Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. Nimimerkki "olla kaikki" (Nimimerkistä päätellen olet uusi tällä palstalla!!!!!!!!) ihmettelee: " Mahtaako sinulla....kohdallaan, kun väität lapsikastetta Jumalan teoksi.
    ----
    Nimimerkkisi perusteelle kun näytät olevan uusi kirjoittaja, niin kysympä sinultakin tutun kysymyksen:
    "Eikö sinun kasteessasi ole Isällä ja Pojalla tai Pyhällä Hengellä mitään virkaa" (Matt. 28:19)?
    Onko kaste mielestäsi vain pelkkää vettä?
    Toivon sinulta nimimerkki "olla kaikki" vastausta Raamatun Sanalla perustellen.

(Toivon, ettet väistele kysymyksiäni, kuten monilla on tapana.)
  2. Jos ei ole anteeksiantoa, on väärin tekijän verkossa ja ajatukset kulkevat hänen teitään.
    ---
    Aivan!

Viides käsky kuuluu: ”Älä tapa ”.
    (Katekismus:”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme vahingoita lähimmäistämme ruumiin tai hengen puolesta emmekä pahoita häntä vaan autamme ja hoivaamme häntä kaikissa vaaroissa ja elämän tarpeissa.”)
    ------
    Vuorisaarnassaan Jeesus antaa käskylle "älä tapa" syvemmän merkityksen (Matt. 5:21-26).

Selittäessään viidettä käskyä Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
    ”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (j. 22).
    ”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
    ”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.”

Helposti mekin nolaamme tai väheksymme toisiamme (menemme ”henkilökohtaisuuksiin”!).
    Kukaan ei ole Jumalan silmissä ”turhanpäiväinen” eikä arvoton.

Kristittyinä meidän tulisi toimia riita-asioissa sovinnon tekijöinä (23-26). Riitaisuudet karkoittavat Pyhän Hengen.

Kerran jouduin suuriin erimielisyyksiin erään ystäväni kanssa. Suutuinkin välillä. Lopussa sain kuitenkin kiihtymykseltäni sanottua hänelle: ”Olet tärkeä minulle ja rohkenempa sanoa, että Jumalallekin.” Nämä ”yksinkertaiset” sanat laukaisivat tilanteen.
    ---
    --Sävyisä kieli on elämän puu, mutta vilpillinen kieli haavoittaa mielen (Snl 15:4 ).
    --Lempeät sanat ovat mesileipää; ne ovat makeat sielulle ja lääkitys luille ( Snl 16:24).
    --Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään (2Tim 2:24).
  3. RitariOlevainen -Lapsikasteessa sensijaan voisi ajatella, että se on lakia, koska siinä oppinne mukaan ansaitaan uudestisyntyminen, ja armo.Papin tekemisen kautta!
    --
    Näin emme opeta!
    Kastaminen on annettu ihmisten tehtäväksi: "Tehkää...kastamalla...opettamalla" (Matt.28:19,20).
    Kastettava on kohde (objekti).

Kastetta ei kastettava ansaitse millään tavoin, ei edes omalla kuuliaisuuden askeleellaan.

Tämän olen kirjoittanut aikaisemmin, mutta laitampa sen uudelleen, kun täällä on uusiakin lukijoita.

MISTÄ KASTEESSA ON KYSE?

Apt. 9:18 sanotaan, että Paavali ”otti kasteen”, eli tuli kastetuksi.
    Tässäkin kohden verbi ”kastaa” on passiivimuodossa, kuten useissa muissakin kastetta koskevissa Raamatun paikoissa.
    Passiivimuoto ilmaisee sen, että Jumala toimii kasteessa ja kastettava on kohde (itse kastajan toimiessa vain välikappaleena).

Jotkut taas korostavat kastettavan omaa osuutta kastetapahtumassa ja tekevät kasteesta ihmisen oman kuuliaisuuden askeleen (lainteon).
    Näin ihminen joutuu helposti omavanhurskauden tielle, pois Jumalan armosta (jota kastekkin ON).

