r.riusa

r.riusa profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Liittynyt 17v sitten
29 aloitusta · 4483 kommenttia
Hyviä "suakkunoita" on tullut luettavaksi. Suakkunoiksihan näitä yleispätevästi nimitettiin(eräissä murteissa), kun ei erikoisemmin eroteltu kirjallisuuden lajikkeita.

Jätänhän minä ne loistosukseni muutamaksi päiväksi Pirtin seinustalle. Siitä vaan vauhdin hurmaa omalla vastuulla. Varsinaisia suksikohtaisia nopeusrajoituksia ei suksilleni ole. Minä kyllä hiihtää losottelin leppoisasti, itsensä rääkkääviä ohittajiakin löytyi. Usein tuli myös ystävällistä hymyäkin. Ehkä hiitoasunikin kertoi - hyvin välineisiin sopivana - että mennyt aikakausi siinä matkaa. Kukapa ajatteli, että kalustoni on tehty luonnon uusiutuvista tarvikkeista ilmastoa pilaamatta?

Monot tökkään Pirttiin, siihen pirttivahdin lähelle. Monojen koko lienee 45. Saattaapi olla pieneen jalkaan väljähköt, mutta kun pistää ensin jalkarättejä - vanhat pyyhkeetkin käyvät - ja vetäsee reipaskokoisen sukan päälle, niin avot, hyvä tulee. Siinä on sekin hyvä, tulee hoidettua hyginea-eriste. samalla.

Joku ehkä saa väärän käsityksen, että olen joku "iso jätkä." Jalkani on kai muodostuneet "darvinin teorian" mukaisesti. Minä ja esi-isäni olemme korpieläjiä syntyjään. Siellä on tarvittu kunnon "suojalka", jotka ovat selvinneet. Onhan paljolti eletty luontaistaloudessa, kerätty soilta ja korpimaisemista elantoa. Niin se ymmärtääkseni periytyy. Muuten olen keskikokoinen tumppi.

Näillä rönsyilevillä saatesanoillani: menoksi vaan!
Ettäkö perustaisin suksivuokraamon? Eipä taida tulla mitään. Ensiksi: olen kiintynyt suksilautoihini, nehän ovat todella aarre ja sitä varjelen. On muitakin järkiperäisiä syitä.
Vuokraamon johtajalla, sellainenhan minusta tulisi, on suuri vastuu. Tuote ja välinevastuu, sisältäen turvallisuuden. Ja vaikka sinut, Venlastiina, arvioisin osaavaksi käyttäjäksi ja Puskaleiman ilman muuta, yrittäjänä en voisi harrastaa syrjintää ja valikoida asiakaspiiriä. Vauhdin hurmasta voi joku päihtyä ja terve järki katoaa. Näinhän se on ravintoloissakin - ei saa syrjiä etukäteen. On myös otettava huomioon EU:n direktiivit, sen komissaarit tuskin ovat paljon hiihdelleet ja lunta edes nähneetkään ennenkuin tänä talvena. Tiedä, mitä päätöksiä ja sakkoja sieltä ropisisi heidän asiantuntemuksellaan. Talouteni ei suuria lisärasituksia kestä.

Voitto-siteet leveähköissä, oikeissa suksissani eivät aina sovi nykyriukujen painamalle ladulle. Kiinnihän ne jarhaavat ladun reunaan ja äkkinäinen käyttäjä on heti turvallaan. Entäpä kun innostunut, kokematon käyttäjä hilautuu kumpareelle ja lähtee... Hoitotestamentti pitäisi olla jo siinä vaiheessa valmiina, kun monoa alkaa pujottaa voitto-siteeseen.

Mutta taannoin oli halpaketjuissa myynnissä ruotsalaisen armeijan vanhoja puusuksia. Nehän näyttivät minusta melko asiallisilta. Ei tietenkään vetäneet vertoja suksilleni, mutta aivan hyvät korvikkeet. Kannattaisi kysellä, onko niitä jäljellä.

Hiihtoalustaa täällä on edelleen kasvatellut, pakkasta kymppi. Hyvää pyhän jatkoa, älkääkä loukkaantuko jos aarteitani selitysten kera yritän varjella. Niin myös teitä.
"minä vaan" on tähän runoon ihan erikoisesti mieltynyt, eikä ihme. Kopsaa yhtenään. Pikkasen muunneltuna, tällä kertaa "nappiin!"
Ehkä pistäydyn kulttuurikahvilassanne ihan asiallisessa merkeissä myöhemmin.