Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kansakoulussa pojat kiusasivat koulumatkalla tönimällä takiaspöheikköön, lumihankeen ja pesemällä lumella naaman. Kotona ei saanut kannella, mutta tuli sitä joskus äidille itketyksi.
    Oppikoulussa oli muuan tosi ilkeä tyttö, joka otti minut hampaisiinsa. Valheet ja nimittely oli kamalaa, vain varkaaksi tai äpäräksi hän ei sentään minua koskaan sanonut.
    En varmaan koskaan ole ollut niin vahingoniloinen kuin hän tuplattuaan ensimmäisellä luokalla palasi takaisin kotikylänsä kansakouluun.
    Kurjaa se kiusan kohteeksi joutumiset silloin olivat, ja ovat ne mieleen jääneet, mutta en niistä kaunaa tai katkeruutta kanna.

Minun kouluajoistani kiusaaminen on muuttanut muotojaan ja raaistunut. Ennen vanhemmat ja opettajat olivat auktoriteetteja, joita toteltiin ja kunnioitettiin, joskus joitakin opettajia jopa pelättiin.
    Sekä kotona että koulussa saatiin tapakasvatusta, ja oli säännöt, joita piti noudattaa.
    Mielestäni siitä pitäisi lähteä vieläkin. Turha vanhempien on vedota siihen, että työelämä vie kaiken mehun. Ei se leipä koskaan ole ilmaiseksi tullut. Ei perhe ole nukkekoti eivätkä lapset nukkeja. Jos kerran lapsia tekee, on myös oltava valmis ymmärtämään, ettei heidän kasvattamisensa aina leikkiä ole. Heistä on otettava vastuu, eikä se tarkoita sitä, että aika ja rakkaus korvataan rahalla ja tavaralla.
    Samalla on myös muistettava, että opettajilla on myös oma vastuunsa, mutta opettajille on annettava vähintään kohtuulliset oikeudet pitää luokissa järjestystä.
  2. Tällä järjellä ja rohkeudella tekisin varmaankin joitakin ratkaisuja ja asioita toisin, mutta alusta en haluaisi aloittaa. Tätä elämänkokemustahan minulla ei silloin olisi, ja todennäköisesti toistaisin kaiken.

Eniten olen syyttänyt itseäni siitä, että olen ollut huono äiti, palannut työelämään lasten ollessa pieniä, jättänyt valvomatta heidän koulunkäyntiään asettamatta heille muita tavoitteita kuin kasvaa itseensä luottaviksi, rehellisiksi ihmisiksi ja tekemään työtä.
    Siihen aikaan oli miltei tuomittavaa, että pienten lasten äiti ei ollut kotona. Kaikki mieheni suvun naiset, yhtä lapsetonta lukuun ottamatta, olivat kotiäitejä. Heidän mielestään häpäisin mieheni: "Mitä nyt ihmisetkin ajattelevat, kun se ei pysty perhettään elättämään!"
    Täytyy myöntää, ettei mieskään päätöksestäni ihastunut, mutta panin hänet tapahtuneen tosiasian eteen: olin hakenut ja saanut työpaikan sekä luotettavan ihmisen hoitamaan lapsiamme.
    Se päätökseni oli sellainen, etten sitä koskaan ole katunut, ja ihan vaivattomasti miehenikin tottui olemaan itsellisen virkanaisen mies. Omatuntoni kyllä joskus kolkutteli, mutta aikanaan opin, että äidin työssä käymisen hyväksyttävyys tai tuomittavuus oli kiinni valtakunnan työtilanteesta. Kun työvoimaa tarvittiin, oli haaskausta olla kotirouva, ja kun tilanne oli päinvastainen, oli väärin, että äidit eivät pysyneet kotona hoitamassa perhettään.

Joskus tulee mieleen jokin töppäys tai hölmöily.
    Sellainen harmittaa vieläkin tai sitten naurattaa.
    Mutta menneet ovat menneitä. Eivät ne jauhamalla muuksi muutu.

Jälkikasvumme on löytänyt paikkansa ja parinsa. Heillä on ollut mahdollisuus jäädä juurilleen, ja heidän lastensa parhaat kaverit ovat heidän lapsuudenystäviensä lapsia.
    Heidän elinpiirinsä on siis tuttu ja niin turvallinen kuin nykymaailmassa voi olla.

Niin on meidänkin. Elämäntoverini on sama, johon 15-vuotiaana rakastuin ensi silmäyksellä. Uskon, että kaiken kaikkiaan olen hyvin onnellinen ihminen.
    Huomista ei kannata etukäteen surra, eikä menneessä ole kaduttavaa.