Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ankdam
ankdam
ankdam
Vapaa kuvaus
[email protected]
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 18v sitten
184
aloitusta ·
18435
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Onko myös niin, että RKP:täkään se ei kiinnosta, kunhan vaan lämpimikseen sen kellokkaat asiasta vaahtoavat ja kun lopulta joutuvat argumenteissaan ahtaalle, ilmoittavatkin, ettei pakkoruotsi voi heitä vähempää kiinnostaa."
Oletan että "kellokkailla" tarkoitat Rautalapiota ja allekirjoittanutta joten...
"Sitä ilmoitusta odotamme."
Odotellessasi voitkin sitten etsiskellä vanhoja viestejä joissa Tapsa tai allekirjoittanut on vaahdonnut pakkoruotsista.
Lycka till!
20.08.2009 10:39
Olen todennut saman jo vaikka kuinka monta kertaa aiemminkin tällä palstalla, minua ei todellakaan kiinnosta pakkoruotsi. Saatte tehdä pakkoruotsilla ihan mitä lystäätte, seuraukset kohdistuvat pääasiallisesti teihin itseenne.
Minua kiinnostaa meikäläisten kielelliset oikeudet tässä maassa ja edellytykset elää täällä omalla kielellämme, miten ne käytännössä järjestetään on minulle kuta kuinkin yhden tekevää. Miten ne asiat tulee olla järjestetty on selkeästi laissa määritelty, toteutusta sopii sitten miettiä itse kukin tykönänsä.
20.08.2009 09:43
"Ankdamilla on viime aikoina ollut ainoa perustelu pakkoruotsille ja maamme keinotekoiselle kaksikielisyydelle se, että laki niin määrää ja lakia ei voi muuttaa."
Höpsistä ella! En ole missään vaiheessa perustellut pakkoruotsia, ottanut siihen kantaa tai edes keskustellut siitä. Pakkoruotsi EVVK - se on teidän suomenkielisten oma asia! Kilauta kansanedustajallesi jos siinä jokin sinua riepoo!
Olen itse opiskellut pakkosuomea ja kantani siihen on erittäin positiivinen ja kannatan sitä lämpimästi. Teidän suomenkielisten opintosuunnitelmiin en ota kantaa. Hittoako ne minulle kuuluvat.
Sen sijaan olen keskustellut meidän ruotsinkielisten oikeudesta käyttää omaa kieltämme ja tulla sillä toimeen täällä kotimaassamme. Olen myös muistuttanut maan kaksikielisyydestä ja siitä että suomi ja ruotsi ovat tässä maassa tasa-arvoisia kieliä yhteiskunnan tasolla.
En myöskään tunne itseäni mitenkään säälittäväksi ja ressukaksi, kiitos vaan myötätunnosta mutta se on turhaa. Minulla pyyhkii hyvin.
19.08.2009 22:33
on ajokortin saamiseksi käytävä erillinen talviajokurssi? Se kiinnostaa minua kovasti?
19.08.2009 21:32
.. typerä kommentti ellalta
Olen ennenkin kysynyt samaa, oletko ella provo?
Ei noin typerä voi kukaan oikeasti olla!!
19.08.2009 20:38
"Sitten sinun, Ankdam, ei enää tarvitse käydä täällä saiteilla tuhoon tuomittua taistelua margianaalikielen etuoikeutetun aseman puolesta."
En minä ole huomannut käyväni mitään tuhoon tuomittua taistelua äidinkieleni aseman puolesta, eihän sitä mikään uhkaa - vai uhkaako muka? (sinua ei lasketa)
Tämä "keskustelu" vain on minusta niin viihdyttävää kun te netti fennot olette niin dorkia. Huviksenihan minä täällä olen aivan kuten Tapsakin, niin ja onhan se mukava vähän teikäläisiä ärsyttääkin. Tuntuu oikeesti kivalta olla malkana kaltaisesi yksisilmäisen hirviön silmässä.
P.S.
'Apartheid' muuten kirjoitetaan t'llä eikä d'llä, oikeat maisterit osaavat yleensä kirjoittaa.
P.P.S.
Onnea ja menestystä poliitikon urallesi, mistä ajattelit aloittaa?
