni+toisin
sinulle,+armoisin.
13.12.2020 14:03
Joensuun+rauhanyhdistykseltä+kuullaan+seurat+klo+14.00.
13.12.2020 13:48
Seurapuheen+jälkeen+Siionin+laulu+14:
"Oi+joulun+tähti+pieni..."
https://www.youtube.com/watch?v=CIW5XIUk64M
13.12.2020 13:44
1 / 3