Miksi suorittamisesta tulee hyvä fiilis? Mitä sillä paikataan?
Jollekinhan se voi olla jopa terapeuttista, mutta itse ajattelen, että jos suorittaa liikaa, niin se on aina jonkin asian pakenemista. Ehkä olen suppea?
Noh, itse pakenen tällä hetkellä taloudellista ahdinkoa suorittamalla kahta työtä.
Miksi suorittamisesta tulee
80
1771
Vastaukset
- Anonyymi00001
Suorittaminen tarkoittanee jonkun tarpeellisen eteen tulleen asian hoitamista.
Koulussa se voi olla lukeminen kokeeseen, ja hyvin suoritettu koe. Hyvä arvosana antaa tyydytystä. On suoriutunut hyvin.
Samaa on työelämässä. On jokin tarve ja sen toteuttamisen eteen tehdään suorite.
Tyydytystä saa vain onnistuneesta suoritteesta, joka palvelee lopputulosta.
Miten tämän nyt sitten siihen rakkauselämään muuntaisi:)
AVOlisi aika kurjaa, jos alkaisi parisuhdettakin suorittamaan, mutta varmaan sitäkin tapahtuu.
- Anonyymi00015
Jos.Kaikki Saa.9.ja.10.
Ei.Se.Ole.Kivaa.Missä.
On.Ihminen.?
- Anonyymi00002
Suomessa on yli 300 000 työtöntä työnhakijaa ja osa tekee useampaa työtä. Missä vika.
En osaa sanoa. Yritin pitkään saada toista työpaikkaa, mutta loin sen sitten itse, kun vanhat asiakkaat halusivat takaisin.
- Anonyymi00023
Asia muuttuu paljon siistimmäksi, jos muutamme sitä realistisemmaksi. Ei sellaista "työtä" voi millään muotoa laskea työksi, jossa Kela maksaa "palkan" ja koko elatuksen, Se pitää olla niin, että työntekijä pystyy kokonaan elättämään itsensä ja perheensä, alusta loppuun omalla laillisella palkallaan, eikä sossussä anelemalla. Sama koskee työn antajaa, on niitä, jotka pyörittävät firmaa, ja maksavat työntekijöilleen kunnon palkan. Vastapainoksi taas on firmat, jotka edelleen kitisevät sossussa tukiaisia. Tällainen firma juuri vetää perässään niitä "työntekijöitä" jotka kuittaavat "palkkansa" ja elantonsa samalta luukulta. Ei tuollainen ole mitään yhteiskunnan hoitoa, se on mekloinen oravanpyörä. Ekaksi voi kysyä, mistä verotulot? Sieltä mistä on helppo pakko-ottaa autot, sähköt, kaukolämmöt, eli kaikki pakollinen.
- Anonyymi00003
Ei siitä hyvä fiilis tule vaan on pakkopullaa esim tiskaus imurointi tai siivous yleensäkin tekisi kyllä mieluummin jotain muuta
Koitan ajatella sitä lopputulosta aina, jos on joku mälsä homma tiedossa. Ehkä se auttaisi sinuakin?
- Anonyymi00004
Mu5tasydän kirjoitti:
Koitan ajatella sitä lopputulosta aina, jos on joku mälsä homma tiedossa. Ehkä se auttaisi sinuakin?
Siihen ei auta muu kuin hankkia astiapesukoneen niin loppuu tiskaukset ja robotti imureita niin loppuu imurointi ja jos olis rahaa niin palkkais oman sisäkön eli sais asua samassa asunnossa ja syödä ja tehdä mitä tykkää tai samoja juttuja kuin minäkin mutta sen työnä olis perus siivous mutta vaativampaan hommaan vois palkata sisäkölle lisää siivoojii
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Siihen ei auta muu kuin hankkia astiapesukoneen niin loppuu tiskaukset ja robotti imureita niin loppuu imurointi ja jos olis rahaa niin palkkais oman sisäkön eli sais asua samassa asunnossa ja syödä ja tehdä mitä tykkää tai samoja juttuja kuin minäkin mutta sen työnä olis perus siivous mutta vaativampaan hommaan vois palkata sisäkölle lisää siivoojii
Sisäkön hankinnassa ongelmana raha sitä ei ole eikä tule
Anonyymi00005 kirjoitti:
Sisäkön hankinnassa ongelmana raha sitä ei ole eikä tule
Noh, jospa löytäisit kumppanin, joka tykkää kotitöistä.
