’Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä’. (Apt 19:1-7).
Tekstissä kerrotaan ihmisistä jotka eivät olleet saaneet oikeanlaista opetusta
Sen voi kuvitella olleen tavallista siihen aikaan, kun elettiin kristillisen elämän alkuaikoja, eikä kristillisen kirkon olemassaolosta oikeastaan voinut vielä edes puhua.
Nyt kun meillä on käytössä kirjoitettu Jumalan Sana; Raamattu, emme voi enää vetäytyä vastuusta. ’Meillä kaikilla on tieto’. Tämän tähden tulee heidän jotka toisia opettavat, itse perehtyä ensin siihen mitä Jumalan Sana sanoo kasteista Pyhästä Hengestä ja niin edelleen. Vasta sen jälkeen hän voi ryhtyä muiden opettajaksi. ’Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta. (Hepr 6:1-2).
Opettajalla on suuri vastuu siitä, että hänen opetuksensa on oikeanlaista, perustuen Pyhiin kirjoituksiin eli Jumalan Sanaan. ’Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.
Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään.’ (Lk 12:47-48).
Tarkka kuvaus siitä kuinka Pyhällä Hengellä täyttyminen oikein tapahtuu, ja mitä ulkonaisia merkkejä siihen voi liittyä on Apostolien tekojen luvussa kaksi. Tällöin myös suuri joukko ihmisiä tuli uskoon, sen jälkeen, kun he olivat kuulleet Pietarin saarnaavan. Pyhällä Hengellä täyttyminen ei ole vain itsetarkoitus vaan sillä on aina myöskin näkyviä seurauksia Jumalan valtakunnan asian edistymiseksi
maan päällä.
Esimerkiksi kielillä puhumisella on oma merkityksensä. Raamattu sanoo että ’kielillä puhuva rakentaa itseään’ (1 Kor 14:4). Mutta kielillä puhuminen on myös merkki, silloin kun se liittyy seurakuntaelämään. ’Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.’ (1 Kor 14:22).
PYHÄLLÄ HENGELLÄ TÄYTTYMINEN
12
699
Vastaukset
- Lukihäiriöinen
Uudesiti syntyminen ylhäältä, ja Pyhän Hengen saaminen, ja syntien tunnustaminen ja anteeksi saaminen, tässä sinulle kolme asiaa, jotka kuuluvat oleellisena osanana, uskoon ja raamatun sanaan kuuluvanna.
Johannes evk. 3 luku
Jos ei ihminen synny ylhäältä uudesti, ei hän voi päästä Jumalan valtakuntaan.
Miksi raamattu sanokaan: jolle paljon on annettu, Häneltä myös vaaditaan.
Minulle on annettu paljon ja minä tuon sitä eteenpäin.
Ainoastaan Pyhä Henki voi, raamatun sanan kautta uskon ruokaa antaa, ja opettaa.
Ilman Pyhää Henkeä olet, kuin kilisevä kulkunen ja helisevä vaski.
Udesti syntymisen kautta, ja parannuksen kautta Pyhä Henki kasvattaa uskossa ja puhdistaa.
Usko ei yksin riitä, tulee olla tekoja, jotka kasvattavat hedelmiä, hedelmistään puu tunnetaan.
Keste ei yksin riitä, Pyhän Hengen kasteella kastetut, saavat Hengen lahjoja jotka rkentavat, itseä ja rakentavat seurakuntaa.
Kyllä Pyhän Hengen lahjat ovat sitä varten annettu, että emme eksyisi.
Sanahan sanoo: vain harvat pelastuvat, miksiköhän näin on? Juuri sen tähden että Jumalan salaisuus ei heille ole kirkastunut.
Ei riitä ainoastaan usko, vaan hedelmistä puu tunnetaan.
Jos ei hedelmiä ole, hakataan puu poikki ja heitetään tuleen.
