Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1

1. Jatkan+tästä+ja+yritän+saada+syitä+omaan+yksinäisyyteen+mahdollisimman+selkeästi+ja+vastata+mahdollisiin+kysymyksiin+mitä+edellinen+postaus+saattoi+herättää.+On+helpompi+saada+ajatukset+yhteen+kenttään+kuin+hajauttaa+vastausta+useampaan+eri+kommenttiin.Tiedän+syyn+tähän+omaan+tilanteeseeni.+Oikeastaan+se+on+monen+eri+tekijän+summa,+mutta+se+mistä+se+sai+lopullisen+muotonsa+oli,+kun+olin+n.+parikymppinen.+Vastaus+on+melko+monimutkainen,+mutta+yritän+parhaani+mukaan+referoida+kaikki+muuttujat.Olin+nuorempana+koulukiusattu.+Alkoi+kolmannen+luokan+tienoolla+ja+oli+lähes+päivittäistä.+Pelkäsin+kulkea+ulkona,+koska+olin+helppo+kohde.+Olin+kiltti+ja+heikko+-+puolustuskyvytön,+koska+en+vain+yksinkertaisesti+uskaltanut+puolustautua.+Joka+kerta,+kun+puolustin+itseäni,+kiusaajat+innostuivat+enemmän+ja+se+vain+korostui.+Huomasin,+että+oli+vain+helpompaa+antaa+heidän+kiusata+niin+kauan,+kunnes+he+kyllästyivät+ja+jättivät+rauhaan.+Tätä+jatkui+vuosia+ja+lopulta+kun+sain+tietokoneen,+niin+koin+olevani+kotona+turvassa.+Kukaan+ei+voi+satuttaa+ja+voin+"paeta"+huonoa+oloa+pelien+maailmaan.+Sanoin+vanhemmille+kyllä+kiusaamisesta,+mutta+tämä+kantautui+aina+kiusaajien+korviin+ja+noh+-+osaatte+varmaankin+arvata+mitä+siitä+sitten+seurasi.Tämä+johti+sitten+lohtusyömiseen.+Mäkkäriä,+karkkia,+sipsiä,+limua+ja+kaikkea+hyvää+maan+ja+taivaan+väliltä.+Siitä+seurasi+sitten+ylipainoa+ja+tämä+taas+antoi+uuden+syyn+kiusaamiselle+ja+osa+"kavereista"+sanoi+ihan+vasten+kasvoja+yhtä+sun+toista+ulkonäkööni+liittyen+ja+se+sitten+lopulta+romutti+itsetunnon.+En+edes+kehdannut+katsoa+peiliin+ja+aloin+kokea+äärimmäistä+ahdistusta+sosiaalisissa+tilanteissa+ihan+sama+missä+menin+enkä+pystynyt+katsoa+ihmisiä+silmiin,+joten+viihdyin+kotona+entistä+enemmän.Hieman+myöhemmin+kuvioihin+tuli+erilaiset+"substanssit",+jonka+jälkeen+ajauduin+vääriin+porukoihin.+Se+sai+minut+unohtamaan+sen+huonon+olon+ja+ne+turrutti+sen+itseinhon+välillisesti,+mutta+kaivoin+itseni+ajattelematta+vielä+syvemmälle+siihen+kuoppaan+enkä+päässyt+enää+ulos.+Päivät,+kuukaudet+ja+vuodet+menivät+sumussa+ja+aikanaan+se+johti+siihen,+että+mieli+meni+todella+-+todella+synkkiin+paikkoihin,+ajatuksiin,+joista+en+päässyt+eroon.Etsin+vuosia+pakokeinoa+millä+päästä+eroon+siitä+olotilasta+mikä+on+hallinnut+mieltäni+vuosikausia.+Lopulta+minä+pysähdyin+ja+kysyin+itseltäni+todella+vakavasti:+"Mitä+sinä+aiot+tehdä+elämälläsi?".+Olin+saavuttanut+tienhaaran+ja+tiesin+sisimmissäni,+että+minulla+on+nyt+tasan+kaksi+vaihtoehtoa+jäljellä+ja+valinta+on+tehtävä+nyt.