Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kyllä mielestäni ongelmakoirakouluttaja( tai joku muu pätevä) on ihan paikallaan,jos hommaa ei muuten ole saatu pelittämään.Tämän keissin ainakin itse olen ymmärtänyt jo ongelmaksi.Miksi muuten apua tarvitaan.
Enkä ainakaan itse ole keissistä kuvaa saanut,että vaan huvikseen keskustellaan vaikka tietynlaisesta käyttäytymisestä.Vai olenko ihan ymmärtänyt väärin :D
14.12.2011 18:42
"En siis tunne..."
"Kyseessä on siis se normaali tapaus,kyllä se kotona osaa"
Tuota kuulee tosiaan kentällä.Niinkuin näemmä itsekkin tiedät ;D
Mitä se sinulle tarkoittaa?Yleensähän ei sitä kukaan suoranaisena valehteluna tokikaan pidä...Syitä voi olla jokusia,esim.pienoinen puolustuspuhe,kun koira ei ihan nappiin mene(ihan luonnolinen ilmiö :D) vähän tuon suuntaistakin,kun c.f jo ehti kirjoittaa.
Mutta ennen kuin menee ihan absurdiksi nyt :D,niin ihan oikeasti,niin miksi hyvät ongelmakoirakouluttajatkin tutustuvat kunnolla tapaukseen,tilanteisiin ym.Eiköhän se ole nimenomaan siksi,että eiköhän se ole nähty,että ihmisillä voi olla ihan erilainen kuva omista toimistaan,mistä ongelmat useinmiten johtuu,kuin kouluttajan näkemys...
Siksi nimenomaan se ulkopuolinen(pätevä),että arvioidaan tilanne ihan puolueettomasti.
Tuskin asiakkaat sielläkään vaan valehtelee,eiköhän he näe vaan asiat kantiltaan...
"En ole nähnyt..."Ennenvanhaan puhuttiin kenttätottelevaisesta.Ne oli koirat,jotka hyvä kouluttaja vietillä sai siihen tilaan,että toimi sillä kuin kone siinä tilanteessa,johon oli siihen joko määrätietoisesti rakennettu/tai vahvalla käyttövietillä jo sisäsyntyinen.
Nuot koirat sitten tuon "tilan" ulkopuolella saattoi olla ihan mitä vain.
Kouluttaja varmaan tiedät,että yhä näitä löytyy ja kenttätoimivuus ei aina kerro yhtäs mitään muuten toimivuudesta ;)
Muistaakseni jossain vaiheessa kirjoittelitkin,että koira on hyvinkin täpinöissään patukasta.
ps.Odottelen vieläkin vastausta peviin liittyen ;)
14.12.2011 18:34
En muista eka ketjua,mutta sanottakoon vaan näin,että mitä muulla tai muilla väliä,jos koira on itse tyytyväinen valintaansa ja nimenomaan omaan sellaiseen :D.Jos siis vaihtoehdotkin on nähnyt :D
14.12.2011 14:29
Yhä edelleen kuulisin vastauksen, kun puhuit koiran käsittelytaidosta ja metodientuntemisesta,että onko pevissä mukana mielestäsi johtajuuskäsite VAIN ongelmajutuissa?
Entä tarkoitatko,kun puhut loistavasta käsittelytaidosta, vain agilityn yhteydessä?
"Mutta jos ei ole ongelmakoiraa..." Puhutko edelleen yhä agilitystä pelkästään?
Jos puhut,niin antaa olla.Mutta jos tarkoitat ylipäätään ja ihan normielämää,kuten viestistäsi taas sain kuvan,niin kuulisin mielelläni lisää ;)
14.12.2011 14:24
En tiedä,kenen mielipiteitä tarkoitat,mutta...
Luottamusta rakennetaan monella tapaa.Pääasiassa se on nimenomaan koiran ja omistajan toimimista yhdessä.Kokonaisvaltaista toimimista,niin että koira on hyvin hallinnassa,koiralla hyvä olla ja kuunteluyhteys hyvä.
"Omistajan mukaan..." Siis onko nyt näin?Sanot kokoajan omistajan mukaan.Jos sitä ei kukaan ole tsekannut,niin periaatteista ylipäätään mistään neuvoista ei ole välttämättä hyötyä,jos mitään varmaa ei tiedetä,eikä tarkkaa tietoa ole.