Ainoastaan Heidät jotka uskovat Jeesukseen pelasteta, vaan jotka täytävät Jumalan sanan Raamatun mukaan, Jeesuksen kautta pelastuvat.
Uskosta syntyvät teot ovat Jumalalle mieluisia, josta palikintosi kasvaa ja sat sen kotona ja myös maanpäällä siunauksena, hyviä ajatuksina ja rauhana ja voimana.
Siunausta olet rukouksessani.Lukihäiriöinen:
"Uudesiti syntyminen ylhäältä, ja Pyhän Hengen saaminen, ja syntien tunnustaminen ja anteeksi saaminen, tässä sinulle kolme asiaa, jotka kuuluvat oleellisena osanana, uskoon ja raamatun sanaan kuuluvana.
Johannes evk. 3 luku."
---
Mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä- syntymisellä (Joh. 3:5)?Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen:
"Uudesiti syntyminen ylhäältä, ja Pyhän Hengen saaminen, ja syntien tunnustaminen ja anteeksi saaminen, tässä sinulle kolme asiaa, jotka kuuluvat oleellisena osanana, uskoon ja raamatun sanaan kuuluvana.
Johannes evk. 3 luku."
---
Mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä- syntymisellä (Joh. 3:5)?Ymmärrän niin että vesi siinä tarkoittaa Jumalan Sanaa, joka kuultuna luo uskon.
Jeesus ja nainen kaivolla "Anna minulle sitä elävää vettä".
9.Samarialainen nainen sanoi Jeesukselle: "Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Juutalaiset eivät näet seurustele samarialaisten kanssa.
10.Jeesus sanoi naiselle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka sinulta pyytää juotavaa, sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
11.Nainen sanoi: "Herra, eihän sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä. Mistä sinulla sitten on se elävä vesi?
12.Et kai sinä ole suurempi kuin isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?"
13.Jeesus vastasi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14.mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan, vaan se vesi, jota minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka pulppuaa ikuiseen elämään."
15.Nainen sanoi: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano, eikä minun tarvitsisi käydä täällä vettä hakemassa."
(Jumalan Kansan Raamattu: Joh. 4:9-15)
Ja Henki taas Pyhää Henkeä, koska Pyhän Hegnen sinetti ja Pyhä Henki tulee siinä kun tulee uskoon. saa syntinsä anteeksi. Mutta siten on eri asia Pyhän Hengen täyteydessä että saa ns. Pyhän Hegen kasteen, joka tarkoittaa, että saa useita tai edes yhden 1 kor 12 tai Room 12 armolahjoista.
http://www.jeesusonherra.juksaa.net/armolahjat.htmjumalan-tulenkantaja kirjoitti:
Ymmärrän niin että vesi siinä tarkoittaa Jumalan Sanaa, joka kuultuna luo uskon.
9.Samarialainen nainen sanoi Jeesukselle: "Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Juutalaiset eivät näet seurustele samarialaisten kanssa.
10.Jeesus sanoi naiselle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka sinulta pyytää juotavaa, sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
11.Nainen sanoi: "Herra, eihän sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä. Mistä sinulla sitten on se elävä vesi?
12.Et kai sinä ole suurempi kuin isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?"
14.mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan, vaan se vesi, jota minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka pulppuaa ikuiseen elämään."
15.Nainen sanoi: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano, eikä minun tarvitsisi käydä täällä vettä hakemassa."
Ja Henki taas Pyhää Henkeä, koska Pyhän Hegnen sinetti ja Pyhä Henki tulee siinä kun tulee uskoon. saa syntinsä anteeksi. Mutta siten on eri asia Pyhän Hengen täyteydessä että saa ns. Pyhän Hegen kasteen, joka tarkoittaa, että saa useita tai edes yhden 1 kor 12 tai Room 12 armolahjoista.
http://www.jeesusonherra.juksaa.net/armolahjat.htmVesi= Jumalan sana
jumalan-tulenkantaja" Pyhä Henki tulee siinä kun tulee uskoon. saa syntinsä anteeksi. Mutta siten on eri asia Pyhän Hengen täyteydessä että saa ns. Pyhän Hegen kasteen,,,,"
----
Kerroppa joku esimerkki Raamatusta, jossa puhuttaisiin Pyhän Hengen saamisesta uskoontullessa ja sen lisäksi vielä erikseen ns. Pyhän Hengen kasteen saamisesta.
