Vapaa kuvaus

Aloituksia

18

Kommenttia

43

1. Korjaus:+WOLF+LAKE
  2. Iden­ti­teet­tik­rii­si+vel­loi+si­säl­lä­ni.+Mie­tin,+mis­tä+kai­kes­ta+mi­nun+pi­täi­si+luo­pua+ol­lak­se­ni+sel­lai­nen+tur­val­li­nen,+hil­lit­ty+ja+var­ma+sa­nan­pal­ve­li­ja,+jol­lai­si­na+olin+tot­tu­nut+muut+nä­ke­mään.+Ym­mär­sin+nyt,+kuin­ka+tur­val­lis­ta+ja+help­poa+oli­kaan+ol­lut+tul­la+vain+penk­kiin+ja+kuul­la+ja+us­koa.Mo­nen­lai­set+epäi­lyk­set+ja+ky­sy­myk­set+val­ta­si­vat+mie­le­ni.+Pi­tää­kö+mi­nun+nyt+luo­pua+re­vi­tyis­tä+far­kuis­ta­ni+ja+nah­ka­rot­sis­ta+ja+al­kaa+pu­keu­tua+asi­al­li­sem­min?+Ovat­ko+mam­mo­na+ja+elä­män+ko­reus+lii­an+lä­hel­lä+ar­vo­maa­il­maa­ni?+Kie­len­käyt­tö­ni+ei+ole+ol­lut+mal­li­kel­pois­ta+en­nen­kään,+jo­ten+kuin­ka+osai­sin+nyt+hil­li­tä+pu­hei­ta­ni?+Mi­nun+ei+tar­vit­se+edes+ker­toa+mitä+kiu­sauk­sia+poi­ka­mie­hel­lä+on.+Ei­vät­kö+mi­nun+luu­ran­ko­ni+kaa­pis­sa+es­tä+teh­tä­vää?+Olen­ko+edes+riit­tä­vän+nor­maa­li?+Mitä+jos+mi­nut+ero­te­taan+teh­tä­väs­tä,+kun+pal­jas­tuu+kuin­ka+huo­no+ih­mi­nen+olen?+Penk­kiur­hei­lu+ko­ti­soh­val­la+on+ol­lut+lii­an+tär­ke­ää+ja+täyt­tä­nyt+va­paa-ai­kaa,+kun+opis­ke­lu­kaan+ei+ole+on­nis­tu­nut.+Kuin­ka+osai­sin+elää+oi­kein?+Mis­tä+tie­dän,+mikä+on+oi­kein+ja+vää­rin?Muis­te­lin+su­vi­seu­ra­saar­no­ja,+joi­ta+kuun­nel­les­sa+tun­tui,+et­tä+pu­hu­ja+tun­tee+niin+hy­vin+Raa­mat­tua.+Su­ju­vas­ti+lai­naa+mo­nes­ta+koh­taa+ja+kirk­kaas­ti+se­lit­tää+ihan+kä­sit­tä­mät­tö­mäl­tä+tun­tu­via+koh­tia.+Mie­tin,+et­tä+pi­dän­kö+minä+saar­no­ja,+jois­sa+vain+lu­et­te­len+fraa­se­ja+vail­la+si­säl­töä.+Olin+kes­kus­tel­lut+joi­den­kin+kans­sa,+et­tä+Raa­ma­tun+tun­te­mus+ei+ole+ny­kyi­sin+sa­maa+kuin+en­nen,+pu­hu­ja­vel­jil­lä­kään.+Nyt+kun+it­se+pi­täi­si+saar­na­ta,+oli­si+paik­ka+muut­taa+sitä+kä­si­tys­tä.+Mut­ta+ei+tun­nu+sil­tä,+et­tä+oli­sin+en­sim­mäi­se­nä+it­se+tart­tu­mas­sa+Raa­mat­tuun.+Yleen­sä+on+niin+so­pi­ma­ton+ti­lan­ne+tai+olo.Muis­tan+ker­to­muk­sen+nuo­ruu­des­ta­ni,+kun+saar­na­mie­hel­le+ei+ol­lut+avau­tu­nut+sana+lain­kaan.+Olen­ko+minä+sa­man­lai­nen?+En­tä+jos+saar­naan­kin+niin+hy­vin,+et­tä+tu­len+pai­na­neek­si+mui­ta+alas­päin?+Tai+jos+saar­naan+niin+huo­nos­ti+et­tä+he­rä­tän+myö­tä­hä­pe­ää?+Kat­kon­ko+kuu­li­joil­ta+kor­via?+Elän­kö+it­se­kään+ku­ten+saar­naan?+Mitä+jos+olen+sel­lai­nen+vää­rä+pro­feet­ta,+joka+joh­taa+ih­mi­siä+har­haan?