RKP europarlamenttiin ?

En tiedä

Suomessa valittiin Europarlamenttiin RKPn edustaja tajuttoman pienellä äänimäärällä, miten he onnistuivat siinä, en tiedä? Paljon suuremmilla henkilökohtaisilla äänimäärillä Suomalaisia jäi rannalle. Vaaliliitot ???
RKPn edustajasta olen nähnyt vain kuvan tiedotusvälineissä, en minkäänlaista haastattelua ...... mahtaako osata Suomea Suomessa? Taidettiin Suomalisia taas vetää nenästä.

Kerro jos tiedät, silloin minäkin olisin viisaampi Suomalainen.

19

173

Vastaukset 19

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunkin puolueen (tai vaaliliiton) yhteensä koko maassa saama äänimäärä ratkaisee kuinka monta edustajaa kukin puolue parlamenttiin saa. Valituksi tulee puolueiden asettamista ehdokkaista se eniten ääniä saanut ja äänimääräjärjestyksessä ne mahdolliset muut ehdokkaat, niin monta kuin puolueen / vaaliliiton koko maassa saama kokonaisäänimäärä niitä paikkoja antaa.
      RKP ei ollut EU-vaaleissa vaaliliitossa kenenkään kanssa vaan saivat ehdokkaan Brysseliin ihan omin voimin. Sitä vastoin PerSut olivat vaaliliitossa Kristillisen Liiton kanssa ja auttoivat nostamaan yhden Kristillisen Liiton ehdokkaan parlamenttiin (Sari Essayah) .

EU-vaaleissa on vain yksi, koko maan kattava vaalipiiri.

• toivotaan nyt

että kalle on uudensuunnan rkp:läinen, joka ei elä 1800 luvulla. Olen istunut kerran Kallen kanssa samassa pöydässä ja Kalle on ok, täydellistä suomea puhuva ja maassaseisova nuorimies.

• etua!

Rkpeehän on puolueeksi naamioitunut yhdistys, kalle ajaa VAIN ruotsinklieleen liityviä asioita muu on toisarvoista

Minulla on ollut kunnia olla kolme kertaa hallitustunnusteluissa ja kaksikertaa itse hallitusneuvotteluissa. Ne ovat yleensä olleet varsin älyllisiä tilaisuuksia. Jokaisen mukaan päässeen puolueen edustajat ovat pyrkineetperustelemaan ideologisista tai käytännöllisistä lähtökohdista - asiasta riippuen - hankkeita tai lausumia, jotka haluavat saada mukaan hallitusohjelmaan. Vaikka käytännön arkipäivässä näyttääkin aika ajoin siltä, että puolueet ovat politiikaltaan hyvin samanlaisia, niin tuossa hallitusneuvottelutilanteessa erot tulevat selvästikin esiin. Sanottu koskee todellisia poliittisia puolueita.

Neuvotteluissa on joka kerta ollut mukana myös ryhmittymä, joka poikkeaa täydellisesti muista. Se on Ruotsalainen kansanpuolue, rkp. Olin vuonna 1999 talousryhmässä mukana. Kun muut neljä puoluetta argumentoivat välillä varsin kiivaastikin, niin yksi porukka sanoi, että 'meille käy kaikki, kunhan päästään mukaan hallitukseen'. Se oli juuri tuon rkp:n edustaja.
      Neljä vuotta ei ole tilannetta muuksi muuttanut. Nyt rkp vaati vain yhden virkkeen hallitusohjelmaan: 'Ruotsinkieliset palvelut turvataan'. Heille riittää kuulemma yksi ministerinsalkku, eikä senkään laadulla ole väliä. Näin heppoiset ehdot sopivat luonnollisesti kahdelle muulle, demareille ja kepulaisille, jotka nyt voivat sopia keskenään hallitusohjelmatekstistä. Jämä ministeriys, esim. kansliaministeriys, annetaan lopuksi rkp:lle, joka joutuu puheidensa jälkeen siunaamaan kaikki mitä kaksi muuta ovat sopineet. Rkp ei oikeastaan ole puolue laisinkaan. Se on ruotsinkielinen ruotsinkielisten yhdistys, joka valvoo siinä missä mikä tahansa etujärjestö ruotsinkielisen vähemmistön etuja.

Eivät ne vähäisiksi ole jääneetkään. Tekemällä monipuoluehallituksissa kauppoja oikeiden puolueiden kanssa, rkp on voinut junailla ruotsinkielisille sellaisiakin etuja, joista ei hallitusohjelmassa oltu sovittu. Siis todella toimiva etujärjestö! Huippuunsa saakka edut on turvattu Ahvenanmaan maakunnalle. Olen ollut niitä hyväksymässä, koska sillä lunastetaan oikeus olla mukana muussa kansallisessa yhteiskunnallisessa keskustelussamme.

