Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1176

1. Kerro minulle, millaisia hedelmiä sinulla on annettavana ihmisille.

Kerro minulle, millaisen palkan luulet saavasi taivaassa, kun niin kovasti meitä haukut.

Mistä kumpuaa viha niitä kohtaan, jotka eivät ajattele niin kuin sinä ? Onko joku ihminen aiheuttanut sinulle noin paljon vihaa ja katkeruutta ? Anna hänelle jo anteeksi, hän on vajavainen ihminen niin kuin minä ja sinä. Sinullekin tulee parempi olo, eikä tarvitse koko ajan kalistella miekkaa.

Tämä maailma tarvitsee rakkautta eikä ruoskalla lyömistä. Kun lyöt ruoskalla, se toinen menee vain enemmän kuoreensa.

Muista, että oikeaoppisuus voi tehdä pahaa, yritä lähteä armahtavaisuuden tielle. Näe toiset uskovat rakkauden silmillä. Haukkuminen ja toisten tölväily ei ole rakentavaa.
  2. Kiitos kirjoituksestasi, joka toi uusia ajatuksia mieleeni. Minä uskon siihen, että Jumala luodessaan ihmisen, ei halunnut, että ihmiskunta on tässä tilanteessa, kuin se nyt on.

Olen sitä mieltä, että meillä sisimmässämme on tieto hyvästä ja pahasta. Tuntuu siltä, että paha viekoittelee enemmän ihmistä kuin hyvä. Johtuuko se siitä, etttä me olemme itsessämme pahoja ? Mutta me pahat ihmiset voimme kuitenkin tehdä myös hyviä tekoja.

Ihminen on tuhonnut kaiken sen kauniin, minkä Elohim loi. Hän loi tämän maailman meille iloksi, mutta ihminen haluaa tuhota kaiken, mikä vähänkin muistuttaa Jumalan olemassaolosta. Meitä kohtaa tulevaisuudessa tuho, maa, ilma ja meret saastuvat. Kaikki paikat ovat myrkkyjen vallassa. Minä näen ihmiskunnan tulevaisuuden synkkänä ja ihminen itse sen on aiheuttanut.

Minä olen sitä mieltä, että ihmisellä on vapaa valinta. Putinilla oli vapaa valinta, mennä Ukrainaan tai pysyä sieltä pois. Minä uskon, että meillä on kaikilla vapaa valinta tehdä hyvää tai pahaa. Jos minä tahdon lyödä naapuria, minä olen valinnan paikalla, lyönkö vai en. Me jokainen tiedämme hyvän ja pahan, mutta miksi joku valitsee pahan. Onko ihmisen sisällä viha, johtuen vaikka lapsuudesta, jolloin ei saanut rakkautta osakseen. Viha, joka ryöstäytyy, kun sille antaa polttoainetta.

Katsoin filmiä "Tapaus Raoul Moat", siinä oli kaksi veljestä, joilla oli kauhea lapsuus. Toinen veljeksistä antoi vihansa kasvaa ja hän teki vääriä valintoja elämässään. Viha muutti hänet pedoksi. Toinen veli ei antanut vihan kasvaa vaan jatkoi elämäänsä edelleen. Sitä en tiedä, kuinka paljon tällä veljellä oli sisimmässään vihaa, mutta hän ei alkanut tuhota ihmisiä. Siinä oli molemmilla veljeksillä valinnan paikka. Toinen valitsi pahan ja toinen oikean tien. Se filmi laittoi taas ajattelemaan, kuinka meillä on se valinta, tehdä oikein tai väärin.
  3. Minun pitää sanoa sinulle helluntailaisena, että minulla ei ole yhtään hyvää tekoa. Armosta minäkin olen pelastettu. Omien tekojen kautta en olisi pelastunut. Eikä minulla ole yhtään hyvää tekoa, mistä voisin kerskata. Ei yhden yhtäkään.

Näin unen, missä kelluin keskellä valtamerta. Delfiinejä hyppeli ympärilläni ja aurinko paistoi siniseltä taivaalta. Tunnelma oli rauhallinen ja minä nautin siitä, kun katselin delfiinejä. Se uni oli ihana, siellä kelluessani nautin elämästäni. Kun heräsin, mietin untani. Sitten tulivat mieleeni laulun sanat: Armon meri se on.

Kun luen tätä kauheata ihmisten haukkumista täällä sivuilla, minulle tulee paha mieli. En ymmärrä tätä haukkumista. Ennen kuin tulin uskoon, minä vihasin ihmisiä. Vihani ihmisiä kohtaan sai minut karttamaan heitä. Ihmiset olivat mielestäni yököttäviä, paskamaisia ja älyttömiä, jotka vain halusivat toisilleen pahaa. Minä kuuluin niiden ihmisten joukkoon, joita vihasin.

Nyt olen ollut uskossa jo kauan ja Jumala on tehnyt työtään minussa. En enää vihaa ihmisiä, mutta en kauheasti heitä rakastakaan. Kun katselen ihmisten tekoja, ihmettelen Jumalan rakkautta meitä kohtaan. Mutta en ymmärrä sitä, miksi meidän pitää aina haukkua toisiamme, sitä minä en ymmärrä.