+Sie­lu­jen+sur­maa­ja+on+kai­va­nut+kaik­ki+mah­dol­li­set+sei­kat+ja+saar­nan­nut+epä­us­koa,+epä­toi­voa+ja+kel­vot­to­muut­ta.+Kos­kaan+ei+ole+ol­lut+niin+vä­hän+us­koa+kuin+nyt.Raa­ma­tun+sa­nat+tu­li­vat+mie­leen:+”To­ti­ses­ti,+to­ti­ses­ti:+Kun+olit+nuo­ri,+sinä+si­doit+it­se+vyö­si+ja+me­nit+min­ne+tah­doit.+Mut­ta+kun+tu­let+van­hak­si,+sinä+ojen­nat+kä­te­si+ja+si­nut+vyöt­tää+toi­nen,+joka+vie+si­nut+min­ne+et+tah­do.”+(Joh.21:18)+En+minä+vie­lä+van­ha+ole,+mut­ta+tun­nen,+et­tä+it­se+en+täs­sä+voi+mi­tään+muu­ta+kuin+jät­täy­tyä+Ju­ma­lan+tah­don+va­raan.Sain+lu­van+pu­hua+asi­as­ta+lä­hei­sil­le­ni.+Mie­tin,+ketä+lä­hei­siä+mi­nul­la+tääl­lä+on.+Tun­sin+ole­va­ni+ihan+yk­sin+vail­la+paik­kaa,+jos­sa+sai­si+le­vä­tä.+Päi­vien+ku­lu­es­sa+ja+muu­ta­mien+ys­tä­vie­ni+kans­sa+asi­as­ta+pu­hut­tu­a­ni+rau­hoi­tuin+vä­hi­tel­len.+He+muis­tut­ti­vat,+et­tä+teh­tä­vään+si­säl­tyy+myös+siu­naus.+Sen+olen+yrit­tä­nyt+muis­taa+ah­dis­tuk­sen+het­ki­nä.Sa­noin+vel­jil­le+sa­kas­tis­sa+et­tä+jos+so­pii+niin+aloi­tan+ai­kai­sin­taan+syk­syl­lä.+Raa­mat­tu­luo­kan+opet­ta­jan+teh­tä­vän+jä­tän,+mut­ta+muis­sa+sii­o­nin+työ­vuo­rois­sa+tah­don+jat­kaa.Au­tos­sa+kuu­lui+su­vi­seu­ra­ää­nit­teel­tä+jo+le­poon+pääs­seen+rak­kaan+vel­jen+sa­nat:+”et­te­pä+te+ole+jot­ka+saar­naat­te+vaan+mi­nun+rak­kaan+Isä­ni+Hen­ki”.+Toi­nen+veli+pyy­si+nuo­ria+hil­jen­ty­mään+ru­kouk­ses­sa+sa­nan+ää­reen,+et­tä+jo­kai­nen+sai­si+kuul­la,+mitä+oma+sy­dän+tar­vit­see.+Tie­dän,+et­tä+ys­tä­vät+ei­vät+jätä,+vaan+ru­koi­le­vat+mi­nul­le+sa­no­ja.+Jo­kai­nen+meis­tä+on+Py­hän+Hen­gen+pap­pi+ja+saa+si­ten+ol­la+saar­naa­mas­sa+evan­ke­liu­mia.+Sa­mal­la+jo­kai­nen+on+yk­sin+Ju­ma­lan­sa+edes­sä.+Me+tar­vit­sem­me+kai­ken+avun+py­sy­äk­sem­me+us­ko­mas­sa.+Jol­la+kor­va+on,+se+kuul­koon.Ha­lu­an+luot­taa+sii­hen,+et­tä+Ju­ma­la+aut­taa+täs­sä­kin+asi­as­sa.+Kau­heis­ta+ko­et­te­le­muk­sis­ta+olen+jo+saa­nut+sel­vi­tä,+ar­mos­ta+nyt­kin+Isä+aut­taa+ajal­laan.+Syk­syl­lä,+jos+Ju­ma­la+niin+sää­tää,+pal­ve­len+en­sim­mäi­sen+ker­ran+alu­e­seu­rois­sa.+Sil­loin+tu­ke­na+ovat+mo­nien+ys­tä­vien,+kai­ke­ni­käis­ten+vel­jien+ja+si­sar­ten+esi­ru­kouk­set.+On+ol­lut+ai­van+lii­kut­ta­vaa,+kuin­ka+on+tul­tu+toi­vot­ta­maan+siu­naus­ta+teh­tä­vään.+Pää+on+mo­nes­ti+pai­nu­nut+ja+kyy­ne­leet+pu­ser­tu­neet+sil­mis­tä,+osin+tus­kas­ta+ja+hel­po­tuk­ses­ta+mut­ta+myös+ilos­ta+–+ei+ole+Isä+mi­nu­a­kaan+hyl­jän­nyt.+Vie­lä+mur­re­taan+lei­pää+näl­käi­sel­le,+saar­na­taan+evan­ke­liu­mia+köy­hil­le.+Ru­kous+nou­see+Tai­vaan+Isän+puo­leen:+”Ju­ma­la,+luo+mi­nuun+puh­das+sy­dän+ja+an­na+mi­nul­le+uu­si+vah­va+hen­ki.”+(Ps.+51:10)
