Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Paitsi,että jos puhutaan kuivamuonien yhteydessä,niin mistä sen viimekädessä tietää,paljonko koira noita lisäravinteita hyödyntää,kun ruoka on prosessoitua...
Vai jääkö ,öh,mainoskikkojen puolelle.
Jos itse jotain lisäravinteita ajattelen/ajattelisin koiralle,niin kyllä mahdollisimman käsittelemättömässä muodossa eli suoraan lisäravinteena.
26.06.2009 22:46
Minä olen ko.tekeman musiikin fani.Yksi maailman parhaita artisteja,ja mielestäni vanhan kunnon discomusan ykkönen.Billie Jean,ym.biisit.Ihan mielettömiä tanssi-ja fiiliskappaleita.
Noita on oikein urakalla poppailtu.
Jotenkin ei voi kun sanoa,että yksi sivu on musiikin historiassa sulkeutunut.
Voep nuoruus...
26.06.2009 13:53
En tiedä,oisko kasvattajilla moraalia sitten tehdä noita pentueita siihen malliin,että katsotaan,eikä hosuta vaan etiäpäin...
Ja ehkä ei ole kysyntää,ja jalostusparienkaan saati ei varmaan ole helppoa.
Juu,en tosiaan tiedä,mutta eipä voi samaa sanoa monenkaan muun vaativan rodun puolesta (kun siis eka lauseessa),kun pukkaa niin,että hitaampia hirvittää.Saati ihan oikeaa ongelmanpoikastakin saatu aikaseksi.
25.06.2009 23:55
No itse lähen lähinnä siis siitä.että jos ei koiralle (rodulle,jos sellaisesta puhutaan)ole luontaista paikkaa ja olosuhteita pitää,minkä se vaatii,ja ihmistä,joka tajuaa ja "hallitsee" vaativien rotujen piirteet,niin ei vaan yksinkertaisesti sellaista pidä ottaa.Mutta jos on toisin,niin mikäs siinä,jos ei ongelmia ole.Mutta jos niitä tulisi,niin toki kannattaisi silloin oitis nopeaan asian puuttua,vaikka "pakolla".
Minä itse ymmärrän,että ihmisiä kiehtoo vähän vaikeimmatkin rodut,jostain kumman syystä ;) ,ja jos lähtökohta on oikea ottaa,niin mikäs siinä.
Se sitten,jos on lähtökohta on erikoisuuden tavoittelu,erään elimen jatke,ym.vähemmän järkevä,onkin sitten eri juttu.
25.06.2009 23:28
No tuskinpa tosiaan täällä kovinkaan monella on ko.rodulle sopivat puitteet antaa,mutta toisaalta,eipä kait niistä erityisemmin ongelmaakaan ole ollut.
Eli kyllä minä tässäkin kohtaa mietin,onko varsinaisesti kielto ihan välttämätön.
Minä kun aina vänkään joka asiaan niitä perusteita :D
25.06.2009 22:40
Ja onhan noita listoja jo väläytelty joissakin maissakin.Mitä mihinkin sitten kuuluukin.Onhan niitä omiakin rotujani niissä jossain ollut.
Mutta jos niihin on syytä ja aihetta muualla,niin ilman muuta.
Mutta en nyt tiedä,miksi sitten täällä,jos ei mitään syytä ja näyttöä tarpeesta ole.
25.06.2009 22:38
Joo,tässä tullaankin sihen,mikä kellekkin sopii,tuskin voi sanoa,mikä on ainut oikea tapa.Pääasia kummassakin,että ne tehdään taiten,ja koira tietää mikä on homman nimi.
Toki niille eri toiminnoillle voi opettaa eri käskysanat,tai mikä monesti vielä parempaa,niin opettaa moniakin haluttuja toimintoja niin,ettei niihin tarvi käskysanoja enää,kun koira tietää mitä siltä halutaan ;)
Mutta kuten sanoin,itse käytän kieltosanaa siksi,että kun niitä kaikkia ei voi pennulle nopeasti ja heti opettaa,niin en katso pahitteeksi "yleissanaa",joka tavallaan aina tarvittaessa nollaa tilantteen.Tilanteen kuin tilanteen.
