Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä.
Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoihin?
Kuka haluaisi ostaa jonkun pätsin, jossa ei voi asua tai saa vähintään sydärin?
Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
77
1016
Vastaukset
"Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoihin? "
Periaatteessa tuskin mitään. Oleellista on katsotaanko ilmalämpöpumppu osaksi sen taloyhtiön ns. perustasoa. Yleensä varmaan näin ei tehdä, vaan osakkaat voivat omalla kustannuksellaan asennuttaa viilentäviä ilmalämpöpumppuja. Ja sitä yhtiö ei voi estää ellei siihen ole hyvin perusteltu tekninen syy.Meillä on jokunen asentanutkin.. säännöt ovat sellaiset, ettei se saa näkyä tai kuulua. Eli rajoituksena on sijoittelu ja melutaso.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Meillä on jokunen asentanutkin.. säännöt ovat sellaiset, ettei se saa näkyä tai kuulua. Eli rajoituksena on sijoittelu ja melutaso.
Veden poiston onnistuminen asiallisesti on sitten vielä yksi rajoite.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Meillä on jokunen asentanutkin.. säännöt ovat sellaiset, ettei se saa näkyä tai kuulua. Eli rajoituksena on sijoittelu ja melutaso.
Aivan hyvät säännöt.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Tuo olikin hyvä uutinen. Jotenkin se vielä ajatellaan paljon vaikeammaksi kuin pikkuremontti.
Oma parveke lienee se paikka, johon sen voisi asentaa. Tuuletusikkunan kokoiset valmispaketit olisi ehkä vielä helpompia, kun sen voisi asentaa valmiiseen aukkoon, eikä olisi tarve tehdä seinään uusia reikiä. scrg kirjoitti:
Meillä se ohjautuu parvekkeilta sadevesiränneihin. Sillä jotta härvelin saa asentaa, on se asennettava piiloon parvekkeelle ja sieltä taas on yhteys sadevesiränneihin.
- Anonyymi
Perustasolla ei tässä ole mitään merkitystä.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Itse kiinnostunut kaukokylmästä, ilmeisesti ei ole vielä kovin paljon tarjontaa näihin? Ihmettelen, kun kuitenkin kaukolämpö on olemassa monissa taloyhtiöissä.
Ymmärrän, että vanhoihin taloihin tällainen muutos vaatisi liian paljon muutostöitä, mut luulisi uudistuotannossa olevan vakioitu tapa suunnitella asunnon viilennys tarpeita? Anonyymi kirjoitti:
Perustasolla ei tässä ole mitään merkitystä.
No miten toimitaan, jos vaikkapa 2 vuotta ILPin asennuksen jälkeen se yhdessä huoneistossa lakkaa toimimasta? Miten toimitaan?
Tai jos joku asukas omatoimisesti poistaa asunnostaan sisäyksikön, sitten tämän jälkeen huoneisto vaihtaa omistajaa ja ostaja sitten huomaa, että asuntoon "kuuluisi" toimiva ILP, koska kaikilla muillakin on?Anonyymi kirjoitti:
Itse kiinnostunut kaukokylmästä, ilmeisesti ei ole vielä kovin paljon tarjontaa näihin? Ihmettelen, kun kuitenkin kaukolämpö on olemassa monissa taloyhtiöissä.
Ymmärrän, että vanhoihin taloihin tällainen muutos vaatisi liian paljon muutostöitä, mut luulisi uudistuotannossa olevan vakioitu tapa suunnitella asunnon viilennys tarpeita?Kaukokylmää taitaa olla tarjolla aika harvassa paikassa/verkossa. Ja sitten se pitää vielä rakentaa itse taloonkin. Uusissa maalämpökohteissa taitaa aika usein olla tehty myös viilennys valmiiksi.
- AnonyymiUUSI
Se pumppu vaatii reiän poraamisen seinään ja sekä ulkopuolella että asunnon puolella on härveli. Vesi tulee johtaa jonnekin. Myös kun olen kuullut että asuntoon tulee kosteutta ja hometta. Myös pumpun ääni kuuluu.Talvella jäätyy.
Sellasta. - AnonyymiUUSI
scrg kirjoitti:
Hyvä pointti, mutta sataahan parvekkeelle muutenkin vettä ja lunta eli kyllä vesi pois menee.
- Anonyymi
Se maksaa!hommatkuun jokainen omansa tai ostaa sen verran uuden asunnon jossa on jäähdytys jo olemassa.
- Anonyymi
Ammattilainen voi asukkaan kustannuksella asentaa ilmalämpöpumpun asuntoonsa, jos taloyhtiö antaa luvan.
- Anonyymi
Sama suomeksi, kiitos!
- AnonyymiUUSI
Taloyhtiö antaa aina luvan . Ei ole perustetta kieltää . Oikeudesta on asiasta ennakkopäätös .
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Taloyhtiö antaa aina luvan . Ei ole perustetta kieltää . Oikeudesta on asiasta ennakkopäätös .
Eipäs anna, jos esim. talo on ns. suojelukohde.
