Hiljainen rauha....

leahim

Tapasin kerran henkilön.
Hän ei ollut kaadettava eikä kaatunut.
Hänestä vain huokui jotain
jota en osaa selittää.

Hänen lähellään oli vain niin hyvä olla,
jotain rauhaa ja lempeyttä.
Sen tunsi.

Uskovaiset puhuvat täällä paljon
"henkien tuntemisesta".Ja tunnistamisesta.
Minä en niihin usko.

Mielestäni se on vain sitä
että kemiat sopivat yhteen toisilla,
ja toisilla taas ei,
joten hellarin mielestä sitten hänellä on väärä "henki".

Minun mielestäni kaikki nuo "henget"
ovat ihmisen keksimiä termejä.
Niinkuin Saviksen gospel-henkikin.

Ja tällä palstalla on joitain
jotka eivät esimminusta pidä.
Ja minä en heistä.
Se on sitä kemiaa,ei muuta.

Ihmisestä voi aistia paljon
jo kirjoitusten perusteella!
Hassua onkin
kun näkemättä toista kirjoittajaa
hänestä voidaan sanoa näin:

Sinussa on väärä henki.
Sinä et ole uudestisyntynyt.
Olet vääräoppinen.

Ja usein nämä jotka näin sanovat,
ovat itse eläneet rankemman kautta elämänsä.
Tehneet juuri sitä syntiä
mistä muita syyttävät.

Heistä tulee uskoontulonsa jälkeen
isoosia ja kukkopoikia tunkiolle.
Ja ne omat synnit unohdetaan.

26

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löyhäpää

Kunpa osaisin sanoa noin herkästi tärkeistä asioita. Kun en osaa, olen iloinen, kun joku toinen osaa.

• Minullakin on kokemusta siitä kun kemiat kolahtaa yhteen.
      Voi olla isoja kolahduksia, paljon pieniä ja voivat johtaa eri asioihinkin.

Arvaas milloin mulla tuli automaattisesti mieleen "Jumalan luomistyöt", ilman että ennätin edes ajatella.

No kerrotaan: Se sattui edellisellä viikolla kylpylässä kun joku "afrodite" pyörähteli edessäni ja käveli poispäin, niin, olin pudottaa silmäni ja melkein huudahdin "Ja Jumala loi takapuolen".
      Juu, että näitä kolahduksia sattuu muuallakin kuin päässä tai sydämessä, ainakin mulla :)).

• leahim

No Pe.ku,sulla sitten kolahti!:=))

Afrodite.....hmmm.

• Sirpa Rajala

melkein sitten meinasit uskoa Jumalaan ko? >> Ja Jumala loi takapuolen".

• Sirpa Rajala kirjoitti:

Tarkoitin tuossa, esimerkissä sanoa, että erilaiset päähän piintyneet sanonnat kuten "Jumala loi", sitä tai tätä, voivat helposti pulpahtaa suusta, vaikkei ikipäivänä olisi Jumalaan uskonut.

Ei me Il-Marin laavulla enää olla, vaikka ihan mukavaa siellä oli, mutta saa home-allergian.
        Sen takia kutsunkin teidät kaikki omalle laavulleni jossa ei ole käytetty rakennusmateriaalina ainuttakaan home-itiöiden lahottamaa puuta ja menenkin itse sinne jo parin päivän sisällä.

16251 Äkväjoki
        Tekemätöntie 12

• leahim
        Pe.ku kirjoitti:

Tarkoitin tuossa, esimerkissä sanoa, että erilaiset päähän piintyneet sanonnat kuten "Jumala loi", sitä tai tätä, voivat helposti pulpahtaa suusta, vaikkei ikipäivänä olisi Jumalaan uskonut.

Ei me Il-Marin laavulla enää olla, vaikka ihan mukavaa siellä oli, mutta saa home-allergian.
        Sen takia kutsunkin teidät kaikki omalle laavulleni jossa ei ole käytetty rakennusmateriaalina ainuttakaan home-itiöiden lahottamaa puuta ja menenkin itse sinne jo parin päivän sisällä.

16251 Äkväjoki
        Tekemätöntie 12

Ja methän Pe.ku tulemma sinne Sirpan kanssa.:=))
        Niin,ja Jumala loi laavun!

