r.riusa

r.riusa profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Liittynyt 17v sitten
29 aloitusta · 4483 kommenttia
Hyvää+iltaa...tai+ainakin+tavallista!++Lunta+vähän+rumpsutteli+tänne,+ehkä+vajaan+5+sm.+Lämpömittarikin+oli+päivällä+nimensä+veroinen,++3.Roskiskeikkaan+ulkona+jaloittelu+jäi.+Tosin+se+venähti+jututtelun+merkeissä.+Yksi+samassa+talossa+asuva+mies++oli+pohdiskellut+asioita+tai+täpännyt+vauhtia+jostakin.++Hän+halusi+sitkeästi+testata+minulla+oivalluksiaan.+Tunnenhan+melko+hyvin+hänet.++Johtoajatuksensa+oli,+että+melko+viisaat+ja+koulutetut+tekevät+suurimmat+virheet+ja+munauksensa.+Hyvin+keskinkertaiset+tai+tyhmemmät+ja+kouluttamattomat+eivät+pääse+suuria+virheitä+edes+tekemään.++Työn+välttelykin+tämän"+ajattelijan"mukaan++onnistuu+paremmin+hyvässä+asemassa+olevilta+ja+he+löytävät+"omat+porsaanreikänsä"+paremmin.++Käyttävät+myös+keinonsa+häikäilemättä.++Hänen+kanssaan+on+helppo+keskustella.+Puhetta+riittää++sujuvasti.++Vaikka+yllä+oleva+asian+kertomiseni++on+vajavainen+ja+puutteelinen++tiivistelmäni,+onhan+siinä++"suuntaa."+Eipä+minulla+ollut+hänen+aatoksiinsa+paljon+vastaan+venkaamista.+Paljon+on+asioissa+perääkin.++Hyvinhän+keskustelu+sujuu+kun+on+juttumies+asialla,+pienellä+nyökkäyksellä+vastapeluri+pötkii+jo+pitkälle.Syksyllä+minäkin+torilta+karpalot+ostin.+On+ne+hyviä+-+kuin+karkkeja+-+kokonaisina+karpalot+on+pakastettu.+Puolukka+nyt+on+lähes+samanmoinen,+ei+niin+kirpakka+kuin+karpalo.+Tässäpä+tämä,+hei!
Vajaa+-+5+pakkasta++päivällä+ja+aurinko+paistaa+lojotti+täysillä.+Hyvä+ilma+näkyi+myös+marketin+"orrella",+istumapaikat+olivat+täynnä.+En+tiedä+antoiko+yks+puolituttu+hyvyyttään+minulle+paikkansa,+vai+oliko+jo+muutenkin+lähdössä.+Ainakin+vakuutti,+että+hänen+on+jo+aika+lähteä.Minulla+oli+aikaa,+odottelin+kaveria+tässä+sovitussa+paikassa.+Enemmän+ja+vähemän+tuttujahan+orrella+istuskeli.+Siinä+istuskellessa+ja+toistenkin+yli+ääntä+korottaen+juttukin+kävi.++Melko+tavallista+jutustelua+elämän+menosta.++Tutuista+kyseltiin:+oletko+nähnyt+ja+tiedätkö+miten+pärjännee?++Muisteltiin+tunnettuja+persoonallisuuksia...sellaista+se+on+useimmiten,+jotkut+joukosta+erottuu.+Muistan+savottakämpiltä+mainion+laulujen+tekijän,+Väinö+Mertasen.+Hän+kiersi+kämpältä+toiselle,+kyseli+joukolta+aineksia+sanoituksiinsa+ja+seuraavalla+kämpällä+oli+sanat+huumorilla+höystettynä++ja+sävel+valmiina+esitettäväksi.++Olihan+hänellä+vihkonen,+johon+teki+muistiinpanot.+Sitä+hän+varjeli,+ettei+kenellekään+näyttänyt.++Varmaan+hänen+laaja+tuotantonsa+katosi++samalla+kun+miehen+taival+päättyi.+Olisi+pitänyt+jonkun+Lönnrotin+kaltaisen+keräilijän+sattua+kohdalle.++Kalevalan+runojen+kerääjät+elivät+sata+vuotta+aiemmin.Täytyihän+minun+toinenkin+asiareissu+heitältää+huonon+muistini+takia.+Meillä+on+prepaid-+puhelinliitymä+varalla.+Siinä+maksu+täytyy+uudistaa+vuoden+sisällä,+muutoin+voi+tulla+katkaisu.++Olisihan+pitänyt+muistaa,+viimeviikolla+tarkistin.+Eipä+tuosta+suurta+harmia,+hyvä+kelihän+oli+kävellä.++Tämä+päivä+meni+tälleen+-+huomenna+uusiksi.+Heippa!