Luulemmeko saavamme palkan siitä, kun lyömme toisiamme oikein kovasti. Mitä kovemmin haukumme, sen suuremman kunnian luulemme saavamme. Voi meitä ihmisiä, kun olemme niin rakkaudettomia.
  4. Se on kiperä kysymys. Olen sitä usein pohtinut. Minusta titäminen ja pakottaminen on eri asia. En tiedä, miten Jumala tiesi ihmiskunnan hetket Ilmestyskirjassa. Jumala on niin paljon suurempi, kuiin minä maan matonen osaan ajatella.

Aatamilla ja Eevalla oli yksi kielto paratiisissa. Uskon, että Jumala tiesi, että Aatami söisi hedelmän, jota ei olisi saanut syödä. Uskon, että Jumala tiesi etukäteen, että Putin hyökkäisi Ukrainaan, mutta en usko, että Hän olisi pakottanut Putinia tekemään niin.

Jumala kutsui minua Jeesuksen luo, kun olin nuori. Kieltäydyin kutsusta ja jatkoin elämääni maailmassa. Yritin nuorena itsemurhaa, pakottiko Jumala minut tekemään sen, vai tiesikö hän sen ennalta.

Minä uskon, että Jumalan tahto on, että me tekisimme hyvää, rakastaisimme toisiamme. Haluaisiko Jumala, että mies tappaa vaimonsa, poika äitinsä ja äiti lapsensa ? En usko.

Me voimme helposti lähteä sille tielle, missä me uskomme, että Jumala on määrännyt kaiken, mitä me teemme ja tulemme tekemään. Minusta se ajatus ei ole oikein. Vanhassa testamentissa Jumala sanoi juutalaisille: "Minä asetan teidän eteenne elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte." (5. Moos. 30:19) Siinä Jumala kehottaa valitsemaan elämän. Siinä on valinta, valita elämä tai kuolema, siunaus tai kirous.

Jumala on raamatussa ilmoittanut ihmiskunnan historian. Hän on tiennyt sen jo, kun Hän sanallaan loi tämän maailman. Kuinka paljon hänellä on ollut tiedossa meidän tekojamme, ennen kuin olimme edes olemassa. Minkälaisia tekoja Hänen mielessään on ollut ? Onko Hän tiennyt meidän sairautemme jo silloin, kun hän kutoi kokoon meidät äitimme kohdussa ? Onko Hänellä ollut filminauha meidän elämästämme, missä yksityiskohtaisesti näytetään koko elämämme kirjo. Tähän en usko.

Jos me uskomme, että Jumala määrää tekemisemme ja tahtomisemme, missä on silloin meidän vastuumme. Silloinhan me emme tee pahaa, vaan me olemme kuin robotit, jotka teemme niin, kuin meidät on ohjelmoitu. Kuka olisi silloin vastuussa tekemisistämme ?
  5. Joh. 13: 34-35 "Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut, että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

Olemmeko me unohtaneet yllä olevat Jeesuksen sanat, kun aina haukumme toisiamme ? Miksi me olemme toisiamme kohtaan, kuin vihamiehet. Missä on rakkaus toisiamme kohtaan. Me kaikki olemme epätäydellisiä, meissä kaikissa on virheemme, mutta emmekö voisi kuitenkin rakastaa toisiamme huolimatta siitä, ettemme olekaan täydellisiä. Jeesus on ainoa ihminen, joka oli täydellinen. Jos Hän rakastaa meitä kurjia ihmisiä, emmekö mekin voisi edes jotenkin tykätä toisistamme.

Kun me sormi sojottaen haukumme toisiamme, emmekö voisi katsoa niitä toisia sormia, jotka sojottavat itseämme kohti. Emmekö yrittäisi muistaa sen, että olemme kaikki vajavaisia, jotka Jeesus armossaan on pelastanut. Hän rakasti meitä niin paljon, että meni ristille meidän syntisten tähden ja avasi meille tien Isän luo taivaaseen. Emmekö me voisi edes hiukkasen rakastaa sitä uskovaa siskoa ja veljeä, joka taistelee tällä taivastiellä eteenpäin. Missä on meidän rakkautemme, kun mieluummin potkimme, kun näemme väsyneen kanssamatkaajan uupuneena tiellä. Miksi emme nosta tätä uupunutta kipujen ihmistä ja rakasta häntä sillä rakkaudella, millä Jumala on meitä rakastanut.

Miksi minun on niin vaikea rakastaa ? Miksi minun on helpompi vihata ? Sitä minä kysyn itseltäni, miksi en osaa rakastaa.
  6. Olen samaa mieltä, että me emme pysty arvostelemaan toistemme uskoa. Voimme olla luonteeltamme niin erilaisia. Minun tätini on savolainen ja minä hämäläinen. Me olemme erilaisia, hän on tulta ja tappuraa ja minä olen hänen kanssaan kuin puupatsas. Hän on uskovainen ja hän usein elää tunteittensa johdattamana. Minä mielestäni olen aivan toisenlainen. Olen kyllä tunteellinen, mutta en anna tunteiden kovin helposti viedä minua. Olen huomannut itsestäni, että minun on helpompi ymmärtää niitä, jotka ovat samanlaisia kuin minä. Mutta Jumala tietää meidän jokaisen sydämen tilan. Me emme tiedä, mitä taakkoja itse kukin kantaa.

Välillä tätini ärsyttää minua, koska olemme niin erilaisia. Mutta en koskaan ole epäillyt hänen uskoaan Jeesukseen. Minun pitää ymmärtää, ettei hän ole samanlainen kuin minä ja hän ei käyttäydy samoin kuin minä. Eikä minulla ole oikeutta arvostella häntä.