Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Tulihan hiukan piristystä ilmoista ainakin täällä. Kyllä aurinkokin on kunnolla näyttäytynyt. Ilmakin lämpeni niin, että pärjäsin hyvin parvekkeella. Eikä tekari alkaneet värinästä kolista. Parvekehan on minulle ikään kuin "kesämökki", ihan vähän vain mielikuvitusta mukaan.

Pienestä se on kiinni piristyminen. Eikä se ole edes taikauskoa. Tottahan se pitkästyttää odotella sellaista, jonka pitäisi olla luonnollista, kesällä kesää.
    Senpä takia ihmiset lähtevät karkuun ja hakevat kauempaa odottamaansa. Muistan kyllä kerran minäkin niin tehneeni. Karjottelin mökilläni monta päivää ja ei tullut muuta kuin sateen lotinaa ja vilun väristyksiä. Niinpä muutaman päivän kuluttua olin Bulgariassa. Vieläpä onnistui niinkin, että hellettä riitti yli oman tarpeen. Vuotta en muista milloin, työelämässä olin kuitenkin. Siksipä se tuntui siltä, että loma menee hukkaan sateen ropsetta kuunnellessa.

Nythän on paremmin aikaa odotella tulevia kelejä. Loppuviikosta taas päästään hikoilemaan ja vaikkapa valittamaan kuumuuden kärsimyksistä. Sikäli mikäli ennusteet osuu paikalleen.

Oli vääryys, että sammakkorohvessori ei saanut yliopistolinjaa säätieteen opetukseen. Hänhän tarjoutui johtamaan ja kouluttamaan tulevia oppilaita. Ja melkeinpä hyvästä tahdostaan pieniä kulukorvauksia vastaan. Niin on mennyt se juna, s- rohvessori on vienyt korvaamattoman tiedon ja taidon mennessään hautaan. Niille kauas eteenpäin kantaville luotettaville ennusteille olisi monessa hyvää käyttöä.

Kuitenkin oikein hyvää kesän jatkoa. Tulee se!
  2. Päevee että pätkähti! Sataa...

Jaha...mistä aloittaisin? No, kun Ruuneperi oli tutustunut Pirttiin ja "open" kirjoitusten vauhdittamana suositteli, että kirjoitetussa tekstissä ei pitäisi murteita käyttää.
    Kylläpä se niin on, että "vanaha koera ei uuvenlaista opikkaa. Miksipä kadottaisin tykkänään sen vähäisen, rapistumaan päässeen kielitaitoni, kun en osaa uudenlaista ulkomaista ottaa tilalle. Käytän kyllä väliin ihan tahallani murrettakin.

Puheissani kyllä verestelen enemmänkin. Kun matkaan Pohjois-Karjalaan, jo puolessa matkassa ajatuksenikin muuttuu niin murteelliseksi kuin suinkin muistan. Sanotaanko, että maassa maan tavalla. Kyllä lupsakammin saa yhteyden ihmisiin omalla kielellään ja puhetavalla. Tottahan he huomaavat, ettei se hyvin suju, mutta jo yrittäminen tekee terää.
    Onhan täällä Pirtissä hyviä savonkielen taitajia. Kyllä tekee hyvää, kun esim. rva Ylikypsä päästelee sujuvasti tulemaan. Silti, vaikka vähän eri kielialueeseen kuulunkin.

Keskusteluista, niissähän on täällä 70+ palstalla ohjeistusta tullut, sanoisinko - riittämiin. Mitäpä se on tehonnut? Kyllä se vain muotoutuu itsestään, jos on muotoutuakseen. Täällä Kahvipirtissä se on muotoutunut ja SkillaN aamun avauksillaan tahdittaa
    mainiosti. Vilkas keskustelu vaatisi jököttämään koneen ääressä yhtenään. Minulle se ei ainakaan sovi. Ja vähän samaa rytmitystä näyttää toisillakin täällä olevan. Usein se on yksi viesti päivässä, joskus muutama täydennys. Kylläpä se näinkin pelaa, olkoon vistit sitten "juttuja tai lastuja."

Enpä usko, että tällainen suhtautumiseni olisi asioiden puutetta. Kyllähän joskus päässäni vilisee ajatuksen pätkiä kuin tehosekoittimessa kasvikset.
    Voisihan sitä ryhtyä vaikka huulenheittoon ja lähimmäisiä kiusaamaan lauseen mittaisilla pätkillä. Kyllä se sata viestiä päivässä löytyisi hitaallakin.

