Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. uskonsa mukaan:
    "...jotkut heikkouskoiset tulkitsevat jopa niin, että naiset eivät saa käyttää housuasuja eikä lippistä. Heheh".
    >>>>>>>>>>>>
    PÄÄN VERHOAMINEN

1. Kor. 11. luvussa kerrotaan, kuinka Paavali määräsi, että vaimojen tuli jumalanpalveluksissa verhota päänsä (j.5.).
    Hän ei saanut profetoida tai rukoilla ”peittämättömänä”, paljain päin, hiukset hajallaan (j. 6).
    Tämän ajan kristityistä tämä ohje tuntuu myös kovin vieraalta. Kristityn naisen tuli noudattaa yleistä sen ajan pukeutumistapaa, eikä herättää pahennusta, kuten Korintissa tapahtui eräissä hurjissa pakanallisissa palvontamenoissa.

Paavalin antamat ohjeet pukeutumisesta perustuvat osaksi Raamattuun (luomiskertomus, j. 7-12), osaksi senajan sopivaisuusnäkökohtiin (j. 13,16).
  2. APOSTOLIEN JA VANHIMPIEN KOKO
    Apt. 15:6-21
    >>>
    15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
    15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
    15:21 Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
    --
    Erimielisyys (Siitä ed. luvuissa tarkemmin!) todettiin ja ryhdyttiin toimenpiteisiin asian ratkaisemiseksi.
    Riitakysymys annettiin pienemmän ryhmän käsiteltäväksi (6). Sen tehtävänä oli tehdä päätösehdotus.

Luukkaan selostuksesta ei käy ilmi, käytiinkö neuvottelut yksityisesti vai seurakunnan läsnä ollessa.
    Mielipiteet menivät pahasti ristiin (7).
    Pietarin puhe (7-12) saa koko joukon hiljaiseksi. Näinhän usein käy, kun jollakin on jotain ”painavaa” sanottavaa.

Pietarin sanoma oli tämä:
    Pakanoita ei saa alistaa lain ikeeseen (10). Kaikki riippuu Jeesuksen armosta (11). Tässä ei ole erotusta juutalaisten eikä kreikkalaisten (tark. pakanoita) välillä.

Sitten puheenvuoro annettiin Paavalille ja Barnabaalle (12).
    Pietarin tapaan he perustelevat kantaansa kertomalla, mitä suuria tekoja Jumala oli tehnyt pakanoitten keskuudessa.

Lopuksi Jaakob tekee vielä yhteenvedon keskusteluista. Hän selitti tapahtuneitten asioiden mullistavuutta sanomalla, että Jumala on ottanut pakanoista ”kansan omalle nimellensä” (14). Tässä hän viittaa erääseen Aamoksen kirjan kohtaan (15-18).
    Loppuyhteenvetona Jaakob ehdottaa;
    pakanakristittyjä ei pidä ympärileikata ja heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta (20).
    Näin pyrittiin luomaan yhteiset pelisäännöt, jotta säilyisi juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen yhteiselo.
    Mooseksen lakiahan oli ammoisista ajoista julistettu, joka antoi juutalaisille oman erityisen leimansa.
    Kun sitten syntyi puhtaasti pakanakristillisiä seurakuntia, tällaisia asioita ei samalla tavalla tarvinnut huomioida.
  3. http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/ut/ut3g.html
    Lainaus rov. Olavi Peltolan kotisivuilta:

”Kristus Jeesus on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala (Room 9:5). Hän oli olemassa ennen ihmiseksi tuloa (Kol 1:17). Hänellä oli Jumalan muoto ja hän oli Jumalan vertainen (Fil 2:6). Hän on Jumalan olemuksen kuva (Hepr 1:3). Hän on Sana ja Sana oli Jumala ja oli Jumalan luona (Joh 1:1-2).

Kristus ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan kanssa tasa-arvoinen (Fil 2:6; Room 1:4; 8:3).
    Hän luopui kaikesta, rikas tuli köyhäksi (2 Kor 8:9; Matt 8:20).
    Hän tuli ihmiseksi (Hepr 2:14; Joh 1:14; 1 Joh 1:2-3). Se merkitsi alentumista ja orjan muodon ottamista (Hepr 2:17,18; 4:15; Jes 53:2-3). Jumalan Poika tuli nyt ihmisen pojaksi (Gal 4:4).
    Hän luopui omasta tahdostaan (Matt 26:39; Hepr 10:9) ja oli kuuliainen Isälle. Se merkitsi heikkoutta (2 Kor 13:4) ja ristinkuolemaa (Hepr 12:2). Kuolema on täysin vastakkaista iankaikkiselle Jumalalle (Room 6:23; Hepr 2:9; 5:7).

Kristus ei kuollut omien syntiensä tähden, vaan Isän tahdosta meidän syntiemme tähden (1 Kor 15:3; Jes 53:5).
    Jeesus Kristus nousi kuolleista. Siinä riemullinen pääuutinen, jota julistetaan kaikkialla UT:ssa.