19.08.2009 20:32
ella: "Itse sinä et suostu antamaan kaikille oman maan kansallisille kielivähemmistöille samanlaista asemaa kuin ruotsinkielisille!"
Venäläiset ja somalit eivät ole kansallisia vähemmistöjä Suomessa vaan venäjää ja somalia puhuvia maahanmuuttajia.
ella: "Tietenkään maassa ei voi olla montaa virallista kieltä joilla kaikilla pitää tarjota täydet julkiset palvelut. Ja joita kaikkia kaikkien pitää opetella."
Niin kurjasti nyt vain sinun kannaltasi täällä Suomessa asiat ovat, niin on aikoinaan päätetty ja valtiosääntöön kirjattu.
Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi ja sen mukaan eletään kunnes sitä valtiosääntöä muutetaan. Epistä sinulle ella! Meillä on kaksi tasa-arvoista kieltä ja valtio on sitoutunut meitä molempia, sekä suomen- että ruotsinkielisiä, kohtelemaan yhdenvertaisesti. Eikä meillä muuten Suomessa ole muita kansallisia kieliä kuin tasavertaiset suomi ja ruotsi sekä vähemmistökielet saame ja viittomakieli joista kahdesta jälkimmäisestä kielestä ja niiden puhujien oikeuksista säädetään erikseen omissa laeissaan.
Vaikka yksikielinen Suomi olisi ella sinusta kuinka näppärää ja käytännöllistä niin se ei sitä ole eikä sellaiseksi muutu ainakaan minun elinaikanani, siitä voin lyödä vaikka vetoa. Korkeintaan saattaa tulla jotain uusia lakeja parantamaan meikäläisten asemaa jotta meidän tasa-arvo ja yhdenvertaisuus saadaan taattua.
Mikäs minua muuten vit***ttaisi?? Minulla on asiat paremmin kuin hyvin. En myöskään ole keltään mitään riistämässä tai vaatimassa mitään erityisasemaa kuten sinä. Minä olen tähän tasa-arvoiseen asemaani täysin tyytyväinen kunhan se vain aina muistettaisiin huomioida.
Sinähän se tässä kiehut myrkyssäsi kun asiat eivät ole niin kuin SINÄ toivoisit.
19.08.2009 16:51
.. opiskellaan kieliä joka ei ole maan omia kieliä lainkaan.
19.08.2009 16:25
Ella vaatii lisää palveluja ja oikeuksia maahanmuuttajille mutta et kuitenkaan hyväksy kaikille oman maan kansalaisille tasa-arvoista asemaa.
Etelä Afrikassa tuollaista ajattelua ja politiikkaa nimitettiin apartheidiksi tarkoittaen että maassa oli kansalaisoikeuksiltaan eriarvoisia ihmisiä. Afrikassa ihmisten erottelu perustui ihonväriin mutta ella haluaa jaotella kansalaiset ja määritellä heidän oikeutensa kielen mukaan. Ellan Suomessa vain suomenkielisillä suomalaisilla olisi täydet kansalaisoikeudet, maan ruotsinkieliset suomalaiset ella vaatii rinnastettavan maahanmuuttajiin.
Mainitsepa ella joku maa joka välittömästi tarjoaa maahanmuuttajille täsmälleen samat oikeudet ja palvelut jotka se tarjoaa maan omat kansalaisille.
On toki hienoa että puolustat maahanmuuttajia mutta sitä en ymmärrä enkä voi hyväksyä että samaan hengenvetoon olet vaatimassa omien maanmiestesi kansalaisoikeuksien rajoittamista.
19.08.2009 15:09
Politiikassa vastustaja on tapana äänestää nurin eikä haukkua nurin. Et nyt oikein ole kartalla sen suhteen miten demokratiassa toimitaan.
19.08.2009 13:40
"Suomessa on tällä hetkellä kaksikymmentäyksi yliopistoa: kymmenen monitieteistä yliopistoa, kolme teknillistä yliopistoa, kolme kauppakorkeakoulua sekä neljä taidekorkeakoulua. Sotilasalan korkea-asteen tutkintoja voi suorittaa Maanpuolustuskorkeakoulussa.