Vaan kun se ei ainakaan minulle käy. Ehkä rasitteena on sekin, että työelämässä olin aikoja "pikkuvirassa". Siinä oppi senkin, että on parasta miettiä sanomisensa ennen ulos puhallusta. Jälkiensä parsiminen on ikävää. Eikä se aina onnistukaan. Onhan täälläkin näyttöjä. Kymmen vuoden takaiset täyttävät väliin koko palstan.

Tämän kyllä "puhalsin" vähäisellä funteerauksella.
    Enpä nyt muusta jatkakaan. Hyvää sateista päivää teille kaikille, R. mukaan luettuna!
  3. Nyt on paikallaan sanoa hyvää päivää! Aivan normaali, aurinkoinen kesäpäivähän tänään on ollut. Kävin kyllä sen perusteellisesti katsastamassa.

Niin... se eilinen törttöilyni viestin kirjoittamisessa. Kyllä se oma vikani oli. Tämä koneeni on entistä herkempi hutiloinnille. Koetin tehdä korjausasennuksia. Ehkä se vähän tepsi.

Puiston penkille tuli juttelemaan ikäiseni mies. Hän kysyi, että miten tulkitset, onko vesi kantovettä, jos sitä kottikärryllä siirron helpottamiseksi kärrää? Suuremmin miettimättä vastasin, että eiköhän se ole kantovettä, jos et juoksujalkaa kärrää. Silloin se voisi olla juoksuvettä.

Kysehän oli haja-asutusalueen mökistä, kaukana naapureista. Sillä on eroa onko kantovettä tai ei. Jos vesijohto pukkaa vettä, on laitettava jäteveden käsittelyyn kalliit saostuskaivot. Kantoveden kyseessä ollen pääsee vähemmällä.

Mies oli sisätilan säästämiseksi asentanut seinään ulkopuolelle vesiastian ja vetänyt siitä putket sisälle asentanut myös tiskialtaan. Vaikka hän kärräsi vetensä säiliöönsä, se oli tulkittu vesijohtovedeksi ja vaadittu sen mukaan jäteveden käsittelyjärjestelmät täysipainoisina.

En tiedä, kuinka totta oli juttukumppanini puhe. Hän kyllä oli kieltäytynyt vaatimuksia täyttämästä. Sanoi käyvänsä muutaman viikon tai päivänsä vuodessa mökillään. Jos kova paikka tulee, hän purkaa mökin ja käy telttailemassa. Sitä tuskin voivat estää.

Semmoinen tarina. Näitähän aina joskus tulee, kun byrokratia pientä ihmistä koettelee.

Muuten...sääennuste lupailee huomisesta alkaen viisi sateista päivää ja kyllin vilpoisaakin. Säästyypähän nahka palamiselta! Heippa vaan!
  4. Niinpä ilmoja riittää entiseen malliin. Ehkä siihen vielä ehtii lämmittelytaukokin. Enpä ehtinyt eilen Pirtin ovea narisuttamaan. Kyllähän oli aikomus, mutta tulla tupsahti minua nuorempia vieraita. Siinäpä meni monta tuntia, kun sain haasteita keskusteluun. Tekivät kai testausvierailun. Mikäpä siinä, mukaan menin ja eiväthän keskustelut mitään nyökkäilyä ollut. Ei kuitenkaan riitaannuttu, vaan sanan- ja mielipiteen vapauden rajoissa "höyryjä" päästeltiin. Niinpä aikatauluni sekosivat.

Kyllä se niin menee, kuin Late kirjoitti. Turhaa rätinää ja vanhojen kaivelua riittää, josta myös Pirtti on osansa saanut. Eipä innosta lähteä tyhjästä kinaamaan. Ei minua häiritse, jos kirjoituksia on vaikka viljelyistä ja kukkatarhojen hoidosta. Niin se kuitenkin on, että kun näitä puuhia ei ole, eikä ole riittävän hyvin niihin perehtynyt, eipä ole paljon niistä kirjoittamistakaan. Luen kyllä.

