Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. Mk 2:28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."

Mk 8:38 Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa."

Mk 9:9 Ja heidän kulkiessaan alas vuorelta hän teroitti heille, etteivät kenellekään kertoisi, mitä olivat nähneet, ennenkuin vasta sitten, kun Ihmisen Poika oli noussut kuolleista.

Mk 9:31 Sillä hän opetti opetuslapsiaan ja sanoi heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin, ja he tappavat hänet; ja kun hän on tapettu, nousee hän kolmen päivän perästä ylös".

Mk 10:33 "Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineitten käsiin, ja he tuomitsevat hänet kuolemaan ja antavat hänet pakanain käsiin;

Mk 10:45 Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."

Mk 14:21 Niin, Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt."

Mk 14:41 Ja hän tuli kolmannen kerran ja sanoi heille: "Te nukutte vielä ja lepäätte! Jo riittää! Hetki on tullut; katso, Ihmisen Poika annetaan syntisten käsiin.

Lk 6:5 Ja hän sanoi heille: "Ihmisen Poika on sapatin herra".

Lk 7:34 Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!'

Lk 9:26 Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa.

Lk 9:44 "Ottakaa korviinne nämä sanat: Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin".

Lk 11:30 Sillä niinkuin Joonas tuli niiniveläisille merkiksi, niin Ihmisen Poikakin on oleva merkkinä tälle sukupolvelle.

Lk 12:8 Mutta minä sanon teille: jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, myös Ihmisen Poika tunnustaa Jumalan enkelien edessä.

Lk 12:10 Ja jokaiselle, joka sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan anteeksi; mutta sille, joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anteeksi anneta.

Lk 12:40 Niin olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee."

Lk 17:24 Sillä niinkuin salaman leimaus loistaa taivaan äärestä taivaan ääreen, niin on Ihmisen Poika päivänänsä oleva.

Lk 17:30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

Lk 18:8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

Lk 19:10 sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on".

Lk 22:22 Sillä Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin säädetty on; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta hänet kavalletaan!"

Lk 22:69 Mutta tästedes Ihmisen Poika on istuva Jumalan voiman oikealla puolella."

Lk 24:7 sanoen: 'Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää kolmantena päivänä nouseman ylös'."
  2. Mt 10:23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.

Mt 11:19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

Mt 12:8 Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra."

Mt 12:32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.

Mt 12:40 Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.

Mt 13:37 Niin hän vastasi ja sanoi: "Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika.

Mt 13:41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta,

Mt 16:27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.

Mt 17:9 Ja heidän kulkiessaan alas vuorelta Jeesus varoitti heitä sanoen: "Älkää kenellekään kertoko tätä näkyä, ennenkuin Ihmisen Poika on noussut kuolleista".

Mt 17:12 Mutta minä sanon teille, että Elias on jo tullut. Mutta he eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle, mitä tahtoivat. Samoin myös Ihmisen Poika saa kärsiä heiltä."

Mt 17:22 Ja kun he yhdessä vaelsivat Galileassa, sanoi Jeesus heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin,

Mt 19:28 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

Mt 20:18 "Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineitten käsiin, ja he tuomitsevat hänet kuolemaan

Mt 20:28 niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."

Mt 24:44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.

Mt 25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.

Mt 26:2 "Te tiedätte, että kahden päivän perästä on pääsiäinen; silloin Ihmisen Poika annetaan ristiinnaulittavaksi".

Mt 26:24 Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt."

Mt 26:45 Sitten hän tuli opetuslasten tykö ja sanoi heille: "Te nukutte vielä ja lepäätte! Katso, hetki on lähellä, ja Ihmisen Poika annetaan syntisten käsiin.
  3. mamabeard: "Heistä tulee uskoontulonsa jälkeen isoosia ja kukkopoikia tunkiolle..."
    --
    Asiaa kirjoitit.

Ylläolevaan lainaukseen kuitenkin tarkennusta
    (Kirjoitan osittain "puolileikillään").

Minulla on kesästä saakka ollut uusi kukko, jolla on kolme kanaa paimennettavanaan. Vuosien mittaan olen menettänyt pari kukkoa petojen kynsiin.
    Kukoista ja niiden käyttäytymisestä kanoja kohtaan meillä olisi paljon opittavaa.
    Onhan sinullakin paimennettavana, jossakin mielessä, tämän foorumin lauma.
    Siinä tehtävässä tarvitaan valppautta ja valveilla oloa.
    Hyvin olet hommasi hoitanut- en moiti!

