Tuomiokapituli aloitti valmistavan tutkinnan Rankisesta (siis papista mikä ei suostu työskentelemään naisten kanssa).
Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin mukaan on perusteltua aihetta olettaa, että Vammalan seurakunnan kappalainen Jari Rankinen on toiminut vastoin virkavelvollisuuksiaan tai laiminlyönyt niitä. Tuomiokapituli käynnisti tänään kirkkolain tarkoittaman valmistavan tutkinnan asiasta ja lähetti asiakirjat hiippakunnan tutkinta-asiamiehelle.
Asia tuli käsittelyyn, kun Vammalan seurakunnan vs. kirkkoherra Hannu Kilpeläinen toimitti tuomiokapituliin kirjallisen ilmoituksen, jonka mukaan Vammalan seurakunnan kappalainen Jari Rankinen ei 25.3.2007 saapunut messuun, jossa hänelle työvuorolistan mukaan oli merkitty avustaminen messussa.
Messun toimittajaksi oli merkitty seurakuntapastori Mirja Tenkanen. Vs. kirkkoherra Kilpeläisen käsityksen mukaan Rankisen menettely on johtunut siitä, että Rankisen tehtäväksi oli annettu avustaa messussa naispuolista pappia.
Tuomiokapituli katsoo, että kirkkolainsäädäntöön tai muuhun lainsäädäntöön ei sisälly mahdollisuutta kieltäytyä työ- tai virkatehtävistä oman vakaumuksen, raamatuntulkinnan tai muun teologisen käsityksen perusteella.
Päätöksestä ei kirkkolain 24 luvun 5 §:n nojalla saa tehdä valitusta tai oikaisuvaatimusta, koska päätöksessä on kysymys vain valmistelusta.
Saa nähdä yritetäänkö asia painaa villaisella kirkon keskuudessa. Jakaa niin paljon mielipiteitä. Kirkon arvot ilmenevät selkeästi tapahtui sitten mitä tahansa.
Tuomiokapituli tutkii
127
10040
Vastaukset
- asiat muuttuu
Nykyään kirkko ei hyökkää ainoastaan uskonnottomia vastaan, vaan omiaankin :)
- arska ensimmäinen
Jeesus tulee on nähty Oriveden Sellin Naistenvessassa ole vasmis..
- mökin mummu
Olet tehnyt miehen työn, hyvä.
Tällaisella menettelyllä kirkko vieraannuttaa meidät ikä ihmiset kirkosta! Hävetkää.- liikkeeseen
Olen aivan samaa mieltä. Kirkko on nykyään tuuliviiri, joka ei tiedä mihin päin kumartaa. Harmittaa ja suututtaa nykyinen meno.
- tosiuskovainen
sillä se on jumalan tahto!
Sillä ei ole mitään väliä, mitä joku Raamatun vastustaja on asiasta, vaan kyse on Jumalan tahdosta!
Ne väärät paimenet, jotka ihmisiä harhaan johdattavat, joutuvat viimeisenä päivänä ikuiseen helvetin tuleen ja hampaiden kiristykseen ja kidutukseen, koska kannattivat naispappeutta!
Rukoilkaamme heidän puolestaan!
Siunausta kaikille.- pikkupakanako
Se kun ei Jumala ole ihan ite omilla kätösillään sitä Raamattua kirjoitellut, vaan on kyse erehtyväisten immeisten tuotoksista. Ja kirjoitustyö tapahtunut aikojen ja aikojen päästä varsinaisista tapahtumista. Laitapa itse joku juttu liikkeelle, niin kun itse sen taas joltakin kuulet, niin voipa olla aika erilaista sanomaa, kuin mitä itse laitoit liikkeelle. Semmoisia me ihmiset ollaan, jokaisella pitää olla oma sanansa sanottavana joka asiaan.
Ei kait se herranen aika itse Raamatun armosanomaan vaikuta, jos siirtyisitte uskovaisetkin elämään tätä 2000-lukua. Raamatun kun ovat rustailleet melkein pari tuhatta vuotta sitten eläneet lähi-idässä asuneet MIEHET sen ajan kulttuurin ajatuksin.
Olet melko fundamentalisti, kun uskot vielä semmoiseenkin katolisen kirkon vanhaan pelotuskeinoon kuin helvetti. Hyi helvetti!!! - yksi hyvä
pikkupakanako kirjoitti:
Se kun ei Jumala ole ihan ite omilla kätösillään sitä Raamattua kirjoitellut, vaan on kyse erehtyväisten immeisten tuotoksista. Ja kirjoitustyö tapahtunut aikojen ja aikojen päästä varsinaisista tapahtumista. Laitapa itse joku juttu liikkeelle, niin kun itse sen taas joltakin kuulet, niin voipa olla aika erilaista sanomaa, kuin mitä itse laitoit liikkeelle. Semmoisia me ihmiset ollaan, jokaisella pitää olla oma sanansa sanottavana joka asiaan.
Ei kait se herranen aika itse Raamatun armosanomaan vaikuta, jos siirtyisitte uskovaisetkin elämään tätä 2000-lukua. Raamatun kun ovat rustailleet melkein pari tuhatta vuotta sitten eläneet lähi-idässä asuneet MIEHET sen ajan kulttuurin ajatuksin.
Olet melko fundamentalisti, kun uskot vielä semmoiseenkin katolisen kirkon vanhaan pelotuskeinoon kuin helvetti. Hyi helvetti!!!syy erota kirkosta. Ei se sitä kirkollisveron maksua tarvitse se uskominen. Ja parempi vaan, jos ihmiset eroavat kirkosta, silloin kirkkokin joutuu miettimään asioita uudelleen, kun ei tulekkaan ilmaista rahaa ovista ja ikkunoista.
- Tiedon saanut
Sain ilmestyksessä Herralta viestin, että sinun kaltaisesi tosiuskovaista leikkivät saavat kärventyä Gehennassa ikuisia aikoja ja että minun kaltaiseni nöyrät ja kuuliaiset pääsevät kohentelemaan hiiliä teikäläisten perseiden alle. Että varohan vähäsen.
- SATUKIRJA N TULKITSIJAT
Usko sinä vain siihen satukirjaan jota raamatuksi sanotaan.
Pahimpia tuomitsijoita ja kivenheittäjiä olette te raamatun tulkitsijat.
Voinpyhä yksinkertaisuus teitä helvetillä peloittelijat. Lapsellista tosi lapsellista. - ...
pikkupakanako kirjoitti:
Olet melko fundamentalisti, kun uskot vielä semmoiseenkin katolisen kirkon vanhaan pelotuskeinoon kuin helvetti. Hyi helvetti!!!kirjoittamisesta: Raamatun Sana on puhdasta Jumalan sanomaa. Siis jos sanotaan esimerkiksi, että Liisa sanoi: 'Minä olen Liisa', niin se on Liisan sanaa. Eikö totta? Näin yksinkertaista se on, ei pitäisi olla vaikeata 'pakanankaan' (kuten itseäsi nimität), ymmärtää. Jumala antoi tietenkin sanansa kirjoitettavaksi teknisesti. Jos vaikkapa koulussa opettaja lukee ääneen jotain ajatustaan ulkomuistista oppilailleen ja antaa tehtäväksi kirjoittaa sen paperille samantien, niin tottakai oppilaat sen tehtävän sitten kirjoittavat. Raamattu on myös monin kohdin tavallaan omaelämäkerrallista kerrontaa, kuten esim. Nehemia. Psalmit ovat pääasiassa Daavidin omaa käsialaa, omia mietteitä. Kaikki Raamatun kirjat on koottu yhteen, jotta ne löytyvät samasta kirjasta. Jos vaikkapa kirjailija kirjoittaa kirjaansa, niin ei kai hän jätä kirjansa lukuja sinne tänne ja ajattele, että kyllä ne lukijat ne sitten löytävät sieltä mun kodistani kaiken tarvittavansa. Eikös tämä olisi peräti järjenvastaista touhua? Kyllä kirjailija tekee kovasti työtä, että hän saa sen kirjansa koottua, vaikka teksi vuosikausia sen eteen kovasti työtä. Siten myös lukijat voivat paremmin nauttia kirjan annista.
... kirjoitti:
kirjoittamisesta: Raamatun Sana on puhdasta Jumalan sanomaa. Siis jos sanotaan esimerkiksi, että Liisa sanoi: 'Minä olen Liisa', niin se on Liisan sanaa. Eikö totta? Näin yksinkertaista se on, ei pitäisi olla vaikeata 'pakanankaan' (kuten itseäsi nimität), ymmärtää. Jumala antoi tietenkin sanansa kirjoitettavaksi teknisesti. Jos vaikkapa koulussa opettaja lukee ääneen jotain ajatustaan ulkomuistista oppilailleen ja antaa tehtäväksi kirjoittaa sen paperille samantien, niin tottakai oppilaat sen tehtävän sitten kirjoittavat. Raamattu on myös monin kohdin tavallaan omaelämäkerrallista kerrontaa, kuten esim. Nehemia. Psalmit ovat pääasiassa Daavidin omaa käsialaa, omia mietteitä. Kaikki Raamatun kirjat on koottu yhteen, jotta ne löytyvät samasta kirjasta. Jos vaikkapa kirjailija kirjoittaa kirjaansa, niin ei kai hän jätä kirjansa lukuja sinne tänne ja ajattele, että kyllä ne lukijat ne sitten löytävät sieltä mun kodistani kaiken tarvittavansa. Eikös tämä olisi peräti järjenvastaista touhua? Kyllä kirjailija tekee kovasti työtä, että hän saa sen kirjansa koottua, vaikka teksi vuosikausia sen eteen kovasti työtä. Siten myös lukijat voivat paremmin nauttia kirjan annista.
Psalmit on tallennettu kirjallisesti noin 500 eKr. Daavidin ajatellaan eläneen 1000 eKr. Näin ollen Daavid tuskin kirjoitti psalmejaan. Lisäksi monissa psalmeissa mainitaan toisia kirjoittajia, kuten Jedutun ja Asaf.
Nehemian kirjan on osittain kirjoittanut Nehemia, osittain Esra.
Loput lausunnostasi onkin sitten puhdasta sitä itseään. Raamatun eri tekstit on kirjoitettu noin tuhannen vuoden ajalla ja hyvin monissa eir paikoissa. Niitä on vlikoitu Raamattuun vielä pitemmän ajan aikana (mm. Luther halusi kovasti poistaa Estherin kirjan). Niin että ajatus Jumalasta kirjailijana, joka on sanellut tämän "romaanin" jollekulle, on melkoista tuubaa.- nämä miespapit
yhä ovat tällaisissa pahuuden pesissä. Voisivat perustaa oman, kirkon ulkopuolella olevan, seurakunnan.
Palkka tietysti juoksisi sen mukaan mitä lahjoituksista voisi irrottaa. Ei taida kauheasti kiinnostaa, palkkapussi menee uskonelämän edelle. - Jospa minäkin kirjoittaisin...
sharyn kirjoitti:
Psalmit on tallennettu kirjallisesti noin 500 eKr. Daavidin ajatellaan eläneen 1000 eKr. Näin ollen Daavid tuskin kirjoitti psalmejaan. Lisäksi monissa psalmeissa mainitaan toisia kirjoittajia, kuten Jedutun ja Asaf.
Loput lausunnostasi onkin sitten puhdasta sitä itseään. Raamatun eri tekstit on kirjoitettu noin tuhannen vuoden ajalla ja hyvin monissa eir paikoissa. Niitä on vlikoitu Raamattuun vielä pitemmän ajan aikana (mm. Luther halusi kovasti poistaa Estherin kirjan). Niin että ajatus Jumalasta kirjailijana, joka on sanellut tämän "romaanin" jollekulle, on melkoista tuubaa.Puhut asiaa. Ja jos Jumala olisi "sanellut" Raamatun kirjat kirjoittajille, miksi hän olisi sanellut samat asiat niin erilaisina eri kirjoittajille? Esim. evankeliumeja on tuntemassamme Raamatussa neljä kappaletta (kaikki erilaisia), mutta apokryfisissä teksteissä niitä on pilvin pimein. Mikäli Jumala saneli Raamatun, niin miksi ihmeessä hän on höpöttänyt eri asiat joka kirjoittajalle? Ja miksi suurin osa "Jumalan sanasta" on jätetty Raamatun ulkopuolelle?
Raamattu on ihmisten tekemä ihmisten kirja, joka kuvastaa omaa aikaansa. - sitten
SATUKIRJA N TULKITSIJAT kirjoitti:
Usko sinä vain siihen satukirjaan jota raamatuksi sanotaan.
Pahimpia tuomitsijoita ja kivenheittäjiä olette te raamatun tulkitsijat.
Voinpyhä yksinkertaisuus teitä helvetillä peloittelijat. Lapsellista tosi lapsellista.sanot kun helevetin liekit kärventää perskarvojasi.Silloin minä nauran khi,khi.hih.
- ...
Tuliko mieleen että Kirkolliskokouksen päätös naispappeuden sallimisesta tulee myös raamatusta. Siellä on kohtia naispappeutta vastaan ja puolesta.
- äppy
Joka kunnioittaa miestä, mutta halveksii naista, se solvaa hänen Luojaansa.