Hallitus on kyllä koottukin vaaleja silmällä pitäen. On souw- meininkiäkin. Kylläpä taitaa eläkeläiset ja monet muut ryhmät jäädä indeksitarkistustakin vaille. Niiltä otetaan, joilla on ennestäänkin vähän. Monta kuplaahan on hallituksen linjauspaperissa, sovellutuksista neuvotellaan, mm. työllistämispaketti on kursittu kokoon indeksin jäädyttämisellä, ei veron alennuksin. Lopputulos on , että hyvin vähän työllistämistä tukemaan. Onhan se kyllä myönnettykin.

Tänään jo kipaisin lääkärissä. Kävin jo aiemmin pari kertaa labrassa, eka tulokset nähtyään lääkäri kirjoitti täydentävän lähetteen labraan ennen vastaanotolle tuloani. Kaikki veriarvot olivat kunnossa. Kuitenkin kuulemma keuhkoista löytyi rahinaa, eikun kuvaukseen. Ehkä ne rohinat olivat se räkätautini jätteitä. Myös varsinaisesta pumpustani pitää kuvat ottaa. Tuntui, että turhan tunnollista työtä lääkäri teki. Tottelenhan minä kun muistutettiin myös aiemmasta laiskanlaisesta lääkärissä käynneistäni. Kyllä lääkäri oli tutustunut melko pitkään potilaskertomukseeni.

Jaaha, nytpä juttuni jo riittäväsi venähti. Jatkoja teille!
  5. Aurinkoinen päivähän tästä kehittyi, vaikka ennusteet sadekuuroja lupailivatkin. Iltapäivällä uskaltauduin jo puuhastelemaan parvekkeella, jota käytän verstaana.

Siinäpä hommia nuhjatessani typerryin niin, että eipä liukene kerrottavaakaan. Uutisia olen hätäisesti kuunnellut. Kyllä mellakoita maailmalla riittää. Muslimeillakin on niin monella ryhmällä rautaa tulessa, että tietänevätkö itsekään, ketä vastaan sotivat ja tuomioita jakelevat. Ulkopuoliset olevinaan avustavat omien intressiensä mukaan. Kaipa siitä ainakin sotatarviketeollisuus voittonsa saa. Olkoon sen suurempi pohdintani, kunhan jotain tulin kirjoittaneeksi.
    Niin ennustavat ilmoja, että tämä viikko menee entiseen tahtiin. Ehkä siitä vielä parempia ilimoja ilmestyy. Vaikkapa näillä toiveilla eteenpäin. Kesää se on tämäkin!
  6. Huomenta! Aurinko kyllä vaivoin näyttäytyy. Tutkailin tutkatietoja, näyttää että aamupuolella sadepilvet kiertelevät lähellä, mutta voivat olla ropsauttamatta vettä. Tämän kirjoitteluni jälkeen teen pienen reissun metsäpolulle.

Uskonnoista olen yleensä haluton enää kirjoittelemaan. Käännytystyötä en tee, uskokoon jokainen mitä haluaa. Niin teen minäkin. Keskusteluja olen joskus käynyt paljonkin, mutta eipä ne johda mihinkään.

Luin Yle,fi keskusteluista hyttysten torjunnasta. Ei kai niistä vielä olekaan ollut suurta haittaa, paitsi punkeista. Kyllä asiantuntijat torjuivat lähes kaikki poppakonstit. Valkosipulin syönti on kuulemma uskon asia. Ainoa on se, että saa karkotetuksi lähellä pyörivät seuralaiset ja naapurit. Pikiöljyt ja muut tökötit saivat saman kohtelun, niillä itsensä töhriminen ei juurikaan auta. Tulihan sieltä yksi neuvo. Ota matkaseuralaiseksi aito kaupunkilainen, siihen huitojaan hyttyset ihastuvat ja pääset vähemmällä. Toinen asiallisempi neuvo oli, että jos saat houkuteltua alueellesi pikkulintuja vaikkapa pöntöillä, ne ovat tehokkaita hyttyslaumojen harventajia.

Eipä ne kalliit, jopa tuhat euroa maksavat hiilidioksiitilla vetävät hyttysansatkaan paljon kehuja saaneet. Se kyllä kuulemma toimiikin, mutta voimakas vetovoima kokoaa suuremmalta alueelta näitä viheliäisiä pistäjiä. Eivät kaikki mene siihen ansaan, vaan ovat valmiina lähistöllä hakemassa aitoja makuja.