Kyllä siedättämistä voi aloittaa,JOS se suhde on riittävän kunnossa.Mutta mistäs sen nyt kukaan tietää,jos tässä on vaan omistajan sana.
Mutta kun nyt vaan ei edes tiedä,että jos kukaan tarkkasilmäisempi ei touhua valvo,niin meneekö homma miten.Ja varsinkin jos oikaistaan,niin vielä tarkempi olisi osata lukea,ettei vaan edetä liian nopeasti.
"Ja miten kauan heidän pitää..." Ei oikein tuntematta pysty sanomaan.
Ihan sama kuin viimekädessä koko sopassa,kun ei oikein tiedä,miten on...
14.12.2011 14:03
Hyvä ,että uusi ketju tuli.Minulla kone kelaa tosi huonosti pitkiä ketjuja.
Sekiksistä sen verran,että itse en muista taasen niitä pahemmin olleen kaupungissa.Maalta kyllä niitä jokusia,vaikka lähinnä kyllä mettäkoiria sieltäkin.
Sekikset oli tosi harvinaisia,ja vähän sellainen "hyshys",jos jollekkin sattui tulemaan.Ja ne oli sitten ihka oikeita vahinkoja.Noin aika mukulasta.
Silloin,kun muutin kotoa ja otin heti koiran myös,niin asuinpaikan puistossa(lähellä ydiskeskustaa) meillä oli tapana isolla porukalla kiertää siellä.Ja ei ollut mikään salaseura :D,uusia otettiin mieluusti vastaan,jos "sääntöihin" sopi.Yhden ainoan sekiksen omistajineen muistan sieltä ja niihin vuosiin puistossa liikkuneen.Samoin paljon tuli käytyä muissakin seudun suurissa puistoista(jokusiakin lähellä),kun ei aina viitsinyt autolla metsiin huristella kauemmas.
Tuossa nyt yksi esimerkki.Toki muuallakin tullut liikuttua.Koulutuskentällä oli toosi harvinaisia,ennen sekisten "buumia".Ihan siis kaikkien rotujen koulutuksissakin.
Bordereista sen verran,että kokemuksia löytyy hyvin monenlaisista ...
Roduun erikoistunut kun en kuitenkaan mitenkään ole,niin noista tietämistäni kyllä osoittaisin pääasiassa kyllä sinne narun päähän,niin hyvässä kuin pahassa...
Ja tähän kohtaan ihan pakko :D
Meillä täällä eräs perhe vuorotellen ulkoiluttaa yhtä borderia.Ja tekniikoista löytyy,vähän niinkuin nykyaikana yleensäkin :DDD
Kun isä tulee vastaan,niin jo kaukaa kääntyy pois eli mistä tuli.Vetää miltei sananmukaisesti perässään koissua(suht hiljaa koissu,kun on kaukana),kun koissua niin kovin kiinnostaa muut.
Kun äiti tulee vastaan,niin pysähtyy "keskustelemaan" koiransa kanssa.Tosin ei paljon keskustelusta mitään kuule,kun koira pitää sellaista haukuntaa,että varmasti tulee kitarisatkin lenkillä kipeäksi...
Ja sitten kolmas taluttaja.Aika nuori tyttö.Tulee ripeästi koirineen vastaan,ottaa ennen kohtaamista kontaktin makupalalla tai pallolla.Ja koira menee sivuilleen vilkaisematta melkoisen makeesti ohi,ääntäkään päästämättä...
Että näin :D
12.12.2011 18:16
"Olen käynyt..." Tuosta viestistä heräsi kysymykseni.Tuli kuva,että VAIN puhuttaessa ongelmakoirista tulee mukaan johtajuuskäsite.Esim.luennoissa ei mainittu mitä koski.
Jälkimmäisessä tosin mainittiin.
Mainitsit myös puolustavasi hänen loistavaa käsittelyään.Tuostakin sai kuvan,että ylipäätään.Koska "normaalielämäänhän" se voimakkaasti juuri kuuluu...
Mutta kysyn silti vielä mielenkiinnosta,koska vastausta en saanut,varsinkin kun puhuit metodeista ja käsittelystä,että onko pevissä mukana johtajuuskäsite mielestäsi vai vain ongelmakoirajutuissa?Eli kysyn mielipidettäsi,koska mainitsit tuntevasi hänen metodinsa ja käsittelynsä.