+"Jatkatko+nykyisellä+polulla+vai+haluatko+valita+uudelleen+ja+aloittaa+alusta?".+Tein+sen+mitä+minun+täytyi+ja+katkaisin+kaikki+toksiset+ihmiset+elämästäni.+Muita+vaihtoehtoja+ei+ollut+eikä+päätöksen+tekeminen+tuntunut+edes+vaikealta.+Tiesin+välittömästi,+että+se+työ+mikä+minulla+on+edessä+ei+ole+helppoa,+mutta+se+mikä+tien+lopussa+odottaa+on+sen+vaivan+arvoista.+Olin+tällöin+reilu+parikymppinen.Raitistuin+täysin+ja+huomasin+nopeasti,+että+elämästä+voi+oikeasti+nauttia.+Aloitin+liikunnan,+koska+elämässä+oli+tyhjiö+mikä+piti+täyttää+ja+se+tuntui+todella+luonnolliselta.+Opiskelin+itse+kaiken+mitä+pystyin+liikunnasta+ja+ravinnosta.+Huomasin+itsetunnon+kohoavan,+ylipaino+muuttui+lihakseksi+ja+koin+ensimmäistä+kertaa+olevani+itsevarmempi+kuin+koskaan.+En+enää+teeskennellyt+vaan+uskalsin+olla+täysin+oma+itseni.+Kiusaaminen+loppui+kuin+seinään.+Kävin+myös+lukion,+koska+en+halunnut+olla+jumissa+alalla,+joka+ei+kiinnosta+eikä+johda+mihinkään,+mutta+en+ollut+varma+mihin+haluan.Sitten+tuli+ensimmäinen+seinä+vastaan.+Paloin+loppuun+ennen+kirjoituksia,+mutta+en+välittänyt+siitä+juurikaan+sillä+hetkellä+ja+ne+menivät+melko+huonosti.+Vaihdoin+työpaikkaa+ja+palauduin,+jonka+jälkeen+aloin+hakemaan+opiskelupaikkaa.+Ensimmäisenä+vuotena+jäin+riman+alle+ja+ahdistus+palasi+todella+voimakkaana.+Tähänkö+tämä+nyt+tyssää?+Seuraavana+vuotena+kävin+pääsykokeissa+ja+taas+uudelleen+sama+juttu.+Tällä+hetkellä+koin+olevani+kuin+rotta+häkissä:+ulospääsyä+ei+ole+ja+vuodet+ovat+olleet+yhtä+ja+samaa:+töihin+-+salille+-+kotiin.+Kaikki+tuntui+olevan+yhtä+tyhjän+kanssa+ja+olin+tämän+jälkeen+luovuttamassa,+kunnes+lopulta+-+sattumalta+-+napsahtikin+se+opiskelupaikka.+Kolmas+kerta+toden+sanoo+vai+kuinka?Asiat+kuitenkin+on+lopulta+kääntynyt+parhain+päin+-+toistaiseksi.+Heh.+Elämä+on+todella+arvaamaton,+mutta+jos+ei+yritä,+niin+ei+asiat+itsestään+parane.+Siitä+huolimatta+olen+edelleen+todella+yksinäinen.+Edellä+mainituista+syistä+olen+todella+varovainen+-+ehkä+liian+varovainen+-+uusien+ihmisten+suhteen,+koska+en+ole+koskaan+voinut+luottaa+keneenkään.+Kaikesta+olen+joutunut+selviämään+yksin.+Sosiaaliset+taidot+eivät+ehkä+kehittyneet+samoin+tavoin+kuin+monilla+muilla,+mutta+sekin+on+taito+minkä+voi+oppia.+Se+on+hyvin+yksipuolista+keskustella+vain+itsensä+kanssa+ja+ajatukset+voivat+helposti+vääristyä+eikä+asioita+kykene+näkemään+toiselta+kantilta.+Huomaan+tämän+itse+siinä,+että+sosiaalisissa+tilanteissa+en+aina+edes+tiedä+mitä+sanoa+tai+tehdä,+mutta+ehkä+se+muuttuu+aikanaan.