Monessa asiassa olen samaa mieltä asiantuntijoiden kanssa. Jos kuitenkin jollakin on vankka usko eräiden "poppakonstien" tehoon, ei sekään paha ole. Samahan se on millä itseään rauhoittaa.

Nytpä lähden rauhoittamaan itseäni leppoisalle metsäpolulle. Teille toivon iloa pursuvaa juhannuksen vieton lopettelua!
  7. Hyvää huomenta ja paisteleehan aurinko ainakin nyt! Koeea juhannus, harkinnassani, on lähdenkö mihinkään vai jökötän paikallani. Jos ei satele, käyn pienessä ulkoilmatilaisuudessa kuuntelemassa soittoja.

Hallituksen muodostajat saivat ohjelmansa tehtyä. Kyllä siinä "itsekehua" tuli ihan riittävästi. Eivät kuitenkaan käyttäneet ilmaisua "fantastinen tulos." Olen kyllä lukenut neuvottelujen tuloksena syntyneen paperin. Minussa se kyllä herätti ristiriitaisia ajatuksia. En nyt tässä kovin pitkälle pohdi, mitä se mielestäni sisältää.

Suunnitelmahan on tehty v. 2018 saakka. Toki pitkäjänteisyyttäkin tarvitaan, mutta uudet vaalithan on vajaan vuoden kuluttua. Se ei välttämättä sido uutta eduskuntaa, ei hyvässä eikä pahassa. Näin on myös työllisyyspaketti jaettu viidelle vuodelle. Eipä se kovin iso ole ongelmien hoitamiseksi. Veroja palkoista alle 70 000 vuosituloista alennetaan 410 miljoonaa. Myös aika hyvä tuloisiltakin. Tämä "ale" koskee vain valtion veroja maksavia. Myös yritysveroja tarkistellaan, mm. yritykset pääsevät n. 200 miljoonan verosta. (valtionvero,Windall) Mistä tämä aukko peitetään? Mistä se tulee, hatustako? Kuitenkin vakuutetaan, että kehyksissä pysytään.

Enpä tästä enempää. Tuleehan siitä jatkossa tietoja tarkemmin. Nyt pyhät antavat aikaa miettiä ja eipähän se monia kiinnostakaan. Katselin parkkipaikkaa, suurin osa on häipynyt maille. En tunne vaivautunutta oloani, vaikka en ole menossa mihinkään kauemmas. Sainhan jo "korpiterapiaa" aivan äskettäin. Kyllä se vieläkin rauhoittaa.
    Hyvää juhannusta kaikille mahdollisuuksien mukaan!
  8. Paistaa, mutta paistu. Reilusti alle kymmenen mittarissa. Niin..huomenta tietysti!

Kyllä Vs onkin koetuksella ollutkin. Olen minäkin muutaman pätkän sairaalassa lojottanut. Hyviä ovat olleet kanssakärsijäni, juttu on lentänyt, hoiva ihan erinomaista. Joskus on joku halveksinut ruokien laatua, mutta se on lopahtanut, kun olen valaissut, että minusta ruoka on hyvää ja riittävästi näille töille täällä. Hyvä ja turvallinen olo on varmaankin Vs:än kotonakin hoidon puoleen, koska huolenpitäjänä armeijan kouluttama lääketieteen erikoismies sattumakorpraalin tittelillä palkittuna. Kyllä se sotaväen jämäkkyys palvelee siviilissäkin. Sitä paitsi, olinhan minäkin sattumakorppi. Tosin eri lajissa. Kirjurina täyttelin pojille sotilaspasseja. Virheitä ei saanut tulla. Eikä tullut. On siitäkin merkki jäänyt. Vieläkin harmittaa omat virheeni ihan pirusti.

Kyllä ne marjat siellä mökkini tienoissa hyvin metsässä säästyy. On se sellainen "etäänperä." Joskus joskus joku eksyy sinne ämpäreineen, vaihtoehtoja on paljon. Myös se, että kylillä käydessäni olen kuullut, että ne vanhan ajan metsissä rymistelijät ovat harvenneet. Jotkut poistuneet kokonaan kirjoista ja liikkeellekin päässeet valittelevat, että ei ole enää metsään menijäksi. Ja kuten aina, jos on hyvä marjasato, kummasti juuri silloin karhut lisääntyvät. Sekin monta pelottelee.