• leahim
        Sirpa Rajala kirjoitti:

Ei olla enää,mut mennään Pe.kun laavulle.
        Katos katos,laittoi osoitteenkin.
        Kummallista,muistaakseni
        IL.Marilla oli sama osoite...hakkaamaton halkopino.
        Eiks tekemätön tie ole melkein sama,
        tai siellä päin.

Kummallista että vaikka kirjoittaisi enkelten kielellä
        niin AINA joku huomauttaa vikoilusta...
        Niin Sirpa,ja Il.Marin laavulla ei kaatuiltu.:=))
        Minä en kaatunut millään...
        Kaatuikohan se Pe.kun afrodite?

• Pe.ku kirjoitti:

16251 Äkväjoki
        Tekemätöntie 12

Sirpan kanssa katsomaan että millanen laavu sulla sitten on? Ei taida kaksinen olla, kun et ole kuvaakaan kehdannut laittaa? Mää kehtasin, ja vieläpä keskeneräisestä laavusta. Se on muuten tervaspuista se laavuni, ettekö huomanneet tervan tukoksua, kun siellä olitte?

• leahim kirjoitti:

Ei olla enää,mut mennään Pe.kun laavulle.
        Katos katos,laittoi osoitteenkin.
        Kummallista,muistaakseni
        IL.Marilla oli sama osoite...hakkaamaton halkopino.
        Eiks tekemätön tie ole melkein sama,
        tai siellä päin.

Kummallista että vaikka kirjoittaisi enkelten kielellä
        niin AINA joku huomauttaa vikoilusta...
        Niin Sirpa,ja Il.Marin laavulla ei kaatuiltu.:=))
        Minä en kaatunut millään...
        Kaatuikohan se Pe.kun afrodite?

Mun laavulle tullaan siten, ko isolta tieltä käännytään vasempaan, niin punaisen maitolaiturin takaa oikeelle ja siitä parikilsaa niin on perillä. Se on auto tie. Mutta jos tulee oikopolkua pitkin, (se oikaisee paljon, mutta on kaita ja kivinen, mut vie perille). niin punaisen rakentamattoman omakotitalon takaa lähtee se polku ja suoraan laavulleni. Siksi mun laavulle onkin helppo osata, kuten jo varmaan tiedättekin? :)

• leahim
        Il-Mari kirjoitti:

Mun laavulle tullaan siten, ko isolta tieltä käännytään vasempaan, niin punaisen maitolaiturin takaa oikeelle ja siitä parikilsaa niin on perillä. Se on auto tie. Mutta jos tulee oikopolkua pitkin, (se oikaisee paljon, mutta on kaita ja kivinen, mut vie perille). niin punaisen rakentamattoman omakotitalon takaa lähtee se polku ja suoraan laavulleni. Siksi mun laavulle onkin helppo osata, kuten jo varmaan tiedättekin? :)

Huomen IL.mari!
        Juu kaita on sinun polkusi..meinasin siellä jo kompastua.
        Mutta onkos sinulla pannu muurinpohja lettuja varten?

Kuhan tuo Sirpa vielä heräileepi
        niin suunnittelemme tuloa sinne.
        Jos Sirpa pitäisi kädestäni kiinni,
        niin en siltä polulta eksyisi..?
        Vai tulisitko itse vastaan....

Sataa ja on liukasta..
        kumpa pysyisin pystyssä...:=))

• -nikitön-

"Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin."

Tuo "Ja ne omat synnit unohdetaan." Et huomannut, että sujuvasti unohdat tuossa juuri ne sinun omat syntisi? Syytellessäsi muita.

Mutta ikävä kyllä on totta että, helluntailaiset usein laittavat kaiken pahojen henkien piikkiin jos ei pärstä miellytä. Monta kertaa joutuu kuulemaan milloinka joku ei olekaan uskossa ja on Jumalan epäsuosiossa, kun itseasiassa ko.henkilö on vaan sen yhden hellarin halveksittavana. Jumalia on tasan yhtä paljon kun on seurakunnassa jäseniä...

Kun kysyt henkilö A:lta oletko armon alla, olet, mutta jos kysyt B:ltä et yllättäen olekkaan. Ja koko ajan muka sama jumala kyseessä. Omaa oksaansa sahaavat.

• Vaihtoehtoisuutta

Oikea henki tarkoittaa mielestäsi että kemiat toimii. Ei hassumpi vaihtoehtoinen selitys.