- Anonyymi
Mulla on kans ikioma hot flash fan
- Anonyymi
Ei suru aivot tuleen enää tänä suvena heh
- Anonyymi
Jäähdytetyt talot ovat aikamoisia homepesiä vaikka olisi kuinka uuden aikaiset jäähdytyslaitteet.
Jossain vaiheessa laitteen vedenpoisto limoittuu ja tukkeutuu.- Anonyymi
Kosteusanturi pitäisi kuulua pakettiin vakiona.
- AnonyymiUUSI
Sulla ei siis ole ilmalämpöpumppua .
- AnonyymiUUSI
Sitähän ei tietenkään kuulu huoltaa välillä?
- AnonyymiUUSI
Kondenssiveden poistoputki pitäisi tyhjentää noin kerran vuodessa. Joko pumppaamalla ilmaa sisältä ulospäin tai suoraan märkäimulla ulkopäästä. Muuten menee hyvin todennäköisesti letku tukkoon muutamassa vuodessa.
- Anonyymi
Hankkikaa ihmeessä. Ilmastonmuutos bisnestä kyllä tehdään, mutta köyhän elämää ei helpoteta. Täällä saa kerrostalossa kuumeta.
Barcelonassa ja Madridissa mitä näin, niin oli erilaisia eli asukkaiden itsensä hankkimia. Espanjassa samaa konetta siis käytetään myös lämmitykseen. Että sikäli laite on myös hyödyllinen. Onhan se yhteishankintana tietenkin edullisempi. Mutta ei oo järkee hankkia hyvin pienen, mutta sitäkin äänekkäämmin väestöryhmänvtakia, joka tästä "kuumuudesta" kärsii.
Noi kondenssivesi vedet kyllä onnistuu. Mun naapuri hankkia muutama vuosi sitten sellasen. Se on lähinnä ilmoitus luontonen juttu taloyhtiölle, jos on järkevä hallitus. Ja meillä on järkevä ja kuulun itekin siihen.
Ymmärrän hyvin että ihmisillä on erilainen lämmönkesto, mutta se mikä vie hermot on just jatkuva valittaminen. Ja se ettei ite olla valmiita tekeen asialle mitään.Mun yläkettan naapurilla oli sellainen tuuletusikkunaan laitettava härveli aikanaan. Piti ihan helkutinmoista meteliä ja puhalsi kaiken kuuman ilman alakerran tuuletusikkunalle.
Eli jotkin säännöt on oltava .. muuten homma menee ihan kuin villissä lännessä.
Vitutti ihan vietävästi toi tilanne, mutta en viitsinyt valittaa. Onnekseni meidän järkevä taloyhtiömme hallitus laittoi melurajan ja säännön siitä, ettei se saa näkyä ulospäin.
Joten yläkerran naapuri siis joutui poistamaan poistoputken roikkumasta alakerran tuuletusikkunan päältä. Olin tyytyväinen.
Se, ettei ole mitään sääntöjä suosii halvempia malleja,jotka valitettavan usein ovat hyvin meluisia. Ja ne, joilla ei ole varaa ilmalampöpumppuun ollenkaan, joutuvat tuulettamaan ovet ja ikkunat auki, mikä altistaa sille melulle. Eli hyvät säännöt meillä on.Pikku-pirpana kirjoitti:
Mun yläkettan naapurilla oli sellainen tuuletusikkunaan laitettava härveli aikanaan. Piti ihan helkutinmoista meteliä ja puhalsi kaiken kuuman ilman alakerran tuuletusikkunalle.
Vitutti ihan vietävästi toi tilanne, mutta en viitsinyt valittaa. Onnekseni meidän järkevä taloyhtiömme hallitus laittoi melurajan ja säännön siitä, ettei se saa näkyä ulospäin.
Joten yläkerran naapuri siis joutui poistamaan poistoputken roikkumasta alakerran tuuletusikkunan päältä. Olin tyytyväinen.
Se, ettei ole mitään sääntöjä suosii halvempia malleja,jotka valitettavan usein ovat hyvin meluisia. Ja ne, joilla ei ole varaa ilmalampöpumppuun ollenkaan, joutuvat tuulettamaan ovet ja ikkunat auki, mikä altistaa sille melulle. Eli hyvät säännöt meillä on.Juu tarkotat halpamallia, ei siis oikeeta ilmalämpöpumppu. Joo laitoin noita viilennyskoneita kunnalle noihin hoitotiloihin. Kyllä nekin ilman ihan viileenää pitää. Eikä nää mitään ää tä pitäny.
Sitä putkee ei pidäkään rokottaa ulkona. Vaan siihen tuuletusikkunaan voi laittaa siististi vaikka pleksin ja siihen läpiviennin, mikä usein tulee siinä mukana. Kunnalla ei tietenkään ollu varaa pleksiin, niin siihen lyötiin vaneri, joka ei tietenkään kivalta näyttänyt, kun osa telkkarin ikkunoista oli siis vaneria.- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Juu tarkotat halpamallia, ei siis oikeeta ilmalämpöpumppu. Joo laitoin noita viilennyskoneita kunnalle noihin hoitotiloihin. Kyllä nekin ilman ihan viileenää pitää. Eikä nää mitään ää tä pitäny.
