Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. "no katsos, kun ne tuontikoirat on sellaisista vanhemmista, jotka on maansa tai useamman maan muotovalioita..."

    Tuota, koirahan on muutakin kuin ulkonäkö. Ja kun puhutaan laadukkaasta, niin nimenomaan tullaan kokonaisuuteen... Pelkkä ulkonäkö on siis vaan yksi osa ja kertoo sen laadukkuudesta. Eli itselleni se oikea laadukkuus on niin terveyden, luonteen kuin ulkonäön summa. Kaksi ekaa ykkösiä, viiminen kakkosena, mutta hyvänä sellaisena. Tuo siis ihan yleisesti ottaen.
  2. Voi, mutta mieluiten se perus, ilman muita juttuja. Niissä maustetuissa voi olla kaikennäköistä sopimatonta mukana. Peruskakussa ei muistaakseni ole kuin riisi ja suola(?). Se suola kannattaa myös huomioida. Ja nimenomaan vaan joskus "makupaloina". Koirilla voi olla myös persoonallisia makumieltymyksiä. Minäkin käytin yhdelle koiristani palkkana appelsiinia :)

    Itse olen myös sitä mieltä, ja itse asiassa, myös yhden eläinlääkärinkin suora mielipide, että eivät he ole mitään ruokinnan ammatilaisia...Se on hyvin pieni osa, mitä edes koulussa käsitellään. Ja jos ajatellaan, että useimmat myy kuivamuonia ym.teollisia praktiikoillaan ja suosittaa, niin kertoo myös aika paljon.
    Kasvattajat ei myöskään automaattisesti ole "tietäjiä". Monet on ikänsä mennyt tietyllä linjalla ja jos se on vielä teollinen, niin ei siihen koiran ruokintaan ole paljon edes tarvinnut perehtyä. Kunhan on bongannut mieluisan merkin...
    Eri asia on sitten ne poikkeukset, joilla ylipäätään koiran ravintoasiat on kiinnostuskohde. Ja ovat niihin perehtyneen, pitkän kokemuksen kautta ym. eli ei millään pelkän teollisen linjalla menty.
    On eri tapoja ylipäätään ruokkia. Ja niissä tulokset puhuu puolestaan.
    Minulla on jokunen vuosikymmen ollut koiria ja itse olen ruokkinut kotiruualla. Aikoinaan kuivamuonan kultakautenahan lääkäreitten mielestä ainoa oikea oli teollinen.
    Nyt kun barffi ja raakaruokinnat on lyönyt itseään läpi, niin mielipiteet on tuosta ainakin osalla jo vähän pehmentynyt. Se sitten, jos neuvoa pitäisi, on jo toinen juttu...
  3. Hienoa, että harkitset ja etsit kunnolla tietoa!
    Noin pitääkin tehdä, eikä minään heräteostoksena. Mutta viimekädessä ei kukaan voi sanoa, mikä kellekkin sopii. Se riippuu niin monesta tekijästä.
    Kirjastossa on aikoinaan ollut ihan ok rotuteos, Tapio Eerolan kirjoittama. Siinä on aika realistisesti kerrottu eri roduista. Se kannattaa lukaista. Sitten vaan ja ylipäätään jos bongaat kiinnostavan rodun, niin mene rotuyhdistyksen sivuille ja lue sieltä tarkoin rodun JTO. Niissä on aikas hyvät kuvaukset ja tarkat. Sitten soittele parillekkin eri kasvattajalle ja vielä kysele.
    Toki voi mennä koiranetin sivustollekkin, käydä läpi roturyhmiä ja sitten rodun sivustolle taasen.

    "mutta olen silti epävarma uskallanko ottaa koiraa joka voisi olla haastavampi kouluttaa joten mielellään joku mikä ei olisi niin haastava ”ensikoiraksi”. Hyvin mietitty. Ja jos on vähänkin epävarma, niin kannattaa jättää haastavat rodut.
    Myöskin jos olet nuori ihminen ja elämäntilanteesi tulevat muuttumaan, niin itse suosittelen jotain pientä rotua. Ne on käteviä, tarvittaessa voi antaa ja helpompi saada hoitaja (jos tarvii) ja fyysisesti helppo hallita. Niistä sitten etsii sopivan omiin tarpeisiin ja miettii, että jos on jotain erityisjuttuja (haastetta), niin onko itsellä resursseja.