Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
robert.brotherus
profiilit
robert.brotherus
robert.brotherus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
8
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei Ayaan Hirsi Alin kristinuskosta nähdäkseni kukaan ole raivostunut. Häntä vain on perustellusti pidetty naivina, kun hän käyttää maailmankatsomusen valinnassa perusteena kannanottoa nykyiseen kulttuurisotaan ja elämän tarkoitukseen ilman mitään perusteita sille miksi kristinusko olisi totta.
16.11.2023 09:46
Ehdota vaan jotain konkreettista aihetta, pistän kirjoituslistalle. "vapariharha" on liian epämääräinen heitto teemaksi. "Jumalharhan" vastakohta nähdäkseni olisi pikemminkin teistien edustama "Jumaltotuus", jota uskovaiset edustavat. "Jumalharhan" ja uskovaisten "Jumaltotuuden" välisestä vastakkainasettelusta ja evidenssistä olen paljon kirjoittanut.
Mikä uskovaisten näkökulmasta on totta on minun näkökulmastani harhaa. On toki mahdollista että ateistit ovat väärässä ja jokin monista uskonnoista oikeassa - eli jonkun uskonnon mukainen setti jumalia olemassa. Mutta olen esittänyt artikkeleissani perusteita miksi mielestäni tämä vaihtoehto on epätodennäköinen - vaikkapa pahan ongelma, elämän evoluutio ja uskontojen suuri määrä ja kulttuurillinen evoluutio. Jos jossakin perusteluissani on mielestäsi vikaa tai sinulla on jotain muita hyviä perusteita niin kerro tarkemmin ja voin ottaa artikkeleissani käsitelyyn.
16.11.2023 09:37
Eipä+Jumala+ole+täällä+kenekään+mielipiteitä+kysellyt,+keskenään+me+vaan+toisillemme+mielipiteitämme+ja+niiden+perusteluja+kirjoittelemme,+niin+minä+kuin+sinäkin.
06.02.2021 22:05
Ei+ole+tosiaan+kommunismi-uskoa+täällä+ja+pidän+kommunismia+epäonnistuneena+kokeiluna+sekä+ideologisesti+että+käytännössä.+Monet+vanhemman+polven+Vapaa-ajattelijat+tosiaan+olivat+ateisteja,+mutta+Vapaa-ajattelu+termi+on+paljon+kommunismia+vanhempi+ja+siitä+riippumaton.+En+kannata+dogmaattista+ateismia,+josta+pidetään+kiinni+aatteellisesti+ilman+hyviä+järkiperusteita+vaan+älyllistä+maailmankatsomuksen+ja+filosofian+pohditaa,+jonka+yksi+monista+*johtopäätöksistä*+voi+olla+se,+että+jumalia+tuskin+on+olemassa.
04.02.2021 08:50
Tulen+porvarisuvusta+äidin+puolelta,+akateemisesta+suvusta+isän+puolelta+ja+äänestän+vaaleissa+Kokoomusta.+Mutta+vaikka+olisin+verenpunainen+kommunisti+viidennessä+polvessa+niin+olisi+virheellistä+ja+moraalitonta+käyttää+sitä+argumenttina+väitteitäni+vastaan.+Väitteeni+ja+käsitykseni+kestävät+tai+kaatuvat+sen+mukaan+onko+niille+hyvät+perusteet+-+ei+sen+mukaan+kuka+olen+-+ja+jos+olet+sitä+mieltä+että+perusteet+ovat+huonot+ja+sinulla+on+paremmat+perusteet,+niin+voit+niistä+kertoa.+Isä-,+Poika-,+Pyhä-Henki+jumala+on+teologinen+kummajainen+ja+täynnä+absurdeja+ongelmia.+Jeesus+valittaa:+"Jumalani,+miksi+minut+hylkäsit?",+mutta+samaan+aikaan+hän+onkin+tämä+Jumala+itse...?+Ei+järkeä.
04.02.2021 08:44
Pointti+ei+ole,+ettei+minulle+kelpaa+kristinuskon+veren+evankeliumi+ja+kristillinen+teologia+laahemminkaan.+Pointti+on,+miksi+se+ei+kelpaa.+Se+ei+kelpaa,+koska+perusteet+ja+evidenssi+sen+puolesta+on+heikko,+väitteet+siten+todennäköisesti+eivät+totta+ja+moraalinen+sisältö+(kuten+pahan+salliva+Jumala)+moraaliton.+Minä+en+tarvitse+omaa+"evankeliumi"+syntien+sovitykseen,+koska+koko+synnin+käsite+on+kristillinen+ja+häviää+tuuleen+ilman+kristinuskoa.+Kristinusko+yrittää+synnin+käsitteellä+tarjota+ratkaisua+itse+luomaansa+ongelmaan.+Ihminen+voi+olla+moraalinen+ja+hyvä+kuunnellen+omantuntonsa+ääntä.+Jos+minä+ryntään+pelastamaan+hädässä+olevan+lapsen,+ei+siinä+ole+mitään+tekemistä+jumalien+kanssa.
04.02.2021 08:37
On+tosiaan+erikoinen+ja+mielestäni+kestämätön+tulkinta,+että+Jumalan+olisi+perusteltua+sallia+pahuus+vapaan+tahdon+perusteella.+En+osaa+nyt+heitää+ajatuksen+kehittäneiden+teologien+nimiä,+mutta+yleisessä+käytössä+kyllä+rivikristityillä+keskusteluissa.+Tässä+laajempi+hyvä+kritiikki+aiheesta:+https://verdict.justia.com/2019/12/18/the-problem-of-evil-and-free-will
04.02.2021 07:56
Olen+toki+tietoinen+siitä+että+kristinuskon+mukaan+"Jumala+lupaa+lopulta+heittää+pahuuden+ruhtinaan+seuraajineen+ulos",+mutta+pointtini+on+että+olisi+täysin+järjetöntä+ja+moraalitonta+Jumalan+*viivytellä*+tuollaisen+ulosheiton+kanssa.+Jokainen+tunti,+päivä,+vuosi,+vuosisata+ja+vuosituhat+kun+Jumala+antaa+paholaisen+tehdä+pahojaan+*vaikka+voisi+sen+mellastuksen+heti+lopettaa*+todistaa+vahvasti+hyvän+kaikkivaltiaan+Jumalan+olemassaoloa+vastaan.
03.02.2021 23:24
1 / 1