Esim.nuori koira näkee ekakertaa juoksevan pupun.Tuskin se tietää mitä siltä vaaditaan siinä tilanteessa.Mutta kun ei-sana on kunnolla opetettu,niin miksi ei sitä käytettäis.Toki siinä samalla voi sitten alkaa opetella vaihtoehtoista toimintaa,niin ettei sitä kieltoa tulevaisuudessa enää tarvi.
25.06.2009 22:28
Ihan yksinkertaisesti.Ne pärjäsi ilman kuivamuonia,AIVAN samalla lailla kun pärjää nytkin :D
Ihan samalla laila pärjäsi kuin ihmiset ilman valmiskaakaoita,ranskan perunoita,pitsoja,pastoja,kevyttuotteita ym.ym.
Ja eipä niitä sairauksia nyt ainakaan enempää ollut...
Tosin eiköhän tuohon puolen vaikuta moni muukin asia osaltaan.
25.06.2009 22:13
No en siitä perusteettomuudesta niinkään,mutta lähinnä se,että onko samaan asiaan perusteita(oli mistä sitten onkin kyse)aina Suomessa kuin jossain muualla.
Eikös ruattalaisetkin ole päättämässä armeijan lopettamista,mutta mahtaako suomalaiset olla sitä mieltä,että siihen ois perusteita myös Suomessa ym.
Tosin eihän nuot rodut nyt mitään joka maijalle ja matille sovi,enkä ehkä sanoisi,että ihan kaikkiin on ylipäätään "perusteita",mutta ei se vielä riitä mielestäni kieltonkaan.
Ja jos noita mainitsemiasi töitä tai harrastuksia funtsii,niin eipä taitais ihan rodullisesti karkeesti sanottua ihan kaikista muistakaan olevan.
Niin,ja onhan se ohjaajan panoskin ehkä jonkinmoinen...
25.06.2009 22:06
No jos Norjassa on jostain syystä (ilmeisesti ? )jouduttu kieltämään,tai yleensä muussa maailmassa,niin en nyt oikein näe syytä,miksi Suomessa pitäisi.
Vai onko siihen kenties perusteita?
25.06.2009 21:55
Jaa-a,ken tietäis.Olisi toki kiva kuulla kirjoituksissakin.
Itse kun olen noita muutamiakin autellut,joilla noin on käynyt.Eli kun se perimmäinen syy on jäänyt selvittämättä,eikä hoidettu kuntoon,niin kikkakolmosilla on vaan yhden näkyvän oireen saatu poistettua,ennen seuraavaa...
24.06.2009 21:59
No eikös se rajojen tunteminen ja niiden opettamisen idea ole juuri se,että oletetaan sen koiran sitten pysyvän siellä sisäpuolella niinkus lähinnä.Tuskinpa sillä kauhiast muuta merkitystä on...
Ja tuota,kun ei se moppe ihan aina palaakaan.On sattunut tapauksia,että kummasti hävinnyt,ehkä varastettu,pudonnut jäihin,jäänyt auton alle,ym.Ja eikös tässä jonkun aikaa ollut,että joku vanha koiraparka ois hengiltäkin posautettu :/
Eipä paljoa auta aina ne haluamisetkaan,valta-asemat tai valta-asemattomuudet .
Mutta riskinsä jokainen itse kantakoon,jos niitä haluaa ottaa.Saahan noita mopsukoita aina uusia,jos vaikka jonkun nirri lähtee kun halutaan ehkä vaan,että moppe oppii rajansa,jep...
24.06.2009 21:48
No nyt kiinnostaa kovasti o_O
Missäpäin?Onkos hyvännäköisiäkin,urospuolisia ?
24.06.2009 21:39
No eipä valitettavasti opi.Siksi ainut varma ja TURVALLINEN tapa,niin koiran itsensä kannalta,kuin joskus myös ulkopuolisten,on aidata piha.
Koirahan harvemmin laakista oppii,rodusta riippuen vielä vähemmän.Mitä vähemmän miellyttämishalua ja laumaviettiä,sen heikommin oppii varmaksi.No tosin jonkin verran riippuu joskus kouluttajastakin.
