Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Voihan Nobel olla eräs älykkyyden mittarikin. Tosin usein tämän palkinnon jaossa nähdään tarkoituksen mukaissuuttakin, josta politiikkakaan ei ole kaukana.

Mielestäni älykkyys ei sulje pois aina viisauttakaan, joten hämäräksi koen monissa tapauksissa sen rajan.
    Kyllähän useimmiten älykkääksi nimetään yhden asian perusteellisesti tutkineet tutkijat, jotka ovat löytäneet uuden merkittävän ratkaisun. Saattavat silti olla yhteiskunnassa yksisilmäisiä, monista asioista täysin tietämättömiä tuijottelijoita.

Voihan olla, että todella älykkäät hyvin harvoin edes politiikkaan ja yhteiskunnallisten asioiden hoitoon haluavat osallistua, koska kokevat turhan jaakaamisen hyödyttömäksi, pitkäveteiseksi aikansa tuhlaamiseksi. Eikähän sentään kaikkeen ehdikään.

Onhan vielä nimitys "älykkö". Ehkä siihen sopii myös yhdistettynä älykkyys ja viisaus. Joidenkin tiukkojen kriteerien mukaan Suomeen mahtuu vain kymmenkunta älykköä. En yritä luetella, vaikka jonkun luulen tietäväni. Mielestäni älyköltä vaaditaan tietojen joukkoon myös laaja sosiaalinen tuntemus, sosiaalipolitiikan ymmärtäminen ja merkitys.

Kyllähän joku narsisti kokee itsensä älyköksi ja jopa julistautuukin. Silloin kyllä voi puhua älyttömästä. Älykkääksi ei julistauduta, ei missistä, eikä jääkiekkoilijasta tule älykästä tai älykköä, vaikka alansa parhaana ryhtyisi jakelemaan opetuksia ja lausuntojaan laajemmalla skaalalla.

Tämä aamuverryttelyksi. Oikeastaan en ole pätevä koko asiaa käsittelemään, mutta onpahan pieni mielipiteeni.
  2. Iltahämäriin on taas mennyt ja aika hupaisesti. Olen varmaan oppinut työn "säästämisen", kun kummasti sitä omiksi tarpeikseni riittää, vaikka ei erikoistoimiin ryhtyisikään. Ei kuitenkaan tarvitse vielä onneksi töitäni ulkoistaa.

Hyvinhän katleijan taloyhtiössä on asioita hoidettu koska pienet rempat voi säästöillä tehdä. Niin on kyllä meilläkin, sen verran olen yhtiön asioista selvillä. Joskus tarkoituksellakin pientä lisämaksua pistettiin yhtiövastikkeeseen "pahan päivän varalle."
    Enkä vastustanut.

Sukellusveneitä tai jotain muuta jahdataan. Kyllä huhuja ja oletuksia lentelee. Onhan yksi tärkeä vihje jo ratkaistukin. Yleisöltä tuli havainto merestä maihin nousseesta miehestä. Maihinnousu oli mukamas jo tapahtunut. Selvisi että joku eläkeläinen oli käynyt kalastamassa. Hyvä oli ollut ilmakin, mutta kalaa ei ollut saanut. Hän oli tunnistanut itsensä ja naapuritkin auttoivat. Joten eteenpäinhän etsintä mennyt. Luulenpa, että ainakin osa mediasta käyttää tätä tilannetta hyväkseen ja jelppii kiihdyttämään sotavarusteluja. Sellaiselta tilanne näyttää kaikkialla.

Olen kyllä tehnyt muutaman kerran puheena olevan kiintolevyn eheytyksen. Ehkä pari kertaa vuodessa. Luulen että sekin tarve riippuu koneen käytön aktiivisuudesta. Yllättävän hyvin koneeni toimii taloyhtiön yhteisliittymän perusnopeudella, 10 meg.
    Tiedän kyllä paremmin toimivistakin, mutta eihän minulla ole niin tulenpalava kiirekään.

Täällä "etelässä" vielä pakkanen heikosti paukahtelee. Voi muutaman asteen tullakin. Hyvin pärjää jo silläkin. Jatkoja teille !
  3. Huomenta! Sateen tuhnuista on, mutta lämmintä sentään +6.

Täytyypä hiukan korjailla kertomaani. Mainitsin minulla olevan " ehkä tuhat" kirjaa, ajattelin ensin pistää muutamia satoja, mutta lyhensin tekstiä.