Hyvinpä+Hurskainen+muistaa++Juha+Hurmeen+"sylkäisyn"+kirjallisuuden+palkinnon+jaon+yhteydessä.+Tulihan+se+kuin+vanhaan+aikaan+olisi+Ruotsin+kunkun+määräyksellä+rälssitilalla+tullut+kartannon+omistajaksi+ja+korkeaan+säätyyn+ruotsinkielisenä.+Niin+voi+päätellä+heitosta;+"opetelkaa+juntit+ruotsia."++Mm.+prosessori+Aukusti+Ahlqist++hyökkäsi+A.+Kiven+kimppuun+ja+yritti+tyrmätä+teoksen+Seitsemän+veljestä.++Hän+piti+suomenkieltä+alkeellisena+ja+sopimattomana+kulttuurikieleksi.Täytyy+myöntää,+että+kun+kuulin+kirj.+Hurmeen+möläytyksen+päätin,+että+en+pistä+ropojani+hänen+kirjaansa.+Ajattelin,+että+kunhan+kirjastosta+helposti+saa,+voin++vähän+selailla.+Selailla+oli+tarkoitus+nytkin,+kun+kirjan+sain+luettavakseni.+Sitten+vain+tein+sen+huomion,+että+tämä+NIEMI+on+sittenkin+aivan+luettava+kirja.+Tulin++siihen+tulokseen,+että+kirjailija+toi+asiat+esille+sellaisena,+kuin+tutkimuksen+kaltaisessa+teoksessa+kuuluukin+tehdä.+Ehkä+se+palkinnon+jakotilaisuudessa+tehty+hönkäisy+kuuluu+sarjaan+"jotain+räväkkää+pitää+sanoa."Tottahan+se,+mitä+Hurskainen+arvelee,++kyllä+kerrostalossa+asumisessa+jää+joutavaa+aikaa+enemmän.+Minusta+on+hyvä+pätkiä+aikaa+vaikka+paneutumalla+lukemisiin.+Senhän+teinkin,+riittää+taas+muutamaksi+viikoksi+sitä+laatua.Tänään+oli+mainio+ilma,+aurinko+paistoi+ja+mittari+näytti+-7.+Täytyi+käydä+kaupassa,+vaikka+ei+ollut+tarvettakaan.+No,+kävin+rohmuamassa+pari+pakettia+kahvia+tarjouksesta,+3+€/pak.+Siinä+tuli+sitten+se+arvokkain+-+kävely+auringon+paistaessa.+++Koetetaan+pärjäillä...