- daavidi
sharyn kirjoitti:
Loput lausunnostasi onkin sitten puhdasta sitä itseään. Raamatun eri tekstit on kirjoitettu noin tuhannen vuoden ajalla ja hyvin monissa eir paikoissa. Niitä on vlikoitu Raamattuun vielä pitemmän ajan aikana (mm. Luther halusi kovasti poistaa Estherin kirjan). Niin että ajatus Jumalasta kirjailijana, joka on sanellut tämän "romaanin" jollekulle, on melkoista tuubaa.paatuneelle pakanalle on kadotus salmit pian nähtävissä kunhan vain odotat niitä.
Tulta perään! - sitä Raamattua tarkemmin
Kuka synnytti Jeesuksen? Neitsyt Maria. Kuka voiteli Jeesuksen jalkoja? Nainen sekin oli, en muista kuka. On se nainen muissakin paikoissa siellä Raamatussa esiintynyt. Miksei sen takia saa olla naispappeja ja jos heitä on niin syrjitään vaikka nyt on jo 2007? Outoa toimintaa.
Siis, kai naisillakin on oikeus olla pappi kun Jumala on heitäkin tarvinnut? - Demonitar
Itse sinä helvettiin ja ikuiseen kidutukseen päädyt. Sinä olet väärä paimen, mutta rukoilen silti sielusi puolesta. Tule järkiisi.
- niinköhän?
sharyn kirjoitti:
Loput lausunnostasi onkin sitten puhdasta sitä itseään. Raamatun eri tekstit on kirjoitettu noin tuhannen vuoden ajalla ja hyvin monissa eir paikoissa. Niitä on vlikoitu Raamattuun vielä pitemmän ajan aikana (mm. Luther halusi kovasti poistaa Estherin kirjan). Niin että ajatus Jumalasta kirjailijana, joka on sanellut tämän "romaanin" jollekulle, on melkoista tuubaa.Joskus aikoinaan tuli käytyä kirkossa laulamassa ja aina ihmettelin miten aatami ja eeva ovat lisääntyneet kun sukurutsaushan on synti,kysyin tätä papilta ja vastaus tähän kuului:Raamattu on puutteellinen,argeologit etsivät koko ajan puuttuvia sivuja???Olenhan tässä jo 40 vuotta odottanut,mitään ei ole tapahtunut..Sen sijaan on löydetty Tuomaan ja Juudaan kirjat,mielenkiintoista luettavaa..Kymmenen käskyäkin esimerkkinä kunnioita isääsi ja äitiäsi,täyttä puppua kun katselee maailman menoa missä lapsia käytetään hyväksi ja jeesuksen mukaan ajatuksen synnit ovat pahempia kuin tekojen..mitähän tämäkin tarkoittanee??
- tietousko
Voi näet olla siunaukseksi, jos uudet tosiuskovaiset joutuvat perustamaan oman tosiuskovien seurakunnan.
Tämä suomalainen valtiouskontohan onkin pieni tosiuskovaisten protestiliike paavin ylivertaiselle (ainakin henkilömäärässä) uskonnolle.
Seurakunnalla ja kirkolla on omat sääntönsä, joita työtekijöiden on syytä uskoa.
On mielenkiintoista seurata, että kummalla loppuu pinna ensin; työnantajalla vai työntekijällä.
Kyllä maailmaan vielä ainakin yksi miesvaltainen uskontokunta sopii...
Sitten kun olette saaneet kiistanne selviksi,
niin liittykää kaikkien uskontojen sekä ihmisten keskusjärjestöön
eli Tietouskovaisiin. - Aaartetti
Sinä olet varmaan tosi vanhan aikainen. Nyt eletään
2000 lukua ja papin työtä voi verrata mihin tahansa ammattiin jossa kunnioitetaan tasa-arvoa. Sitä paisi minä arvostan kuljetusalalla osaavia nais työkavereita. Te seurakuntien vanhoolliset voisitte vaihtaa alaa kun olette lapsellisia. Kansalaisten tahto että sellainen lapsellinen miespappi pitäisi
erottaa virasta kun syyllistyy tasa-arvo rikokseen.
Jos olisin kirkkovaltuustossa omassa seurakunnassa
tekisin vastaavissa tilanteissa aloitteen miespapin erottamisesta. Monasti olen todennu että naispapit osaa tehdä työnsä tunnollisemmin, kuin monet vaholliset miespapit jotka luulee olevansa seurakunnassa jumalaa seuraavia. Naispapit on ystävällisiä ja nillä ei ole noussu virka päähän.
Joten älä ilmaise tyhmyyttäsi tasa-arvo yhteiskunnassa. - Ihmetellen
Missä kielletään sanatarkasti naispappeus. Jumalaa on muutenkin haluttu kautta aikojen kuvata kaikenlaisena rankaisijana, ankeuttajana ja nöyryyttäjänä. Kuitenkin Jumala on käsittämättömän suuri rakkaus. Tämä maailmankaikkeus on tullut erinomaisesti toimeen myös ilman ihmistä ja Jumala on ollut silloinkin samalla tavoin läsnä kaikessa suuruudessaan. Julistakaa rakkautta, älkääkä heittäytykö liikaa Jumalan tahdon tietäjiksi. Meidän käsityskykymme ja oikeutuksemme on hiukan liian pieni siihen hommaan.
- ...tulkiten...
sitä Raamattua tarkemmin kirjoitti:
Kuka synnytti Jeesuksen? Neitsyt Maria. Kuka voiteli Jeesuksen jalkoja? Nainen sekin oli, en muista kuka. On se nainen muissakin paikoissa siellä Raamatussa esiintynyt. Miksei sen takia saa olla naispappeja ja jos heitä on niin syrjitään vaikka nyt on jo 2007? Outoa toimintaa.
Siis, kai naisillakin on oikeus olla pappi kun Jumala on heitäkin tarvinnut?...vain miehet voivat toimia seurakunnan vanhimpina ja kaitsijoina!
(1.Tim 3:1 "Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen".
2 "Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan"!)
Ja Paavalin viesti Tiitukselle:
(Tiit 1:5 "Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat",
6 "jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia"!)
Seurakunan "kaitsija" =(episkopos) on Jumalan evankeliumin saarnaaja ja opettaja ja hänen tulee Raamatun opetuksen mukaan olla - MIES HENKILÖ!!!
Samoin myös seurakunnan "vanhimmisto" =(presbyteros), jotka toimivat hengellisinä vastuunkantajina Kristuksen seurakunnassa Raamatun opetuksen mukaan, jota nykykirkko ei toiminnassaan toteuta, vaan se toimii oman tunteitten ohjaaman korvasyyhynsä mukaan ohi Raamatun opetuksen! - kokenut ,,
äppy kirjoitti:
Joka kunnioittaa miestä, mutta halveksii naista, se solvaa hänen Luojaansa.
Mitä tulee tuohon syrjintää,niin naisilla on sama oikeus kuin miehilläkin,itse olen ollut tilaisuuksissa jossa nainen pappina ja minusta erittäin loistavat tilaisuudet olivat ,,tosi mieleen jäävää..Naispapit samalle tasolle miespappien kanssa;)))
- miikisss
Aaartetti kirjoitti:
Sinä olet varmaan tosi vanhan aikainen. Nyt eletään
2000 lukua ja papin työtä voi verrata mihin tahansa ammattiin jossa kunnioitetaan tasa-arvoa. Sitä paisi minä arvostan kuljetusalalla osaavia nais työkavereita. Te seurakuntien vanhoolliset voisitte vaihtaa alaa kun olette lapsellisia. Kansalaisten tahto että sellainen lapsellinen miespappi pitäisi
erottaa virasta kun syyllistyy tasa-arvo rikokseen.
Jos olisin kirkkovaltuustossa omassa seurakunnassa
tekisin vastaavissa tilanteissa aloitteen miespapin erottamisesta. Monasti olen todennu että naispapit osaa tehdä työnsä tunnollisemmin, kuin monet vaholliset miespapit jotka luulee olevansa seurakunnassa jumalaa seuraavia. Naispapit on ystävällisiä ja nillä ei ole noussu virka päähän.
Joten älä ilmaise tyhmyyttäsi tasa-arvo yhteiskunnassa.pappikin kunnioittaa raamattua ei teidän muitten ei uskovaisten määräämää ihme tasaarvoa
- uskova
ihmetyttää luterilaisen kirkon kanta eri ilmiöihin. Kirkon työntekijöinä saa rellestää kaikenmaailman kylliäiset jotka eivät usko raamatun arvovaltaan, opettavat kaikkien pääsevän taivaaseen ym ei raamatun mukaista opetusta. Kuitenkin kirkko ajaa ulos vanhoilliset joille jo luvattiin lupa saada palvella kirkossa muiden rinnalla. Naispappeutta vastustaville luvattiin, että saavat toimia kirkossa ja heidän mielipiteitään kunnioitetaan. Nyt ollaan ajamassa heitä kokonaan ulos, suositellaan perustettavaksi oma srk. Nuoria, raamattuunsa uskovia, naispappeutta vastustavia ei edes vihitä enää papeiksi.
Toinen juttu on taas karismaattinen herätys joka nyt ollaan ajamassa kirkon piiristä ulos. Nokiamissio toimii täysin raamatun mukaan mutta ei toimi kuten aina ennen on kirkossa toimittu, hiljaa ja latteasti. Kirkon seinien sisään se ei tunnu enää mahtuvan... Pakko tehdä päätelmänsä, että luterilainen kirkko johon olen aina kuulunut ja johon haluaisin jatkossakin kuulua, on kuin uppoava laiva jossa saa kaikenlainen sekasotku ja uskonnollisuus, liberaalisuus toimia, raamattuun uskovat ajetaan ulos.
Surullista.- Kirjamies
Sinä kun olet noin viisas, niin sanoisitko minulle, joka olen aika tyhmä, mikä on se oikea Raamattu, johon minun pitäisi uskoa. Hyllyssäni on näet kolme erilaista suomenkielistä ja yksi englanninkielinen Raamattu sekä yksi suomenkielinen Uusi testamentti. Ne kertovat asiat aika lailla eri tavalla. En saata tietää, mitä Jeesus, Mooses ja muut profeetat todella sanoivat. Voitko auttaa?
- Varo väärää
Et taida olla oikea uskova kristitty, kun uskot Raamattuun. Jeesus käski uskomaan Jumalaan ja itseensä, ei Raamattuun, jota ei tuolloin edes ollut. Raamattu on koottu ja osin kirjoitettukin vasta myöhempinä aikoina. Varohan, ettet palvele vääriä jumalia, esim. jotain ihmisten kirjoittamaa kirjaa.
- ottaapi päästä
kun nainen on korkeammassa asemassa ja saa parempaa palkkaa kuin hän...
Ed. kirjoitti
"Naispappeutta vastustaville luvattiin, että saavat toimia kirkossa ja heidän mielipiteitään kunnioitetaan".
Hehän saavat toimia kirjossa ja varmasti heidän mielipiteitään kunnioitetaan, mutta nythän onkin kyse siitä, ettei ko. kappalainen TOIMINUT kirkossa vaan piti rokulipäivän.
Kertokaa yksi hyvä syy, miksi nainen ei voisi toimia pappina?! "Nainen vaietkoon seurakunnassa"-fraasi on loppuunkoluttu juttu.
Kyllähän siinä satukirjassa nimeltä raamattu kerrotaan kaikkea muunlaistakin ohjetta, mutta nuo eivät vain oikein päde nykymaailmassa. Esim. lestadiolaiset eivät saa katsoa tv:tä... Hmmm... Olen lukenut ko. kirjan pariin kertaan läpi, mutta en ole löytänyt yhtään kohtaan, jossa puhuttaisiin tv:stä. Mistäköhän moinen homma sitten johtuukaan?!=)
"älä koske äitisi häpyyn sillä se on isäsi häpy...jne..."
Hyvä neuvo, mutta ainakin minulla on ihan vaan oma häpy, joka ei kuulu miehelleni, äidilleni, isälleni, veljelleni eikä kenellekään muulle, kuin minulle! Ja jos sen joku yrittäisi ottaa ihan väkisin, sille olisi oma nimitys; RAISKAUS!
Jos joku viisas ihminen keksii oikeasti hyvän syyn, miksi nainen ei voi esim. vihkiä lapsiani avioliittoon tai kastaa näitä, tai kertoa julkisesti samaa löpinää alttarilla kuin mies, niin otan mieluusti moisen sivistävän tiedon rippeen vastaan.
Itse olen srk:lla töissä, enkä todellakaan käyttäydy uskovaisten tavoin. Olen vasta liittynyt kirkkoon "pakon" vuoksi, mikä tosin on Suomen lakien vastaista, mutta jos ensimmäinenkin seurakuntamme jäsenistä alkaa käyttäytyä (sovinisti)sikamaisesti naispappejamme, -kappalaisia, -kanttoreitamme vastaan, on minun todella helppo käydä myös eroamassa ko. firmasta.
Antaa kaikkien kukkien kukkia ja tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla katsomatta housujen sisältöä. - uskova
Varo väärää kirjoitti:
Et taida olla oikea uskova kristitty, kun uskot Raamattuun. Jeesus käski uskomaan Jumalaan ja itseensä, ei Raamattuun, jota ei tuolloin edes ollut. Raamattu on koottu ja osin kirjoitettukin vasta myöhempinä aikoina. Varohan, ettet palvele vääriä jumalia, esim. jotain ihmisten kirjoittamaa kirjaa.