Myös tuosta luonnollisen vaistotoiminnan hyödyntämisestä palkitsemisessa kuulisin kyllä mielelläni lisää.Vai onko nyt kyse pelkästään liittyen agilityyn?
12.12.2011 17:49
Jos tää oli yleisesti kaikille,niin helppo vastata lyhyesti.
Itse jo kirjoitin niin siedättämisestä(joka on siis vain osa koko paketista),kuin muuhun KOKO pakettiin liittyvästä ;)
Ja kuten olen sanonut,niin hommien hoidossa on tärkeää koko paketti,ei ainoastaan yksi osa sitä.Oli kyse sitten mistä ongelmasta tahansa.
12.12.2011 17:24
No,heh,noita c.f:n juttuja :D
Paitsi että ei se kovin väärässä ole :D
Olen yhden koiran opettanut aikoinaan korjaamaan tavaroita.Lelunsa vei aina koppaan ja muita sitten toi,kun olin johonkin unohtanut.
Homma lähtee siitä,että koiran pitää(saada kiinnostumaan) pitää tavaroita yleensäkin suussaan ja rikkomatta niitä.Sitten pitää erikseen opettaa kantamaan käskystä ja jos haluaa käskyllä johonkin paikkaan,niin myös sen paikan nimeäminen ja sinne ohjata viemään ihan "käsikädessä" aluksi.Jos taas halutaan tuotavaksi,niin ihan perinteinen nouto pitää opettaa.Sitten kun lähdetään tavaroita kuskaamaan,niin joko nimetään tavarat,jos vaikka halutaan tietty viedä tai sitten käyttää yhteissanaa.
Tuo viimoselle olen opettanut "yleistuonnin" eli yhdellä sanalla etsii ja tuo kaikki vääränpaikan tavarat esim.lattialle jonnekkin tippunut hiusdonitsi ym.Samaten pihalla johonkin hukkunut puutarhahanska ym.
Ravistus on vaikeampi,koska se täytyy koiralta aluksi "hakea".Eli koiran täytyy se tehdä,josta sitten nappaa sen ja palkitsee ja liittää sanan.Ravistuksen voi saada juuri tuosta märkyydestä,koiraan jotain laittaminen sellaista,minkä se haluaa ravistamalla pois tai sitten sijaistoimintana voi kokeilla.Vaikea selittää,mutta höpöttää/pyytää jotain sellaista,mitä koira ei ymmärrä,jolloin koira pitemmän päälle lyö sijaistoiminnan eli alkaa ravistella itseään.
Ihan samoin,kuin vaikka kiskottelu,jonka opetin,itseasiassa vahingossa yhdelle koiralle aikoinaan :D
ps.c.f,usko tai älä.Totta puhut tuosta moppaamisestakin :D
Minulla oli yksi iso narttu,jolle tuli kaveriksi pikkukoira.Kun se oli pentu ja ihan junnu,niin tuo isompi työnsi sen sananmukaisesti kumoon ja selälleen.Sitten se pisti sen turpansa (eikä ihan pieni sellainen...)sen vatsaan ja ihan yksinkertaisesti työnsi pikkuotusta niin pitkin lattiaa,kunnen kopsahti kynnys vastaan...
Tuo oli jo sen tason juttu meikällekkin,että kauan mietin,mitä se sillä tarkoittaa(itse asiassa en vieläkään) ja uskaltaako antaa tehdä...Mutta kun kummallakin ei ollut mitään sitä vastaan vaan hauskaa itseasiassa o_O,niin annoin homman jatkua.Muille se tuotti kyllä stressiä,kun sattui näkemään,kun lattiarätti oli suurenpiirtein aluksi toisen kuonon kokoinen...
Tapa jäi jossain vaiheessa pois,kun ei saanut toista enää heiteltyä kumoon,kait.
11.12.2011 17:22
On todellakin vaarallinen ajattelutapa.Mutta sitähän on nykymaailma pullollaan.Oikeusasteissakin menee asioita niin,ettei tavallinen tallaaja aina ymmärrä.
Tämäkin tapaus on kuin tyypillinen nykymaailman meininki.Ei huomioida kuin itsensä ja kaikenlainen moraalinen ajattelutapa on tuntematonta.
Sitten vielä puistellaan päätä nykymaailmassa,kun lätkäistään lisää sääntöjä ja määräyksiä.Mutta mitäs muutakaan,kuin moraalinen ajattelutapa ihmisillä on tyystin hupeneva juttu.