Jälkeenpäin rydyin miettimään. Ei niitä sentään tuhatta kirjaa ole, muutama sata vähemmän. Tarkkaan en tiedä, on komeroissa ja kellariin menomatkaa varten pinottuja kirjoja joille täytyy paikka hakea.
    Niitä on kertynyt matkan varrella, pari isompaa lahjoitusta korvauksena pienistä talkootöistäni. Lahjoittaneet olivat jo omasta mielestään lukunsa tehneet ja halunneet päästä kirjoistaan eroon. Sitten kirjoja tarttui paljon kirpputoreiltakin kun tapani oli niitä katsella. Myös joskus kirjaston poistoon laitetuista kirjamyynneistä. Jos muutoin olenkin ollut aika pihi, kirjoihin kyllä olen tuhlannutkin, enkä aina kovinkaan järkevästi. Paljonhan joukossa on lukemattomia ja vähän selailtujakin.

Eihän nykyään vanhoista kirjoista makseta juuri mitään. Se aika on muuttunut, kuten SkillaN kirjoitti.
    Eurollahan kirjoja saa jopa valita. Ja onhan myyjätkin vähentyneet. Poikkeus on vain melko uudet kirjat ja sellaiset, joilla on antiikkiarvoa. Luulen kyllä, että kirja pitää puolensakin vielä kauan tämän nykyisen kehityksen kanssakin.

Ennen oli toista, kirjoilla oli arvonsa ja pidettiinkin kuin aarteita. Jossain vaiheessa se oli myös halu näyttää, kuului ikään kuin kalustukseen, vaikka ei olisi juuri kirjoja availlutkaan.

Siinä on osaltaan vähän saman tapainen kehitys, kuin pukeutumisessa. Täytyihän "pyhäpuku" olla ja berperi käsivarrella poutaisella hellesäälläkin, jotta vähän "herralta" näytti. Kun rupukansallekin alkoi tiukalla säästämisellä siistejä pukuja ilmestyä, menevää tyyliä jotkut varakkaammat käänsivät. Tuli valmiiksi revittyjä ja kulutettuja farkkuja, ruvettiin matkimaan työhaalareiden tyyliä, vaikka niitä he eivät olisi juuri koskaan työssään tarvinneet. Jotain "coolia" se vaatimattomuuden teeskentelykin sisälsi.

Näyttää tulevan todellinen sisätyöpäivä. Meneehän sellainenkin välissä.
  4. Taas on ilta jo pitkällä, ihan kitumatta on päiväni huvennut. Marketti, reipastelut katua taputellen ja sitä rataa. Vieraitakin kävi, kyllä sekin pienestä rasituksesta käy, vaikka myös sopivasti katkaisee ehkä yksitoikkoisiakin rytmejä.

Kun muutaman tunnin tarkkaavaisesti kuuntelee, jotta ei jakele höperöitä vastauksia ja väliin irroittelee huulenheitolla, vaatiihan sekin keskittymistä ihan kohteliaisuudenkin takia. Hyväähän se kuitenkin tekee ja mitäpä ajasta. Eihän se nyt ole kortilla kuin joskus harvoin, jolloin asiat ja menot ruuhkaantuvat.

Siivouksista olen väärä henkilö puhumaan. Kerran viikossa valohoito-juoksu pölyimurin kanssa ja muut tärkeinä pitämäni puuhat. Siinähän se, eipä tuo kämppäni tunnu sellaiselta kaatopaikalta, joka elämää häiritsisi.
    Voihan olla, että olen liikaa tottunut huolettomiin tapoihini siivouksissani, mutta eipä noista kävijöistäkään kukaan ole rohjennut neuvoja jakelemaan. No onhan joskus joku katsellut kirjahyllyäni ja mutissut, että kaikki on sekaisin, vaikeahan täältä on löytää.... Niin on, ei ole ei ole "kultakoristeiset" virheettömässä rivissä, ei ole yhtään kansien kauneuden mukaan ostettu, enkä sellaisia lahjoina saanut. Eipä kirjojani järin paljon olekaan, osa käytössä nuhjaantuneita. Ehkä tuhat, en ole tarkkaan laskenut, osa on komeroissa.

Tässä turinani, sekin ajatuksella: kunhan jotakin. Oikein hyvää jälleen kylmenevän illan jatkoa!
  5. Päivää!

Harvinaista, että näinkin aamusta olen hereillä ja jotenkin toimintakunnossakin. Kävin aamusta kurkkimassa säätiedot, muutamista lehdistä uutis- ja juorutiedot. Nehän tulee "kylkiäisenä."

Kun tokkasin haun vilkaistakseni ikäpalstaa, kone pahalainen ryhtyi temppuilemaan, eikä tunnistanut koko osoitetta. Eipä muu auttanut, kuin suorittaa ohjelman palautus eliselle tasolle. Rupesihan tämä pellittämään, mutta kiusa se on pienikin kiusa.