Niin..kukkoani tahtoisin puollustaa ja "kaitsijan" tointa(si).

”KUKKONA TUNKIOLLA”
    Yleensä "kukkona tunkiolla"-sanonta ymmärretään negatiisesti.
    Itse ajattelen sitä ennemminkin positiivisena sanontana.
    Kyse on vallan käytöstä. Mutta valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä.

Kukolla on suuri vastuu kanalaumastaan.
    Se vie laumansa hyville ruokapaikoille.
    Se myös joutuu koko ajan olemaan valppaana vihollisten varalta.
    Tunkio on hyvä tähystyspaikka ja myös samalla matopaikka. Jos vaara uhkaa, niin kukko varoittaa siitä laumalleen.

Jos joku hyökkää kanalauman kimppuun, on kukko eturintamassa puollustamassa laumaansa. Joskus kukko menettää henkensä siinä, kuten parille omalle kukolleni on käynyt.

Luonnontilassa olevissa kanalaumoissa syntyykin yleensä kukkoja enemmän kuin kanoja, koska nuorien kukkojen kuolleisuus niiden puollustaessa laumaansa on suurempi kuin kanojen.

Yleensä kukko illalla on ensimmäisenä menossa yöpuulle raskaan päivän jälkeen. Vastuu painaa.
    Ja aamulla se on usein ensimmäisenä jalkeilla.

Jos kanat riitelevät keskenään, niin kukko tulee "erotuomariksi".
    Jos joku kana eksyy laumasta, niin kukko hakee sen takaisin.
    ---
    Ei väheksytä kukkoa.
    Annetaan myös tukemme niille seurakunnan kaitsijoille, jotka pitävät laumastaan huolen.
  4. 1.Mitä ehtoollinen ON?

Ehtoollisessa on kahdenlaiset asiat;
    -Näkyväiset: Leipä ja viini
    -Näkymättömät: Kristuksen ruumis ja veri

2.Mitä ehtoollisessa saamme?

"Siunattu malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka me murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?" (1.Kor.10:16).

3. Miten on mahdollista, että Kristus antaa meille ruumiinsa ja verensä syödä ja juoda?

Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme. Se on salaisuus.
    Oikeina kristittyinä saamme sen yksinkertaisesti uskoa, epäilemättä Jeesuksen omia sanoja:"Tämä ON MINUN RUUMIINI...Tämä ON MINUN VERENI" (Mark.14:22,24).

4. Entä jos nauttii ehtoollista ilman uskoa?

Ilman uskoa ehtoollisen nauttiminen tulee enemmän tuomioksi kuin autuudeksi (1.Kor.11:27-31)

5.Voidaanko sanoa, että leipä ja viini MERKITSEVÄT Kristuksen ruumista ja verta?

Ei voida!
    Kristus ei ole ehtoollisessa antanut meille ruumistaan ja vertansa niinkuin poissa olevaisten paljaina merkkeinä, vaan itse olennon: TOTISEN RUUMIINSA JA VERENSÄ.

6. MUUTTUVATKO leipä ja viini Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (kuten katoliset opettavat)?

Eivät muutu.
    Ehtoollisessa saadaan leivässä ja viinissä TOTINEN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI.

7. Mitä hyvää meillä on ehtoollisessa?

-Meidän uskomme tulee siinä vahvistetuksi ja vakuutetuksi syntien anteeksisaamisesta (Matt.26:28).
    -Tulemme Kristuksen kanssa yhdistetyiksi.

8. Kuinka usein ehtoolliselle pitäisi mennä?

Ei ainoastaan kerran vuodessa, vaan niin USEIN (1. Kor.11:26), kuin omatunto lohdutukseksensa ja vahvistukseksensa vaatii.

9. Mikä kehoittaa meitä käymään ehtoollisella?

-Jeesuksen Kristuksen käsky
    -Hänen armollinen lupauksensa
    -oma tarpeemme, heikkoutemme ja kiusaukset, joille aina olemme alttiita.

10. Ketkä ovat kelvollisia ehtoolliselle?

-Jotka koettelevat itsensä ja sydämestään katuvat syntejään.
    -Jotka uskovat, että Jumala Kristuksen tähden antaa heille synnit anteeksi
    -Joilla on sovinnollinen mieli lähimmäisiään kohtaan
    -Joilla on vakaa ja totinen aikomus ja tahto tehdä parannusta elämässään.

