Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. 737+MAX+8+on+eri+versio.+Boeing+737-800+ei+ole+koskaan+ollut+groundattuna.+Onnettomuuksissa+kyllä+on+ollut,+mutta+kaikki+tapaukset+ovat+olleet+jollain+tavalla+ihmisen++aiheuttamia.
  2. Aika+karmea+keli.+Tuntuu+kuin+pimeys+vain+syvenisi,+vaikka+jo+ollaan+päivän+pitenemisen+puolella.+Normaalisti+tällä+kelillä+tulisi+lunta+tupaan,+suut+silmät+täyteen,+mutta+nyt+viskoo+vettä+niin,+että+katto+rumisee.+Onneksi+ei+vielä+tänään+ole+kettislenkkiä;+poika+on+vielä+lomalla+ja+hoitelee+koiransa.+Huomenna+alkaa+taas+meidän+osuutemme.Jos+minulle+alkaa.+Voi+olla+että+kinttuni+ei+vielä+kestä+koiralenkin+mittaista+kävelyä.+Sain+eilen+lääkärin+ajan,+mikä+olikin+kovan+tinkaamisen+takana.+Hoitaja+ei+olisi+millään+sitä+antanut,+vain+fysioterapiaa.+Sanoin,+että+eihän+sitä+voi+antaa+eikä+ottaa+vastaan,+kun+ei+tiedetä+mikä+vaiva+on+kyseessä.+Siinähän+voi+tulla+vaikka+mitä+komplikaatioita,+kun+ruppia+aletaan+vääntää+suuntaan,+mikä+ei+"taudin"+aiheuttajalle+sovikaan.+(Ala)selkään+voi+väärillä+liikkeillä+aiheuttaa+vaikka+minkälaisia+vahinkoja.Myös+lonkan+kuvauksesta+väänsin+puhelimessa+hoitajan+kanssa.+Siihen+hän+ei+suostunut.+Ei+kuulemma+ole+järkeä+ottaa+turhia+kuvia.+Kuka+sen+etukäteen+voi+sanoa,+onko+kuvaus+turha.+No,+siihen+ei+osannut+vastata.+Katsotaan+suostuuko+lääkäri+ensi+viikolla+antamaan+lähetettä.+Suututtaa+tuommoinen+pihtaaminen.Mutta+minähän+olenkin+vanha,+joten+minuun+ei+kannata+tuhlata+kunnan+pieniä+sote-varoja.+Toisaalta+ymmärrettävää,+mutta+toisaalta+taas+ei+ymmärrettävää+se,+että+kun+miniäni+jalan+veritulpan+vaatima+hoito+loppuu+kohta,+niin+ei+saa+aikaa+lääkärille+jälkitarkastukseen+saati+jalan+ultrakuvaukseen.+Siihen+ei+saa+aikaa+työterveyslääkäriltäkään.+Jos+tarkastuksen+haluaa,+pitää+mennä+yksityiselle.+Luulisi+että+edes+työikäisiä+hoidettaisi.Pimeydestä+ja+tuiverruksesta+huolimatta+mukavaa+päivää!