Näinhän sitä joutuu muuttuvissa elämänvaiheissa taiteilemaan, kuten Late kertoi. Liikkuminen jos mikä, on tärkeätä ja portaat on jo iso haitta. Toivottavasta meneillään oleva homma ratkaisuksi toteutuu ja toimii.

Kun hissi on kunnossa ja siihen johtavat luiskat rakennettu, ei ongelma ole kerrostalossakaan. Ne nyt sattuu minulla kunnossa olemaan, vaikka ylhäältä lähitapahtumia ikkunastani kurkin. Niinpä luulen, että majapaikkani on tässä ja pysyy viimeiseen tippaan saakka. Neljäskymmenes vuosi on tässä samassa lokerossa menossa. Eipä ole suurempaa valittamista ollut. Sitä paitsi, vanhusten hoitopaikkoja on lähellä lähdinpä mihin suuntaan tahansa. Näistähän hoitoapu tulee heille, jotka kotiasumisessaan sitä tarvitsevat. Tähän asumisaikaani on jo moni keski-ikäisenä tullut, vanhentunut ja vaivaantunut, osa jo muuttanut kokonaan hiippakuntaakin. Näissä joukoissa minäkin mukana, onnekseni kuitenkin melko hyvässä myötätuulessa. Ainahan väliin on tullut "jarruja", mutta toistaiseksi olen selvinnyt. Tulevaa nyt ei pitemmälle kannata arvuutella, kunhan perusasiat siinä kunnossa, mikä on realistisesti mahdollista.

Nytpä kokeilen toimiiko lähettäminenkin.
  6. Saanasta hyvinnii minäkii äskön pallauvun. Semmoneks lenkkisaanaks hyö nimittelöö. Kirjuttaissan hörpiskelen välliin kohveetakii.

Niinhän se menee tässä ikäryhmässä kuten ss mainitsi. Monenlaisia lähtöjä on tullut sukumannissanikin ja työkavereiden kohdalla. Jonii verran on tummalla puvulla ollut käyttöä. Silloin se minusta tuntuu erikoisen pahalta, kun nuorehko ihminen kokee sen kohtalonsa. Jää ikään kuin ainutlaatuinen elämä elämättä.

M-K:n näkyi ilmestyneen Pirttiin. Hän mainitsi teveydenhoidon kehittyneen 50 v. aikana. Jonkun verran olen sitäkin pohdiskellut ja turhaa on ainakin ne väitteet joita joskus tulee, että huonompaan suuntaan on mennyt. Sitä en tiedä, että onko tilapäinen lakipiste jo saavutettu ja takapakkiakin on tulossa. Mistäpä näitä tietää, mitä vanhana tapahtuu. Sen tietää siihen saakka kun on kokenut, uudet kokemukset ovat edessä.

Late kirjoitti joskus turhautuneensa maailman menosta. Niin olen minäkin, silti aika paljon seurailen tapahtumia. Päässänikin menee sekaisin sekasortoiset tapahtumat: Isikset, muslimit, monet vallankeikaukset, Lähi-Itä, Ukraina, Thaimaa, nato afrikkalaiset mellakat monessa paikassa, suomalainen sote-sotku, jatkuva alamäki...ei näitä kaikkia voi edes luetella. Ja kuitenkin kaikilla on vielä oma sisältönsä, todellinen, vääristelty vai valheellinen. Ei hyvältä näytä, ei kansojen johtaminen, ei liittoutumien, eikä edes kansalaisten koheltaminenkaan. Minkäs teet? Parasta olisi vetää pussi päähänsä, korvatulpat paikalleen ja sulkea silmänsä. Sattuuhan se puurolusikka suuhun, vaikka ei ympärilleen pälyilisikään. Vaan kun on se ihmisen ikuinen uteliaisuus, kurkata pitää, ainakin vähäsen...

SkillaNille tiedoksi, hyvinhän tässä muutoin menee, kun nuo pikkuasiat unohtaa. Kaikesta purinastani huolimatta: leppoisaa illan jatkoa!
  7. Hyvä että katleija antoi kannustusta Pirtin jatkoon ja samoin Late, kunhan väkkäräongelma selviää. Eihän nyt Pirtti sentään ole konkurssiin menossa, kyllä se pienemmälläkin "katteella" väliaikaisesti toimii, kunhan ei autioitumiseen rapaudu.

Kyllä käyn Pirtissä toistaiseksi ainakin. Tiedäppä häntä, mikä merkitys sillä on, onko touhullani myönteistä vai karkottavaa. Olenhan nähnyt Pirtin toiminnasta vain puolen aikaa ja tohottanut mukanakin epämääräisen säännöllisesti.

