Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1176

1. Nyt+valehtelet.+En+ole+koskaaan+kuullut+siitä,+että+helluntailaiset+sanoisivat,+että+he+ovat+ainoita+oikeita+kristittyjä.+Miksi+valehtelet+?+Kyllä+jokainen,+joka+on+ottanut+Jeesuksen+vastaan+elämäänsä+on+kristitty.+Jeesus+on+ainoa+tie+Isän+Jumalan+luo,+ei+ole+muuta+tietä.Jos+joku+helluntailainen+sanoo+sellaista,+hän+valehtelee,+eikä+tunne+kirjoituksia.+Minä+tunnen+luterilaisia,+vapaakirkollisia,+metodisteja,+babtisteja+ja+pelastusarmeijaan+kuuluvia,+jotka+ovat+uskossa+Jeesukseen.+Ei+se+ollut+mielenmuutos,+joka+sai+minut+uskoon.+Jumala+veti+minua+Jeesuksen+luo+ja+sain+ottaa+hänet+vastaan+elämääni+vuonna+1981.+Siitä+saakka+olen+saanut+olla+Jeesuksen+oma.+Tietysti+siinä+tapahtui+myös+"mielenmuutos",+ne+asiat,+joita+tein+ennen,+en+tahtonut+tehdä+enää.+Vihasin+aikaisemmin+kaikkia+ihmisiä,+enää+en+tahtonut+vihata.+Siinä++oli+mielenmuutosta,+kun+tahdoin+alkaa+elää+Jeesuksen+sanojen+mukaan.+Mutta+totuus+on+se,+että+kun+otin+Jeesuksen+vastaan+elämääni+ja+Hän+antoi+minulle+mielenmuutoksen.+Ihmiset+eivät+olisi+voineet+sitä+tehdä,+niin+suurta+vihaa+minulla+oli+heitä+kohtaan.+Vain+Jeesus+pystyi+muuttamaan+minua.
  2. Missä+kohtaa+helluntailaisuus+tekee+mustan+valkoiseksi+ja+valkoisen+mustaksi+?+Voisitko+kertoa+esimerkin.Raamatusta+olen+lukenut,+että+siellä+on+kohta,+missä+joku+ihminen,+joka+on+tehnyt+syntiä+ja+ei+ole+katunut,+on+jätetty+saatanan+haltuun.+Minä+en+ainakaan+halua+kirota+ketään,+koska+Raamatussa+on+sanottu,+siunatkaa,+älkää+kirotko.+Olen+kylläkin+joskus+epätoivon+hetkellä+kironnut+sen+päivän,+kun+synnyin,+mutta+ihmistä+en+halua+kirota.Minun+serkkuni+oli+tullut+nuorena+uskoon,+sitten+tuli+sellainen+aika,+että+hän+alkoi+loitontua+uskonelämästä+ja+hän+meni+maailman+teille.+Silloin+rukoilin+hänen+puolestaan,+mutta+ei+olisi+tullut+mieleenkään+alkaa+kirota+häntä.+Rukous+oli+vain+sydämessäni+ja+nyt+hän+on+tullut+takaisin+Jeesuksen+luo.Me+ihmiset+olemme+niiin+erilaisia,+toiset+ovat+nopeita+sanomaan+taas+toiset+ovat+hyvinkin+hitaita.+Mummoni+oli+savolainen+ja+pappani+hämäläinen.+Mummoni+palpatti+papalle+aamulla+jostain+asiasta+ja+pappani+vastasi+hänelle+illalla.+Minulla+on+samaa+hämäläistä+vikaa,+että+vasta+viikon+kuluttua+joku+saa+vastauksen+kysymykseen.+Välillä+tulee+ristiriitoja,+kun+emme+pysty+ymmärtämään+toisen+erilaisuutta.+Minuakin+harmittaa+ihmiset,+jotka+ovat+suuna+päänä+aina+tuomassa+omia+mielipiteitään+ja+eivät+koskaan+kuuntele+toista.+Vain+oma+mielipide+on+tärkeä,+muut+ovat+jonninjoutavia,+joiden+mielipiteistä+ei+tarvitse+välittää.+Mutta+olen+ajan+mittaan+opetellut+ymmärtämään+näitäkin+ihmisiä.+Mutta+ystävät+ovat+kuitenkin+niitä+ihmisiä,+jotka+myös+kuuntelevat,+mitä+toisella+on+asiaa.+Moni+asiakin+on+selvinnyt,+kun+on+ystävä+lähellä,+joka+kuuntelee+ja+jonka+kanssa+on+voinut+keskustella+asiasta.
