Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. Vähän Aasian seurakunnissa vaikutti harhaopettajia (”antikristuksia” 1. Joh. 2:18, 19), aiheuttaen niille vakavan vaaran.
    Jeesuksen jumaluuden (1. Joh.5:20) kieltämisen ohella harhaopettajat myös kielsivät Jumalan Sanan ja käskyjen sitovuuden kristittyjen elämässä.
    He edustivat todennäköisesti alkavaa gnostismia.
    1-2 Joh:ssa vastutetut harhaopit ovat lähimain samoja kuin 2. Piet:ssa Ja Jd:ssa vastustetut:
    --”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus...Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään.” (1. Joh. 2:22)
    --”...harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut.” (2. Piet.2:1)
    --”...jumalattomia, jotka kieltävät meidän...Herramme Jeesuksen Kristuksen.” (Juudas 4)

Johannes kehoittaa meitä pitämään Raamatun Sanan ainoana opin ja elämän ohjeena ja vaeltamaan rakkaudessa (2. Joh. 9,10).
    Tämä päivän peloittavien näkyjen edessä ja harhaoppien keskellä evankeliumi on ilosanoma. Se on vastalääke pelolle. Johannes kehoittaakin meitä iloitsemaan; ”..Tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen” (1. Joh. 1:4).
    ”Alakuloinen sydän on herkkupala saatanalle”.

Kautta aikojen on ollut eksyttäjiä.
    Sanoohan Raamattu, että Jumala itse lähettää väkevän eksytyksen, jotka eivät ota vastaan rakkautta totuuteen (2. Tess. 2:10-12)

Opetuslapset kysyivät Jeesukselta hänen tulemuksensa ja maailman lopun merkkejä (Matt.24). Jeesus varoittaa: ”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä” (Matt. 24:4)....vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin” (jae 24).

Miten voimme tunnistaa tämän päivän eksyttäjät?
    On koeteltava henget, ovatko ne Jumalasta (1. Joh. 4:1-6)
    On pysyttävä Kristuksen opissa (2. Joh. 9). ”Te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia..”

Raamatun Sanan tuntemus on siis ensiarvoisen tärkeätä!

Meillä on Puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus. Hän on meidän syntimme sovitus.
    Tätä syntien anteeksiantamusta rukoilemme myös IsäMeidän-rukouksessa Jeesuksen itsensä opettamin sanoin; "Anna meille meidän syntimme anteeksi..".

”… kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään” (2Piet 3:18).
  2. Paavali itsekin oli käynyt vanhurskaasta;
    Filipp. 3:2-11:
    3:2 Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
    3:3 Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
    3:4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
    3:5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
    3:6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
    3:7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
    3:8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
    3:9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
    3:10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
    3:11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
    ----
    Paavalilla oli paljon kerskaamista lihan puolesta.
    Silti Paavalinkin oli tunnustettava, vaikka hän oli nuhteeton lain vanhurskauteen nähden (Filipp. 3:6), että hän on syntinen ihminen ja tarvitsee Vapahtajaa.

Kenestähän Paavali käyttää nimitystä "koirat" (ovat pahoja työntekijöitä ja pilalleleikattuja) (Filipp. 3:2)?
    Minkä tähden?
  3. Trubaduuri:"

Kuitenkin tiedetään jotta vanhurskaita ihmisiä on ollut maa pullollaan jo ennen Kristusta, joten ei tuo nyt oikein sovi ihmiskunnan historiaan, meinaan tuo Paav. yksi kirje. Vanhurskaat ihmiset ovat olleet erityisen tunnettuja ja näkyviä oikeudenmukaisuudestaan ja hyvistä teoistaan uskonsa lisäksi,..."
    ---
    Martti Luther kipuli myös näiden kysymysten edessä: Miten ihminen tulee Jumalalle kelvolliseksi, miten päästä Hänen yhteyteensä, miten tulla oikeamieliseksi ja vanhurskaaksi?
    Myös meitä nämä kysymykset mietityttävät ja saattavat ahdistaa.

Luther mainitsee galatalaiskirjeen selityksessä neljänlaisesta vanhurskaudesta:
    (Lainaan Sanansaattaja-lehdessä ollutta artikkelia v.-84/Pentti Heikkilä)
    1) YHTEISKUNNALLINEN VANHURSKAUS on sitä, että pyrimme elämään kunniallisina kansalaisina..
    -On kuitenkin eri asia kelvata Jumalalle kuin kelvata ihmisille.