Sitä putkee ei pidäkään rokottaa ulkona. Vaan siihen tuuletusikkunaan voi laittaa siististi vaikka pleksin ja siihen läpiviennin, mikä usein tulee siinä mukana. Kunnalla ei tietenkään ollu varaa pleksiin, niin siihen lyötiin vaneri, joka ei tietenkään kivalta näyttänyt, kun osa telkkarin ikkunoista oli siis vaneria.Vai on teillä telkkarissa ikkunat!
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mun yläkettan naapurilla oli sellainen tuuletusikkunaan laitettava härveli aikanaan. Piti ihan helkutinmoista meteliä ja puhalsi kaiken kuuman ilman alakerran tuuletusikkunalle.
Se, ettei ole mitään sääntöjä suosii halvempia malleja,jotka valitettavan usein ovat hyvin meluisia. Ja ne, joilla ei ole varaa ilmalampöpumppuun ollenkaan, joutuvat tuulettamaan ovet ja ikkunat auki, mikä altistaa sille melulle. Eli hyvät säännöt meillä on.Ei noilla tee mitään. Ei viilennä ja meteli kuluttaa hermoja siinä missä lämpökin. Molemmat yhdessä on jo katastrofi. Se ei taida viilentää kuin joku 20 -30 m2, jos sitäkään. Ei siinä metelissä nukuta ja pahimmassa tapauksessa ei saa enää läpivetoa taloon, jos pieni asunto ja ikkunoita olematon määrä.
Paljon Pirppis maksoit omasta? Anonyymi kirjoitti:
Ei noilla tee mitään. Ei viilennä ja meteli kuluttaa hermoja siinä missä lämpökin. Molemmat yhdessä on jo katastrofi. Se ei taida viilentää kuin joku 20 -30 m2, jos sitäkään. Ei siinä metelissä nukuta ja pahimmassa tapauksessa ei saa enää läpivetoa taloon, jos pieni asunto ja ikkunoita olematon määrä.
Paljon Pirppis maksoit omasta?Minulla on vain kattotuulettimet ja toimimaton tuuletus ikkunan kautta. :)
Kattovalaisintuulettimista maksoin joku 400 ja niiden asennuksesta semmoinen 500.
Voisin toki hommata ilmalämpöpumpun, mutta en halua. Eikä minulla tätä nykyä olisi edes varaakaan...Anonyymi kirjoitti:
Vai on teillä telkkarissa ikkunat!
Oho menipäs väärin. Ei aina mee oikein kun ilman rillejä kirjottaa.
- AnonyymiUUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Minulla on vain kattotuulettimet ja toimimaton tuuletus ikkunan kautta. :)
Kattovalaisintuulettimista maksoin joku 400 ja niiden asennuksesta semmoinen 500.
Voisin toki hommata ilmalämpöpumpun, mutta en halua. Eikä minulla tätä nykyä olisi edes varaakaan...500 asennuksesta ? No huh huh, ei ihme, että sulta rahat loppuu .
- AnonyymiUUSI
JeroP kirjoitti:
Juu tarkotat halpamallia, ei siis oikeeta ilmalämpöpumppu. Joo laitoin noita viilennyskoneita kunnalle noihin hoitotiloihin. Kyllä nekin ilman ihan viileenää pitää. Eikä nää mitään ää tä pitäny.
Sitä putkee ei pidäkään rokottaa ulkona. Vaan siihen tuuletusikkunaan voi laittaa siististi vaikka pleksin ja siihen läpiviennin, mikä usein tulee siinä mukana. Kunnalla ei tietenkään ollu varaa pleksiin, niin siihen lyötiin vaneri, joka ei tietenkään kivalta näyttänyt, kun osa telkkarin ikkunoista oli siis vaneria.Kumma juttu että telkkarissa vanerit oi Jeesus en ymmärrä yhtään
- Anonyymi
Aika turha vehje muutaman kesän lämpöviikon takia.
- Anonyymi
Kyllä jaksaa paremmin, jos voi välillä käydä viileässä lepäämässä. Tänään ei tarvinnut, koska tuuli mukavasti. En välitä istua kesälomaani pimennetyssä huoneistossa, jos olen virtaa täynnä. Intoudun vielä trollaamaan netissä tylsyyttä ja ärtymystäni.
- Anonyymi
Ne ovat jokaisen itse hankkimia eli maksamia. Suomessakin jo nykyään sellaisen voi hankkia jos asunnolla on oma parveke.
- Anonyymi
En voi kuin ihmetellä, miten uusiinkaan rakennuksiin ei useinkaan asenneta tehokasta ilmanvaihtoa viilennyksineen, joka huolehtisi koko kodin viilennyksestä tasaisesti. Jopa omaa kotiaan rakentavat ihmiset jättävät tämän usein huomioitta ja sitten jälkikäteen tuskastellaan, että mihin seinälle saataisiin ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö asennettua, kun se on niin ruma, ettei sitä nyt näkösälle ainakaan haluta. Tämän lisäksi ilmalämpöpumppu on käytössä usein epämiellyttävä, lämpö jakautuu epätasaisesti ja jollei pumpulle löydy ideaalia sijoituspaikkaa, joutuu jossain kohdin kotia tuntemaan vetoa ja puhallusta. Tämän lisäksi pumppu aiheuttaa tärisevää huminaa niin sisä- kuin ulkotiloissa erityisesti jos asennus ei ole ollut ihan priimaa.