• Jos palstalla on

ainoastaan vikoilemassa,niin kukapa sellaisesta tykkää..?

Löytyykö sinulta mitään hyvää sanottavaa hellareista..?

• mielipiteestä. Piti tähän vastata aamupäivällä mutta kaikkea ei voi tehdä samaan aikaan.
      >Ja tällä palstalla on joitain jotka eivät esim. minusta pidä.<
      Minulla ainakaan ei ole sinua vastaan mitään, vaikka erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia onkin.

On tärkeää oppia erottamaan sielun ja hengen alueet.
      Sielun kokemukset ovat inhimillisen tapahtumisen alueella koettavia ilmiöitä. Näitä luonnollisen persoonan toimintaan kuuluvia tapahtumia voidaan tarkastella psykologisesti. Niitä on ilmeisiä ja helposti käsiteltäviä ilmiöitä sekä vaikeampia, esim. lapsuuden traumoista johtuvat käytöshäiriöt. Ihmisen luontainen henkisyys kuuluu tälle alueelle ja siihen voidaan lukea alitajunta ja sen pohjalta nouseva intuitio.

Näihin erotuksena on hengellinen elämä. Pyhä Henki yhdistää ihmisen Jumalaan, on tullut häneen asumaan ja tehnyt hänet hengellisesti eläväksi. Tällä kokemisen tasolla pystymme tarkastelemaan ilmiöitä mitkä ovat ns. "luonnollisen ihmisen" ulottumattomissa.

Jos henkilö yrittää tunkeutua hengelliselle alueelle sielunvoimin, mitä tapahtuu mm. energiankanavoinnissa kuten reiki sekä shamanismissa, mahdollisesti myös hypnoosissa, sekä pyrkii luontaisen herkkyyden avulla ja sitä kehittämällä vaikuttamaan joko toiseen ihmiseen tai luonnon ilmiöihin, hän joutuu demonisten voimavaikutusten piiriin ja niiden sitomaksi. Ihmisellä itsellään ei ole kykyä selvänäköön, ajatustenlukuun ym. Ei myöskään ennustamiseen. Ne ovat henkivaltojen toimintaa sielunelämässä olevien altistumien ja sidonnaisuuksien kautta.

Uskova jolla on henkien erottamisen lahja, tai on muuten kasvanut kokemaan hengellisen maailman toimintaa, kykenee erottamaan nuo henget.
      Mutta asia erikseen on sitten se että ryhdytään näkemään lähimmäisessä pöpöjä. Luullaan omia tunne-elämän tuntemuksia henkien erottamisen lahjaksi ja kun joku tuntuu vähän oudolta ryhdytään sanomaan että se on epäilyttävä, ehkä se on jopa riivattu...

>Ja usein nämä jotka näin sanovat, ovat itse eläneet rankemman kautta elämänsä. Tehneet juuri sitä syntiä mistä muita syyttävät. Heistä tulee uskoontulonsa jälkeen isoosia ja kukkopoikia tunkiolle. Ja ne omat synnit unohdetaan.<

Silloin Pyhä Henki ei hallitse ihmisen uskonelämää.
      Sitä hallitsevat luontaiset mieltymykset ja oma tunne-elämä.

Jokainen voi harrastaa uskontoa. Hengellisyyteen tarvitaan Pyhä Henki. Raamattu sanoo että uskovina meidän pitää tarkastella asiat hengen mukaan. Hengen mukaiseen tuntemiseen kuuluu että opimme erottamaan kuka on uskossa vaikka hänellä olisi erilaisia käsityksiä ja mieltymyksiä kuin minulla. Sitä paitsi, ihmisellä voi olla (lankeemusten tai muiden altistumien kautta tulleita) sidonnaisuuksia henkivaltoihin vaikka hän on uskossakin. Silloin Herra tahtoo hänet niiden henkien otteesta vapauttaa.

Millainen mieli minulla uskovana on toisia kohtaan? Että etsimällä etsin vikoja päästäkseni arvostelemaan? Vai tahdonko olla Herran käytössä, että jos Henki jotain väärää minun veljessäni tai siskossani paljastaa, voisin häntä auttaa?

