Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

2389

1. Kaikenlaisia langeemuksia sitä onkin.

Mie nykyisin arkisin useinkin syön päiväsaikaan lounaaksi kaupan pakatun valmissalaatin. Esim Hetki -merkkiset ovat oikeastaan hämmästyttävän hyviä. Tuommoisella elää koko päivän ihan mainiosti. Aamupalaksikaan en syö juuri muuta kuin yhden jogurtin ja tuopillisen kahvia. Eli aika pienillä syömingeillä tässä mennään. Illalla sitten leipää ynnä juustoja ynnä jotain pientä. Hedelmiä varsin paljon. Makeita herkkuja en lainkaan.

Ilmankos tässä on vähän hoikistunut viime aikoina.
  2. Ja tässä yksi melkein veret pysäyttävä juttu, ainakin niille jotka oivaltavat mitä tämä todella tarkoittaa. Kyse on paljon puhutusta miljardeja maksaneesta tekoälystä nimeltään ChatGPT.

Käytän sitä paljonkin, se pystyy keskustelemaan ja vastailemaan tai tuottamaan tekstejä monipuolisemmin ja "älykkäämmin" kuin useimmat ihmiset. Kaiken lisäksi virheettömällä suomen kielellä. Ilmiö on myös pelottava, koska enää ei ole mahdollista lainkaan erottaa mikä on tekoälyn tuottamaa tekstiä, mikä ihmisen. Kun itse ensimmäisen kerran tutustuin tähän Chattiin, olin kuin puulla päähän lyöty. Huomiotava seikka on myös se, että ChatGBT ei poimi internetistä mitään tietoja, vaan kaivaa kaiken omasta muististaan. Siihen on ohjelmoitu suunnaton määrä tietoa vuoteen 2021 saakka, joten sen jälkeen tapahtuneesta se ei tiedä toistaiseksi mitään. Sen tietoihin ei myöskään pidä luottaa liikaa.

Tässä pieni esimerkki äskeisestä, noin minuutin parin pituisesta keskustelusta tekoälyn kanssa. Ja tekoälyn vastaukset siis täysin sellaisena kuin se ne kirjoitti parissa sekunnissa. Kysymykset minun, vastaukset koneälyn:

Kysymys:
    Mikä on S24

Vastaus:
    Valitettavasti en tiedä, mihin S24 tarkalleen viittaa, sillä termi voi merkitä useita eri asioita eri yhteyksissä. Voisitko kertoa minulle lisätietoja tai kontekstin, johon S24 liittyy, niin voin yrittää auttaa tarkemmin?

Kysymys:
    Sen pitäisi olla keskustelusaitti. Mitä se oikeastaan tarkoittaa?

Vastaus:
    Ah, ymmärrän nyt paremmin. S24 voi viitata suomalaiseen keskustelusivustoon nimeltä Suomi24.
    Suomi24 on suomalainen verkkoyhteisö ja keskustelusivusto, joka on perustettu vuonna 2000. Sivustolla käyttäjät voivat luoda profiilin, lukea ja osallistua eri keskusteluihin ja jakaa mielipiteitään erilaisista aiheista. Sivustolla on erilaisia osioita ja alueita, joissa käsitellään muun muassa politiikkaa, taloutta, terveyttä, harrastuksia ja parisuhdetta.
    Suomi24 on yksi Suomen suosituimmista keskustelusivustoista ja se on erittäin suosittu eri-ikäisten ihmisten keskuudessa. Sivustolla käydään aktiivisesti keskusteluja eri aiheista, ja se onkin yksi tärkeä paikka, jossa suomalaiset voivat jakaa ajatuksiaan ja mielipiteitään verkossa.

Kysymys:
    Onko sivustolla paljon epäasiallista keskustelua?

Vastaus:
    Valitettavasti Suomi24-sivustolla, kuten monilla muillakin keskustelualustoilla, esiintyy joskus epäasiallista käyttäytymistä ja keskustelua. Käyttäjät voivat käyttää nimettömiä käyttäjätunnuksia, joten joskus keskusteluissa voi esiintyä häirintää, kiusaamista tai muuta epäasiallista käytöstä.

Suomi24:llä on kuitenkin moderointijärjestelmä, joka pyrkii estämään epäasiallisen käytöksen ja puuttumaan siihen, kun sellaista havaitaan. Moderointijärjestelmän avulla voidaan esimerkiksi poistaa sopimattomia kommentteja ja estää käyttäjien pääsy sivustolle, jos he rikkovat käyttäjäsääntöjä.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että Suomi24 on suuri keskustelualusta, jossa käydään monenlaisia keskusteluja eri aiheista ja useimmat keskustelut ovat asiallisia.

Kysymys:
    Kirjoita riimimuotoinen runo S24 sivustosta?

Vastaus:
    Tottakai, tässä on pieni riimimuotoinen runo S24-sivustosta:

Suomi24, se on keskustelusivu, Jossa mielipiteet ovat vapaat kuin linnut ilmassa. Aiheet moninaiset, niin arki kuin juhla, Jokaiselle jotakin, se on suuri plussa.

Joskus siellä löytyy epäasiallisuutta, Mutta modet ovat tiukkana kuin teräs. Sivuston voima on yhteisöllisyys, Kun keskusteluun osallistuu kansa suuri ja pieni.

Niin monet eri aiheet, joita voi käsitellä, Vaihtoehtoisia näkökulmia, joita voi jakaa. Suomi24, se on kuin virtuaalinen tori, Jossa kohtaavat suomalaiset eri korpien ja torppien.

Kysymys:
    No ei ollut kaksinen runo. Et taida olla kovin hyvä runoilija?

Vastaus: Pahoittelen, jos runoni ei vastannut odotuksiasi. Olen kyllä tietokoneohjelma, joka yrittää tuottaa vastauksia ja tekstejä käyttäjien kysymyksiin parhaan kykyni mukaan, mutta en ole varsinaisesti runoilija tai kirjailija.

Yritän aina parhaani vastatakseni kysymyksiin, mutta ymmärrän, että vastaukseni eivät aina ole täydellisiä tai tyydyttäviä. Mikäli sinulla on lisää kysyttävää tai tarvitset apua jossakin asiassa, olen mielelläni käytettävissä.

Kysymys:
    Ymmärrän. Olet kuitenkin korrekti keskustelija.

Vastaus:
    Kiitos paljon! Yritän aina olla kohtelias ja avulias vastatessani käyttäjien kysymyksiin. Tavoitteenani on auttaa mahdollisimman hyvin ja tarkasti, jotta käyttäjät saavat tarvitsemansa tiedon ja avun. Jos sinulla on lisää kysymyksiä tai tarvitset apua jossakin asiassa, ole rohkeasti yhteydessä minuun!
  3. Juu, hyvä juttu. Laitan tään vastauksen amummun edelliseen tänne, jotta mahtuu.

Whatsapista oli edelleen kyse, eli eppäilen että olet jossain vaiheessa (putelia?) kuitenkin täpännyt rastin (englanninkieliseen) Whatsapin lupakyselyyn. Ei sovellus toimi ilman sitä.

Ja mie kyl uskon (tiedän) omiin VPN ja oikein valittujen selaimien tuomiin varjeluksiin enimmältä urkinnalta. Ei koskaan tule mainoksia mihinkään, en edes tiedä onko niitä enää missään kenekään näkyvillä? Välillä kyllä eppäilen rosvojen päässeen pankkitililleni, koska rahat hupenevat jatkuvasti. Mutta piru vieköön, joka kerta kun tarkemmin katson mihin hupenivat, ihan itse olen kuluttanut.