Ilmalämpöpumppu on ehdottomasti parempi kuin ei mitään ja moniin vanhoihin rakennuksiin usein se ainoa järkevä ratkaisu, kaikenlaisiin huminoihinkin tottuu, mutta ihmettelen uudistuotantoa, että miten sielläkään ei viilennystä huomioida kuin aniharvoin. Se olisi niin helppo toteuttaa rakennusvaiheessa niin, että viilennys on osa ilmanvaihtoa.
Vähän sama kuin jyrsijäverkot. Jälkikäteen niiden asennuttaminen on todella hankalaa, mutta rakennusvaiheessa se olisi osa rakennusprosessia ja menisi siinä kaiken muun ohella. Mutta ei, mieluummin keskitytään vaikka siihen, että saadaan mahdollisimman isot ikkunat, jotka antaa kadulle ilman minkäänlaista suojaa ja sitten ihmiset epätoivoissaan etsivät verhoratkaisuja sisustusryhmissä, kun haluavat edes vähän yksityisyyttä kotiin.
Aletheias- Anonyymi
Ihmettelen itse, miksei kaukokylmästä puhutaan juurikaan, eikö ole sitten riittävän tehokas tällaisille keleille? Pattereita vain enempi asuntoihin ja viilennys tarve n. 5-10 asteen viilennykseen luulisi riittävä itse kullekin.
Uudisrakennuksissa luulisi tällaisen tarpeen kasvavan, jollei sitten ole riittävä viilennykseen? Huomannut, että ikkunat hohkaa paljon lämpöä huoneisiin kuumina päivinä, voisiko tee-se-itse folioverho ikkunoiden väliin jeesaa kuinka?
Näitä virityksiä välillä näkee mm. asuntoautojen tuulilaseissa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmettelen itse, miksei kaukokylmästä puhutaan juurikaan, eikö ole sitten riittävän tehokas tällaisille keleille? Pattereita vain enempi asuntoihin ja viilennys tarve n. 5-10 asteen viilennykseen luulisi riittävä itse kullekin.
Uudisrakennuksissa luulisi tällaisen tarpeen kasvavan, jollei sitten ole riittävä viilennykseen? Huomannut, että ikkunat hohkaa paljon lämpöä huoneisiin kuumina päivinä, voisiko tee-se-itse folioverho ikkunoiden väliin jeesaa kuinka?
Näitä virityksiä välillä näkee mm. asuntoautojen tuulilaseissa?Pattereita lisää? No ei todellakaan. Kaukokylmä ehkä toimii hyvänä ratkaisuna niihin asuntoihin, joissa kaukolämpö jo on ratkaisuna, mutta en lähtisi sellaista ratkaisua yleistämään, että asuntoihin asennettaisiin enemmän tai isompia pattereita. Henkilökohtaisesti inhoan pattereita, ne ovat jatkuvasti tiellä, kun yrittää sisustaa, ovat rumia ja niistäkin lämpö leviää epätasaisesti. Ainoa miellyttävä lämmitysmuoto on vesikiertoinen lattialämmitys, joka pitää lattiat miellyttävän lämpiminä ja lämmön tasaisena. (Olen traumatisoitunut aikoinaan muuttaessani lattialämpö-kodista nykyiseen patterikotiin 😄).
Eihän sellaista ratkaisua tietenkään olekaan, joka toimisi aina ja kaikkialla, kun rakennuskanta on niin eri-ikäistä erilaisine tekniikoineen. Erilaisia energiatehokkaita ja taloudellisia vaihtoehtoja siis tarvitaan, mutta toivottavasti tulevaisuudessa fiksut ratkaisut yleistyisivät jo rakennusvaiheessa, ettei sitten jälkikäteen jouduta paikkailemaan tyhmiä ratkaisuja.
Paksut verhot kyllä pitävät kuumaa aika tehokkaastikin poissa. Itselläni on auringon puoleisessa ikkunoissa pimennysverhot, joita pidän joskus osan päivästä ikkunoiden edessä ja kyllä sen huomaa, että iltapäivisin on lämpimämpi, jos verhot ovat olleet helteellä koko päivän auki. On siis fiksua pitää lämpö poissa ainakin pahimpien aurinkotuntien ajan. Huonona puolena se, että kodissa on ärsyttävä hämärä tunnelma keskellä kesää, mutta parempi sekin kuin kauhea pätsi.