Jumalaan ja Hänen armoonsa. Hän lähetti poikansa, Jeesuksen, kuolemaan meidän pahojen tekojemme tähden että meillä olisi elämä. Raamatussa on kerrottu tästä ja muutenkin neuvottu miten pitäisi elää.
En ole sanonut olevani vain raamattuun uskova, se vaan on ohjekirja minkä ohjeita yritän noudattaa. Tosin, valitettavasti, en pysty aina kaikkia noudattamaan mutta onneksi on olemassa ARMO. Siihen luottaen jatkan taivallustani.
Sinulle, joka mietit raamatun oikeellisuutta. Rukoile tosissasi, että Jumala avaisi sinulle sen mitä luet ja lue raamattua. Saat sieltä kyllä vastauksen. Siunausta kaikille. - Jaeel
Olen täysin uupunut kirkon kaaokseen. Se EI OLE ENÄÄ rauhan tyyssija ohjekirjamme raamatun tarkoittamalla tavalla. Olen hengellisesti täysin koditon ja unohdettu, vaikka sairastan vakavia sairauksia. Ketään ei liikuta. Kukaan ei välitä. Jyväskylän ev.lut srk:n diakoniajohtaja kieltäytyi avunantamisesta tylysti ja töykeästi. Olisin tarvinnut ja edelleenkin tarvitsen monenlaista apua sielunhoidosta, sururyhmästä kaavakkeiden täyttöön ym. Edes JKLn kaupunkisrk:n kirkkoherra ei vastaa.
Jari Rankinen on tuttu pappi ja hieno mies sekä valoisa hyvä ihminen. Hän ei tahallaan tällaisia tilanteita srk:ssaan aiheuta.
Piispat menköön itseensä ja käyköön polvilleen anomaan viisautta ylhäältä. Raamattu, kristittyjen ohjekirja ja kirkko näyttävät kulkevan piispoineen naispappeineen aivan eri teitä.
Hautaamiseni takia en nykyiseen seurakuntaani halua kuulua. Minut on törkeällä tavalla hylätty oman onneni nojaan ja lisäkseni moni muu.
En aio olla maksamassa Kuokkalan kirkon, tulevan arkkitehtuuriluomuksen kalliita ovenripoja ja taidetta, koska kylmyys ja välinpitämättömyys ovat rakennusaineina jo nyt. Yliopistokoulutus ja tittelit merkitsevät heille enemmän kuin pieni kärsivä ihminen.
Totuus ei pala tulessakaan.Kirkkolaiva on merihädässä. Parasta hypätä pelastusveneeseen NYT. - vainottuja täällä
Jaeel kirjoitti:
Olen täysin uupunut kirkon kaaokseen. Se EI OLE ENÄÄ rauhan tyyssija ohjekirjamme raamatun tarkoittamalla tavalla. Olen hengellisesti täysin koditon ja unohdettu, vaikka sairastan vakavia sairauksia. Ketään ei liikuta. Kukaan ei välitä. Jyväskylän ev.lut srk:n diakoniajohtaja kieltäytyi avunantamisesta tylysti ja töykeästi. Olisin tarvinnut ja edelleenkin tarvitsen monenlaista apua sielunhoidosta, sururyhmästä kaavakkeiden täyttöön ym. Edes JKLn kaupunkisrk:n kirkkoherra ei vastaa.
Jari Rankinen on tuttu pappi ja hieno mies sekä valoisa hyvä ihminen. Hän ei tahallaan tällaisia tilanteita srk:ssaan aiheuta.
Piispat menköön itseensä ja käyköön polvilleen anomaan viisautta ylhäältä. Raamattu, kristittyjen ohjekirja ja kirkko näyttävät kulkevan piispoineen naispappeineen aivan eri teitä.
Hautaamiseni takia en nykyiseen seurakuntaani halua kuulua. Minut on törkeällä tavalla hylätty oman onneni nojaan ja lisäkseni moni muu.
En aio olla maksamassa Kuokkalan kirkon, tulevan arkkitehtuuriluomuksen kalliita ovenripoja ja taidetta, koska kylmyys ja välinpitämättömyys ovat rakennusaineina jo nyt. Yliopistokoulutus ja tittelit merkitsevät heille enemmän kuin pieni kärsivä ihminen.
Totuus ei pala tulessakaan.Kirkkolaiva on merihädässä. Parasta hypätä pelastusveneeseen NYT.lisää: www.nokimissio.fi
Siellä heidän sivustollaan on jälleen ihanaa ohjelmaa tiedossa. - Olen todella surullinen, kun sinua kohtaan on oltu epäasiallisia ja hylkääviä. Vaikka rakastankin ev.lut. kirkkoamme, olen nyt pettynyt piispoihin ja muihin vastaavin fariseuksiin. He eivät salli ihmisten pelastua, kun eivät puhdasta Raamatun opetusta siedä. Eipä olisi ihmeellistä, jos maatamme kohtaisi jotain hyvin raskasta ja ikävää, koska Jumalan sana, Raamattu on hyljeksitty. Nykyäänhän homojen, lesbojen ja huorintekijöiden sallitaan työskennellä kirkossa. Kuinka ihmeessä tälläistä hyväksytään ja sitten niiden, jotka Raamatun Sanaa tottelevat, viedään maallisen tuomioistuimen eteen. Taitaapa kirkossa vielä kuulua kummia, kun alkaa Jumala puhua kansalleen. Olen luterilaisen kirkon jäsen ja siinä pysyn, sillä voin vaikuttaa paremmin sen sisällä kuin ulkopuolella. Parannusta on saarnattava kirkossa ja sen ulkopuolella. En ole teologi, vaan tavallinen jäsen, mutta vaadin, että Jumalan Sanaa noudattavat miespapit jäävät kirkkoon. Niin, kuten laitoinkin tuonne alkuun sivuston, joka on itseäni paljon auttanut. Heillä on ihanat tilaisuudet, kun niitä netistä voi suorana katsella. Siunausta sinulle ja voimia. Jeesus ei ole sinua jättänyt, vaan auttaa ja tukee. - Uskova myös
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.Olen alkanut miettiä,mikä on se seurakunta,joka julistaa puhdasta evankeliumia.Onneksi näitä löytyy Suomessa, esim.Nokia Missio.Siunausta sinulle.
- Hylätty
Jaeel kirjoitti:
Totuus ei pala tulessakaan.Kirkkolaiva on merihädässä. Parasta hypätä pelastusveneeseen NYT.Kotini on kirkkoni ja Jeesus Kristus ainoa Pappini ja myös Hyvä Paimeneni.En minä tarvitse Jumalan kohtaamiseen muita välikäsiä, en ole riippuvainen kirkon papeista tai piispoista, sillä kannatan yleistä pappeutta ja lähimmäisen rakkautta. Yritän parhaani mukaan olla suloinen tuoksu Kristuksesta lähimmäisilleni, Kristuksesta, joka eheytti aikoinaan miehen ja naisen välitkin, niin ettei tartte enää tapella mies- tai naispappeudesta.(Ei Jumala ole luonut laitoskirkkoja eikä kuppikuntia eikä halua kalliita rakennuksia)
Turvautukaamme yksin Kristukseen ja lähtekäämme leirin ulkopuolelle sinne, missä voimme palvella kukin lahjoillamme elävää Jumalaa ja kärsiviä lähimmäisiämme.SIUNAUSTA KAIKILLE TOTUUTTA ETSIVILLE, JEESUS ON HERRA. Muita herroja ei ole. - mies!!!
Hylätty kirjoitti:
Kotini on kirkkoni ja Jeesus Kristus ainoa Pappini ja myös Hyvä Paimeneni.En minä tarvitse Jumalan kohtaamiseen muita välikäsiä, en ole riippuvainen kirkon papeista tai piispoista, sillä kannatan yleistä pappeutta ja lähimmäisen rakkautta. Yritän parhaani mukaan olla suloinen tuoksu Kristuksesta lähimmäisilleni, Kristuksesta, joka eheytti aikoinaan miehen ja naisen välitkin, niin ettei tartte enää tapella mies- tai naispappeudesta.(Ei Jumala ole luonut laitoskirkkoja eikä kuppikuntia eikä halua kalliita rakennuksia)
Turvautukaamme yksin Kristukseen ja lähtekäämme leirin ulkopuolelle sinne, missä voimme palvella kukin lahjoillamme elävää Jumalaa ja kärsiviä lähimmäisiämme.SIUNAUSTA KAIKILLE TOTUUTTA ETSIVILLE, JEESUS ON HERRA. Muita herroja ei ole.ei sitä kuule muuta kuin luulouskovien muminoita ja noiden pakanoiden pahuutta mutta ei kauan?
- ennenkuin kaikki
hyväksyvät naiset sellaisenaan. mun mielestä naisten tulis olla kunnioitetumpia kuin miehet, sillä sehän sitä elämää luo. se tekee kaiken työn synnytyksessä...eikö?
Mies papit pelkää menettävänsä vallan! ei mitään muuta.
Mun mielestä mies papit sais lailla kieltää. sama kohtelu niille kuin naisia kohtaan on ollu tähän asti. puolet pienempää palkkaa, ei oikeuksia mihinkään ilman naisten päätöstä. jne...- ei ole kyse!
Kuulostaa, että on kyse tasa-arvosta. Ei ole todellakaan kyse tasa-arvosta, vaan Jumalan Sanan noudattamisesta. Kun aikanaan Jeesus valitessaan opetuslapsia seuraansa, valitsi ainoastaan kaksitoista miestä lähimmiksi seuraajikseen. Sen joukon lisäksi oli paljon muitakin seuraajia, joilla oli hyvinkin tärkeitä tehtäviä uskovien joukossa. Siksi Jeesuksen aikainen ja hänen apostolinen seuraajajoukkonsa olivat kaikkein kovimmassa hengellisessä taistelussa, etujoukossa. Minusta siinä on suuri siunaus. Tätä eivät valitettavasti nykyajan fariseukset käsitä, ei voi mitään, jos heiltä on nyt pallo hukassa. Ovat antaneet liian paljon periksi maallisille vaatijoille ja lainlaatijoille, että nyt peräytyminen näyttää mahdottomalta. Mutta: Jumalalle ei mikään ole mahdotonta, Hän vie päätökseensä työnsä ja haluaa pelastaa mahdollisimman monta ihmistä, kuuluivatpa he mihin tahansa kirkkoon tai eivät kuuluneet mihinkään. Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus on valmistamassa sijaa taivaan kodissa, kaikille, jotka sinne haluavat tulla.
- naispappuden vastustaja
Esimiehenä arkkipiispa ja vs. kirkkoherra ovat toimineet ainoalla oikealla tavalla. Heidän täytyy kunnioittaa yhteisönpäätöksiä (vaikkakin ne ovat muuttuneet matkan varrella). Heidän täytyy laittaa ne kuriin, jotka eivät tottele päätöksiä.
Sääli Rankista. Mies kunnioittaa Raamattua viimeiseen saakka ja saa sitten kärsiä siitä. Olisi mielenkiintoista kuulla Tenkasen ja Rankisen versio siitä minkälaiset ovat heidän keskinäiset välinsä.
Monelle naispappeuden vastustajalle ei kysymys ole todellaakaan tasa-arvosta, sillä on itsestään selvää että mies ja nainen ovat tasa-arvoisia. Kyse on siitä miten on ymmärtänyt Raamatun, minkä arvovallan sille antaa. Onko se Jumalan innoittama kirja vai ei? Jos se on, kuten mm. itse uskon, on vaikeitten kohtien edessä vain vapistava ja ne on uskottava, jos se taas ei ole Jumalan innoittama kirja olen minä aika surkea tyyppi. Uskoisin johonkin minkä ihmiset ovat keksineet. Voi minua!
Että sillai.- totella
Jumalaa kuin ihmisiä', kuten Raamattu aivan oikein sanookin. Siinähän tässä kaikessa on kyse: toiset tottelevat Raamattua, toiset eivät. Näin yksinkertaista se on. - Ei se, että on jonkun piispuuden tai vastaavan saanut hankittua, ole mitään Jumalan edessä, jos ei Jumalaa totella. Piispoista voi mainita, että eräs piispa harjoitti haureutta vuosikausia salaa vaimoltaan ja toinen ei usko Raamatun Sanan puhtauteen kokonaisuudessaan muuta kuin suullaan. Lisäksi sitten joukko muita fariseuksia ja kirjanoppineita, joista Kylliäinen tunnetuin. Myös joukkoon sitten voidaan lisätä homo- ja lesbotyöntekijät, jotka tarvitsevat samoin parannuksen synneistään ja luopumista haureudenharjoittamisestaan. - Jumala armahtakoon kirkkoamme ja Suomen kansaa. Ainut pelastus tässä tilanteessa on koko kirkolla ja kansallamme täyskäännös Jumalan puoleen ja huutamaan armoa. Sota-aikana kansamme ainut pelastus oli juuri tässä: yhdestä sydämestä käännyimme pyytämään Jumalalta armoa ja apua. Ja myös saimme apua, joten olemme tänä vuonna itsenäisiä olleet 90 vuotta. Kiitos siitä Herralle, rakkaalle Jumalallemme! Hän käänsi kansamme kohtalon, vaikka kaikki näytti menetetyltä. Mihin olemmekaan nyt menossa ja - valitettavasti kirkon johdolla. Raamatussa Jumalan omat ovat Seurakunta, isolla kirjaimella. Siis kirkkorakennus tarvitaan vain sitä varten, että siellä sisällä ollaan ja voidaan palvella yhdessä Jumalaa. Mutta nyt valitettavasti nämä nimikristityt piispat ja papit ovat luopioita ja turmelleet kirkon porttokuntoon. Jumala: Armahda meitä!