Nyt Jumala on hänet korottanut yli kaiken (Fil 2:9). Emme vielä näe jokaisen notkistavan polviaan kunnioittamaan hänen nimeään. Kerran tulee se hetki. Silloin jokainen kieli tunnustaa, että Jeesus Kristus on Herra (Jahve) ja Isä Jumala saa kaikessa kunnian ja ylistyksen (2:10-11).
    Tässä on suurin ja väkevin voima maailmassa, rakkauden voima. Tämän Jumala on tehnyt rakkaudesta tätä maailmaa kohtaan (Joh 3:16). Siinä on seurakunnan täysin riittävä ja alati tyydyttävä voiman lähde”.
  4. to..:"Miksi muuten jos olisi sama jumala, niin miksi Jahve ei riitäkään vaan nyt pitääkin tunnustaa Jeesusta, mutta..".
    >>>>>>>>
    Juutalaiset syyttivät Jeesusta jumalanpilkasta aikoen kivittää Hänet:
    "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi" (Joh. 10:33).
    --
    Albert.S. kirjoittaa (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000036732359)
    ”Hebrea on äidinkieleni. Isäni on venäläinen juutalainen ja äitini suomalainen juutalainen. Hebrean kieltä ja muinaista arameaa olen opiskellut Jerusalemin yliopistossa. Olen valan tehnyt hebrean kielen kielenkääntäjä nykyhebreasta englanniksi ja suomeksi, mutta opiskellut myös raamatun aikaista hebrean kieltä ja jonkin verran aramean kieltä. Aramean kieli on monien mielestä kadonnut, mutta Lähi-Idässä löytyy ainakin yksi kyläyhteisö, jossa sitä yhä puhutaan.

Raamatussa Jumala esittäytyi Moosekselle nimellä "Minä olen". En voi tältä päätteeltä kirjoittaa hänen nimeään hebrean kielen kirjaimin, mutta Jumalan ilmaistu nimi merkitsee "MINÄ OLEN". Sen Jumala ilmoitti Moosekselle.

Uudessa Testamentissa Jeesus toistuvasti käytti nimeä MINÄ OLEN [kreikaksi EGO EIMII (MINÄ OLEN) suomeksi kirjoittaen].

Jeesus tuomittiin kuolemaan käytettyään MINÄ OLEN nimeä. Hän teki Jumalan pilkan ja tekikin, jos ei ollut Jumala.

Raamatun ilmoitus jatkuu Jeesuksen kuoleman jälkeen ja vielä palatessaankin maan päälle hän sanoo olevansa "se Daavidin jälkeläinen" joka on MINÄ OLEN, ts. JHVH. Hänen nimeään ei voida toisella tavalla kääntää kreikan kielelle kyrios, Herra.

Jeesus tuomittiin tehtyään itsestänsä Jumalan JHVH (MINÄ OLEN). Hebrealaisissa kirjoituksissa tämä käy hyvin selväksi. Mielestäni myös suomalaisissa raamatun käännöksissä”.
    (Albert.S.)
  5. to..: "Mutta kun VT sanoo että Jahve loi YKSIN, väitätkö että Jahve valehtelee"?
    >>>>>>><
    1. Moos. 1:26
    Ja Jumala sanoi: "TEHKÄÄMME ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".

Miksi "tehkäämme" on monikossa?
  6. kalamos:
    "Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseäsi."
    Sillä tuota Rakkautta ei voi jakaa, ellei sitä ole kokenut.
    >>>>>>>>>>><
    ELÄKÄÄ VALON LAPSINA!
    Ef.5:6-
    >>>>>>>
    Näissä jakeissa esiintyvät käsiteparit; pimeys-valkeus, tyhmät-viisaat.
    Tänäpäivänä sanotaan usein jostakin asiasta ”on eroa kuin yöllä ja päivällä”.

Paavali korostaa näillä ilmaisuilla, että on olemassa kaksi valtakuntaa, Jumalan (valkeuden) valtakunta ja saatanan (pimeyden) valtakunta.
    Miten nämä eroavat toisistaan?
    Miten ne ovat nähtävissä?

Valkeuden lapsena vaeltaminen näkyy kaikkinaisena hyvyytenä ja Jumalan mielen mukaisena vaelluksena (=vanhurskautena, jae9). Ovatko nämä ominaisuudet meissä luonnostaan? Eivät ole! Olemme ”valkeus Herrassa” (8), koska Kristus on tehnyt meidät valkeudeksi. Jeesus sanoo:
    ”Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;” (Mt 5:14).

Valkeuden lapset kykenevät arvioimaan, ”mikä on otollista Herralle” (10), Liikkeelle panevana voimana on rakkaus Kristukseen.
    Paavali varoittaa osallistumasta ”pimeyden hedelmättömiin tekoihin” (11), sillä aika on paha (16).
    Pimeyden teoistahan puhutaan edellisessä luvussa Ef.4:17-32.

Tämänkin Sanan valossa Jumala haluaa herättää meidät näkemään oma tilamme; nukummeko synnin unessa vai olemmeko hereillä.
    ”Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee” (14)!
    Haluatko elää edelleen pimeyden lapsena vai valon lapsena, haluatko olla tyhmä vai viisas vaelluksessasi (15)?
    --
    1. Herää Herran seurakunta lähellä ja kaukana!
    Huuto ”Katso ylkä saapuu!” kohta on jo kaikuva.
    Herää taistoon, vaivannäköön, rakkauteen, elämään.
    Rohkeuden suo hän sulle, ostetulle verellään.

4. Herää! Anna elämäsi Herran käyttöön kokonaan.
    Vapahtajan kunniaksi silloin riennät toimimaan.
    Rohkeasti nosta pääsi, hoida tulta lampussa.
    Herää, Herran seurakunta, Kuningas on tulossa!

(Virsi 148:1,4)