Aletheias - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pattereita lisää? No ei todellakaan. Kaukokylmä ehkä toimii hyvänä ratkaisuna niihin asuntoihin, joissa kaukolämpö jo on ratkaisuna, mutta en lähtisi sellaista ratkaisua yleistämään, että asuntoihin asennettaisiin enemmän tai isompia pattereita. Henkilökohtaisesti inhoan pattereita, ne ovat jatkuvasti tiellä, kun yrittää sisustaa, ovat rumia ja niistäkin lämpö leviää epätasaisesti. Ainoa miellyttävä lämmitysmuoto on vesikiertoinen lattialämmitys, joka pitää lattiat miellyttävän lämpiminä ja lämmön tasaisena. (Olen traumatisoitunut aikoinaan muuttaessani lattialämpö-kodista nykyiseen patterikotiin 😄).
Eihän sellaista ratkaisua tietenkään olekaan, joka toimisi aina ja kaikkialla, kun rakennuskanta on niin eri-ikäistä erilaisine tekniikoineen. Erilaisia energiatehokkaita ja taloudellisia vaihtoehtoja siis tarvitaan, mutta toivottavasti tulevaisuudessa fiksut ratkaisut yleistyisivät jo rakennusvaiheessa, ettei sitten jälkikäteen jouduta paikkailemaan tyhmiä ratkaisuja.
Paksut verhot kyllä pitävät kuumaa aika tehokkaastikin poissa. Itselläni on auringon puoleisessa ikkunoissa pimennysverhot, joita pidän joskus osan päivästä ikkunoiden edessä ja kyllä sen huomaa, että iltapäivisin on lämpimämpi, jos verhot ovat olleet helteellä koko päivän auki. On siis fiksua pitää lämpö poissa ainakin pahimpien aurinkotuntien ajan. Huonona puolena se, että kodissa on ärsyttävä hämärä tunnelma keskellä kesää, mutta parempi sekin kuin kauhea pätsi.
AletheiasItse ajattelin patterien lisätarvetta sillä, jos kaukokylmä ei muuten viilennä huoneita tarpeeksi (5-10 astetta). Kuka nyt pattereita tykkäisi niiden ulkonäön tai muun takia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ajattelin patterien lisätarvetta sillä, jos kaukokylmä ei muuten viilennä huoneita tarpeeksi (5-10 astetta). Kuka nyt pattereita tykkäisi niiden ulkonäön tai muun takia?
Kaukokylmäkoneisto maksaa jonkun verran enemmän, mutta paljonkohan se sitten olisi. Se pitäisi olla jo pakollinen laitteisto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ajattelin patterien lisätarvetta sillä, jos kaukokylmä ei muuten viilennä huoneita tarpeeksi (5-10 astetta). Kuka nyt pattereita tykkäisi niiden ulkonäön tai muun takia?
Toivottavasti tuohon kehitettäisiin jokin muu ratkaisu, kuin pattereiden lisääminen tai suurentaminen. En tunne tuota tekniikkaa yhtään, joten en ota siihen enempää kantaa, mutta ymmärtääkseni noin muutoin kaukokylmä voisi olla hyväkin ratkaisu tietyissä kohteissa eli itse ratkaisua en tyrmää, mutta patterit tyrmään 😁
Aletheias - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Näitä virityksiä välillä näkee mm. asuntoautojen tuulilaseissa?"Huomannut, että ikkunat hohkaa paljon lämpöä huoneisiin kuumina päivinä, voisiko tee-se-itse folioverho ikkunoiden väliin jeesaa kuinka?"
Sälekaihtimet heijastavat lämmön pois, ei tarvitse foliota viritellä.
- Anonyymi
Ei estä kuin taloyhtiöiden hallitusten tyhmyys , tehdään linjasaneerauksia yms , eikä samalla hoideta edes pieniä valmiuksia ilpille , esim . kondenssiveden poistoa partsilta varten , pitäisi lailla määrätä nuo ilpit vakio varusteeksi koska helle kuoleman vaarallinen . pieni sijoitus ja vaikutus asumismukavuuteen lyömätön .
Eiköhän meillä lailla säädetä jo ihan liikaa asioita. On ihan hyvä, että on erilaisia asuntoja erilaisella varustuksella. Jokainen voi silloin löytää omille mieltymyksilleen ja omalle kukkarolleen sopivan asunnon.
- Anonyymi
Tyhmää olisi asentaa ilmalämpöpumppu jokaiseen asuntoon. Tosi kallista verrattuna hyötyyn. Parvekkeettomiin asuntoihin ei voi asentaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmää olisi asentaa ilmalämpöpumppu jokaiseen asuntoon. Tosi kallista verrattuna hyötyyn. Parvekkeettomiin asuntoihin ei voi asentaa.
Mikä asunto ei hyötyisi tai kuka?
scrg kirjoitti:
Eiköhän meillä lailla säädetä jo ihan liikaa asioita. On ihan hyvä, että on erilaisia asuntoja erilaisella varustuksella. Jokainen voi silloin löytää omille mieltymyksilleen ja omalle kukkarolleen sopivan asunnon.