- Nimetön
totella kirjoitti:
Jumalaa kuin ihmisiä', kuten Raamattu aivan oikein sanookin. Siinähän tässä kaikessa on kyse: toiset tottelevat Raamattua, toiset eivät. Näin yksinkertaista se on. - Ei se, että on jonkun piispuuden tai vastaavan saanut hankittua, ole mitään Jumalan edessä, jos ei Jumalaa totella. Piispoista voi mainita, että eräs piispa harjoitti haureutta vuosikausia salaa vaimoltaan ja toinen ei usko Raamatun Sanan puhtauteen kokonaisuudessaan muuta kuin suullaan. Lisäksi sitten joukko muita fariseuksia ja kirjanoppineita, joista Kylliäinen tunnetuin. Myös joukkoon sitten voidaan lisätä homo- ja lesbotyöntekijät, jotka tarvitsevat samoin parannuksen synneistään ja luopumista haureudenharjoittamisestaan. - Jumala armahtakoon kirkkoamme ja Suomen kansaa. Ainut pelastus tässä tilanteessa on koko kirkolla ja kansallamme täyskäännös Jumalan puoleen ja huutamaan armoa. Sota-aikana kansamme ainut pelastus oli juuri tässä: yhdestä sydämestä käännyimme pyytämään Jumalalta armoa ja apua. Ja myös saimme apua, joten olemme tänä vuonna itsenäisiä olleet 90 vuotta. Kiitos siitä Herralle, rakkaalle Jumalallemme! Hän käänsi kansamme kohtalon, vaikka kaikki näytti menetetyltä. Mihin olemmekaan nyt menossa ja - valitettavasti kirkon johdolla. Raamatussa Jumalan omat ovat Seurakunta, isolla kirjaimella. Siis kirkkorakennus tarvitaan vain sitä varten, että siellä sisällä ollaan ja voidaan palvella yhdessä Jumalaa. Mutta nyt valitettavasti nämä nimikristityt piispat ja papit ovat luopioita ja turmelleet kirkon porttokuntoon. Jumala: Armahda meitä!
Moro!
Olen samaa mieltä, mutta jos katsomme miten työpaikassa pitää pomon toimia. Silloin piispan ja vs. kirkkoherran menettely on ollut oikeaa. - pomo toimii
Nimetön kirjoitti:
Moro!
Olen samaa mieltä, mutta jos katsomme miten työpaikassa pitää pomon toimia. Silloin piispan ja vs. kirkkoherran menettely on ollut oikeaa.Eihän tuo nyt ole koko totuus. Yleistä on, että kun työntekijät eivät tule keskenään toimeen tulee ammattiyhdistys ja asia korjataan niin, että molemmat työntekijät ovat tyytyväisiä, sillä kumpaakaan ei useimmiten haluta menettää muille markkinoille. Ovatko omantuntonsa ääntä noudattavat jotenkin huonompia tehtävässään ja heitä halutaan rangaista siitä käytännöstä, joka on ollut aikaisemmin (ja on muissa kirkoissa edelleen) ainoa oikea tapa . Mistä kumman liehittelystä tässäkin savustuksessa taas on kysymys, turha puhua tasa-arvosta! Tuntuu, että noin seitsemän vuoden aikana kirkko on alkanut olla varsinainen tuuliviiri. Armoa, armoa!
- Raamatusta
totella kirjoitti:
Miten on, eikö sitä Raamattua voi tulkita monella eri tapaa? Jotkut papeista joiden kanssa olen jutellut sanovat Raamatun olevan "satukirja", joka sisältää vain ohjeita siitä miten ihmisten tulisi elää ja olla, ja jotkut taas pitävät Raamattua Suurena Totuutena, jota tulee noudattaa pilkun tarkasti. Kaikilla varmaan on omat mielipiteensä Raamatusta ja sen totuudenperäisyydestä, mutta kuka meistä on sanomaan että juuri minun mielipiteeni siitä on se oikea?
Pari viestiä ylempänä joku kirjoitti tasa-arvon toteutuvan siten että miehiä aletaan syrjiä. WTF? Omaan kai miehen putkiaivot kun en ymmärrä tuon ajatuksen logiikkaa...
- tuuliajolla
Tietysti miespappi voi kieltäytyä toimimasta yhdessä naispapin kanssa, jos hänen omatuntonsa ja tulkintansa Raamatun sanasta näin sanoo. Miksi ko. miespapeille ei voi antaa vaihtoehtoa, kuten on niillä, jotka erilaisiin syihin vedoten eivät suorita asepalvelusta, joka on kuitenkin yleinen velvollisuus. Ja miksi naisia ei sitten myös velvoiteta lailla asevelvollisuuteen??
- mirham
naisilla on pyrkiä papin tehtäviin..Raamatussa on kohta jossa sanotaan että seurakunnan paimen tulee olla yhden vaimon mies..eli tässä ei ole kysymys tasa-arvo asioista vaan virat ovat erilaiset miehille ja naisille...
- ihmeessä
saat sekotettua kaksi aivan totaalisen erilaista asiaa. Armeijan suorittaneet pojat ja tytöt oppivat tappamaan elikkäs tuhoamaan elämää... Papit saarnaa paremman elämän puolesta, mutta tietääkseni vielä yhtään miespuolista kappalaista ei ole teurastettu kirkossa... Eikä sitä olla taidettu edes harjoitella ko. paikassa...
Öööö... täytyisköhän itsekin ruveta keksimään syitä miksi en voi tehdä töitäni TYÖPAIKALLANI? Esim. työkaveri sattuu olemaan 60-vuotias tai miespuolinen. Olen hankkinut oman duunini ja saan siitä palkkaa. En ole kykeneväinen muuttamaan työkuvaani milloin mistäkin (keksitystä, olemattomasta) syystä, kuten ko. kappalainen. Hän on varmasti ollut tietoinen, että naispappeja on ja tulee olemaan, mutta vasta nyt on alkanut toimimaan heitä vastaan. MIKSI VASTA NYT?! Mitä on tapahtunut, että vasta nyt kappalaisparalta on hihat palanut, eikä työtä voi suorittaa?! - monta
mirham kirjoitti:
naisilla on pyrkiä papin tehtäviin..Raamatussa on kohta jossa sanotaan että seurakunnan paimen tulee olla yhden vaimon mies..eli tässä ei ole kysymys tasa-arvo asioista vaan virat ovat erilaiset miehille ja naisille...
lammasta sunnuntaisin siellä kirkossa käy, että oikein paimen tarvitaan paikalle? Nykyään sopivampi nimitys lienee maatalouslomittaja?!
- nuisku
monta kirjoitti:
lammasta sunnuntaisin siellä kirkossa käy, että oikein paimen tarvitaan paikalle? Nykyään sopivampi nimitys lienee maatalouslomittaja?!
vaikka Tuomasmessuun sunnuntai-iltaisin. Siellä käy satoja ihmisiä sanankuulossa, iso kirkko on aina täynnä. Paimenia siis tarvitaan.
- paimenpoika?!
nuisku kirjoitti:
vaikka Tuomasmessuun sunnuntai-iltaisin. Siellä käy satoja ihmisiä sanankuulossa, iso kirkko on aina täynnä. Paimenia siis tarvitaan.
paimenia?!?! Eiköhän niillä ole jo ihan uudet hienot ammattinimikkeet... Eivätkä ne mitään paimenna... Paimenia... no huh vitun huh!
- sekoitetaan
ihmeessä kirjoitti:
saat sekotettua kaksi aivan totaalisen erilaista asiaa. Armeijan suorittaneet pojat ja tytöt oppivat tappamaan elikkäs tuhoamaan elämää... Papit saarnaa paremman elämän puolesta, mutta tietääkseni vielä yhtään miespuolista kappalaista ei ole teurastettu kirkossa... Eikä sitä olla taidettu edes harjoitella ko. paikassa...
Öööö... täytyisköhän itsekin ruveta keksimään syitä miksi en voi tehdä töitäni TYÖPAIKALLANI? Esim. työkaveri sattuu olemaan 60-vuotias tai miespuolinen. Olen hankkinut oman duunini ja saan siitä palkkaa. En ole kykeneväinen muuttamaan työkuvaani milloin mistäkin (keksitystä, olemattomasta) syystä, kuten ko. kappalainen. Hän on varmasti ollut tietoinen, että naispappeja on ja tulee olemaan, mutta vasta nyt on alkanut toimimaan heitä vastaan. MIKSI VASTA NYT?! Mitä on tapahtunut, että vasta nyt kappalaisparalta on hihat palanut, eikä työtä voi suorittaa?!Olen nyt vain sitä mieltä, että kirkon pitäisi kunnioittaa omantunnon ääntä eikä mennä kaikkiin vouhotuksiin mukaan mielistelläkseen kansaa kirkkoon. Armoa, armoa! Muuten tietänet, että työelämässä on yllättävän yleistä, että työntekijät eivät tule toimeen keskenään ja sen takia vaaditaan tehtävien ja työpisteiden uudelleen järjestelyjä. Kysynkin missä on ko. pappien ammattieyhdistystuki? Oletko itse käynyt armeijan vai millä tiedolla puhut. Armeijassa opetetaan niin kovin paljon muuta kuin aseen käyttöä maan puolustustilanteessa. Muistatko esim. kuinka monta kertaa sotilaita on ollut rauhan aikana auttamassa pikahälytyksenä erilaisissa onnettomuuksissa ym. Ja mistä ihmeestä me sitten kaivaisimme kriisinhallintajoukkoihin miehiä. Onneksi meidän nuorisosta pääosa on sitä mieltä, että armeija on ihan OK.
- irti valtiosta
mirham kirjoitti:
Minun naisen veromarkat kyllä kelpaavat kirkolle! Minulle naiselle kelpaa naispappi, kunhan on hetero.
- niinpä niin
irti valtiosta kirjoitti:
Minun naisen veromarkat kyllä kelpaavat kirkolle! Minulle naiselle kelpaa naispappi, kunhan on hetero.
Surullista oli kuunnella naisteologin/papin puhetta TV:n uutisissa; hän sanoi olevansa niin VIHAINEN tästä syrjinnästä ja manipuloi/yllytti kansalaisia toimimaan heidän puolestaan!!Kummaa puhetta papin suusta, kun ilmoittaa olevansa vihainen, eikö olisi voinut sanoa vaikka surullinen ja pettynyt ja toivovansa, että tämä asia ratkaistaisiin ARMOLLISESTI. Hoi, missä papittaren suvaitsevaisuus, kun pitää oikein vihata. Tämä nimenomainen pappi on vähemmän luottamusta herättävä, esiintyminen menee kiihkoilun puolelle. Ja naisteologien puheenjohtaja oli jotenkin jotenkin, en tiedä,,,,
- ...
paimenpoika?! kirjoitti:
paimenia?!?! Eiköhän niillä ole jo ihan uudet hienot ammattinimikkeet... Eivätkä ne mitään paimenna... Paimenia... no huh vitun huh!
Paimenia onkin vertauskuva. Paimenena pappi tarkoittaa ohjaajaa.
- abituris
Tasa-arvoa maailmaan! Vanha ajatus siitä, kuinka miehet olivat parempia kuin naiset on vanhentunut ja joutaa alimpaan helvettiin, kuin Raamattu ja sen sisältämät rasistiset ajatukset yleensäkin. KAUAN ELÄKÖÖN USKONTOVAPAA MAAILMA JA TASA-ARVO!
- hmmm...
Oli taidettu viestini poistaa... Ilmeisesti Setan edustaja (aloittaja) vauhkoitui. On nyt kuitenkin kestettävä tosiasiat: Raamattu kehottaa parannukseen esim. homoudesta. Kirkko on nyt alkanut vainota uudestisyntyneitä kristittyjä, jotka haluavat noudattaa kaikessa Raamatun tahtoa. Siispä toteutuu Raamatun sana: 'Kaikki, jotka tahtovat tehdä Hänen (Jumalan) tahdon, joutuvat vainottaviksi minun tähteni.' - Muuta mahdollisuutta ei ole täällä Suomessamme kuin tehdä parannus omista synneistään joka iikan. Nyt siis homot ja lesbot siunataan ja Kylliäisen kaltaiset fariseukset saavat toimia estotta maassamme, mutta ne, jotka haluavat noudattaa Raamatun sanaa, joutuvat vainottaviksi. Vainoajat, nämä ns. uskovat, jotka ovatkin osoittautuneet fariseuksiksi, kantavat vastuun kaikesta. Toteutuu tämäkin Raamatun sana: 'Eivät halua itse tulla sisälle ja niitä, jotka tahtovat, eivät anna sisälle (taivaaseen) tulla.' - Kerran sanotaan niillekin, jotka luulivat olevansa uskossa: 'Minä en tunne teitä.' - Kaikkien miespappien pitää saada toimia kirkossa ja toimia omantuntonsa mukaan. Naispappeus on ihmiskeksintöä, sillä nämä ns. 'tasa-arvon' vaatijat ovat sitä aikoinaan vaatineet. - Sanontahan kuuluukin: Joka antaa pahalle pikkusormen, se vie koko käden. Toivottavasti meitä ei kohtaa Sodoman ja Gomorran kohtalo. - Niinpä: antaa kaikkien kukkien kukkia eli Raamattua noudattavien miespappien tulee antaa kirkossa toimia omantuntonsa mukaan.
