ankdam

ankdam profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

[email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Liittynyt 18v sitten
184 aloitusta · 18435 kommenttia
Olen todennut saman jo vaikka kuinka monta kertaa aiemminkin tällä palstalla, minua ei todellakaan kiinnosta pakkoruotsi. Saatte tehdä pakkoruotsilla ihan mitä lystäätte, seuraukset kohdistuvat pääasiallisesti teihin itseenne.
Minua kiinnostaa meikäläisten kielelliset oikeudet tässä maassa ja edellytykset elää täällä omalla kielellämme, miten ne käytännössä järjestetään on minulle kuta kuinkin yhden tekevää. Miten ne asiat tulee olla järjestetty on selkeästi laissa määritelty, toteutusta sopii sitten miettiä itse kukin tykönänsä.
ella: "Itse sinä et suostu antamaan kaikille oman maan kansallisille kielivähemmistöille samanlaista asemaa kuin ruotsinkielisille!"
Venäläiset ja somalit eivät ole kansallisia vähemmistöjä Suomessa vaan venäjää ja somalia puhuvia maahanmuuttajia.

ella: "Tietenkään maassa ei voi olla montaa virallista kieltä joilla kaikilla pitää tarjota täydet julkiset palvelut. Ja joita kaikkia kaikkien pitää opetella."

Niin kurjasti nyt vain sinun kannaltasi täällä Suomessa asiat ovat, niin on aikoinaan päätetty ja valtiosääntöön kirjattu.

Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi ja sen mukaan eletään kunnes sitä valtiosääntöä muutetaan. Epistä sinulle ella! Meillä on kaksi tasa-arvoista kieltä ja valtio on sitoutunut meitä molempia, sekä suomen- että ruotsinkielisiä, kohtelemaan yhdenvertaisesti. Eikä meillä muuten Suomessa ole muita kansallisia kieliä kuin tasavertaiset suomi ja ruotsi sekä vähemmistökielet saame ja viittomakieli joista kahdesta jälkimmäisestä kielestä ja niiden puhujien oikeuksista säädetään erikseen omissa laeissaan.

Vaikka yksikielinen Suomi olisi ella sinusta kuinka näppärää ja käytännöllistä niin se ei sitä ole eikä sellaiseksi muutu ainakaan minun elinaikanani, siitä voin lyödä vaikka vetoa. Korkeintaan saattaa tulla jotain uusia lakeja parantamaan meikäläisten asemaa jotta meidän tasa-arvo ja yhdenvertaisuus saadaan taattua.

Mikäs minua muuten vit***ttaisi?? Minulla on asiat paremmin kuin hyvin. En myöskään ole keltään mitään riistämässä tai vaatimassa mitään erityisasemaa kuten sinä. Minä olen tähän tasa-arvoiseen asemaani täysin tyytyväinen kunhan se vain aina muistettaisiin huomioida.
Sinähän se tässä kiehut myrkyssäsi kun asiat eivät ole niin kuin SINÄ toivoisit.
ella: "Yhteisen kielen on oltava se, mikä palvelee parhaiten maan väestöä tällä hetkellä. Sadan vuoden päästä tilanne voi taas olla toinen, mutta siihen on vain kaikkien sopeuduttava."

Perustuslaki
"Perustuslaki on muodolliselta asemaltaan kansallisen oikeusjärjestyksen normihierarkian ylimmänasteinen säännös, joka määrittelee oikeus- ja yhteiskuntajärjestelmän perusteet."

"Kansanvalta ei toimi ilman kansalaisille kuuluvia oikeuksia. Demokraattinen valtio suojelee yksilöä ja hänen oikeuksiaan muiden ihmisten mielivallalta.

Perusoikeudet ovat yksilölle perustuslaissa turvatut perusarvot. Tällaisia perusarvoja ovat esimerkiksi oikeus elämään ja kansalaisten yhdenvertaisuus.

Perusoikeuksien kohdalla kyse on yksilön vapaudesta ja turvallisuudesta yhteiskunnassa. Demokraattisen valtion tehtävänä on turvata yksilön oikeuksia.

Perusoikeudet paikantuvat valtioihin. Yleismaailmalliset ihmisoikeudet sen sijaan viittaavat koko maailmaan ja ihmiskuntaan. Ihmisoikeus onkin kaikille ihmisille kansainvälisillä sopimuksilla tunnustettu arvo. Ihmisoikeus voi myös olla arvo, jonka tunnustamista maailman valtioilta vaaditaan."

http://www.kansanvalta.fi/Etusivu/Oikeudet

Sinä ella vaadit meidän ruotsinkielisten suomalaisten perusoikeuksien kaventamista. Edustat mielipiteinesi erinomaisen törkeätä kansallisfanatismia ja mielivaltaa joilta onneksi demokratia ja oikeusvaltion lait meitä suojelevat. Oma "kansalliskielellinen fanatismisi" ja sokea kiihkosi muistuttaa oikeastaan enemmän uskonnollista fundamentalismia koska vaadit meidän ruotsinkielisten pakkokäännyttämistä suomenkielisiksi ja että meiltä tulisi täällä omassa maassamme riistää oikeus omaan kieleemme. Meidän suomenruotsalaisten rinnastaminen tuoreisiin maahanmuuttajiin on törkeä loukkaus meitä ruotsinkielisiä kohtaan tai sitten se on vain osoitus sinun pohjattomasta moukkamaisuudestasi ja typeryydestäsi. Molempi pahempi.
"Fanatismi on pohjimmiltaan toisten epäinhimillistämistä" - Wole Soyinka, Nigerialainen kirjailija, Nobelin kirjallisuuspalkinto 1986

Korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Hallberg

"Perustuslaissa turvataan oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin. Kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi. Jokaisella on oikeus käyttää viranomaisessa omaa kieltään, suomea tai ruotsia. Julkisen vallan on huolehdittava suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan. On tärkeää muistaa, että ruotsi ei ole vähemmistökieli ja että "kahden kielen kansa" on rikkaus maassamme."

http://www.kho.fi/21901.htm

"Kieli on paljon enemmän kuin kommunikaatioväline. Kieli antaa mahdollisuuden osallistua, edistää kulttuuria ja vahvistaa identiteettiä. Kielen kautta rakentuu yhteinen muisti, mahdollisuus arvioida menneisyyttä ja nykyisyyttä sekä rakentaa tulevaisuutta."

http://www.kho.fi/38667.htm
Ei aina muisteta että mekin olemme olemassa ja kielelliset tarpeemme ja omakieliset palvelut tulee huomioida. RKP:tä tarvitaan muistuttamassa olemassaolostamme sekä niistä velvoitteista jotka yhteiskunnalla lain perusteella on myös meitä kohtaan.
RKP on hallituksessa puhumassa erityisesti saariston elinoloista ja saihan se merimetsonkin mukaan hallitusohjelmaan. (merimetsoyhdyskunnat ovat kammottavia, ne ovat kuin lentäviä rottalaumoja tuolla saaristossa).
Jos ei itse elä vähemmistökielisenä tässä maassa ei voi tietää kaikkea mitä siihen liittyy ja siihen vaikuttaa ja jos kukaan ei niiden asioiden puolesta ääntään nosta niin ne oikeudet jäävät kuolleeksi kirjaimeksi laissa ja hautautuvat unohduksen suohon.
Kuten tunnettua kissan on paras nostaa itse oma häntänsä, ei sitä kukaan muukaan sen puolesta nosta.
Kun nyt ella niin kovin paasaat noista "ylimääräisistä" kustannuksista niin määrittelisitkö meille palstalaisille ne palvelut jotka sinä katsot kohtuudella meille Suomen kansalaiselle kuuluvan ja mitä ne saavat maksaa? Kertoisitko samalla miten sinun matematiikallasi ja oikeustajun perusteella yhteiset varat jaettaisiin niin että jakoperuste ja lopputulos olisi sinun mielestäsi tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen?
Miten luulisit käyvän jos esim peruskoulutukseen budjetoidut rahat "oikeudenmukaisesti" jaettaisiin peruskoululaisten pääluvulla ja jaettaisiin kouluihin oppilasmäärän perusteella? Kyllä se minulle passaisi, koulutusmäärärahoja olisi täällä ruuhkasuomessa niin että ranteita pakottaisi.
Olisiko A. "tasa-arvoa ja oikeudenmukaista" antaa jokaisen oppilaan kouluttamiseen sama summa rahaa, asuinpaikasta riippumatta vai olisiko B. "tasa-arvoa ja oikeudenmukaista" pyrkiä antamaan jokaiselle oppilaalle saman tasoinen koulutus? Olen ymmärtänyt asian niin että sinä kannatat vaihtoehtoa A, itse olen kyllä B.n kannalla vaikka joudunkin veroeuroillani osallistumaan myös syrjäseutujen lasten opetuksen kustannuksiin.
Mikä on mielestäsi yhteiskunnan vastuu jäsenistään ja miten verorahamme tulisi mielestäsi käyttää? Mikä tulisi olla jakoperuste, hinta vai laatu?

Mitä 5kieliseen Suomeen tulee niin ehdotuksesi kuulostaa täysin päättömältä.
Vanha suomalainen sananparsi toteaa että "Talo elää tavallaan ja vieraat ajallaan."
Me suomen-, ruotsin- ja saamenkieliset kuten myös romanin- ja viittomakieliset olemme sitä "talon väkeä" kun taas venäläiset, virolaiset, arabit, somalit y.m. maahanmuuttajat ovat niitä "vieraita". Meillä kotiväellä on ja tuleekin Suomen kansalaisina olla paremmat edut ja laeissa vahvistetut oikeutemme kuin tänne Suomeen vast'ikään muualta muuttaneilla. Ihmisoikeudet koskevat sitten tietysti ihan kaikkia, myös maahanmuuttajia.
Mutta tuosta 5kielisyydestä puheen ollen niin järjestetäänhän täällä toki kaikkialla Suomessa kotikielen opetusta jos jonkinlaisilla kielillä maahanmuuttajien sekä kaksikielisten perheiden lapsille. Myös romanilapsille järjestään romanin kielen opetusta peruskoulun puitteissa. Kyseisten kotikielen opetusryhmien perustamiseksi ja opetuksen järjestämiseksi vaaditaan yleensä, paikkakunnasta riippuen, 4 - 6 oppilaan ryhmä.
Mitenkä sinä suhtaudut em opetuksen kustannuksiin jotka tietysti myös lankeavat
suomalaisten veronmaksajien maksettavaksi. Vai onko se niin että vain ruotsiksi ja ruotsia on liian kallis opettaa?

Tässä esimerkkinä Espoon Monikulttuurisuustaitojen kehittämissuunnitelma.
http://www.edu.fi/maahanmuuttajat/monikulttuurisuus/espoo_kehittamissuunnitelma_08.pdf