- Anonyymi00011
Mu5tasydän kirjoitti:
Noh, jospa löytäisit kumppanin, joka tykkää kotitöistä.
Sisäkkö olis parempi kuin kumppani sisäkkö ei ala määräilemään eikä pomottelemaan vaikka kummallakin olis samat oikeudet kuin minullakin ja voiko kumppanille sanoa voisitko imuroida vai täytyiskö siltikin hankkia sisäkkö
Anonyymi00011 kirjoitti:
Sisäkkö olis parempi kuin kumppani sisäkkö ei ala määräilemään eikä pomottelemaan vaikka kummallakin olis samat oikeudet kuin minullakin ja voiko kumppanille sanoa voisitko imuroida vai täytyiskö siltikin hankkia sisäkkö
Voi toki pyytää toista imuroimaan, mutta veikkaan, että sopu säilyy paremmin, jos sovitaan yhdessä.
- Anonyymi00014
Mu5tasydän kirjoitti:
Voi toki pyytää toista imuroimaan, mutta veikkaan, että sopu säilyy paremmin, jos sovitaan yhdessä.
Kyllä taitaa kumppani yksistään päättää kaikki mutta sisäkölle ei tarvi sanoa vaan sisäkkö täytyiskin tästä tiskata isäntä haluatko imut eka ja tiskauksen jälkeen katsotaan yhdessä tv tä ja juodaan mukki ja voikkuleipä kahvit olkkarissa ja pussaillaan
No tuleeko siitä? Mikäs hätä tässä kun maailma on jo valmis?
- Anonyymi00006
Suorittaminen? Eiköhän se ole pohjimmiltaan hengissä selviämistä?
Tehdyt työt eivät ahdista, tekemättömät kyllä.
Asioita voi paeta mitään tekemättäkin.
Ja mun mielestäni on ihan normaalia tuntea ahdistusta ja kaikkea muuta epämiellyttävää välillä.
Mua huolestuttaa se että kaikesta yritetään tehdä sairautta tai vikaa, jollei elämä tunnu kokoaikaa hyvältä ja yksilö ole tunne-elämältään kaikki (rahaa takovat) huuhaa-suuntaukset sisältänyt mannekiini.
Suurin osa meistä menettää monta läheistä ihmistä elämänsä aikana. Sairautta, kuolemaa ja eroja. Rakasta ihmistä (tai eläintä) voidaan surra jopa vuosia. Se vaan kuuluu elämään. Ei iloakaan lääkitä... Tai en ole ihan varma turrutetaanko heikompiosaisia siltäkin osin tasaiseksi laitoksissa?
Joku murehtii myös menetettyä omaisuutta. Mitä vähemmän sitä on, sen vähemmän menetettävää ja sitä vähemmän murehdittavaa mahdollisista menetyksistä...
Joka suunnassa voidaan vetää yli. Ainakin jonkun mittarilla.
Ilman muuta saa suorittaa, ja pitää, niin kauan kuin sitä elämiseen tarvitaan. Loppu on sitten ihan omaa valintaa.
Saattoi taas lähteä väärille raiteille, ihan sama, en tarkista tekstiäni 😄
xLinerSiihen voi aina luottaa, että sinä täräytät kaikki kortit tiskiin, ota tai jätä. *hyväntahtoista hymyä* :)
- Anonyymi00024
Juurikin näin
Unohtuu muut murheet kun pysyy kiireisenä? Suomi kulttuuri on suorituskeskeinen, ehkä sekin tekee kun tuntee sopivansa muottiin?