Näin on, liikaa on sääntelyä. Meillä on nytkin riesana nää 80-90 luvun asunnot, joihin jokaiseen tehtiin saunat asunnon koosta riippumatta. Niin se pitää olla, että ne jotka tarvii, niin ne maksaa. Ei niin että kaikki maksaa, käyttää tai ei.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin voi asentaa vaikkei ole parveketta . Laite kiinitetään seinään .
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin voi asentaa vaikkei ole parveketta . Laite kiinitetään seinään .
Ei anneta asentaa kerrostalon ulkoseinään muualle kuin parvekkeelle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mikä asunto ei hyötyisi tai kuka?
Asunto tuskin hyötyy koskaan... mutta ilmalämpöpumpun sisäyksikköä ei voi asentaa minne tahansa, se pitää asentaa olohuoneeseen tai eteiseen, jossa ilma pääsee kiertämään parhaiten. Jos makuuhuone sattuu olemaan kauempana olohuoneesta, pumpun teho öisin ei ole paras mahdollinen. Se vie paljon energiaa ja viilentää siellä missä ei niin tarvittaisi. Ja ulkoyksikköön pitää tosiaan olla parveke, eikä sekään mikään neliön kokoinen parveke.
Ilmalämpöpumppu asennuksineen maksaa n 3000 euroa ainakin täällä pk seudulla. Sitä pitää huoltaa eikä sekään ole ilmaista. Kamala panostus siihen nähden, että kesällä on "parhaassa" tapauksessa muutama viikko hellettä. Anonyymi kirjoitti:
Asunto tuskin hyötyy koskaan... mutta ilmalämpöpumpun sisäyksikköä ei voi asentaa minne tahansa, se pitää asentaa olohuoneeseen tai eteiseen, jossa ilma pääsee kiertämään parhaiten. Jos makuuhuone sattuu olemaan kauempana olohuoneesta, pumpun teho öisin ei ole paras mahdollinen. Se vie paljon energiaa ja viilentää siellä missä ei niin tarvittaisi. Ja ulkoyksikköön pitää tosiaan olla parveke, eikä sekään mikään neliön kokoinen parveke.
Ilmalämpöpumppu asennuksineen maksaa n 3000 euroa ainakin täällä pk seudulla. Sitä pitää huoltaa eikä sekään ole ilmaista. Kamala panostus siihen nähden, että kesällä on "parhaassa" tapauksessa muutama viikko hellettä.Se on todella pieni aika kun Suomessa viilennystä tarvii, että mä en ymmärrä miksi tästä just nyt on nostettu näin kauhee älämölö.
Ite oon vuosikymmeniä ollut rakennustöissä ja ulkotöissä. Niin suomessa ei lämmöstä oo ongelmia, mutta talvet aiheuttaa suuria kustannuksia.
- Anonyymi
Melutaso, äänen resonointi muihin asuntoihin.
- AnonyymiUUSI
Juu kyllä ainakin Itä-Euroopassa näkyy isojen kerrostalojen seinillä noita laitteita. Vaikka olisi ränsistyneen näköisiä kerrostaloja.
Toisaalta Suomessa helteet kestää vain muutaman viikon vuodesta. Tosin asunto voi olla turhan lämmin vaikkei ulkona ihan hellelukemia olisikaan.- AnonyymiUUSI
"Tosin asunto voi olla turhan lämmin vaikkei ulkona ihan hellelukemia olisikaan."
Tuo on niin totta, meillä on rakennettu asunnot niin, että mahdollisimman suuri osa ikkunoista ja parvekkeet ovat etelän suuntaan. Tosin nykyään tuo ei enää aina pidä paikkaansa kun rakennetaan tiheämpään, jolloin ei ole mahdollista samanlainen talojen asettelu kuin ennen.
Vaikka ulkolämpötila olisi vain +20, niin sisällä saattaa hyvinkin olla +30 jos aurinko pitkään ikkunoita sisään paistaa. Vaikka nykyään on säleverhot lähes jokaisessa asunnossa, eivät ne estä lämmön pääsyä sisätiloihin, pitäisi olla verhot jotka heijastavat ulospäin, mutta niitä taas ei juurikaan ole.
Olen jo useamman vuoden etsinyt määrätystä paikasta kakkosasuntoa jonka ikkunat
ja parveke olisi pohjoiseen päin, mutta ei ole onnistanut. Muutama on ollut tarjolla, mutta niiden koko ei ole ollut minulle sopiva tai on ollut liian huonokuntoisia. No, etsintä jatkuu vielä muutaman vuoden, sitten saa olla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Tosin asunto voi olla turhan lämmin vaikkei ulkona ihan hellelukemia olisikaan."
Tuo on niin totta, meillä on rakennettu asunnot niin, että mahdollisimman suuri osa ikkunoista ja parvekkeet ovat etelän suuntaan. Tosin nykyään tuo ei enää aina pidä paikkaansa kun rakennetaan tiheämpään, jolloin ei ole mahdollista samanlainen talojen asettelu kuin ennen.
Vaikka ulkolämpötila olisi vain 20, niin sisällä saattaa hyvinkin olla 30 jos aurinko pitkään ikkunoita sisään paistaa. Vaikka nykyään on säleverhot lähes jokaisessa asunnossa, eivät ne estä lämmön pääsyä sisätiloihin, pitäisi olla verhot jotka heijastavat ulospäin, mutta niitä taas ei juurikaan ole.