UT puhuu erikseen armolahjoista joita Pyhä Henki jakaa, ja Hengen hedelmästä mikä on Hänen kasvattavan työnsä tulosta. Hengen hedelmään kuuluu 9 osa-aluetta: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Gal.5:22. Näiden kautta Jumala ilmentää pyhittävää työtään uskovassa.

Jos armolahjojen sijasta keskityttäisiin Hengen hedelmään ja tapahtuisi kasvua Jumalan mielenlaadun tuntemisessa, ehkä armolahjatkin (mukaan luettuna henkien erottamisen lahja) sitten toimisivat paremmin, ilman että niistä pitää tehdä mitään numeroa, koska juuri rakkaus on verraton tie armolahjojen toteutumiseen? Jumalan rakkaus on Pyhän Hengen kautta vuodatettu sydämiimme. Jos uskomme Jeesukseen.

Kun kykyni rakastaa kohtaa rajansa niin etten pysty, en oikeastaan edes halua, kuinka toimin? Jumalan rakkauden avulla jokainen kykenee rakastamaan. On inhimilliset lähtökohdat mitkä tahansa. Toinen vaintoehto on että eletään kemioiden mukaan niin kuin muutkin ihmiset... ja sitten puolustellaan itseä "minä olen vain ihminen".

Tätä Paavali tarkoitti sanoessaan riiteleville seurakuntalaisille:
      "Ettekö te silloin [riidellessänne keskenänne] ole niinkuin ihmiset ainakin?" 1.Kor.3:4.

Ristiriitatilanteissa uskovan tulisi osoittaa Kristuksen mielenlaatua ja mahdollisuuksia, jotka ylittävät luontaiset mahdollisuutemme. Hengellinen elämä ei synny pusertamalla eikä omin yrityksin vaan nöyrtymällä Herran edessä ammentamaan Hänen hyvyyttään. Jos Pyhä Henki näyttää että on jotain esteitä tai sidonnaisuuksia minkä vuoksi emme voi elää Jeesusta todeksi niin kuin tulisi, sitten pitää ne esteet raivata pois... Joskus se tarkoittaa parannuksentekoa tietyistä synneistä, joskus vapauttamisrukousta että pääsee irti henkivaltasidoksista, mihin on joutunut.

• leahim

Kiitos murtsi vastauksesta!
        Huomasitkos tässä ketjussa että tuo laavujuttu
        Il.marin ja Pe.kunkin kanssa on kuvainnollinen?

Kun se Il.marin polku on liukas ja kapea...?
        On hekpompaa keskustella "keventämällä".
        Sirpan kanssa tässä mietitään,
        menemmekö kuvainnollisesti Pe.kun laavulle vai Il.marin.
        Il.marilla kun on laavu tuolla galleriassa,
        siitä se lähti.Hymy päivääsi!
        Tleahim

• "Mikä lähti"?
        leahim kirjoitti:

Tleahim

Ymmärsitkös mitä Murtsi kirjoitti? Mietin vain sitä,miten selittelet kemioilla,kun et siedä jotain..

Mohikaaninkin "saattelit" lähtemään palstalta oikein kahden eri kirjoituksen kera,joissa molemmissa
        arvostelit häntä..jopa rääväsuuksi..huomaamatta sitä,miten monesti itsekin olet monesti sitä.

• Sirpa Rajala
        leahim kirjoitti:

Tleahim

Mitä kuvainnollisestikko? Minä ainaki oo tosissani menos Il-Marin laavul! Alaks sää jänistään? :)

• leahim
        Sirpa Rajala kirjoitti:

Mitä kuvainnollisestikko? Minä ainaki oo tosissani menos Il-Marin laavul! Alaks sää jänistään? :)

Huomen Sirpa!
        En jänistä.Katsotaan kummalla heillä on
        muurinpohjapannu....:=)))

• leahim
        "Mikä lähti"? kirjoitti:

Ymmärsitkös mitä Murtsi kirjoitti? Mietin vain sitä,miten selittelet kemioilla,kun et siedä jotain..

Mohikaaninkin "saattelit" lähtemään palstalta oikein kahden eri kirjoituksen kera,joissa molemmissa
        arvostelit häntä..jopa rääväsuuksi..huomaamatta sitä,miten monesti itsekin olet monesti sitä.

