Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5229
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"no katsos, kun ne tuontikoirat on sellaisista vanhemmista, jotka on maansa tai useamman maan muotovalioita..."
Tuota, koirahan on muutakin kuin ulkonäkö. Ja kun puhutaan laadukkaasta, niin nimenomaan tullaan kokonaisuuteen... Pelkkä ulkonäkö on siis vaan yksi osa ja kertoo sen laadukkuudesta. Eli itselleni se oikea laadukkuus on niin terveyden, luonteen kuin ulkonäön summa. Kaksi ekaa ykkösiä, viiminen kakkosena, mutta hyvänä sellaisena. Tuo siis ihan yleisesti ottaen.
16.09.2023 14:11
"Jos haluat oikeasti tietää näistä kenneleistä..." Juurikin näin. Näissä asioissa tarvii sitä oma-aloitteisuutta ... Jota kasvattajatkin arvostaa, kun lähtee pentua kyselemään.
16.09.2023 13:59
Tuota, oletko keskustellut vanhempien kanssa ja mitä mieltä he ovat? He kun ovat ensisijaisesti vastuussa koirasta kuitenkin. Eli pitää sopia myös heille.
Se miten suhtautuu muihin lemmikkeihin, niin siihen vaikuttaa missä määrin rodussa on saalisviettiä ym. Kannattaa myös miettiä, jos on muita eläimiä, että osaako opettaa sen koiran olemaan jahtaamatta (jos tarvetta on), jos sillä haluja on. Noihin asioihin ei ole mitään kikkakolmosia, vaan se on kokonaisvaltainen hallinta juttu.
Noista vaihtoehdoista liputtaisin villakoiran puolesta, keskarin. Bordercollie on hyvin aktiivinen, ihan näyttiskin, joka on tullut monelle yllätyksenä... Kuitenkin kannattaa miettiä, että kun on noinkin nuori, niin pystyykö tarjoamaan riittävästi niin fyysistä kuin psyykkistä aktiviteettiä.
Iso villis on fyysisesti hyvin vahva, mikä kannattaa huomioida. Ja luonteeltaankin paljon "jämptimpi" kuin keskari.
Jos ei näytelmissä käy, niin turkin voi pitää lyhyenä.
Mutta jos vähänkin epävarma rodusta, niin kannattaa jatkaa miettimistä. Ja ihan lähteä tutustumaan rotujen sivuille ja nimenomaan JTO:hon.
08.09.2023 14:42
"Koska kennelliitto on yhdistys, niin sinne voi kuka tahansa hakeutua. "
Juurikin näin. Ruohonjuuritasolta kaikki lähtee. Mutta valitettavasti tämä on niin monessa, että mieluummin arvostellaan muitten toimia, kun lähetetään itse tekemään asioitten eteen jotain. Edes yrittämään...
03.08.2023 13:57
"Mistä tietyistä jutuista? Osaatko määritellä?"
Esim.että kasvattaa paperillisia koiria (ja jotka on siis rekisterissä), niin on edes jossain määrin helpompi puuttuua, jos tekee rikkeitä.
Ja pääasiassa tae myös siitä, mitä taustat on. Mutta, kuten sanoin, niitä vilunkin tekijöitähän aina monenlaisissa on, joten kaikkea voi sattua.
03.08.2023 13:54
Esim.että kasvattaa paperillisia koiria (ja jotka on siis rekisterissä), niin on edes jossain määrin helpompi puuttuua, jos tekee rikkeitä.
Ja pääasiassa tae myös siitä, mitä taustat on. Mutta, kuten sanoin, niitä vilunkin tekijöitähän aina monenlaisissa on, joten kaikkea voi sattua.
03.08.2023 13:52
03.08.2023 13:52
"Tässä luettavaa Kennelliiton toiminnasta kiinnostuneille"
Näin tuon pätkän yhdessä dokkarissa. Ainakin itselle jäi aika epäselvä kuva, mitä siinä on tapahtunut viime kädessä.
Toisaalta onhan toki parantamisen varaa monessakin asiassa, ylipäätään, mutta voisi myös miettiä, mitä hyvää on saatu aikaseksi.
Mutta harvemminhan mistään positiivisesta kirjoitetaan ym. negatiiviset kyllä mieluusti tuodaan esille...
01.08.2023 19:14
"Tässä luettavaa Kennelliiton toiminnasta kiinnostuneille"
Näin tuon pätkän yhdessä dokkarissa. Ainakin itselle jäi aika epäselvä kuva, mitä siinä on tapahtunut viime kädessä.
Toisaalta onhan toki parantamisen varaa monessakin asiassa, ylipäätään, mutta voisi myös miettiä, mitä hyvää on saatu aikaseksi.
Mutta harvemminhan mistään positiivisesta kirjoitetaan ym. negatiiviset kyllä mieluusti tuodaan esille...
01.08.2023 19:14
Kyllä ne paperit on tae. Mutta niinkuin monessa muussakin, kun kaikkea ei voi valvoa ja vilunkin tekijöitä riittää.