(Apt. 19:1-6 ei käy esimerkistä, koska ko. henkilöt olivat kokonaan vaille Pyhää Henkeä.")jumalan-tulenkantaja kirjoitti:
Ymmärrän niin että vesi siinä tarkoittaa Jumalan Sanaa, joka kuultuna luo uskon.
http://www.jeesusonherra.juksaa.net/armolahjat.htmjumalan-tulenkantaja:"... ja Pyhä Henki tulee siinä kun tulee uskoon. saa syntinsä anteeksi. Mutta siten on eri asia Pyhän Hengen täyteydessä että saa ns. Pyhän Hegen kasteen, joka tarkoittaa, että saa useita tai edes yhden 1 kor 12 tai Room 12 armolahjoista".
---
Löytyykö tästä esimerkkejä Raamatusta?
Mitä tarkoittaa henkikaste?
Löytyykö Raamatusta (esim. Apt. teoista))sellaisesta esimerkkiä yksilökristityn kohdalla?
Neljä kertaa Apt. teoissa kyllä mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän päälle;
ensin alkuseurakunnan (Apt. 2:1-13), sitten samarialaisten (Apt. 8:14-17) ja pakanain (Apt. 10:44-48)) ja viimeiseksi Johanneksen opetuslasten päälle (Apt. 19:1-7).
Mutta oliko näissä tapauksissa missään kysymys ns. henkikasteesta?
Voisko joku vastata tähän!- taappo
Tapio522 kirjoitti:
Vesi= Jumalan sana
jumalan-tulenkantaja" Pyhä Henki tulee siinä kun tulee uskoon. saa syntinsä anteeksi. Mutta siten on eri asia Pyhän Hengen täyteydessä että saa ns. Pyhän Hegen kasteen,,,,"
----
Kerroppa joku esimerkki Raamatusta, jossa puhuttaisiin Pyhän Hengen saamisesta uskoontullessa ja sen lisäksi vielä erikseen ns. Pyhän Hengen kasteen saamisesta.
(Apt. 19:1-6 ei käy esimerkistä, koska ko. henkilöt olivat kokonaan vaille Pyhää Henkeä.")Näinhän se menee aikajärjestyksessä Raamatun mukaan:
Joh.20:21. Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin minäkin lähetän teidät."
22. Tämän sanottuaan hän puhalsi heihin ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. Joilta te kiellätte synninpäästön, ne jäävät syntiensä tuomion alle."
yllä olevassa Raamatun kohdassa 11 opetuslasta kastettiin Pyhällä Hengellä
Apt.1:1.Edellisessä kertomuksessani minä kirjoitin, arvoisa Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa
2. siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös. Sitä ennen hän oli Pyhän Hengen kautta antanut käskynsä valitsemilleen apostoleille,
3. joille hän myös kärsimisensä jälkeen monin kiistattomin todistein osoitti elävänsä. Hän näyttäytyi heille 40 päivän aikana ja puhui Jumalan valtakunnasta.
Luukas vielä varmistaa näin käyneen!
Apt.2:1. Kun helluntaipäivä oli tullut, he kaikki olivat yhdessä koolla.
2. Taivaasta tuli yhtäkkiä humaus, kuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja se täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3. He näkivät kuin tulen lieskoja, jotka jakaantuivat ja asettuivat kunkin heidän päälleen.
4. He kaikki tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua muilla kielillä sen mukaan, mitä Pyhä Henki antoi heille puhuttavaksi.