  3. Onpa+sinullakin+taas+vaivoja.+Taitaa+olla+niin,+että+näillä+vuosilla+ne+vain+lisivät.+Ainakin+minulla+jos+joku+aamu+on+parempi+niin+seuraavana+aamuna+varmasti+joku+paikka+"vinkuu".+Nuo+pumpun+sekoilut+ovat+kyllä+pelottavia.+Minullakin+usein+öisin+sydän+lyö+välillä+hetken+aikaa+mitä+sattuu,+mutta+ainakin+vielä+on+rauhoittunut+pian.+Flimmeriä+pelkään+kuin+ruttoa,+vaikka+lääkäri+sanoi,+että+beetasalpaajat+joita+nappaan+kahdesti+päivässä+estää+sen+syntymisen.+Toistaiseksi+onkin+ja+toivottavasti+jatkossakin.Eräs+ystävättäreni+kärsii+kroonisesta+flimmeristä.+Sille+ei+hänen+muiden+sairauksiensa+ja+lääkkeiden+vuoksi+voida+tehdä+mitään.+Niinpä+hän+joutuu+elämään+pienennettyllä+liekillä,+kun+ei+oikein+jaksa+mitään+tehdä.+Aika+ankeaa+on+hänen+elämänsä+nyt.+Hän+on+aina+touhunnut+ja+tehnyt+kaikenlaista,+mennyt+ja+tullut,+marjastanut,+tehnyt+hyväntekeväisyystöitä,+lomapaikassaan+talvisin+hiihtänyt+hurjia+määriä.+Enää+jaksaa+vain+kävellä+hissuksiin+rollaatoriin+tukien,+välillä+sen+penkillä+istuksien.+Tämä+ihminen+on+päivän+minua+nuorempi.+Ja+sitten+minä+tässä+valitan+kinttuani,+jolla+sentään+pystyn+kävelemään,+tosin+nyt+konkaten+ja+kivusta+välillä+ähistenAamulla+soitettuani+tervariin+lupasivat+soittaa+huomisen+aikana,+mutta+yllätyksekseni+soittivatkin+takaisi+äsken.+Mutta+ei+itse+asiassa+edetty+yhtään.+Sain+vain+numeron+omahoitajalleni,+joka+soittaa+sitten+kun+kerkiää.+Eli+taas+odotellaan.
  4. Minunkin+äitini+ja+viisi+sisarustaan+(jotka+sodasta+selvisivät)+ovat+eläneet+vanhoiksi,+päälle+90:n,+yksi+veli+kuoli+viikko+sitten+kahta+päivää+vaille+100-vuotiaana.++Kaikki+kuolivat+suunnilleen+vanhuuttaan,+vakavia+sairauksia+ei+heillä+ollut,+paitsi+yksi+tupakkamies++kuoli+suht+nuorena+keuhkosyöpään.++Yksi+sisko,+95v.+on+vielä+hengissä.+Isän+puolen+suku+ei+ole+niin+pitkäikäistä.Tosiaan+sanotaan,+että+ilkeät+elävät+pitkään+ja+hyvät+kuolevat+nuorena.+Niistä+esimerkkejä+on+omassa+ja+siippanikin+suvuissa,+mutta+onpa+muutama+päinvastainenkin+esimerkki.Tänään+pitäisi+ryhdistäytyä+ja+lähteä+toimittamaan+muutamia+asioita,+joita+olen+vain+siirrellyt.+Kinttu+on+vaivannut+sen+verran,+etten+ole+halunnut+lähteä+kokeilemaan+sen+kestävyyttä+mihinkään+pidempää+kävelyä+vaativassa+tehtävässä.+Pidempi+tarkoittaa+tällä+erää+sitä,+että+asioimispaikan+eteen+ei+voi+parkkeerata,+vaan+auton+joudun+jättämään+pidemmälle.Lääkärin+aikaa+kintulleni+jo+tilailinkin,+mutta+kun+ei+ole+kiireellinen+juttu,+niin+soittavat+takaisin+huomisen+työpäivän+aikana.+Tosin+juuri+nyt+tuntuu+siltä,+että+ei+lekuriin+tarvitsisi+mennä,+koska+kipu+tänään+on+jo+aika+pieni,+on+lieventynyt+joka+pivä+vähän.+Olisikohan+paranemassa+itsekseen.+Niin+kyllä+on+aiemmin+sama+vaiva+tehnyt,+mutta+nyt+se+on+kestänyt+paljon+pidempään+kuin+aiemmin.Ja+tosiaan.+Arki+alkoi+nyt.+Kuusi+kyllä+seisoo+meillä+vielä+paikoillaan.+Poika+tulee+sen+viikonloppuna+hakemaan+kyytiin,+kun+vievät+omansakin+tallille+hevosten+iloksi.+Hevoset+kuulemma+tykkäävät+jyrsiä+kuusiakin.+Se+oli+minulle+ihan+uusi+tieto.+Pilttuussaan+puunpurijoista+kyllä+olen+kuullut,+mutta+että+kuivaneita+havujakin+purevat,+sitä+en+tiennyt.Mukavaa+alkanutta+viikkoa!