  3. Seppo+Tervo+on+(+-+on+ollut?+-+myös+Päivämiehen+blogistina.+Tässä+blogikirjoituksessa+hänen+tuntojaan,+kun+hänet+viime+vuonna+asetettiin+puhujan+paikalle:-+-+-+Kut­sut­tu­na5.6.2019+6.45Juttua+muokattu:8.3.+22:29Muu­ta­ma+viik­ko+sit­ten+is­tus­ke­lin+ys­tä­vie­ni+kans­sa+Hel­sin­gin+rau­ha­nyh­dis­tyk­sen+ylä­ker­ras­sa+kah­vil­la.+Olin+jo+pian+läh­dös­sä+ko­tiin,+kun+eräs+sii­o­nim­me+pu­hu­ja­vel­jis­tä+tuli+ko­put­ta­maan+olal­le+ja+pyy­si+mu­kaan­sa.+Sa­noi+jo­tain+sen­ta­pais­ta,+et­tä+ei+mi­tään+ka­ma­laa+asi­aa.Seu­ra­sin+hän­tä+sa­kas­tiin,+jos­sa+is­tui+jo+toi­nen+tut­tu+pu­hu­ja­ve­li.+Olin+käy­nyt+pi­tä­mäs­sä+raa­mat­tu­luok­kaa+hei­dän+ko­to­naan+muu­ta­man+ker­ran.+Aa­vis­tin+pa­hin­ta,+kun+is­tuin+soh­val­le.He+me­ni­vät+suo­raan+asi­aan:+“Olem­me+aja­tel­leet+si­nua+sa­nan­pal­ve­li­jak­si+Hel­sin­gin+rau­ha­nyh­dis­tyk­sel­le.”Maa­il­ma­ni+järk­kyi.+En+osan­nut+oi­kein+aja­tel­la+mi­tään+ja+is­tuin+het­ken+myk­kä­nä+ja+ty­per­ty­nee­nä.+Lo­pul­ta+sain+sa­not­tua+hil­jaa,+et­tä+jos+te+niin+olet­te+aja­tel­leet,+niin+sit­ten+se+on+niin.+Opis­ke­len+hil­jak­seen+te­o­lo­gi­aa+ja+olin+aja­tel­lut,+et­tä+jos­kus+elä­kei­äs­sä+saar­na­vir­ka+voi+ol­la+edes­sä.+Nyt+tun­sin+ole­va­ni+lii­an+nuo­ri+teh­tä­vään.Vuo­sia+sit­ten+saa­toin+jos­kus+jopa+aja­tel­la,+et­tä+voi­si+ol­la+hyvä+asia+tuo+saar­na­vir­ka.+Sai­sin+ar­vos­tus­ta+ja+ajat­te­lin,+et­tä+kyl­lä+mi­nul­ta+il­moi­tuk­sia+löy­tyi­si.+Iän+ja+ko­ke­muk­sen+myö­tä+tuo+tun­ne+on+hiu­tu­nut+ja+enää+en+ajat­te­le+ky­ke­ne­vä­ni+pu­hu­maan+–+ai­na­kaan+omin+voi­min.Kes­kus­te­lim­me+rau­ha­nyh­dis­tyk­sen+sa­kas­tis­sa+pit­kään,+ja+toi­mi­ta­lo+oli+jo+tyh­jä+ja+va­lot+sam­mu­neet+kun+kä­ve­lin+pi­me­äs­sä+il­las­sa+park­ki­pai­kan+ylit­se+au­tol­le­ni.+Tun­sin+it­se­ni+ää­ret­tö­män+yk­si­näi­sek­si.+Ah­dis­ti.Kun+ajoin+ko­tiin,+yri­tin+sa­mal­la+soit­taa+isäl­le­ni.+Pu­he­lin+tuut­ta­si+pit­kään+va­rat­tua.+Ajoin+puo­len+tun­nin+ajo­mat­kan+ko­tiin+se­ka­vis­sa+miet­teis­sä,+pe­lois­sa­ni+ja+miet­tien,+mitä+kaik­kea+tämä+uu­si+ti­lan­ne+mer­kit­si­si.Kun+isä+lo­pul­ta+soit­ti,+purs­kah­din+hil­lit­tö­mään+it­kuun.+En+saa­nut+pit­kään+ai­kaan+koot­tua+it­se­ä­ni,+et­tä+oli­sin+voi­nut+edes+kes­kus­tel­la.+Isä+pu­he­li+rak­kaas­ti,+et­tä+kaik­ki+jär­jes­tyy.