Myös ne yksitoista kokivat Pyhän Hengen voitelun, vaikka olivat jo aiemmin vastaan ottaneet Pyhän Hengen kasteen.
Eli uudestisyntyminen tapahtuu silloin kun ihminen tekee parannuksen ja uskoo Jeesuksen sovitusveren puhdistavaan voimaan.
Pyhän Hengen kaste saadaan erityistä tehtävää varten. Raamatun esimerkissä opetuslasten oli jäätävä Jerusalemiin odottamaan Pyhän Hengen voimaa todistustehtävää varten.
Kyllä vain tässäkin ajassa Pyhä Henki toimii juuri samalla tavalla, jotta Jeesuksen todistajilla olisi väkevää voimaa takanaan, ettei tarvitse omassa heikkoudessa vapista kaikenlaisten teologisten harhauttajien edessä. taappo kirjoitti:
Näinhän se menee aikajärjestyksessä Raamatun mukaan:
Joh.20:21. Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin minäkin lähetän teidät."
23. Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. Joilta te kiellätte synninpäästön, ne jäävät syntiensä tuomion alle."
Apt.1:1.Edellisessä kertomuksessani minä kirjoitin, arvoisa Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa
2. siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös. Sitä ennen hän oli Pyhän Hengen kautta antanut käskynsä valitsemilleen apostoleille,
3. joille hän myös kärsimisensä jälkeen monin kiistattomin todistein osoitti elävänsä. Hän näyttäytyi heille 40 päivän aikana ja puhui Jumalan valtakunnasta.
2. Taivaasta tuli yhtäkkiä humaus, kuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja se täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3. He näkivät kuin tulen lieskoja, jotka jakaantuivat ja asettuivat kunkin heidän päälleen.
4. He kaikki tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua muilla kielillä sen mukaan, mitä Pyhä Henki antoi heille puhuttavaksi.
Myös ne yksitoista kokivat Pyhän Hengen voitelun, vaikka olivat jo aiemmin vastaan ottaneet Pyhän Hengen kasteen.
Eli uudestisyntyminen tapahtuu silloin kun ihminen tekee parannuksen ja uskoo Jeesuksen sovitusveren puhdistavaan voimaan.
Pyhän Hengen kaste saadaan erityistä tehtävää varten. Raamatun esimerkissä opetuslasten oli jäätävä Jerusalemiin odottamaan Pyhän Hengen voimaa todistustehtävää varten.
Kyllä vain tässäkin ajassa Pyhä Henki toimii juuri samalla tavalla, jotta Jeesuksen todistajilla olisi väkevää voimaa takanaan, ettei tarvitse omassa heikkoudessa vapista kaikenlaisten teologisten harhauttajien edessä.Pyhä Henki tuli opetuslapsiin vasta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen (Joh 14:14-28.). Jeesus lupasi apostoleille, ettei jätä heitä yksin: hän tulee heidän tykönsä. Tämä toteutui pysyvästi, kun Isä lähetti Pyhän Hengen opetuslapsiin helluntaina.
Jeesus ei voinut asua opetuslasten sydämissä ennen kuin oli mennyt pysyvästi Isän tykö 40 päivää ylösnousemisensa jälkeen. (Apt 1:1-11)
Jeesus käski opetuslasten odottaa Isältä saadun lupauksen täyttymistä vielä silloinkin, kun hänet otettiin ylös taivaaseen. (Luuk 24:47-51) Lupaus oli Pyhän Hengen lähettäminen. Pyhä Henki ei voinut siten olla opetuslapsissa ennen kuin vasta helluntaina.- kuolemaan
taappo kirjoitti:
Näinhän se menee aikajärjestyksessä Raamatun mukaan:
Kyllä vain tässäkin ajassa Pyhä Henki toimii juuri samalla tavalla, jotta Jeesuksen todistajilla olisi väkevää voimaa takanaan, ettei tarvitse omassa heikkoudessa vapista kaikenlaisten teologisten harhauttajien edessä."Myös ne yksitoista kokivat Pyhän Hengen voitelun, vaikka olivat jo aiemmin vastaan ottaneet Pyhän Hengen kasteen." kirjoitat noin
---
uudessa liitossa on vain yksi kaste, jossa on mukana sekä vesi että Henki (Apt.19) Johanneksen kasteessa oli vain vesi, se oli pelkkä vesikaste, joka lakkasi Johaneksen kuolemaan.