- uskova
AMEN, AMEN!
Onneksi Jeesus tulee pian hakemaan omansa kotiin. :) - ababababa
Menkää potemaan sitä vanhempienne vajautta jonnekin muualle, mutta ette ala muita ihmisiä vainoamaan joidenkin itsekeksiemme arvojen pohjalta.
- nainen !!
ababababa kirjoitti:
Menkää potemaan sitä vanhempienne vajautta jonnekin muualle, mutta ette ala muita ihmisiä vainoamaan joidenkin itsekeksiemme arvojen pohjalta.
huviksesi mikä uskovissa sinua ärsyttää??
- dasddsa
nainen !! kirjoitti:
huviksesi mikä uskovissa sinua ärsyttää??
ja arvojen saneleminen, vaikkei mitään perustetta ole!
- Ja niin on meitä opetettu
Hmm... Eikös alkukirkossa, siinä, jonka Jeesuksen seuraajat perustivat, naisillakin ollut oikeus julistaa sanaa ja johtaa jumalanpalveluksia? Muistaakseni vasta siinä vaiheessa, kun paavius keksittiin ja kristinuskoa alettiin organisoida muutama sata vuotta myöhemmin, miehet keksivät, että nainen vaietkoon seurakunnassa. Miespappeus on siis täysin ihmiskeksintöä.
Toiseksi, Jumala on antanut meille vapauden valita. Tämä on hieno juttu, ja tätähän tosiuskovaiset painottavat aina. On tältä pohjalta hassua, että samat ihmiset ovat aina ensimmäisenä tuomitsemassa muiden valintoja, kuten naispappeutta.
Kolmanneksi, homous ei ole valinta. Homoksi synnytään, ja homon on yhtä mahdoton kääntyä heteroksi kuin heteron homoksi. Biseksuaali voi noudattaa kumpaa tahansa "suuntausta", mutta hänen kohdallaan on jälleen hyvä muistaa, että hänellä on vapaus valita.
Tiedän kyllä, että olette kuulleet kaikki nämä vastaperustelut aiemminkin. Hyväksyn sen, että ette suostu niitä hyväksymään. Se on teidän valintanne. Onneksi meillä on vapaus valita! - Jaeel
Ja niin on meitä opetettu kirjoitti:
Hmm... Eikös alkukirkossa, siinä, jonka Jeesuksen seuraajat perustivat, naisillakin ollut oikeus julistaa sanaa ja johtaa jumalanpalveluksia? Muistaakseni vasta siinä vaiheessa, kun paavius keksittiin ja kristinuskoa alettiin organisoida muutama sata vuotta myöhemmin, miehet keksivät, että nainen vaietkoon seurakunnassa. Miespappeus on siis täysin ihmiskeksintöä.
Toiseksi, Jumala on antanut meille vapauden valita. Tämä on hieno juttu, ja tätähän tosiuskovaiset painottavat aina. On tältä pohjalta hassua, että samat ihmiset ovat aina ensimmäisenä tuomitsemassa muiden valintoja, kuten naispappeutta.
Kolmanneksi, homous ei ole valinta. Homoksi synnytään, ja homon on yhtä mahdoton kääntyä heteroksi kuin heteron homoksi. Biseksuaali voi noudattaa kumpaa tahansa "suuntausta", mutta hänen kohdallaan on jälleen hyvä muistaa, että hänellä on vapaus valita.
Tiedän kyllä, että olette kuulleet kaikki nämä vastaperustelut aiemminkin. Hyväksyn sen, että ette suostu niitä hyväksymään. Se on teidän valintanne. Onneksi meillä on vapaus valita!Väärin! Homoksi tai lesboksi EI kukaan synny. Homouden ja lesbouden toteuttaminen käytännössä on raskas synti. Noiden syntien takia Jumala hävitti kokonaisen kaupungin, Sodoman. Kyseisen taipumuksen itsessään tietävän vastuu on hakeutua hyvään terapiasuhteeseen ja rukoilla apua Jumalalta, ettei viettele toisia tuhoon. Niinkuin täällä on edellä todettu, Suomella on vaikeat ajat edessä kansamme jumalattomuuden, ylimielisyyden ja tahallisen synnin tekemisen tähden.
Kyllä meitä uskovia saa pilkata. Se on vain merkki Paholaisen raivostumisesta. Pitäkäämme yhtä ja katse Kristukseen, joka on jo voittanut saatanan vallan! Olemme VOITTAJAN PUOLELLA. - mutta
Jaeel kirjoitti:
Väärin! Homoksi tai lesboksi EI kukaan synny. Homouden ja lesbouden toteuttaminen käytännössä on raskas synti. Noiden syntien takia Jumala hävitti kokonaisen kaupungin, Sodoman. Kyseisen taipumuksen itsessään tietävän vastuu on hakeutua hyvään terapiasuhteeseen ja rukoilla apua Jumalalta, ettei viettele toisia tuhoon. Niinkuin täällä on edellä todettu, Suomella on vaikeat ajat edessä kansamme jumalattomuuden, ylimielisyyden ja tahallisen synnin tekemisen tähden.
Kyllä meitä uskovia saa pilkata. Se on vain merkki Paholaisen raivostumisesta. Pitäkäämme yhtä ja katse Kristukseen, joka on jo voittanut saatanan vallan! Olemme VOITTAJAN PUOLELLA.kukaan terapeutti ei pidä homoutta henkisenä sairautena, se poistettiin tautiluokituksesta yli 20 vuotta sitten
- realismia kehiin
Jaeel kirjoitti:
Väärin! Homoksi tai lesboksi EI kukaan synny. Homouden ja lesbouden toteuttaminen käytännössä on raskas synti. Noiden syntien takia Jumala hävitti kokonaisen kaupungin, Sodoman. Kyseisen taipumuksen itsessään tietävän vastuu on hakeutua hyvään terapiasuhteeseen ja rukoilla apua Jumalalta, ettei viettele toisia tuhoon. Niinkuin täällä on edellä todettu, Suomella on vaikeat ajat edessä kansamme jumalattomuuden, ylimielisyyden ja tahallisen synnin tekemisen tähden.
Kyllä meitä uskovia saa pilkata. Se on vain merkki Paholaisen raivostumisesta. Pitäkäämme yhtä ja katse Kristukseen, joka on jo voittanut saatanan vallan! Olemme VOITTAJAN PUOLELLA.Homoksi nimenomaan synnytään. Jos juku vielä 2000-luvulla muuta väittää, on vanhanaikainen. Kuinka monta fiksua julkisuudessa elävää homoa tiedät? Kaikki on lahjakkaita hyviä tyyppejä, eikä heitä käännytetä homoudesta pois. Esimerkkejä löytyisi vaikka kuinka.
- Fundeeraaja
realismia kehiin kirjoitti:
Homoksi nimenomaan synnytään. Jos juku vielä 2000-luvulla muuta väittää, on vanhanaikainen. Kuinka monta fiksua julkisuudessa elävää homoa tiedät? Kaikki on lahjakkaita hyviä tyyppejä, eikä heitä käännytetä homoudesta pois. Esimerkkejä löytyisi vaikka kuinka.
Miten perustelet väitteesi, että homoksi nimenomaan synnytään? Olen itsekin miettinyt tätä juttua, enkä oikein tiedä miten se menee. Toisaalta ihmisen seksielämässä kun on kyse mitä suuremmassa määrin aikuisen ihmisen valinnoista. Voi valita missä, miten ja kenen kanssa. Mikä osuus on elämän pienillä sattumuksilla? Mitä homous siis on, synnynnäinen juttu, aikuisen valinta, sattuman sanelemaa, vai kaikkia näitä yhdessä?
- homoja
Fundeeraaja kirjoitti:
Miten perustelet väitteesi, että homoksi nimenomaan synnytään? Olen itsekin miettinyt tätä juttua, enkä oikein tiedä miten se menee. Toisaalta ihmisen seksielämässä kun on kyse mitä suuremmassa määrin aikuisen ihmisen valinnoista. Voi valita missä, miten ja kenen kanssa. Mikä osuus on elämän pienillä sattumuksilla? Mitä homous siis on, synnynnäinen juttu, aikuisen valinta, sattuman sanelemaa, vai kaikkia näitä yhdessä?
ja olen heidän kanssaan paljon asiaa "puinut"/kysellyt ja kyllä me olemme sellaiseen loppupäätelmään tulleet, ettei siihen homouteen "liitytä" eikä "käännytä" vaan homous on syntymästä lähtien.
Olen tiennyt ystäväni homoudesta jo todella pienenä ja silloin ei edes kukaan ollut minulle vielä ko. asiasta vanhempana puhunut. Käyttäytyminen ja asioiden hoitaminen näkyy jo aikaisin joten en ole ikinä epäröinyt ainakaan itse asiaa, enkä ystäviäni keitä pidän täysin muiden vertaisina, en todellakaan alempiarvoisempina ihmisinä.
Minusta on törkeää haukkua, parjata näitä ihmisiä, lähimmäisiä. Eivät he ole meille mitään pahaa tehnyt ja jos nyt jotakin on joku homo loukannut niin varmasti on myös heterokin. - Haaveilija_
Fundeeraaja kirjoitti:
Biologian tunnilla lukiossa oli aikoinaan eli n.3 vuotta sitten puhetta homoudesta ja ihan varmaa ei olla homouden syistä. Kuitenkin uskotaan, että biologialla olisi jonkun verran asian kanssa tekemistä.
Meistä ihmisistä homoseksuaalisuushan jakautuu sillä lailla, että n. 1,1% naisista on leboja ja 2,2% miehistä on homoja. Kas kummaa, eläinmaailmassa prosenttiluvut ovat täysin samat - naarailla 1,1% ja uroksilla 2,2%. Näin siis kertoi kalvo, jota näytettiin lukion kolmannella luokalla bilsan kurssilla. Tästähän voi siis päätellä, että homoseksuaalisuus ei ole valinta. Sitäpaitsi eiväthän eläimet osaa ajatella (useimmat) rationaalisesti, että haa, haluan panna vain samaa sukupuolta olevia. Ihminenhän on juuri niitä harvoja lajeja, jotka pariutumisesta ylipäätään saavat nautintoa.
Ja tietenkin tunnen itsekin muutaman homoseksuaalin, eikä todellakaan oma valinta. Vai kuinka moni haluaa valita kiusaamista, syrjintää ja sen, että isä heittää ulos kotoa?
- Goodwin
Harvalla kundilla näyttää olevan niin hyvät työpaikkaedut, kuin papilla. Voi kieltäytyä tekemästä leipähommiaan, jos duunikaveriksi tulee nainen.
Tässä vanhurskaiden päähänpistossa ei enää ole päätä eikä häntää...Maailma on muuttunut, tie on loppuun kuljettu, ja jos homma ei maistu - niin kenkää!
Kyllä nämä kaverit ovat suunnitelleet tarkkaan tulevaisuutensa mahdollisten ja toivottavien potkujen jälkeenkin.
Aina löytyy, jopa naispiireistä, hurskaita, jotka ovat valmiit maasuttamaan suosikkejaan.
Ei muuta kuin puhtaaseen jenkkimalliin: Oma seurakunta pystyyn. Sopivalla strategialla nämä herrat ovat pian julkkispappeina äveriäistä sakkia.
Eri asia on, kuuluuko ev.lut. kirkon tapoihin tai velvollisuuksiin luovuttaa toimipaikkansa näiden julkimoiden käyttöön - maksutta?
Asian selventämiseksi Goodwin kertoo heti olevansa ev.lut.seurakunnan jäsen, normaalin sellaisen. - lyyli
omaava henkilö lähtee polkemaam jumalan sanaa lokaan,miksi sitä raamattua oikein paarmakin käyttää saarnoissaan jos mikään kohta ei raamatun teksteissä ole totta ja pyhää,missä on raamatussa kohta jossa kuvataan naispappi seurakunnan katsijaksi??
- mooses:
Vuorisaarnassa Jeesus varoitti vääristä opastajista. Arkkipiispa on kristittyjen vainooja.
Rukoilkaamme hänen puolestaan, että hänen silmänsä avautuisivat erottamaan oikean ja väärän.
Jeesus tahtoisi pelastaa hänetkin taivasten valtakuntaan. - suuressa kirjassa
käsketään erikseen sortamaan toisia ihmisiä pelkkien sukuelinten takia?
Miten ne miesten kulkuset vaikuttavat papin virassa toimimiseen?
Perustakaa te vain miehiä arvostavat vanholliset ja fundametiltit oma kirkkonne, silloin päästään näistä kiistoista. Toivottavasti työpaikkasyrjintää ei enää hyväksytä ja tulee erotus virasta! - ...
mooses: kirjoitti:
Vuorisaarnassa Jeesus varoitti vääristä opastajista. Arkkipiispa on kristittyjen vainooja.
Rukoilkaamme hänen puolestaan, että hänen silmänsä avautuisivat erottamaan oikean ja väärän.