Kaksikielisiä yliopistoja ovat Helsingin yliopisto, Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia, Taideteollinen korkeakoulu, Teknillinen korkeakoulu sekä Teatterikorkeakoulu. Ruotsinkielisiä yliopistoja on kaksi (Svenska handelshögskolan ja Åbo Akademi)."
http://www.koulutusnetti.fi/?path=yliopistoss
18.08.2009 19:22
Kiitos sinulle nimimerkki "nojonyton" osuudestasi ja edustamastasi "järjen ja oikeuden äänestä" tässä loputtomassa valheisiin, väärinkäsityksiin ja tietämättömyyteen sekä puhtaaseen pahansuopuuteen ja aika ajoin jopa rikoksen tuntomerkit täyttävään kansankiihotukseen perustuvassa debatissa.
18.08.2009 10:28
Olen aito stadilainen. Pliide älä sekoita minua kehenkään närpiöläiseen.
18.08.2009 09:32
Suomen valtiosääntö
Perustuslaki 17 §
Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin
Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
Jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla. Julkisen vallan on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan.
Saamelaisilla alkuperäiskansana sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Saamelaisten oikeudesta käyttää saamen kieltä viranomaisessa säädetään lailla. Viittomakieltä käyttävien sekä vammaisuuden vuoksi tulkitsemis- ja käännösapua tarvitsevien oikeudet turvataan lailla.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
18.08.2009 09:10
ella: "Yhteisen kielen on oltava se, mikä palvelee parhaiten maan väestöä tällä hetkellä. Sadan vuoden päästä tilanne voi taas olla toinen, mutta siihen on vain kaikkien sopeuduttava."
Perustuslaki
"Perustuslaki on muodolliselta asemaltaan kansallisen oikeusjärjestyksen normihierarkian ylimmänasteinen säännös, joka määrittelee oikeus- ja yhteiskuntajärjestelmän perusteet."
"Kansanvalta ei toimi ilman kansalaisille kuuluvia oikeuksia. Demokraattinen valtio suojelee yksilöä ja hänen oikeuksiaan muiden ihmisten mielivallalta.
Perusoikeudet ovat yksilölle perustuslaissa turvatut perusarvot. Tällaisia perusarvoja ovat esimerkiksi oikeus elämään ja kansalaisten yhdenvertaisuus.
Perusoikeuksien kohdalla kyse on yksilön vapaudesta ja turvallisuudesta yhteiskunnassa. Demokraattisen valtion tehtävänä on turvata yksilön oikeuksia.
Perusoikeudet paikantuvat valtioihin. Yleismaailmalliset ihmisoikeudet sen sijaan viittaavat koko maailmaan ja ihmiskuntaan. Ihmisoikeus onkin kaikille ihmisille kansainvälisillä sopimuksilla tunnustettu arvo. Ihmisoikeus voi myös olla arvo, jonka tunnustamista maailman valtioilta vaaditaan."
http://www.kansanvalta.fi/Etusivu/Oikeudet
Sinä ella vaadit meidän ruotsinkielisten suomalaisten perusoikeuksien kaventamista. Edustat mielipiteinesi erinomaisen törkeätä kansallisfanatismia ja mielivaltaa joilta onneksi demokratia ja oikeusvaltion lait meitä suojelevat. Oma "kansalliskielellinen fanatismisi" ja sokea kiihkosi muistuttaa oikeastaan enemmän uskonnollista fundamentalismia koska vaadit meidän ruotsinkielisten pakkokäännyttämistä suomenkielisiksi ja että meiltä tulisi täällä omassa maassamme riistää oikeus omaan kieleemme. Meidän suomenruotsalaisten rinnastaminen tuoreisiin maahanmuuttajiin on törkeä loukkaus meitä ruotsinkielisiä kohtaan tai sitten se on vain osoitus sinun pohjattomasta moukkamaisuudestasi ja typeryydestäsi. Molempi pahempi.