Harmillinen juttu myös ja melkoinen oman pesään likaaminen vielä ko.tyypille.Rodulla kun muutenkin on saatu valitettavasti aikaan kyseenalainen maine ja turhan usein mediassakin näkynyt negatiivisesti.Että todellista karhunpalvelusta rodullekkin.Jos tapahtuneet edes hoidettaisiin kunnialla,niin vähän edes auttaisi asioita.Yleisestikkin ottaen.
11.12.2011 16:58
"Chiliä likapyykkikoriin" Just :D
Ja meillä kun laittaisi jotain ruokaan viittaavaakin,mitä ihmeessä lienisikin,niin olisi sama kuin iskisi Hesburgerin kerroksen lautaselleni.
Papparainen kun on sen verran dementoitunut,että söisi sitten ihan varmasti koko likapyykkikorillisen pyykit,kun luulisi että sille on piilotettu ruokaa etsittäväksi.
Muistoja nuoruudesta,kun sitä piilotettiin ympäri taloa nenän harjaannuttamiseksi...
10.12.2011 19:29
"Olen käynyt..."
Minä jaan opetukset kolmeen osa-alueeseen.Koiran peruskasvatus (opetetaan talon tavat,ulkopolitiikka ym.hihnassa kulkemiset,muitten ohitukset ym.),koiran kouluttaminen(varsinainen täsmällisyyteen perustuva/koeluonteinen ym.tottelevaisuuskoulutus,ym.lajikoulutukset,kuten pk-lajit,ja kuin myös agilityyn koulutus) ja sitten vielä erikseen ongelmakoirakoulutus(eli ns."korjaukset").
Eli kuten tuosta ilmeni,lajikoulutus ei ole sama kuin kotikasvatus,käytöstavat ym. niiden opettaminen ja koko ideologi siinä taasen ;)
Joko ylipäätään käsitämme asiat hyvin eri tavalla ;D tai sitten voisi ehkä olla pahitteeksi,että tutustuisit peviin vähän paremmin.
Tai sitten itse olen käsittänyt sen ihan väärin,ja saa ihmeessä korjata :D
10.12.2011 18:59
"Mihinkäs siedättäminen..." Eli siis kuten sanoin jo,se on metodi,ihan samoin kuin joku "purkkikoulutus" ym.mikä ei ainakaan minun mielestäni ole muuta kuin tapa hoitaa tehdä kuntoon joku juttu.Luottamus on eri asia,josta jo kerroin,on siis kokonaisuuteen perustuva,ei mikään yhden asian juttu.
Ja pikemmin voisi sanoa,että mitä parempi luottamus,niin sen parempi toteuttaa siedättäminen.Kuin toisinpäin.
10.12.2011 18:45
"Mielipiteeni on ollut..." Tuo oli mainio :D
Tuosta koirien keskenäisestä kulkemisesta sen verran,että jos en ole järjestystä määrännyt,niin kyllä meillä ovesta hilpasee ja on hilpaissut aina nopein.Yleensä pikkukoira,isommat kun vasta miettii,kun pieni jo toteuttanut :D
En ole tuossa nähnyt omilla ainakaan mitään marssijärjestystä keskenään.
09.12.2011 16:23
"Koira joka haluaa..." Kyllä.Voi myös pysähtyä ja alkaa haistella maata.
tosin koira voi katsoa toista myös ilman uhkaa tai haastetta,mutta katse on silloin erilaista,rentoa ei tuijottavaa.Mutta oikein taitava koira huomaa kyllä heti toisesta,miten kanssa kannattaa käyttäytyä eli jättää kaiken katsekontaktin pois,jos tarvis.
09.12.2011 16:16
Täällä ei voi tuota lumeksi sanoa,mitä alas tulee ja kovin.Sen verran märkää on eli ihan räntälunta ja vetta vuorotellen.Siihen päälle melkoinen myrskytuuli ja liukkaus,niin jäätä jossain paikoin kuin floskaakin,niin ei keli enää paljon hurjemmaksi voi tulla...
Mutta kunnon kamppeet vaan niskaan,narun kumpaankin päähän,tarvittaessa,niin siinähän se menee,kesää odotellessa :D
Samaa mieltä,että voisi opettaa ne tarpeet sopiviin paikkoihin tai vaihtoehtoisesti korjata pois.Ihan yhtä epämiellyttävää kuin roskat,tupakantumpit (yöks),rikotut pullot ja ilotulitusraketteiden jätteet,jotka sitten keväällä "kivasti" rehottaa lumien sulattua...