Kun Raamattu painottaa uskon ja kasteen pelastavan (Mark. 16:16, 1. Piet. 3:21), niin ei siinä tarvita mitään ihmistekoja.

Minkä Jumalan lahjan Paavali sai, kun hän tuli Ananiaksen kastettavaksi?
    Ananias sanoi Paavalille: ”Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi ” (Apt. 22:16).
    Aivan oikein siis lausumme Nikean uskontunnustuksessamme: ”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi”.
    Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38).

Miksi tätä on niin vaikea uskoa todeksi?
    Lieneekö oma järkemme esteenä; mitään emme voi ottaa lahjana vastaan, vaan kaiken pyrimme ansaitsemaan itse omilla teoillamme (vrt. omakohtainen uskonratkaisu, oma kuuliaisuuden askel jne…).
    Näin tavoittelemme vain omaa kunniaa, emmekä anna kunniaa sille, kenelle se kuuluu.
    ---
    Kasteen suhteen lähtökohtamme ovat erilaiset: Sinulle kaste merkitsee ihmisen kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan (=ihminen toimii eli on subjekti).
    Minulle kaste merkitsee taas Jumalan toimintaa ja työtä ts. olen Jumalan toiminnan kohde (objekti).
    Tässä on suuri ero!

Jumala Pyhän Henkensä kautta avatkoon ymmärryksemme edes hiukan käsittämään sitä, mitä kaste pitää sisällään.
  4. Hebrealaiskirjeessä mainitaan opin alkeisiin kuuluvana asianna erilaiset kasteet (Hebr. 6:2).
    Hebrealaiskirje on tarkoitettu juutalaiskristityille, joilla oli vaarana joutua takaisin juutalaisuuteen (muotomenoihin).

Kirjeessä on paljon lainauksia Vanhan Testamentin uhreihin ja pappeihin.

Jo Vanhasta Testamentistä löydämme esikuvat kristilliselle kasteelle.
    Usein tämä puoli jää vähemmälle huomiolle miettiessämme kasteen hengellistä sisältöä.

Jos sinulla sattuu olemaan Aapeli Saarisalon Raamatun Sanakirja, niin katsoppa sivujen 835-836 Pappeus/Pappi kohdat(varsinkin otsikon "pyhittämismenoja")

Lainaan sitä:
    LEEVILÄISTEN PUHDISTAUTUMISTA kuvaa 4. Moos. 8:5s.
    Siihen kuului kolminkertainen puhdistusveden pirskotus, koko ruumiin ajaminen partaveitsellä ja vaatteiden pesu.
    Leeviläinen oli nyt Herralle puhdistettu.
    Sitten kansa lähetti hänet sijaisekseen panemalla kätensä hänen päälleen.

PAPPIEN PYHITTÄMINEN 2. Moos. 29 ja 3. Moos. 8.
    Siihen kuului pyhäkön ovella suoritettava pesu ja pukeutuminen valkoiseen papilliseen pukuun (puhtauden vertauskuva).
    Sen jälkeen seurasi voitelu erityisellä hyvänhajuisella öljyllä Jumalan Hengen saamisen vertauskuvana.
    (Vrt. Apt. 2:38, Pyhän Hengen saaminen liittyy kasteeseemme!)
    Tämän jälkeen seurasi erilaiset uhritoimitukset.
    --
    Edellä kerrotut kasteen VT:n esikuvat ovat mielenkiintoisia.
    Ne antavat hyvä kuvan siitä, mitä kristillinen kaste pitää sisällään.
    Jeesuksen opetus (Joh. 3:5) "vedestä ja Hengestä"-syntymisen välttämättömyydestä perustuu juuri näihin VT:n puhdistautumis- ja pyhittäytymismenohin.

Jeesus liittää siis veden ja Hengen toisiinsa (Samoin Pietari; Apt. 2:38).
    Kun tätä ei ymmärretä, niin helposti menemme mestaroimaan ja muuttamaan Jumalan Sanan muuksi; "Vesi ei olekkaan vettä- sillä tarkoitetaan Jumalan sanaa".