Joo...olen nyt lukaissut vanhaakin kirjoitussatoa +70 ketjuista. Kyllä Kahvipirtti erään, eräiden hampaissa näyttää pysyvän. Minäkin kävin aloittelevana netin käyttäjänä jotakin sanasotaa. En ehkä tajunnut "tätä maailmaa." Nyt en enää puutu ko. ärsykkeisiin. Eihän täällä kirjoittelu sentään ole koko käytössä oleva maailmani. Karsintaa voin hyvin tehdä tarpeen mukaan.

Tämä saa lähteä kevyen sorttisena. Sotia ja sortoa kyllä riittäisi puheen aiheeksi, mutta jospa hellittäisin ja antaisin jäädä. Ei riitä tehoni koko maailman parantamiseen ja varsinkaan vaikuttamiseen.
    Teille hyvää jatkoa ja Vs toivottavasti pian toipuu puoli sotilaalisessa valvonnassa.
  9. Hyvää huomenta!

Reissuni olen heittänyt, pari viikkoa meni melko hupaisesti. Eilen illalla tulin, valitsin tuloksi rauhallisen päivän. Eipä mitään, hyvin sujui. Väsynyt tietysti olin ja vähän pöpperössä olen vieläkin.

Jotain hajanaista kerron. Ilmoista, kaikkea oli sekä hellettä, että vilpoisaa. Kalat olivat eka päivänä hakusessa. Täytyi miettiä mitä ahven ajattelee. Syvällähän ne, koska helle porotti. Niinpä vein katiskani syvänteeseen. Johan tuli. Ensin oli mennyt pieniä kaloja ja niiden perästä kaksi parin kilon haukea ja kolmas pienempi ahnehtimaan katiskasta helppoa saalista. Siitähän sitä riitti.

Punkkeja (puuntäi) oli paljon. Kolme jouduin poimimaan nahkastani. Eivät ehtineet myrkyttää. Jopa siinä tulin pelkuriksikin, joka kutina täytyi tarkastaa. Pieni haitta ja rajoitushan niiden elukoiden takia tuli, mutta kaikkien kanssahan sitä pitää elää.

Historian vaiheista sen verran, että kaikenlaista tulkintaahan niistä on sepitetty. Kyllä se "unohdus" aikanaan on ollut selviytymiskeino silloin, kun sodista on saanut tarpeekseen. En nyt tästä aiheesta enempää, on liian laaja-alainen. Tietysti minulla on oma näkökantani. Siihen olen tullut, tutkimalla sen ajan yhteiskunnallista tilannetta. Tapahtumia ei voi suoraan vetää tähän aikaan ja peilailla vain tässä ajassa. Väinö Linna on kertonut romaaneissaan paljon näistä ajoista. Eihän se suoraa historian kirjoitusta ole, mutta ajan kuvausta kylläkin.

Kerronpa lopuksi reissullani kuulemani vitsin. " On se kummallista ahneutta, kaikki haluavat aina vain lisää, lisää vaikka entistäkin on vaikka kuinka paljon.
    - Ei sentään kaikki! torjui toinen.
    - Sanoppas ketkä ei?
    - Eivät tuomioitaan odottavat rikolliset mangu lisää!"

Hyvää jatkoa teille! Jatkan matkatoipumistani ja aurinkokin syleilee!
  10. Kylläpä täällä iltapäivällä aurinkokin tervehti. Ihan kelpo keli.

Yo-uhlat tuli juhlittua. Pistäytymällä oli aikomus käydä, mutta puolenkymmentä tuntia meni. Oli monenlaista jututtajaa ja enhän aivan passiivi ollut minäkään. Osin oli joukkoa, joita en tuntenut, mutta siinäpähän tutustuttiin. Kieli sai verryttelyä. Olin autolla liikkeellä. Ihan hyvä raittiusvakuutus, jos autoa ei olisi ollut, tuskinpa olisin malttanut olla nauttimatta ihan kelpojuomia. Kahvi sai kelvata ja eikä se nyt pahalta tuntunut, vaikka voimaryypit jäivät naatiskelematta.

Tälleen...enpä nyt toskaa enempää, koska olihan jo vierailuni nykyisen työpäivän veroinen. Tulee se kesä uudestaan ihan näinä päivinä, ei ne ennustajat voi olla niin väärässä. Odotellaan...