Jeesus tahtoisi pelastaa hänetkin taivasten valtakuntaan.Kaikenkaikkiaan tässä on pohjimmaltaan se, että sielunvihollinen tietää loppunsa olevan lähellä. Sillä Jeesuksen tulo on lähellä. Joten, tässä kiistassa ei oikeastaan ole mitään ihmeellistä. Jeesushan on itsekin joutunut vainotuksi. Meillä, jotka tahdomme noudattaa Jeesuksen opetuksia, on ihana tulevaisuus taivaassa. Halleluja, Jeesus on meidän auttajamme ja pelastajamme. Hän on valmistamassa meille sijaa luonaan taivaassa ja kuulee rukouksemme. Jeesus myös tietää tämänkin tilanteen ja haluaa, että rukoilemme tosiaan näiden vainoajien puolesta. Itse he sallivat Spongin käymiset Suomessa ja Kylliäisen tapaiset ei-uskovat työntekijät ja synnissä elävät. Mutta tulee aika ja on jo, jolloin jokainen, joka on kuuliainen Jeesukselle, tulee vainotuksi, kuten Raamattu sanoo. Hämmästyttävää jollain tavalla, että vainot ovat alkaneet kirkosta!
- ...
suuressa kirjassa kirjoitti:
käsketään erikseen sortamaan toisia ihmisiä pelkkien sukuelinten takia?
Miten ne miesten kulkuset vaikuttavat papin virassa toimimiseen?
Perustakaa te vain miehiä arvostavat vanholliset ja fundametiltit oma kirkkonne, silloin päästään näistä kiistoista. Toivottavasti työpaikkasyrjintää ei enää hyväksytä ja tulee erotus virasta!Sinäkö jotain tiedät Raamatusta? Haureutta rakastava olet enemmän kuin Jumalan sanaa, jos et osaa erottaa, että ei tässä mistään tasa-arvosta ole kyse, vaan Jumalan Sanan noudattamisesta.
- vastaa kysymykseen
... kirjoitti:
Sinäkö jotain tiedät Raamatusta? Haureutta rakastava olet enemmän kuin Jumalan sanaa, jos et osaa erottaa, että ei tässä mistään tasa-arvosta ole kyse, vaan Jumalan Sanan noudattamisesta.
et vastaa kysymykseen :)) et siis löytänyt mitään pätevää syytä siihen, että pappina toimiminen on vain sukuelimistä riippuvaista.
Hyvä tietää, että kirjaa voi tulkita ihan miten haluaa, omia tarkoituksiaan varten. Sitähän teet juuri kun kiellät toisilta ihmisiltä tasa-arvon. - armoa
Niin, olen aivan samaa mieltä. En todellakaan pidä kirkon nykytyylistä, mielistelyä, yli-suvaitsevaisuutta kun ei uskalleta olla eri mieltä. Missä nyt siiten on armo, jota niin kovasti huudettiin pettäjä-piispan kohdalla.
- kirkon johto
Olen samaa mieltä ja ihmettelen arkkipiispan toimintaa. Missä on nyt se armo, josta kovasti huudettiin pettäjä-piispan kohdalla. En oikein ymmärrä, miksi käytäntö, joka oli ainoa oikea aikaisemmin ( ja on edelleen muissa kirkoissa) saattaa johtaa omantunnon mukaan toimivat tällaisen savustuksen kohteeksi. On se nyt kumma, ettei kirkko pysty hoitamaan työvuoro-ym. asioita niin, ettei hyvin muuten varsinaisen työnsä hoitava pappi voi toivoa saavansa sellaiset työolosuhteet, joissa hänellä on hyvä olla. Näinhän yleensä työpaikoilla pyritään toiminaan. Missä on muuten ko. pappien ammattiyhdistystuki?
- lyyli
vastaa kysymykseen kirjoitti:
et vastaa kysymykseen :)) et siis löytänyt mitään pätevää syytä siihen, että pappina toimiminen on vain sukuelimistä riippuvaista.
Hyvä tietää, että kirjaa voi tulkita ihan miten haluaa, omia tarkoituksiaan varten. Sitähän teet juuri kun kiellät toisilta ihmisiltä tasa-arvon.tässä on kysymyksessä eikä mikään tasa-arvo!seurakunnan kaitsijan tulee olla yhden vaimon mies,nyt kysynkin sinulta miten nainen voi olla yhden vaimon mies,eikö se ole kohta joka vastaa osaltaan tähän kysymykseen,kohta löytyy timoteuksen kirjeestä.
- ...
lyyli kirjoitti:
tässä on kysymyksessä eikä mikään tasa-arvo!seurakunnan kaitsijan tulee olla yhden vaimon mies,nyt kysynkin sinulta miten nainen voi olla yhden vaimon mies,eikö se ole kohta joka vastaa osaltaan tähän kysymykseen,kohta löytyy timoteuksen kirjeestä.
Totta, mutta Raamattu ei ole täydellinen, siitä on jätetty paljon tavaraa pois, ja yleensä sellaista joka tukee naisia jollakin tavalla. Nimittäin alkukirkossa molemmat sukupuolet saivat toimia sanansaattajina.
- lyyli
... kirjoitti:
Totta, mutta Raamattu ei ole täydellinen, siitä on jätetty paljon tavaraa pois, ja yleensä sellaista joka tukee naisia jollakin tavalla. Nimittäin alkukirkossa molemmat sukupuolet saivat toimia sanansaattajina.
kuin seurakunnankaitsijan virka ,voitaisko verrata postinjakajaa pappiin?
- 20 vuotta sitten
aika pitkä aika on suvaittu lakia noudattamattomia. Naispappeus hyväksyttiin vuonna 1986. Korkea aika toteuttaa sen kieltäviin kurinpitoa. Ei missään muuallakaan työpaikalla saa kukkoilla ja tehdä omantuntosa mukaan mikä lystää.
Erottakaa kirkosta ne ketkä sen lakeja eivät hyväksy, naurettavaa sallia kiusaaminen vuodesta toiseen!- totuutta
Niin, mutta yleinen käytäntöhän on , että kiusaajat saavat jäädä ja kiusatut lähtevät. Eli ei perustelusi nyt tässä oikein pädekään. Eikä päde, sikäli, että työolosuhteet tulee tehdä myös kirkossa sellaiseksi, että hyvin työnsä tekevää pappia ei savusteta pois, kun hän toimii omatuntonsa mukaan. On kysymys vain suvaitsevaisuudesta heitä kohtaan ja missä on nyt sitten näin tärkeässä asiassa armo!!
- Saara
Kun on jo 20 vuotta aikaa naispappien hyväksymisestä
nyt pitää eräiden miespappien ymmärtää.
Ei täällä moni muukaan asia ole sama, kuin ennen.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, jos ei työnantajan
määräämä työ kelpaa, niin pitää mennä sellaiseen
työhön jota huvittaa tehdä. Jämäkämpää otetta arkki-
piispalta ja piispoilta! Kirkosta eroaminen lisään-
tyy, ellei asiaa selvitetä ja naisille anneta arvoa.
- syntinen_paska
Raamattu sitä ja raamattu tätä... Kiveksiäki kiinnostaa.
Raamattu on pelkkää patriarkaalista paskaa kannesta kanteen. Maailmankuva niin mustavalkoinen, että voittaa 1900 -luvun alun filmitkin. Raamattussa kaikki on käytännössä joko hyvää tai pahaa, vaikka näiden piirteiden pitäisi terveessä ihmisessä olla integroitunut eheäksi. Raamattussa käydään sivu sivulta läpi "hyvän" ja "pahan" taistelua ihmisessä, ja ihminen nähdään syntymästään saakka syntisenä. Todellisuudessa vastasyntynyt lapsi on aina "tabula rasa" tyhjä taulu, jonka jokainen tervejärkinen tajuaa omilla pikkusilla aivonystyröillään.
Ja naispappeus?! Mitä helvetin väliä sillä on, mitä joku museopappa on joskus satoja vuosia sitten kännipäissään raapustellut, ha.
Turhin satukirja koskaan, perkeles.- Syntinen mies
Oletkos koskaan tullut ajatelleeksi, että melkoinen osa länsimaista sivistystä ja lasten ja naisten huomioon ottaminen on Raamatun arvomaailmalle perustettua. Se että Raamattu kertoo, että minä ja sinä ollaan syntisiä on sitten jo taas toinen juttu.
- juttusi
Yhtä soppaa tuo juttusi. On Raamatussa kerrottu paljonkin pahaa tekevistä ihmisistä, mutta miten heihin suhtaudutaan, luepa vielä kerran ja yritä sitten leikkiä asiantuntevaa.
- syntinen_paska
Syntinen mies kirjoitti:
Oletkos koskaan tullut ajatelleeksi, että melkoinen osa länsimaista sivistystä ja lasten ja naisten huomioon ottaminen on Raamatun arvomaailmalle perustettua. Se että Raamattu kertoo, että minä ja sinä ollaan syntisiä on sitten jo taas toinen juttu.
Joo, olen itseasiassa. Äijähän puhuu asiaa!
On totta, että suuri osa länsimaista kulttuuria on perustettu raamatun luoman arvomaailman pohjalle. Ihmekkös tuo kun suhtautuminen esimerkiksi esiaviolliseen seksiin, homoseksuaaleihin ja naisiin onkin niin kielteistä. Raamatussa sallitaan sitä ja tätä ja seuraavalla sivulla kielletään se ja tuo ja plaaaaa.
Uskovaisten hihhulien tuntuu olevan vaikea hyväksyä sitä, että kaikki meistä ei vain yksinkertaisesti USKO, piste.
Onneksi tiede on mennyt maagisen ajattelun edelle. Maailma nääs muuttuu. Otan osaa, jos joku ei pysy perässä. - lyyli
syntinen_paska kirjoitti:
Joo, olen itseasiassa. Äijähän puhuu asiaa!
On totta, että suuri osa länsimaista kulttuuria on perustettu raamatun luoman arvomaailman pohjalle. Ihmekkös tuo kun suhtautuminen esimerkiksi esiaviolliseen seksiin, homoseksuaaleihin ja naisiin onkin niin kielteistä. Raamatussa sallitaan sitä ja tätä ja seuraavalla sivulla kielletään se ja tuo ja plaaaaa.
Uskovaisten hihhulien tuntuu olevan vaikea hyväksyä sitä, että kaikki meistä ei vain yksinkertaisesti USKO, piste.
Onneksi tiede on mennyt maagisen ajattelun edelle. Maailma nääs muuttuu. Otan osaa, jos joku ei pysy perässä.tarvitse sellaisten tuoda edes esille, joilla ei ole mitään kuuluvuutta kirkkoon sen verojen maksuun tai raamatun sanan lukemiseen ja opiskeluun,miksi nämä ovat huutamassa pappien virkojen hoidosta, jotka eivät usko koko raamattuun sanaa.eläkää omissa ympyröissänne ei teillä ole osaa eikä arpaa kirkon menoihin tai niiden palkkalaisien tekemisiin jos ette kuulu edes seurakuntaan.ateistit ovat valinneet omat pelastajansa,vai mitä?
- Jumalan toinen poika...
Totta kai saa kieltäytyy pappis hommat on heiän mielestä HOMOJEN JA PEDOFIILIEN hommaa.Naisista ei ole selaiseen!!"vittuun pilkut"
- mijpää
eikös raamatussa sanota selkeästi että nainen vaietkoon seurakunnassa!!
- ...
Mutta asian voi tulkita sitenkin ettei naisella ole minkäänlaista vaikutusvaltaa. Sitäpaitsi raamatusta poisjätetystä teksteistä löytyy kohtia jotka tukee naispappeutta.Esim alkukirkossa "virassa" oli molemmat sukupuolet.
- POIS VIRAST HINTTIPAPIT
JOS RAAMATUS SANOTAAN ET TAPPAKAA KAIKKI ÄMMÄT NI TAPETAANKO???? EI HELVETTI.. LUKEKAAN VAAN PILKUN TARKKAAN SITÄ VANHAA PASKA RAAMATTUU. KANNATTAA MIETTII ET TOST RAAMATUN KIRJOTTAMISEST ON "VÄHÄN" AIKAA, SE OLI SIIHEN AIKAAN SIDOTTUA, NYT ON NYT!!!!!!! MIETI SITÄ
- syntinenminäkin
mieti sitä, että se on kirjotettu joskus 2000 vuotta sitten, ja silti se on yhä voimissaan.jos pyrit noudattamaan sen ohjeita, on elämäsi kohtuulisen hyvää, olit sitten täysin terve, tai jollakin tapaa vaillinainen-sairas ym.lähi ympäristöllesi olet positiivinen asia. sinulta saavat "murrosikäisetkin" ym. lohdutusta
antiikin suuria ajattelijoita, joiden koko elämä oli filosofiaa ym, ja jotka elivät varsin yltäkylläistä elämää, lukee muutama hassu tutkija ym.
raamatun apostolit olivat lähinnä kalastajia ja tavallisia työmiehiä, heidän "kirjojaa" lukevat kymmenet miljoonat erilaiset ihmiset joka puolella maailmaa joka päivä.....mieti sitä
Kannattaa tutustua Vammalan kappalaisen omaan blogiin.
Siitä saa ajankohtaista ja vanhempaakin tietoa Vammalan seurakunnan "pattitilanteesta".
http://rankinen.blogspot.com/
(Jari Rankisen nettipäiväkirja)- Satunnainen ajattelija
Yhteisön vahva viesti on ollut se ettei naista saa syrjiä. Mutta mihin mittaan asti miestä saa syrjiä? Jos kirkko alkaa vainota toisinajattelijoita kuin entinen suurvalta, niin mitä tästä pitäisi ajatella?
