Miten opetetaan koiralle sellainen temppu, että se veisi käskystä omat lelut lelulaatikkoon? Tai että sen saisi ylipäänsä viemään tai tuomaan jonkun esineen pisteestä A pisteeseen B. Varmaan se pitäis jotenkin pieninä palasina opettaa, mutta mitkä olisivat vaiheet, ja miten ne opetetaan?
Aivojumppaa siivouspäivälle
9
1499
Vastaukset
- canis.familiaris
Noh. Harhaan johtava otsikko. Ei siinä paljon koiran aivoja tavita.
Kuulin, että tuolla nim. molossilla olisi koirat, jotka kerää tavarat ja isompi vielä lopuksi moppaa lattiat pienemmällä. Tiedä sitten onko jutussa jotain turkulisää.
Kulostellaan.......- ap
Heh. Ajattelin, että koiran saisi siivouspäivänä "auttamaan", kun keräisi tavaroita lattialta ja ehkä toisi jotain minulle, ja siitä on muutenkin hauska säheltää perässä katsomassa kun siivoan, niin vielä kivempaa varmaan olis, jos saisi osallistua enempi. Itse en osaa opettaa tuota temppua, mutta jos joku osaa neuvoa, niin kiitän. :)
Toinen mikä olisi hauska opettaa koiralle, olis että se käskystä ravistelisi itsensä. Eli kun tullaan lenkiltä, ja on märkä ja kurainen, niin voisi käskeä ravistaa sen itsensä ulkona, niin ei sisälle puistelisi sitä kaikkea ryönää ja vettä. Jotenka tietäiskö kukaan millä keinolla tuon ravistamis refleksin saa aikaan? Olen koittanut sille ehtiä sanoa jotain komentosanaa tai kehua, jos ravistelee ulkona, mutta ne on niin satunnaisia kun ehtii, ja ulkona on muutenkin kaikkea kiinnostavaa, niin parempi jos sisällä saisi sen opetettua ensin. - joiks
ap kirjoitti:
Heh. Ajattelin, että koiran saisi siivouspäivänä "auttamaan", kun keräisi tavaroita lattialta ja ehkä toisi jotain minulle, ja siitä on muutenkin hauska säheltää perässä katsomassa kun siivoan, niin vielä kivempaa varmaan olis, jos saisi osallistua enempi. Itse en osaa opettaa tuota temppua, mutta jos joku osaa neuvoa, niin kiitän. :)
Toinen mikä olisi hauska opettaa koiralle, olis että se käskystä ravistelisi itsensä. Eli kun tullaan lenkiltä, ja on märkä ja kurainen, niin voisi käskeä ravistaa sen itsensä ulkona, niin ei sisälle puistelisi sitä kaikkea ryönää ja vettä. Jotenka tietäiskö kukaan millä keinolla tuon ravistamis refleksin saa aikaan? Olen koittanut sille ehtiä sanoa jotain komentosanaa tai kehua, jos ravistelee ulkona, mutta ne on niin satunnaisia kun ehtii, ja ulkona on muutenkin kaikkea kiinnostavaa, niin parempi jos sisällä saisi sen opetettua ensin.Meillä koira osaa ravistaa käskystä. Pitää keksiä mikä saa oman koiran ravistetemaan, ja aina silloin sanoo käskysanan ja palkkaa. Naksuttimellakin on helppo opettaa. Meillä koira ravistelee, kun siltä ottaa pannan pois, sitä tilannetta hyväksi käyttämällä sain opetettua käskysanan. Pitkäkarvaisella koiralla voi myös "sekoittaa hiukset", eli tekee turkkiin vaikka jakauksen väärälle kohdalle, silloin koirat usein ravistelee.
- Kurakoira
Mein koira osaa käskystä ravistella kun ollaan suihkuteltu kurat pois, mut silloinhan turkki on märkä ja se ravistelu ois muutenkin jo tuloillaan. :) Eipä ole tullut mieleen, että vois jo ulkona käskee ravistelemaan. Kiitos vinkistä! :)
Jospa yrittäis palkata suihkuttelun jälkeen, kun käskystä siinä tilanteessa ravistelee... Pitää kokeilla! - canis.familiaris
En ole koira temppujen ylin-ystävä, mutta tuo ravistus käskystä kuulostaa hienolta ja varsin käyttökelpoiselta...Hyödyllinen olisi kuten tällä "lammas" foxilla.
Minulla oli eka koira 6vanhana am.cokkeri uros, joka keräsi leluja sängynlaatikkoon heti kun minäkin aloin niin tehdä. (pakosta) En tiedä mistä tämä tapa koiraan tuli, mutta pidin sitä lähes sankarin asemassa tämän vuoksi. Ainoa miikka oli, että se lopetti kun minäkin, joten en saanut täysin hyödynnettyä tapaa edukseni.
Ihmettelin asiaa, koska koira tuli 5v.vuotiaana jenkeistä ollen kehäkoira siellä. Oli kiukkuinen tapaus, mutta muuttui ajan kanssa varsin mukavaksi. Ehkä sitä oli kotona opetettu aijemmin. - siivoaja
Googlaa nouto, sitten opetat sen. Riippuu aina koiran luonteestakin, onko temppu sille mieluisa sekä siitä miten omistaja opettaa. Mieti siis omia tekemisiäsi, jos temppu ei ala sujua.
No,heh,noita c.f:n juttuja :D
Paitsi että ei se kovin väärässä ole :D
Olen yhden koiran opettanut aikoinaan korjaamaan tavaroita.Lelunsa vei aina koppaan ja muita sitten toi,kun olin johonkin unohtanut.
