Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. "Pekka" väittää:
    "Ennakkoasenteestasi johtuen sinä "oikaiset" tuossa syntien anteeksisaamisessa.
    Ei tuo vedellä pirskoittelu yksinään puhdistanut
    leeviläispoikia synnistä".
    ---
    Siis myönnät kuitenkin, että vedellä pirskottelu puhdisti leeviläispojat synnistä (mutta ei yksistään).

Eikö tässä ole yhtymäkohta Paavalin kasteeseen. Paavalikin otti kasteen syntien poispesemiseksi (Apt. 22:16).
    Eikö nyt vihdoinkin olisi parasta uskoa "niin kuin on kirjoitettu", ilman mitään omia kiemuroita ja jättää omat järjenpäätelmät;
    Kaste ei ole pelkkää vettä.
  2. En tiedä
    ML213: " Olen lukenut samoja Raamatun kohtia, jotka liittyvät kasteeseen, mutta en tarkoin tiedä Jumalan suunnitelmia/aivoituksia tästä asiasta".
    ---
    Miksi sinun on niin vaikeaa laittaa edes pari Raamatun kohtaa, jossa puhuttaisiin siitä, MITÄ KASTE ON.

No...laitampa itse taas tutun listan siitä, mitä kaste on. Jos siitä olisi jollekkin apua kasteen sisältöä miettiessä.

Kertauksena ja uusille palstalla oleville:
    MITÄ KASTE ON?

- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16). Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi.
    (Mark 1:4, Luuk 3:3, Apt 2:38).Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr. 10:22).
    - Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5).
    - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Rm 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5).
    - Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
    -Kaste pelastaa (1.Piet 3:21, Mark. 16:16).
    - Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12).
    - Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).
    Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
    - Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
    - Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11) .
    - Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
    - Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
    ------
    Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle (lakia), vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
    Kaste on siis evankeliumia, ei lakia.
    Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina).
    Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).
  3. Kiitos!
    --
    Tämän aamun ajatuksia (Löytyvät myös Nettikeskustelu-otsikon alta).
    Mille perustalle rakennamme?

Kokemukset tulevat ja menevät. Myös tunteemme ovat häilyväisiä.
    Niiden varaan emme voi uskoamme perustaa.

Tästä Paavali opettaa 1. Kor. 3:10-15

3:10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
    3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
    3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
    3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
    3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
    3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
    ---
    Jumalan seurakuntaa voidaan verrata peltoon tai rakennustyömaahan (j. 9). Paavali on apostoli, joka taitavan rakentajan tavoin on pannut perustuksen, joka on Jeesus Kristus (j. 10). Perustus on tärkeä, sen tietää jokainen talonrakentaja. Mutta rakennusaineet voivat olla erilaiset (j. 12).
    Toisen rakennus kestää paremmin, kuin jonkun toisen (j. 14,15).
    Tuomiopäivänä käy ilmi, millaisista aineista kukin on rakennuksensa tehnyt (j. 13).

Mille perustalle itse kukin uskonelämämme rakennamme?
    Mistä siihen saisimme oikeita rakennusaineita?
    Tarjollahan on niin monenlaista touhua ja menoa.

Raamattupiirissämme, joka kokoontui vuosia eri kodeissa oli useita henkilöitä, jotka ovat saaneet aloittaa elämänsä aivan kuin alusta.
    Heille on kirkastunut; Jumala armahtaa sitä, joka Hänen tykönsä tulee.
    Joku on saanut vapautuksen alkoholista, joku toinen taas hurmahenkisyydestä, kuka mistäkin.
    Joillekin saattaa tulla kompastuskiveksi tunteisiin vetoava kristillisyys, jossa Raamatun Sanalle (terveelle opille) ja armonvälineille ei anneta paljoakaan arvoa.

Uskomme mukaan Jumalan seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja kaste sekä ehtoollinen evankeliumin mukaisesti jaetaan.

Olkoon siis uskonperustamme vahva, Kristuskalliolle rakennettu- se kestää!
  4. ML213: "Pidän tärkeänä ihmiselle uudestisyntymistä, sillä on mahdoton ilman tätä kokemusta (huomioi ei opillista tietoa, vaan kokemus) päästä ihmisen Jumalan valtakuntaan sisälle".
    ---
    Kokemukset ja tulevat ja menevät. Myös tunteemme ovat häilyväisiä.
    Niiden varaan emme voi uskoamme perustaa.

Tästä Paavali opettaa 1. Kor. 3:10-15

3:10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
    3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
    3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
    3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
    3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
    3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
    ---
    Jumalan seurakuntaa voidaan verrata peltoon tai rakennustyömaahan (j. 9). Paavali on apostoli, joka taitavan rakentajan tavoin on pannut perustuksen, joka on Jeesus Kristus (j. 10). Perustus on tärkeä, sen tietää jokainen talonrakentaja. Mutta rakennusaineet voivat olla erilaiset (j. 12).
    Toisen rakennus kestää paremmin, kuin jonkun toisen (j. 14,15).
    Tuomiopäivänä käy ilmi, millaisista aineista kukin on rakennuksensa tehnyt (j. 13).

Mille perustalle itse kukin uskonelämämme rakennamme?
    Mistä siihen saisimme oikeita rakennusaineita? Tarjollahan on niin monenlaista touhua ja menoa.

Raamattupiirissämme, joka kokoontui vuosia eri kodeissa oli useita henkilöitä, jotka ovat saaneet aloittaa elämänsä aivan kuin alusta.
    Heille on kirkastunut; Jumala armahtaa sitä, joka Hänen tykönsä tulee.
    Joku on saanut vapautuksen alkoholista, joku toinen taas hurmahenkisyydestä, kuka mistäkin.
    Joillekin saattaa tulla kompastuskiveksi tunteisiin vetoava kristillisyys, jossa Raamatun Sanalle (terveelle opille) ja armonvälineille ei anneta paljoakaan arvoa.

Uskomme mukaan Jumalan seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja kaste sekä ehtoollinen evankeliumin mukaisesti jaetaan.

Katsokaamme mekin tarkoin, mille perustalle rakennamme (10).
    Olkoon uskonperustamme vahva, Kristuskalliolle rakennettu- se kestää!
  5. "Pekkako" se kyselee:
    "Tapio, mitä
    syntejä sillä vauvalla on, jotka sen pitäisi saada anteeksi"???
    ---
    Onko lapsi mielestäsi synnitön?
    Raamatussa sanotaan, että kuolema on synnin palkka (Room. 6:23).
    Miksi pieni lapsi voi kuolla heti synnyttyään tai olla kuollut jo äitinsä kohdussa, jos hän on (peri)synnitön?