+Hän+oli+aja­tel­lut,+et­tä+voi­sin+ol­la+hyvä+sa­nan­pal­ve­li­ja.+Se+ei+oi­kein+loh­dut­ta­nut.Yö+meni+koi­ra­nun­ta+nuk­ku­es­sa+ja+he­räil­les­sä+ah­dis­tu­nee­na,+kuin+vuo­sia+sit­ten+ma­sen­nuk­sen+ai­koi­hin.+Ru­koi­lin+hä­dis­sä­ni,+et­tä+kaik­ki+jär­jes­tyi­si.+En+tien­nyt,+sai­si­ko+niin+edes+ru­koil­la,+mut­ta+ru­koi­lin+si­tä­kin,+et­tä+Tai­vaan+Isä+jo­ten­kin+pe­rui­si+mi­nun+teh­tä­vä­ni.+Mut­ta+ru­koi­lin+myös,+et­tä+hä­nen+tah­ton­sa+sai­si+ta­pah­tua.Tun­sin+it­se­ni+kel­vot­to­mak­si+työ­mie­hek­si+Her­ran+elo­vai­ni­ol­la.+Tun­sin,+et­tä+kuh­mui­sem­paa+ää­ni­tor­vea,+kel­vot­to­mam­paa+ja+syn­ti­sem­pää+saar­na­mies­tä+ei+iki­nä+ole+sii­o­nis­sa+teh­tä­vään+siu­nat­tu.+Tun­sin+omat+puut­tee­ni,+hel­ma­syn­ti­ni+ja+muut­kin+sel­lai­set+omi­nai­suu­det,+jot­ka+ei­vät+vas­taa+Paa­va­lin+mää­ri­tel­mää+seu­ra­kun­nan+sa­nan­pal­ve­li­jas­ta.+En+ole+edes+yh­den+vai­mon+mies,+ei+ole+sitä+en­sim­mäis­tä­kään.
  4. Puhujan+tekstinä+on+2.+Johanneksen+kirjeen+1.+luku:1+Vanhin*+tervehtii+valittua+äitiä*+ja+hänen+lapsiaan.+Minä+rakastan+teitä+totuudessa,+enkä+yksin+minä,+vaan+kaikki,+jotka+ovat+tulleet+tuntemaan+totuuden.+["Vanhin"+on+seurakunnan+iäkkään+ja+arvossa+pidetyn+johtajan+kunnianimi.+"Valittu+äiti"+tarkoittaa+kristillistä+seurakuntaa,+jolle+kirje+on+osoitettu.]2+Rakastan+teitä+sen+totuuden+tähden,+joka+pysyy+meissä+ja+on+ikuisesti+oleva+meidän+kanssamme.+3+Tulkoon+osaksemme+armo,+laupeus+ja+rauha+Isältä+Jumalalta+ja+Jeesukselta+Kristukselta,+Isän+Pojalta,+totuudessa+ja+rakkaudessa.Vanha+käsky:+rakastakaamme+toisiamme4+Ilahduin+suuresti,+kun+havaitsin+lastesi+joukossa+sellaisia,+jotka+elävät+totuudessa,+sen+käskyn+mukaisesti,+jonka+olemme+Isältä+saaneet.+5+Ja+nyt,+valittu+äiti,+esitän+sinulle+pyynnön+--+uutta+käskyä+en+sinulle+kirjoita,+vaan+sen,+joka+meillä+on+ollut+alusta+asti:+rakastakaamme+toisiamme.+6+Ja+rakkautta+on+se,+että+me+elämme+hänen+käskyjensä+mukaan.+Tämän+käskyn+te+olette+kuulleet+alusta+alkaen,+ja+sen+mukaisesti+teidän+tulee+elää.+Varoitus+eksyttäjistä7+Maailmassa+on+nyt+liikkeellä+monia+eksyttäjiä,+niitä+jotka+eivät+tunnusta+Jeesusta+Kristusta+ihmiseksi,+lihaan+tulleeksi.+Siinä+teillä+on+Antikristus,+eksyttäjä.+8+Katsokaa,+että+ette+hukkaa+sitä,+minkä+me+olemme+työllämme+saaneet+kokoon,+vaan+saatte+täyden+palkan.+9+Jokainen,+joka+ei+pysy+Kristuksen+opetuksessa+vaan+tuo+siihen+jotakin+lisää,+on+vailla+Jumalaa.