Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1465

1. Voisitko sinä mennä Israeliin rauhan neuvottelijaksi ? Kehotan sinua ensin menemään hamasin ukkojen luo ja kertoa, että heidän pitäisi rakastaa kaikkia ihmisiä, koska nämä ovat heidän lähimmäisiään. Kun olet saanut heidät rakastamaan lähimmäisiään, sinulla on rauhan avaimet käsissäsi. En osaa sanoa, kuinka monta vuotta joudut heille puhumaan, mutta toivossa on hyvä elää. Voithan sinä nopeastikin saada heidän vihansa muuttumaan rakkaudeksi. Sitten hamasin terroristeista tuleekin rauhan lähettiläitä ja maailma pelastuu.

"Kristillinen oikeudenmukaisuus sekä moraali eivät kehota vastaamaan väkivaltaan väkivallalla."

Niinpä, jos joku mottaa minulta silmän mustaksi, luulen, etten ala tappelemaan. No, jos joku sytyttää minut tuleen, mitä minun pitäisi sinun mielestäsi tehdä. Tietysti luulisin, että alan huutaa apua ja toivon, että joku ystävällinen sammuttaisi tulen. No mitäpä tekisin, jos joku alkaisi poistamaan minulta sormi kerrallaan, kiittäisinkö ystävällisesti häntä, vai yrittäisinkö sitä estää. Jos hän on minua suurempi, en varmaan voisi muuta tehdä kuin itkeä surkeaa kohtaloani ja odottaa sitä hetkeä, kun kuolisin.

Vastustan väkivaltaa siinä, etten lähde ketään lyömään tai kirveellä hakkaamaan. Mutta, onko minulla oikeus puolustaa itseäni, jos joku yrittää minut tappaa.
  2. Monet ihmiset uskovat Jumalaan, paholainenkin uskoo. Monet sanovat, kun joku kuolee, että tämä ihminen on tähtenä tuolla avaruudessa. He sanovat niin, koska he eivät ole lukeneet raamattua. Kun mieheni kuoli, yksi sanoi minulle, että mieheni seuraa minua pilven lonkareelta. En todellakaan tahdo, että mieheni seuraisi minua pilven lonkareelta, enkä usko siihen.

Minä tunnen luterilaisia, muutama on uskossa Jeesukseen. Suurin osa on sellaisia, että he uskovat, että Jumala on olemassa, mutta heidän Jumala kuvansa on väärä. Heille Jumala on kuin joulupukki, jolta voi kinuta lahjoja, kun jotain tarvitsee. Minunkin suvussani suurin osa ei välitä pätkääkään Jumalasta, he haluavat elää elämäänsä ilman Jumalan sekaantumista heidän elämäänsä. He viettävät joka vuosi joulua, mutta eivät ajattele Jeesusta, joka syntyi tänne maailmaan. Joka vuosi on pääsiäinen, mutta kolahduttaako se ihmisiä. Ei paljoakaan.

Kun olin luterilainen, haukuin paljon luterilaista kirkkoa ja sen oppia. Vaikka kuuluin itse siihen, en pitänyt sen monista opetuksista. Minusta pahin opetus on se, että kaste pelastaa ihmisen. Se opetus on vienyt monet ihmiset harhaan. Ainoastaan usko Jeesukseen pelastaa ihmisen. Jeesus on ainoa tie Jumalan luo.

Nuorena kävin nuorten illoissa, mutta en saanut siellä muuta kuin sanan helinää. Nyt harmittaa, kun en mennyt Joutjärven kirkkoon, siellä olisi ollut uskovainen pappi, häneltä olisi saanut hyvää opetusta.

Kun tulin uskoon, vihani luterilaista kirkkoa kohtaan häipyi ja aloin rukoilla luterilaisten ihmisten puolesta, että he ottaisivat Jeesuksen vastaan elämäänsä.

Lahdessa oli 1980 luvulla usein yhteiskristillisiä tilaisuuksia ja siellä me kaikki tunsimme keskinäistä rakkautta toisiamme kohtaan. Siellä emme erotelleet toisiamme. Kävin pienpiirissä, missä oli luterilaisia, vapaakirkollisia, metodisteja ja helluntailaisia. Siellä me rukoilimme toistemme puolesta, ei meillä ollut raja-aitoja, vaan keskinäinen yhteys, koska olimme kaikki uskossa Jeesukseen. Se yhdisti meidät.
  3. Näin on, mutta monet ovat lähteneet uskon tieltä pois.

Minunkin enoni, joka oli lapsena kastettu, piti halpana uskoa Jeesukseen. Hän käytti sisarensa lapsia seksuaalisesti hyväkseen, serkkuani hän kirosi. Hän oli epämiellyttävä viinanjuoja, joka kuoli juodessaan alkoholia ja syödessään lääkkeitä. Ei auttanut kaste häntä. Hänen olisi pitänyt ottaa Jeesus vastaan elämäänsä, niin hän olisi pelastunut.