Nim."mikä lähti".Huomaan virheeni ja syntini,
        ja myönnän ne.
        Minua saa vapaasti arvostella.:=))

• mamabeard: "Heistä tulee uskoontulonsa jälkeen isoosia ja kukkopoikia tunkiolle..."
        --
        Asiaa kirjoitit.

Ylläolevaan lainaukseen kuitenkin tarkennusta
        (Kirjoitan osittain "puolileikillään").

Minulla on kesästä saakka ollut uusi kukko, jolla on kolme kanaa paimennettavanaan. Vuosien mittaan olen menettänyt pari kukkoa petojen kynsiin.
        Kukoista ja niiden käyttäytymisestä kanoja kohtaan meillä olisi paljon opittavaa.
        Onhan sinullakin paimennettavana, jossakin mielessä, tämän foorumin lauma.
        Siinä tehtävässä tarvitaan valppautta ja valveilla oloa.
        Hyvin olet hommasi hoitanut- en moiti!

Niin..kukkoani tahtoisin puollustaa ja "kaitsijan" tointa(si).

”KUKKONA TUNKIOLLA”
        Yleensä "kukkona tunkiolla"-sanonta ymmärretään negatiisesti.
        Itse ajattelen sitä ennemminkin positiivisena sanontana.
        Kyse on vallan käytöstä. Mutta valta ja vastuu kulkevat käsi kädessä.

Kukolla on suuri vastuu kanalaumastaan.
        Se vie laumansa hyville ruokapaikoille.
        Se myös joutuu koko ajan olemaan valppaana vihollisten varalta.
        Tunkio on hyvä tähystyspaikka ja myös samalla matopaikka. Jos vaara uhkaa, niin kukko varoittaa siitä laumalleen.

Jos joku hyökkää kanalauman kimppuun, on kukko eturintamassa puollustamassa laumaansa. Joskus kukko menettää henkensä siinä, kuten parille omalle kukolleni on käynyt.

Luonnontilassa olevissa kanalaumoissa syntyykin yleensä kukkoja enemmän kuin kanoja, koska nuorien kukkojen kuolleisuus niiden puollustaessa laumaansa on suurempi kuin kanojen.

Yleensä kukko illalla on ensimmäisenä menossa yöpuulle raskaan päivän jälkeen. Vastuu painaa.
        Ja aamulla se on usein ensimmäisenä jalkeilla.

Jos kanat riitelevät keskenään, niin kukko tulee "erotuomariksi".
        Jos joku kana eksyy laumasta, niin kukko hakee sen takaisin.
        ---
        Ei väheksytä kukkoa.
        Annetaan myös tukemme niille seurakunnan kaitsijoille, jotka pitävät laumastaan huolen.

• leahim
        Tapio522 kirjoitti:

mamabeard: "Heistä tulee uskoontulonsa jälkeen isoosia ja kukkopoikia tunkiolle..."
        --
        Asiaa kirjoitit.

Minulla on kesästä saakka ollut uusi kukko, jolla on kolme kanaa paimennettavanaan. Vuosien mittaan olen menettänyt pari kukkoa petojen kynsiin.
        Kukoista ja niiden käyttäytymisestä kanoja kohtaan meillä olisi paljon opittavaa.

”KUKKONA TUNKIOLLA”

Tunkio on hyvä tähystyspaikka ja myös samalla matopaikka. Jos vaara uhkaa, niin kukko varoittaa siitä laumalleen.

Jos joku hyökkää kanalauman kimppuun, on kukko eturintamassa puollustamassa laumaansa. Joskus kukko menettää henkensä siinä, kuten parille omalle kukolleni on käynyt.

Luonnontilassa olevissa kanalaumoissa syntyykin yleensä kukkoja enemmän kuin kanoja, koska nuorien kukkojen kuolleisuus niiden puollustaessa laumaansa on suurempi kuin kanojen.

Yleensä kukko illalla on ensimmäisenä menossa yöpuulle raskaan päivän jälkeen. Vastuu painaa.

---
        Ei väheksytä kukkoa.
        Annetaan myös tukemme niille seurakunnan kaitsijoille, jotka pitävät laumastaan huolen.

Olipa hyvä esimerkki Tapio!
        Annetaankin kukoille sitten "työrauha".:=)))
        Omastako kukosta sinä tämän olet huomannut..siis oikeasti?