+Jokaisella,+joka+tässä+opetuksessa+pysyy,+on+sekä+Isä+että+Poika.10+Jos+joku+tulee+teidän+luoksenne+eikä+opeta+tällä+tavoin,+älkää+ottako+häntä+kotiinne+älkääkä+edes+tervehtikö+häntä.11+Se,+joka+lausuu+hänet+tervetulleeksi,+osallistuu+hänen+pahoihin+tekoihinsa.Lopputervehdys12+Minulla+olisi+teille+paljonkin+kirjoitettavaa,+mutta+en+tahdo+esittää+sitä+näin+paperilla+ja+musteella.+Toivon+näet+pääseväni+tulemaan+teidän+luoksenne,+että+saisin+puhua+kanssanne+kasvotusten.+Silloin+ilomme+on+täydellinen.+13+Valitun+sisaresi*+lapset+lähettävät+sinulle+tervehdyksensä.
  5. Puhujan+teksti+Ylivieskassa+on+Pietarin+toisen+kirjeen+1.+luvusta:10+Pyrkikää+siis,+veljet,+yhä+innokkaammin+tekemään+lujaksi+kutsumuksenne+ja+valintanne.+Kun+näin+teette,+te+ette+koskaan+lankea,+[Hepr.+3:12,14]11+ja+niin+te+saatte+avatuista+ovista+vapaasti+astua+meidän+Herramme+ja+Vapahtajamme+Jeesuksen+Kristuksen+iankaikkiseen+valtakuntaan.Sana+on+luotettava12+Tämän+vuoksi+haluan+alati+muistuttaa+teitä+näistä+asioista,+vaikka+te+ne+tunnettekin+ja+pysytte+horjumatta+siinä+totuudessa,+joka+teille+on+annettu.13+Mielestäni+on+paikallaan,+että+muistutan+ja+herättelen+teitä+niin+kauan+kuin+vielä+elän+tässä+maallisessa+majassani.14+Minä+näet+tiedän,+että+majani+puretaan+kohta+--+sen+on+meidän+Herramme+Jeesus+Kristuskin+minulle+ilmoittanut.15+Niinpä+tahdon+huolehtia+siitä,+että+te+minun+lähtöni+jälkeenkin+voisitte+aina+pitää+mielessänne+nämä+asiat.16+Emmehän+me,+silloin+kun+saatoimme+teidän+tietoonne+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+voiman+ja+tulemisen,+olleet+lähteneet+seuraamaan+mitään+ovelasti+sepitettyjä+taruja,+vaan+olimme+omin+silmin+saaneet+nähdä+hänen+jumalallisen+suuruutensa.17+Hän+sai+Jumalalta,+Isältä,+kunnian+ja+kirkkauden,+kun+hänelle+kantautui+Ylhäisimmän+Kirkkauden+ääni:+"Tämä+on+minun+rakas+Poikani,+johon+minä+olen+mieltynyt."+18+Tämän+äänen+me+itse+kuulimme+tulevan+taivaasta,+kun+olimme+hänen+kanssaan+pyhällä+vuorella.19+Siksi+me+voimme+entistä+lujemmin+luottaa+profeetalliseen+sanaan.+Ja+hyvin+teette+tekin,+jos+kiinnitätte+katseenne+siihen+kuin+pimeässä+loistavaan+lamppuun,+kunnes+päivä+sarastaa+ja+kointähti+syttyy+teidän+sydämessänne.+20+Ennen+muuta+teidän+on+oltava+selvillä+siitä,+etteivät+pyhien+kirjoitusten+ennustukset+ole+kenenkään+omin+neuvoin+selitettävissä.21+Yksikään+profeetallinen+sana+ei+ole+tullut+julki+ihmisten+tahdosta,+vaan+ihmiset+ovat+puhuneet+Pyhän+Hengen+johtamina+sen,+minkä+ovat+Jumalalta+saaneet.