Homma lähtee siitä,että koiran pitää(saada kiinnostumaan) pitää tavaroita yleensäkin suussaan ja rikkomatta niitä.Sitten pitää erikseen opettaa kantamaan käskystä ja jos haluaa käskyllä johonkin paikkaan,niin myös sen paikan nimeäminen ja sinne ohjata viemään ihan "käsikädessä" aluksi.Jos taas halutaan tuotavaksi,niin ihan perinteinen nouto pitää opettaa.Sitten kun lähdetään tavaroita kuskaamaan,niin joko nimetään tavarat,jos vaikka halutaan tietty viedä tai sitten käyttää yhteissanaa.
Tuo viimoselle olen opettanut "yleistuonnin" eli yhdellä sanalla etsii ja tuo kaikki vääränpaikan tavarat esim.lattialle jonnekkin tippunut hiusdonitsi ym.Samaten pihalla johonkin hukkunut puutarhahanska ym.
Ravistus on vaikeampi,koska se täytyy koiralta aluksi "hakea".Eli koiran täytyy se tehdä,josta sitten nappaa sen ja palkitsee ja liittää sanan.Ravistuksen voi saada juuri tuosta märkyydestä,koiraan jotain laittaminen sellaista,minkä se haluaa ravistamalla pois tai sitten sijaistoimintana voi kokeilla.Vaikea selittää,mutta höpöttää/pyytää jotain sellaista,mitä koira ei ymmärrä,jolloin koira pitemmän päälle lyö sijaistoiminnan eli alkaa ravistella itseään.
Ihan samoin,kuin vaikka kiskottelu,jonka opetin,itseasiassa vahingossa yhdelle koiralle aikoinaan :D
ps.c.f,usko tai älä.Totta puhut tuosta moppaamisestakin :D
Minulla oli yksi iso narttu,jolle tuli kaveriksi pikkukoira.Kun se oli pentu ja ihan junnu,niin tuo isompi työnsi sen sananmukaisesti kumoon ja selälleen.Sitten se pisti sen turpansa (eikä ihan pieni sellainen...)sen vatsaan ja ihan yksinkertaisesti työnsi pikkuotusta niin pitkin lattiaa,kunnen kopsahti kynnys vastaan...
Tuo oli jo sen tason juttu meikällekkin,että kauan mietin,mitä se sillä tarkoittaa(itse asiassa en vieläkään) ja uskaltaako antaa tehdä...Mutta kun kummallakin ei ollut mitään sitä vastaan vaan hauskaa itseasiassa o_O,niin annoin homman jatkua.Muille se tuotti kyllä stressiä,kun sattui näkemään,kun lattiarätti oli suurenpiirtein aluksi toisen kuonon kokoinen...
Tapa jäi jossain vaiheessa pois,kun ei saanut toista enää heiteltyä kumoon,kait.- canis.familiaris
Meidän rotikka ja keskari teki aikanaan tuota samaa, erolla, että tökki pennun mahaa kun pentu tuli. Tapa loppui vasta , kun pentu päästi pienet "lirut", josta sitten nuuhkittiin "dataa". Parin kerran jälkeen loppui. (kun tuli se liru.) Meillä varsinkin keskarilla ei matka loppunut edes kynnykseen.
Kissojen kohdalla (kollit) tapa jatkui pitemmän aikaa. Paitsi alfasikarotikan mussukka kissojen kohdalla. Niihin ei saanut kukaan koskea, tai alfasika masentui.
Liittyneekö sitten siihen, kun on vastaava tilanne, jossa isompi ärisee nuoremmalle, kunnes nuorempi laskee alleen. Tämän tarkoitus onkin nuorelle, että tilanne loppuu ja ohjautuu muuhun ja uhkaaja saa sitä haluamaansa dataa virtsasta. (seuraa joskus, jos et ole laittanut merkille) Se on kuitenkin laukaisevatekijä.
- molossirekhävis
En osaa sanoa,mitä olisi tapahtunut,jos tirriäinen olisi lirauttanut.Mutta sitä malliin pikkukaveri koko ikänsä,että ei sen maailmaa mikään heilauttanut,rohkeutta kun pienellä kylällä jo pentulaatikosta asti :D
Tuo mitä nuot touhusi,niin on kyllä niin omanlaista,että ei osaa sanoa.Uhkaa siinä ei ollut mielestäni pätkääkään,eikä dominointia.Kummatkin ylen iloisina.Toinen työnteli toista selällään ja toinen autuaana kihisi siellä kuonon alla pitkin lattioita o_O
Jos olisi ollut silloin kamerakännykät ym.pelit ja vehkeet,niin olisin ottanut videolle ja lähettänyt tuohon kotivideo-ohjelmaan :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
"Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"
Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk2036801SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"
Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit1963501Mistä ihmeestä sitä viirasi?
Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti263269"Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."
Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –1842239Partamies hoi!
En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re401767SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?871718Outoa toimintaa Tuhannen taalan yrittäjällä
Ihmiset ympäri Suomen on kyselleet, että miksi tämä yrittäjä hoitaa ilkivalta-asiaa netissä kun se kuuluisi poliisille.1161462Martina Aitolehti pistää luun kurkkuun Erikoisjoukot-kouluttajalle - Ei usko tätä!
Martina Aitolehti on persoona, joka herättää monessa tunteita. Hänen yksityiselämänsä on noussut kohuotsikoihin mm. eläm141066- 1241058
Riiko Sakkinen läväyttää totuuden - Tästä syystä keskeytti Farmi-kuvaukset
Riikon toiminta hämmensi... Kuvataiteilija teki yllättävän päätöksen ja halusi lopettaa Farmi Suomi -leikin kesken. Rii18924