En itse saa koiranpaskoomisestakaan mitään kokosyytä.Ihan löytyy joka kaliiberia,välillä värilläkin höystettynä.
Ja omistajastahan kiinni on,kuten Haukullinenkin jo mainitsi.Ihmisestä se roskaaminen yleensäkin kiinni on ;)
09.12.2011 12:20
Tämä on taas näitä,kun ei tiedä taustoja,niin koiran kuin itse tapahtumasta tai siihen johtaneesta...
Toimii oikein,jos on kyseessä puolustus.Silloin ei ole vaihtoehtoja.Jos taas on kyseessä tarkoituksellinen tilanteeseen ajo,että päästään tietyllä tavalla toimimaan,niin en hyväksy.
"Olisiko ystävällisempää..." Eiköhän.Viittaan ylläolevaan,eli pakosta puolustauduttava,mutta se sitten,voiko sitä pakkoakin välttää tai ehkäistä,niin oma juttunsa.
"Miten itse toimisitte?" Kuten sanoin,täytyis tietää enemmän.Mutta lähinnä siedättämisellä ja suhteen parantamisella.
Hapettaminen on toki tehokas tapa,mutta vaatii jo voimiakin.Siinäkin syy,miksi ei siihen kaikki lähde,osaltaan.
ps.Onko tuosta koirasta näkynyt mitään jatkovideota,eli koira omistajan kanssa?Miten on homma jatkunut ym.
Aika vähän olen noita videoita enää katsonut,kun näkyy vaan yläkerrassa,enkä muista ko.kanavan ohjelmaa koskaan tsekata.
Kyllä mielestäni Milan osaa ja hyvinkin.Sen tavan,millä hän toimii.
08.12.2011 10:01
Kökkö homma :( ,valittelut.
Onneksi meitin mökki on paikassa,jota susivaaraa ei varsinaisesti ole.Tosin kauempana on jotain yksittäisiä joskus eksynyt ja karhukin o_O,mutta hyvin harvinaisia.
Yleensähän koira väistää sutta,eikä lähde perään.Mutta ei kaikki.Minulla on yksi hurjapää ollut,joka ei mitään väistänyt.Kerran saatiin suden jäljet,ja niin olisi perään pinkonut,jos lupa olisi heltinyt.
07.12.2011 13:50
On taas niitä juttuja,jotka tulkitsee vaan luettuna...
Tuossa lehden tapauksessa sen verran,että jos on niin,kuin ymmärsin,että koiralla ei ole aidattua pihaa ja sitä pidetään auki yhtään pihalla,niin ei heru täältä sympatioita.
On kuin vera kaivettaisiin nenästä...
Se myöskin,että jos koira oikeasti herättää (jostain syystä)pelkoa naapureissa,niin ei ainakaan auta tuo aitaamattomuus.
Se sitten taas,jos joku kiusaa koiraa,niin kyllä siihen monella tapaa voi puuttua.
Jos oma "auktoriteetti" ei riitä,niin sitten on viranomaiset.Jos vanhemmille puhe ei auta,niin yhteys lastensuojeluviranomaisiin.Tuskin lasten turvallisuuteen kuuluu koiran härppiminen ;)
Poliisiin voi ottaa yhteyttä häirinnästä ja jos ei auta,niin ottaa siihen lakimiehen,joko yksityisen tai käy oikeusaputoimistossa.
Tuo videoiminen tavalla tai toisella,on hyvä vinkki.
Meillä aikoinaan oli portti auki usein.Ruvettiin seuraamaan tilannetta ja kerran kävikin tuuri,ja nähtiin kuin muutama piltti sen auki laittoi.Pinkoin perään,ja sen verran palautetta sai,että laakista loppui.Jos ei olisi loppunut,niin asia olisi lähtenyt eteenpäin.
07.12.2011 13:39
Mienkiinnosta ihan kysyn,että tarkoitatko,ettei Vilanderin ideologiaan kuulu johtajuuskäsite,eli ei normielämässä? Ainoastaan kun puhutaan ongelmakoirista?
Tuo myös kiinnostaa "koiran luonnollinen vaistotoiminnan hyödyntäminen palkitsemisessa" eli mitä se käsittää?
05.12.2011 18:56
89 / 262