Niitä on jokusiakin koiria muailmassa,kun on auton alle jääneet,kun on pihalta hilpasseet.Samoin pentukoirat,jotka harvemmin on niin helppoja,ettei yhtään lepsuksia tule.Ja joillekkin se yksikin voi olla viimeinen...
Itse tuossa vähänmatkan päässä on myös kovasti "opetus" käynnissä,ja jo muutaman kerran on peräämme pentu tielle lähtenyt.Onneksi ei ole autoa osunut kohdalle,kun niitä siinä jokusiakin liikkuu...
Juu,onhan niitä,oppineitakin,osaltaan perusluonteesta johtuen,ja osaltaan myös opetuksestakin.Mutta niitä,jotka ei ole varmaksi,turhan paljon.Ja kuten sanoin,se yksikin kerta hilpasta voi olla se viimeinen pihalta lähtö,ylipäätään.
23.06.2009 23:22
Siis yleisesti ottaen kuvia pystyy ottamaan kaikki virallisten oikeuksien omaavat lekurit,mutta...
Todennäköisesti kasvattajallasi on syy,miksi haluaa tietylle lekurille.Jos kasvattaja maksaa kuvat,tai osan,niin todennäköisesti hän saa ne halvemmalla,kun on järjestänyt joukkokuvauksen.
Toinen syy saattaa olla se,että on ihan oikeesti eroa kuvaavilla lekureilla.Yleensä kokeneet koira-ihmiset tietää tämän,ja mielellään siksi käyttävät pääasiassa niitä lekureita,joita on itse mm.hyväksi todennut.Varsinkin,jos puhutaan vaikeista rodusta kuvata,niin kyllä ne tietyt lekurit on vaan käytetympiä,ja ihan syystä ;)
Jos olette asian sopinut,niin mielestäni on aina reilua pitää mitä sovitaan,kummankin puolelta.
Se on sitten eri asia,jos yhteisesti muutoksista sovitaan.
23.06.2009 21:29
No ensinnäkin,jokaisella ihmisellä on mielipiteensä.En minäkään allekirjoita suinkaan moniakaan,mutta pyrin olemaan aliarvioimatta ketään.
Tosin yllättävän paljon on mielipiteitä ja neuvoja tullut,vaikka aloitus on melkoisen tylyä...
En tiedä,kuulunko mainitsemiisi idiootteihin,ehkä,kun näen maailman muunlaisenakin kuin mainitsemasi näkemyksesi kouluttamisesta niiden mielestä,jotka ilmeisesti ei ole ihan samaa mieltä kaikesta kuin mielipiteesi.
Mutta,taas kerran,jos ongelmaa on,niin ei ne kunnolla kikkakolmosilla netissä ratkaista,ainakaan kovinkaan usein.
Kun ongelmakoirakouluttaja tai kuka sitten asiaa lähtee kunnolla työstämään,niin se perustuu kunnolla asiaan perehtymiseen ja sitä kautta syyn kunnolla perehtymiseen.
Eli halutaan nähdä koirakko (perhe),arvioida koiran ja omistajan (omistajien) suhde,miten koira käyttäytyy yleensä eri tilanteissa,onko hyvin hallinnassa ym.milloin on ongelma alkanut,ilmeneminen ym.Myöskin on AINA hyvä ja tärkeä tietää rotu (näkemällähän sekin selviää),koska rotupiirteet on hyvä aina huomioida.
Ja esim.tässähän ei mikään noista selviä.
Ja tuosta,tosin kun taas en tiedä rotua,liikunnasta,niin se ei merkkaa mitään mainitsemastasi ajallisesti.Vaan tärkeintä siinäkin olisi tietää,mitä se on.Mitä koiran kanssa touhuaminen on,onko se enemmän kiihdyttävää,kuin rauhoittavaa,ja miten omistaja toimii lähtiesssään töihin.
Kaikki nuot on tärkeitä.