Päättääkö nykyisen evankelis-luterilaisen kirkon asioista Naisasialiitto, valtio ja mitä niitä sidosryhmiä onkaan.
Talonrakennustermejä käyttääkseni, pitäisikö korjata vanhaa, rakentaa uusi vai muuttaa kerrostaloon? (Elikä uudistaa luterilainen kirkko, perustaa uusi vai siirtyä kreikkalais- tai roomalaiskatolisiin kirkkoihin?)
Onko luterilainen kirkko tullut tiensä päähän, sotkeentunut aluskasvillisuuteen. - Uskonnot tulevat juutalaisu...
"Kristinusko ja islam ovat syntyneet juutalaisuuden pohjalta."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalaisuus
"Ajanlaskumme alussa juutalaisuudessa odotettiin Messiasta. Tästä alkuperäisestä juutalaisuudesta erosi lahko, joka tunnusti Jeesus Nasaretilaisen messiaaksi. Myöhemmin tämä lahko muodosti maailman suurimman uskonnon, kristinuskon."
Juutalaisuudessa ei yleensä pidetä naisia mitenkään arvossa vaan he ovat juutalaisille roskaa. Eli jos ette halua olla juutalaisia niin erotkaa äkkiä. Tuo oli faktaa mitä tuolta löytyi, mutta tv:ssä olen nähnyt tuon kuinka he käyttäytyvät naisia kohtaan. En ole nykyään nähnyt kuin vain miehiä juutalaisten porukoissa.
Uskonnot tulevat siis juutalaisuudesta.
Jos haluatte erota, tässä linkki eroamiseen.
http://www.eroakirkosta.fi/ - Seurakuntalainen minäkin
Erikoista raamatun tulkintaa. Eikö Jumalamme tahtonut, että kansalaiset elävät sovussa ja tasa-arvoisessa asemassa rotuun, ikään ja sukupuoleen katsomatta. Onkohan kyseinen kieltäytyjä HOMO... vai nukkuuko kotona naisen vieressä. Kyllä naisillakin on oikeus pappistoimintaan ja toisekseen naispapit ovat inhimillisempiä kuin miespapit.
- Juutalaisia kaikki
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000058&posting=22000000025039662
Lukekaa ja oppikaa.
BURNING AND FREEZING POWER INSIDE AT THE PLANET NAMED EARTH.- Tiredof
Olet varmaan saanut viestisi läpi kaikille jota se kiinnostaa. Kiitos yritteliäisyydestäsi. Oli hauska tutustua. Näkemiin.
- kiellettyä siis rikos
koska se on laitonta. Miten lapsellista änkyttää, ettei sukupuolilla olisi samoja oikeuksia olla ihminen. Hävetkää rauhan ja rakkauden sanan saattajat, nyt on vuosi 2007 eikä keskiaika.
- Työrauhaa
Nämä naispappien vihaajat tulisi todella erottaa kirkonpalveluksesta.Niin he kuin kaikki kirkon piirissä uudistuksia vastustavat saisivat perustaa oman liikkeen vaikka 1800-luvulle jämähtäneet.Eräs naispappi sanoi eilen telkussa aika hyvin:"Älkää itkekö tyhjiä kirkonpenkkejä"sillä se on Teidän itsenne vika jos väki kirkoista kaikkoaa,kirkosta eroaminenhan on taas noussut ja yhtenä syynä on naispappeusasia ja toisena kirkollisen vihkimisen salliminen homo ja lesbopareille.Kirkko ei ainoastaan syyllisty syrjintään vaan myös hyväksyy sen.Tälläinen yhteiskunnan varoja nauttiva koko Suomen suurin laitosteatteri olisi saatava toimimaan ja rokkaamaan 2000-luvun malliin eikä kirkkosaleissa saisi soida 1800-luvun synkeät sävelet.Kaikki uudistuksia vastustavat perustakaa se oma kirkkonne niin saatte siellä kaikessa rauhassa olla naftaliinin ja homeen hajun ja hämähäkinseittien keskellä.Vammalan kappalaiselle potkut,nyt jos koskaan pitää kirkon pistää jatkuvalle työsyrjinnälle piste.
- ovat...
ahdasmielisiä - siis he, jotka eivät hyväksy sitä tosiasiaa, että raamatussa on ristiriitoja ja tulkinnanvaraa, ja maailmassamme on asioita, joita ei ole kommentoitu raamatussa mitenkään.
mutta kun jumalan perusajatus poikansa suulla on, että kaikki me olemme tasaveroisia keskenämme. ajatus siitä, että vain mieshenkilö voisi toimia jumalan palvelijana ja sanan välittäjänä kirkollisissa toimissa on naurettava jo lähtökohtaisesti. miksi ihmeessä näin olisi? mikä on se logiikka?
koko historiamme miesvaltaisuus perustuu ainoastaan yhteen asiaan: mies on voimakkaampi sukupuoli, mies on aina pitänyt naisensa kurissa väkivalloin, sanellut mitä tämän tulee tehdä, mitä saa tehdä ja mitä ei. eikö tämä nyt muka ole tiedossa? nainen on ikään kuin ollut miehelle aina "kodin pikku mukavuuslaitos", jolta saa kodinhoitopalvelua ja seksiä, joka pitää kodin pystyssä sillä aikaa kun mies on kalassa, metsällä, viljelyksiään hoitamassa tai sotimassa.
tässä unohdetaan täysin pari raamatun tärkeintä perusajatusta: "tee, kuten tahdot sinulle tehtävän", "rakasta lähimmäistäsi, kuten itseäsi". eli tasa-arvo, kunnioitus ja lähimmäisenrakkaus. tässä asetutaan jumalan sanan yläpuolelle tuomitsemaan - tuomitsemaan asiassa, josta meille ei ole yksiselitteisesti annettu ohjetta.
pitäisikö jumalan hiukan päivittää meille sanaansa, sillä olen myös hieman epäilevällä kannalla homous-asiassa: luulenpa, että jumala rakastaa homoseksuaaleja ihan yhtä paljon kuin meitä "sukupuumme jatkajiakin".
ja oikeastaan luulen, että raamattuumme on "lipsahtanut" asioita, jotka eivät sinne oikeastaan edes kuulu. nämä huomaa jo ensi lukemalla räikeinä ja hämmentävinä ristiriitoina.
jos minä olisin jumala, en ikinä pitäisi ihmistä, omaa lastani tällaisen hämmennyksen, sekaannusten ja väärinkäsitysten mahdollisuuksien vallassa. mistähän siis mahtaa loppujen lopuksi olla kysymys???- kieteyttänyt
mielestäni tämän ajatuksen mitä olen jo pitkään miettinyt, että miten asian oikein ilmaisisin itse.
Tämä oli hyvä kirjoitus ja yhdyn kyllä siihen. Ei tuossa ole mitään pahaa, että naispappeja on ja tulee olemaan.
Nimenomaan tuo, että on ristiriitoja, tulkinnanvaraa on juuri se mitä niin monet eivät ymmärrä. Ei se sana siellä ole se yksioikoinen totuus.
Miksi silloin edes olisi näin monia uskoja jos pyrkimys on ollut yhteen? On niin paljon asioita mitkä ovat jokainen lukenut "omalla tavalla" ja silloin on uusi "usko" löytynyt...Jos miettii uskontoja mitkä pohjaavat uskonsa raamattuu ihmettelen vain, että miksi teitä on niin monia "liikkeitä" ettekä ymmärrä muita...koska sana on kaikille sama.
EN itse ole uskovainen enkä kuulu kirkkoon joten puolestani kaikka uskovaiset saavat haukkua niin paljon kuin "sielu" sietää. Se ei minua eikä lähimmäisiäni, perhettäni huononna ihmisenä, puolisona enkä tunne senkään jälkeen elämässäni tuskaa.
Aurinkoista kevättä =D ja toivottavasti ihmiset hylkäävät jo ahdasmielisyytensä. - asiaa...
Olipas ihana lukea asiallista tekstiä, aina itsekkin oppii uutta. Ei haukuttu uskovia, ei ateisteja, ei mitään uskontoja. Kerrottiin omia näkemyksiä ja tuntemuksia uskosta/raamatusta, ilman:suuria tunteenpurkauksia!
Tällaisia mielipide kirjoituksia enemmän, niitä on ilo lukea:)
...en ole ns.uskovainen
- Apostoli Paavali
Tarvitaan uutta uskonpuhdistusta. Arkkipiispan olisi tehtävä asiasta omat johtopäätöksensä ja erottava heti kirkon johdosta.
Johtoon tarvittaisiin tosiuskovainen Herran palvelija, joka aloittaisi kovan saarnaamisen niille velekristityille suomalaisille, jotka ovat hylänneet Jumalan ja tulleet paholaisen viettelemiksi.
Kirkko tulisi heti erottaa valtiosta, sillä pakanainen raamatun sanaa vastustava valtio on suurin vihollinen Jumalalle!
Varmasti monet ottaisivat vastaan Jeesuksen pyynnön tulla oikeiksi kristityiksi, kunhan kirkon johto ensin puhdistettaisiin harhaoppineista maallistuineista "mustista paimenista", ja saataisiin papistoon Jumalan sanaa saarnaavia kunnon kristittyjä.- tämänkin
kirjoittajan ajatukset pitäisi ymmärtää? Oletan, että kirjoituksesi perusteella olen itsekin valekristitty, paholaisen viettelemä ja Jeesuksen ja Jumalan hylkäävä.
Huh huh, kyllä on kasaan painuva näkemys...Aika huonosti varmasti menee elämässäsi jos näet suuren osan ihmisistä tällaisina? Oletkohan mistään asiasta mikä ei jollainlailla liity Jumalaan, Jeesukseen, Raamattuun, pelastukseen iloinen?
Olen aidosti onnellinen monista pienistä asioista millä ei meidän perheen mielestä ole uskon kanssa mitään tekemistä.
Rakastan miestäni ja NAUTIN HÄNEN lausumista sanoista, HÄNEN TEKEMÄSTÄ ruuasta, HÄNEN ANTAMASTA lohdutuksesta, HÄNEN ANTAMASTA voimasta. EI täällä ole ketään kolmatta meidän kanssamme...Emme tunne mitään ylimääräistä henkeä kulkemassa.
Elämme kahdestaan ILOISINA TOISISTAMME ja MEIDÄN yhteisestä elämästä. En voisi kuvitellakaan, että antaisin kaiken tämän ilon elämästäni jollekin toiselle. Miksi pitäisi jättää mieheni syrjään? En ymmärrä miksi te uskovaiset ihmiset ette anna puolisoillenne, lähimmäisillenne mitään muuta kuin Jumalan sanan, Jeesuksen...Antaisitte välillä itsenne, ilman saarnoja, juuri sellaisena kuin olette ilman sitä kamalaa vauhkoamista. luulen, että välillä teidänkin perheenne haluaisivat "kokea" sitä pientä iloa mikä syntyy aivan muista asioista kuin Jumalasta, Jeesuksesta tai mistään kirjasta...
Se energia mitä te käytätte vauhkoamiseen, älyttömään saarnaamiseen...toisten "pelotteluun" näillä asioilla on mielestäni täysin järjetöntä ja toivoisin, että joku päivä tekin ymmärtäisitte ottaa elämän sellaisena kuin se on. Antaisitte sen energian johonkin "lähempänä" olevalle, vaikka perheelle. - Neitsyt Maaria
Kyllä on aikoihin eletty, kun joku kuvittelee olevansa ylösnoussut paavali! Kyllä sun kannattaisi mennä johonkin keskustelemaan harhaluuloistas. Naispappi olis Jeesuksen aikaan ollu sula mahdottomuus, mutta tänä päivänä ymmärretään, että Jumala voi antaa Pyhän Henkensä jopa naispapille. Mahtaa teitä miesparkoja harmittaa moinen oikeudenmukaisuus meitä naispoloja kohtaan. Jos naiset vaikenevat, kuka julistaa?
- seuw
Meni kyllä vähän ohi tuo kirjotus, mutta kuitenkin: Se, mikä jää erittäin monelta vanhakantaisesti vauhkoavalta unohtumatta, on historian tuntemus. Nimittäin alkuseurakunnissa tiettävästi tapahtui sitä, että naiset supisivat kesken tilaisuuden, johon sitten todennäköisesti sanottiin tuo "naiset vaietkoot seurakunnassa". Joku Raamatun kokoajista sitten vain keksi laittaa sen sinne ja - yllätys, yllätys - virkaan jo jääneet miehet sitten päättivät tulkita sen noin.
Viisaita ja ihmisiin myönteisesti ja suvaitsevaisesti uskovaisia vastaan minulla ei ole mitään vihoja, mutta tuolla tavalla räyhäävät ovat niitä pahimpia Raamattua pirun lailla lukevia. Ei se ole kiveen hakattu, miten sitä pitää tulkita. Luulisi kirkon virkaan hakevan tuollaisen perusasian historiallisesta tekstistä tietävän.
- pelleily
koomista kohellusta, oli kyse sitten luterilaisista, ortodokseista(se se vasta touhua onkin), muslimeista tai muista yliluonnollisopeista. Järjen valo sammunut ja pysyy. Kyllä joskus järjellisen olennon on raskasta taivaltaa pimeässä keskiajassa, sitähän tämä on. Naispappeus ei mitään muuta, hölmölän touhuja yhtäkaikki.