  3. Onko+mukavaa+tuomita+toisia+?+Eikö+Jeesus+sanonut,+että+millä+tuomiolla+te+tuomitsette,+sillä+tuomiolla+teidät+tuomitaan.Me+kaikki+teemme+syntiä+ajatuksin,+puhein+ja+teoin.+Meillä+ihmisillä+on+jokaisella+joku+heikko+kohta,+jos+joku+sattuu+sitä+raapaisemaan,+se+tekee+kipeää.+Se+toinen,+joka+raapaisi+ei+useinkaan+tiennyt+tekevänsä+sanoillaan+pahaa.+Mutta+siihen,+joka+koki+sen+loukkauksena,+se+sana+sattui.+Meillä+kaikilla+on+näitä+nyrhämiä,+joita+olemme+saaneet+lapsuudessa+tai+nuoruudessa.+Koulukiusaaminen+on+tuonut+ihmiseen+paljon+sisiäisiä+haavoja.+Me+useinkin+koemme+toiset+ihmiset+uhkana,+jos+he+sattuvat+koskettamaan+meidän+sisinpämme+haavaa.Onko+myös+se,+että+emme+kestä+sitä,+että+joku+toinen+on+eri+mieltä+jostain+asiasta.+Se+voi+tuntua+hylkäykseltä,+jos+olemme+joutuneet+kokemaan+hylkäämistä+usein.+Uskonasioissakin+on+samoin.+Monesti+emme+siedä+toista+mielipidettä+jostain+uskonasiasta.+Me+taistelemme+miekoin+ja+sanan+säilällä+oman+mielipiteemme+puolesta.+Me+emme+ajattele,+kuinka+monta+haavoittunutta+ihmistä+me+jätämme+jälkeemme+riidoissamme.+Kunhan+minä+saan+sanoa+viimeisen+sanan,+silloin+on+kaikki+hyvin.+Sitten,+kun+näitä+on+paljon+ja+kaikki+kilpailevat+siitä,+että+saa+mahdollisimman+pahoin+sanoin+sanoa+viimeisen+sanan.+Siinä+jää+kentälle+niitä,+joita+kovat+sanat+haavoittavat.+Mutta+nämä+kiistelijät+eivät+sitä+ajattele.+He+ajattelevat+vain+sitä,+että+he+ovat+oikeassa.+Heille+ainoastaan+Jumala+on+antanut+kaiken+viisauden+lahjan.+He+vain+osaavat+tulkita+Raamatun+sanoja+ja+he+ovat+oikeassa+kaikessa,+mitä+he+kirjoittavat.Jeesus+toivoi,+että+Hänen+omansa+rakastaisivat+toisiaan.+Mutta+tuntuu+nykyään,+että+olemme+kääntäneet+Jeesuksen+sanat+niin,+että+Hän+sanoi,+että+vihatkaa+toisianne,+siltä+ainakin+tuntuu,+kun+lukee+näitä+kirjoituksia.
  4. Minä+en+ole+kuullut+koskaan+tuollaista+opetusta.+Kyllä+kasteen+jälkeenkin+on+joutunut+tekemään+parannusta.+Silloin,+kun+tulin+uskoon,+en+edes+huomannut+joitain+asioita+synniksi.+Vuosien+aikana+Jumala+on+näyttänyt+minulle+monia+asioita,+joista+on+pitänyt+tehdä+parannusta.+Esim.+kateus,+viha,+katkeruus,+kauna+ja+muita+mielen+syntejä.+Niitä+ei+itse+huomannut,+ennen+kuin+Jumala+ne+näytti.+Siinä+ei+voinut+muuta+kuin+pyytää+anteeksi+syntejä,+joita+eivät+muut+nähneet,+mutta+Jumala+halusi+vapauttaa+niistä.Jumalan+huolenpito+on+ihmeellistä.+Minä+en+huomannut,+että+olen+kateellinen.+Kerran+kaupassa+näin+äidin+ja+tyttären+juttelevan+keskenään.+Näin+heidän+välillään+jotain+sellaista,+mitä+en+itse+ollut+koskaan+kokenut.+Joku+tunne+alkoi+jäytää+minussa.+Kyselin+Jumalalta,+mitä+se+on.+Sain+vastauksen,+että+olin+kateellinen+siitä+rakkaudesta,+mitä+näin,+koska+en+itse+ollut+sitä+kokenut.+Minä+pelkäsin+äitiäni+ja+siihen+ei+mahtunut+rakkauden+tunnetta.+Tein+parannusta,+koska+en+tahdo+kadehtia+lapsia,+jotka+saavat+vanhemmiltaan+rakkautta.+Nyt+minä+iloitsen+siitä,+jos+näen+vanhempien+ja+lasten+välillä+rakkautta.+Ja+suren+niiden+lasten+puolesta,+joiden+täytyy+pelätä+vanhempiaan.Monia+muitakin+juttuja+Jumala+on+armossaan+näyttänyt.+Minä+menen+helposti+lain+alle,+en+meinaa+uskoa+armoon.+Vaikka+tiedän,+että+armosta+minä+olen+pelastettu,+mutta+miksi+se+on+niin+vaikea+uskoa+omalle+kohdalle.+Onneksi+meidän+seurakunnassa+oli+saarnaajana+Mauri+Vikstén,+joka+julisti+armon+sanomaa.+Niin+minäkin+taulapää+aloin+ottaa+armon+vastaan.