Mutta kaikkihan ei vilunkia tee, joten paperit on tae tietyistä jutuista.
01.08.2023 19:07
Kyllä ne paperit on tae. Mutta niinkuin monessa muussakin, kun kaikkea ei voi valvoa ja vilunkin tekijöitä riittää.
Mutta kaikkihan ei vilunkia tee, joten paperit on tae tietyistä jutuista.
01.08.2023 19:06
"Uuden veren tuominen on hyväksi,"
On, ja varsinkin jos se on uutta ja koirat tutkittuja.
Mutta jos tuodaan koiria, joiden taustoja on jo entisestään paljon, niin se ei anna mitään.
Toiseksi, se uusi verikään ei itsessään ole hyväksi, ellei A.koirat ole tutkittu ja B.niiden taustoista ei tiedä mitään.
Ja se, että koiria tuodaan vaan mistä halvalla saa, on myös riski.
Myöskin jos koiria tuodaan sillä mielellä, että esim.uroksia käytetään vielä reippaasti ja nuorena jo, niin ei ole millään lailla hyväksi rodulle.
01.08.2023 19:02
"Uuden veren tuominen on hyväksi,"
On, ja varsinkin jos se on uutta ja koirat tutkittuja.
Mutta jos tuodaan koiria, joiden taustoja on jo entisestään paljon, niin se ei anna mitään.
Toiseksi, se uusi verikään ei itsessään ole hyväksi, ellei A.koirat ole tutkittu ja B.niiden taustoista ei tiedä mitään.
Ja se, että koiria tuodaan vaan mistä halvalla saa, on myös riski.
Myöskin jos koiria tuodaan sillä mielellä, että esim.uroksia käytetään vielä reippaasti ja nuorena jo, niin ei ole millään lailla hyväksi rodulle.
01.08.2023 19:01
Itse asiassa on erilaisia koulutuksia... mm.elainlaakaritkin jatkokouluttautuu erikoistumaan. Mutta yha edelleen, niissa koulutuksissa, ei ravintoon puututa kuin pienesti. Olen jokusen lekurin kanssa naista jutellut vuosien aikana. Itse kun en ole ruokkinut teollisella, niin siita on juttua riittanyt. Yksi tuttuni, joka on klinikka hoitaja ja ja lahtenyt hjljakkoin opiskelemaan elliksi, niin myos tietaa nama asiat. ..
Jos viela ajattelee, etta esim.eliminaatiodiettia ellit opastaa tekemaan teollisella, niin kertoo jotain. Koska ainoa oikea tapa ja varma on aidoilla aineksilla. Se on jo vanha juttu, jota vanhat ellitkin opasti. Mutta ei silloin klinikoilla myytykkaan teollisia myoskaan...
Mutta kerroppa nyt sitten omat perusteesi myos sille, etta elainlaakarit on ravinnon ammattilaisia ja tietaa ravinosta paljon.
03.06.2023 12:12
Ei riipu. Ihan samat opit on saanut ravintopuolesta . Sita ei ole millaan lailla painotettu. Ja ihan samoin menee kuin ennenkin. Ja eri asia tosiaan on, jos joku yksittainen on kiinnostunut ravintopuolesta enemman, ja hankkinut muuta kautta tietoa tai omaa vankkaa kokemusta itse.
Olen sen verran monta vuotta koiramaailmassa ollut, etta jokusen lekurinkin tiedan. Ja en itse edes tunne ketaan, jolle elainlaakari olisi edes suositellut muuta ruokintatapaa, kuin teollinen. Ehkapa se jo jotain kertoo...
02.06.2023 14:23
Voi, mutta mieluiten se perus, ilman muita juttuja. Niissä maustetuissa voi olla kaikennäköistä sopimatonta mukana. Peruskakussa ei muistaakseni ole kuin riisi ja suola(?). Se suola kannattaa myös huomioida. Ja nimenomaan vaan joskus "makupaloina". Koirilla voi olla myös persoonallisia makumieltymyksiä. Minäkin käytin yhdelle koiristani palkkana appelsiinia :)
Itse olen myös sitä mieltä, ja itse asiassa, myös yhden eläinlääkärinkin suora mielipide, että eivät he ole mitään ruokinnan ammatilaisia...Se on hyvin pieni osa, mitä edes koulussa käsitellään. Ja jos ajatellaan, että useimmat myy kuivamuonia ym.teollisia praktiikoillaan ja suosittaa, niin kertoo myös aika paljon.
Kasvattajat ei myöskään automaattisesti ole "tietäjiä". Monet on ikänsä mennyt tietyllä linjalla ja jos se on vielä teollinen, niin ei siihen koiran ruokintaan ole paljon edes tarvinnut perehtyä. Kunhan on bongannut mieluisan merkin...