Olen jo useamman vuoden etsinyt määrätystä paikasta kakkosasuntoa jonka ikkunat
ja parveke olisi pohjoiseen päin, mutta ei ole onnistanut. Muutama on ollut tarjolla, mutta niiden koko ei ole ollut minulle sopiva tai on ollut liian huonokuntoisia. No, etsintä jatkuu vielä muutaman vuoden, sitten saa olla."Vaikka nykyään on säleverhot lähes jokaisessa asunnossa, eivät ne estä lämmön pääsyä sisätiloihin, pitäisi olla verhot jotka heijastavat ulospäin, mutta niitä taas ei juurikaan ole."
Tehokkainta on pimennyssälekaihtimet ja niiden edessä pimennysverhot + ikkunat + ovet kiinni, kun aurinko paistaa. Näin sisällä on 28, jos ulkona on 29.
- AnonyymiUUSI
Taloyhtiöiden lupa noihin tarvitaan mutta näkyyhän niitä asennetun.
Tietenkin uusiin taloihin olisi mahdollista tehdä kunnollinen ilmastointi ilmanvaihdon sijaan, ts. talossa sijaitsisi jäähdyttävä kylmäkone jonka lauhdutin olisi katolla tms. - AnonyymiUUSI
Eiköhän me täällä pohjolassa 1-2 kk pärjätä ilman viilentimiäkin, kun monissa maissa kuumempakin lämpöaaltoa kestää kuukausitolkulla. Talvella sitten täällä on tietenkin liian kylmä. Aina jotain tällä onnellisella kansalla.
Sairaat ja vanhukset toki tarvitsevat helpotusta helteisiin.- AnonyymiUUSI
Esim. Helsingissä kaukokylmä on jo vanha juttu.
- AnonyymiUUSI
Jos ihmisellä on mahdollisuus kotiinsa ilmalämpöpumppu asentaa niin se on extraa näin inhottavilla helteillä.
- AnonyymiUUSI
Lahdessa on vuokralla kerrostaloja missä viilennys. Ne on tarkoitettu allergikoille vissiin muutenkin, ekotaloja. Ankkurissa jossain siellä.
Lattian pinnasta tulee viileää.
Jasu- AnonyymiUUSI
Ne on nämä Lanssikadun talot, Niemessä. Lähellä keskustaa.
https://lahdentalot.fi/asunnot/kaikki-kohteet/kohde/lanssikatu-3-5/
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ne on nämä Lanssikadun talot, Niemessä. Lähellä keskustaa.
https://lahdentalot.fi/asunnot/kaikki-kohteet/kohde/lanssikatu-3-5/
JasuSinne sitten kun pääkaupunki on läpi koluttu, eikä tarvitse olla Helsinki areaa. Mutta keskustassa kuitenkin vesistön lähellä. Hinnat vähän huokeemmat meillä päin.
9 Lanssikatu
https://maps.app.goo.gl/xB2n6pGCTbeoW217A
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sinne sitten kun pääkaupunki on läpi koluttu, eikä tarvitse olla Helsinki areaa. Mutta keskustassa kuitenkin vesistön lähellä. Hinnat vähän huokeemmat meillä päin.
9 Lanssikatu
JasuEn tässä mitään Lahtea teille lobbaa, älkää vaan tulko Lahteen asumaan. Mutta näytin, että vaihtoehtoja on. Ihan kivojakin kuin suurkaupungit.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sinne sitten kun pääkaupunki on läpi koluttu, eikä tarvitse olla Helsinki areaa. Mutta keskustassa kuitenkin vesistön lähellä. Hinnat vähän huokeemmat meillä päin.
9 Lanssikatu
JasuKyllä areaa pitää olla...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä areaa pitää olla...
No jos ei ole tiukasti velkoihin tai työpaikkaan sidottu, niin muuallakin on palveluita ja elämää. Vaihtelu voi jopa virkistää. 😅
Ja junayhteydetkin on keksitty.
Jasu
- AnonyymiUUSI
Kerrostaloon tarvitsee rakennus luvan luvat kiinteistöltä ja asian mukaiset sähkö ja muut työt.
Ja jos koneesi aiheuttaa tulevaisuudessa jonnekin jotakin vaurioita niin olet täydellisesti korvaus velvollinen.- AnonyymiUUSI
Ei tarvita mitään rakennuslupia ja muita lupia kerrostalossa kuin taloyhtiön lupa eikä ok- taloissa tarvita rakennuslupaa vaan omistajan lupa!
Luonnollisesti olen korvausvelvollinen jos aiheutan pumpulla tai jos ylipäätään aiheutan joillekin joitain vaurioita.
- AnonyymiUUSI
Ilmalämöpumppu vaikka pelkästään viilentävä sellainen on paljon energiatehokkaampi kuin siirrettävä jonka melukin on paljon kovempi.