Ei ihme, että Ahvenanmaan uusi kansanedustaja Jansson ilmoitti äänestävänsä aina hallituksen puolesta, olivat siellä edustettuina mitkä puolueet tahansa! 1970-luvulla hallituksessa oli SAK-ministereitäkin, joten ei se mitään ainoalaatuista ole, että siellä on etujen kesto kerääjänä rkp:kin. Se tässä kiusallista on, että varsinaiset poliittiset puolueet eivät voi käydä poliittista keskustelua tämän kestohallituspuolueen kanssa. Se vain otetaan täydennysjoukkona hallituksiin ja sillä siisti. No, ei todellakaan kovin siistiä mutta realiteetti kuitenkin."
      Erkki Pulliainen; Koillissanomat

• .. mutta minkä sille mahtaa että sen Callen takana on niin iso yhdistys että se sai ehdokkaansa läpi jopa Euroopan parlamenttiin.
        "Yhdistyksiähän" ne kaikki muutkin puolueet ovat jotka kuka minkäkin ryhmän intressejä ajaa.

RKP:n puolueohjelma on vapaasti RKP: nettisivuilta luettavissa.
        Pulliainen suojelee susia RKP suojelee meitä suomenruotsalaisia, entä sitten?

• rkpeetä
        Ankdam kirjoitti:

.. mutta minkä sille mahtaa että sen Callen takana on niin iso yhdistys että se sai ehdokkaansa läpi jopa Euroopan parlamenttiin.
        "Yhdistyksiähän" ne kaikki muutkin puolueet ovat jotka kuka minkäkin ryhmän intressejä ajaa.

"Kun muut neljä puoluetta argumentoivat välillä varsin kiivaastikin,

niin yksi porukka sanoi, että 'meille käy kaikki, kunhan päästään mukaan hallitukseen'. Se oli juuri tuon rkp:n edustaja.
        Neljä vuotta ei ole tilannetta muuksi muuttanut. Nyt rkp vaati vain yhden virkkeen hallitusohjelmaan: 'Ruotsinkieliset palvelut turvataan'. Heille riittää kuulemma yksi ministerinsalkku, eikä senkään laadulla ole väliä."

• suojelee
        Ankdam kirjoitti:

.. mutta minkä sille mahtaa että sen Callen takana on niin iso yhdistys että se sai ehdokkaansa läpi jopa Euroopan parlamenttiin.

kuka teitä uhkaa? Mitä teiltä ollaan viemässä? Mitä tapahtuu, jotain kauheaako?

• Huolehtija

Carl Haglund on saanut suuren tilaisuuden ja hänellä on vahvoja tukijoita. Mies on nuori, ja saa nähdä, mitä hänestä vielä tulee. Hän edustaa uutta sukupolvea, ja aika näyttää edustaako hän myös uutta ajattelua.

• suojelee kirjoitti:

kuka teitä uhkaa? Mitä teiltä ollaan viemässä? Mitä tapahtuu, jotain kauheaako?

Ei aina muisteta että mekin olemme olemassa ja kielelliset tarpeemme ja omakieliset palvelut tulee huomioida. RKP:tä tarvitaan muistuttamassa olemassaolostamme sekä niistä velvoitteista jotka yhteiskunnalla lain perusteella on myös meitä kohtaan.
        RKP on hallituksessa puhumassa erityisesti saariston elinoloista ja saihan se merimetsonkin mukaan hallitusohjelmaan. (merimetsoyhdyskunnat ovat kammottavia, ne ovat kuin lentäviä rottalaumoja tuolla saaristossa).
        Jos ei itse elä vähemmistökielisenä tässä maassa ei voi tietää kaikkea mitä siihen liittyy ja siihen vaikuttaa ja jos kukaan ei niiden asioiden puolesta ääntään nosta niin ne oikeudet jäävät kuolleeksi kirjaimeksi laissa ja hautautuvat unohduksen suohon.
        Kuten tunnettua kissan on paras nostaa itse oma häntänsä, ei sitä kukaan muukaan sen puolesta nosta.