2)SEREMONIALLINEN VANHURSKAUS on sitä, että tietyt seremoniat suoritettuaan tulee vanhurskaaksi. Tällaisia seremonioita on määrätty Vanhassa Testamentissa juutalaisille.

3)OMAVANHURSKAUS Jumalan edessä syntyy siitä kuvitelmasta, että ihminen on täyttänyt kymmenen käskyn lait- vaikka Jumalan lain tehtävä varsinaisesti on murskata tämä luulo ja tehdä ihminen syntiseksi.

4.YLEINEN VANHURSKAUTTAMINEN
    Luther: ”Kristus omaksuttuaan ihmisluonnon tuli kerran ajassa, poisti lain kaikkine seurauksineen ja kuolemallaan vapautti koko ihmissuvun synnistä ja iankaikkisesta kuolemasta”
    2. Kor. 5:19:ssa Paavali sanoo saman asian: ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan.”
    Tuo ”ei lukenut” tarkoittaa vanhurskauttamista.
  4. Linkistä:
    http://rankinen.blogspot.com/
    (JARI RANKISEN nettipäiväkirjasta)
    VIELÄ KERRAN: EN VASTUSTA TASA-ARVOA

Kaija Pispa ja Jaakko Löytty kirjoittivat ”Naispappeuden puolesta vielä kerran” (TYRVÄÄNSANOMAT 14.12.).
    Heidän – kuten monien – on vaikea ymmärtää, ettei naispappeuden torjuminen ole tasa-arvon vastustamista ja naisen syrjintää.
    Koko asiaa katsotaan väärästä näkökulmasta, jos näkökulma on naisen ja miehen tasa-arvo. Kyse on tietyistä Raamatun kohdista ja niiden ymmärtämisestä – tai pidetäänkö näitä kohtia edelleen ohjeellisina vai ei.

Moni ajattelee, että tasa-arvo vaatii samanlaisuutta ja samoissa tehtävissä toimimista. Minusta se on outo käsitys.
    En ole eikä minusta tule Nokian pääjohtajaa tai äitiä. Silti olen yhtä arvokas kuin Olli-Pekka Kallasvuo tai puolisoni. Erilaiset ja eri tehtävissä toimivat ovat samanarvoisia. Mies ja nainen ovat erilaisia ja erilaisina yhtä arvokkaita. Ollakseen yhtä arvokas kuin mies naisen ei tarvitse olla seurakunnan paimen.

Pispa ja Löytty kirjoittavat minun kannattavan naista alistavaa arvomaailmaa ja ajatusteni olevan ristiriidassa Raamatun ja kristinuskosta nousevan tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden ajatuksen kanssa.
    Pääsen hyvään seuraan: Pispan ja Löytyn mukaan myös Paavali – ”aikansa lapsi” – oli alistaja ja ristiriidassa kristinuskon suurten ajatusten kanssa.
    Kuuluuko samaan joukkoon myös Jeesus – hän kun valitsi apostoleiksi vain miehiä ja antoi ilmeisesti käskyn, ettei naisen tule opettaa seurakunnan jumalanpalveluksessa? Tähän käskyyn Paavali viittaa Ensimmäisessä korinttilaiskirjeessä.
    Jos oma kristinuskon tulkinta alkaa tuntua niin hyvältä, että osa Paavalin, Jumalan ilmoituksen välittäjän – ja jopa Jeesuksen – opetuksista tuntuu väärältä, olisiko syytä hiljentää vauhtia, pysähtyä ja kysyä, olenko korottanut itseni asemaan, jonne en kuulu. Tai ovatko sinne päässeet jotkut ihmiset, joiden paikka se ei ole.

Tämä on ollut melkoinen syksy. Varmaan olen tarvinnut tällaista. Tämän kokemuksen jälkeen tuntuisi hienolta saada keskittyä pastorin ykköstehtävään – kertomaan Vapahtajasta, joka tuli kaikkia varten.(Past. Jari Rankinen).
  5. Soomipoik: "Millä tavalla Jeesus toimii kasteessa"?
    ---
    Kerrataampa vielä.

Kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.
    - Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16) Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi
    (Apt 2:38).
    Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr 10:22).
    - Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5).
    - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnousemuksesta (Room 6:5).
    - Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
    - kaste pelastaa (1.Piet 3:21, Mark. 16:16) .
    - Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12).
    - Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
    - Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
    - Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kor 6:11) .
    - Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
    - Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
    ------
    Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
    Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina). Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).