Tänään+nousi+lämpötila+oli+jo+-8.+Se+on+mainio+keli+kävellä,+ei+pahan+pakkanen,+mutta+ei+rapakaan+roisku.+Kahvitarjouksen+perässä"+juoksin."+Rahaa+se+parikin+euroa+on+ja+samalla+ikäänkuin+suurempi+hyöty,+kuntolenkki.Sain+luku-urakkani+tehtyä,+tekijä+ja+kirja:+Juha+Hurme+NIEMI.+Onhan+se+minusta+omanlaisensa+kirja.+Kunnolla+luettuna+on+hidasta+luettavaa.+Mielenkiintoni+kyllä+säilyi+loppuun+saakka.+Lainaan+kirjailijaa:"+Yksisoluinen+isoäiti+syntyi++n.+4000+miljoonaa+vuotta+sitten.Yksisoluinen+isoäiti+jälkeläisineen+sai+siis+paiskia+4000+miljoonaa+vuotta+tauotonta+duunia+saadakseen++pyramidit+rakennetuksi+ja+Kalevalan+runoilluksi."Siinähän+se+on+sutjakasti+sanottu+kirjan+sisällön+aikajana.+Kuitenkin+on+lisättävä+käsitellyksi+Maailman+kaikkeuden+synty++ajasta+13,8+miljardia+sitten+ja+pääasiallinen+sisältö+vuoteen+1809.+Tätä+käsittämättömän+pitkää+aikajanaa+kirjailija+käsittelee.+Olen+tietysi+jotakin+lukenut+tästä+ihmiskunnankin+historiaan+liittyvästä+ajasta.+Vaikka+teos+ei+liene+tarkoitettu+historian+kirjaksi,+sisältää+se+ainakin+minulle+uuttakin+asiaa+ja+ennekaikkea+taustoista+syvällistä+tietoa.Kirjassa+on+kerrottu+ihmiskunnan+syntysijat+alkaen+Afrikasta+Niemeen,+joka+on+Suomenlahden+ja+Pohjanlahden+kulmausta.+Väljästi+Pähkinäsaaren+rauhan+rajoja+mukaillen.Tänne+ihmisiä+muutti+ympäristöstä+ja+kauempaakin.+Onhan+nytkin+suomalais-+ugrilaisia+kansoja+n.+24+miljoonaa.+Ehkä+heitä+tännekin+osaantui+niin,+että+nimi+saatiin.+Pienenä+seikkana,+kirjailija+on+käyttänyt+aika+paljon+tilaa+Kalevala-+mittaisen+runouden+esittelyyn.+Sitä+en+ennen+tiennyt,+että+kerättyjä+runoja+on+paljon+arkistoissa+julkaisemattomina.+Mallikappaleita+on+melko+roisistakin+runoista.+Kyllähän+nekin+sen+aikaista+elämää+ja+kielen+kehittymistä+kuvaa.Työtä,+tuskaa,+kuritusta,+syrjintää+ja+sotaretkiä+esi-isillämme+riitti+Ruotsin+vallan+alaisenakin.+Näistä+kirja+kertoo.+Eipä+ehkä+ole+tarkoituksenmukaista+minun+tästä+tämän+enempää+jaaritella.+Lukijahan+olen,+en+kirja-arvostelija.++Joopa...tämä+tästä,+heippa!
Tavallista+iltaa!Vähän+aiempaa+rapsakampi+keli+tänään.+Aurinko+kuitenkin+paisteli.+Kyllä+se+vähän+lämmitti,+mutta+sen+vei+pois+tuulen+viima.+Markettireissuun+verran+kävelyä,+siinäpä+se+ulkoiluni+tänään.SkillaN+onkin+joutunut+pelastustöihin+heti+aamusta.+Toivotaan,+ettei+se+lähtö+mennyt+hukkaan.++Minulla+on+sitä+"entistä+työtäni."+Kaipa+olen+sellainen+yhden+asian+suorittaja.+En+saa+rauhaa,+jos+on+keskenräistä++ja+jonka+voi+suorittaa+jotenkin.++Se+urakkaluontoinen+lukuhommani+loppuu+huomenna+ellei+mitään+erikoista+estettä+tule.Enpä+nyt+valittele.+Onhan+esim.+Hurskaisella+tiukempi+homma+menossa.+Näin+se+vain+on,+tekemätön+vain+siirtyy+ja+alkaa+kiusaamaan.On+oloni+vähän+tuhnuinen,+ei+nyt+ole+varsinaista+sairautta.+Täytyy+vähän+kaapata+palasta+purtavakseni+ja+sitten+painua+pehkuihini.++Kyllä+ne+yhdeksän+tunnin+nokoset+auttaa.+Siinä+on+jo+vähän+"lapsilisääkin",+johon+nyt+on+jo+luonnollinen+tarvekin:)++Heippa!