ei Jeesuksen eläissä voitu vielä ketään kastaa eli liittää Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. kristillinen kaste oli mahdollista vasta helluntaina ja sen jälkeen
"vedestä ja Hengestä" uudestisynnytään (Joh.3:5)
Todistus Jeesuksesta Kristuksesta
6 Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta -- ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus.
7 Todistajia on näin kolme:
8 Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi. - taappo
Tapio522 kirjoitti:
Pyhä Henki tuli opetuslapsiin vasta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen (Joh 14:14-28.). Jeesus lupasi apostoleille, ettei jätä heitä yksin: hän tulee heidän tykönsä. Tämä toteutui pysyvästi, kun Isä lähetti Pyhän Hengen opetuslapsiin helluntaina.
Jeesus ei voinut asua opetuslasten sydämissä ennen kuin oli mennyt pysyvästi Isän tykö 40 päivää ylösnousemisensa jälkeen. (Apt 1:1-11)
Jeesus käski opetuslasten odottaa Isältä saadun lupauksen täyttymistä vielä silloinkin, kun hänet otettiin ylös taivaaseen. (Luuk 24:47-51) Lupaus oli Pyhän Hengen lähettäminen. Pyhä Henki ei voinut siten olla opetuslapsissa ennen kuin vasta helluntaina.Joh.20:22. Tämän sanottuaan hän puhalsi heihin ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
- HEnkeä
taappo kirjoitti:
Joh.20:22. Tämän sanottuaan hän puhalsi heihin ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
Joh.20:22. Tämän sanottuaan hän puhalsi heihin ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
Jeesuksella oli eläissään mahdollisuus antaa omasta Hengestään ihmisille. "Voima" eli Henki lähti siihen, jota Jeesus koski. Hän antoi Henkeään opetuslapsille, koska meni itse pois joksisin aikaan kuolemassaan tuonelaan ja lähetti Henkensä takaisin maahan vasta helluntaina. tuossa väliaikana tarvittiin myös Pyhää Henkeä maan päällä. taappo kirjoitti:
taappo: Mitä tässä tapahtui?
---
Helluntailaisten opetus on epäraamatullista...usein he ymmärtävät, että opetruslapset saivat Hengen jo Jeesuksen puhaltaessa heidän päälleen Joh.20:22.
Tämä selitys on eksyttävää.
Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen vasta mentyään Isän luo, taivaaseenastumisensa jälkeen;
”Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä Hänet teille lähetän” (Joh. 16:7).
Sama asia Joh. 15:26.
Puhaltaminen (Joh. 20:22) viittaa helluntaina toteutuvaan Pyhän Hengen saamiseen.
Puhaltamisen voimme nähdä lupauksena tulevasta.
Johannes teologi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
---
Kysymyksiä:
---Miksi Paavali kysyy "millä kasteella te olette kastetut", kun saa kuulla, etteivät Efeson opetuslapset olleet saaneet Pyhää Henkeä (Apt. 19:1-6)?
(Eli miten liittyy Pyhän Hengen saaminen vesikasteeseen?)
---Kun Hebr. kirjeen kirjoittaja puhuu eri kasteista (Hebr. 6:1-2), niin tarkoittaako hän näillä kasteilla kristillistä kastetta ja ns. Pyhän Hengen kastetta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.313366Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652653Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151724- 1191488
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1321479- 1021427
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241237Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411116Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141103Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest591015