• kaikki muistetaan
        Ankdam kirjoitti:

Ei aina muisteta että mekin olemme olemassa ja kielelliset tarpeemme ja omakieliset palvelut tulee huomioida. RKP:tä tarvitaan muistuttamassa olemassaolostamme sekä niistä velvoitteista jotka yhteiskunnalla lain perusteella on myös meitä kohtaan.
        RKP on hallituksessa puhumassa erityisesti saariston elinoloista ja saihan se merimetsonkin mukaan hallitusohjelmaan. (merimetsoyhdyskunnat ovat kammottavia, ne ovat kuin lentäviä rottalaumoja tuolla saaristossa).
        Jos ei itse elä vähemmistökielisenä tässä maassa ei voi tietää kaikkea mitä siihen liittyy ja siihen vaikuttaa ja jos kukaan ei niiden asioiden puolesta ääntään nosta niin ne oikeudet jäävät kuolleeksi kirjaimeksi laissa ja hautautuvat unohduksen suohon.
        Kuten tunnettua kissan on paras nostaa itse oma häntänsä, ei sitä kukaan muukaan sen puolesta nosta.

niin pahat asiat kuin hyvätkin asiat muistetaan aina ja ikuisesti. Hyviä asioita on tuhottomasti, mutta olemassaolonne tuntuu olevan liikaa "tavallisten" suomalaisten vastuulla, rahallisesti ja laillisesti. Suomalaiset vedetään mukaan teidän unohduksen estoon vaikka ei meitäkään tässä maailmassa ole tarpeeksi että säästyisimme joskus satojen ja tuhansien vuosien päästä "unohdukselta".

Kissakin nostaa häntänsä ruokaa saadakseen, se on sen elinehto kuten muidenkin eliöiden.

• kaikki muistetaan kirjoitti:

niin pahat asiat kuin hyvätkin asiat muistetaan aina ja ikuisesti. Hyviä asioita on tuhottomasti, mutta olemassaolonne tuntuu olevan liikaa "tavallisten" suomalaisten vastuulla, rahallisesti ja laillisesti. Suomalaiset vedetään mukaan teidän unohduksen estoon vaikka ei meitäkään tässä maailmassa ole tarpeeksi että säästyisimme joskus satojen ja tuhansien vuosien päästä "unohdukselta".

Kissakin nostaa häntänsä ruokaa saadakseen, se on sen elinehto kuten muidenkin eliöiden.

.. tunnusta pois vaan!
        Sitähän te netti fennot täällä palstalla juuri haluaisitte, siivota meidät pois näkyviltä, häivyttää meidät olemattomiin. Vaaditte milloin mitäkin: ruotsinkieliset pois Suomesta, ruotsinkieliset pois hallituksesta, Folktinget pois, ruotsinkielinen yliopistokoulutus pois, ruotsinkielinen koulutus pois, ruotsinkieliset koulut pois, ruotsinkieliset palvelut pois, ruotsinkieliset käännökset pois, ruotsinkieliset kadunnimet pois, ruotsinkieliset paikkakunnannimet pois, ruotsinkieliset opasteet pois, ruotsinkieliset televisio-ohjelmat pois, FST5 pois, ruotsinkielisten säätiöiden rahat ja omaisuus on kansallistettava, ruotsinkieliset oikeusistuimet pois j.n.e.

Siksi on parasta että me ruotsinkieliset itse vahdimme ja valvomme kansalaisoikeuksiamme ja pyrimme pitämään niistä ja toinen toisistamme huolta.
        Minä en ainakaan nykytilanteessa näkisi viisaana nyt ripustaa rukkasia naulaan ja heittäytyä netti fennojen y.m. hörhöjen oikeustajun ja hyväsydämisyyden varaan.
        RKP tekee hyvää työtä, tack för det!

• näin!
        Ankdam kirjoitti:

.. tunnusta pois vaan!
        Sitähän te netti fennot täällä palstalla juuri haluaisitte, siivota meidät pois näkyviltä, häivyttää meidät olemattomiin. Vaaditte milloin mitäkin: ruotsinkieliset pois Suomesta, ruotsinkieliset pois hallituksesta, Folktinget pois, ruotsinkielinen yliopistokoulutus pois, ruotsinkielinen koulutus pois, ruotsinkieliset koulut pois, ruotsinkieliset palvelut pois, ruotsinkieliset käännökset pois, ruotsinkieliset kadunnimet pois, ruotsinkieliset paikkakunnannimet pois, ruotsinkieliset opasteet pois, ruotsinkieliset televisio-ohjelmat pois, FST5 pois, ruotsinkielisten säätiöiden rahat ja omaisuus on kansallistettava, ruotsinkieliset oikeusistuimet pois j.n.e.

Siksi on parasta että me ruotsinkieliset itse vahdimme ja valvomme kansalaisoikeuksiamme ja pyrimme pitämään niistä ja toinen toisistamme huolta.
        Minä en ainakaan nykytilanteessa näkisi viisaana nyt ripustaa rukkasia naulaan ja heittäytyä netti fennojen y.m. hörhöjen oikeustajun ja hyväsydämisyyden varaan.

" pyrimme pitämään niistä ja toinen toisistamme huolta."

ei ihme että sisäsiittoisuus kukoistaa juuri teillä

• puuttuu.
        Ankdam kirjoitti:

.. tunnusta pois vaan!

