Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

2583

1. Miulla ei ole juuri minkäänlaista omaan kokemukseen perustuvaa käsitystä julkisen terveydenhoidon tasosta. Eli että ollaanko nyt paremmassa vaiko huonommassa tilassa kuin ennen sotea? Käsittääksen kohti katastrofia ollaan soten suhteen menossa, mitä olen uutisista ollut ymmärtävinäni. Kun ei rahat riitä jukulauta, vai miten se Irwin lauloi..

Kaikki vaivani hammashoidosta lähtien olen hoidattanut oikeastaan aina yksityisellä puolella. Siellähän hoito maksaa, mutta sitä ainakin saa. Diabetekseni on toki julkisella puolella hoidossa. Hoito tarkoittaa yhtä vuosittaista verikoetta ja puhelinkonsultaatiota lääkärin kanssa. Ehkä käyntiä tarvittaessa diabeteshoitajalla. Tästä hoidosta ei ole pahaa sanaa sanottavana. Lisäksi olin keskussairaalassa hoidossa 1,5 päivää kun pari vuotta sitten testasin kalloni kestävyyttä iskemällä sen täydellä voimalla jäähän. Tuostakaan hoidosta ei ole pahaa sanaa sanottavana. Tunnettuahan on, että kun on tarpeeksi
    sairas päästäkseen keskussairaalaan, sitten on parhaissa mahdollisissa käsissä.

Taannoin kun kaaduin olkapääni tuhannen päreiksi, yritin aluksi saada apua terkkarista useampaan otteeseen - minkäänlaista apua saamatta. Tämä romahdutti silloin
    täydellisesti uskoni julkiseen terveydenhoitoon. Onneksi oli tuolloin tapaturmavakuutus, jonka turvin kallis olkapääremontti hoitui yksityisesti.

Mutta mutta, varmaan monilla on aivan toisenlaisia kokemuksia julkiselta puolelta ja siten myös erilainen käsitys asiantilasta.