Suomessahan sillä mitataan moraalia ja ihmisen hyvyyttä miten paljon pystyy suorittamaan. Näkeehän se kaikesta tässä maassa. Ja bos et pysty tai halua, leimaksi tulee LUUSERI. Kiertäkää kaukaa tämä hunsvotti.
Jasu2025 kirjoitti:
Suomessahan sillä mitataan moraalia ja ihmisen hyvyyttä miten paljon pystyy suorittamaan. Näkeehän se kaikesta tässä maassa. Ja bos et pysty tai halua, leimaksi tulee LUUSERI. Kiertäkää kaukaa tämä hunsvotti.
Mälin olen semmoinen aikaan saava tapaus, myönnän oppineeni sen vanhemmiltani. Ylitunnollisilta suorittajilta. 😅
Ja minä pakenen pahaa mieltäkin tekemiseen, kun en jaksa vatvoa jotain. Teen koska tunnen mielihyvää aikaan saamisestani.Jasu2025 kirjoitti:
Mälin olen semmoinen aikaan saava tapaus, myönnän oppineeni sen vanhemmiltani. Ylitunnollisilta suorittajilta. 😅
Ja minä pakenen pahaa mieltäkin tekemiseen, kun en jaksa vatvoa jotain. Teen koska tunnen mielihyvää aikaan saamisestani.Oleminenkin ON kivaa, mutta vaati kesän ja oikean mielentilan. Seesteisen hetken kun psyyke on calm down.
Jasu2025 kirjoitti:
Oleminenkin ON kivaa, mutta vaati kesän ja oikean mielentilan. Seesteisen hetken kun psyyke on calm down.
Mää luulen, että tietyn ajanjakson kasvatit ovat automaattisesti suorittajia. :)
Jasu2025 kirjoitti:
Hyvin sanottu. En leimaa ihmisiä sen perusteella kuka pystyy ja jaksaa suorittaa, vaan sen millainen kanssakulkija on.
Mu5tasydän kirjoitti:
Mää luulen, että tietyn ajanjakson kasvatit ovat automaattisesti suorittajia. :)
Varmasti näin. Kotoa opittua.
Mu5tasydän kirjoitti:
Hyvin sanottu. En leimaa ihmisiä sen perusteella kuka pystyy ja jaksaa suorittaa, vaan sen millainen kanssakulkija on.
Sama, toki myönnän ärsyyntyväni jos toinen on vaan oikeasti laiska. Minä rehellisestiotan porotnokkaan kyllä. Ja se johtuu ihan vain ajatuksestani, että tee itsesi eteen ja hyväksi, kukaan ei tee puolestasi. Susältyy ajatys, ettei jäädä muitten passattaviksi kun itsekin voidaan toimia.
Ymmärrän toki kun ihminen ei pysty ja kykene. Siihen onkin syy muu kuin laiskuus ettei vaan viitsi vaikka pystyisi.Jasu2025 kirjoitti:
Sama, toki myönnän ärsyyntyväni jos toinen on vaan oikeasti laiska. Minä rehellisestiotan porotnokkaan kyllä. Ja se johtuu ihan vain ajatuksestani, että tee itsesi eteen ja hyväksi, kukaan ei tee puolestasi. Susältyy ajatys, ettei jäädä muitten passattaviksi kun itsekin voidaan toimia.
Ymmärrän toki kun ihminen ei pysty ja kykene. Siihen onkin syy muu kuin laiskuus ettei vaan viitsi vaikka pystyisi.Ymmärrän senkin, että joskus on kivaa kun palvellaan. Tottakai joskus saakin levätä ja ottaa palvelua vastaan. Mutta sitten on tapa laiskuus, se mitä en kestä katsella ilman, että alkaa keittää yli😅
Se on = välinpitämättömyys siksi se kai ärsyttää.Jasu2025 kirjoitti:
Ymmärrän toki kun ihminen ei pysty ja kykene. Siihen onkin syy muu kuin laiskuus ettei vaan viitsi vaikka pystyisi.Joo, laiskuus on asis erikseen.