Siirrettäviä pitäisi kehittää hiljaisemmaksi, ja erillinen ulos sijoitettava ulkoyksikkö jossa on kompressori.
Sisäyksiköstä saataisiin näin paljon kompaktimpi ja kevyempi.
Ulkoyksikkö ja sisäyksikkö liitettäisiin toisiinsa joustavissa letkuissa olevilla pikaliittimillä.
näin letkut saisi vietyä ulos vaikkapa tuuletusikkunasta.
Ulkoyksikölle jonkinlainen maa-/lattia- tai seinäteline jossa se lepää kumitassujen päällä.
Sen olen huomannut että markiisi on hyvä, jos vertaa pelkkiin sälekaihtimiin.
Markiisin avulla itse ikkunapinta ei kuumene, toisin kuin pelkällä sälekaihtimella.
Yhdessä ovat jo aika tehokkaita.
Yöllä pitäisi aukaista kaikki luukut jotta asunto jäähtyisi mahdollisimman paljon, mutta aina sekään ei auta jos yöt ovat kuumia ja kosteita, eikä ulkona käy minkäänlainen tuulenvire.
Säädettävällä lattiatuulettimella saa myös ristivetoa kun sen sijoittaa toiseen vastaikkaisilta puolin avattuun tuuletusikkunaan tai parvekkeen ovelle.
Toisen voi laittaa puhaltamaan pienellä teholla suoraan sänkyyn.
Erillinen ilmalämpöpumppu tai muu viilennyskone joutuu taistelemaan ilmanvaihtokoneen sisään puhaltamaan lämmintä ilmaa vastaan.
Mitä suuremmalla teholla ilmanvaihtokone on, niin sitä enemmän lämmintä ilmaa virtaa asuntoon, ja sitä enemmän ilmalämpöpumppu/siirrettävä ilmastointilaite joutuu työskentelemään viilentääkseen asunnon.
Tämä ei ole kovin energiatehokasta.
Kaikista tehokkain ratkaisu olisi jos jäähdytys olisi huomioitu jo rakennusvaiheessa ilmanvaihtokoneeseen asennetulla lämpöpumpulla.
Näin ilmanvaihtokone puhaltaa asuntoon aina sopivan viileätä/lämmintä ilmaa, eikä se joudu taistelemaan mitään muuta vastaan, koska kaikki asuntoon tuleva korvausilma menee lämpöpumpun kautta.
Viilennyskautena asuntoon tulevasta ilmasta on poistettu liika kosteus jo ilmanvaihtokoneen sisällä, joten mitään ilmankuivaimia ja kondenssivesi ongelmia ei ole. kun vesi valuu ilmanvaihtokoneesta suoraan viemäriin. (toki tämänkin putken toiminta täytyy tarkastaa määräajoin, niin kuin tavallisessakin ilmanvaihtokoneessa)
Tämä on kaikista energiatehokkain ratkaisu, jossa energiaa ei tuhlata harakoille.
Tosin tee se itse mies rakentaa pihalla olevasta rengaskaivosta suljetun kylmävesikierron sisällä olevan kuorma-auton jäähdyttimen läpi, johon on viritelty 230V flekti ja kiertovesipumppu, ja hyödyntää kyseistä kiertoa parantaakseen ilmalämpöpumpun hyötysuhdetta paukkupakkasilla. - AnonyymiUUSI
Ei tarvi. Kyllä mulla on niin kylmä eukko ettei lämmin tule.
- AnonyymiUUSI
Jos pieni melu häiritsee, niin silloin ei ole väsynyt.
Minulla on sellainen siirrettävä ilmastointilaite, josta lähtee putki joka puhaltaa kuumaa ilmaa ulos. Kovin on äänekäs, mutta muuten kelpo vehje.
- AnonyymiUUSI
Voi !! minä hankin jo pari vuotta siten ilmapumpun Motonetistä. Ja todella hyvin on toiminut. En olisi uskonut niin halpa ilmapumppu voisi kestää ja palvella noin hyvin. Sillä ovat pumpanneet autojensa renkaisiin ilmaa naapurit ja lähi sukulaiset. Ja mikä parasta pumpussa on todella tarkka ilmanpaineen tarkistus paine mittari. Eikä pumppu maksanut, kuin KAHDEKSAN EUROA !
- AnonyymiUUSI
Ihan tavallinen tuuletin, kaksi 1,5 litran jäädytettyä vesipulloa kaukaloon ja puhaltimen eteen..
Hyvin nukkuu.
xLiner- AnonyymiUUSI
Miten sen nyt ottaa, heräsit 05:08 🤭 mut juu, täytyypä kokeilla 😀
- AnonyymiUUSI
Syitä on monia, mutta periaatteessa kyllä ne voi kerrostalo onkin laittaa Suomessa. Syitä miksi ei ole: keskuslämmitys, eli tarve jäähdytykseen on lyhyt aikaista. Raha: joku sen maksaa. Arkkitehti: rumentaa takia. Kunta: rumentaa julkisivua.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1347386Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.212737Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole2871434Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422001146- 1001089
Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih771016En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek137992Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.82851Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j15813Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com19806