Eri asia on sitten ne poikkeukset, joilla ylipäätään koiran ravintoasiat on kiinnostuskohde. Ja ovat niihin perehtyneen, pitkän kokemuksen kautta ym. eli ei millään pelkän teollisen linjalla menty.
On eri tapoja ylipäätään ruokkia. Ja niissä tulokset puhuu puolestaan.
Minulla on jokunen vuosikymmen ollut koiria ja itse olen ruokkinut kotiruualla. Aikoinaan kuivamuonan kultakautenahan lääkäreitten mielestä ainoa oikea oli teollinen.
Nyt kun barffi ja raakaruokinnat on lyönyt itseään läpi, niin mielipiteet on tuosta ainakin osalla jo vähän pehmentynyt. Se sitten, jos neuvoa pitäisi, on jo toinen juttu...
01.06.2023 14:45
"Kaikki pikkukoirat räksyttää."
Höpöhöpö. Koirien räksytys ei ole millään muotoa kokokysymys. Pienissä roduissa, on ihan samoin kuin isoissa, kylläkin rotuja, jotka on haukkuherkkiä. Mutta viimekädessä se on ihan narun toisesta päästä kiinni, räksyttääkö ne vai ei...
Ja kyllä ja nimenomaan, koira kun koira, kokoon katsomatta, on eläin eikä ihmislapsi. Siksi niihin pätee myös samat "lainalaisuudet" kasvatuksen suhteen ;)
27.04.2023 14:30
Hienoa, että harkitset ja etsit kunnolla tietoa!
Noin pitääkin tehdä, eikä minään heräteostoksena. Mutta viimekädessä ei kukaan voi sanoa, mikä kellekkin sopii. Se riippuu niin monesta tekijästä.
Kirjastossa on aikoinaan ollut ihan ok rotuteos, Tapio Eerolan kirjoittama. Siinä on aika realistisesti kerrottu eri roduista. Se kannattaa lukaista. Sitten vaan ja ylipäätään jos bongaat kiinnostavan rodun, niin mene rotuyhdistyksen sivuille ja lue sieltä tarkoin rodun JTO. Niissä on aikas hyvät kuvaukset ja tarkat. Sitten soittele parillekkin eri kasvattajalle ja vielä kysele.
Toki voi mennä koiranetin sivustollekkin, käydä läpi roturyhmiä ja sitten rodun sivustolle taasen.
"mutta olen silti epävarma uskallanko ottaa koiraa joka voisi olla haastavampi kouluttaa joten mielellään joku mikä ei olisi niin haastava ”ensikoiraksi”. Hyvin mietitty. Ja jos on vähänkin epävarma, niin kannattaa jättää haastavat rodut.
Myöskin jos olet nuori ihminen ja elämäntilanteesi tulevat muuttumaan, niin itse suosittelen jotain pientä rotua. Ne on käteviä, tarvittaessa voi antaa ja helpompi saada hoitaja (jos tarvii) ja fyysisesti helppo hallita. Niistä sitten etsii sopivan omiin tarpeisiin ja miettii, että jos on jotain erityisjuttuja (haastetta), niin onko itsellä resursseja.
27.04.2023 14:25
"Hänen kanssa on sovittu jo että jos papereita ei saada tiettyyn aikarajaan mennessä, tulee hinnan alennus aiheelliseksi." Onko tuosta mustaa valkoisella? Jos on, niin vielä selkeämpi juttu. Kehen otit kennelliitossa yhteyttä? Jos kasvattaja on kirjoittanut kennelliiton sitoumuksen ja rikkoo sitä, niin asian voi viedä vaikka kennelliiton kurinpitolautakunnan käsiteltäväksi. Se pitää vaan itse tehdä. Onhan toi aika selkeä juttu, että jos sulle kasvattaja on myynyt koiran paperillisena, niin toki se pitää sitä olla. Ainoa vaan, että onko näistä mustaa valkoisella, että on silloin helppo todistaa. Ja kuten tuolla jo mainittiin, onhan tuo myöskin jo poliisijuttu, jos "tavara" on myyty väärin perustein.
Niin ja jos ei homma lähde hoitumaan äkkiä, niin itse ainakin pistäisin rodun palstalle, faceen ym. keissin julkiseksi. Jos kaikesta on paperit, mistä sovittu, niin ei olisi pahitteeksi tehdä rodun sisällä asia julkiseksi. Tietää sitten muut varoa...
25.04.2023 15:31
"Kennelistä olen nyt odottanut yli vuoden paperia."
Olet jo saanut neuvoja, että ota yhteyttä kennelliittoon, jos ei kommunikointi onnistu kasvattajan kanssa... Miksi et ole sitä tehnyt? Ei neuvoista ole mitään hyötyä, jos niitä ei käytä.
Kasvattajan viestit varmaankin olet säilyttänyt, jos niitä tarvii yhteydessä kennelliiton kanssa. Eli ota nyt sinne kennelliittoon yhteyttä, jos oikeesti jotain apua tarvit...
24.04.2023 14:53
1 / 262