Olipa mukava lukea tuota.:=))
        Nyt täytyy sanoa että ymmärrän paremmin
        palstan kukkoja!

• Tapio522 kirjoitti:

mamabeard: "Heistä tulee uskoontulonsa jälkeen isoosia ja kukkopoikia tunkiolle..."
        --
        Asiaa kirjoitit.

”KUKKONA TUNKIOLLA”

---
        Ei väheksytä kukkoa.

Alunperin leahimin kirjoituksessa puhuttiin kukkopojista:
        "Heistä tulee uskoontulonsa jälkeen
        Ja ne omat synnit unohdetaan".
        ---
        Valitettavasti näin saattaa käydä usein muidenkin, kuin kaitsijoiden suhteen.

Kaitsijoista Raamattu sanoo:
        1.Piet. 5:3
        ---
        "...ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina,...".

Yleinen sanontahan kuuluukin: "Valta turmelee".

• leahim kirjoitti:

Olipa hyvä esimerkki Tapio!
        Annetaankin kukoille sitten "työrauha".:=)))
        Omastako kukosta sinä tämän olet huomannut..siis oikeasti?

Olipa mukava lukea tuota.:=))
        Nyt täytyy sanoa että ymmärrän paremmin
        palstan kukkoja!

leahim: "Omastako kukosta sinä tämän olet huomannut..siis oikeasti"?
        --
        Ihan oikeasti.
        Minulla on ollut pieni kanalauma kukkoineen vuodesta 2000. Alkuperäisestä laumasta ei ole jäljellä yhtään kanaa tai kukkoa ja olenkin ostanut välillä niitä lisää.

Aluksi pidin niitä aivan vapaasti pihapiirissä, mutta ne rohkaistuivat vaeltelemaan liian kauas ja oli vaarana, että ne jäävät auton alle, niin laitoin niille ulkotarhaan. Talvitarha on erikseen.

Muuten: Kaksi kukkoa ei yleensä pärjää keskenään samassa laumassa.

• Hyvä vertaus!
        Tapio522 kirjoitti:

Alunperin leahimin kirjoituksessa puhuttiin kukkopojista:
        "Heistä tulee uskoontulonsa jälkeen
        Ja ne omat synnit unohdetaan".
        ---
        Valitettavasti näin saattaa käydä usein muidenkin, kuin kaitsijoiden suhteen.

Kaitsijoista Raamattu sanoo:
        1.Piet. 5:3
        ---
        "...ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina,...".

Yleinen sanontahan kuuluukin: "Valta turmelee".

Tällä "tunkiolla" ei vain ole montaa kanaa kaakattamassa
        ja kukot tappelee keskenään siitä kuka saa olla
        "kukkona tunkiolla" eli tällä palstalla..VITSI!

• leahim kirjoitti:

Tleahim

Mitä mieltä olet tuosta kun erotin sielun ja hengen toiminnot? Sieluun kuuluu inhimillinen ajatus- ja tunne-elämä, myös uskovalla, mutta hengellisyys on toisenlaista aistimista.

Raamattu sanoo mm. että Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta. Jumalan rakkaus. Sen vuoksi uskovalla on aina jotain enemmän kuin oma sielu ja sen toiminnot mihin turvata. Jumalaan turvaaminen ei ole vain sielun (ajatusten ja tunteiden) toimintaa, vaan siinä on hengellinen taso, siksi se on elävää ja ikäänkuin orgaanista. Erona organisaatioon missä yhteys on välillistä, puolueyhteyttä, näkemysten samankaltaisuutta.

Ei riitä että pyrimme ajattelemaan ja elämään niin kuin Raamattu kehoittaa vaan että meissä on totta asian sisältö, elämä mistä UT puhuu. Jumala ei ole ainoastaan jossakin kaukana minusta erillisenä Pyhänä, vaan Hän on tullut asumaan henkeeni ja Pyhä Henki liittää minut Häneen, tehden minut osalliseksi HÄNEN MAHDOLLISUUKSISTAAN elämässäni.

Jumalan Pyhä Henki siis asuu uskovassa eli hänen sisimmässä hengessään ja haluaisi sieltä käsin murtautua myös sielun tasolle ja hallita käyttäytymistämme. Jumala elää omissaan.
        Jos Jumalaan turvaaminen olisi vain sielun (ajatusten ja tunteiden) toimintaa se tarkoittaisi että kun tarvitsen enemmän rakkautta rukoilen sitä Jumalalta, ja Hän sitten lisää minun rakkauttani jos hyväksi näkee ja jos itse olen valmis että otan Hänen työnsä vastaan...