Olisi saatava kiireesti laki jolla Suomalaisia voitaisiin suojella TEILTÄ

• niinkuin suomalainen
        Ankdam kirjoitti:

.. tunnusta pois vaan!

käyttäytyy. Suomalainen vaatii isänmaallisuutta. Kaikki luettelemasi "poistokohteet" vaativat muuten ylimääräisen lisäkulun isänmaamme muutenkin velkaisesta taloudesta. Ja tuo kulu on suoraan pois maamme eteenpäin viemiseltä - maksamme maltaita että eräät saavat pysyä menneisyydessä.

Katsoo ruotsinkanavia ja vaatii fst5:tä, siinä on jo toinen liikaa. En minäkään saa maanviljelijänä (n 300 000 jotka toimivat maataloudessa) mitään omia kanavia. Pitää katsoa sitä muutkin.

• isänmaallisesti,
        niinkuin suomalainen kirjoitti:

käyttäytyy. Suomalainen vaatii isänmaallisuutta. Kaikki luettelemasi "poistokohteet" vaativat muuten ylimääräisen lisäkulun isänmaamme muutenkin velkaisesta taloudesta. Ja tuo kulu on suoraan pois maamme eteenpäin viemiseltä - maksamme maltaita että eräät saavat pysyä menneisyydessä.

Katsoo ruotsinkanavia ja vaatii fst5:tä, siinä on jo toinen liikaa. En minäkään saa maanviljelijänä (n 300 000 jotka toimivat maataloudessa) mitään omia kanavia. Pitää katsoa sitä muutkin.

herää nykypäivään ja ryhdy vaatimaan pakkoenglannin ja muun USA:n taloudellisen orjuutuksen poistoa. Yksistään angloamerikkalainen viihdetuputus taitaa maksaa suomalaisille enemmän tekijänoikeuskuluina tms. kuin koko kaksikielisyys.

• Selkeä tavoite
        Ankdam kirjoitti:

.. tunnusta pois vaan!

RKPllä on yksinkertainen tavoite, pyrkiä kaikin tavoin olla "aatelinen" vähemmistö Suomessa. Varsinainen ongelma on kuitenkin siinä, että he pysty, eivätkä halua maksaa kalliista kieli "etuoikeuksiaan" joten maksaja pitää löytyä läheltä, siis muut Suomalaiset.

Siis, RKP tulee tolkuttoman kalliiksi muille Suomalaisille.

• rautaako?

RKP:n neljä eniten ääniä saaneet ehdokkaat saivat kukin enemmän äänä kun Persujen toiseksi eniten saanut ...kukasitten olikaan.

Kertoo ehkä jotain Persuista. Kun Soini kahden vuoden kuluttua ehkä tekee oharit ja antaa paikkansa, niin paikalle nousee jätkä jonka äänisaalis on mitätön kaikilla mitareilla.

Mutta en menisi vannomaan että Soini tekee oharit kuten on luvannut. Brysselin palkka on paljon mehukkaampi ja duunia ei sitäkään vähää kuin mitä hän eduskunnassa tekee.

Kunhan on mukana ensi pressavaalseiisa ja latelee fraasejaan niin eiköhän palkkansa ole turvattu eläkeikään asti. Ja mikä eläkeliksa hänele tuleekaan... Setelirankainen pohatta.

• tänne kuuluu

Eikös Soinia äänestäneitä olleet mm. puoluerajat ylittäneitä, eli vanhat keskustalaisia- sdp- kokoomusta yms- äänestäneet. Muistatko uutisen? Ei Soinin tai muiden PerusSuomalaisten kannatus ole RKP:ltä pois, jolleivat he itse toimi niin että ääniä siirtyy pois.

Oma ehdokkaani sai muuten 3 kertaa enemmän ääniä kuin Calle mutta ei päässyt parlamenttiin. Toimiiko demokratia, ei aina??

• kuulostat aivan
        tänne kuuluu kirjoitti:

Eikös Soinia äänestäneitä olleet mm. puoluerajat ylittäneitä, eli vanhat keskustalaisia- sdp- kokoomusta yms- äänestäneet. Muistatko uutisen? Ei Soinin tai muiden PerusSuomalaisten kannatus ole RKP:ltä pois, jolleivat he itse toimi niin että ääniä siirtyy pois.

Oma ehdokkaani sai muuten 3 kertaa enemmän ääniä kuin Calle mutta ei päässyt parlamenttiin. Toimiiko demokratia, ei aina??

Wideroosilta

• kuulostat aivan kirjoitti:

Wideroosilta

Olen aito stadilainen. Pliide älä sekoita minua kehenkään närpiöläiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      392
      1476
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      798
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      38
      737
    4. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      29
      684
    5. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      52
      652
    6. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      44
      635
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      383
      609
    8. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      543
    9. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      88
      527
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      21
      474
    Aihe