"Fanatismi on pohjimmiltaan toisten epäinhimillistämistä" - Wole Soyinka, Nigerialainen kirjailija, Nobelin kirjallisuuspalkinto 1986
Korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Hallberg
"Perustuslaissa turvataan oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin. Kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi. Jokaisella on oikeus käyttää viranomaisessa omaa kieltään, suomea tai ruotsia. Julkisen vallan on huolehdittava suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan. On tärkeää muistaa, että ruotsi ei ole vähemmistökieli ja että "kahden kielen kansa" on rikkaus maassamme."
http://www.kho.fi/21901.htm
"Kieli on paljon enemmän kuin kommunikaatioväline. Kieli antaa mahdollisuuden osallistua, edistää kulttuuria ja vahvistaa identiteettiä. Kielen kautta rakentuu yhteinen muisti, mahdollisuus arvioida menneisyyttä ja nykyisyyttä sekä rakentaa tulevaisuutta."
http://www.kho.fi/38667.htm
18.08.2009 08:47
.. tunnusta pois vaan!
Sitähän te netti fennot täällä palstalla juuri haluaisitte, siivota meidät pois näkyviltä, häivyttää meidät olemattomiin. Vaaditte milloin mitäkin: ruotsinkieliset pois Suomesta, ruotsinkieliset pois hallituksesta, Folktinget pois, ruotsinkielinen yliopistokoulutus pois, ruotsinkielinen koulutus pois, ruotsinkieliset koulut pois, ruotsinkieliset palvelut pois, ruotsinkieliset käännökset pois, ruotsinkieliset kadunnimet pois, ruotsinkieliset paikkakunnannimet pois, ruotsinkieliset opasteet pois, ruotsinkieliset televisio-ohjelmat pois, FST5 pois, ruotsinkielisten säätiöiden rahat ja omaisuus on kansallistettava, ruotsinkieliset oikeusistuimet pois j.n.e.
Siksi on parasta että me ruotsinkieliset itse vahdimme ja valvomme kansalaisoikeuksiamme ja pyrimme pitämään niistä ja toinen toisistamme huolta.
Minä en ainakaan nykytilanteessa näkisi viisaana nyt ripustaa rukkasia naulaan ja heittäytyä netti fennojen y.m. hörhöjen oikeustajun ja hyväsydämisyyden varaan.
RKP tekee hyvää työtä, tack för det!
17.08.2009 14:54
Ei aina muisteta että mekin olemme olemassa ja kielelliset tarpeemme ja omakieliset palvelut tulee huomioida. RKP:tä tarvitaan muistuttamassa olemassaolostamme sekä niistä velvoitteista jotka yhteiskunnalla lain perusteella on myös meitä kohtaan.
RKP on hallituksessa puhumassa erityisesti saariston elinoloista ja saihan se merimetsonkin mukaan hallitusohjelmaan. (merimetsoyhdyskunnat ovat kammottavia, ne ovat kuin lentäviä rottalaumoja tuolla saaristossa).
Jos ei itse elä vähemmistökielisenä tässä maassa ei voi tietää kaikkea mitä siihen liittyy ja siihen vaikuttaa ja jos kukaan ei niiden asioiden puolesta ääntään nosta niin ne oikeudet jäävät kuolleeksi kirjaimeksi laissa ja hautautuvat unohduksen suohon.
Kuten tunnettua kissan on paras nostaa itse oma häntänsä, ei sitä kukaan muukaan sen puolesta nosta.
17.08.2009 11:39
.. mutta minkä sille mahtaa että sen Callen takana on niin iso yhdistys että se sai ehdokkaansa läpi jopa Euroopan parlamenttiin.
"Yhdistyksiähän" ne kaikki muutkin puolueet ovat jotka kuka minkäkin ryhmän intressejä ajaa.
RKP:n puolueohjelma on vapaasti RKP: nettisivuilta luettavissa.
Pulliainen suojelee susia RKP suojelee meitä suomenruotsalaisia, entä sitten?
17.08.2009 10:53
Kunkin puolueen (tai vaaliliiton) yhteensä koko maassa saama äänimäärä ratkaisee kuinka monta edustajaa kukin puolue parlamenttiin saa. Valituksi tulee puolueiden asettamista ehdokkaista se eniten ääniä saanut ja äänimääräjärjestyksessä ne mahdolliset muut ehdokkaat, niin monta kuin puolueen / vaaliliiton koko maassa saama kokonaisäänimäärä niitä paikkoja antaa.