- Anonyymi00017
Suomi suorituskeskeinen? Suomalaisethan ovat sisukkaita välttelemään mm. työntekoa, jos verrokiksi otetaan, vaikka jenkit ja aasialaiset
- Anonyymi00007
Itselläni suorittamisesta on tullut osa "minuutta" .
Tiedostan sen, mutta se on lapsesta pitäen opittu piirre minussa. Minä olen tullut huomatuksi suorittamisen kautta. Tyttölapset on voineet tulla huomatuksi vaikka ulkonäöstä, niin se piirre saattaa jäädä myös osaksi "minuutta".
Nytten saan siitä suorittamisesta varmaan samoja kiksejä kuin nainen, joka "puuteroi" nenänsä kun menee ulos. Vahvistusta itsetunnolle.- Anonyymi00010
Mu5tasydän kirjoitti:
Hienosti analysoitu.
Sanotaan, että:
"Laiska töitään luettelee", mutta luultavasti hän on kaltaiseni. Niin siitä helpisti tuleekin osa minuutta. Niin se on mullakin. Mutta oon huomannut vastikään, että mä myös pakenen ikävää oloa tekemiseen. Ettei tarvi istua ja märehtiä sitä.
- Anonyymi00013
Jasu2025 kirjoitti:
Niin siitä helpisti tuleekin osa minuutta. Niin se on mullakin. Mutta oon huomannut vastikään, että mä myös pakenen ikävää oloa tekemiseen. Ettei tarvi istua ja märehtiä sitä.
No tekemiseen voi hukuttaa vaikka mitä. Ja ei se lopulta niin paha juttu ole, mitä moni epäilee.
Itse saatan saada sopivasti etäisyyttä hetkeksi johonkin pulmaan, ongelmaan kun touhuan vaan mitä päähän pälkähtää.
Kyllä tekeminen terapeuttistakin on.
Rajansa vaan kaikella.
Syyllistyn taas kerran poikkitieteellisyyteen ja kritisoin sanaa "suorittaa" , en pidä siitä. Karahtaa yhtä pahasti korvaan kuin suomiRÄPPI 😂. Kieltäydyn ymmärtämästä ja käyttämästä missään muodossa.
- Anonyymi00008
Suorittanut asemiespalveluksen lukee virallisissa asiakirjoissa.
Aiheuttaako negaarioita?!
AV Anonyymi00008 kirjoitti:
Suorittanut asemiespalveluksen lukee virallisissa asiakirjoissa.
Aiheuttaako negaarioita?!
AVNegaatioita kyllä ainakin omalta osaltani, voin vain kommentoida että paska reissu mutta tulipa tehtyä
Mu5tasydän kirjoitti:
Aivan vapaasti. Mitä tarjoat vastineeksi? 😊
No suomirrräpin tilalle kelpaa nyt mikä vaan 🤭, olenkos muuten koskaan maininnut että olen poikkitieteellisyyden lisäksi myös mainio väärinkäsittäjä 😁
Ex-Lukka kirjoitti:
No suomirrräpin tilalle kelpaa nyt mikä vaan 🤭, olenkos muuten koskaan maininnut että olen poikkitieteellisyyden lisäksi myös mainio väärinkäsittäjä 😁
Ai, kuinka niin? 🤔
- Anonyymi00018
Mu5tasydän kirjoitti:
Ai, kuinka niin? 🤔
siis halutessani, ei välttämättä juuri nyt :)
Anonyymi00018 kirjoitti:
siis halutessani, ei välttämättä juuri nyt :)
Okei, no sattuuhan sitä. :)
- Anonyymi00009
"itse pakenen tällä hetkellä taloudellista ahdinkoa suorittamalla kahta työtä."