Mutta kun Jumalan rakkaus on vuodatettu ihmisen sisimpään (jokainen Jeesuksen oma on osallinen Jumalan elävästä, toimivasta rakkaudesta) minun ei tarvitse jäädä siihen että rukoilen Jumalaa lisäämään minun kykyäni rakastaa. Voin tällaisena turvautua Hänen rakkauteensa joka on jo laadullisesti enemmän kuin omani. En siis ole riippuvainen omista kyvyistä ja niiden rajoituksista niin että Jumalan pitäisi lisätä minun sielunelämäni (ajatusteni ja tunteideni) luontaisia mahdollisuuksia, vaan voin Jumalan rakkauden avulla rakastaa silloinkin kun se inhimillisesti olisi vaikeaa, jopa mahdotonta.

Sitä tarkoitin.

"Kun kykyni rakastaa kohtaa rajansa niin etten pysty, en oikeastaan edes halua, kuinka toimin? Jumalan rakkauden avulla jokainen kykenee rakastamaan. On inhimilliset lähtökohdat mitkä tahansa. Toinen vaintoehto on että eletään kemioiden mukaan niin kuin muutkin ihmiset... ja sitten puolustellaan itseä 'minä olen vain ihminen'. Tätä Paavali tarkoitti sanoessaan riiteleville seurakuntalaisille: 'Ettekö te silloin [riidellessänne keskenänne] ole niinkuin ihmiset ainakin?' 1.Kor.3:4."

Ainoa edellytys on että menen tarpeideni kanssa Jeesuksen ristin juurelle, kuvaannollisesti sanoen, eli myönnän omat rajoitukseni ja että Hän on rajoituksiani suurempi. Lähtökohta on että Hän on kuollut ristillä syntieni vuoksi ja se on minulle totta. Silloin Hän on myös ylösnoussut ja tuonut minulle uuden elämän, Room.6:4. Siinä rukoillen ja vajavaisuuteni tunnustaen annan Hänen hyvyytensä murtaa sisintäni niin että elämässäni tulee vaikuttavammaksi se, mitä Hän minun hengessäni ja sieltä käsin on, kuin mitä itse voin ja kykenen.

Tämä on sitten kyllä koettavissa myös sielumaailmassa (muuttuvina ajatuksina ja tunteina). Vihan tunteet alkavat väistyä ym. Mutta mekanismi ei ole että minun luontainen rakkauteni lisääntyisi vaan että Hänen rakkautensa vaikutusta minussa joka itsessäni olen kyvytön enkä osaa.

- - -

Suostunko rakastamaan sitäkin joka ei minusta tunnu niin rakastettavalta? Hyväksynkö jumalallisen totuuden että Jumalan näkökulmasta hän on yhtä rakastettava kuin minä ja minä yhtä rakastettava kuin hän. Jos inhimilliset tuntemukseni sanovat ettei hän ole rakastettava tai että en kykene enkä edes halua rakastaa, myönnänkö että Jumala on oikeassa ja minä väärässä, ja niin Hänen totuuteensa suostuen teen päätöksen:

TAHDON rakastaa.

Mitä mieltä sinä Leahim tällaisesta puheesta olet... Onko uskovassa sielunelämän lisäksi hengellinen puoli niin että hänessä on muutakin kuin nämä "kemiat" ja että hän sen vuoksi voi aistia jotain mitä ei aistita pelkästään "kemioilla"? Ja että hän ei ole riippuvainen ainoastaan kemioistaan vaan voi ylittää niiden mahdollisuudet mikäli suostuu ja antaa Jumalan rakkauden (mikä asuu hänen hengessään) vaikuttaa ja hallita?

• MJUK654

hYVÄ KIRJOITUS.oN JOPA NIKOTIININ HENKIÄ JOIDENKIN MIELESTÄ,NÄITÄ VAAN EI ESIINNY RAAMATUSSA OLLENKAAN.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      281
      11153
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      6990
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5663
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      38
      5048
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4241
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3889
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3504
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3452
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      2985
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      78
      2894
    Aihe