Jos koira on opetettu yksinoloon,omistajan ja koiran asema toisiinsa nähden on oikea ja siis koira luottaa omistajaansa täysin,koira saa sopivasti rotunsa ja TYYPPINSÄ mukaan aktiviteettiä,niin ongelmia ei niinkään syntyisi.
Mutta jos ongelmat on jo syntyneet,niin parhaimman tuloksen saa ja pysyvämmin,kun nuot kaikki tarkistetaan ja aletaan sitten työstämään alusta alkaen tarvittaessa.Jos siihen ei olla valmiita,niin se sitten,jos halutaan kokeilla jotain kikkakolmosia,niin se on tietty jokaisen oma asia.Tosin monesti niissä on käynyt niin,että kun se itse ongelma ei ole poistunut,vaan yksi "oire",niin jonkun ajan kuluttua oven takana odottaakin jo seuraava "oire",ja sitten taas...
22.06.2009 21:30
No eipä nyt sentäs kokopäivää,jos lekuri ei ole tuntikaupalla myöhässä :D
Mutta muutama tunti ainakin,toi tunti voi olla liian vähän kaikenkaikkiaan,varsinkin jos on vaikea koira kuvata (siis hyvin voimakaslihaksinen).
Toisaalta,itse järjestän noi nukutukset/rauhoitukset muuteskin niin,että koira ei tartte yksin jättää homman jälkeen.
Ja tuo kommenntti mahallaan tais olla jonkin sortin juhannusjuomassa laukaistu ;D
20.06.2009 23:49
No kun ihmiset opettaisi tänkin jo pennulle,eikä olettais kaikkien itsestään oppivan,niin ongelmia ei tulisi.
Eli pennun kanssa vaan taakse,palkiten toivotusta käytöksestä.
Tosin samaa voi vanhemmankin kanssa tehdä.
Toisaalta kun itse myös puollan tuota vanhaa kunnon kieltosanaa,niin samoin sitä voi tarvittaessa käyttää.Mutta kuten sanoin,pääpaino pitäisi olla sillä,että kannattaa harjoittaa se mopsukka alunperin oikeaan auto"kulttuuriin".
Ei-sanan käyttö tietty edellyttää sitä,että koira tietää,mitä se tarkoittaa ja tietää,että sitä on noudatettava...Silloin se toimii ja on homma hanskassa aikas sujuvastikkin.
20.06.2009 17:55
Toiset lekurit antaa tulla mukaan,jotkut myös tarvittaessa antaa omistajan jelppiä.
Koira on selällään.Jalat laitetaan tiettyyn asentoon,ja se,että tulee oikeaan asentoon,on erittäin tärkeää.Varsinkin tehtäessä virallisia kuvia,niin lekurin ammattitaidolla on vissi merkitys.Jalat vedetään tavallaan suoraksi,vähän vaikea kuvailla,kun siinä myös huomioidaan koiran rakenne,eli ei ne jalat ole mitään kumilankaa,jotka venytetään vaan.Ja sitten pidetään ne oikeassa asennossa.
Kuvauksen kesto riippuu niin lekurista (taito kuvata ja kuvien onnistuminen)kuin myös kuvattavasta.Esim.joittenkin isojen,hyvin "pyöreä" ja vahvalihaksisten koirien kuvaaminen on melkoista työtä,että kuvat saa onnistumaan.Että löydetään se juuri oikea asento.Ja joskus joudutaan kesken kuvausten antamaan lihasrelaksanttia,jolloin kuvaus kestää vielä enemmän.
Myös kun kuvat tarkistetaan (onnistuminen),niin vie aikansa,ja jos joudutaan uusimaan,niin taas oman aikansa.
Ja toki aikansa vie myös se,että koiralta lähtee taju kankaalle.Toiset sammuu äkkiä kuin talikynttilät,ja toiset kuikulee väenväkisin kauemmin.
20.06.2009 17:34
No,kun katseleepi vaikka jalostustietojärjestelmää,niin ei kyllä ihan ekaksi tule aina mieleen,että kaikki kasvattajatkaan osais,jos nyt pilkkua viilataan ja ...
Ja tulikin mieleen,mitähän oli aikaa ennen pentumuonia,sairaita koiria,vai...
20.06.2009 11:32
202 / 262