- ja juuret
"Naispappeus ei mitään muuta"
Ehkä naispappeus muuttaa ainoastaan kirkon perinnettä, jolle kirkko on ollut uskollinen. Mistähän mahtaa löytyä kirkon pappisviran juuret?
Kirkolla ja synagooga-palvelulla, josta Raamatussa kerrotaan, ei mielestäni ole mitään yhteistä vai onko (?). Paavalin kirjeetkin oli osoitettu niille paikkakunnille, joissa oli juutalaisyhteisö ja synagooga.
- kirkosta 20 vuotiaana
sen takia,että siellä sorrettiin toista puoliskoa ihmiskuntaa,nyt on asiat siinä kunnossa,että on varmaan mentävä kirkkoon takaisin.Kaikki naisia sortavat heti erotettava kirkon palveluksesta,ovat harhaoppisia
- lkoni
Sinäkin olet valmis palaamaan kirkon huomaan, kun Saatana on lopulta saanut haltuunsa kirkon 100 prosenttisesti.
Mutta vielä te helvetin tulessa huudatte armoa! - M40+
Erosin itse melko pian sen viimeisen naispappeuden kieltäneen kirkolliskokouksen jälkeen. Olin tuolloin vielä niin nuori, että tarvitsin vanhempieni suostumuksen. Päätös oli silti selvä: Tuollaisen yhdistyksen jäsen en halua olla. Samaan päätyivät monet muutkin.
Kesti yli 20 vuotta ennen kuin kirkko alkoi vaatia omien sääntöjensä noudattamista naispappeusasiassa. Ei kaduta että en ole ollut maksamassa veroja laitokselle, jolta menee vuosikymmeniä saada rivinsä kasaan edes näin pienessä asiassa. - Kasva aikuiseksi
lkoni kirjoitti:
Sinäkin olet valmis palaamaan kirkon huomaan, kun Saatana on lopulta saanut haltuunsa kirkon 100 prosenttisesti.
Mutta vielä te helvetin tulessa huudatte armoa!Vakio pelottelutekstiä kirjoitat ja uskot että sillä viimeistään muut kääntyvät heti uskomaan sinun jumalaasi. Kasva nyt jo aikuiseksi ja lakkaa pelottelemasta herkkäuskoisia.
- ............ ------- .......
Arvoisa lukija
Mielestäni työstä kieltäytyminen on sasma kuin sanoisi itsensä irti työsuhteesta.
Silloin kun virka otetaan vastaan ja saadaan tässätapauksessa papisvihkimys, se edellyttää työn tekoa kaikkien siinä seurakunnassa työskentelevien henkilöiden kanssa siis myös naispapin. Muistaakseni nämä papit ketkä kieltäytyvät työstä ovat saaneet vihkimyksen vuoden -84 jälkeen eli ovat olleet tietoisia keiden kanssa työtä pitää tehdä.
Ellei työn teko maita pitää ymmärtää pyytää eroa tehtävästä,se on helpompi tie itselle eikä ryhtyä rettelöimään, siitä ei hyvä seuraa.
Mielestäni nimimerkillä ei pidä kirjoitella mihinkään, ellei uskalla käyttää omaa nimeään jätetäköön sitten kirjoittelematta.
Ystävällisin terveisin Keijo Kouvonen - vpk
Kun vuosisatoja ollut usko maalistuu, (maallistetaan) alkaa usko mennä kansan keskuudessa. Ei tarvi ihmetellä kirkosta eronneiden määrää.
- nykyaikainen
Eikös se raamattu antanut esimerkin kun porttoa kivitettiin,että kuka heittää ensimmäisen kiven on täysin synnitön?Mitenhän suppea ajatusmaailma tälläkin papilla on kun tuomitsee naispappeuden,yleensä joka tuomitsee on kaikkein pahin synnintekijä,voisi jopa ajatella että homon suulla puhuu tai kasvanut jossakin metsän keskellä..tai sitten psyykkisiä estoja jotka kaipaavat hoitoa?Itse olen ateisti,ei tarvitse ihmetellä miksi ihmiset eroavat kirkosta,kukapa tuommoista ahdasmielistä ilmapiiriä nykyaikana jaksaa katsella(;Onneksi kaikki ei ole samanlaisia..
- Aaaretti
Ehdottaisin nostaa syyte miespapille, joka syrjii ja vastustaa naispapin työtä. Asia voidaa vedota Tasa-arvo rikokseksi. Rangaistus seurakunnassa olisi erottaa miespappi joka kieltäytyy työtehtävästä naispapin kanssa. Minun työssäni olisi välittömästi erottamisen paikka jos kieltäydyn työstä.
On naurettavaa että on noin lapsellisia pappeja jotka ei arvosta kolleegan työtä. Minäkin arvosta kuljetus alalla naiskuljettajaa, ja minesti nainen on tunnollisempi työssään kuin mies. Tämä on nähty esim kirkon piirissä tiedä naispapin joka on paljon asiallisempi ja parempi virassaan kuin saman seurakunnan miespappi.- suvaitsevaisuudesta
miksi miespappeja syrjitään, jotka eivät hyväksy naispappeja.Suvaitsevaisuus ei ole sitä, että pitää olla asioista samaa mieltä.Tämä on uskon asia, joka perustuu raamattuun.
Tulisivat nyt papit edes ensin uskoon.Leipäpappeja riittää.Tämä koko tiedekunta touhu on ihmisten keksimä laitos, josta "tehdään" pappeja. Vaikkei kaikilla ole edes henk.vakaumusta.
- LÖYTYI, KIITOS
linkki, jossa voi erota kirkosta netissä . 30 vuotta ollut mielessä nyt se tapahtuu, jihhaaaa !
- uskis
keskustelussa on puhuttu sekä aidasta että aidanseipäästä. Ihmiset, joilla ei ole mitään tietoa koko naispappeuskiistasta, puhuvat täällä omiaan. Onneksi on muutama viesti asiasta tietäviltäkin.
Tässä ei ensinnäkään ole kysymys mistään tasa-arvokysymyksestä. Papit, jotka eivät halua toimittaa naispappien kanssa alttaripalvelusta tai pitää jumalanpalvelusta, vastustavat sitä raamatuntulkintansa vuoksi. Joku jo mainitsikin yhden paikan mistä tulkinta tulee, pastori on yhden naisen mies - vähän vaikeaa naiselle.
Kurjaa huomata, että kirkko joka ensin lupasi myös vastustaville papeille työpaikan säilyvän ja heille mahdollisuuden tehdä töitä vakaumuksensa mukaan, on nyt pyörtänyt päätöksensä. En ota kantaa naispappeuteen mutta sanansa syönyt, maallistunut kirkko näyttää tässä mihin on menossa. Onneksi on paikkoja missä toisinajattelijatkin voivat työskennellä. Voitte näissä keskusteluissa olevan linkin kautta lukea tämän kohun aihettaneen papin kirjoituksia siitä mitä oikeasti tapahtui. Selventää vähän tosiasioita.
Joku naispappeuskiista on kuitenkin pieni asia kirkon työsaralla. Kirkon päätehtävä on julistaa Jumalan sanaa ja kertoa ihmisille pelastuksen tiestä. Valitettavasti elämme aikaa jolloin kaikki muuttuu ja murenee. Kuitenkin, Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti, halleluja. Hän on Pelastaja vielä tänäänkin, kirkonkin pitäisi kaikissa kuohuissaan tuoda se selvästi esille etsiville, hukassa oleville ihmisille.
Siunattua pääsiäistä kaikille! - Suurin laitosteatteri
uskis kirjoitti:
keskustelussa on puhuttu sekä aidasta että aidanseipäästä. Ihmiset, joilla ei ole mitään tietoa koko naispappeuskiistasta, puhuvat täällä omiaan. Onneksi on muutama viesti asiasta tietäviltäkin.
Tässä ei ensinnäkään ole kysymys mistään tasa-arvokysymyksestä. Papit, jotka eivät halua toimittaa naispappien kanssa alttaripalvelusta tai pitää jumalanpalvelusta, vastustavat sitä raamatuntulkintansa vuoksi. Joku jo mainitsikin yhden paikan mistä tulkinta tulee, pastori on yhden naisen mies - vähän vaikeaa naiselle.
Kurjaa huomata, että kirkko joka ensin lupasi myös vastustaville papeille työpaikan säilyvän ja heille mahdollisuuden tehdä töitä vakaumuksensa mukaan, on nyt pyörtänyt päätöksensä. En ota kantaa naispappeuteen mutta sanansa syönyt, maallistunut kirkko näyttää tässä mihin on menossa. Onneksi on paikkoja missä toisinajattelijatkin voivat työskennellä. Voitte näissä keskusteluissa olevan linkin kautta lukea tämän kohun aihettaneen papin kirjoituksia siitä mitä oikeasti tapahtui. Selventää vähän tosiasioita.
Joku naispappeuskiista on kuitenkin pieni asia kirkon työsaralla. Kirkon päätehtävä on julistaa Jumalan sanaa ja kertoa ihmisille pelastuksen tiestä. Valitettavasti elämme aikaa jolloin kaikki muuttuu ja murenee. Kuitenkin, Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti, halleluja. Hän on Pelastaja vielä tänäänkin, kirkonkin pitäisi kaikissa kuohuissaan tuoda se selvästi esille etsiville, hukassa oleville ihmisille.
Siunattua pääsiäistä kaikille!Kirkko on suurin laitosteatteri.Ihmiset tekevät siellä työtään kuin näyttelijät ei uskon vaan leivän eteen.En usko että kirkon piiristä löytyy montakaan ns.tosiuskovaa toki heitäkin naftaliinihajuisia muinaisjäänteitä on.Miespapit jotka vastustavat naipappeutta pellolle ja kaikki uudistuksia vastustavat myös,perustakaa oma seurakunta oikea naftaliinilahko.Vittumaista pääsiäistä kaikille.
- Minä olen
Suurin laitosteatteri kirjoitti:
Kirkko on suurin laitosteatteri.Ihmiset tekevät siellä työtään kuin näyttelijät ei uskon vaan leivän eteen.En usko että kirkon piiristä löytyy montakaan ns.tosiuskovaa toki heitäkin naftaliinihajuisia muinaisjäänteitä on.Miespapit jotka vastustavat naipappeutta pellolle ja kaikki uudistuksia vastustavat myös,perustakaa oma seurakunta oikea naftaliinilahko.Vittumaista pääsiäistä kaikille.
Olen ollut luterilaisen kirkon palveluksessa 21 vuotta ja tunnen ympäri Suomea tunnollisia ja syvästi asiaansa uskovia työtovereita. On törkeää, että, todennäköisesti todella harvoin seurakunnan tilaisuuksissa kävijä, voi totuudella julistaa työntekijät leipääntyneiksi. Jos luokittelet naispappeuden vastustajat ainoiksi uskovaisiksi, olen todella pahoillani puolestasi. Luulempa, että taivaan portilla painavat muut asiat.
- Rebekka
uskis kirjoitti:
Siunattua pääsiäistä kaikille!Kirjoitit hyvin.Siunattua pääsiäistä!
- Karkussa kaivuuhommissa
Minä olen kirjoitti:
Olen ollut luterilaisen kirkon palveluksessa 21 vuotta ja tunnen ympäri Suomea tunnollisia ja syvästi asiaansa uskovia työtovereita. On törkeää, että, todennäköisesti todella harvoin seurakunnan tilaisuuksissa kävijä, voi totuudella julistaa työntekijät leipääntyneiksi. Jos luokittelet naispappeuden vastustajat ainoiksi uskovaisiksi, olen todella pahoillani puolestasi. Luulempa, että taivaan portilla painavat muut asiat.
Olen ollut töissä Karkun kirkolla kaivuuhommissa, istututtamassa ja hoitamassa kasveja. Silloinen kirkkoherra oli naispappeja vastaan, kuten myöskin naiskappalainen. Tästä on aikaa 4 vuotta.
Miespappi oli alastomana mennyt uimaan rippileirillä tyttöjen kanssa (siis väkisin äkkiarvaamatta) ja kappalainen petti miestänsä. Eli eivät olleet erityisen uskovaisia.
- sai suosiota
juuri naisten, köyhien ja muutenkin vähäosaisten keskuudessa, juuri sen että kaikki ovat Jumalan edessä tasa-arvoisia? Siis silloin alkuaikoina Rooman valtakunnassa... Tämä naispappeuden vastustus vähäsen minusta sortaa tätä ajatusta.
- nähdä
kun raamattu toteutuu silmiemme edessä mm. näitä keskusteluja seuratessa,
Porttokirkko muodostuu, josta löytyy kaikki sekasotku ja kaikki hyväksyminen ja jonka Jumala tuomitsee. Ihanaa uskoni vahvistui jälleen raamattuun ja Jeesukseen Kristukseen. Halleluja!!! - on ymmärrettävää
perustelu siihen on että he antaa ohjenuoraa
lainausmerkeissä lähtökohtaisesti koska senhän
he ansaitsivat jo "syntiinlankeemuksen hetkellä !
ja siten he harjoittavat tointaan miten itse parhaaksi näkee yön pimeyksissä olevilla ajattelumaailman hetkillään, ja se on ymmärrettävää siis toivottavasti menee jakeluun
viisaiden oivien materian käyttäjien päällä maan, Kiitos naispapit että olette olemassa ja ihan oikeasti, älkää alkako kinaamaan asiasta kiitos!
Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604546Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt352089Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1611481- 1651468
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti481462Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2581257Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm1951169- 2031112
- 801037
- 631011