Väkkärän pyöriminen on turhauttavaa. Näyttää sitä vain joskus tulevan myös minulle. Olen kyllä löytänyt siihen ainakin useimmiten toimivan ratkaisun. Kopioin kirjoittamani, se pysyy pikatalletuksessa koneen sulkemiseen saakka. Välissä voi hyvin puuhastella muuallakin ja koettaa myöhemmin liittää talletettu viesti uudelleen. Ellei sekään toimi, on se jo pahempaa yskimistä. En nyt pitemmälle esittele, koska kuitenkin kuulun hyvin amatööriluokkaan, vaikka yhtä ja toista aina urmakasti yrittelen ja useimmiten ennen pitkää saatan jopa onnistuakin.

Nyt on isossa osassa lainaamiini kirjoihin tutustuminen. Osa on oikein pähkäilyjen kanssa luettavaa ja välipalaksi kevyempää, jopa dekkarikin joukossa. Näin minulla menee, kun johonkin harrasteluun jätkähdän, teen sitä melko täysillä kunnes kyllästyn ja otan vaikka pännän käteeni ja alan sutata piirustuspaperia.

Eteenpäin, sano Lapatossu, mutta ei kaikkina aikoina, eikä kaikkina päivinä!
  8. Johan jjoutava tempaisi asiajutun, jos sen haluaa niin käsittää. Hyvä!

Myös minusta se menee toisin, kuin aloittaja alkuun esitteli. Jos täällä tempaisee jutun "painoon", se on siellä ja monessa tapauksessa vankasti pysyy. Voihan yrittää korjailla, se on sitten eri asia, meneekö se perille.

Puheessa voi käyttää vapaammin kieltään, kun naamat ovat vastakkain. Mokansa voi heti korjata, jos parhain päin selittäminen ei auta. Eikä sitä sen koommin muistella. Lisäksi tule mukaan monimuotoinen elekieli, joka tulee puheen mukana merkittävästi esille. Sitä on varsin vaikeata yhdistää kirjoitettuun tekstiin - ainakin minulla. Siispä mielestäni puhekieli keskustelussa on aivan eri lajinsa kuin kirjoittelu.

Perustelen sillä kokemuksella, jota olen saanut. On hyvin vilkkaita, nopeatempoisia puheaparaatteja, joilla sanan sujuvasti lentää. Voi olla, jos heille tökkää kynän käteen, ei synny mitään, tai jos sitkeästi yrittää, roskakasa kasvaa. Kuulun jollain tapaa juuri näihin, puhe parhaimmillaan käy, mutta kirjoitus on työn ja tuskan takana. Ehkä olen jonkun verran kirjoittamisessakin edistynyt kovalla harjoittelulla.

Harkintaan kyllä kannattaa aina käyttää himpunverran kallista aikaansa. Suutuspäissään ei ole terveellistä kirjoittaa, eikä edes puhua. Omaan nilkkaan se tulee, vaikka oikeassa olisikin.

Riippuu myös asiasta ja myös kohteista, miten sanojansa valitsee ja sovittelee. Koskee niin kirjoittelua kuin puhumistakin. Jos kyseessä on totinen asia, on syytä perehtyä taustoihin edes joissain määrin ennen sanaisen arkkunsa avaa. Tekipä sen sitten puhumalla tai kirjoittamalla. Onhan asioita, joihin ei keneltäkään löydy oikeata vastausta, mutta taustalta saattaa löytyä "valistuneita arvauksia" ja erilaisia tietolähteitä. Wikipediakaan ei aina ole ehdottoman luotettava.

Täällähän joukko on hyvinkin epäyhtenäinen. Ei sitä poista jankutus, että olemme mukamas tasavertaisia tai tasa- arvoisia. Kyllä siinä, että jokainen saa mahdollisuuden kirjoitella ja se on hyvä. Se vain on niin, että jo ne valmiudet kirjoittamiseen vaihtelevat, niin myös taustatietojen laajuuskin. Kyllä sitä purtavaa jää jokaiselle, joka on kiinnostunut ajatuksiansa esille tyrkkäämään. Mitäs pienistä virheistä!

Vielä yksi piirre, joka silloin tällöin esille tulee, on vahingonilon juhlinta. Siitä en pidä, enkä toisten lykkäämisestä maanrakoon jostain mokasta, virheestä tai kuvitellusta voitosta. Olen jo nuorena oppinut, että maassa makaavaa ei pidä enää potkia.
    Sama pätee myös kirjallisessa ja suullisessa kisailussa.

Olin työelämässä monesti neuvotteluissa. Joskus meni hyvin, mutta ei aina. Kun neuvottelu päättyi kannaltani hyvin, en hillunut riemusta, en jälkeen päinkään. Sellainen on turhaa ärsyttämistä jos asia on jo hoidossa.
    Tulinkohan käyttäneeksi tarpeeksi harkintaa? Eihän tämä kuitenkaan kuolemanvakavaa ole.