Mielestäni tuo on vain selviytymistä. Jos talous heittää kuperkeikkaa, niin sehän ei ainakaan ole toivottavaa. Suorittaminen/selviytyminen on ihan normaalia, ellei jopa elämän suola.
- SheenaNo sitä se kyllä on omalla kohdallani, selviytymistä. Muutenhan "maailma matkaa radallaan, ei mikään muutu milloinkaan.."
- Anonyymi00012
Nykyään suorituskeskeisille järjestetään tylsyysterapiaa. Siinä ei tehdä mitään, ollaan vaan. Siinä henkilö ei pääse pakenemaan vaan joutuu kohtaamaan itsensä. Yleensä siitä seuraa sairaslomaa.
- Anonyymi00019
Tuollainen on varmaan paha paikka ihmiselle joka ei ole ehtinyt katsoa sisäänsä ikinä.
Olen samaa mieltä kuin keskustelussa jo esitetty, että näennäisen kiireen ja suorittamisen avulla yritetään ohittaa syvimmän itsensä tunteminen/kohtaaminen.
Pari viikkoa kun istuu korvessa yksin hiljaisessa pirtissä pakkasta paossa, niin kuinkahan monen pälli levähtäisi :))
-keinovaginamies- Tuotahan minä teen päivittäin, sääli vain että kohtaan vain tylsyyden kerta toisensa jälkeen ilman terapeuttista vaikutusta 🤔 ...noh en tosin usko terapioihin muutenkaan ja kaikkeen tottuu, jopa itsensä näkemiseen 😄 näillä mennään
- Anonyymi00016
Suorittaja osaa edes suorittaa elämäänsä jos ei siitä saa itselleen edes mieleistä narsisti äiti näitä monesti tyttärestään erityisesti kasvattaa
Olet siis sitä mieltä, että jos tytär on suorittaja, niin hänellä on narsisti äiti? Ehkä kuitenkin näkisin, että suorittaminen on valettu sodanjäkeisten sukupolvien verenkiertoon ennemmin.
Miksi suorittamisesta tulee hyvä fiilis?
- Koska se on palkitsevaa. Suorittamisesta tulee itselle hyvä mieli, kun saan rästissä olevia asioita pois roikkumasta. Ns. pöydän siivoaminen ja järjesteleminen helpottaa myös tulevien tehtävien hoitoa. Samalla se vapauttaa aikaa muuhun.
Mitä sillä paikataan?
- Stressin poistoa ja eroon ylimääräisestä kuormituksesta. Kun siivoaa vanhat sotkut alta pois, voi keskittyä uuteen, eikä ne vanhat paina enää mieltä. Mitä vähemmän taakkaa, sen helpompi hengittää.
Kiitos mini gallupista! 😊🌸Hyviä pointteja jälleen kerran. Olet mielestäni ymmärtänyt sopivan suorittamisen määreen. 😊
Mu5tasydän kirjoitti:
Hyviä pointteja jälleen kerran. Olet mielestäni ymmärtänyt sopivan suorittamisen määreen. 😊
Välillä joutuu tuon tilanteen keskelle. Eikä muuta ulospääsyä ole, kuin suorittaminen ja ahkera tekeminen. Kyllä siinä oppii tuntemaan sen helpotuksen tunteen, kun hommat on lopulta tehty ja voi sulkea koneen. Vapauttavaa. 😊
- Anonyymi00020
Olen just jäänyt eläkkeelle ja työt loppui
En tajunnut ollenkaan 2kk meni kun tajusin miksi itku tulee herkästi ym univaikeudet Suurin jopa hiljaa mielessäni lapsia ,joilla on isot perheet ja nään niitä usein Niin syytin niitä et on jättänyt tyhjän päälle Kunnes ite tajusin että MINÄ olen tyhjän päällä Siivous teknikko ja kaiken huipux rakastin työtäni , varsinkin ikkunan pesuja
Kesti nyt vasta tammikuun alussa tajuta etsiä jotain tekemistä Olin tulossa jo hulluksi kun ei ollut MITÄÄN TEKEMISTÄ itsemurhan partaalla
Sitten muistin vanhan harrastukseni ja olen päivät pitkät siellä ja hauskaa on ja tulee samalla pientä lisä ansiota
Siksi siittä tulee hyvä fiilis t mummo eläkkeellä - Anonyymi00021
Sehän on hyvä et pärjää omillaan siitä tulee voittaja fiilis.