RKP ei ollut EU-vaaleissa vaaliliitossa kenenkään kanssa vaan saivat ehdokkaan Brysseliin ihan omin voimin. Sitä vastoin PerSut olivat vaaliliitossa Kristillisen Liiton kanssa ja auttoivat nostamaan yhden Kristillisen Liiton ehdokkaan parlamenttiin (Sari Essayah) .
EU-vaaleissa on vain yksi, koko maan kattava vaalipiiri.
17.08.2009 09:23
Kun nyt ella niin kovin paasaat noista "ylimääräisistä" kustannuksista niin määrittelisitkö meille palstalaisille ne palvelut jotka sinä katsot kohtuudella meille Suomen kansalaiselle kuuluvan ja mitä ne saavat maksaa? Kertoisitko samalla miten sinun matematiikallasi ja oikeustajun perusteella yhteiset varat jaettaisiin niin että jakoperuste ja lopputulos olisi sinun mielestäsi tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen?
Miten luulisit käyvän jos esim peruskoulutukseen budjetoidut rahat "oikeudenmukaisesti" jaettaisiin peruskoululaisten pääluvulla ja jaettaisiin kouluihin oppilasmäärän perusteella? Kyllä se minulle passaisi, koulutusmäärärahoja olisi täällä ruuhkasuomessa niin että ranteita pakottaisi.
Olisiko A. "tasa-arvoa ja oikeudenmukaista" antaa jokaisen oppilaan kouluttamiseen sama summa rahaa, asuinpaikasta riippumatta vai olisiko B. "tasa-arvoa ja oikeudenmukaista" pyrkiä antamaan jokaiselle oppilaalle saman tasoinen koulutus? Olen ymmärtänyt asian niin että sinä kannatat vaihtoehtoa A, itse olen kyllä B.n kannalla vaikka joudunkin veroeuroillani osallistumaan myös syrjäseutujen lasten opetuksen kustannuksiin.
Mikä on mielestäsi yhteiskunnan vastuu jäsenistään ja miten verorahamme tulisi mielestäsi käyttää? Mikä tulisi olla jakoperuste, hinta vai laatu?
Mitä 5kieliseen Suomeen tulee niin ehdotuksesi kuulostaa täysin päättömältä.
Vanha suomalainen sananparsi toteaa että "Talo elää tavallaan ja vieraat ajallaan."
Me suomen-, ruotsin- ja saamenkieliset kuten myös romanin- ja viittomakieliset olemme sitä "talon väkeä" kun taas venäläiset, virolaiset, arabit, somalit y.m. maahanmuuttajat ovat niitä "vieraita". Meillä kotiväellä on ja tuleekin Suomen kansalaisina olla paremmat edut ja laeissa vahvistetut oikeutemme kuin tänne Suomeen vast'ikään muualta muuttaneilla. Ihmisoikeudet koskevat sitten tietysti ihan kaikkia, myös maahanmuuttajia.
Mutta tuosta 5kielisyydestä puheen ollen niin järjestetäänhän täällä toki kaikkialla Suomessa kotikielen opetusta jos jonkinlaisilla kielillä maahanmuuttajien sekä kaksikielisten perheiden lapsille. Myös romanilapsille järjestään romanin kielen opetusta peruskoulun puitteissa. Kyseisten kotikielen opetusryhmien perustamiseksi ja opetuksen järjestämiseksi vaaditaan yleensä, paikkakunnasta riippuen, 4 - 6 oppilaan ryhmä.
Mitenkä sinä suhtaudut em opetuksen kustannuksiin jotka tietysti myös lankeavat
suomalaisten veronmaksajien maksettavaksi. Vai onko se niin että vain ruotsiksi ja ruotsia on liian kallis opettaa?
Tässä esimerkkinä Espoon Monikulttuurisuustaitojen kehittämissuunnitelma.
http://www.edu.fi/maahanmuuttajat/monikulttuurisuus/espoo_kehittamissuunnitelma_08.pdf
17.08.2009 07:40
906 / 922