Kelvoton on se, joka ei näistä pidä vaarin, vaan menevät sinne vain tavan vuoksi, ulkonaisen muodon tähden ja ulkokullatusta sydämestä.; he syövät ja juovat itsellensä tuomion ja kadotuksen.
    1. Kor.11:28
    Matt. 5:23,24
  5. Olin kerran arki-illan ehtoolliskirkossamme. Mukanani oli pari ystävää.
    Toinen uskova, toinen ”etsivän paikalla”.

Tämä ”etsivän paikalla” ollut ei millään rohjennut tulla ehtoollispöytään, koska koki itsensä niin syntiseksi. Mutta uskalsi viimein kuitenkin tulla, kun me muut jo olimme pöydässä.

Kirkosta lähtiessä hän kertoi; ”Mikä ihmeen voima se minut nosti penkistä. Minulla ei ollut lainkaan halua tulla ehtoolliselle”.
    Jälkeen päin kuulin, että toinen mukanani ollut uskova ystäväni oli rukoillut ehtoollispöydässä tämän ”etsivän paikalla” olleen puolesta, että hän olisi saanut rohkeutta osallistua Herran pöytään.

Moni meistäkin saattaa arkailla tulemasta ehtoolliselle. Joku voi ajatella, ettei ole tarpeeksi hyvä kohtaamaan Herraa.
    Minua ovat rohkaisseet nämä Herran sanat: ”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu SYNTIEN ANTEEKSIANTAMISEKSIi” (Matt. 26:28).
    Joka uskoo nämä sanat, hän saa, mitä ne lupaavat.
    Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta. Hän katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi.

Tämä ”etsivän paikalla” (oli alkoholisti ja lääkkeitten väärinkäyttäjä) ollut oli lähempänä Herraa kuin moni meistä, jotka tunnemme itsemme kovin ”pyhiksi” ja hurskaiksi ja synnittömiksi.
    Jos siis koet tarvitsevasi yhä läheisempää elämänyhteyttä Kristukseen, käy usein ehtoollisella. Paavali sanoo: ”Niin usein, kuin…”(j. 26). Hän ei sano, että ”niin harvoin, kuin…”
    Ei tarvitse myöskään tavoitella ylevää tunnelmaa. Hyödyksi ehtoollinen on sille, joka ottaa sen vastaan uskossa, tuntui miltä tuntui.
    ---
    Tähänkin yhteyteen sopii hyvin Jeesuksen opettama vertaus fariseuksesta ja publikaanista.
    Jeesus puhui sen niille, "jotka luottivat itseensä luullen olevansa vanhurskaita ja ylenkatsoivat muita" (Lk.18:9).

Luuk. 18:11
    "Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani".

Luuk. 18:13
    "Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
  6. Semper.Fidelis:
    "Mutta on huomattava, että Jeesus vaatii seuraajiltaan enemmän kuin vain vetäytymistä
    Hänen synnittömyytensä alle - valerauhaan, jossa "synnittöminä" puijaisimme Jumalaa".
    --
    Tälläisesta "valerauhasta" Paavalikin varoittaa!
    Tarkastelkaamme asiaa Room. 5:19-6:1-14 perusteella.
    --
    5:19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
    5:20 Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
    5:21 että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin ARMOKIN HALLITSISI vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
    --
    Kaikki ne, jotka ottavat Kristuksen vastaan omana henkilökohtaisena Vapahtajanaan, tulevat uskon kautta vanhurskaiksi, Jumalalle kelpaaviksi (21).
    Jokaisen on henkilökohtaisesti suostuttava ottamaan Kristus vastaan.
    Evankeliumi ”on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka uskovat" (Room.1:16).
    --
    Paavali jatkaa:
    6:1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
    6:2 Pois se! Me, jotka olemme KUOLLEET POIS SYNNISTÄ, KUINKA ME VIELÄ ELÄISIMME SIINÄ?

6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
    --
    Paavali on puhunut Kristuksen tuomasta anteeksiantamuksesta. Jotkut väittivät että anteeksiantamus johtaa ihmistä tekemään yhä enemmän syntiä (1).
    Paavali kysyy: ”Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi” (1)?

Mitä kristityksi tuleminen merkitsee?
    Paavali puhuu kasteesta.
    ”Olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman” (4). Kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta ja tekee kasteen saaneen tästä voitosta osalliseksi (3) Kristitty on kastettu Kristuksen omaksi (Matt.28:19).

Kaste velvoittaa meitä jokapäiväiseen parannuksentekoon eli kääntymiseen pois synneistä kohti Jeesusta (Room. 6:10-14).
    "Pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa"( Room.6:11).