- Anonyymi00022
Et silti ole välttämättä suppea. Olosuhteiden pakosta joudut suorittamaan kahta työtä ja onko se suorittamista vai nautitko niistä töistä?
Itsellä sama tilanne, paitsi että hirvittävä työnhaku päällä. Silti elän intuition ohjaamana vaistoja kuunnellen.Kiitos kysymästä, tykkään kyllä molemmista töistä. :) Toivottavasti työnhaku tärppää, tsemppiä!
- Anonyymi00025
Suorittamiselle ei kai sillä mitään paikata ei vain ole ollu riittävä vanhemmalle en muutoin kuin suorittamalla
Tuo on monesti totta. Mitä vanhempi sukupolvi, niin sitä enemmän suorittaa (voimiensa mukaan). Toisaalta he rakensivat tämän maan. Tuskinpa miettivät olevansa suorittajia.
- Anonyymi00026
Onnistuminen tuo hyvän mielen . Kukapa siitä ei nauttisi ? Noooo aloituksen tekijä tietenkään
Se on monimutkainen juttu, joillekin tekee hyvää suorittaa ja toimia kokoajan, toisille tulee vaan ahdistus ja/vitutus kai se riippuu ihmisestä ja siitä mitä on korvienvälissä ja miten asioita käsittelee.
- Anonyymi00028
minulla on ollut perus tarve suorittaa lapsesta saakka. hain ennen sillä hyväksyntää. kunnes tajusin että olen liejussa! pakko suorittaa jotta en jää ajatuksien kanssa oleskelemaan liiaksi! mielummin seilaan siellä täällä.
Joo, ymmärrän mitä tarkoitat. Liiallinen ajatuksissa vellominen ei tee hyvää mielelle.
Koitan elää sellaista elämää, että ei tarvitse suorittaa. Haluan mahdollisimman mukavan ja rennon elämän. Jos suoritan, koen että käytän elämäni johonkin asiaan johon en haluaisi sitä käyttää.
- Anonyymi00029
Taas joku poisti? Voi voi?
- Anonyymi00030
Suorittaminen on toisinaan tyydyttävää sikis, että on asettanut tavoitteen, jonka saavuttamisen eteen työskentelee. Tai lähinnä tavoitteen saavuttaminen on tyydyttävää.
- Anonyymi00031UUSI
Mitä tarkoitetaan suorittamisella? Eikö se ole aikaansaamista. Siitä tulee hyvä fiilari.
- Anonyymi00032UUSI
Aloituksen tekijä on idiootti.
- Anonyymi00033UUSI
Petivaatteiden vaihto.
Pussilakana×peite = ärsyttävä jumppa.
Se henkilö, joka keksii jonkin hengarin, mihin ensin täkki ja sitten pujotettava lakana, saattaisi muuttua ajanoloon sijoituskohteeksi.
VilmaItse jätän pussilakanat pesun jäljiltä nurinpäin ja jumppaan ne sillä tavalla. Helpottaa huomattavasti.
- Anonyymi00034UUSI
Mu5tasydän kirjoitti:
Itse jätän pussilakanat pesun jäljiltä nurinpäin ja jumppaan ne sillä tavalla. Helpottaa huomattavasti.
Enpä ole kokeillut.
Yleensä mankeloin, mutta voi lipsahtaa laiskuuden puolelle. Kuten viime aikoina.
Vilma
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1176319Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3796135Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie695930Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443962Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1452365Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42345Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1191403- 121231
- 1851077
- 59887