Mekin olemme saanet peson (pesty puhtaiksi)ja pyhitetyt Jumalan omiksi kasteessa; 1. Kor. 6:11.

"Käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä” ( Hebr. 10:22).
  5. Soomipoik: "Joutuuko kastamaton vauva helvettiin"?
    ---
    Minulle ei ole annettu tuomiovaltaa, onneksi.
    Jumala yksin voi tuomita.
    Uskoisin, että Hän on oikeudenmukainen tuomioissaan.

Toivoisin, ettet laittaisi suuhuni sellaisia sanoja, joita en ole sanonut.
    Muutoin todellakin syyllistyt 8. käskyn rikkomiseen.

Yksi sellainen turha ja valheellinen ja usein lukemani ja kuulemani väite on, että pidän kastetta pelkkänä vetenä.
    Yhtenään minun pitää oikaista, että näin ei ole; Kaste on muutakin, kuin pelkkää vettä.
    Tämä asia ei millään tahdo mennä perille!

Ei kannattaisi mennä mukaan tällaisiin vääriin väitteisiin lähimmäistään kohtaan.

Huomisen päivän "läksy" on, jos Herra suo, Ef. 4:25-32.
    Heti jakeessa 25 meitä kehoitetaan panemaan pois valhe ja puhumaan totta, kukin lähimmäisensä kanssa.
    Tähän pyrin itse, ja niin toivon muidenkin pyrkivän.

Luvun lopussa taas sanotaan: "Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä ja anteeksiantavaisia, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksiantanut" (32).
    Tässä kohden meillä kaikilla olisi paljon parantamisen varaa!
  6. Nimimerkki "sitä vauvelia" ihmettelee: "Mitäs kun ei puetakaan kasteessa vaan sille pannaan vain myssy päähän"?
    ---
    KASTEPUVUN HISTORIAA (Selvittänee, mistä kastepuvussa on kyse).
    Kautta aikojen vaatteilla on ollut suuri merkitys.
    Myös kastepuvun pitkä historia opettaa meitä paljon kasteen sisällöstä ja merkityksestä. Kastepukua käytettiin jo alkukirkon aikoina.

Yleensä kasteet toimitettiin ulkona puron varrella tai lähteellä.

Luther-Säätiön (www.luthersaatio.com) PYHÄKÖN LAMPPU-lehdessä oli PER-OLOF SJÖGRENIN artikkeli ”Kastepuku pelastuksen vaate”.

Artikkelissa kerrotaan kuinka kaste alkujaan tomitettiin:
    ”Mennessään veteen kastettava riisui vanhat vaatteensa. Kun hänet oli kastettu kolmesti veteen, hän nousi vedestä toiselle rannalle ja puki ylleen uuden valkoisen puvun.
    Näin hän kulki useita viikkoja- muistutukseksi itselleen ja toisille siitä, että oli nyt kastettu ja aloittanut uuden elämän.

Kun kaste sittemmin siirtyi kirkkotilaan, sitä ei ensin suoritettu meille perinteiseksi tulleessa kastemaljassa vaan altaassa.
    Tässäkin kastettava riisui vanhat vaatteensa altaan toisessa päässä ja laskeutui veteen. Kasteen tapahduttua hän nousi vedestä toisessa päässä, jossa myös oli portaat.
    Täällä kastettu otti vastaan valkoiset vaatteet. Jos kastettava oli lapsi, hänet kannettiin veteen ja sieltä pois”.
    ---
    Johannes näkee taivasnäyssään lukemattoman joukon ihmisiä valtaistuimen ja Karitsan edessä:
    ”Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
    Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi:
    "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
    Ja minä sanoin hänelle:
    "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä” (Ilm. 7:9,13,14).
    ---
    Mitä sinulle nimimerkki "sitä vauvelia" merkitsee "Kristuksen päällepukeminen kasteessa" (Gal.3:27)?